عرق ذرت

تاریخ اولیه تهیه این مشروب کاملا مشخص نیست ولی قوم مایا را میتوان اولین تهیه کنندگان شراب ذرت نامید ولی ظهور عرق ذرت را میتوان به آمریکا در دوران تحریم الکل نسبت داد. این مشروب را در تمام طول سال میتوان تهیه نمود و بلافاصله پس از تولید قابل مصرف است

این دستورتالعمل برای تهیه 5 لیتر عرق ذرت میباشد. برای تهیه عرق ذرت میتوان از ذرت تازه یا خشک استفاده نمود.

مواد و ابزار لازم:

3 کیلو دانه ذرت خشک *

* اگر از ذرت تازه استفاده میکنید نیاز به 7 کیلو ذرت تازه دانه شده داریدو نیازی به خیس کردن ذرت نیست.

1.5 کیلو کشمش یا مویز

5 گرم مخمر

2 قاشق غذاخوری عسل یا شکر

نصف لیوان آب پرتقال تازه یا آب یک لیموترش تازه ( به مقتضای فصل)

آب 20 لیتر

بشکه 30 لیتری

همزن چوبی

قفل هوا

طرز تهیه:

ابتدا هرگونه مواد خارجی را از دانه های ذرت خشک جدا نمائید (دانه های ذرت را پاک کنید).

ذرت خشک را درون بشکه ریخته و آب را اضافه کرده درب بشکه را بسته و در نقطه گرمی بمدت 24 ساعت بگذارید تا کاملا خیس بخورد. اگر از ذرت تازه استفاده میکنید به این مرحله احتیاجی نیست.

کشمش یا مویز را بوسیله کارد و تخته آشپزخانه ریز ریز کرده و اضافه کنید.

مخمر را با عسل و نصف لیوان آب مخلوط کرده و پس از فعال شدن به سایر مواد اضافه کنید.

آب پرتقال یا آب لیموترش را اضافه کنید.

با کمک همزن چوبی کاملا همزده ، درب بشکه را بسته و قفل هوا را نصب کنید. در محیطی با درجه حرارت 24 تا 27 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

از روز سوم درب بشکه را باز کرده و محتویات بشکه را حداقل روزی یکبار همبزنید.

پس از ده روز یا هنگامی که نیمی از مواد داخل بشکه ته نشین شده است مرحله تصفیه فرا میرسد. ابتدا شراب خام را با کمک کیسه متقال یا کرباس تصفیه نموده و تفاله ها را دور بریزید و سپس از مایع شراب خام ذرت عرقگیری کنید.

در مورد ابزار عرقگیری به مقاله ودکا کشمش یا عرق کشمش قسمت لوازم عرقگیری مراجعه نمائید.

برچسب‌ها:

33 Comments:
Anonymous nima said...
sala khaste nabashid, 2soal dashtam yeki az doostane man kami sharab be man dad va man mikham araghe oono beghiram aya mitoonam????
va yek rah baraye az beyn bordane booe bade alokol mikham mikham akhe aragh kheyli booe badi dare,

Anonymous ناشناس said...
سلام به استاد عزيز
من با دستور العمل شراب از ابميوه تجاري كمي شراب تهيه كردم و با استفاده از نرم افزار براي به دست اوردن ١٤ درصد الكل ٦٠٠ كرم شكر به او اضافه كردم و از مخمر نان استفاده كردم.
٢ روز قبل تخمير تمام شد و امروز أقدام به سيفون كردن كردم ، بعد از مزه كردن متوجه شدم كه يكم شيرينه . أيا راه حلي داره كه اون شيريني از بين بره.
با تشكر
حميد

Anonymous ناشناس said...
سلام
آیا به جای آب می شده از دلستر ساده ی بهنوش استفاده کرد؟ یا حتما باید آب به کار برد؟
مرسی

Anonymous Hossein said...
سلام

متاسفانه گویا در حال حاضر استاد حضور ندارند ، سوالی مبتدیانه دارم ، آیا کسی هست که مرا یاری کند ؟

راستش بنده تا بحال حدود هفت هشت بار اقدام کردم برای ساخت آبجو و شراب اما متاسفانه هر بار به در بسته خوردم...

