سالها شراب سازان در جستجوی روشی بودند که از طریق آن مقدار الکل تولید شده در شراب و آبجو را قبل از شروع کار محاسبه کنند تا آنکه در نیمه اول قرن نوزدهم کارل بالینگ آلمانی برای اولین بار رابطه بین غلظت شیرینی در مایع ( آب انگور ) یافت و بر اساس حرارت 17.5 درجه سانتیگراد جدولی معین نمود که بنام جدول بالینگ معروف شد و مشکل بزرگ انتخاب انگور را برای شرابسازان حل نمود. از روی این جدول شرابساز میتوانست از فرآیند تخمیر در تمام طول مدت تخمیر اطلاع یافته و یا از همان ابتدا میزان تقریبی الکل تولیدی را محاسبه و در اصلاح آن کوشش نماید. سپس آدولف بریکس با استفاده از همین روش ولی با تغییراتی در روش محاسبه جدول دیگری در همین رابطه ساخت.

جدول بریکس:

اساس جدول بریکس (Brix) بر میزان غلظت قند محلول در مایع بنا شده و با وزن مخصوص قند در محلول رابطه مستقیم داشته و همان نتیجه جدول بالینگ را با جزیی اختلاف در حرارت 15.5 درجه سانتیگراد تکمیل میکرد.

عدد بریکس ، اندازه گیری نسبت جرم حل شده قند در مایع است. این میزان را میتوان با اندازه گیری وزن مخصوص توسط شیرینی سنج و یا بسادگی با رفراکتومتر پیدا نمود. مثلا عدد 20 جدول بریکس نشان دهنده محلول بودن 20 گرم شکر در 100 گرم (100 سی سی) آب است. ساده تر آنکه وقتی میگوییم بریکس این میوه 32 است به این معناست که در 100 گرم آب آن میوه 32 گرم قند (هر نوع) وجود دارد.

جدول بریکس در ابتدا فقط به منظور محاسبه ارزش شیرینی انگور بوجود آمد ولی امروزه تقریبا عصاره همه مواد شناخته شده را میتوان در جدول آن جایگزین نمود که به آن درجه یا عدد بریکس میگویند. یک عدد یا درجه بریکس برابر با عدد یک منهای 2% وزن قند است.

( وزن قند 2% - 1= Bx 1 )

رفراکتومتر

از آنجا که وزن قند با وزن مخصوص آن رابطه دارد پس میتوان از شیرینی سنج (Saccharimeter) و در نتیجه از انکسار نور مایع (رفراکتومتر) برای محاسبه آن استفاده نمود. از این خاصیت است که انکسار سنج جای خود را در بازار جهانی مواد غذایی باز نمود و با دقت و سرعت میزان ارزش ماده ای را معین نمود. اساس کار بر پولاریزه شدن نور عبور داده شده از مایعی حاوی مایع شیرین بر منشور ساده ایست که توسط درجاتی با رویت چشمی میتوان آنرا دریافت و سپس با جدول بریکس مقایسه نمود و از روی آن وزن قند موجود در مایع را یافت.

کارکرد با رفراکتومتر بسیار آسان و نیازی به تجربه و مطالعه فراوان ندارد. کافیست یک یا دو فطره از مایع حاوی ماده حل شده در آنرا روی صفحه شیشه ای حساس دستگاه ریخته ، درپوش محافظ را بسته و صفحه شیشه ای را مقابل نور مستقیم آفتاب یا نور مصنوعی قرار داده و از روی عدد بریکس نشان داده شده به جدول بریکس (Brix) مراجعه تا میزان در صد وجود آن ماده در مایع مشخص شود.

برای آنان که از رفراکتومتر استفاده میکنند جدول تصحیح حرارتی نیز کمک موثری است که با آن میتوان دقت آزمایش را بالا برد. در علوم آزمایشگاهی امروز علاوه بر قند میتوان چربی ، شوری و حتی ارزش غذایی را بدست آورد. نمونه آن را حتی برای آزمایش آب آکواریوم ماهی نیز بکار میبرند.

