روش صحیح کاربرد مخمر

آمادگی:

برای تهیه مخمر کارآمد باید به آن اجازه تولید و تکثیر داد. برای رسیدن به این هدف مخمر خشک را بایستی در محیطی مرطوب و دارای مقداری قند حل شود. با این کار مخمر به اکسیژن هوا دستیابی یافته و لیپید (نوعی چربی) ویژه ای را در اطراف سلول خود تولید نماید. این چربی برای رشد سلولی مخمر حیاتی بوده و در مراحل اولیه تخمیر اصلی محافظ مطمئنی برای جلوگیری از تولید الکل ناخواسته و مسموم است.

با مراجعه به دو تصویر زیر فرآیند صحیح مخمر در محیط ظرف تخمیر را ملاحظه میکنید.

الف: در 12 ساعت اول دهانه ظرف تخمیر را با دستمال کاغذی ببندید. پس از 48 ساعت فعالیت تخمیری را مشاهده خواهید کرد ، قفل هوا را بجای دستمال کاغذی جایگزین کنید.



در نصویر سمت چپ (a) آبمیوه مورد تخمیر را پس از 12 ساعت و در تصویر سمت راست (b) همان آبمیوه را پس از 48 ساعت از شروع تخمیر اولیه و پس ار نصب قفل هوا مشاهده میکنید.

برای کسانیکه با روش علمی کار میکنند:



وزن مخصوص:

فرآیند تخمیر اولیه باید در محیط مناسب و با درجه حرارت دایمی 21 درجه سانتیگراد (72 درجه فارنهایت) و در مجموع بین 7 تا 12 روز به انجام میرسد.

مشاهده عینی روند تخمیر اولیه را از روز پنجم و با خواندن چگالی سنج شروع کنید. زمانیکه وزن مخصوص مایع (SG) زیر 1000 و تقریبا 995 است ، اقدام به سیفون کردن نمایید. اگر بهر دلیلی مایع تخمیری ، هنوز به این درجه از وزن مخصوص نرسیده ، زمان تخمیر را تمدید کنید تا وزن مخصوص زیر 1000 برسد. میتوانید به آرامی با حرکت چرخشی دادن به ظرف تخمیر که باعث مخلوط شدن مخمرهای بالای مایع تخمیر و چسبیده به ظرف تخمیر است ، به سرعت تخمیر مایع کمک کنید.

بیاد داشته باشید هر چه وزن مخصوص مایع به 992 نزدیک شود ماده تخمیری دبش تر و هر جه به 997 نزدیک تر شود مایع تخمیری شیرین تر خواهد بود. بطور مثال وزن مخصوص 994 هم دارای شیرینی و هم دارای دبشی مایع تخمیری است.



برای خواندن درجه صحیح چگالی سنج همیشه زیر گوژ (قعر) مایع موجود در لوله آزمایش خوانده شود نه روی کاو (هلال لبه) مایع.

برچسب‌ها:

87 Comments:
Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی
ببخشید رام همون عرق خرماست؟
مقاله بعدی آموزش رامه؟
خیلی چاکرم

Anonymous ناشناس said...
دمت گرم

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
رام عرق خرما نیست بلکه عرق نیشکر و از ملاس نیشکر تهیه میشود حتی اگر از ملاس جغندر تهیه شود رام نیست ولی نحوه عرقگیری آن با عرقکیری معمولی با استفاده از دیگ پخت تفاوت کلی دارد. با آنکه میدانم امکان تهیه آن برای بسیاری نیست ولی بنا بدستور سروران اقدام به پست آن میکنم. از همه مهمتر آنکه اول باید طرز ساخت برج تقطیر تواتری را بنویسم که این عمل وقت بسیار میگیرد و نیاز به یک لوله کش خوب دارم تا اجازه دهد از کاری که میکند فیلمبرداری یا عکس برداری کنم. فقط نوشتن و مقداری عدد و توضیح دادن کافی نیست
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به کاظم عزیز
قدم رنجه کردی. به کلبه انتهورا خوش آمدی
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام به ساقی عزیز
یک سوال دارم که مطمئناطابق معمولجواب خوبی براش دارید اگر کشمش تخمیر شده برای عرق گیری رو دو یا سه یا چند روز بعد از ته نشین شدن به دیگ پخت انتقال بدیم ایا مشکلی پیش نمیاد یا کیفیت کار پایین نمیاد؟

Anonymous ناشناس said...
سلام
در خمکده به دو واژه چکالی سنج و اب سنج اشاره شده که عکسهای انهاهم با یکدیگر تفاوت دارند ایا ایندو تفاوتی با یکدیگر دارند یا نه؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز تن تن
عرقگیری از کشکش کار آسانی است ولی یک نکته مهم را نباید فراموش کرد. در کارخانجات کسی از مخلوط شراب کشمش و تفاله عرق نمیگیرند بلکه شراب را صاف میکنند تا طعم بد داخل عرق نشود
بخصوص که الکل موجود در شرابی که مدتی از تخمیر کامل آن گذشته باشد باعث بد طعمی تفاله ها میشود
راه اینست که اگر با کیسه متقال آنرا صاف کنید و فقط مایع شراب را عرقگیری کنید نتیحه خیلی بهتر است ولی با تفاله هم میتوان عرق گرفت
امید متوجه نکته شده باشید
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
چگالی سنج نام عمومی همه انواع سنچش گر جیوه ای یا سربی است که شامل نمونه های زیادی میشود مثلا
Alcohol meter
Acid meter
Wine meter
PH meter
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام به شما من جواب واضحی از سوال دیروزم نگرفتم رررر ایا چگالی سنج همان ابسنج است؟

