ضدعفونی کننده ها

ضدعفوني کننده ها دسته اي از مواد شيميايي هستند که با اثر بر باکتريها ، ويروسها ، قارچها ، اسپور باکتريها و ساير اورگانيسمها آنها را از بين ميبرند و يا از رشد آنها جلوگيري ميکنند. مواد ضدعفوني کنندهاي را که براي سطح پوست و بدن و در بافتهاي زنده استفاده ميشوند، گندزدا (Antiseptic) ميناميم.

مواد ضدعفوني کننده ابزار ، وسايل ، لباسها ، کاشيها ، وان حمام ، دستشويي و حمام را ضد عفوني کننده (Disinfection) مينامند. استفاده از ضدعفوني کنندهها براي تامين سلامتي بسيار ضروري است و از عوامل مهم پيشگيري از بيماريها بخصوص ، بيماريهاي مسري ميباشد.

نکات قابل توجه در استفاده از ضدعفوني کننده ها

ضدعفوني کننده ها و گندزداها تنها براي استعمال خارجي است و از ورود آنها به دهان ، چشم ، گوش و دستگاه تنفسي جدا بايد جلوگيري کرد.
عوامل بي اثر کننده ضدعفوني کننده ها را بايد شناخت و از تماس آنها با هم جلوگيري کرد. مثلا تي کشيدن و تميز کردن با ابر و اسفنج باعث بي اثر کردن مواد ضدعفوني کننده ميشود. علت اين امر را اين گونه ميتوان بيان کرد که چوب ، کتان ، پارچه ، لاستيکها و پلاستيکها سبب خنثي و بي اثر کردن فنل ها و ساولن ميشوند.
مواد ضدعفوني کننده را نبايد با هم استفاده کرد. مثلا صابون ، ساولن را بي اثر ميکند. مواد ضدعفوني کننده را بايد در مقادير کم استفاده کرد. اثر ميکرب کشي هر گندزدايي با آب داغ بيشتر ميشود. (با آب ژاول و يد ، اين کار را نکنيد)

ضدعفوني کننده هاي متداول

آب ژاول
ماده اصلي موجود در آب ژاول ، هيپوکلريت سديم و ترکيبي فوق العاده قوي است که درصد خيلي کم از آن (5%) را در آب حل ميکنند و با نامهاي مختلف تحت عنوان سفيد کننده به بازار عرضه ميکنند و براي ضدعفوني لگن و وان حمام ، لباسها ، ديوارهاي حمام ، توالت و آشپزخانه مناسب است و نيز در ضدعفوني آزمايشگاههايي که در معرض ويروس هپاتيت قرار دارند (بخش همودياليز) ، استفاده ميشود.
محلول هيپوکلريت يا آب ژاول ، تمام ميکروبها اعم از قارچ ، ويروس و باکتري را نابود ميکند. آب ژاول را بايد در ظروف مات و سربسته نگهداري کرد و از بکار بردن آن به همراه جوهر نمک (اسید کلریدریک) بايد جدا خودداري کرد.

ساولن
ساولن در ضدعفوني سريع ابزارها و وسايل پزشکي و جراحي و همچنين شستشوي دست جراح و تميز کردن زخمها کاربرد دارد. همچنين محلول يک درصد آن براي ضدعفوني زخمها و شستن پوست دست و بدن بسيار مناسب است. اين ماده باکتري کش قوي است، ولي بر ويروسها اثري ندارد.
از تماس ساولن با چشم و گوش بايد جلوگيري کرد. ورود آن در گوش باعث کر شدن ميشود. ساولن بايد به دور از نور و در ظرفهاي کدر نگهداري شود. درب ظروف محتوي ساولن نبايد چوب پنبه اي و پلاستيکي باشد. زيرا اين مواد ، ساولن را خراب ميکنند. ساولن توسط صابون شسته و بي اثر ميشود.

فرمالدئيد
فرمالدئيد ميکروب کشي قوي است و تمام انواع ميکروبها را نابود ميکند. غلظت يک درصد آن ، ضد ميکروب سل است. از اين ماده براي ضدعفوني اماکن و وسايل ، ابزار جراحي ، دستگاه دياليز و آندوسکوپي استفاده مي شود.
فرمالدئيد براي ضدعفوني کردن مکانهايي که ميکروبهاي تبزا ، ميکروب عامل سوزش طحال ، ميکروب سل و ميکروب عامل خونريزيهاي شديد آلوده شده باشند، بسيار مناسب است. براي اين منظور ميتوان نيم ليتر از اين محلول را در ظرفي روي اجاق قرارداد تا بخارهاي حاصل از آن اتاق را ضدعفوني کند. توجه کنيد که بخارات آن سمي است و نبايد در معرض آن قرار گرفت. از فرمالدئيد ميتوان براي ضدعفوني کردن زخم و پوست استفاده کرد چون سمّي و فرار است.

