واس

میتوان آنرا آبجوي بومي كشور روسيه است. همانقدر كه آبجو (Beer) در كشورهاي ديگر رايج است، واس (Kvas) در روسيه ، بلغارستان ، لیتوانی و سایر کشورهای بلوک شرق سابق طرفدار دارد. تقريبا از هر ماده اي كه در منازل پيدا مي‌شود از جمله نان خشك (بخصوص نان جو) ، گندم سياه و برای طعم دادن سيب، گلابي، انگور، توت فرنگي و ... بکار میبرند. از شكر يا عسل هم معمولا براي شيرين كردن آن استفاده مي‌شود. یکی از خواص ویژه این نوشابه آنست که با هزاران دستور ساخت تهیه میشود و بستگی به امکانات شخص دارد.

واس خانگي خوب كف مي‌كند و الكل كمي دارد میزان الکل آن تا حدود 1.5% میباشد. این نوشابه نه فقط در روستاهاي روسيه ساخته شده بلکه نمونه های کارخانه ای آن نیز در بازارهای اروپا و روسیه فراوان است. نقش مهمي در رژيم غذايي بازي مي‌كند چون ویتامین موجود در آن مي‌تواند مكمل غذايي خوبي در كنار رژيم غذايي عادي مردم باشد زیرا دارای مقادیر زیادی ویتامین ب میباشد. این نوشابه گاهی بیش از آب معمولی نوشیده و مصرف میشود. برای تهیه بورش (نوعی سوپ روسی) نیز از آن بعنوان مایع سوپ مورد استفاده قرار میگیرد.

مواد لازم :

500 گرم نان جو یا گندم یا آرد تمام مواد

40 گرم مخمر نان

100 گرم شكر (اگر مایلید کمی طعم کارامل داشته باشد شکر را در ظرف کوچکی کمی برشته کنید)

4 لیتر آب

50 گرم نعناع

50 گرم كشمش تمیز شده بدون دم

کمی پوست ليمو خلال شده

طرز تهيه :

مرحله اول :

نان را برش بزنيد و در فر با 180 درجه حرارت بگذاريد تا آب آن تبخير شده و خوب خشك شود.

4 ليتر آب را جوش بياوريد و نان را در ظرفي مناسب ريخته و روي آن آب جوش را بريزيد. سپس روي ظرف را با حوله یا پارچه پوشانده و بگذاريد تا 8 ساعت بماند.

مرحله دوم :

مایع را به همراه نان‌هاي خيس خورده از صافي بگذرانيد و آب نانها را بگيريد و تفاله نان را دور بريزيد.

مخمر را به همراه كمي شكر در نصف لیوان آب بريزيد و اجازه دهيد 20 دقيقه بماند تا مخمر فعال شود.

مخمر فعال شده را به همراه شكر و نعناع در مایع بريزيد (چند برگ نعناع كنار بگذاريد) و روي ظرف را پوشانده و آن را به مدت 12 ساعت در جايي گرم قرار دهيد.

مرحله سوم :

مایع را از کیسه متقالی عبور داده و بطري کنید. در هر بطري يك برگ نعناع به همراه مقداري كشمش و پوست ليمو بريزيد.

شيشه‌ها را به مدت 3 روز در يخچال قرار دهيد.

مرحله چهارم :

بعد از اينكه كشمش‌ها روي مایع آمدند آنرا بكبار ديگر صاف كرده و مجددا بطري کنید.

آبجو براي نوشيدن آماده است!

تذكر:

واس يك آبجو با رنگي قهوه‌اي نزديك به سياه است. اما رنگ آبجوي شما بستگی به نوع نان مصرفی دارد.

در آخرين مرحله بطري زدن دقت كنيد كه كف آبجو هدر نرود. در صورت از بين رفتن كف آبجو دوباره كمي (¼ قاشق چاي خوري) شكر در هر بطري ريخته و بعد بطري را همبزنيد.

براي شیشه کردن، نيازي نيست حتما از بطري‌ها ويژه به همراه تشتك زن استفاده كنيد. يك بطري معمولي با دري كه قابل محکم شدن باشد براي اين منظور كافي است.

در بعضي از روشها مخمر را نصف اين ميزان بکار میبرند.