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی دوتا سوال داشتم
سوال اول:استاندارد مصرف مشروب با درصد 40 و شراب معمولی برای انسان با وزن 70-65کیلو گرم را چند سی سی در روز میتوان در نظر گرفت؟
سوال دوم: اگر همین شخص مصرف مشروب رادر هفته یک بار داشته باشد میتوان بیشتر از مقدار ذکر شده توسط شما در جواب سوال اول استفاده کند؟

Anonymous ناشناس said...
salam be saghie azize asle shiraaz.
saghi jan be bakhshid mikhastam bebinam bejoz angoor che mivehaye digari rooye satheshoon pektin darand.manzooram ine ke ba kodoom mivehayi mishe sharabe tabi'ee (bedoone mokhammer) andakht?
mer30

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی خسته نباشی
یک سوال داشتم ببخشید دستگاه تشتک زنی رو از کجا می شه گیر آورد؟
مرسی

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
چگالی سنج وسیله ایست برای سنجش غلظت ماده ای خارجی در آب.
چگالی سنج میتواند آب سنج هم باشد
بگذارید مثالی بزنم تا بهتر متوجه شوید
در جمله ای شما میگوئید " باطری " نام وسیله ایست عمومی میتواند باطری خشک ، باطری اسیدی ، باطری اتمی ، باطری ساعت و حتی باطری چراغ قوه باشد.
پس باطری نام وسیله ایست انباره ای برای نگهداری انرژی برق
چگالی سنج نام ابزاریست عمومی برای سنجش میزان ناخالصی در هر نوع مایع که آن مایع میتواند شیرین باشد ، ترش باشد با پی اچ مختلف باشد الکل سنج باشد و حتی اب سنج ولی برای سهولت شناخت و نوع مخصوص کاربری آن ، نام آنرا نیز میآورند مثل
آب سنج
امید که کمکی شده باشد
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
من منظور شما را از وزن و مصرف میزان الکل اگر درست درک کرده باشم پاسخ اینست.
رابطه بین میزان الکل موجود در خون یک شخص را با وزن ، قد ، نژاد ، سن ، جنسیت و از همه مهمتر مقدار چربی در بدن شخص فرمول ساده ای نیست و بخاطر تغییری جزئی از هر یک از موارد فوق این رابطه بهم میخورد. ولی دستگاه الکل سنج خونی که میتواند تنفسی و یا از روی آزمایش خون باشد یک مقدار را نشان میدهد.
بگذارید اینطور بگویم اگر آزمایش پزشکی از دو نفر با شرایط مساوی - معادل فوق و مصرف 20 سی سی الکل 40 درجه که در یک زمان معین مثلا 15 دقیقه قبل مصرف کرده اند انجام شود هر دو یک میزان معین الکل را در خون نشان میدهد که شاید 0.04 باشد. ولی با تغییری جزئی در هر یک از موارد فوق در این دو نفر ، دستگاه دو میزان مختلف را نشان میدهد. از مهمترین این تغییرات میتواند زمان مصرف مشروب باشد. مثلا اگر یکی از آنها یک ساعت پیش و دیگری 15 دقیق پیش همان میزان الکل را مصرف کند و هر دو را آزمایش کنند دو جواب مختلف بدست میآید. معمولا الکل با سرعت زیادی در بدن جذب و بصورت بخار شده از راه باز دم ریوی خارج میشود. پس تفییری کوچک حتی بین دو نفر با شرایط و معادلات مساوی نیز میتواند این نتیجه را متفاوت سازد. معمولا پس از سه یا حداکثر چهار ساعت تمام الکل از بدن یک شخص سالم یا جذب و یا کاملا از سیستم خارج میشود و الکل سنج عدد صفر را نشان میدهد.
اگر منظور شما جیره بندی است و بگوئیم روزی یک استکان 20 سی سی الکل برای فلان شخص خوب است یا بد این بحث دیگریست که با محاسبه میزان الکل در خون متفاوت است و ربطی به منظور ما ندارد.
امید که این رابطه مستقیم را درک کرده باشید
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
دستگاه تشتک زنی را از اغلب ابزار فروشی ها با اشکال و کاربردهای مختلف میتوان تهیه نمود از نوع دستی آن گرفته تا نوع سوار شدنی بر روی میز. حال کدام ابزار فروشی؟ جوینده یابنده است
تو ماهی گیر باش دریا ماهی فراوان دارد
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام به ساقی عزیز . من اقدام به درست کردن شراب پاییزی با انگور سیاه کردم . بعد از 24 ساعت روی شراب خام رو یه لایه ای چن میلیمتری به همون رنگ شراب پوشونده . البته همین که 24 ساعت گذشت نمایان شد . میخوام بدونم این چی هست ؟ و آیا شراب خراب شده یا نه ؟ از راهنمایی های شما ممنون هستم . خداحافظ