فنل
فنل در غلظت دو درصد اکثر ميکروبها را از بين ميبرد. در بيمارستانها براي ضدعفوني سطوح و ظروف آزمايشگاهي استفاده ميشود و نيز در صابونها و شامپوها به عنوان ماده محافظ بکار ميرود. فنل يک ضدعفوني کننده مناسب براي مدفوع است، لذا از محلول 50 درصد آن در برخي از صابونهاي دستشويي نيز استفاده ميشود. فنل براي انسان سمي است.

کلر
کلر عنصري است که در ساختمان بسياري از رنگ برها و سفيدکننده ها و ضدعفوني کننده ها بکار مي رود. کلر بر هر سه دستـه ميکروبها ( قارچ ، باکتري و ويروس ) فعال است. کلر براي ضدعفوني آب استخر و آب آشاميدني استفاده مي شود. و همچنين از پرکلرين ضد عفوني سبزيها و ميوه جات استفاده مي شود.

با تشکر از دوست عزیز محسن خ. که این مقاله با همت ایشان ارسال شده است.

مواخذ

برچسب‌ها: , , ,

34 Comments:
Anonymous ناشناس said...
سلام به استاد گرامی.استاد می خواستم ببینم عرق کشمش تَه مزّه ی تلخ داره با تند و تیز.راستش دارم از یه ارمنی عرق کشمش می خرم.میگه ته مزه ی تلخ داره.یعنی ممکنه از این الکل تلخ ها توش قاتی کرده باشه؟
دستت طلا

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
طعم و مزه مشروب متاسفانه با تعریف شیرینی و تلخی و کسی و بیمزگی جور در نمیآید. تا آنجا که من اطلاع دارم بدون مواد شیمیایی طعم دهنده نمیتوان طعم تلخ الکل را از بین برد حتی اگر با مدرنتریت دستگاهها تخمیر و تقطیر شود
علت بی طعم بودن بعضی از مشروبها اضافه کردن عصاره های دیگر است
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام علیکم قربان . حال شما چطور است ؟ امید احوالات به کام باشد . بنده خواستم به عرض جنابعالی برسانم که این آبجوی ما امروز رویش را یک کف سفید رنگ چند تکه پوشانده است و حال نمیدانم کفک است یا چه است ؟ دبه آنرا در گرم خانه شوفاج گذاشته ام که جایش گرم میباشد . حال هر چه شما صلاح میدانید همان میکنم دوست عزیز .
زیاده قربان شما - حسنعلی منوچهری

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز حسنعلی خان اگر از نظافت و ضدعفونی بودن ابزار کار خود مطمئن هستید ، این کف کردن کاملا طبیعی و آبجو شما در حال تخمیر شدن است و این کف هم همان خروج گاز از مایع تخمیری است. التفات فرموده دستکاری نکنید که خرابکاری میشود. بگذارید دوران تخمیر را به آرامی بکذراند و قند موجود در محلول تبدیل به الکل شود. هر گونه دستکاری با ورود قارچهای ناخواسته همراه خواهد بود که نتیجه آن دستکاری تاسف است
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
ضمن تشکر از زحماتی که برای انتشار مطالب خوب و خواندنی در وب لاگتان میکشید در خصوص تهیه شراب برای من یک مشکل فنی پیش آمده که در صورت امکان مرا راهنمائی کنید.

سال گذشته برای اولین بار با استفاده از انگور سیاه شانی شراب تهیه کردم که همه چیز به خوبی پیش رفت غیر از اینکه شراب بدست آمده کمی ترش مزه بود . با تحقیقاتی که کردم به این نتیجه رسیدم که ترشی شراب بعلت نوع انگور بوده و مشکلی در فرآیند تخمیر بوجود نیامده چرا که کوچکترین ترشی که در اثر فرآیند تخمیر بوجود بیاید قطعا" نتیجه کار را به سرکه تبدیل میکند. سال گذشته از هیچگونه مخمری هم استفاده نکردم و فرآیند تخمیر اولیه 10 روز به طول انجامید. امسال از همان نوع انگور سال گذشته استفاده کردم با این تفاوت که با افزودن قدری شکر شیرینی مخلوط اولیه را به 22 Brix که اندازه ای است استاندارد رساندم و از یک نوع قرص مخمر آبجو 300mg خارجی استفاده کردم. نتیجه کار سرعت بسیار بالای تخمیر در روزهای 2 تا 4 بود بطوری که شیرینی مخلوط در روز 5 از 22 به 10 کاهش پیدا کرده بود. از روز 5 تخمیر بسیار کند شد بطوری که در روز 7 تقریبا" متوقف شد . در روز 7 تعداد 3 قرص مخمر را به 30 لیتر مخلوط اضافه کردم و به این ترتیب تخمیر دوباره شروع شد و خیلی به آرامی برای 2 روز ادامه پیدا کرد. در روز 10 در حالی که تخمیر از روز قبل کاملا" متوقف شده بود مخلوط را صاف کردم و برای مرحله دوم تخمیر آنرا داخل خمره شیشه ای 20 لیتری ریختم. حالا 3 هفته از مرحله دوم تخمیر میگذرد. شراب حدود 10% الکل دارد و گیرائی آن خوب است ولی مشکلی که دچار آن شده ام بوی بد شراب است. بنظر میرسد قرص مخمر در کنار بالا بردن سرعت تخمیر بوی بدی در شراب ایجاد کرده. حالا دغدغه من از بین بردن بوی بد شراب شده. نمی دانم که واقعا" راهکاری برای آن وجود دارد یا باید سال آینده را با نوشیدن شرابی بد بو سر کنم! لطفا" در صورتی که راهی برای از بین بردن بوی بد شراب وجود دارد مرا راهنمائی کنید.