این آبجو نیاز زیادی به شفاف شدن کامل ندارد و با کمی کدر بودن نیز قابل استفاده است.

این مقاله توسط دوست عزیز اکبر .م ارسال شده و با تشکر فراوان از این دوست عزیز و با اجازه ایشان تغییراتی نیز در متن آن داده شده است.

برچسب‌ها:

42 Comments:
Blogger mohsen said...
با سلام و ادب :
استاد از بازگشت شما بسيار خوشحال شدم و از بابت انتشار مقاله جديدتان از شما سپاسگزاري مي كنم اميدوارم كه هميشه سرفراز و پيروز باشيد.

Blogger apiiran said...
با سلام
استاد ارجمند، ساقی عزیز،سوالی داشتم از خدمتتان؛ علت استفاده از کشمش در تهیه برخی از شرابها ویا آبجو چیست؟ آیا مربوط به میزان اسیدی و بازی بودن محلول تهیه شدست؟ اهمیت این امر چه اندازه است؟
با تشکر

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیز
اگر امکانش هست درخصوص افزودنیهایی که جهت فعال کردن مخمر یا ضدعفونی کردن و یا صاف کردن شراب استفاده میشوند چند محصول ترجیحا ساخت کانادا را معرفی کنید چیزهای از قبیل wine Finings و غیره . . .
لطفا در باره قرص کمپدن و اسم انگلیسی و کاربرد ان هم توضیح بدهید

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محسن
از لطف و محبت شما بسیار ممنون هستم و آرزوی موفقیت شما را دارم.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محمد رضا
استفاده از کشمش دلایل مختلفی در امر شرابسازی دارد که بطور خلاصه شرح بعضی از آنها را مینویسم.
1- بعضی از میوه ها میزان پکتین پائینی دارند و نیاز به پکتین را از دو راه میتوان تامین نمود. یکی استفاده مستقیم از پکتین که تهیه آن در بازار ایران بسیار مشکل است و دیگری از میوه ای مانند انگور یا کشمش (که همیشه در بازار است) و یا آب سیب.
2- با آنکه بعضی از میوه ها پکتین دارند ولی بدلایلی نظیر پخته شدن یا در معرض حرارت بالا قرار گرفتن یا استفاده از مواد دیگر این خاصیت را از دست میهند که کشمش یا انگور باز هم عامل کمکی است.
3- بعضی از میوه ها طعم مناسبی بعد از تخمیر و تبدیلات شیمیایی پیدا نمکنند. کشمش باعث تغییر طعم و بهبودی آنها میشود.
4- در بعضی موارد بعنوان فعال کننده و شروع کننده تخمیر بکار میرود.
امید که پاسخ کافی و قانع کننده باشد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز نوید
اصولا کار مواد صاف کنند (شفاف کننده) دارا بودن بار منفی و چسباندن خود به ذرات معلق را دارند و هنگام اضافه شدن به شراب این ذرات را سنگین کرده و رسوب آنها باعث شفافیت شراب میشود.
با آنکه در مورد بعضی از آنها در مقاله زیر توضیح داده شده است
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
(پاسخ دوم)
ولی حقیر کمتر از آن در تهیه شراب نام میبرد و علت آنست که بهمراه رسوب ذرات معلق بر آلدئید و استرهای طعم نیز اثر میگذارند و در نتیجه طعم شراب را نیز تغییر میدهند. بخصوص انواع شیمیایی آن.
در مورد مواد تقویت کننده وسایر سوالات به مقاله های زیر رجوع کنید.
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_7753.html
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9790.html
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_28.html
و کلا به مقاله زیر برای بسیاری از سوالات مراجعه کنید.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی عزیزم من مارتونی هستم اسمم را عوض کردهام امسال سال دوم است که از دستورات شما پیروی میکنم و از آن حال میکنم درود به شرافتت

