شراب شاه توت

شراب شاه توت یکی از شرابهای فانتزی و تهیه آن به نسبت تهیه شراب انگور نیازمند زمان زیادتری است. بعنوان دسر یا همراه غذا صرف میشود. رنگ آن بنفش سیر و طعم بسیار مطبوعی دارد.

مواد لازم:

5 کیلو شاه توت کاملا رسیده و آبدار

2 کیلو شکر (یا یک و نیم کیلو عسل)

5 لیتر آب داغ از جوش افتاده

5 گرم مخمر

10 دانه میخک (منظور ادویه میخک است در صورت تمایل از یک قلم دارچین و کمی برگ نعناع نیز میتوان استفاده نمود)

ابزار لازم:

1 عدد ظرف شیشه ای یا خمره لعابدار برای تخمیر (اگر ظرف تخمیر از جنس پلاستیک باشد شدیدا بخود رنگ میگیرد)

کیسه صافی

لگن یا ظرف برای تصفیه

آب سنج

قفل هوا

همزن چوبی

لوله پلاستیکی سیفون

قیف

دفتر یادداشت یا مراجعه به جدول انتهورا را توصیه میکنم.

10 عدد شیشه تمیز و خشک شده با چوب پنبه نو

طرز تهیه:

1- زمانی که از تمیز بودن میوه مطمئن شدید آنرا در خمره یا شیشه تخمیر قرار داده و آب داغ را به میوه اضافه کنید. کاملا هم بزنید تا آب و میوه مخلوط شوند.میوه که شده کمک زیادی به تخمیر و رنگ شراب مبکند . یادداشت کنید.

2- بشکه در محل گرمی قرار داده و تا دو روز آنرا به حال خود بگذارید.

3- مخلوط تقریبا له شده را با کمک لگن از کیسه صافی بگذرانید. تفاله را دور بریزید.

4- بشکه را کاملا تمیز بشویید که هیچگونه تفاله ای در دیواره آن نماند.

5- در لیوانی ماده مخمر را با دو ق.غ شکر یا عسل و کمی آب هم بزنید تا کاملا حل شود.

6- مایع تیره رنگ تصفیه شده را به بشکه برگردانید و شکر (یا عسل) را با مخمر حل شده اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا شکر یا عسل کاملا در مایع حل شود. اگر مایل به مصرف دارچین و نعناع بودید آنرا به ظرف اضافه کنید.

7- با کمک آب سنج مقدار شیرینی را یافته و یاداشت کنید. از روز سوم تا ده روز هر روز یکبار آنرا هم بزنید.

8- درب بشکه یا ظرف را محکم ببندید که هوا یا باکتری وارد ظرف نشود. نصب قفل هوا لازم است.

9- از آنجا که تخمیر این شراب نیاز کمی به دخالت شما دارد و عمل تخمیر به آهستگی انجام میشود هفته ای یکبار سری به بشکه بزنید و از کارکرد قفل هوا مطمئن شوید.

10- پس از حدود دو ماه حبابی از قفل هوا عبور نمیکند و دوران آرامش شراب فرا میرسد.

11- یک ماه بعد یعنی حدود سه ماه پس از تاریخ شروع تخمیر لرد شراب ته نشین میشود. اگر درب بشکه را باز کنید سطح شراب مانند آینه شفاف و منعکس کننده تصویر شماست. یاداشت کنید.

12- با کمک شخص دیگری و با ملایمت بشکه را در محل بلندی قرار داده و سپس با دقت کامل و کاربرد قیف و لوله سیفون ، شراب را به آهستگی به شیشه ها منتقل کنید. بهر شیشه یک عدد میخک اضافه کرده و بلافاصله درب شیشه ها را چوب پنبه کنید. برچسب کنید و نامگذاری نمایید. ظروف را تمیز و خشک کنید.

13- شیشه ها را بصورت مورب (طوری که سر شیشه رو پائین باشد) در محل خنکی قرار دهید و یکماه دیگر صبر کنید.

14- پس از چهار ماه شراب توت سیاه آماده سرو کردن است و تا یکسال بعد باید حتما آنرا مصرف کنید.

تذکر: از توت سفید و سیاه نیز شراب میتوان تهیه نمود که مطابق روش تهیه شراب شاه توت است. فقط برای تهیه شراب طلایی توت سفید یک و نیم کیلو شکر نیاز دارید.

تذکر: از توت سفید و سیاه نیز شراب میتوان تهیه نمود که مطابق روش تهیه شراب شاه توت است. فقط برای تهیه شراب طلایی توت سفید یک و نیم کیلو شکر نیاز دارید.

" Wer nicht liebt Wein, Weiber und Gesang-- Der bleibt ein Nar sein Lebelang "

" Who doesn't love Wine, Women, and Song-- remains a fool his whole life long " Johann Heinrich Voss (1751-1826). Credited to Martin Luther (1483-1546)

44 Comments:
Anonymous ناشناس said...
salam va khaste nabashid
man chanta saal daram
1.mokhamer ra az koja mitavan tahiye kard lavazem pezeshky va azmayesh gahiha nadarand
2.agr lotf kony bejay 3gram mokhamer benevisy chand ghashogh
3.az sharab khorma va keshmesh mitavan estefade kard
4.man yeky az familam aragh khorma dorost mikard ama yek peymane khorma va yek peyman ab ezafe mikard
mokhamer ham nemi rikht va ba tofale mirikht dakhel zood paz va aragh migeref lotf kon begoo moshkel
in kar chy hast va bedoone mokhamer chetor dorost mikarde
5.agr mishe tarze tahiye koniyak ro ham amoozesh bede va sharabe gilas
6.behtarin aragh va sharab chy hast va khvase sharab ro begoo
7. alan ke nazdik fasl angoor hastim behtarin angoor mal kojast migan sanandaj va oroomiye va shiraz
az nazare giraee va shiriny
8. va inke chera bishtariya adat daran angoor ra bist rooz dar dabe mizaran bad har 3 rooz yek bar ta
3 marhale va rooze 40 tasfiye mikonan

va chera bishtariya bejaye shekar az nabat estefade mikonan

age mishe javabam ro zood bede
ba tashakor faravan

Anonymous ناشناس said...
salam age mishe raveshe dorost kardane abjo ro az delester benvisid???