با تشکر فراوان

ریچارد

P.S : در صورت امکان نظر خود را برایم ایمایل کنید :
richardmors@gmail.com

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ریچارد
با آنکه پاسخ کامل سوالات شما را از طریق دیگری داده ام و مسئله برای شما کاملا حل شده است ولی از آنجا که بسیاری از دوستان کارهایی میکنند که خارج از اصول کار است ، لذا پاسخ را بصورت مقاله (شاید هم درد دل) در انتهورا منتشر میکنم. بسیاری از آنچه در این مقاله خواهد آمد ربطی به سوال و مشکل شما ندارد ولی از آنجا که شما و کار شما و تجربه چندین ساله شما اعتراف دارم ولی بگذارید شما را عاملی بدانم که سایر دوستان را نیز مطلع گردانم. امید آن دارم که از آنچه نوشته خواهد شد غباری بدل نگیرید که منظور شما و یا محاکمه شما نیست بلکه دادن اطلاعاتی عمومی است و شما بهانه اید. باز هم امید عفو دارم و با بزرگواری کامل از شما دوست با تجربه سراغ دارم بخشش را حق خود میدانم
برایتان آرزوی سفر خوش داشته و دو قلم کالایی را که سفارش کرده بودم حتما تهیه کنید
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درور.
من حدود 40 روز پیش ساختن شراب شیراز را آ غاز کرده ام،و دو روز پیش پس از فرونشستن کامل جوش و خروش و تا حدودی تفاله آنرا وارد مرحله دوم تخمیر کرده ام.
شراب کمی شیرین وخیلی کم دارای مزه تیز و بوی و مزه الکل نیز دارد.
آیا اظافه کردن مخمر در این مرحله فایده ای دارد؟(در مرحله اول مخمر اضافه نکرده بودم(
آیا نصب قفل هوا در این مرحله واجب است؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
با توضیحاتی که شما داده اید شراب شما آماده تصفیه کردن است. اضافه کردن هر گونه قند و مخمر باعث طعم بسیار بد بوی شراب میشود. در حقیقت شرابی که پس از چهل روز با تفاله مخلوط بوده با تخمیر مجدد ، نتیجه خوبی ببار نخواهد آورد. اگر منظور شما امکان چنین عملی است بله امکان دارد ولی اگر فایده ای در آن میبینید پاسخ منفی است تنها فایده آنست که شراب شما شیرینتر میشود و شاید (مقداری به الکل آن اضافه شود) ولی طعم بسیار بدی خواهد گرفت که بیشتر به طعم لجن نزدیک است
بنظر من بهتر است آنرا تصفیه و سپس قفل هوا را نصب کنید تا دوران آرامش را شروع و رسوبات معلق ته نشین شود
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام در بکی از جوابها نوشته بودید اضافه کردن شکر بعد از تخمیر اولیه ای که چهل روز طول کسیده و شراب کاملا
از جوش و خروش افتاده وطفاله ته نشین شده باعث طعم بدی میشود.ولی من با دستور شیوا ،به علت از بین رفتن کامل شکر
و البته بعد از بیست روز مقداری شکر اضافه کرده ام .آیا کار درستی انجام داده ام؟

Anonymous ناشناس said...
سلام به ساقی وبلاگ
مدتهاست وبلاگ شما را دنبال میکنم و درسهای با ارزشی از آن آموخته و اجرا کرده ام و همیشه نتیجه خوب گرفته ام و این را نیز بگویم که با راهنمایی و سوالهایی که از شما کرده و سریع پاسخ گرفته ام که همیشه با پاسخی ارزنده و کافی راهنمایی کرده اید.
از طریق وبلاگ شما بود که با چنچنه و بعد از آن با وبلاگ انتهورای تقلبی شیوا هم آشنا شدم. حسن آقا در هم در پاسخ گویی سوالات دریغی ندارند ولی یکی دو بار از خانم یوا سوال و خواهش کرده ام ولی گویا ایشان یا اهمیتی به نظریه دیگران ندارند یا پاسخگوی خوبی نیستند چون خود ایشان همبا نام اصلی از حسن آقا سوالات بچه گانه میکنند.
میخواستم خواهش کنم به ایشان بگویید اگر وارد به شراب سازی نیستند و از دیگران سوال میکنند و در سایت خود مینویسند کار صحیحی نمیکنندو
شاید از خود شما هم سوال میکنند ولی شما آنها را پاک میکنید چون این خانم خیلی دغل باز است
لطفا دست از حمایت ایشان بردارید که آبروی شما نیز میرود
یک بی غرض