جدیدا ابزار الکترونیکی آن نیز به بازار ارایه شده که فقط با یک قطره از مایع در هر درجه حرارتی و بدون مراجعه به جدول بریکس و فقط توسط یک تراشه کوچک تعبیه شده در دستگاه رفراکتومتر دیجیتالی قابل خواندن است.

بطور خلاصه میتوان گفت رفراکتومتر ابزاری است که برای تعیین میزان ناخالصی ماده یا مواد حل شده در آب که با روش عبور تابش نور از لایه ای از آن مایع که ماده مورد نظر در آن حل شده و عبور انکساری (شکست) از منشور شیشه ای بکار میرود. از این ابزار برای ارزشیابی انکساری (°Bx بریکس) آب میوه و سبزیجات و حتی شوری آب استفاده میشود. انواع بسیاری دارد و بهای آن بر اساس بالا بودن میزان جدول بریکس و بمعنای بهتر بر اساس دقت و مرغوبیت منشور نصب شده در دستگاه تعیین میشود.

با این روش وزن مخصوص و شیرینی سنجی را با هم ادغام نموده و به مراجعه به جدول بریکس (Brix) ارزش آن را مییابند. در صنایع غذایی و بخصوص در شرابسازی مورد استفاده دایمی است زیرا شخص فقط با دیدن میوه و چشیدن آن قضاوت در مورد آن نکرده و فقط با استفاده از یک یا دو قطره از عصاره آن میزان و ارزش آن محصول (مثلا انگور) را پیدا میکند.

با گذشت زمان و گسترش علم استفاده از جدول بالینگ و بریکس تقریبا همه گیر و پربار شد و با مطالعات و مشاهدات و اختراعات جدید ، امروزه شخص بدون مراجعه به آزمایشگاه میتواند با کمک مواد شیمیایی مختلف گسترده شده بر روی یک نوار باریک مقوا میزان قند خون یا اوره یا حتی حاملگی در زنان را مشخص نماید.

این مقاله به دوست عزیز ر. م. که با تشویق ایشان به تهیه این مقاله اقدام نمودم ، تقدیم میشود.

برچسب‌ها:

29 Comments:
Anonymous ناشناس said...
درود.آیا در تهیه ودکا با خرما نیز لازم است مقداری از عرق اولیه بیرون ریخته شود؟آیا در این روش احتمال تولید متانول میباشد؟چند در صد؟

0917

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
بله زیرا در موقع تهیه شراب خرما هسته آن نیز حضور داشته است و اصولا دور ریختن مقدار کمی از تولید اولیه همیشه نوعی پیشگیری عاقلانه است
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام . من شراب پاییزی درست کردم .بعد از ده روز کاهش شدید تخمیر مشاهده شد . اما از روز دوازدهم که خیلی شدید اونو بهم زدم ناگهانی بعد از چند ساعت خروج حباب ها و تخمیر زیاد شد و الان که روز هجدهم است در هر دقیقه ده بار خروج حباب دارد . بایستی چه کار کنم ؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز میتی
شراب شما هنوز تخمیر کامل نشده و دارای قند و آنهم به مقدار زیاد است. علت آنکه شدیدا به فعالیت افتاده احتمالا در نحوه همزدن شراب است
هنوز چند روز دیگر صبر کنید و زمانی که حبابی در قفل هوا دیده نشد آنگاه آنرا تصفیه کنید
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام
حدود قیمت رفراکتومتر رو می خواستم
حدودی هم باشه بسه
لطفا اگر کسی خریده قیمت رو اعلام کنه چه نوع معمولی چه دیجیتالی
مرسی