Anonymous ناشناس said...
با سلام مجدد . میخواستم بدونم که در تهیه ی شراب به روش شیرازی که باید انگور رو با خوشه ی کامل به کار ببریم . به دلیل وجود خوشه امکان درست شدن متانول هست یا نه و اگه متانول تولید میشه باید چیکار کرد ؟

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی
یک سوال داشتم گفته بودی برای تهیه مالت جو باید جو با پوت باشه آیا برای مالت گندم هم باید گندم با پوست باشه؟
مرسی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز میتی
آن ماده لزج و تقریبا کفک مانندی که روی سطح انگور تخمیر نشده شراب دیده میشود و بنظر میرسد شراب قارجی شده و یا خراب ، در حقیقت چیزی نیست بجز مخمر فعال شده. علت آنستکه مخمر برای فعال شدن در ابتدا نیاز به اکشیژن دارد و جون مقدار این اکسیژن در مایع انگور له شده موجود نیست خود را به سطح بشکه که اکسیژن هوای داخل بشکه بیش از مایع است میرساند تا فعال شود. در نتیجه این فعالیت مخمر فعالیت خود را سریع و بهمه جای مایع شراب میرساند و مقداری از آن روی پوسته ها که بدلیل داشتن شیرینی و پکتین روی پوست مورد توجه مخمر فعال شده است قرار میگیرد و از زیر نیز گاز حاصل به پوسته ها فشار آورده و آنرا بالاتر از مایع میبرد. به محض دیدن چنین حالتی باید شراب را هم زد تا مخمر فعال شده با مایع مخلوط و همه نیروی آن ثرف الکلی کردن شراب که همان شکستن قند است شود. پس آنچه شما میبینید مخمر فعال شده است
در تهیه شراب بصورت طبیعی وجود خوشه هیچگونه ایرادی نداشته و فقط طعم شراب را قدری گس میکند.
فراموش نکنید سری به مقاله پرسش و پاسخ و سپس شراب ، اکسیر جوانی بزنید تا در مورد وجود سایر مواد در شراب مطلع شوید
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
تا انجا که من اطلاع دارم گندم ، جو ، ذرت ، برنج ، شلتوک و سایر غلات بدون پوست (که آنرا بلغور مینامیم) امکان جوانه زدن ندارند. امتحان کنید و خواهید دید که سبز نخواهد شد و حتما باید دارای پوسته رویی غله باشد تا عمل جوانه زدن انجام شود
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
salam be ostade aziz...ostad mesle inke haal nakardi soale balaye mano javab bedi ;)

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز سام
با عذر خواهی از شما دوست عزیز به حساب پیری بگذارید و نه اغماض که در کار من نیست
در مورد سوال شما تنها میوه ای که مثل انگور دارای پکتین خارجی است میوه آلو است. این میوه نیز دارای پکتین زیاد روی پوست که قابل رویت با چشم غیر مسلح است ولی پکتین را روی پوسته خارجی شلیل و هلو شفتالو نیز میتوان یافت ولی با مقدار کم
بعضی از میوه های دیگر به امکانات دیگری مسلح هستند که نیازی به داشتن پکتین روی پوستی را روی پوست آنها کاهش میدهد و از جمله ضخامت پوسته خارجی مانند مرکبات شیرین و میوه های جالیزی و موز
بعضی از میوه ها با آنکه دارای پکتین خارج پوستی نیستند ولی دارای مقدار زیادی از آن در داخل گوشت میوه هستند مانند انواع سیب شیرین
امید که پاسخ مناسب یافته باشید
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی
ببخشید چندتا سوال داشتم
اول اینکه مالت کریستال از کدام غلات و چگونه درست میشه؟
دوم اینکه من در مورد شراب سنج که پرسیدم یکی گفت که قدیما شراب سنج مثل دما سنج بوده یعنی شراب شنج الکل شراب رو بدون اینکه داخل شراب باشه نشون میداده آیا واقعیت داره؟
راستی با رسیدن فصل پائیز و زمستان آموزش آبجوهای دیگری تو راهه یا خیال خامه؟
ممنون

Blogger کیوان said...
مخلصم ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام به ساقی عزیز...ساقی جان بابت جواب ممنون....ولی فکر می کنم که نتونستم منظورمو بهوبی بیان کنم....بذار سوالمو شفافتر بیان کنم:به غیر از انگور با کدوم میوه ها می شه شراب طبیعی (بدون مخمر) انداخت که احتمال شراب شدنش مثل انگور زیاد باشه
با تشکر
سام

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
اگر مقاله الفبای تهیه مالت خانگی را بخوانید متوجه میشوید تهیه مالت های ویژه و یا مات ساده چفدر ساده است
در مورد شراب سنج دوره امروز و دیروز ندارد هنوز هیج شراب سنجی ساخته نشده که بدون نوعی تماس با مایع شراب قادر بخواندن مقدار الکل یا شیرینی شراب باشد
در مورد تهیه انواع آبجو در ایران مشکل زیادی هست که از آنجمله نبودن ابزار کار مناسب و رازک های ویژه و مخمر واقعی ابجو میباشد. حال من از شما میپرسم مقاله ای که بدرد کسی نمیخورد و یا امکان تهیه آن نیست فایده نوشتن دارد یا نه؟ اگر فقط صفحه پر کردن است به چشم
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به کیوان عزیز
بابا ما از شما مخلص تر تریم
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به سام عزیز
انواع انگور ، انواع آلو و بعضی از انواع سیب شیرین بترتیب دارای پکتین به اندازه کافی برای تهیه شراب بدون استفاده از مخمر هستند ولی اگر شرایط محیطی و حرارتی مناسب نباشد حتی همان انگور هم شراب نمیشود
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی
از اینکه جواب سوال های ما رو میدی ممنون
برای تهیه مالت اشتباه از من بود که با مراجعه به فرهنگ واژه ها به اشتباه خودم پی بردم
در مورد شراب سنج منظورم این بود که شراب سنج مثل الکل سنجه یعنی مایع رو می ریزی توی لوله آزمایشگاه و غیره؟
در مورد آبجوهای دیگه حرف شما متینه
یک سوال هم داشتم در تهیه لاگر امریکائی نوشتی که وزن مخصوص اولیه مساوی فلان اون عدد رو با آبسنج باید بدست آورد
مرسی