Blogger انتهورا said...
با سلام به آقای ناشناس: سعی میکنم جواب سئوالات را بترتیب بدهم
1- برای تهیه مخمر شراب که در جواب به آقا علی هم توضیح کامل داده ام معمول عطاریها و فروشندگان لوازم شیرینی پزی (شاید هم شیرینی فروشها )و اگر در تهران هستید ناصرخسرو
2- در این مورد بهتر است از واحد گرم استفاده کرد چون قاشق چایخوری و غذاخوری در ایران استادندارد نیست و از همه مهمتر بهتر است از پاکت های آلمونیومی سربسته استفاده کنید که مخمر در مجاورت هوا خاصیت خود را از دست نداده باشد
3- از تمام شرابها میتوان استفاده کرد مسئله مهم ذائقه مصرف کننده است و شاید بهمیتن دلیل است که هزاران نوع مشروب در دنیا وجود دارد و همگی هم مشتری دار
4- دوست من مشروب سازی یک هنر است و با تمام اندازه ها و معیارهایی که من در مقاله ها نوشته ام به دو موضوع مهمتر نیز اشاره کرده ام که نوع میوه تاثیر زیادی در تهیه شراب دارد و اگر شما تازه واردید از این روش استفاده کنید. در مورد تهیه عرق خرما یا کشمش یا هر نوع عرق دیگر حتی برای کارکشته ها باید بگویم که حتما قبل از عرقگیری بوسیله کیسه یا صافی شراب تهیه شده را صاف کنید تا متوجه تفاوت طعم آن شوید. هر چه شراب اولیه شما برای تهیه عرق تمیز تر و صافتر و بدن تفاله باشد نتیجه کار گواراتر و سالم تر خواهد بود
5- تهیه کنیاک نیاز به تجرب فراوان و مواد اضافی دارد و شراب گیلاس هم بچشم
6- بهترین عرق از غلات تهیه میشود ولی مهم نیست شما از چه ماده اولی تهیه کنید بلکه مهم آنست که ماکول و خوشرنگ و خوش طعم باشد. در مورد خواص شراب چون داستان خیلی طولانیست و نیاز به دقت فراوان برای مطالعه مدارک علمی است بعدا و مفصلا خواهم نوشت
7- بستگی به نوع شرابی که میخواهید تهیه کنید و در کجای ایران (یا جهان) هستید. اگر در ایرانید و شراب شیرین بسیار تیره رنگ مسقط (یک اسم است) را دوست دارید بهترین انگور را باید انگور سیاه قزوین انتخاب کنید که متاسفانه خیلی گران است. ولی هر انگوری میتواند شراب خوبی بتیجه دهد. اوایل کار زیاد وسواس نوع انگور نداشته باشید و با کمی تجربه بطور خودکار انگور شناس خواهید شد
8- در این مسئله خیلی دقت کنید که تعداد روزها (در حقیقت زمان تخمیر) بستگی فراوانی به درجه حرارت محل زندگی شما دارد. اگر در جنوب ایرانید زمان کمتری و اگر در شمال زمان زیادتری طول میکشد و زمستان و تابستان و درجه هوای فصل تاثیر زیادی بر عمل تخمیر میوه دارد
9- استفاده از نبات بدلیل آنست که نبات از کریستال شدن شکر تصفیه شده بدست میآید. ولی اثر زیادی ندارد چون مواد آهکی که برای صفید کردن شکر استفاده میشود در خود نبات هم باقی میماند. فراموش نکنید که تمانم شکرهای سفید (تصقیه شده ) را با مواد شیمیایی یا آهک سفید میکنند و شکر طبیفی رنگ زرد تا قهوه ای سیر دارد نه سفید

Blogger انتهورا said...
با سلام فرزاد عزیز
آقا فرزاد طرز تهیه آبجو از ماء الشعیر را خواسته اند.
جواب: به چشم ، هم اکنون مشغول تهیه مقاله و تصاویر آن برای تهیه انواع آبجو هستم

Blogger انتهورا said...
همانگونه که قبلا نیز نوشته بودم هرگونه ایمایلی که ممکن است برای اطلاع دیگران نیز موثر باشد در ستون نظریات پاسخ میدهم. (البته با ذکر امانت داری در نام و نشان)

متن سئوال علی آقا چنین است:
توی تمام عطاریهای محل را گشتم ولی پودر مخمر پیدا نکردم اما به من عصاره مالت
(Malt Extract Powder) معرفی کردند. قرص مخمر آبجو هم میگن هست . مخمر نان برای نانوایی هم هست. هر کدام که مناسب ساخت شرابه بگید تا از سر در گمی در بیام؟

جواب:
مخمر ها را هدیه شگفت انگیز طبیعت مینامند. این ماده مجموعه ایست از انواع ویتامین B (غیر از B12)
ب1 = تیامین
2ب = ریبوفلاوین
3ب = نیاسین
16 آمینو اسید مختلف (اسید فولیک و پروتئین)
حدود 14 مواد معدنی دیگر
شاید تعجب کنید که از آین ماده با تغییراتی جزئی برای درمان خستگی مفرط ، بیخوابی مزمن و حتی درمان اسهال استفاده میشود. (بهیچ عنوان خوردن آنرا تجویز نمیکنم چون نه داروسازم و نه پزشک)
این ماده از پس مانده صنعتی مواد تخمیری در کارخانجات تهیه مواد الکلی بدست میآید. مخمر شراب و آبجو با مخمر نانوایی که باعث ورآمدن خمیر میشود ، تفاوت هایی دارند. در ماده مخمر آبجو ماده دیگری اضافه میکنند که از میوه رازک (هوپ) تهیه میشود و باعث طعم نسبتا تلخ آبجو لاگر است.
بهترین مخمر از ملاس سیاه یا چغندر قند تهیه میشود.
در خمیر نان این ماده گلوکز را به اسید لاکتیک تبدیل میکند.
در شرابسازی هیدرات کربن را به الکل و اکسید کربن تبدیل میکند.
در تهیه ماست و پنیر هم بکار میرود.
بزبان ساده تر این ماده بطور طبیعی قاتل شیرینی و تبدیل آن به مواد ماکول و غیر ماکول دیگر است.

