مارتینی سیب

این مارتینی برای یک سرو است. قبل از تهیه مارتینی سیب مواد زیر را تهیه نمائید.

مواد لازم برای تزئین لبه گیلاس:

یکسوم قاشق چایخوری دارچین کاملا سائیده

یک قاشق غذا خوری پودر قند

پودر قند و دارچین سائیده را در کیسه پلاستیک کوچک ریخته و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

شیره سیب کارامل شده:

آب سیب معطر تازه نصف لیوان

شکر سه قاشق غذاخوری

در قابلمه کوچکی شکر را ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید. شکر شروع به ذوب شدن نموده و بگذارید قدری رنگ طلایی پیدا کند. آب سیب را اضافه کرده و بگذارید آنقدر ملایم بجوشد تا دو سوم آب سیب بخار شود. حرارت را قطع نموده و بگذارید خنک شود.

مواد لازم برای مارتینی:

یک پیک شراب سیب

دو پیک ودکا

یک قاشق غذا خوری شیره سیب کارامل شده

2 قطره عصاره طبیعی وانیل (عصاره شیمیایی استفاده نکنید)

قبلا و بمدت 2 ساعت ودکا را در فریزر و شراب را در یخچال بگذارید.

پودر قند و دارچین را در بشقاب نسبتا پهنی ریخته و آنرا کاملا صاف و هموار کند که سطح آن مساوی و بیک اندازه روی بشقاب پهن شود.

شیره سیب کارامل شده را در بشقاب دیگری ریخته و روی سطح صافی بگذارید تا بیک اندازه پخش شود.

گیلاس مارتینی کاملا خشک را وارونه کرده و لبه آنرا داخل شیره سیب کنید و به آرامی آنرا بردارید و همانطور داخل بشقاب حاوی شکر و دارچین کنید. لیوان را به حالت عادی باز گردانده و بگذارید در هوای آزاد بماند.

یک قاشق از شیره سیب کارامل شده را با ودکا و شراب و یک قاشق چایخوری از پودر قند و دارچین و وانیل را با دو قالب یخ خورد شده در همزن کوکتل ریخته و محکم و بشدت تکان دهید.

به آرامی در گیلاس لبه تزئین شده بریزید و سرو کنید.

برچسب‌ها: ,

21 Comments:
Anonymous ناشناس said...
درود
ساقیا لطف نمودی قدحت پر می باد
دست مبارکتان درد نکند از بابت مارتینی سیب.
سوال دیگری از حضورتان دارم. آن اینکه آیا هنگام عرق گیری از تفاله شراب، حضور هسته انگور در تفاله ایجاد الکل چوب نمیکند؟
اگردوستان دیگر تجربه ای در این زمینه دارند،سپتسگزار میشوم.

Anonymous ناشناس said...
به نظر شما با انگور یخزده میشه یک همچین شرابی درست کرد ؟
http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_wine

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مغ بچه
اصرار حقیر در اینست که همیشه شراب خام را قبل از تعریق تصفیه و تفاله آن شامل: خوشه و برگ و پوسته و هسته را جدا کرده و مایع شراب خام را تعریق نمایند.
دلیل این امر آنست که اغلب دستگاههای تعریق خانگی (دیگ) توانایی نشان دادن درجه حرارت را ندارد و این تجربه و حوصله عرقگیر است که میتواند ودکای زلال و شفاف و بدون مواد اضافی معلق را تهیه نماید.
ولی در کارخانجات این تفاله را که هنوز قدری مرطوب است با کمی آب (بخصوص آب بی مصرف شراب خام پس از تقطیر ودکا)مخلوط نموده و آنرا تقطیر مینمایند.
مهم نیست این تفاله دارای چه موادی باشد بلکه مهم آنست که استرهای طعمی را از با کمی الکل باقیمانده در آن جدا نموده و بسته بنوع انگور و تجربه و آزمایش بهمان ودکای از قبل تهیه شده اضافه نمایند که ودکای بیمزه را تبدیل به مشروبی دلپسند و دلچسب کنند.برای اینکار آنها از برج تقطیر استفاده میکنند ولی شما میتوانید در خانه از همان دیگ تقطیر خود استفاده کنید و در صورتی که دارای ذرات معلق بود آنرا فیلتر نموده و با اندازه گیری دقیق و کم کم به مقدار معینی از مشروب تهیه شده اضافه نمایید و زمانی که طعم آن بدلخواه و مطلوب شما بود ، مقدار مصرف شده را محاسبه و با رعایت تناسب به کل مشروب خود اضافه نموده تا ودکایی یکدست و خوش طعم بدست آید.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام بدوست عزیز امید
امکان تهیه از کلیه میوه ها بهر صورت و شکل موجود است زیرا سرما تاثیری در تغییر ترکیب قند ندارد ولی در تخمیر تاثیر دارد. برای اطلاع شما و سایر دوستان اگر فرصتی شد مقاله کاملی از تهیه آبجو و شراب در قطب جنوب که توسط تیمی از دوستان و دست اندرکاران انجام شده تهیه و منتشر خواهم کرد. البته اگر فرصت شد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
دوست عزیز ظاهرا فرصت نکردید مقاله ویکی را در مورد
ice wine
و تاثیر انجماد بر فرآیند عصاره گیری بخوانید
http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_wine