Anonymous ناشناس said...
با سلام به ساقی عزیز
موقع اضافه کردن مخمر شراب پاییزی اشتباهی از قرص مخمر آبجو کوبیده شده استفاده کردم که 24 ساعت بعد وقتی متوجه شدم مجددا از مخمر نان مخلوط شده با عسل استفاده کردم از 24 ساعت بعدش هم تخمیر شروع شد حالا سوال من اینه با این اشتباهی که کردم آیا شراب بدست آمده قابل خوردنه یانه از نظر مزه مشکل پیدا میکنه حدود 24 کیلو انگور بوده آیا راهی برای تصحیح اشتباه وجود داره ؟؟؟

Anonymous ناشناس said...
با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی
نخست باید دوباره از ایمیلی که برایم فرستادید تشکر کنم امسال کارگاهم رو طبق فرمایشات شما مرتب کردم در مورد رفراکتومتر هم تهیه کردم و طرز کار بسیار ساده ای داره و ظاهرا خیلی هم دقیقه اما چنتا سوال
1-اگه بشکه شراب انگوری که هنوز تخمیر اولیش تموم نشده رو در یه بشکه دیگه بریزیم آیا ممکنه خراب بشه؟
2-من تا حالا انگور شانیی نتونستم پیدا کنم که بدون اضافه کردن شیرینی بتونه الکل 12-13 درصد بده می خواستم بدونم از کجا میشه پیدا کرد؟
3-برای درست کردن شراب سفید انگور بیدونه بهتره یا عسگری اگه ممکنه کمی در مورد انواع انگور ونوع شرابشون توضیح بدید.
4-غیر از انگور شانی چه نوع انگور قرمز دیگه ای که مناسب شراب باشه وجود داره؟
5-من برای گرم کردن محیط از بخاری گازی استفاده می کنم که اکسیژن محیط رو کم می کنه این چه تاثیری روی کار میذاره؟
6-من در اینترنت مطالبی در مورد بشکه های چوب بلوط امریکایی و فرانسوی خوندم آیا تو ایران می شه از این بشکه ها پیدا کرد؟
با سپاس فراوان
اودی جون