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ناشناس
نمیدانم پاسخ این سئوال را چگونه بدهم. منظور این نیست که پاسخ را نمیدانم بلکه منظور آنست که من باید پاسخ در مورد مقاله نوشته شده در وبلاگ ایشان را بدهم یا نه؟
مسلما ایشان شخصی هستند حقوقی ، حقیقی ، مستقل ، وارد و نیازی به من نیست که در مورد مقاله ایشان اظهار نظری بکنم ولی از آنجا که به نوشته من استناد کرده اید از نیمه سهم خود پاسخ مناسب را خواهم داد با امید اینکه مورد اعتراض ایشان قرار نگیرم.
فرآیند تخمیر در شراب دوره ای تقریبا دایمی دارد. به این معنی که شرابی که پس از مدتها در شیشه مانده (حتی بگوییم سالها) و زمانی که سر آنرا باز میکنیم و در لیوان میریزیم باز هم فعال است. علت شیمیایی و ساده این امر را در ماهیت الکل آن باید جستجو نمود. (در مورد آبجو هم با شدت کمتری همین است) شراب محلولی از الکل و آب و بسیاری مواد آلی و معدنی دیگر است و این اختلاط و بخصوص وجود اکسیژن حل شده در مایع شراب یا عناصر دیگر موجود در شراب همیشه فرصتی برای تغییر ماهیت دادن به الکل ناپایدار اتیلیک میدهد.
از زمانی که تخمیر آغاز میشود این الکل قصد ترکیب شدن و یا گریز از محیط محلول را دارد. هنر آنست که نگذاریم حتی یک مولکول آن از شراب یا آبجو خارج شود. قفل هوا و باز نکردن بیمورد درب بشکه و دستکاری نکردن بخصوص در هنگام و پس از تخمیر از راههایی است که میزان الکل را در شراب تقریبا ثابت نگهمیدارد. طول مدت تخمیر بسیار مهم است و بستگی زیادی به میزان شیرینی محلول اولیه و از آن مهمتر حرارت محیط دارد. شرایط آب و هوایی ایران بسیار متفاوت و آن شرابی که مثلا در چهاربهار از انگور نوع (الف) تهیه میشود با شرابی که با همان انگور نوع (الف) و تهیه شده از یک باغ رز در شرایط مساوی بهداشتی و مراقبت مساوی در تبریز بدست میآید تفاوت زمین تا آسمان دارد علت فقط یک پدیده مهم فیزیکی است ""حرارت محیط"" که اثر بسیار زیاد بر روش تخمیر و در نتیجه در طعم و مزه و مقدار الکل و ماهیت شراب یا آبجو میگذارد.
در کارخانجات از حرارت دایمی و یک اندازه در طول روز و شب و طول زمان استفاده میشود ولی در شرایط خانگی اغلب یک شراب در روز گرمتر و در شب خنک تر است. هر چه طول زمان طبیعی تخمیر بیشتر شود نتیجه شراب دبش تر است زیرا مقدار زیادتری از قند قابل الکل شدن تجزیه میشود ولی یک اشکال بسیار مهم هم ایجاد میکند. الکل بالاتر میرود ولی طعم شراب بیمزه تر میشود زیرا تخمیر فقط در مورد قند نیست و مواد دیگری هم در شراب هست که از این تخمیر تاثیر میگییرد یا میپذیرد.
اضافه کردن شیرینی مجدد در حقیقت معنی آن دارد که به شراب فشار بیاوریم و وادار کنیم الکل بیشتر تولید کند که خوب خیلی ها هم اینکار را میکنند ولی طعم حقیقی شراب از بین میرود. کیفیت شراب دیگر طبیعی و بوی میوه از شراب بیرون نمیآید علت هم ساده است هرچه مقدار الکل در شراب بالا رود این الکل با استر های طعم و بو ترکیب شده (الکل حلال همه استر هاست و بهمین خاطر در عطر و اودکلن از آن استفاده میشود) و در حقیقت نوشنده شراب آبی رنگی حاوی مقداری الکل را مینوشد نه شرابی که باید طعم میوه اولیه آن در فضا بپیچد.