اما پس از این روده درازی: اگر مخمر شراب را نتوانستید تهیه کنید نزدیکترین ماده تخمیر کننده را باید مخمر کیک و سپس مخمر نان خبازی در پله های بعدی هستند.
مخمر آبجو اثر چندانی بر تخمیر شراب ندارد و از مصرف آن برای تهیه شراب خودداری کنید. از آن مهمتر هرگز از جوش شیرین که گاهی برای تخمیر نان استفاده میشود ، استفاده نکنید که نتیجه آن تاسف آور است.

Anonymous ناشناس said...
آقا یا خانم شرابساز با تشکر از اینهمه راهنماییها در مقاله قبلی نوشته اید که از شکر برای تهیه شراب استفاده نکنید. مگر شیرینی شکر با شیرینی مثلا انگور چه فرقی دارد.لصفا توضیح دهید که همین اموز و فردا مشغول تهیه عرق کشمش هستم

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس
شکری را که شما و من مصرف میکنیم ممکن است از نیشکر یا چغندر یا حتی شیرینی صنعتی (ساکارین) بدست آمده باشد. در تهیه شکر سفید از ماده ای سفید کننده استفاده میشود که بزبان ساده آنرا آهک مینامیم. این ماده که در بسیاری از خوراکیها بعنوان ماده سفید کننده مصرف میشود مورد نیاز طبیعی بدن نیز هست و کمبود آن در بدن حتی کشنده است. فقط اشکالی که دارد اثر بسیار بدی بر تخمیر مواد شیرین به الکل دارد. آهک و الکل منافاتی با هم ندارند و در مجاورت الکلاز که تحریک کننده است الکل صنعتی (اتیلیک) تولید میکند. بهمین جهت است که اکثر کسانی که مشروبات ارزان قاچاق در بازار را میخرند و طرف آنها مصمئن نیست، سردرد شدید بعد از مصرف آن مشروب دارند زیرا تولید کننده از مقداری شکر نیز برای بالابردن میزان تهیه آن مشروب استفاده کرده و یا دقت در تهیه مشروب ننموده است. سئوال دیگری ممکن است مطرح شود که: چرا در تهیه شراب گاهی توصیه میشود ولی برای تهیه عرق گیری نباید از آن استفاده کرد؟ جواب ساده است در بهترین نوع شراب میزان الکل صبیعی موجود هرگز از 16 در صد بالاتر نمیرود و الکل آن نیز تقطیر نمیشود بزبان دیگر حتی اگر در تهیه شراب از میزان زیاد شکر (از هر نوع) نیز استفاده شود میزان الکل اتیلیک بسیار بسیار جزیی است و اثری چندان بر بدن ندارد بزبان دیگر بدن میتواند آنرا بدون مشکلی تحمل کند. امیدوارم توضیح کافی باشد

Anonymous ناشناس said...
با سلام من اسی هستم
مرسی که جوابم را دادی
میشه به شراب انگور سیاه ادویه ازافه کرد مزش خراب نمیشه
و ادویه جات مشروب
1.بو دهنده ها
2.طعم دهنده ها را نام ببری
به غیر از میخک دارچین نعنا
و اسانسها
مرسی

Anonymous ناشناس said...
قرص کمپدن از کجا میشه تهیه کرد
و به شرابی که از انگور سیاه به دست میاد بزنیم خوب یا نه
و مواد شیمیایی قرص شراب را خراب نمیکند