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت استاد گرامی
آیا می توان از چغندر(لبو) شراب ساخت؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز امید
اگر منظور شما از خواندن مقاله تاریخچه و یا طرز تهیه آنست که حقیر اطلاع دارد. در استرالیا و در حولی هانترولی این نوع شراب را تهیه میکنند و با آنکه معمولا گرانتر از شراب معمولی تهیه میشود ولی طرفداران آنچنانی نسبت به شراب معمولی را ندارد. اگر منظور شما تهیه این شراب با استفاده از انگور فریز شده طبیعی در ایران است که چنین چیزی در ایران نداریم و اغلب انگور ها حتی قبل از رسیدن به رشد کامل از تاک برداشت میشود. در ایران تاکستان مخصوص تهیه انگور نداریم. میماند روش مصنوعی یا فریز کردن انگور که آنهم در ایران نه مقرون به صرفه است و یا شاید فقط در خانه ها اقدام به آن شود.
در ضمن دوست عزیز خواهش میکنم اگر پیشنهاد یا سوالی دارید آنرا کاملا روشن بنویسید که حقیر در فکر و ذهن کسی نیستم تا فکر دیگران را بخوانم.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام بدوست ناشناس عزیز
مقاله آماده است ولی آسیا به نوبت. اگر ایمایل بزنید مقاله آنرا برایتان ارسال میکنم.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
انگه که مرا می زده بر خاک سپارید - زیر کفنم خمره ای از باده گذارید
تا در سفر دوزخ از آن باده بنوشم – بر خاک من از شاخه انگور بکارید (پرواز همای)
درود بر ساقی عزیز و سپاس فراوان از وبلاگ بسیار پر بار شما که علاوه بر جامع بودن ، کلامی شیوا و قلمی زیبا نیز دارد .
1- آیا برای نگهداری از شراب و ودکا می توان از بطری های پلاستکی نوشابه یا ماءالشهیر به علت اینکه به خوبی آب بندی می شود ، استفاده نمود یا مضر است ؟
2- برای موم کردن از چسب تفنگی که برای گل ساز استفاده می کنند می توان استفاده کرد یا نه ؟
3- برای تقطیر یک دستگاه تقطیر شیشه ای ( آزمایشگاهی ) با بالن شش لیتری گرفتم به قیمت نود هزار تومان آیا برای استفاده خانگی خوب است یا نه ؟
به امید دیدار شما
بهفر

Blogger soheil said...
ساقی جان سلام
باسپاس از صبر وحوصله جنابعالی منظور از قرص آب اکسیژنه همان قرصی است که فروشگاه های لوازم ارایش دارند وبرای رنگ مو استفاده می شود یانه وبرای بیست لیتر شراب کافی است یانه
در ضمن من شراب خام راصاف کرده بودم
ولی زلال نبود با تشک