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ماتونی
از لطف شما ممنونم و امید آن دارم که نکات مثبتی در این سلسله مقالات یافته باشید
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درود.
ساقیا، در دستور براندی فرموده بودید شراب انگور را روز چهارم تقطیر میکنیم، به نظر حقیر شراب من روز چهارم اماده این عمل نمی شود، آیا می توان بیشتر صبر کرد؟ دیگر اینکه هسته و بعضا ساقه مشکلی در کار ایجاد نمی کند؟ وآیا ضرف مسی سفید و قرمز فرقی می کند؟
آیا از تفاله موجود می توان عرق گرفت(نظر به وجود هسته و بعضا ساقه)؟

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت استاد گرامی
من چند روز پیش با راهنماییهای شما شراب سیب را انداختم اما متاسفانه بدلیل نداشتن ترازو میزان مخمر را چند برابر دستور استفاده کردم الان هم از قفل هوا حسابی حباب خارج می شود نگرانم که چه خواهد شد لطفا مرا راهنمایی کنید
با سپاس فراوان
ارادتمند نا چیز شما ارسلان.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مغ بچه
اگر لطف کنید و مقاله براندی را با دقت بیشتری مطالعه کنید، پاسخ همه سوالات شما در آنجا هست و بخصوص روز چهارم (که بعد از تخمیر کامل است نه شراب در حال تخمیر)و براندی از هسته و پوسته هم که "مارک " نامیده میشود آنجاست و از همه مهمتر منظور از ظرف مسی قرمز (نه سفید شده و علت استفاده از آن).
لطف کنید یک بار دیگر مقاله را با دقت بخوانید که ثواب اخروی و صواب دنیوی دارد.
http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post_5212.html
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ارسلان
مصرف زیاده از حد مخمر باعث طعم بد (تقریبا بوی لجن یا طعم شدید دارویی)شده ولی سرعت تخمیر را افزایش میدهد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت ساقی
ساقی جان شما فقط در مورد مشروبات الکلی اطلاعات دارین و در مورد ساخت مواد دیگه اطلاعاتی ندارین یا سایتی رو نمشناسین چه به فارسی چه به انگلیسی؟
من دو تا مطلب در مورد ساخت ال اس دی توی سایت پیدا کردم که یکیش کاملا طیبعی درست میشه یکیش به صورت شیمیایی این دو مطلب رو میتونم اینجا بزارم یا نه؟
راستی اگه فکر می کنین این دو تا سوال باعث به هم خوردن نظم سایت می شه این نظر رو حذفش کنین

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقی عزیز و گرامی.
ساقی جان در تهیه واس آیا بجای مخمر نان میشود از قرص مخمر آبجو استفاده کرد؟؟؟اگر اینطور است میزان مخمر آبجو چند گرم یا چند قرص میباشد؟؟
با سپاس فراوان.

Anonymous ناشناس said...
خوش برگشتی
کم کم داشتیم نا امید میشدیم

راستی استاد نظر شما درباره این چیه:

http://i37.tinypic.com/2ijkigx.jpg

Anonymous ناشناس said...
درود برشما.
دوست گرانمایه شراب ما پس از آماده شده در مرحله اولیه که کیفیت بسیار خوبی نیز داشت در مرحله تخمیر دوم به سرکه تبدیل شد. دلیل آن چیست و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقی مهربان
ساقی ار باده از این دست به جام اندازد...

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت استاد گرامی
می خواستم ببینم که آیا از دوستان کسی هست که در مورد محل خرید بطری 1 لیتری در تهران ما را راهنمایی کند؟