Blogger انتهورا said...
با سلام به اسی عزیز
بهترین شرابهای تهیه شده در دنیا شراب طبیعی و از مواد اولیه طبیعی است. متاسفانه بدلایل طبیعی (کم آبی یا بدآبی ، حمله حشرات یا بیماریهای گیاهی و از همه بدتر تغییر ناگهانی درجه هوا) و غیر طبیعی (آلودگی خاک و محیط زیست ، سمپاشی جهت دفع حشرات و اشتباه در امر تخمیر و گاهی برای کوتاه کردن زمان تخمیر یا زلال نمودن سریع شراب در حال تخمیر) لازم است از مواد شیمیائی استفاده شود. این مواد شیمیائی در کارخانجات تهیه شراب با دقت و محاسبه ابتدا بر روی مقدار کمی شراب آزمایش و اگر نتیجه خوب داد روی کل آن تولید که به انگلیسی بَچ نامیده میشود کاربرد میگردد. از آنجا که این در حقیقت تعمیر کاری! طعم و رنگ شراب را تغییر میدهد ، ناگهان در یکی از بهترین کارخانجات شرابسازی بهای آن بچ را پایین میآورند و باصطلاح چوب حراج بر آن میزنند ولی کارخانجات معتبر بمحض آنگه رنگ یا ظعم شراب را با استانداردهای خود مناسب ندانند و بخاطر آنکه نام و اعتبار آنان از بین نرود فورا اقدام به عرق گیری از آن میکنند یا به کارخانجات دیگری که الکل گیری میکنند آنرا یکجا میفروشند. گاهی حتی محصول بدسات آمده آنقدر افتضاح است که چاره ای غیر از نابودی و دور ریختن آن ندارند. فراموش نکنید اعتبار یک شرابساز واقعی در آنست که فلان مارک شراب (مثلا شراب روژه یا شیراز یا ماسکات ) را همواره یک نوع و یک طعم بسازند و اگر به خوب به نوشته های روی شیشه آن دقت کنید با دقت تاجرانه شماره بَچ و سال تولید آنرا چاپ میکنند زیرا شراب شناشانی هستند که که با بو کردن و چشیدن طعم شراب بشما خواهند گفت ارزش و درجه بازاری آن شراب چقدر است. اما برای اطلاع شما میگویم که اگر بهر دلیلی مایل و یا مجبور به دادن اسانس به شراب نامرغوب هستید از مواد شیمیائی استفاده نکنید. برای رنگ بهترین رنگ آب آلبالوی جوشیده و کف گرفته و برای طعم گلاب و بیدمشک است هرجند باید به مقدار بسیار کم اضافه نمود ولی مسلما باز هم طبیعی نبوده و درجه الکلی شراب را پائین میآورد.
اگر قبل از تهیه شراب از کیفیت میوه خود اطلاع دارید اضافه کردن هواد معطر طبیعی (برگ گل سرخ معطر - برگ گل نسترن - نعنا - یاسمن ) آنهم به مقدار کم برای عطر شراب و اضافه کردن سیب گلاب رنده شده و یا بیدمشک قبل از شروع تخمیر شراب توصیه میشود زیرا با خود میوه و بطور طبیعی تخمیر و عطر یا رنگ شراب بسیار طبیعی به نظر رسیده و خوش خوراک تر از اضافه کردتن بهعد از مرحله شرابسازی است.
موفق باشید

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
قرص کمپدن را شاید نتوانید تهیه کنید ولی باید بدانید اثر قرص کمپدن چیست و معادل آن کدامست؟ اثر قرص کمپدن ته نشین کردن سریعتر دُرد شراب است یا بزبان ساده تر زلال نمون سریع شراب. ولی همانگونه که در جواب به دوست عزیز اسی نوشتم هرماده شیمیائی اضافی بر شراب در طعم شراب اثر میگذارد. مثلا قرص کمپدن را بزبان بازاری نمک اپسون نیز مینامند و بزبان شیمی چیزی نیست جز
( MgSo4,7H2o سولفات منیزیوم هپتا هیدرات به فرمول )
سئوال شما را بگذارید بصورت دیگری جواب دهم که : آیا با مصرف نکردن قرص کمپدن اثری مخربی بر شراب حاصل میشود؟ که جواب آنست نه و با مصرف کردن آن عمل ته نشینی دَرد شراب سریع میشود و لی طعم آنرا قدری تغییر میدهد

Blogger انتهورا said...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

Anonymous ناشناس said...
با سلام استاد
آیا ماده ای برای ماندن طولانی تر شراب وجود دارد؟ متشکرم

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز برای شما بگویم و از جان و دل میگویم من استاد نیستم و در شرابسازی کسی نمیتواند خود را استاد بنامد ولی میتواند با تجربه تر بنامد. پس خواهش دارم مرا فقط به عنوان کسی که قصد دارد تجربیات و ذکر اشتباهات گذشته خود را با دادن اطلاعات مفید و بزبان ساده به اطلاع طالبان این بحث برساند خطاب کنید. بهترین کارشناسان شرابساز آنانند که ( کمتر ) از دیگران اشتباه میکنند. خوب برگردیم سر سئوال شما: بله راههای متفاوتی برای بگهداری طولانی تر شراب وجود دارد ولی هیچکدام ابدی و دایمی نیست و در تمام این روش ها از مواد شیمیائی استفاده میشود. امروز تمام (یعنی کلیه کارخانجات تهیه شراب) از سولفات ها برای این مسئله و جلوگیری از خراب شدن یا تغییر شراب استفاده میشود. فراموش نکنید شراب مایعی است همیشه فعال و میل زیاد ترکیبی آن بها اکسیژن است که آنرا تغییر میدهد یا فاسد میکند و یا سرکه میسازد. پس علاج آنست که به روشی از وردو اکسیژن یا فعال شدن آن در شراب خودداری و جلوگیری شود.
اینجاست که سولفاتها بکمک کارخانجات میآیند. که آنها هم چه در طبیعت و چه بصورت مایع یا پودر یا قرص فراوانند. از ساده ترین آن میتوان از روش زیر استفاده کرد ( البته با دقت فراوان) و آنکه بدانید چکار میکنید
مقداری کم (مثلا دو ق.غ.) آهک را با آب جوشیده و خنک شده کاملا مخلوط کنید و بگذارید دو شب یا 48 ساعت در مجلی بی حرکت بماند تا ته نشین کامل شود و رنگ شیری نداشته باشد حال یک ق.غ. از مایع بیرنگ روی آهک ته نشین شده را با دقت فراوان از روی آن بردارید و در مرحله بعد از صاف کردن شراب با کیسه (مرحله دوم تخمیر و ته نشینی شراب) آنرا به شراب در یک محصول 40 لیتری (یعنی یک ق.غ. در ازاء 10 لیتر شراب) مخلوط کنید. با این عمل هم شراب زودتر ته نشین میشود و هم به عمر شراب درون شیشه میافزاید و شراب را برای مدتی طولانی تر در مقابل اکسیژن هوا مقاوم میکند. اگر از مادر بزرگهای خود سئوال کنید خواهند گفت که از آب ساکن روی دوغاب آهک در قدیم استفاده های زیادی میشد که امروز تقریبا فراموش شده است