Anonymous ناشناس said...
salam man jamshid D. hastam va daneshjoo.
dar morede in maghale man ba ostad fizik tamas gereftam va nazare ishan ra jooya shodam.
ishan nemidanestand ke az refracometr mishavad gheir az shekar mavade digar ra ham andaze gereft!!?
aya shoma madraki dar dast darid ke beshavad be ishan sabet konam?
motoshaker mishavam

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز نوید
رفراکتومتر معمولی در بازار ایران تا سال قبل 60000 تومان بود ولی امسال بهای آنرا نمیدانم. در مورد رفراکتومتر دیجیتالی من فقط در دانشگاه دیدم ولی شاید آنهم در بازار یافت شود و بهای آن 132000 تومان بود.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز جمشید د.
دوست عزیز من مطلبی را نمی نویسم که پایه علمی نداشته باشد و اگر فقط پایه تجربی داشته باشد به آن اشاره میکنم. شما چه چیزی را میخواهید به استاد خود ثابت کنید که بعدا برایتان دردسر نشود؟
تا آنجا که من اطلاع دارم هنوز بهترین استادان را در دانشگاهها داریم و کاملا وارد به علوم امروزی. اگر واقعا مایل به درک مطالب بیشتر در مورد بریکس هستید در اینترنت و بخصوص مباحث علمی مربوط به مواد غذایی را دنبال کنید.
موفق باشید.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
دورود فراوان به ساقی عزیز
ساقی جان من یه شراب به تازگی گذاشتم که مقدار انگورش 20
کیلو بود و برای تخمیر اولیه از دوتا ظرف استفاده کردم.حدود 10گرم مخمر نان و 750 گرم شکر .در مورد دما یه خورده شک دارم رو دماسنجم که درست باشه و اگه درست باشه 28 رو نشن میده.ساقی جان الان 3 رو گذشته و من علاوه بر بویه الکل پشه میوه هم اونجا میبینم البته یکی دوتا.جوشو خوروشم داره.و در مورد بعدی میشه بد از 12 روز تخمیر اولیه من این شرابو در ظرفی با قفل هوا بذارم (روشم تهیه شراب شیراز هستش(
یه چیزه دیگه میتونم از همون روش لیکور آلبالو لیکوره انارم درست کنم یا آلو.ببخشید که سولام بهمریختس .بازم متشکرم از بابت توجوهاتت ساقی جان
داداش کوچیکه=اکبر

Anonymous ناشناس said...
سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه من 12 روز پیش شراب شیراز با انگور شانی ریختم.ولی چون حسابی شیرین بود به اون شکر اضافه نکردم بعد از 12 روز دیگه مزه شیرینی نداره و حسابی هم بو و مزه الکل داره ولی از قفل هوای اون به اون صورت حباب خارج نمیشه. البته وقتی اونو هم می زنم حسابی جوشش رو می بینم ضمنا بدنه ظرف همیشه پر حبابه فکر می کنم تفاله ها که روی شرابو گرفتن نمی زارن گاز خارج بشه توی مزه اون هم یه رگه ترشی وجود داره آیا طبیعیه؟ فکر می کنید خوبه الان به اون عسل اضافه کنم البته نمی خوام مزه شیرین داشته باشه؟ اگه جوابتون مثبته چقدر؟
متشکرم

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد
ای یه روزگاری بود هر روز اینجا میخونمون بود ... در کنار استادمون از می ساختن می اموختیمو از ادب بیشتر . استاد مارو که فراموش نکردی ؟
اگه فراموش کردی هم بهت حق میدم.
خلاصه ما هرجا رفتیم و بحث شراب شد
دستتون رو از صدها کیلومتر دورتر بوسیدیم
چرا که اگر اموزشهاتون نبود الان بقول
خودتون گوشه ی خیابون با عینک دودی
ویالون می زدیم!! خلاصه اومدم بگم
خیلی مخلسیم کاری هم با ما داشتی
یه الونکی بنام وبلاگ داریم خوشحال
میشیم سر بزنید . دوستدارتان
پیمان