بهمین جهت است که اصرار دارم حتما و قبل از شروع تخمیر اولیه آبسنجی کنید تا اگر (فقط اگر) لازم بود قند به محلول هنوز تخمیر نشده اضافه شود که همان مدت تقریبا 15 روزه تخمیر را طی کند. در مناطق سردسیر این مدت میتواند تا یکماه نیز طول بکشد چون تخمیر به دلیل برودت هوا ، به آرامی و آهستگی صورت میگیرد.
اضافه کردن قند در مرحله دوم شراب امری اختیاری است که فقط در شرابسازی خانگی از این روش استفاده میشود ولی در تهیه شراب طبیعی آنهم در محیط آب و هوایی اکثر نقاط ایران زیاد صحیح نیست یا شاید بتوان گفت متعارف نیست ولی ممکن است و نتیجه هم میدهد. طعم این شراب با شراب مشابه و بدون اضافه کردن شکر بسیار متفاوت از آب در میآید.
دوست ناشناس عزیز در تهیه شراب خانگی نه افراط و نه تفریط هیچکدام صحیح نیست وهر چند گاهی بدلایل متعددی لازم است که قند اضافه شود ولی ....
این گو و این میدان
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس و بی غرض عزیز
از لطف و محبت شما و اینکه با چوب محبت خود حقیر را نوازش نمودید بسیار ممنون و سپاسگزارم و امید آن دارم که نوشته های "بی غرص" حقیر نیز مورد توجه شما و سایر دوستان مشتاق قرار گیرد.
همانگونه که در پاسخ به دوست ناشناس قبلی اشاره کردم خانم شیوا شخصی هستند حقوقی و حقیقی و مستقل و مالک به نفس خود.
حقیر نیز با مختصر اختلافی بهمین گونه هستم و از طرفی رسم قلم اجازه نمیدهد که من به نوشته یا ایده یا مرام کسی ایرادی بگیرم. شما اگر از من یا نوشته من انتقادی دارید با هر زبانی که بنویسید پاسخگو هستم ولی در مورد دیگران مرا معذور دارید که نه وقت و نه حوصله برای اینکار دارم و نه مایلم جنگ قلمی را دامن بزنم.
دوستان از من سوالی میکنند و تذکری میدهند یا راهنمایی میخواهند ، وظیفه دارم که پاسخگوی آنان باشم و مشکلات راحل کنم ولی در مورد وثلاگ دیگران نه چنین حقی دارم و نه بخود اجازه میدهم وارد حریم خصوصی آنان شوم. همانگونه که به دیگری اجازه نمیدهم وارد حریم خصوصی من شود.
تهیه شراب هرگز با یک فرمول و روش نبوده و نیست و هزاران راه و روش و متد ساده و پیچیده برای تولید آن وجود دارد. اینکه کدام بهتر است و ساده تر و پیچیده تر و بدتر ، قضاوت من نیست بلکه با خواننده که خود نیز سازنده و مصرف کننده نیز هست ، میباشد.
این وبلاگ نه محکمه عدل است و نه این حقیر فقیر سراپا تقصیر قاضی. راه من راه خودم و راه دیگران نیز راه و روش خودشان است. قاضی و قضاوت نوشته یا کار من بعهده شما و سایر خوانندگان است ولی من ناظم مدرسه نیستم و در مورد سایر نویسندگان وبلاگ هیچگونه قضاوتی نمیکنم چون به استقلال فکری همه انسانها اذعان دارم.
در ضمن در طول مدتی که این وبلاگ اداره شده هرگز و هیچوقت نوشته یا نظر کسی نه پاک شده و نه دستکاری شده است. این اتهام صحیحی نیست که بمن وارد میکنید چون روش کار من این نیست که نظر انسانی دیگر را هر چند با طرز تفکر من مخالف باشد بی اهمیت جلوه دهم و یا بی ارزش تصور کنم. اگر چنین بود باید مرا مورد اتهام قرار میدادید.
استدعای من از همه دوستان عزیز از جمله خود شما که "بی غرض" هستید اینست که فقط در مورد وبلاگ من و نوشته های من از من سوال کنید و مرا وارد بازیهای وبلاگی معمول نکنید.
آرزوی موفقیت شما دوست عزیز را دارم
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام .
از مطالبت کلی استفاده کردیم.