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت ساقی خمار!
امیدارم هرکجا که هستی شاد و شنگول باشی و بازم برامون از طرز تهیه چیزای جدید بنویسی وهمینطور تشکر میکنم از بابت این مطالبی که نوشته بودی خیلی آموزنده و مفید بود. من یه چند وقتی هست دنبال طرز تهیه مشروبا میگشتم تا اینکه سایت شما رو پیدا کردم و بهم کمک کرد و بازم بابت این متشکرم.
چند تا سوال داشتم اولی اینکه آیا پودر مخمر وهم برای شراب وهم برای آبجو وهمینطور وسایلی که نیازه از ناصر خسرو میشه پیدا کرد؟
میشه در مورد قیمت مخمر و لوازم هم بنویسین.
دوم میشه بگین دقیقأ کی ساخت آبجو رو یاد میدین؟ اگه تاریخ دقیقش بدین عالیه.
متشکرم...
MADBOY

Anonymous ناشناس said...
dahanam servis shod baske donbale ab sanj gashtam mishe begin esm asly ya elmish chiye
be har dokan tajhizat azmayeshgahy migam taajob mikonan
merci
kheyly mamnoon az sayt bahalet va aya mishe az mive hay torsh sharab dorost kard
tahiye koniyak ham age bedee mamnoon

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
نام انگلیسی اسن دستگاه اینست
Hydrometer
تقریبا بطور آزاد میتوانید از ناصر خسرو (اگر در تهران هستید) و اگر در شهرستان از فروشگاه های لوازم پزشکی و آزمایشگاهی تهیه کنید
از اکثر میوه ها میتوان شراب تهیه کرد ولی برای شیرین کردن میوه های ترش (نه خیلی ترش) و خنثی نمودن ترشی (اسید ضعیف موجود در میوه) نیاز به مقدار زیادی شکر دارید که اغلب به صرفه نیست
در مورد تهیه کنیاک و ویسکی و بوربون هم بچشم فعلا مشغول تهیه مقاله بسیار بالا بندی برای تهیه مالت خانگی (مایه اولیه تهیه آبجو) هستم که بسیار وقت گیر و نیاز به تهیه مدارک زیاد و عکسهای بسیار واضح دارد چ.ن این ضنعت فعلا در ایران معمول نیست و اصطلاحات فنی آن نیز متداول نیست

Blogger انتهورا said...
اما جواب به آقا یا خانم هیچکس را با ایمایل داده ام فقط خواهشی داشتم که از من راجع به قیمت و بهای ابزار و مواد چیزی نپرسید چون صبح یک قیمت است و ظهر و شب قیمت دیگر در مورد آبجو هم بروید بالای صفحه
موفق باشید و موید

Anonymous ناشناس said...
salam mer30 az talash shoma aziz ke darin baray tahiye mashroobat salem mikeshin kheyly sepas gozaram
man raftam hydrometer bekharam az darege 600 ta 2.000 bood mikhastam bebinam kamtare inam hast in ke shoma estefade mikonin che shomarei hast gheyma tesham hodood 12.000 ast dar ahvaz
ye soal dige ham dashtam mikhastam formool bedast avordane alkole taghriby sharab ro baram benevisin
va in ke bastegy be noe takhmir debsh va shirin darad in chyzi ke shoma goftin be mizane shekare ezafe shode bastegy darad yany sharaby ke dar adad 1.010 motevaghef mishavad ba 0.995 alkolesh yekiye man ta aoon jaee ke motevaje shodam formoole khasii vojood nadare ama man ye formool bedast avordam before+after=? ?/7.5=alcohol
mesal before 1.080=80 after 0.995=5 80+5=85/7.5=11.3

ba tashakor essi

Anonymous ناشناس said...
ye soal dige ham dashtam chetor alkole sharab az 16 darsad bishtar nemishe va aya vasileye digee hast baraye bedast avordane alkole sharab
va baraye dorost kardane sharab az mivehaye khoshk va shire anha be che mizane bayad ab ezafe kard aya bar asas shiriniye mivast
va sharab ra age jeloye nofooz ha va ra gereft bedoon mozab kardan dar moom mamoolan che ghadr mishe negar dasht
chakere shoma essi