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز بهفر
از لطف شما دوست عزیز ممنون هستم.
استفاده از ظروف پلاستیک برای نگهداری شراب آنهم بمدت طولانی مشکلی را فراهم میآورد و آنهم تغییر در طعم و مزه شراب است. اصولا الکل خاصیت نگهداری استر های بو را دارد و ظروف پلاستیک امروزی از هر نوع که ساخته شوند دارای بوی مخصوص خود هستند که توسط الکل موجود در شراب نگهداری میشود و نوشنده حس میکند که شراب طعم ماده پلاستیکی میدهد. این مشکل در ظروف ساخته شده از شیشه و سرامیک وجود ندارد.
حقیر اطلاعی راجع به چسب تفنگی ندارم اگر توصیح بیشتر دهید شاید بتوان نتیجه ای گرفت ولی اگر منظور شما چسب های ساختمانی که برای پوشاندن درز و آببندی شیشه و غیره استفاده میشود باید گفت نه ، زیرا مواد شیمیایی با شراب مناسبتی ندارند.
از یک بالن آزمایشگاهی 6 لیتری در هر بار پخت فقط میتوان مقداری بیش از 500 سی سی ودکا بدست آورد. البته اگر شراب شما حداقل 10% الکل داشته باشد و از نظر کارکرد از دیگ پخت خیلی بهتر است ولی کار کردن با آن قدری مشکل و نیاز به احتیاط زیاد در هنگام کار کردن دارد که ضربه نخورد و نشکند.
فراموش نکنید برای تقطیر در بالن ازمایشگاهی شراب شما حتما باید تصفیه شده و حاوی تفاله نباشد.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام بدوست عزیز سهیل
بله همان قرص رنگبر موست و هر قرص آن نیز تقریبا برای 20 لیتر شراب کافیست. البته این نکته را اضافه کنم قبلا باید آنرا سائیده و در مقداری شراب حل کنید تا گاز آن کاملا خارج شود و سپس بکار برید.
موفق باشید
ساقی

Blogger soheil said...
ساقی عزیز سلام
من یک بار درکلاردشت عرق سیب خوردم گیرائی فوق الاده ای داشت در وبلاگ شما چیزی درمورد ان نیافتم ایا به روش عرق کشی از شراب سیب (اپل جک)می باشد یاخیرودیگر اینکه در مورد تهیه ساکی(عرق برنج)چگونه می توانم اطلاعاتی از شما بگیرم(قانون اسیاب به نوبت) بهروز باشید

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز سهیل
لیکور سیب از شراب سیب تهیه میشود و تهیه آن با عرقگیری از کشکش و خرما تفاوتی ندارد ولی حتما باید فرآیند تعریق همراه با شراب مخلوط با تفاله باشد و این عمل مستلزم دقت زیاد در تعریق شراب سیب همراه با تفاله است زیرا خیلی زیاد امکان دارد که عرق سیب کدر و همراه با رسوبات معلق باشد.
در مورد ساکی بار ها توضیح داده ام که امکان تهیه آن در ایران نیست زیرا نیاز به نوعی برنج ویژه و از آن بدتر نوعی مخمر مخصوص دارد که فقز برای تخمیر آن نوع برنج بکار میرود و تهیه آن حتی در خارج هم بسیار گران تمام میشود.
در این مورد و در آینده مقاله ای خواهم نوشت. همانگونه که فرموده اید البته اسیا به نوبت.
موفق باشید
ساقی

Blogger بابک said...
عرق سازی به روش پت و مت! :
http://uk.youtube.com/watch?v=8VFu3bLE0IE

ببینید حتما!جالبه!

Anonymous ناشناس said...
سلام اميدوارم خوب باشين من شنيدم كه شراب تازه توليد شده داراي مقداري گاز است براي از بين بردن آن قبل از شيشه كردن بايد چكاري كرد؟ از لطف شما بينهايت ممنونم

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز بابک
دست شما درد نکند. حقیر فکر میکرد فقط این وبلاگ در مورد شرابسازی است!!!!
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز علیرضا
کاملا صحیح است و هر گونه شراب مقادیر زیادی گاز را در خود بصورت محلول دارد که بیشتر گاز اکسید کردن و مقداری نیز سولفور کربن است.
برای رفع این مشکل شراب را باید برای بار دوم تخمیر نمود که به آن تخمیر ثانوی میگویند و پس از صاف کردن باید آنرا به ظرف تمیزی منتقل و پس از نصب قفل هوا بگذارند مرحله دوم تخمیر انجام شود.
به این مرحله نوعی استراحت یا "آمیزه" میگویند.
موفق باشید
ساقی

Anonymous بهمن said...
سلام
من هم در مورد گرفتن عرق (ودکا) از سیب سؤال دارم. میشه لطف کنید منو راهنمایی کنید؟
من سیب خریدم(10 کیلو) و فعلاً فقط چوبش رو گرفتم و ریختم توی یه ظرف . یه مقدار آب هم ریختم توش و درب ظرف رو محکم بستم. نمی دونم کارم درست بوده یا نه؟ چقدر آب باید بریزم؟ چند روز بمونه؟
دستگاه عرق گیری هم دارم. چه کاری باید بکنم؟
ممنونم از لطفتون.

Anonymous ناشناس said...
شراب را چه طوری باید نوشید؟ گرم-سرد-با یخ ؟

Anonymous ناشناس said...
این فوق العادس! خیلی ممنون
http://zamo.ir