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز اکبر
همه کارهای شما صحیح و درست انجام شده و نگرانی نیست. فقط وجود آن پشه های قرمز زنگ خطر بدی است چون این پشه ها از خود ماده ای شیمیایی پس میدهند که تولید کننده سرکه است. اگر امکان دارد همین الاک قفل هوا را روی بشکه تخمیر نصب کنید تا وجود این پشه در محیط ، مسئله ای برای شما ایجاد نکند. در ضمن مواظب باشید از مواد شیمیایی نزدیک دهانه بشکه خودداری کنید که مشروب را کاملا فاسد میکند.
در مورد تهیه لیکورهای مختلف بهتر است امکانات فصلی را در نظر بگیرید چون آلبالو فصل خود را از دست داده ولی انار و آلو دست بوس شما هستند.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز نادر
انگور شانی نیازی به شکر ندارد و شراب شما تا یکی دو روز دیگر آماده تصفیه کردن و مرحله دوم تخمیر است. این که میگویید مایع حاصل شیرین نیست نشانه شکسته شدن اکثریت قند موجود در مایع و سلامت کامل شراب آینده شماست. بیرون نیامدن گاز از قفل هوا نیز امری عادی است و برای درک این موضوع و اگر آشنایی به نمودار علمی دارید ، لطفا به تصویر زیر مراجعه کنید تا موضوع برایتان کاملا روشن شود.
http://khomkadeh.blogspot.com/2007/10/blog-post_14.html
دیدن گاز در اطراف بدنه نشانه وجود گاز خارج نشده از ظرف تخمیر است و علامت اینکه هنوز مقداری قند در مایع موجود ، لطفا یکی دو روز آینده حتما آنرا هم بزنید و سپس تصفیه کنید.
شما اصلا نیازی به اضافه کردن مواد قندی ندارید مگر آنکه بخواهید شراب شما شیرین طعم ش.د ولی اگر برای اضافه شدن الکل میخواهید کار بیهوده ایست و انگور شانی بین 12 نا 15 در صد الکل خواهد داشت. البته صلاح با شماست.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز پیمان
اگر آن طاير قدسي ز درم باز آيد
عمر بگذشته به پيرانه سرم باز آيد
دارم اميد بر اين اشک چو باران که دگر
برق دولت که برفت از نظرم باز آيد
آن که تاج سر من خاک کف پايش بود
از خدا مي‌طلبم تا به سرم باز آيد
خواهم اندر عقبش رفت به ياران عزيز
شخصم ار بازنيايد خبرم باز آيد
گر نثار قدم يار گرامي نکنم
گوهر جان به چه کار دگرم باز آيد
کوس نو دولتي از بام سعادت بزنم
گر ببينم که مه نو سفرم باز آيد
مانعش غلغل چنگ است و شکرخواب صبوح
ور نه گر بشنود آه سحرم باز آيد
آرزومند رخ شاه چو ماهم حافظ
همتي تا به سلامت ز درم باز آيد
منت گذاشتید و سرافراز نمودید کلبه حقیرانه را. خوش آمدی که خوش آمد زآمدنت. من فراموش نکرده ام دوستان دور و نزدیک را و لایق اینهمه محبت شما نیز نیستم. امید آن دارم که همیشه شاد و سرافراز باشید.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درود
استاد دوباره پیمان با یه کوله بار
سوال اومد . سوال اول : استاد اگه
توی شرابه در حال تخمیر خرما بعلت
غلضت اب بریزیم باعث استحاله میشه ؟
سوال دوم : اصلا از خرما و شرابش
فقط برای عرق گیری باید استفاده کرد؟
سوال سوم : تو روش خشک کردن تفاله
شراب برای استفاده بجای مخمر من اونو
توی فر گذاشتم خیلی داغ شد وسط تر
بود دورش هم سوخت !! خشک کردن تفاله
در هوای ازاد امکان پذیر بید ؟
و ایا حرارت باعث نابودی مخمر نمی شه ؟
و در اخر با تشکر از شعر زیبایتان
یک خاطر ه کوچک را که برایم اتفاق
افتاد برای اگاهی بینندگانتان بگم.
روزی روزگاری من و داش مهدی دنبال
راهی برای ساخت یک عرقگیر برای داش
میتی بودیم که خرج نداشته باشه !!
بعد از زیرو رو کردن خونه ی مادر بزرگه
هزار تا قصه داره نه ببخشید یه قوری
پیدا کردیم وقتی تمیزش کردیم یه غول
ظاهر شد !! ای بابا قاطی شد ...1
بعد از پیدا کردن قوری و دزدیدن شلنگ
کولر به بدبدختی سر همشون کردیم !! بدونید
چی شد !! من بدبخت هم حاضر شدم محض راضای
دل داش مهدی هم که شده یه بشکه بهش
بدم تا ورودش به اتحادیه خمره داران
عرقی تثبیت بشه ! والا خودمون عرقگیر
داریم . خلاصه چشمتون روز بد نبینه
بعد از چک کردن همه چیز تراکتورو روشن
کردیم . پرت پرت پورت پـــــــــیرت !
اولین قطرات جاری شد . ماده ای با بوی
بی هوشی و با رنگ سفید و طعم لاستیک
اولین جرعشو که زدیم دیگه باقی ماجرا
بماند !!!!!...
نتیجه : از لوله ی پلاستیکی برای خنک
کردن گاز عرق استفاده نکنید !!
بدرود