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس اسی
در مورد انواع آب سنج و شراب سنج و الکل سنج به آدرس زیر مراجعه کنید تا جواب خود را دریابید. من طرح وبلاگ را در حال تغییر دادن هستم تا مطالب را از تصاویر جدا و در دو وبلاگ جداگانه داشته باشم و مراجعه به هر یک ساده تر و سریعتر باشد
http://khomkadeh.blogspot.com/2006/09/blog-post_115936190121340614.html
در مورد قیمت متاسفم نمیتوانم نظری بدهم ولی در مورد انواع ابزار های سنجش مایع باید گفت با یکدیگر اختلاف دارند و هر یک برای منظور معینی ساخته میشوند. اگر منظور شما آب سنج است باید گفت آنچه را که شما تهیه کرده اید (با هر درجه ای) میتوانید آزمایش کنید. روش آزمایش هم بسیار ساده است. ابتدا صد سی سی آب خالص در ظرفی ریخته و مقداری از آنرا در لوله آزمایش بریزید و آب سنج را درون لوله آزمایش فرو کنید. چگالی آب خالص 1 است
http://khomkadeh.blogspot.com/2006/09/blog-post_115936101688260250.html
محاسبه ساده است یعنی وزن شکر مصرفی برای حل کردن در آب ضربدر صد تقسیم بر 4500 که نتیجه آنرا مطابق جدول خواهید یافت
وزن شکر x 100 / 4500 = Y
عدد بدست آمده را در جدول بگذارید اگر با شماره آب سنج خواند چگالی سنج شما درست کار میکند
در مورد سئوال دوم شما هم به همان جدول مراجعه کنید درجه تقریبی شراب را بر حسب میزان شیرینی مایع قبل از تخمیر از روی میزان شکر حل شده در مایع خواهید یافت که البته این عدد تقریبی است و بستگی بسیار به زمان صحیح تخمیر و گرمای محیط و تمیزی ابزار شما دارد
در مورد محاسبه شما هم باید بگویم هرگونه عدد بدست آمده شاید از نظر محاسبه دقیق و قابل قبول باشد ولی همیشه مقداری تلفات شیرینی را نیز باید محاسبه نمود. دلیل آن خیلی واضح است ، آب نوشیدنی (معمولا آب لوله) در هر شهر و مکانی دارای املاح خاصی است و میزان آن با مکان یا شهر دیگر متفاوت و دلیل تنوع طعم آب در مکانهای مختلف همین است. آبی که من از آن صحبت میکنم باید آب مقطر باشد یعنی هیگچونه املاحی نداشته باشد. بگذارید ساده تر بگویم یک آب سنج خوب درجه آب خالص را در اهواز با شهر دیگری در شمال ایران مثلا رشت مسلما متفاوت نشان میدهد علت آن همان وجود املاح مختلف در آب مصرفی است. آب مقطر در هر کجای دنیا و در سطح دریا (بخاطر فشار هوا) عدد یک را نشان میدهد پس چگالی آب خالص یک است. امیدوارم متوجه شده باشید
دلیل آنکه الکل شراب معمولا از 16 در صد تجاوز نمیکند به عوامل زیادی بستگی دارد و مداقه و محاسبه آن بسیار پیچیده و بستگی به بسیاری عوامل مختلف دارد از جمله خلوص آب میوه و میزان املاح موجود در آب آن میوه - درجه حرارت دایمی محل نگهداری شراب - عاری از چربی بودن کامل ابزار تهیه تخمیر شراب - توع مخمر - میزان پکتین موجود در میوه - طول زمان تخمیر - میزان شیرینی آب میوه مورد تخمیر نقش بسیار مهمی را بازی میکند و بهمین دلیل است که روی آن محاسبات زیادی انجام شده ولی باز هم میگویم صد در صد نیست و حتی گاهی دیده شده که شراب حاصل مثلا درجه 21 را نشان میدهد .لی اگر از همین شراب عرق گیری شود ملاحظه میشود که الکل حاصل به نسبت وزتن و درجه الکل شراب باز هم از 18 در صد تجاوز نمیکند و آن 3 درجه اضافی املاحی است که در شراب مسلما وجود دارد.
برای تهیه شراب از میوه خشک نیز قدری توضیح داده ام و فقط این را اضافه کنم که اگر همزمان شرابی از میوه خشک و میوه تر (معمولی) ساخته شود طعم و رنگ و کیفیت این دو شراب نتیجه با یکدیگر تفاوت فاحش دارند. (راستی فراموش نکنید از کمپوت هم میتوان شراب درست کرد) ولی طعم و رنگ با استفاده از خود میوه متفاوت است
برای اضافه کردن میزان شکر یا شیرینی در شراب به همان جدول مراجعه کنید
در مورد سئوال آخر: شرابی را که تمام مراحل تخمیر طبیعی را گذرانده و با دقت و وسواس کامل در شیشه میکنید و با چوب پنبه درب آنرا محکم و موم اندود و آنرا با زاویه ای در محیط خنکی قرار میدهید، شراب قابل مصرف و بسیار مطبوع است و تصور بر آنست که همه چیز تمام شده و شراب را با این محکم کاری ها در حقیقت از تخمیر و دگرگونی باز داشته اید و حداکثر تا یکسال بعد قابل استفاده. حقیقت چنین نیست با تمام این اعمال و پیش بینی ها باید گفت شراب شما بازهم در حال تخمیر است ولی با شدت بسیار کند و ملایم. تا هر قدر شکر و شیرینی در شراب کامل وجود دارد عمل تخمیر ادامه خواهد داشت و بهمین دلیل است که هر چه شراب کهنه تر باشد طعم و رنگ و گیرایی آن بیشتر میشود و بقول قدیمیها شراب کهنه و جا افتاده ارزش فراوان دارد اگر روزی توانستید شرابی را با تمام امکانات طبیعی (نه با اضافه کردن مواد شیمیایی برای جلوگیری از اکسیداسیون) 5 سال نگهداری کنید و پس از 5 سال آنرا باز کنید خواهید دید این شراب سیلان دیگری و طعم دیگری و گیرایی غوق العاده ای دارد که فقط و فقط خاصیت شراب کهنه است. موفق باشید

Anonymous ناشناس said...
سلام ميخواستم اين شراب سنج كارش يي هست در بارش توضيح بده واسم علميش جيه
و كجا أنرا مي فروشند