5 بار با رعایت کامل بهداشت و برای اینکه اولین بارم بود با 6تا ماشعیر ساده ازین جعبه ای های ب.... استارت زدم ، مخمر آبجو که هرچی گرفتم غیر فعال بودن و فقط برای مصرف دارویی بودن ( Top Levure ) ، بار اول با بکینگ پودر امتحان کردم که متاسفانه به دلیل داشتن جوش شیرین منجر به فساد شد...

دفعات بعدی رو با خمیر مایه ی معتبر ایرانی که برای کیک و نان فوق العاده مناسب هستش به اسم " فر..." عزمم رو جزم کردم که باز هم با در بسته مواجه شدم...

باور کنید از تمیزی و بهداشتی بودن وسایلم اطمینان کامل دارم !

برای ظرف چون میخواستم برای بار اول کم درست کنم از ظرف های 1.5 و 2.25 نوشابه استفاده کردم . که با وسواس کامل و با آب داغ و مایع شوینده حسابی شستمشون.

مقدار شکر و مخمر رو هم تا بار چهارم به نسبت لیتر شراب یا آبجو محاسبه میکردم . ( حدود 2گرم مخمر میریختم. )

قفل هوا رو هم این بار آخر نصب کردم.

حالا مشکل اینجاست که همه ی مراحل رو که انجام میدم ، تخمیر تقریبا بعد 7-8 ساعت شروع میشه و شدت خوبی داره و قفل هوا هر ثانیه حباب میده ولی بعد دو روز دیگه از کار میفته و خود محلول فقط جوشش ریزی رو داره که اونم متاسفانه الان که روز چهارم تخمیر هست ( شراب آبمیوه تجاری ) کلا" محو میشه و هرچقدرم که ظرف رو تکون بدم و محلول رو هم بزنم هیچ فایده ای نداره...

با اینکه طبق دستورالعمل استاد پیش میرم باز هم متاسفانه با چیزی جز شراب یا آبجو مواجه میشم... محصولی که حاصل میشه مزه و بوی گندیدگی میده... اصلا هم مزه یا بوی الکل رو نداره که حداقل بشه دلم رو خوش کنم...

دیگه واقعا دارم کلافه میشم بخدا . اگه عشق و علاقم به شراب سازی نبود مطمئنا تابحال پشیمون شده بودم ولی با خودم عهد کردم تا موفق نشم دست از تلاش نکشم.

این رو هم عرض کنم که این بار آخر مخمر رو 5گرم ریختم با این تفکر که شاید مخمر قدرتش رو بعد این چهار روز از دست میده ولی باز هم همون جریان بود...

دیگه واقعا نمیدونم چیکار کنم... دیگه مخمر از 2 گرم کمتر هم که چیزی نیست که بخواد کاری بکنه... به قول معروف مورچه چیه که کله پاچش باشه...

خواهش میکنم اگر کسی میتونه این بنده ی حقیر رو راهنمایی کنه دریغ نکنه.

متشکرم

" ساقيا لطف نمودي قدحت پر می باد "

Anonymous ناشناس said...
Hi to every , for the reason that I am really keen of reading this web site's post to be updated on a regular basis. It contains pleasant data.

my website ... kids table and chairs

Anonymous ناشناس said...
I have learn some excellent stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting.

I wonder how so much attempt you place to create this sort of magnificent informative
web site.

Visit my web page - baseball bat collection

Anonymous ناشناس said...
Hi, I think your blog might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog in Safari, it looks fine but
when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

I just wanted to give you a quick heads up! Other then that,
superb blog!

My page :: stability ball exercises

Anonymous ناشناس said...
Incredible points. Great arguments. Keep up the amazing work.