Blogger کیوان said...
با سلام خدمت ساقی عزیز
یک سوال داشتم می خواستم بپرسم راهی هست که الکل آبجو رو زیاد کنیم؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
نحوه کار ابزار هاس سنجش زیاد اختلافی با هم ندارند تنها مانع و اشکال کار اینست که ابزاری در دست نیست که تمام مقیاسات خواسته شده را در یک ابزار خلاصه کند.
بگذارید مثالی بزنم
شما با شیرینس سنج میتوانید میزان شیرینی در شراب را پیدا کنید ولی اگر بخواهید میزان ترشی یا اسید همین شراب را پیدا کنید نیاز به ابزار دیگری دارید که وزن سرب یا جیوه در لوله آن تفاوت دارد و جدول روی هم اعداد دیگری را نشان میدهد. زمانی در آلمان وسیله ای ساخته شد که با تغییراتی این امکان را فراهم میآورد ولی خیلی زود از دور خارج شد چون حتی واردین به خواندن ایزار های مقیاسی هم بقول خودمان قاطی میکردند و عدد را اشتباهی میخواندند. از طرفی در خارج این ابزار ها ارزان و خیلی راحت تهیه میشود و کسی در فکر آن نیست که سه یا چهار ابزار مختلف را داشته باشد و از طرفی فروشنده میداند چه میفروشد و خریدار هم میداند چه میخرد وای در ایران قصه دیگری داریم نه فروشنده میداند که این ابزار چیست و نه خریدار میداند چه چیزی میخرد
در مورد ابجو لاگر هم حق با شماست ولی منطور من در این مقالات کلا چگالی سنج هاست و نام بخصوصی را بردن گاهی بسیار سخت است
آرزوی موفقیت شما را دارم
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به امید عزیز
مصرف قرص مخمر ابجو بحای مخمر شراب اشکالی به پیش نمیاورد. فرق قرص مخمر آبجو با مخمر شراب در مقدار مواد معدنی آنست که از حوصله کار ما خارج است فقط این را میگویم که قرص مخمر آبجو موجود در بازار در حقیقت قرص مخمر مغذی هستند و استفاده از آن در شراب نه فقط اشکالی ندارد بلکه اگر به اندازه مصرف شود درست همان کار مخمر شراب را میکند و نیازی نبود که شما مخمر جدید استفاده کنید
حالا هم که استفاده کرده اید چون هنوز در شروع تخمیر بوده هیچ اشکالی پیش نخواهد آمد و شراب شما سیر طبیعی تخمیر را فقط با سرعت بیشتری خواهد گذراند (فقط در گوشتان بگویم کسی نفهمد: قدری طعم شراب تغییر خواهدکرد) هیچ نگران نباشید
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به اودی عزیز
امید که خوب و سر حال باشید
در مقاله دوم در آینده راجع به استفاده از رفراکتومتر توضیح خواهم داد که یکی از دوستان عزیز برایم فرستاده و اجازه انتشار داده اند و همانگونه که برای شما نوشتم من از آن استفاده نمیکنم ولی ابزار بسیار موثر و کارآمدی اشت
مخلوط کردن شراب باید یا در مرحله شروع تخمیر باشد یا پس از تخمیر کامل. علت هم ساده است بعضی از انگور ها بسیار حساسند و اگر بطور ناگهانی با شرابی که تا مقداری تخمیر شده مخلوط شوند اول بشدت فعال میشوند ولی خیلی زود این شراب حالت سکته پیدا میکند و از تخمیر باز می ایستد. این نوع انگور ها فراوانند و نمیتوان نوع آنها را تعیین نمود ولی بهترین علاج همیشه پیشگیریست. دو یا چند شراب را کامل کنید و بعد با مخلوط کردن از هریک نوعی شراب جدید بدست اورید که همه جای دنیا هم رایج است.
من بار ها بدوستان توضیح داده ام حتما اجباری ندارید انگور معینی را مصرف کنید. همانگونه که میدانید تمام سعی من بر اینست که نام شخص یا فروشنده یا نام بخصوصی از میوه را نبرم زیرا همیشه عکس العمل بد دیده ام. یکی از آنها انگور شانی است تا بجایی رسیده که بخاطر مشتری زیاد این انگور ، بهای آن بالا رفته است. عزیز من چرا از انگور دیگری بی نام و نشان و یا محلی استفاده نمیکنید که باید انگور بخصوصی را تهیه کنید که گاو پیشانی سفید شده و هم خریدار و هم فروشنده میداند برای چه منظوری خریداری میشود. میدانید انگور شانی را نمیتوان زیاد خورد و دهان را میزند ولی برای شراب خیلی خوب است چون رنگ متناسب و برتر و شیرینی مساعدی دارد. از شما و همه دوستان خواهش میکنم دنبال انگور محلی بروید و اگر نگران رنگ آن هستید راههای طبیعی زیادی وجود دارد که رنگ آنرا حتی سبز و بنفش و قرمز و زرد و.... کنید و کاملا طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی
برای این منظور به مقاله زیر مراجعه کنید و اگر اشکالی داشتید در خدمت هستم
http://khomkadeh.blogspot.com/2007/06/blog-post.html
برای شراب سفید شاید باور نکنید ارزانترین انگور که " لُرکش " باشد از همه بهتر است. رنگ آن طلائی مناسب و طعم آن نیز قدری ترش میشود ولی باز هم میگویم دنبال اسم معینی نروید انگور کردستان ، انگور ورامین ، انگور عسکری ، ریش بابا و منقا هم خوبند. همه جای ایران سرای منست
بخاری گازی یا برقی هیچ اثری روی طعم شراب شما ندارد چون قرار نیست شراب شما در معرض هوای آزاد قرار گیرد که نتیجه را میدانید.
برای ساخت بشکه بلوط نیاز به استاد نجار و آنهگر دارید برای آشنایی با ساخت آن نیز به تصویر زیر مراجعه کنید
http://khomkadeh.blogspot.com/2007/02/blog-post_27.html
البته برای یکی از دوستان تصویر ساخت عملی آنرا هم کشیده و ارسال کرده ام ولی لای هزاران مقاله فعلا گم شده است.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به کیوان عزیز
اگر منظور شما اضافه کردن مشروب الکلی به آن است بله ولی دیگر آبجو نیست و اگر منظور در هنگام تخمیر است به جدول انتهورا مراجعه کنید ولی اگر منظور شما آبجو تخمیر و کامل شده است متاسفانه راهی موجود نیست
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
salam ostad
mikhastam bedunam chizy dar bare (freez distiled) midunid
agar midunid lotfan tozih dahid albate manzooram mani kalame ya noe kar nist manzooram chegunegy tolid vodka ba in ravesh ast chon ye vodka be nam (fris) ke ba in ravesh tahie shode bood khordam ke ham buy besiar kamy dasht va ham maze basiar sabiky va sakht keshvar holand bood va vidkay gandom bood albate fekr mikonam teknology jadid bashe ke ba sard kardan alkol ra az baghy mavad joda mikonand
kheyli mamnoon

Blogger pouria said...
استاد عزیز سلام
واقعا از مطالب سایت شما لذت بردم و خوشحالم که چنین سایت پر باری را پیدا کردم
من 4 روز پیش با انگور شانی که خودم از تاکستانهای اطراف قزوین خریدم اقدام به تهیه شراب کردم وقتی دستور تهیه شراب رو تو سایت شما خوندم دیدم که درست مثل دستور شما عمل کردم ولی با 1 تفاوت!که از مخمر شیمیایی استفاده نکردم...به نظر شما اشکالی ایجاد می شود؟وضعیت دبه شراب من در حال حاضر مانند روز 6 دستور شماست...وتفاله ها بالا آمده و موقع هم زدن در حال جوشش است
خواهش می کنم مرا راهنمایی کنید