حالا از اینایی که گفتی فروشی هم سراغ داری؟ برای تهران میخوام.

Anonymous ناشناس said...
کاسه سرما پر شراب تقدیم به تو

درود بر استاد

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ناشناس
متاسفانه دوست عزیز کارخانه تولیدی من مدتهاست بسته و پلمب شده. از روی بیکاری اینروزها دستورالعمل تهیه مشروبات را مجانی میفروشم اگر طالبید: کمال الجود بذل المجود
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
سرت سلامت باد ، شرمنده نمودید. زبانم قدرت تشکر از لطف و محبت شما را ندارد
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
در صورتی که دست از حمایت این زن یهودی مزخرف فاسد جنده بر نداری حکم جلب شما صادر میشود و در دادگاه انقلاب محاکمه خواهید شد .
واحد عقیدتی سیاسی اطلاعات سپاه

Blogger انتهورا said...
سر زده داخل مشو میکده حمام نیست
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درود بر ساقي عزيزم.
در پست پيشين عكسي را از مخمر نان ( فرانسوي ) آپولود كرده بودم. و مي خواستم بدانم كه آيا براي ماء الشعير مكمل خوبي ست يانه.... و شما لطف نموديد و پاسخ بنده را داديد.

اما من بعد از جستجوي فراوان قرص مخمر آبجو را پيدا كردم و آن هم از نوع فرانسوي و عالي !. شما در طرز تهيه آبجو براي مبتديان به مخمر
yaest
و آن هم به وزن 5 گرم اشاره نموديد .
مي خواستم بپرسم كه من براي تهيه آن تعداد كه دستور داده بوديد بايد چند عدد قرص مخمر آبجو بريزم؟.مخمر شما پودر مي باشد اما مخمر من قرص قهوه يي رنگ . شكل جعبه و قرص را آپولود كردم تا شما ببينيد ونظر دهيد. 30 عدد قرص در قوطي ست و سرشار از ويتامين هاي سي و بي 1 تا بي 9 و.... همين طور مواد ديگر. اين قرص را يك شركت ايراني وارد كشور كرده و تمام نوشته ها به زبان فرانسه ست اما در قسمتي از جعبه به فارسي مورد مصرف اين طور نوشته شده : (( براي سلامتي پوست و تقويت مو و ناخن )). دكتر داروخانه گفت كه اين مخمر آبجو است.چه مقدار بايد در ماالشعير 10 بطري بريزم ساقي عزيز؟
اين هم شكل قرص كه اپولود كرده ام :
http://i4.tinypic.com/7woq2z6.jpg

در انتظار عنايت و پاسخ شما مي مانم.

Anonymous ناشناس said...
با سلام دوباره اين هم نوشته هاي روي جعبه ( تركيبات قرص مخمر )

1:ingredients: levure de biere ;
_________________________________

Anayse nutritionnelle pour 1 comprime :
(( valeur energetique : 2 kcal 7 kj ))
(( proteines 0/2 g
glucides : 0/2 g
lipides : 0/0 g
vitamines E ( 100% des Ajr *) : 10 mg
_________________________________
edulcorant: vitamines E/B3; - anti - agglomerant: sels de magnesium dacides gras dorigine vegetale; vitamines B5 B6 B1 B9 B8

متاسفانه فرانسوي ست اما مي دانم كه بعضي از تركيبات را مي شناسيد . آيا اينواقعن مخمر آبجو است؟. پول زيادي بابت آن دادم.