My site :: hand pole saw prunner

Anonymous ناشناس said...
I blog frequently and I truly appreciate your content. Your article has really peaked my interest.
I am going to bookmark your website and keep checking for new information about once
a week. I opted in for your RSS feed too.

my web-site: pole pruners

Anonymous ناشناس said...
Actually when someone doesn't understand then its up to other visitors that they will assist, so here it happens.

Also visit my page :: mazda 16x

Anonymous ناشناس said...
داداش مشکلت میتونه یکی از این موارد باشه:
1.مخمرو فعال نکردی
2.بهتره ظرفتو عوض کنی(شیشه بهترینه)
3.دمای محیط 23 تا 27 باشه

Anonymous ناشناس said...
بشاش توش شيرينيش ميره!

Blogger  ساری said...
با سلام ازراهنمایی جنابعالی کمال تشکر را دارم حقیر یکروز بود عرق کشمش گذاشته بودم یه بشکه به فکرم رسید اینو ذرت قاطی کنم بامواد لازمه اش بشه سه بشکه واینکارو طبق دستور انتهورا انجام داد مخمر هم خوب فعال بود ولی سفیدک زده چرا روی شراب روزی دو بار بهم می زنم آیا با قابل عرق گیری است یا نه علت چیست لطفا راهنمایی بفرمایید.

Blogger  ساری said...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

Anonymous ناشناس said...
احتمالا دچار فساد شده،اکسیژن،... زودتر بریز تو دیگ تقطیرش کن

Anonymous Nnnnnnnnn said...
سلام خسته نباشید جناب من مثل دستورات شما عمل کردم دقیق امروز روز سومه قفل هوا هنوز کار نکرده به نظرتون چه کنم . ما به شما ایمان داریم که به دستورتون گوش کردیم

Anonymous ناشناس said...
با ذرت معمولی خشک بلالی ،ذرت ها بعد از ده روز هنوز داخل مایع مثل سنگ میمونن.نکنه از ذرت مکزیکی یا نوع خاصی باید استفاده کنیم.توضیحاتتون شفاف نیست

Anonymous ناشناس said...
بابا لامصبا آخه مگه ذرتی که هیچ کاری روش نشده و فقط دارای نشاسته هست هم الکل تولید میکنه اینی که نوشته شده فقط شاید از شکر و کشمشش الکل تولید بشه و ذرت اینجا نقش نخودی رو بازی میکنه هیچ تاثییری نداره بابا من یه عمر عرق طدرت میگیرم اول ذرت خشک رو بزارید جوانه بزنه جوانه ها که یک سانت شد کامل یه بار داخل آبکش بشوریدشون و چرخشون کنید بعدم یه مقدار آب بریزید روشون و حدود 2یا3ساعت دقیقا در دمای 64درجه نگهشون دارید تا نشاستشون به قندهای قابل تخمیر تبدیل بشه و بعدم با آظاف کردن شکر که واسه هر کیلو ذرت 250گرم شکر قهوه ای میریزین بزارید داخل دبه و مخمر بریزید تا تخمیر بشه و بعدم صاف کنید بعدم تقطیر که خودم شخصا همیشه ودکا با درصد بالای 55میگیرم موفق باشید .واسه جو و گندم هم به همین روش و اینکه به جای شکر قهوه ای میتونید از شیره خرما یا کشمش هم استفاده کنید و یا عسل که البته کسی عسل نمیریزه مقرون به صرفه نیست.

