قفل هوای ابتکاری

قفل هوا نقش بسیار مهمی در تهیه شراب یا آبجو دارد. در این تصاویر ابتکارات دوستان را مشاهده میکنید.

دوست عزیز ایران الف طرح عملی قفل هوائی را فرستاده اند که بسیار ساده و برای کسانی که قادر به تهیه قفل هوای خارجی نیستند و در آپارتمان یا فضای کوچک زندگی میکنند قابلیت زیادی دارد. تصویر 1

توضیح زیادی در مورد عملکرد آن نیست فقط آنکه لوله ورودی به ظرف حاوی آب باید حدود 1 تا 2 سانتیمتر وارد آب شود و بقیه به سادگی به تصویر کشیده شده است. فقط برای کسانی که محیط کوچک در اختیار دارند توضیح مختصری لازم است و آنکه همانگونه که در تصویر پائین سمت راست میبینید بجای یک لوله دو لوله وارد و خارج از ظرف آب میشود که لوله خروجی را میتوان از طریق پنجره به بیرون از اطاق هدایت نمود و بوئی را در اطاق نمیتوان حس نمود.

در تصویر 2 که توسط دوست عزیز بهرام ق. فرستاده شده همین قفل هوا مورد استفاده قرار گرفته است.

در تصویر 3 که یکی دیگر از دوستان بنام شهاب طرح قفل با استفاده از یک سرنگ و خودکار را فرستاده اند.

برچسب‌ها:

31 Comments:
Anonymous ناشناس said...
واقعا جالب بود ساقی جان
از دوستان مبتکر عزیز تشکر می کنم
من قبلا یه یکی از این قفلها رو ساخته بودم با سرنگ و خودکار
درست شبیه نمونه ای شده بود که عکسش رو گذاشته بودین البته نمونه حاضری
ساقی جان به توصیه شما گوش نکردم و حرارت سنج میله ای رو به قیمت 13 تومن ناقابل خریدم!
من طرح دستگاه نصب چوب پنبه رو تو ذهنم داشتم ولی چون نتونستم چوب پنبه پیدا کنم بی خیالش شدم.
با کلی زحمت و گشتن تونستم درپوش پیدا کنم. بقیه وسایل هم پیدا کردم.
الکل سنج و لوله آزمایش...
چگالی سنج و آبسنج هم پیدا کردم ولی ازم پرسید که برای الکل می خوای یا برا نمک!
واقعا خشکم زد نتونستم چیزی بگم.
گفتم ازش می پرسم و مزاحمتون میشم!!
ساقی جان مقاله عصاره گیری رو نتونستم پیدا کنم.

Anonymous ناشناس said...
ساقی جان ترکیه ای ها نوعی عرق دارن که به اسم راک که وقتی بهش آب قاتی می کنی رنگش یه چیزی تو مایه های دوغ میشه!
میشه تو خونه چنین چیزی تهیه کرد؟
در ضمن مربای ویسکی یا همون شیره ویسکی رو چطوری میشه درست کرد؟
فکر کنم میشه از شراب هم شیره تهیه کرد؟

Anonymous ناشناس said...
رخست پهلوون
ساقی عزیز بذار یکیشو من جواب بدم!

راکی(Raki) نوعی عرق انیسون است که در بعضی نواحی ترکیه تولید میشود و روش تهیه آنست که ابتدا انگور را تخمیر و از شراب حاصل عرق با درجه 42% تهیه کرده و سپس به آن عصاره طبیعی انیسون (انیسه) اضافه و یا با دانه بوداده آنر آمیزه میکنند.

ساقی طبیعیش کن!

Blogger mohsen said...
باسلام و خسته نباشيد خدمت ساقي عزيز:
هيدرومتر من در زمان آبسنجي به جدارهاي لوله آزمايش مي چسبد آيا آبسنجي با موفقيت انجام مي شود؟

Anonymous ناشناس said...
نا شناس جان میشه این گیاه رو توی ایران پیدا کرد؟
من دیروز قیمتش رو پرسیدم 50 تومن با کلی منت و تعارف گفت!
یادمه اولین بار که خریدم 16 تومن خریدم!