Anonymous ناشناس said...
با سلام و خسته نباشيد. من دنبال يه سري اطلاعات در مورد انواع مخمرهاي مورد استفادده در شراب اندازي هستم و اينکه از کجا ميتونم تهيه کنم.من يه مخمر گرفتم که براي شيريني هستش.ميخواستم ببينم که ِايا از اين مخمر ميشه استفاده کرد يا نه؟
با تشکر فراوان

Anonymous ناشناس said...
با سلام به ساقی مشتی
از بابت اطلاعات خوبتون ممنونم
چند تا مورد و سوال بود که خواستم مطرح کنم

1- شما توی یکی از جواباتون به دوستان گفته بودید که مخمر کیک همان بیکین پاودر است. من خیلی تحقیق کردم و نزدیک بود اشتباها از بیکین پاودر بجای مخمر استفاده کنم. اینو گفتم که سایر دوستان هم دچار اشتباه نشن.

2- من مخمر گیر آوردم. با کلی کلک و به بهانه کلاس شیرینی پزی همسرم از یک فروشگاه لوازم شیرینی پزی. جالب اینجاست که تولید ایران و کارخانه رضوی هم هست. ولی یک کلمه روش فارسی نزدن. به عربی، انگلیسی، روسی و سایر زبانها هست ولی یک کلمه هم فارسی نداره!!!
RAZAVI
Instant Yeast

3-ساقی جان من کل سایت خوبتون رو خوندم و تصمیم گرفتم برای اولین بار اقدام کنم. همه چیز را فراهم کردم. با انگور سفید و درشت شیرازی شروع کردم (دومزه با پکتین و آب زیاد)، قفل هوا هم مطابق دستورتون چندتا ساختم. خیلی خوب شد.
خلاصه آخرین لحظه وسوسه شدم همراه انگور برای شیرینی بیشتر از موز استفاده کنم. 5.5 کیلو انگور با 2.5 کیلو موز. همه را خوب له کردم و طبق دستور پیش رفتم.
فقط دوتا مشکل : اول اینکه چون مخلوطم پراز حبه له شده انگور و موز له شده بود اصلا چگالی سنج داخلش فرو نمی رفت !!!
دوم اینکه بعد از انجام کارها شب همه چیزو بار گذاشتم ولی صبح روز بعد دیدم مخلوطم پف کرده و تا بالای دبه آمده. و نه تنها قفل هوا از آب پر شده بود بلکه فشار گاز در دبه را هم باز کردهبود!!!
منم سریع مخلوط را هم زدم تا گازاش خارج شه و فروکش کنه و بعد بلا فاصله یک دبه دیگری آماده کردم و نصف مخلوط را به آون منتقل کردم و برای اینکه رقیق بشه و گازهای تولید شده داخل مخلوط نمونه 1 لیتر آب معدنی (چشمه) بهمراه 6 قاشق شکر و 2 لیتر آب مخلوط موز و سیب آماده به هردو بشکه اضافه کردم و قفل هوا و...
روند تخمیر ادامه داره و همه مواد روی سطح جمع شدن، بویی شبیه آب جو به مشام میرسه (روز سوم) ولی گازی از قفلهای هوا خارج نمیشه. مخواستم ببینم آیا کار درستی کردم؟؟؟

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت ساقی عزیز. ساقی جان باید بگم من با کلی زحمت و بدبختی از یکی از کارخونه های مواد غذایی و با کلی پارتی بازی 30 گرم پکتین تهیه کردم فقط می خوام بدونم برای تهیه شراب از موز چه مقدار در هر کیلو موز استفاده کنم. متشکرم از اینکه جوابمو میدی

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت ساقی عزیزم. ساقی جان خیلی وقتو نمی گیرم. عرض به خدمتت من با کلی بدبختی و پارتی بازی بلاخره تونستم از یه کارخونه مواد غذایی 30 گرم پکتین تهیه کنم فقط می خواستم لطف کنی بگی واسه تهیه شراب موز چطوری و چه مقدار به ازای هر کیلو موز از پکتین استفاده کنم؟ ضمنآ آیا علاوه بر استفاده از پکتین باید از مخمر دیگه هم استفاده کنم یا نه؟ از اینکه جوابمو میدی خیلی خیلی سپاسگذارم

Blogger ashkanelecomp said...
سلام من يه كاربر تازه وارد هستم ميخواستم بپرسم كه براي تهيه وسايل آبجو بايد از كجا خريد كنم با تشكر از سايت پر محتوا و مفيد شما
با تشكر اشكان الكامپ

Blogger Alis said...
باعرض خسته نباشید سوال من نیزدرباره تهیه مخمرهاست . مثلا درموقع تهیه شراب از چه مخمری باید استفاده کرد . در موقع تهیه عرق کشمش چطور ؟ با در نظرگرفتن این نکته که در ایران تهیه انواع این مخمرها کار ساده ای نیست .