Anonymous ناشناس said...
سلام! از دستور جدید و جالبتون ممنون.من 3 سوال در مورد آن از خدمتتون داشتم که ممنون میشم بهم جواب بدید:
1- 500 گرم نان خشک منظور است یا نان تازه؟در میان نان های ایرانی کدام بهتر است استفاده شود و یا نان باگت بهتر جواب میدهد؟
2-برای مراحل نگهداری در ظرف، از چه نوع ظروفی(شیشه ای ، قابلمه،...) استفاده گردد؟
3- آیا به جای شیشه در مرحله آخر ، میتوان از بطری های پلاستیکی(پت) استفاده کرد؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
حقیر بدبختانه یا خوشبختانه نه تخصصی در این امر دارم و نه ماهیت این وبلاگ در چنین موردی است. از طرفی دوست عزیز سوال کردن جرم و گناه نیست و حذف کردن نظرات دوستان هم کار درستی بنظر نمیرسد و سیاست این وبلاگ نیست.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مهرداد
بله میتوان استفاده کرد ولی قدرت مخمر معمولی را ندارد و از طرفی گران تمام میشود. هر قرص مخمر آبجو برابر با 0.47 گرم مخمر معمولی است بزبان ساده بجای 5 گرم مخمر معمولی حدودا به 11 قرص مخمر آبجو نیاز دارید.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز شهاب
با دقت کامل تصویر ارسالی شما را دیدم. ذوق و ابتکار شما بسیار جالب و کاملا عملی است. اگر لطف کنید اندازه و مشخصات بشکه و اینکه از کجا میتوان آنرا بصورت نو (نه دست دوم) تهیه نمود ؟ همچنین قیمت آن چه حدودی است؟ با ایمایل ارسال کنید آنرا با اجازه شما منتشر میکنم. این ابتکار از آنجا بسیار جالب است که قفل هوا و لوله سیفون و حتی دربند کامل بشکه را میتوان یکجا در اختیار داشت و بطور جداگانه و در موقع مقتضی بکار برد.
ایمایل حقیر را هم که میدانید.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
در مورد استحاله شراب لطف کنید و به مقاله زیر مراجعه کنید.
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_7114.html
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
اجازه بدهید پاسخ شما از دیوان شاعر شوریده فخرالدین عراقی بدهم.
خوشا شراب و خوشا ساقی و خوشا بزمی
که غمزۀ خوش ساقی بود خمستانش
ازين شراب که يک قطره بيش نيست که تو
گهی حيات جهان خوانی و گهی جانش
عجب مدار که چشمش به من نگاه کند
رای آنکه منم در وجود انسانش
نگاه کرد به من، ديد صورت خود را
شد آشکار ز آيينه راز پنهانش
همیشه سبز باشید و سرفراز.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
سری به اطراف سپه و جمهوری بزنید. امید که موفق شوید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مریم
بهترین نان برای این منظور ، نان یکی دو روز بیات شده باگت یا بُلکه یا ساندویچی است. در میان نانهای ایرانی نان بربری بهترین است. در مورد نگهداری باید بگویم واس را نمیتوان مدت زیادی نگهداری نمود و معمولا عمر آن حدود دو هفته است. تهیه آن را در ظروف استیل (که اکسیده نشود) یا شیشه ای (اگر در دسترس باشد) و بالاخره پلاستیک و حتی قابلمه تفلون میتوان انجام داد و نگهداری آن میتواند در شیشه یا ظرف پلاستیک باشد. علت هم آنست که دارای الکل زیادی نیست که مولکولهای استری ظرف بخصوص پلاستیک را بخود بگیرد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت ساقی بزرگوار . من واقعا نمیدونم چجوری از شما تشکر کنم که این همه تجربیات خودتونو مجانی در اختیار مردم میگزارید . واقعا دست مریزاد . استاد من اقدام به تهیه شراب به روش شیراز کردم که پس از میل کردن ان با پدرم واقعا شگفت زده شدیم از طعم فوق العاده این شراب که پدرم میگفت در طول عمرم شرابی به این خوش طعمی ان هم با حد اقل امکانات نچشیده بودم ..با تشکر

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
از خود و از زحمات خودتان تشکر کنید که همه زحمات و سعی و کوشش با شما بوده و حقیر غیر از یک راهنمای کوچک نقش دیگری نداشته ام.
از قول حقیر به ابوی گرام هم سلام برسانید و از همه مهمتر نوش جان.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام
جای مطمئنی برای تهیه مشروب سراغ دارید؟ من خودم نمی تونم تهیه کنم