Anonymous ناشناس said...
با درود

ممکن است بفرمائید که نصب قفل هوا در مرحله دوم تخمیر که برای شفاف شدن شراب است چه ضرورتی دارد؟
چون در مرحله اول فرآیند جوشیدن و الکلاز به پایان میرسد و در مرحله دوم دیگر دی اکسید کربنی تولید نمیشود که برای دفع آن احتیاج به قفل هوا باشد

با سپاس

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز سیاوش
همچنین با تشکر از دوست ناشناس عزیز که پاسخ شما را در مورد راکی داده اند. فقط این نکته را اضافه میکنم که راکی در ترکیه و اوزو در یونان با همین سبک و سیاق ساخته میشود و در ایران هم آن سالهای قبل عرق انیسون تهیه میشد ولی روش تهیه همان است که دوست ناشناس نوشته اند.
در مورد آبسنج و الکل سنج و شناخت هر یک از آنها به مقاله زیر رجوع کنید
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_426.html
در انتها چیزی بنام مربای ویسکی نداریم بلکه مخلوطی از ویسکی و شراب خوب و عسل بهمراه ماده سفت کننده ای نظیر ژلاتین را مخلوط میکنند و نوعی ژله نسبتا روان از آن میسازند. روش دیگری که فقط در روستاهای ایتالیا از آن استفاده میشود آنست که عرق 60% انگور را با شیره انگور مخلوط میکنند و نوعی مشروب بسیار غلیط از آن میسازند ولی طرفداران زیادی ندارد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محسن
برای رفع این اشکال دهانه داخلی لوله آزمایش باید حدود 4 سانتیمتر باشد و در ضمن هنگام وارد کردن چگالی سنج با کمک دو انگشت آنرا قدری بچرخانید که در نتیجه چگالی سنج در وسط لوله آزمایش قرار میگیرد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلامی مجدد به دوست عزیز سیاوش
در مورد بهای اقلام متاسفانه از آنجا که هیچ رابطه و ضابطه ای در کار نیست بهتر است قدری جستجو کنید و در ضمن به این مقاله هم سری بزنید تا میزان مصرف آنرا دریابید
http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_9697.html
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مهیار
قفل هوا نوعی ضامن قابل اعتماد برای مرحله تخمیر است. در ضمن در بسیاری از موارد در مرحله دوم نیز عمل تخمیر انجام میشود ولی میزان آن کم است.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام مجدد خدمت ساقی عزیز

بالاخره تونستم cider درست کنم البته کمی توی کار عجله کردم ولی بالاخره درست شد - خیلی ممنون از آموزش ها و راهنمایی هات - و حالا شراب توت رو گذاشتم اما چنتا مشکل دارم که باز طبق معمول مزاحم شما شدم ببخشید بی تجربگی هست.

1- ساقی جان من ایندفعه از یک بشکه استفاده کردم. شعاع سر بشکه حدود 2cm هست. من وسط سر بشکرو سوراخ کردم و لوله ای که داشتم رو کمی کایوچو به قسمت بالاش چسبوندم که توی سوراخ در بشکه سفت بشه البته کامل نرفت تو ولی باز خوبه فکر کنم. اما مشکل اینه که وقتی بشکرو تکون دادم تا مواد مخلوط بشه کمی از محلول (در حد 1-2 قطره) از کنار لوله اومد بیرون که گفتم شاید هوا بتونه واردش بشه و دور لولرو کامل چسب آبی ریختم و بعد چسب نواری زدم ... حالا همه اینارو گفتم که بپرسم که اگه احیانا کمی هوا بتونه وارد محلول بشه مشکل بوجود میاره ؟ (با این اوصاف فکر نکنم خیلی هوا بتونه بره تو)

2- برای تهیه شراب من توت ها رو هم که با هسته و دم هستن توی محلول گذاشتم این کار من مشکلی ایجاد نمیکنه ؟ تولید الکل متیلیک نمیکنه ؟

3- ساقی جان میشه درباره قفل هوای بادکنکی توضیح بدی ؟ توی مقاله های خارجی دربارش خوندم

4- برای تهیه شراب میشه از ین اب میوه های اماده که روشون نوشته کاملا طبیعی استفاده کرد ؟

