شهد شیرین شراب شیراز

مقدمه:

به عزیزانم آفرین و آهو تقدیم و با تشکر از دوستی بسیار عزیز ( نجات .....) از همکلاسان کلیمی من که هنوز در شیراز مقیم و خاطره های فراوانی با هم داریم و در تهیه این مقاله مرا یاری فراوان نموده است. تهیه شراب را من و نجات از پدر مرحوم ایشان آموختیم و بدلیل داشتن امکانات در منزل ایشان هر ساله برای تهیه شراب خانگی با یکدیگر همکاری و نکته های ریز را با دلسوزی برای ما توضیح میدادند.

در ابتدا ذکر تاریخچه کوچکی را لازم میدانم. بنا به توضیح ویکی پیدیا در مورد پیدایش شراب و تهیه این نوشیدنی که بنام شراب شیراز معروف است. تاریخ تهیه شراب شیراز به 7000 سال قبل باز میگردد. مایه تعجب نیست که شیراز را شهر شعر و شراب و موسیقی نامیده اند.

زان خرابات که بر مسند آن خواجه مقیم

گوشه ای نیز مرا بخش مقام ، ای شیراز (استاد شهریار)

به عقیده من تهیه شراب خانگی حرفه نیست بلکه هنریست ظریف و پیچیده که تجربه و زمان آنرا به کمال میرساند و برای استاد شدن در این هنر نیاز فراوان به تکرار و داشتن روحیه ای کنجکاو و تعمق کامل لازم است. برای درک این مطلب باید اذعان دارم که هنوز هم بهترین شراب طبیعی را در ایران فقط در شیراز و در محله کلیمیان میتوان یافت.

تبحر شرابسازان یهودی را علت آنست که هنوز هم شراب را در خانه و فقط برای مصرف خود و با دستورات و روش قدیمی که از سینه به سینه رد شده ، میسازند. در اصفهان محله ارامنه جلفا نیز در سابق چنین رسمی بود ولی امروزه به روستاهای دور بخصوص اطراف فریدن نقل مکان کرده است. بی اغراق باید گفت شراب ارمنیان اصفهان هرگز به گرد پای شراب یهودیان شیراز نمیرسد. با آنکه هر دو جماعت اغلب آنرا برای مراسم و جشنهای مذهبی استفاده میکنند ولی گاهگاهی ناخنکی هم بر آن میزنند. نسل جوان در هر دو مذهب از این هنر غافلند و به دلایل زیادی کمتر به دنبال چنین تخصص با ارزش جهانی هستند. امروزه ساخت شراب خانگی در ایران بیشتر در بین برادران مسلمان! رایج است که آنرا فقط برای مصارف شخصی خود و بعضی قدری شیطان ترند و هنر! خود را بازاری میکنند.

بنکوهی جهود و ترسا را

تو چه داری بر این دو تن تفضیل؟ (ناصر خسرو قبادیانی)

شراب خوب دارای سه شرط مهم است که ارزش آن شراب و دقت سازنده را مشخص میکند و این سه شرط را باید شروط طلائی برای انتخاب شراب نامید:

رنگ خوب ، طعم عالی ، گیرائی کامل

اگر اهل شرابید و کبابید و ربابید و روزگاری گذرتان به روستاهای اروپا ، آمریکا ، استرالیا ، بخشی از آسیا و آفریقا افتاد حتما سراغ شراب محلی را بگیرید تا فرق شراب محلی را با شراب کارخانه ای دریابید.

در ایران شراب خلار شیراز معروفتر از شراب پاکدیس رضائیه بود و خریدار حتی برای تهیه یک بطر آن باید مدتها در نوبت میماند. شراب تاکستان قزوین در درجه سوم قرار داشت.

دستورات تهیه شراب در این مقاله فقط بر اساس تهیه شراب خانگی به روش باستانی شراب شیراز است.