Blogger Unknown said...
سلام من یه سوال داشتم
از گلوکز مایع هم میشه عرق گرفت؟همون گلوکز که تو قنادی ها و شکلات سازی و مواد غذایی استفاده میکنن

Blogger Unknown said...
سلام من یه سوال داشتم
از گلوکز مایع هم میشه عرق گرفت؟همون گلوکز که تو قنادی ها و شکلات سازی و مواد غذایی استفاده میکنن

Anonymous ناشناس said...
سلام بر اساتید
در مورد عرق ذرت سوال داشتم
دلیل اضافه نمودن اب پرتقال یا اب لیمو چیست ؟

Anonymous ناشناس said...
در جواب ناشناسی که فرمودند از ذرت به این روش نمیشه الکل گرفت و ذرت فقط نشاسته داره این و اضافه میکنم که ذرت دارای نشاسته پیچیده و قند ساده,فیبر و همینطور پروتئین هست که به راحتی به الکل تبدیل میشه و در کنار کشمش عالی جواب میده و قانون کلی این هست که از هر ماده ای که قابلیت کپک زدن داشته باشه میشه الکل گرفت ذرت هم از این قائده خارج نیست
روشی هم که فرمودن دستور تهیه ویسکی هست

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

Anonymous ناشناس said...
این روش عملی نیست استفاده نکنید وقت و کشمش هدر میره فقط

Blogger Unknown said...
سلام بر اساتید محترم بنده یک هفته پیش طبق فرمایشات استاد دریک بشکه ۲۰۰لیتری اقدام کردم،،ولی تا امروز تخمیری حاصل نشده پدرت ها هنوز سفت هستن،،ایا واقعا به این روش میشه عرق ذرت تهیه کرد؟؟؟؟لطفا راهنمای کنید بنده را البته به این نکته هم اشاره کنم که بنده هم از شیره خرما،،وکیش میشه عرق تهیه کردم

Blogger Unknown said...
سلام دوست عزیز،،واقعا نیاز داریم دورغ بگین،،اگه نمی‌دونید خوب بگید نمی‌دونید چرا مردومو سرکار میزارین اقا،،بنده امتحان کردم به هیچ عنوان نمیشه از ذرت به شیوه شما عرق تهیه کرد،،فقط هزینه و وقته بنده رو حذف داد

Blogger Unknown said...
خیلی زشته روی اشتباهتون تاکید کنید و دلیل مسخره براش بیارین

Blogger Unknown said...
سلام،،دورد به شرفتت ،،این راهشه،،وچیزی که یه مشت آدم مردم آزار بیان کردن،،مرسی ازت استفاده کردم ممنونم

Anonymous ناشناس said...
بیا اینجا..
کانال تلگرام R_antahoora@

Blogger Unknown said...
سلام دوست عزیزفضولی نباشه میتونی یه مقدار اسید مالیک خوراکی بزنی داخلش که به ترشی بزنه یا به قول خودمون ملس بشه

Blogger Unknown said...
سلام وقتی تخمیر زود انجام میشه و زود تموم یعنی مخمر زیاد استفاده کردی و دمای محیط زیاده

Blogger Unknown said...
سلام دوست عزیز ممنون از راهنمایت و توضیحاتت فقط چند سوال این که وقتی ذرت چرخ شده رو داخل بشکه میریزیم چه مقدار اب بهش اضافه کنیم ،دوم اینکه بعد از چرخ کردن ذرت که اب روش میریزیم این دمای ۶۴ درجا رو تو محیط ایجاد کنیم یا میتونم روی شعله گاز کم تا دمای ۶۴ درجه گرمش کنیم ؟ سوم اینکه محلول ذرت چرخ شده رو که با شکر مخلوط کردیم در داخل بشکه در چه دمای از هوا باید بزاریمش بمونه و اینکه در اعضای هر کیلو ذرت چقدر مخمر اضافه کنیم .از همین مخمر نان و کیک هم میشه استفاده کرد یا نه ممنون میشم جواب سوالات بنده رو بدین با تشکر از دوست گرامی

Anonymous ناشناس said...
بله میتونید از شراب برندی بگیرید و برای خوش خوراک شدن عرق بازای هر لیتر پنج سی سی گلیسیرین خوراکی عضافه کنید هم برای معده خوبه هم کیرایی و هم بوی بد رو‌میگیره