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمته ساقی اینشاالله که خوب هستید خیلی خوشحال شدم باز برگشتید استاد سوالات من که تمامی نداره و مرتب مزاحمه شما میشماز این بابت شرمنده ما که یه ساقی بیشتر نداریم با اجازه
1-منظور شما از بیکینگ پاور همون بیکینگ پودره؟همون مایه ی سفید رنگه که برای پف کردن کیک استفاده میشه؟آخه رو جعبه ها نوشته بیکینگ پودر میخواستم با هم فرق میکنن این دو؟من تویه چند تا فروشگاه رفتم و به من گفتن کیک مخمر نداره ولی نان داره مگفتن منظورت مایه ی خمیره؟مایه ی خمیر چیه دیگه؟ در حقیقت سواله اصلیه من همین بود اگه راهنمایی کنید ممنون میشم
2-من طبق دستوره شما شراب کشمش درست کردم البته با مخمره نان که از بوش خیلی بدم میاد ولی تقریبا شرابه خوبی از آب در اومد و گیرایه خوبیم داره دستتون درد نکنه بابت مقاله ی این شراب حالا بگزریم من بعد از شیشه کردن ته مانده ی شراب که قشره نازکی هست رو نگه داشتم که بتونم برایه شرابای بعدی به عنوانه مخمر از اون استفاده کنم و تقریبا ماده ی ته مونده دارای کمی شرابه که حالته شلی داره من اینو چکارش کنم؟مستقیما بریزمش تو شرابه بعد نقشه مخمر رو اجرا میکنه؟یا باید خشکش کنم بعد به کارش بگیرم؟من فیلتر ندارم چکار کنم؟اگه دره شیشرو باز بذارم که آبه باقی مونده تبخیر شه و هوا بهش برسه مخمر خراب نمیشه؟
3-منظور از درد شراب چیه همون قشره نازکه ته ظرفه تخمیره یا شرابی که با تفالست؟این هشیقت داره که شرابی که درد داره گیرایه زودتر و بیتری داره؟
4-راسته که شما کارخانه ی شراب سازی داشتید؟کجا؟چیا تولید میکردید؟چرا متوقفش کردید؟خیلی دوست دارم در این مورد اطلا تی به حقیر بدید.
5-پارسال که پیشه پسر خالم بودم با هم رفتیم تو زیر زمین که شراب بیاریم شراباش تو 4 تا بشکه ی 20 لیتری بود قبل از این که می خواست از بشکه شراب سیفون کنه بشکرو هم زد علت رو ازش پرسیدم گفت آخه بیشتر الکل میاد رو سطح بشکه آیا این حقیقت داره؟
6-ساقی جان شراب تو خمره شیشه بهتره آمیزه شه یا بشکه ی بلوط؟کدوم کیفیت بهتری داره؟
7-تویه بعضی از خانواده ها ی اصیل رسمه که وقتی بچه ای به دنیا میاد یه بشکه شراب براش میندازن روش اسمشو مینویسن میزارن تو زیر زمین از سنه 20 سالگی به بعد میتونه ازش واسه جشنه تولد و مراسماش استفاده کنه که این موضوع تویه خیلی خانواده ها هست و شنیدم که شراب تو این مدت مثل عسل سفت میشه و گاهی با کارد میبرن و میخورن آیا شما تا حالا مچین چیزی رو خردید؟اگه شرابی این مدت آمیزه بشه واقعا سفت میشه؟کهنه ترین شرابی که شما خوردید چند ساله بوده؟
8-رنگ طبیعی الکل شراب سفید رنگه یا بستگی به رنگ شراب داره؟
9-شرابی هست که به رنگش بنفش یا آبی باشه؟
10-تو مرحله ی دوم تخمیر بعد از تقریبا 1 هفته قطرات سفید رنگی روی بالای سطح بشکه به وجود میاد می خواستم بدونم این الکل هست یا آب؟

موفق باشید.

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقي جان : من دوتا سوال دارم لطفا جواب من را بدهيد:
1- خيلي ها مي گويند كه شراب بايد به دست بيايد وگرنه براي كسي كه شراب درست مي كند اتفاق بدي مي افتد مي خواستم نظر شما را هم بدانم.
2- آيا ميشود در شرابي انگوري كه گيراي كمي دارد مقداري الكل سفيد يا الكل گندم ريخت تا به گيراي آن اضافه شود؟

Anonymous ناشناس said...
با سلام به استاد عزیزم
آیا میتوان به جای تهیه مالت خانگی از عصاره های مالت موجود در بازار استفاده کرد (قهوه ایرنگ و داخل شیشه که معمولاسوپر مارکت ها با نام مالت میفروشند) و اگر جواب مثبت است با چه میزانی باید با آب مخلوط شود و چه تفاوتی با روش شمادارد ؟ لطفا مختصری در این رابطه توضیح دهید.
با سپاس فراوان