Blogger Unknown said...
ساقی جان سلام من هم از فروشگاه لوازم قنادی پودر مخمر برای شیرینی پزی گرفتم و برای تهیه عرق استفاده کردم ، کار را درست انجام دادم یا خیر ؟ با تشکر

Anonymous ناشناس said...
It isn't hard at all to start making money online in the underground world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat make money[/URL], You are far from alone if you don't know what blackhat is. Blackhat marketing uses not-so-popular or not-so-known ways to produce an income online.

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت استاد عزیز بعد از مطالعه مطالب گرانبهای شما اقدام به تهیه وسایل مورد نیاز در باب شراب سازی کردم میخواستم بدونم که آیا میتوانم بجای بشکه در شراب به روش شیرازی از شیشه های 50 و20 لیتری استفاده کنم چون ظرفهای پلاستیکی طعم و مزه شراب را عوض میکند و من نتوانستم خمره های سفالی ذکر شده در مطالب شما را پیداکنم به نظر شما این امر شدنی هست یااگر امکان آ« نبود از این ظروف شیشه ای در ساخت چه نوع شرابی میتوانم استفاده کنم؟ با آرزوی سلامتی و تندرستی خدمت استاد عزیزم

Anonymous ناشناس said...
با درود فراوان...
ببخشید ولی من اطلاعات زیادی در مورد شراب سازی ندارم می خواستم ببینم میشه از خمیر مایه یا همون مخمری که در فطیرسازی و نانپزی استفاده می شه برای تهیه ی شراب سیب استفاده کرد ؟ لطفا تا ۱۰،۱۲ ساعت جواب بدین چون آب سیبو کشیدم می خوام سریع ترتیبشو بدم ؟

Anonymous ناشناس said...
با سلام
آیا بکينگ پودر همان مخمر کیک هست ؟ و آیا در شراب میتوان از بکینگ پودر استفاده کرد ؟

Anonymous ناشناس said...
top [url=http://www.c-online-casino.co.uk/]c-online-casino.co.uk[/url] check the latest [url=http://www.realcazinoz.com/]casino games[/url] free no store perk at the chief [url=http://www.baywatchcasino.com/]baywatch casino
[/url].

Anonymous ناشناس said...
[url=http://www.onlinecasinos.gd]casinos online[/url], also known as accepted casinos or Internet casinos, are online versions of routine ("chunk and mortar") casinos. Online casinos assign gamblers to bear of unsound mind looking after unit in and wager on casino games unreservedly the Internet.
Online casinos habitually propose up for exchange odds and payback percentages that are comparable to land-based casinos. Some online casinos captain higher payback percentages with a judgement send up shindy games, and some herald payout concord audits on their websites. Assuming that the online casino is using an fittingly programmed indefinitely substance generator, catalogue games like blackjack obscene an established congress edge. The payout portion during these games are established at knee-jerk the rules of the game.
Heterogeneous online casinos consent into societal take or securing their software from companies like Microgaming, Realtime Gaming, Playtech, Universal Foible work Technology and CryptoLogic Inc.

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیز
من الان با استفاده از مخمر 18 کیلو خرما رو آماده کردم که تقطیر کنم. یه مقدار هم تقطیر کردم ولی مزه ی مخمر رو کمی داره
می خواستم بدونم برای سری بعدی میتونم از همین خرمای تخمیر شده به عنوان مخمر استفاده کنم که مزه ی مخمر تو سری بعد نباشه؟

Anonymous ناشناس said...
سلام چرا براي عرق خرما نبايد شكر اضافي زد؟من يكبار شكر اضافه نكردم ولي در يك ظرف ديگه ٣كيلو شكر زدم طعمشون مثل هم شد ولي حجم عرقي كه در يك پخت ميگرفتم با هم تفاوت داشت بعد هم سوال بعدي اينكه قفل هوا به چه درد ميخوره من استفاده نميكنم هيچي هم نميشه

Anonymous ناشناس said...
باسلام خدمت ساقی محترم من برای عرق خرما در مرحله ی تخمیر(15تا20)روز خواباندن اقدام کرده ام الآن روز5 است کمی مخمر غیر فعال شده است ودیگر روی سطح بشکه پف نمی کند"" به نظرم حرارت محیط زیاد است آیا حرارت زیاد باعث از کار افتادن فعالیت مخمر می شود؟؟؟؟؟ اگه راهنماییم کنید مچکر میشم چون الآن سر دوراهیم

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیز
زمان تخمیر اولیه بستگی به شرایط محیط و... داره. شراب خرمایی که من درست میکنم (10 کیلو) با همین دستور حداکثر بعداز 7 روز آماده میشه.

Blogger دوست said...
سلام
مقداری شلیل خریدم که شراب درست کنم. ولی طرز تهیه شراب شلیل رو پیدا نکردم. به نظرم شاید شبیه شراب هولو باشه.اگر نه لطفا راهنمایی کنید.
ممنون

Anonymous ناشناس said...
باسلام خدمت ساقی محترم من برای هفتاد کیلو انگور قرمز از یک سیر خمیر مایه استفاده کردم و اونارو روی انگور های له شده بدون حل کردن در اب یا شکر ریختم و با چوب هم زدم ایا شراب من خراب می شود؟ با تشکر

Anonymous ناشناس said...
سلام
خیلی چاکریم
دمتون گرم
مخمر شراب با مخمر نان تفاوتی داره؟
مخمر شراب رو از کجا میشه تهیه کرد

Anonymous ناشناس said...
مخمر رو از کجا میشه تهیه کرد

Anonymous ناشناس said...
چرا ساقی دیگه جواب نمیدید

Anonymous ناشناس said...
از سال ۸۶ دیگه شما ازتون خبری نیست

Anonymous ناشناس said...
ببخشید اگه شخص کهنه کاری که تجربه فرآیند تخمیر خرما رو داره لطفا کامل بتونه به من هم اون تجربه رو بیاموزه من سپاس گذارش میشم .