5- توی بشکه تخمیر من الان یه صدایی میشنوم مثل وقتیکه اسید داره یه چیزورو تو خودش حل میکنه یا فک کنم شما به این حالت میگید جوشش تا الان کارم درست بوده ؟ قفل هوا درست کار میکنه ؟

پیشاپیش ممنون از جوابت

Anonymous ناشناس said...
دیروز نزدیک بود کار دست خودم بدم
دیگ تقطیر آتیش گرفت و من هم یه گوشه قابم شده بودم!
نمی دونم چی شد که درجه حرارت سنج یهو رفت روی 130!
ساقی جان یه سوال دیگه داشتم:
الکل اتانول با درجه 70 درصد و با فرمول C2H5OH قابل شرب است یا خطرناکه؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز د د د
اولا تبریک برای پیشرفت شما در تهیه شراب سیب
در مورد فراهم کردن سر بشکه شما میتوانید از یک پوسته خودکار استفاده کنید و با کمک چسب دوقلوی خوب دو قسمت داخل و خارج محل اتقال پوسته خودکار را بخوبی و با مقدار زیاد چسب بزنید تا کاملا محکم بشود ولی قبلا پوسته و محل ورود به دهانه بشکه را خیلی تمیز پربیگیری و بشوئید و خشک کنید و طول پوسته نباید بیش از دو سانتیمتر وارد قسمت داخلی بشکه شود.
کائوچو و یا چسب نواری و چسب معمولی تاثیری در آب بندی محل اتصال ندارد و مسلما در حین کار مشکل ایجاد میکند.
تمام منظور و مقصود از نصب قفل هوا آنست که هوا وارد بشکه نشود و فقط اکسیژن داخل محلول شراب مصرف شود و مسلما ورود هوا ایجاد مشکل خواهد کرد بنابراین آب بندی مسیر خروجی گاز بسیار مهم است.
شراب توت را یا باید در همان ابتدا صاف کرد چون ماندن تفاله عمل رسوب را خیلی مشکل و طولانی میکند. در ضمن صاف کردن اولیه از خطر آلودگی نیز به مقدار زیاد جلوگیری میکند و شراب ری نمیکند و نیازی به همزدن در طول تخمیر نیز ندارد.
http://meysara.blogspot.com/2007/11/blog-post_316.html
از آنجا که قبلا تصفیه نکرده اید بهتر است صبر کنید تا مرحله اول تخمیر کامل شود و سپس آنرا صاف کرده و دوباره به بشکه منتقل و قفل هوا را نصب و بگذارید مرحله دوم تخمیر انجام پذیرد که معمولا 2 هفته از شروع تخمیر اولیه طول میکشد.
قفل هوای بادکنکی بسیار ساده است ولی احتمال ترکیدن آن زیاد و در ضمن بخاطر آنکه گاز حاصل از تخمیر محل فرار ندارد در همان محلول شراب حل شده میماند که تاثیر بسیار زیادی در طعم و مزه شراب دارد ولی با اینحال به این صورت است که روی همان لوله خودکار یا هر خروجی دیگر یک بادکنک را سوار و دهانه آنرا محکم میکنند و گاز حاصل باعث میشود بادکنک باد شود ولی هر دو یا سه روز یکبار آنرا باز میکنند و گاز را خارج کرده و دوباره نصب میکنند. این روش برای مقدار کم شراب (حدود 5 لیتر) بد نیست ولی برای مقدار بیش از آن دردسرهای زیادی دارد.
از هر آب میوه پاستوریزه یا هموژنیزه که دارای مواد رنگی و یا نگهدارنده نباشد ، میتوان استفاده نمود.
صدایی را که میشنوید خروج گاز از محلول است و نگران آن نباشید ولی از آنجا که از نحوه کار و درست نصب شدن قفل هوای شما مطلع نیستم ، پاسخ آنرا هم نمیدانم.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز سیاوش
متاسفانه عدم رعایت نکات ایمنی بخصوص زمانی که با مواد آتشزا سروکار دارید نتایج خوبی ندارد. معمولا علت آتش گرفتن دو چیز است یا سر دیگ کاملا بسته و آب بندی نشده و یا لوله خروجی گاز الکل نشتی دارد.
بخاطر خودتان هم که شده پیشنهاد میکنم مقالات نوشته شده را با دقت بخوانید و با منطق و روشنی مراحل تهیه مشروبات الکلی را دنبال کنید.
مصرف الکل با درجه بالا (بیش از 40% الکل) نیز بازی با سلامتی است و نشانه بزرگی و مردی نیست.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
ساقی جان ممنون از جواب سریعت