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز نرگس
این وبلاگ برای کسانیست که مال به تهیه مشروب خانگی هستند و نه خرید از بازار قاچاق و مافیای مشروب. حقیر نه اطلاعی از فروشنده دارد و نه حتی در ایران زندگی میکنم.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز احسان
با تشکر از محبت های شما مستقیما میرویم سر پرسش و پاسخ های مربوطه:
1- بیکینگ پادر همان مخمر نانوایی و شیرینی پزی است. که متاسفانه در ایران هر فوشنده ای آنرا بنامی میشناسد. بله مایه خمیر هم همانست ولی فقط یک اشتباه نشود که با جوش شیرین یکی گرفته شود که جوش شیرین ، شراب یا آبجو را فاسد میکند. لطف کنید به آدرس زیر مراجعه کنید تا آشنایی بیشتر پیدا کنید. (سوال اول)
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
2- اگر مایل به استفاده از این دُرد هستید ، مستقیما میتوانید از آن استفاده کنید و نیازی به خشک کردن ندارید ولی اگر مایل به استفاده آن در آینده دور باشید برای اطمینان بیشتر باید آنرا خشک نمود و نیازی به فیلتر هم ندارید. همان مقاله بالا را با دقت بخوانید تا از روش کار مطلع شوید.
3- بله همان است ولی اینکه گیرایی بیشتر دارد مسئله دیگریست و نیاز به ماندن سالها دارد.
4- خیر حقیر کارخانه دار نبوده و نیستم.
5- نه چنین چیزی حقیقت ندارد و الکل در تمام بدنه شراب یکسان میباشد مگر آنکه حرارت داده شود.
6- مسلما در بشکه چوب بلوط نتیجه بهتری دارد.
7- تا آنجا که حقیر اطلاع دارد ، در ایران باستان ، بعضی از اقوام ایرانی ، اقدام به تهیه شرابی میکردند که که تا سالها نگهداری میشد و فقط در مراسم بخصوصی از این شراب استفاده میکردند. اینکه برای تولد یا خوش آمد نوزادی سنتی این چنین باشد حقیر اطلاعی ندارد.
اینکه نوشته اید شراب مثل عسل سفت شود بلکه ممکن است ولی این نوع شراب نیاز به نگهداری در محلی مخصوص و با رعایت اصول بهداشتی کامل و درجه حرارت ثابت و خنک دارد. ولی نشنیده ام شراب را با کارد ببرند. جدیدا با کمک ژلاتین و شراب (بجای آب)نوعی ژله تهیه میکنند که طرفدارانی هم دارد و بعنوان دسر آخر شب از آن استفاده میکنند.
8- الکل همیشه بیرنگ است مگر آنکه به آن ماده رنگی اضافه شده و یا در محیط رنگی تولید شده باشد.
9- بله ولی با کمک رنگهای شیمیایی یا طبیعی چون آبمیوه بنفش یا آبی رنگ نداریم.
10- اگر منظور شما قطرات بیرنگ (رنگ آب) باشد ، این پدیده بخاطر عدم تطابق درجه حرارت مایع شراب با قسمت بالای بشکه است که خنک تر از مایع شراب است و مخلوطی از آب و الکل است.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
1- دوست عزیز تهیه شراب بستگی به شانس و تصادف و بخت و اقبال و طالع سعد و معجزه و .... ندارد. فرآیندی است کاملا طبیعی و علمی و بدون عوامل ذکر شده بالا هیچگونه تاثیری در تولید آن ندارد. اگر سه شرط اصلی تهیه شراب ، میوه خوب ، درجه حرارت مناسب و پیشگیریهای بهداشتی بخوبی رعایت شوند ، همه میتوانند شرابساز باشند ولی یک اشنباه کوچک میتواند همه چیز را بخطر بیاندازد.
2- در بعضی کارخانجات چنین عملی با دقت و مهارت و صدها آزمایش انجام میشود و آنرا (Blending) مینامند ولی اغلب کارخانجات اگر به چنین مرحله ای برسند یا آنرا تعریق میکنند و یا تبدیل به سرکه که هر نیز بازار خوبی دارد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز یلدا
اگر به مقاله زیر مراجعه کنید متوجه میشوید استفاده از عصاره مالت توصیه شده است.
http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
البته باید توجه کنید که عصاره مالت تولید ایران دارای درجه تغلیظ نیست و محاسبه مقدار مخمر و مواد قندی آن بسیار مشکل است و نیاز به چندین بار آزمایش با مقیاسهای مختلف از نظر قند و آب دارد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
در خارج این محصول با غلظت نوشته شده روی ظرف مورد استفاده قرار میگیرد و برای محاسبه میزان آب و قند هر تولید با مراجعه به سایت آنها میتوان آنرا بدست آورد البته با رنگها و طعمهای مختلف بخصوص دودی (از مالت برشته ویژه) آن طرفداران زیادی در میان آبجو سازان خانگی دارد. ولی معمولا برای غلیط تر شدن آبجو با روش مخلوط کردن مالت معمولی و عصاره مالت استفاده میشود.
لطف کنید به تصویر بالای همان وبلاگ ذکر شده (سمت چپ و بالا) مراجعه کنید تا چهار نوع اصلی آنرا ببینید.
موفق باشید
ساقی