با سپاس

Anonymous ناشناس said...
سلام به ساقی. آیا میشود بشکه ای که یک بار در آن شراب خراب شده است را به کار برد و آیا میشود با ضد عفونی کردن ظرف دوباره اقدام کرد؟و اگر میشود باید با چه ماده ای ضد عفونی شود؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز بردیا
بله این قرص مخمر آبجو و مقدار مفید آن نیز 0.47 گرم در هر قرص است. میزان مصرف آن برای هر لیتر مالت مایع برابر به یک قرص میباشد. مواد داده شده در آن با استاندارد مخمر آبجو مطابقت کامل دارد و اگر خوب دقت کنید نامی از ویتامین ب12 نامی آورده نشده است زیرا ویتامین ب 12 با تخمیر منافات دارد
برای مصرف حتما باید با وسیله ای مثل (ته شیشه یا در هاون) ابتدا خورد (پودر) شده و سپس با قند و آب مخلوط و بمدت نیمساعت در نقطه ای گذاشته شود تا شروع به فعالیت کند و نشانه آنهم طبق معمول کف کردن روی سطح مایع داخل لیوان است
نکته ای را که باید به شما و بهمه دوستان متذکر شوم این قرص برای تحریک و تخمیر مالت مایع اثر دارد ولی برای تخمیر شراب بسیار ضعیف است و حتی بابالا بردن دوز و مقدار آنهم گاهی نمیتوان به حد مطلوب اثر مفید برسد
من مصرف آنرا به تنهایی و برای تخمیر ماده شرابی توصیه نمیکنم. این قرص باید به نوعی تقویت شود و در این مورد در وبسایت چنچنه توصیه ای توسط همشهری عزیزم حسن آقا شده است که قابل ملاحظه است. در مورد نسبت مخلوط کردن آن اطلاعی ندارم
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز میتی
هر ظرفی که با مواد شیمیایی آغشته شده باشد قابل استفاده و شستن و از همه مهمتر ضدعفونی کردن است. (به مقاله مربوطه رجوع کنید) فقط یک اشکال بزرگ در اغلب آن هایی که از جنس پلاستیک یا چوب هستند باقی میماند و آنهم از بین بردن بوی آنست
راه حل ارزان و آسانی را پیشنهاد میکنم ولی اینکار باید با دقت و با کمک دستکش لاستیکی و از همه مهمتر عینک ایمنی انجام شود
به یکی از فروشگاههای لوازم ساختمانی مراجعه کنید و از آنان یک کیلو آهک بگیرید. آهک غیر از مصارف ساختمانی ، مصارف خانگی زیادی دارد که در این مورد میتوانید از مادر بزرگهای خود و آنزمانی که مربای بالنگ (بادرنگ) و پوست هنودانه یا ترشی کلم قمری و خیار شور خانگی درست میکردند سئوال کنید
بگذریم که از مطلب دور شدیم
آهک را درون بشکه بریزید و دو یا سه لیتر آب معمولی به آن اضافه کنید ( دستکش و عینک ) درب بشکه را ببندید و تا میتوانید آنرا بشدت تکان دهید تا آهک در آب حل شده و دوغاب شیری رنگی را تشکیل دهد
مواظب باشید روی لباس رنگی نریزید که خاصیت رنگبری هم دارد
تمام جوانب داخلی و درز و و بالا و پایین و درب از قسمت داخل و خارج و بعد حتی خارج بشکه را با دستمالی با فشار و حرکات مالیدنی شدید به آبدوغ آهک آغشته کنید و بگذارید با درب باز حدود یکساعت همینطور در مقابل نور و گرمای آفتاب بماند و در طول یکساعت گاهی عمل مالیدن و ساییدن آبدوغ آهک به تمام نقاط داخلی و خارجی بشکه را تکرار کنید
البته بهتر است بدنه خارجی را بعد از تمام کردن قسمتهای داخلی آغشته کنید. سپس بشکه را خالی کنید و با فشار آب لوله یا در آب روان بشکه را بشوئید
و آنرا وارونه کنید تا آب آن خارج شود . سپس بشکه را با درب باز و استاده در مقابل نور و حرارت مستقیم آفتاب بگذارید تا یک روز بماند
آن ماده شیمیایی باید خیلی قوی باشد که با یکبار آغشته شدن با آبدوغ آهک بوی خود را از دست ندهد ولی اگر باز هم پررویی کرد این عمل را یکبار دیگر تکرار کنید
آسان بود ، نبود؟
پس از یکروز خشک شدن در مقابل آفتاب که خودش هم عامل بوبری است کلیه قسمتهای داخلی بشکه را با ماده ضدعفونی کننده قوی (حتی الکل طبی) بشوئید و خشک کنید. بشکه قابل مصرف است
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلامی مجدد به دوست عزیز میتی
فراموش کردم که بگویم آب روی آبدوغ آهک هم خاصیت رنگبری و رسوب سریع در شراب و آبجو را دارد البته قبلا در مقالات به آن اشاره شده بود
ساقی

Anonymous ناشناس said...
استاد ساقی سلام
همین الآن داشتم پاسخ شما را در مورد تمیز کردن بشکه یا ظرف بدبو میخواندم. با پدرم مطلب را در میان گذاشتم و ایشان گفتند از شما بپرسم سنتان مگر چقدر است که اینهمه اطلاعات دارید ولی منظور اصلی پدرم این بود که شما ازدواج هم کرده اید؟ یا هنوز مجرد هستید؟
دوست شما

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
حقیر بیست و سه سال و (اندی) دارم. اندی مقداریست بین 70 تا 75 سال. دارای تعدادی زن و فرزند و نوه و نبیره و ندیده هم هستم
از زندگی ساده خودم هم راضی و دنبال یک دنیای آرام و بدون دردسر با آرامش کامل هم هستم
راستی آن مثل را شنیده اید که: سری را که درد نمیکند دستمال نمی بندند
موفق و خوشبخت باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی عزیز
دوتا سوال داشتم اول اینکه برای تهیه آبجو از ماالشعير آبسنج چه عددی رو نشون بده بهتره
دوم اینکه در جدول آمیزه گفته بودیت برای معطر کردن عرق از استخودوس استفاده کنیم می خواستم بپرسم از خود این کیاه شراب میشه گرفت اگه میشه یه توضیح کوتاه بدین
ممنون از زحمات شما