Anonymous ناشناس said...
salam khedmate shoma azize del man mrooz tonestam maghazeiy peyda konam ke chegali sanj dare vali radaje bandi dashtan man bayad az che daraje ta che darajeiy ro az maghaze dar kharidari konam?mochaker

Anonymous ناشناس said...
فکر کنم باید با خمیر آببندیش می کردم
اینکه این سوال رو ازتون پرسیدم دو دلیل داشت:
اول اینکه در یکی از مقالات فرمول اتیلیک رو C2H6O نوشته بودید ساقی جان.
دوم اینکه یکی می گفت که من همون الکی رو که ذکر کردم با سرنگ داخل یه هندوانه تزریق می کنم و بعد 40 روز شراب حاصل رو صاف می کنم و می ریزم توی دیگ و عرقگیری می کنم!
کنجکاو شدم بدونم که آیا این روش شدنیه یا خطرناکه؟
من همون شراب 10 درصدی رو هم با کلی آبمیوه و نوشابه می خورم تا تلخیش رو نفهمم چه برسه به الکل 70 درصدی که توش دناتونیم بنزوات هم ریخته شده تا حسابی تلخ بشه!

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز احسان
لطف کنید و پاسخ کامل سوال خود را در مقاله زیر جستجو کنید.
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_426.html
اگر باز هم مشکلی داشتید بنویسید.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز سیاوش
در علم شیمی پایه OH را میتوان جداگانه و یا به بقیه فرمول متصل نمود و از نظر وزن مولکولی فرقی بین C2H5OH و C2H6O نیست و هر دو را میتوان الکل اتیلیک نامید.
در مورد استفاده از کاربرد الکل در هندوانه بشخصه آزمایشی نکرده ام ولی یکی از دوستان از موفقیت در این کار نایل آمده است و متاسفانه دسترسی به ایشان ندارم که از روش و کنه مطلب اطلاعی بدست آورم.
اگر آزمایش کردید و نتیجه علمی و عملی صحیح داد حقیر را نیز مطلع کنید.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
ba salam mojadad khedmate shoma man ziad mozahemetoon misham az in babat bebakhshid mikhastam beporsam mishe az ab mivehaye pakati sharab dorost kard?va in ke vaghti sharabo toye zarfe takhmir mirizim(marhaleye avale takhmir)bayad az hamoon aval hobaba az toye loleye ghofle hava kharej shan?age mishe beporsam shoma chand saletoone va sakene kodoom shahrid va az che seni shoro be kar kardid?man alan 17 sale hastam va pedaro madaram nemizaran sharab dorost konam vali yavashaki to komodam az karo be meghdare kam gozashtam in soalat dige daste shomaro miboosan zende bashid bye