Blogger soheil said...
سلام به ساغی خوش ذوق
من بی می ناب زیستن نتوانم
بی باده کشید بارتن نتوانم
من بنده ان دمم که ساغی گوید
یک جام دگر بگیر ومن نتوانم
من عرق خرما رامطابق انچه شما گفتید کشیدم 35٪ درجه الکلی ان شد طعم ان هم بد نیست ولی با وجود این که درجه حرارت رازیاد نکردم یک مقداری کدر شده است می خواستم بدانم این مورد طبیعی است یا نه واین که غیر اززغال از فیلتر دیگری جهت زلال کردن محصول وجود داردیانه ممنون

Anonymous ناشناس said...
آرش
با سلام خدمت ساقی بزرگوار.دوست عزیز از اینکه دوست خطاب میکنم بدین دلیل است که شما به انداره یک دوست خوب بمن نه تنها در امر شراب سازی بلکه در امر معرفت وشناخت دنیای پیرامون خودم نیز کمک کردید وازاین بابت یک دنیا سپاسگزارم.ساقی بلطف آموزشهای شما هر محصولی راکه درست کردم عالی از کار درآمد وبدوستان نیز پیشنهاد میکنم تا خبره نشده اند از دادن تغیر در دستورات خودداری کنند.اما چند سال پیش از رسوبات شراب مخلوط انگور شاهانی وعسگری سفید عرق کشی کردم که درصدش 60 بود اما چون آنموقع از دور ریختن یکسوم استکان اطلاع نداشتم این کار را نکردم.اما هنوز آن مشروب را دارم سئوال حقیر این است که آیا میتوانم فقط به اندازه ای که الکل متیلیک آن استخراج شود تعریق کنم یا اینکه باید تمامی آنرا مجددا دو آتیشه کنم.پاینده باشی راد مرد

Anonymous ناشناس said...
با عرض سلام خدمت ساقی.
من طبق دستور عملی که دادید واس رو درست کردم.مشکل اینجاست که واسی که من ساختم بوی ماست ترشیده میده.اگه ممکنه راهنایی کنید که شده یا نه؟با سپاس فارقلیط.

Anonymous mohammad TCM said...
برای انکه بخوام 2لیتر واس دریت کنم آیامیشه نبت تمام مواد رو نصف کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Blogger مهدی said...
ساقی جان سلام شما قبلا گفنه بودید که برای درست کردن شراب انگور را نباید شست که صحیح اما من به یک مشکل برخوردم روی انگور من خیلی خاک(گردوقبار)بود اما من ترسیدم ان را بشویم وهمین تو دان کردم و ان را دبه کرد تمام لوازم هم قبلا شسته بودم و با الکل ضد عفونی کرده بودم وجلوی افتاب خشک کردم اما حالا 5 روز از دبه کردن می گزرد اما هیچ اتفاقی هنوز نیفتاده

Blogger مهدی said...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.