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
از آنجا که تعیین میزان قند موحود در حریره به فاکتورهای زیادی نیازمند است (مقدار قند مالت های مختلف ، میزان حجم حریره ، زمان پخت و خیلی عوامل دیگر) این مقدار عدد ثابتی نیست ولی معمولا بین آبسنجی حداقل و حداکثر 1.000 تا 1.040 میباشد. بهمین جهت در عوض به میزان شکر درخواست شده در دستورالعمل بستگی پیدا میکند
محاسبه بسیار پیچیده ای دارد و برای درک پیچیدگی آن ابتدا فاکتورهای دقیق را باید در اختیار داشت و سپس به جدول انتهورا قسمت آبچو رچوع کنید. متاسفانه مصرف زیاده از حد قند در تهیه آبجو یا عامل فساد است و یا شربت آبجو درست کردن
در تهیه آبجو از ماء الشعیر مسئله قدری ساده تر است زیرا مالت مایع دارای مقداری قند هست و فقط قند درخواستی مایه شیرینی و تبدیل به الکل شدن آبجو میشود ولی باز هم همان اعداد بین 1000 که بدون قند تا 1040 که حداکثر میزان قند است تعیین کننده میزان الکل تا معمولا حدود 4% الکل در محصول نهایی است
در مورد مواد معطر افزودنی امکان تهیه شراب از همه گیاهان و ادویه جات هست ولی به تنهایی طعم و مزه خوبی از آنها حاصل نمیشود. بهمین جهت است که بعنوان طعم زنی آنها را بکار میبرند
بعنوان نمونه یکبار سعی کردم فقط با بهار پرتقال و شکر شراب تهیه کنم ، با آنکه نتیجه کار شرابی 13.5% الکل شد و بوی بسیار معطری نیز داشت ولی شاید بدترین طعم شرابی بود که آزمایش کرده بودم ولی همین بهار پرتقال و یا هر عطریات دیگر اگر بعنوان افزودنی معطر و به میزان کم بکار رود بهترین را نتیجه میدهد
دوست عزیز در تهیه شراب افراط و تفریط نتیجه جالبی ببار نمیآورد
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام حاجی خسته نباشی با این وبلاگ خوبت!!! داداش من عرق ساختم با استفاده از سیبزمینی خیلی تندو تیزه وقتی میخوری آتیش میزنه و میره پایین راه حلی چیزی نیست که این طعمش از بین بره؟؟؟؟

Anonymous ناشناس said...
سلام
بسیار ممنون از مطالب مفیدتان
عرض کنم خدمتتون من پارسال شراب قرمز گذاشتم .بار سوم بود. ولی نمیدونم دقیقا به چه دلیل روی شرابم حباب های سفید زد. شاید همون باشد که بهش میگن کریستال شراب. نمیدونم. ولی چون 2 تا دیگه از دوستام هم همین اتفاق براشون افتاد، احتمال دادیم که از انگور بوده باشه. در هر حال امسال هم شراب گذاشتم الان 2 روزه. همون دبه ها رو حسابی هم پارسال هم امسال شستم. با اسکاج و ریکا و آب داغ. ولی امروز به طور اتفاقی خوندم که باید با یکی از مواد ضدافونی کننده این قارچها رو از بین میبردم.
حالا چیکار باید بکنم؟ با توجه به اینکه 2روز از ریختن در دبه گذشته چیکار کنم؟ دبه رو عوض کنم؟ دبه 60 لیتریست. البته مایع ظرف شویی هم ضد باکتری بوده.
ممنون میشم تجربه و راهنمایی تان را در از بنده دریغ نفرمایید.
پیشاپیش سپاسگزارم

Anonymous بردیا said...
سلام استاد.من چند روزه دوتا دبه ی پنج لیتری انگور شانی انداختم و بعد از لگد کردنش به هر کدوم تقریبا یک کیلو شکر و نصف بسته بکینگ پودر اضاف کردم.بعد از دو سه روز یکی از دبه ها طبیعی تخمیرش شروع شد ولی اون یکی یه مقدار کپک بست.من کپک رو با تفاله های درگیر با دستکش یکبار مصرف برداشتم.الان بعد از گشت شش روز تخمیر اغاز شده و صدای فعالیتش هم مثل دبه های دیگه اس ولی یه مقدار بوی لجن میده.باید چکار کنم باهاش.ولی اون یکی دبه بوی لجن رو نداره و طبیعیه.ممنون میشم اگه کمکم کنین خراب نشه.

Anonymous ناشناس said...
زرد شدن شیلنگ قفل هوا برای چیست استاد عظیم الشان؟

Blogger Unknown said...
سلام داداش..منم شراب درست کردم بخاطر اینکه از بشکه زیتون استفاده کردم کل شرابم بوی بد گرفت.. الانم همه رو تو ظرف زدم ولی بو میده.. نمیدونم چیکار کنم.. بیزحمت فهمیدی به منم بگو خواهشن. این ایدی تلگرامم https://t.me/Mohsen_zafari69

Blogger Unknown said...
سلام
حدود ده کیلو انگور شانی گذاشتم داخل دبه.بعد سی و پنج روز باز کردم که صاف کنم بوی گاز فاضلاب میده ،اما زیاد شدید نیس.کپک نزده ،رنگشم عالیه.ایا امکانش هست این بوی بد رفع بشه .ممنون میشم راهنمایی کنید