Anonymous ناشناس said...
سلام آقای ساقی.بنده چند باری هست که سعی در تهیه آبجو از ماءالشعیر کردم.بدین صورت که ابتدا مخمر را فعال می کردم.سپس با مقداری شکر که در دستور نوشته بودید با ماءالشعیر ها مخلوط و هم می زدم تا حل بشه . فقط از قفل هوا استفاده نمی کردم بلکه تا 12 روز ، روزی یک بار در ظرف را کمی شل می کردم تا گاز محلول خارج شود.بعد از اون هم 3 روز می گذاشتم تا املاح آن ته نشین شود.بعد هم نوش می کردم . اما ساقی جان با اینکه حدود یک شیشه از آبجو را یک جا سر کشیدم اما هیچ اثری از الکل روی بدنم نداشت .آبجو های 8 درصد توبورگ حداقل سر آدمو گرم می کرد. می خواستم ببینم به نظر شما مشکل کار من از کجاست؟ با اینکه مطمئن هستم تمام شکر آن بخوبی تخمیر شده اما اصلا گیرایی ندارد.لطفا مرا راهنمایی کنید.مرسی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز احسان
تهیه شراب از آب میوه خیلی ساده و مقاله آن مدتهاست که آماده است ولی بدلیل آنکه اغلب دوستان توجهی به مطالب توصیه شده در خرید یا تهیه مواد خریداری شده از بازار را نمیکنند و پس از انتشار باید به صدها سوال در مورد نام محصول و کارخانه تولیدی و ... پاسخ دهم (نظیر مقاله تهیه آبجو از ماءالشعیر) از انتشار آن معذورم.
فقط بصورت ساده میگویم هر آبمیوه تجاری نظیر آب انگور ، آب آلبالو ، آب انار و غیره قابلیت شراب گیری دارد ولی باید بدون ماده نگهدارنده باشد و حتما باید از آبسنج برای تعیین میزان قند اضافی کمک گرفت. روش تهیه آنهم ساده و مثل شراب عسل است و نیازی به همزدن ندارد.
ماده تخمیری زمانی گاز اکسید کربن تولید میکند که مخمر فعال شروع به شکستن الکل کند و معمولا یکی دو روز بعد از بشکه کردن است.
آمدیم بر سر سوالات خصوصی شما:
من حدود 23 سال و اندی دارم..
زیر آسمون پر ستاره ولی ساکن آخر دنیا یعنی ملبورن استرالیا هستم.
چند سال مختصری هم هست که با شراب سر و کار دارم یعنی کمتر از سه برابر سن فعلی شما.
من مایل نیستم در این وبلاگ ظابطه سنی برای خواندن و یا تهیه مشروبات الکلی بگذارم چون همه انسانها را آزاد مستقل و عاقل میدانم ولی خالا من یک سوال از شما دارم: 17 سال برای تهیه یا نوشیدن مشروب قدری زود نیست؟
آرزوی سلامتی و تجدید نظر در روش شما را دارم
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز احسان
از آنجا که مقدار قند موجود در ماءالشعیر در هر کارخانه و یا حتی در هر بچ متفاوت است بهترین راه استفاده از جدول انتهورا برای تعیین میزان قند اضافه شده به ماءالشعیر است و از طرفی با امکاناتی که در ایران هست شاید بهترین نتیجه ای که میتوان در مورد در صد الکل آبجو تهیه شده از ماءالشعیر داخلی را گرفت شاید بین 2 تا 3 در صد الکل باشد.
در ضمن من تا کنون آبجو طبیعی 8% الکل را در هیچ کجای دنیا ندیده ام. علت آنرا در ظرفیت اشباعی الکل دادن هیدروکربورهای علات باید جستجو نمود. آبجو طبیعی حداکثر تا 5% الکل دارد.
موفق باشید.
ساقی

Blogger تار said...
سلام قفل هوا از كجا بايد خريد؟
آبجو را در كجا بايد درست كرد داخل خانه يا خارج از خانه (بالكن)؟

سلام بچه ها من قفل هوای اماده شیشه ای رو و خیلی کامل رو پیدا کردم کجا می فروشند البته باسه کسایی که واقعا طلبه اند چون طرف می گفت13000حالا کسی پایه بود ایمیل بزنه بهش ادرس بدم
hamidservat@gmail.com

Anonymous ناشناس said...
درود دوستان
میخواستم بدونم قرص "کامپدن" رو از کجا میشه تهیه کرد؟ ممنوم میشم اگه کسی بتونه راهنمایی کنه

Anonymous آرمان said...
سلام لوطی.من 10 کیلو کیوی سبز خریدم.میخوام شرابش کنم.یه روش ساده بهم بگوکه درستش کنم.دمت گرم ساقی!

Blogger M said...
سلام
دوستان برای خرید قفل هوا قفل هوای آسانکار را گوگل کنید.

Anonymous ناشناس said...
اگه بالکن خونتون مشرف به دریا هست، بالکن خونتون یاورشو استاد کن.

Blogger Unknown said...
لطفا راهنمائی کنید.ایا قفل هوا نیاز به سوراخ خروجی هوا دارد؟

Blogger Unknown said...
سلام ساقی هرچی سرچ کردم که بفهمم برای شراب مخمرلازم هست یا نیست نتیجه ای نگرفتم هیچ کس از دوستان هم به این نکته نه توجوی شدونه کسی سوآلی کرد