Blogger انتهورا said...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

Blogger انتهورا said...
دوست ناشناس عزیز
چگالی سنج ابزاری است لوله ای شکل از جنس شیشه که در انتهای آن که قدری ضخیم تر و مقدار معینی جیوه (تنها فلز مایع) را قرار داده و مهار کرده و درون شیشه لوله ای بالا تر با کمک کاغذی استوانه ای و مدرج ، اعدادی را نوشته و مدرج نموده اند. برای سهولت کار و عدم دخالت فشار اسموزی مایع از اطراف و فشار هوا از لوله آزمایش بلورین دیگری برای نگهداری یا غلاف چگالی سنج استفاده میشود. درون لوله آزمایش مقداری از مایع مورد آزمایش ریخته میشود و پس از وارد کردن چگالی سنج و بستگی به مقدار جیوه در لوله پایین و میزان درجه بندی لوله بالایی (که این دو اصل نوع ویژه این ابزار را مشخص میکند) این ابزار در نقطه معینی از محلول غوطه ور و ثابت میماند و از روی عددی که هم تراز و سطح لوله بالایی مدرج با سطح مایع است و بکمک مقایسه همطرازی چشم ، درجه ای خوانده میشود.
برای آگاهی از اشکال مختلف و کاربردهای آن میتوانید به اینجا
http://khomkadeh.blogspot.com/2006/09/blog-post_115936190121340614.html
و سپس برای دیدن جدول تشخیص درجه الکل شراب از میزان شیرینی اولیه آن به آدرس زیر بروید.
http://khomkadeh.blogspot.com/2006/09/blog-post_115936101688260250.html
از این ابزار برای اندازه گیری میزان شیرینی ، اسید ، خلوص آب ، الکل و هرگونه ماده خارجی در مایع که معمولا آب است استفاده میشود. بهمین جهت که کاربرد های فراوان دارد برای هرگونه آزمایش و شناخت از نوع مخصوص آن استفاده میشود مثلا آنکه برای تشخیص میزان اسید در باتری ماشین بکار میرود قابلیت شناخت یا اندازه گیری میزان شیرینی حل شده در آب را ندارد.
نام علمی آن در زبان فارسی و علوم شیمی چگالی سنج است و در زبان انگلیسی آنرا هیدرومتر مینامند که نام کلی است و برای استفاده از کار ویژه ای نوع مخصوص آنرا بکار میبرند که بشرح زیر است.
Hydrometer چگالی سنج یا آب سنج (که شیرینی سنج هم هست)
Alcoholmeter الکل سنج
Acidometer اسید سنج
Wine meter شراب سنج
امیدوارم در این مورد کمکی کرده باش

Anonymous ناشناس said...
شرابي که درست کردم درصد الکل، رنگ و شفافيت خوبي دارد. ولي کمي ترش است. انگور مورد استفاده هم کاملاً شيرين شيرين بود.
به نظر شما کجا اشتباه کردم که شرابم ترش شده است؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به امید عزیز
تبریک مرا بپذیر و با تشکر که مرا مطلع کردی. از آنجا که اطلاعات کافی از نحوه و کیفیت تهیه و محیط و ایزار کاربردی در دسترس من نیست خواهش میکنم به نکته های زیر مراجعه و ببینید کدامیک با شرایط تولید شما نزدیک تر است که در آینده از آن تجربه بگیرید.
1- انگور مصرفی خیلی رسیده نبوده. 2- انگور مصرفی مخلوطی از رسیده و نارسیده (غوره) بوده 3- انگور نا خالصی داشته که شامل کثیف بودن ، آب خوردگی ، دانه های له شده یا لکه دار و از همه بدتر آغشته به گوگرد بوده. 4- در مرحله اول تخمیر ، تناوب همزدن تفاله ها در بشکه یا ظرف طولانی بوده. 5- مرحله دوم تخمیر کامل انجام نشده و یا هوا در آن نفوذ کرده. 6- ابزار یا ظروف مصرفی آلوده به چربی یا مواد خارجی دیگر بوده. 7- ظرف تخمیر پشه زده شده. 8- محیط در درجه حرارت متعادل نبوده.
از آنجا که شما نوشته اید الکل و رنگ شراب تولیدی خوب است فقط مراحل 4 تا 8 علتزا بوده اند. زمانی که شراب (طبیعی) ترش شود ، متاسفانه روش مشخصی را نمیتوان پیشنهاد کرد ولی راههای برای مصرف آن وجود دارد. از انواع شراب (صنعتی) یکی هم شراب با طعم کمی ترش و شیرین است که آنهم طرفدارانی دارد.
بهر حال راه زیر را دنبال کنید. درب شیشه ها را با چوب پنبه تمیز و نو کاملا محکم و موم اندود کنید. شیشه ها را بصورت مورب در مکان خنکی مانند زیر زمین یا انباری که نور کم و محیط خنک باشد منتقل کنید. مدت چهار تا شش هفته صبر کنید اگر هنوز شانس نجاتی باشد شراب باصطلاح آرام میشود و طعم آن شیرین یا گاهی بیمزه و یا کاملا تبدیل به سرکه شراب میشود که کم از خود شراب نیست و طرفداران زیادی بخصوص در تهیه سالاد دارد. موفق باشید

Anonymous ناشناس said...
hi khaste nabashi agha antahora soale khasi nadashtam faghat mikhastam tashakor konam babate in hame zahmati ke mikeshid merc ...movafagh bashid

Anonymous ناشناس said...
[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]design software to buy, [url=http://firgonbares.net/]pro discount software[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] photoshop software for sale buy pirated softwares
web based educational software [url=http://firgonbares.net/]buy software downloads[/url] Mac Parallels
[url=http://firgonbares.net/]academic software licensing[/url] microsoft money software
[url=http://firgonbares.net/]software of macromedia flash[/url] microsoft office 2003 key
adobe software educational discount [url=http://firgonbares.net/]microsoft software tool[/b]

Anonymous ناشناس said...
[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]macromedia flash 8.0 software, [url=http://murudobaros.net/]how to install office 2007 enterprise blue edition[/url]
[url=http://murudobaros.net/]adobe photoshop cs3 on demand[/url] office 2003 vista Extended Mac Retail
adobe photoshop cs4 stonehenge prerelease [url=http://murudobaros.net/]software for clothing store[/url] purchase order software
[url=http://murudobaros.net/]filemaker pro 8.5 ebase[/url] academic & collegiate software
[url=http://murudobaros.net/]Studio 4 Pro Mac[/url] of macromedia dreamweaver software
macromedia software update [url=http://murudobaros.net/]where can i find free acdsee software[/b]

Anonymous ناشناس said...
[url=http://bariossetos.net/][img]http://vonmertoes.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]acdsee crack, [url=http://hopresovees.net/]buy erp software[/url]
[url=http://bariossetos.net/][/url] academic software downloads windows vista screensavers
macromedia flash player software for [url=http://bariossetos.net/]commerce store offers software products from[/url] adobe photo editor software
[url=http://bariossetos.net/]buy photoshop for windows[/url] cheap software to buy
[url=http://hopresovees.net/]office enterprise 2007 win32 english direct dvd[/url] discount software stores
what are the new features in adobe photoshop cs3 [url=http://hopresovees.net/]best educational software[/b]