لازم میدانم از دوستان عزیز چنچنه و آهو که از قضای روزگار هر دو از شیرازیند و قبل از من بحث شیرین شراب را در تارنما آغاز نمودند اجازه گیر باشم زیرا از محضر رندان و پیشکسوتان اجازت طلبیدن ، شرط ادب است.

12 Comments:
Anonymous ناشناس said...
ba tashakor az in hame deghat va etelaat. mikhastam bedanam tarze tahie aragh (vodka) ra ham khahid goft?

Blogger انتهورا said...
ناشناس عزیز
آنهم به چشم ولی ابتدا باید از پایه شروع نمود و قدم به قدم جلو رفت. در آینده نزدیک راجع به تهیه انواع مشروب خواهم نوشت

Anonymous ناشناس said...
besyar mamnoon hastam.montazere ettelaate jadide shoma .be salaamatiye shoma...

Anonymous ناشناس said...
سلام عزیز
تبریک میگم واقعا شاهکاره وبلاگت من که الان دو ساعته مدام دارم میخونم و کیف میکنم
عزیز این شراب شیراز رو کی کامل میکنی من که خیلی مشتاقم یاد بگیرم

Anonymous ناشناس said...
با سلام و تشكر فراوان از بلاگ جالبتون
يكبار يكي از دوستان شرابي آورد كه مي گفت از همدان و شراب سيب بود.كه بعد از خوردنش بهترين حساي دنيا رو داشتم.چه جوري ميشه گيرايي شراب و بالا بردو شراب چه ميوه اي گيرائيش بالا تر؟آيا امكان دار تو اين شراباي خونگي اون الكل خطرناك به وجود بياد؟

Anonymous ناشناس said...
agha man 19 salameoo bara bare aval sharabe angor andakhtam:Dhala mitarsam kor sham:Daz koja bedonam kor misham ya nemisham?

Anonymous ناشناس said...
javabe kor kardane sharabe ma ch shod:(

Anonymous سبحان said...
سلام
اول از همه تشکر می کنم از ایجاد این سایت
خیلی سایت خوب و کار آمدی است
من کمی روی شرابم کپک زده
می دونم که دیگه کار از کار گذشته
ولی من فکری به سرم زده که روی شرابم را یک لایه نیم سانتی روغن زیتون بریزم
این کار یه روش سنتی برای جلوگیری از پیشرفت کپک است
اولین سوالم این است که این کار را کسی کرده تا حالا و جواب می دهد؟
دوم اینکه به نظر شما این کار چقدر عملی می باشد و رو مزه شراب تاثیر میزارد یا نه؟

Anonymous ناشناس said...
با عرض درود و سلام
من هر کاری کردم نتونستم جدول انتهورا را دانلود کنم چکار کنم لطفا راهنمایی کنید
ممنون از تمام زحمات و تلاش شما
امیدوارم همیشه شاد باشید

Anonymous ناشناس said...
سلام می خواستم بدونم بجای له کردن انگور با چرخ گوشت له کنیم مشکلی پیش میاد یا نه مرسی

Anonymous ناشناس said...
با عرض سلام و خسته نباشید
من حدود 80 کیلو گرم انگور سیاه رو با روشی که فرمودید تو یه بشکه پلاستیکی ریختم و برای نتیجه بهتر حدود 5 کیلو شکر هم به اون اضافه کردم ولی مساله ای که منو نگران کرده استفاده از 10 عدد قرص مخمر آبجو top levure برای شراب بوده است که نمیدونستم نباید از مخمر آبجو استفاده میکردم. میخواستم بپرسم آیا شراب من خراب میشه و اینکه باید چیکار کنم. خواهشن راهنمایی کنید این مساله خیلی نگرانم کرده.

بیست لیتر شراب انداختم با همین انگور قرمزهای معمولی و انگور سفید ،رنگش فکر کنم شبیه آبغورهای بازاری بشه چون چند روز دیگه سرش را باز میکنم ،سوالم اینه که میشه شراب را در مرحله آخربا آب انار رنگ کرد یا نه ؟
واینکه در مرحله آخر میشه از آب آهک برای ته نشین کردن درد استفاده کرد یا نه