Anonymous ناشناس said...
و یا اگه دوستان مرجعی معتبر و مطمعنی رو سراغ دارند و به بنده معرفی کنند در مورد فرایند تخمیر خرما جهت عرق گیری به من ادرسشو اطلاع بدند من سپاسگذار میشم

Blogger Unknown said...
سلام من حدود چهلو چند روزه شراب انگور قرمز انداختم امامتاسفانه تفاله شرابم \ایین نرفته ایا الان میشه بهش مخمر اظافه کنم شرابه الان خیلی شیرینه و هنوزم داخل بشکه اولیه هست.ممنون میشم جواب بدید راهنمایی کنید

Anonymous ناشناس said...
:Telegram

R_antahoora@

Anonymous چیکو said...
سلام ودرود ، دوست عزیز اگر مخلوط شکر و نشاسته را تخمیر کنیم ، ایا فرایند تولید اتانول انجام میشه یا نه ؟ و اصولا ایا افزودن نشاسته خالص به شراب در حال تخمیر صحیح است یا خیر . با تشکر

Blogger Unknown said...
کجایی استاد یه سلامی بکن

Blogger Unknown said...
باسلام وادب
بزرگوار من حدود هفت هشت کیلوتوت سه چهارروزه خوابندم والان تقریبا کامل حل شده الان چجور خمیر مایه وشکر وبه چه مقداراضافه کنم ودستور کارش
ممنون میشم راهنمایی کنید

Blogger Unknown said...
باسلام وادب
بزرگوار من حدود هفت هشت کیلوتوت سه چهارروزه خوابندم والان تقریبا کامل حل شده الان چجور خمیر مایه وشکر وبه چه مقداراضافه کنم ودستور کارش
ممنون میشم راهنمایی کنید

Blogger Unknown said...
سلام چطوری بوی مخمر عرق رو از بین ببریم ،عرق که درست شده بوی مخمر میده

Blogger Unknown said...
سلام خسته نباشین من واسه ۱۰ کیلو کشمش ۴۰گرم مایه خمیر ازافه کردم ایا مشکلی داره

Blogger Unknown said...
سلام
خسته نباشید
برای ۲۰۰ کیلو انگور چقدر مخمر باید زد؟؟

Anonymous ناشناس said...
سلام اگه مخمر شراب نبود چی بریزیم

Blogger Unknown said...
مخمر شراب باید از کجابگیری

Blogger Unknown said...
خیر رام عرق نیشکر هست

Blogger Unknown said...
من استفاده کردم مخمرنان خودشه

Blogger Unknown said...
سلام من عرقم یکم ترش شده یعنی دیگه بدرد نمیخوره؟

Blogger Unknown said...
سلام ب ساقیه بزرگ وار ببخشید میخواستم بپرسم میشه مخمر دوسه روز بذاری فعال شدن بد دوسه روز به عرق خرما اضافه کرده ممنون میشم جواب بدی باتشکر

Blogger Unknown said...
سلام من مخمر رختم تو یکم زیاد شد میترسم خطر ناک باشه آره ظرفم هم یک سومش خالیه

Blogger Unknown said...
سلام ساقی جان مخلص آقا من هرق خرما گرفتم رنگ عرق خرما زرد ، دلیلش چیه؟ قابل استفادست؟ چطور میتونم درستش کنم؟

Blogger Unknown said...
عرق

Anonymous ناشناس said...
الا سال ۱۴۰۰۱هستو مطالبتقابل استفاده مرسی از تو

Anonymous ناشناس said...
سلام و عرض ادب.تو بازار ایران که مخمر شراب گیر نمیاد.سوال من اینه که از مخمر شیرینی پزی میشه برای شراب استفاده کرد؟اگر میشه دستورش و میفرمایید لطفا؟من از قرص پنیر استفاده میکردم قبلا

Anonymous ناشناس said...
سلام دوستان میشه راهنماییم کنید ایا میشه به شرابی که درصدش پایینه یخورده مایع خمیر نانوایی اضافه کرد؟

Anonymous ناشناس said...
سلام بر شما ساقی عزیز
خواستم ببینم برای ده کیلو عرق خرما چقدر مخمر لازم است

Anonymous ناشناس said...
سلام خسته نباشید من یه سوال داشتم من بار دومه که خرما میزارم برا عرق کشی عین همین روشو قبلا هم میزاشتم و مشروب میداد دومین باره که ته نشین میشه بعد دو هفته و درب ظرفو باز میکنی گاز هم میزنه بیرون ولی میریزم ک تو دستکاه تقطیر کلا ده درصد الکل میده کسی میدونه چرا باید اینحگجوری بشه

Anonymous ناشناس said...
سلام .میشه بعد از ده روز که کشمش هارو داخل دبه ریختم و له کردم .مخمر اضافه کنم ؟