Anonymous ناشناس said...
[url=http://bariossetos.net/][img]http://bariossetos.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]nero 9 patent authorization, [url=http://vonmertoes.net/]adobe photoshop cs4 serial number[/url]
[url=http://bariossetos.net/][/url] can i buy macromedia flash copam coreldraw
sell software over [url=http://vonmertoes.net/]nero burning rom 9 has stopped working at load[/url] jeffrey nero hardy
[url=http://vonmertoes.net/]adobe software registration[/url] purchase discount software
[url=http://hopresovees.net/]sell second hand software[/url] adobe creative suite for mac
torrent adobe creative suite 4 master collection 4 dvd set [url=http://hopresovees.net/]physics academic software[/b]

Anonymous گراف said...
سلام. از پاسخگوييتون ممنون.

ميخواستم بدونم شراب شاتوت رو ميشه از آب شاتوت طبيعي كه خودشاتوت هم درونش وجود داره درست كرد؟
اين نوع آب شاتوت طبيعي رو جايي نزديك به من ميفروشه كه هيچ مواد افزودني هم نداره .

Anonymous ناشناس said...
سلام.از راهنماییهاتون ممنون.
بنده طبق فرمایشات شما شراب شاه توت رو درست کردم ولی بعد از نصب قفل هوا هیچگونه حبابی در طول دو ماه زمانی که باید سپری میشد از بشکه تخمیر خارج نشد.بعد از دو ماهبرای شیشه کردن شراب درب بشکه تخمیر رو باز کردم واز شراب درست شده قدری چشیدم مزه اون شیرین ومقداری ترش مزه بود وهیچگونه طعم الکلی نداشت به نظر شما شراب خراب شده؟ وآیا راه نجاتی دارد؟ مثلا میشود در این مرحله دوباره از مخمر استفاده کرد؟ من هنوز شراب رو شیشه نکردم لطفا راهنماییم کنید.ضمنا در یکی از مطالبتون خوندم که استفاده از مواد آوند دار باعث خرابی شراب میشود من قبل از پلم کردن بشکه به آن برگ نعناع خشک شده و یک چوب دارچین اضافه کردم آیا درست عمل کرده ام؟اگر شراب من خراب سده است اشکال کار در کجاست ؟یک سوال دیگه هم داشتم آیا میشه از درد شراب انگور که هنوز خاصیت مخمری دارد برای تهیه ی دیگر شراب ها استفاده کرد؟ ممنونم

Anonymous ناشناس said...
سلام و خسته نباشید
من حدودا مقداری شاهتوت را درن بطریه شیشه ای ریختم که حدودا 3 لیتر میشن فقط بهشون چند گرم مخمر زدم
الن سوالم اینشس که آیا شرابش خوب میشود یا نه؟
چقدر برای ماندگاریه آن میتوانم امیدوار باشم؟
ممنون

Anonymous ناشناس said...
SALAM CHERA DAR SHARAB SHAH TOOT AB GHATI MIKONI AGAR KHALES BASHE MOSHKELI PISH MIYAD

Blogger Unknown said...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

Anonymous ناشناس said...
با سلام،
اینکه نوشته اید آب داغ از جوش افتاده به چه معنی ست؟ یعنی آب جوشیده شده و بگذاریم خنک شود؟
دوم اینکه منظور شما از تمیز بودن میوه چیست؟ یعنی میوه را بشوریم یا نباید آنرا شست؟
با تظکر

Anonymous سامان said...

سلام
من طبق دستور شما شراب شاه توت را درست کردم و قفل هوارا زدم ولی بعد از 1 هفته دیدم صدای تخمیر کردن نمیاد ( در ضمن شیلنگ قفل هوا دارای قطر کوچکی بود که الان درست کردم ) و برای شروع دوباره تخمیر بهش مخمر نون فانتزی اضافه کردم لازم به ذکر است که در این یک هفته چون میشد خود بشکه را تکان دهم تا هم بخورد درب بشکه را باز نکردم و همینجوری بشکه درب بسته را تکان دادم.
الان بعد از اضافه کردن مخمر از شراب چشیدم ولی به نظر یک کمی تیز و ترش مثل سرکه شده بود.
سوال 1: آیا شرابم تبدیل به سرکه شده؟
سوال 2: بازم برای هم زدن تا روز 10 باید درب بشکه را باز نمایم؟
سوال 3: اگر تبدیل به سرکه شده کاری میشود کرد؟

Anonymous سامان said...

تو اين مدت كه الان ٢٠ روز شده آب شاه توت اضافه كردم تخمير نكرد، درد شراب سيب اضافه كردم بازم نشد، آب جوشيده اضافه كردم بازم نشد ، الان هم ليمو تازه زدم بازم نشد ترا به خدا بگين چكار كنم؟!

Blogger Unknown said...
س من پنج کیلو شاه توت گرفتم تو گالن درب بسته بیست روز گذشته ولی بوی الکل نگرفته و هیچی اضافه نکردم چیکار کنم

Anonymous ناشناس said...
سلام،چرا باید شراب شاه توت حتمآ تا یکسال مصرف کرد.

Anonymous ناشناس said...
:Telegram
R_antahoora@

Blogger Khaled said...
با سلام .گذاشتن توت در دبه پلاستیکی و کمی نبات وبستن چه میشود؟؟؟؟لطفا جواب بدید

Anonymous کوروش said...
استاد ممنون از توضیحات کاملی که دادید فقط من متوجه نشدم بعد از صاف کردن شاه توت و اضافه کردن مخمر چند روز به بشکه دست نزنیم(هم نزنیم)
سپاس