Anonymous ناشناس said...
دورود فراوان به ساقی عزیز.ساقی جان از دادن پاسخت متشکرم.دیشب دو به را تفاله گیری کردم و به یک گالن 20 لیتری انتگال دادم.قفل هوا هم نصب کردم که قلقل کردن های قفل هوا بی امان و هر 2 ثانیه یک بار است .اما ساقی روی سطح تفاله ها بطور پراکنده لکه های سفید دیده میشد که با کمک کفکیر آنها راجمع کردم و بعد تفاله گیری کردم.بازم متشکرم
داداش کوچیکه=اکبر

Anonymous ناشناس said...
درود.برای تهیه تفاله بجای مخمر،پودر قرص ویتامین ب را به تفاله نم دار اضافه کنم یا خشک؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز پیمان
اضافه کردن آب به خرمای در حال تخمیر اشکالی ندارد ولی درجه حرارت آب باید مساوی یا کمی بیشتر از مایع در حال تخمیر باشد. این آب باید قبلا جوشیده و خنک شده باشد.
شراب خرما یکی از بهترین شرابهاست و با درجه الکل بالا و گیرایی و طعم ملایم و متفاوت. علت آنکه این شراب معروفیت جهانی ندارد وگرنه با قیمت بسیار بالایی در خارج بفروش میرسید سه عامل است. یکی زحمت بسیار برای آماده نمودن هسته گیری و کلاهک گیری و تازه بودن خرما و دیگری گرانی آن.
بازده الکلی خرما از همه میوه ها بالاتر و تقریبا چهار برابر انگور است ولی متاسفانه شراب آن طعم شراب انگور که جهانی است ندارد و مردم را به آن عادت نداده اند. یکی از دلایلی که این میوه مانند انگور مورد مصرف مشروب سازی نشده موضوع کشت و برداشت این میوه است. در اروپا و بسیاری از مناطق مختلف دنیا قابل کشت تولیدی نیست و بیشتر از درخت آن بعنوان تزئین استفاده میشود. ارزش غذایی خرما خیلی بالاتر از همه میوه هاست. نکته بسیار مهم برای تهیه شراب از این میوه آنست که میوه باید تازه و شیره گیری نشده باشد. تهیه شراب از شیره خرما نیز امری شدنی و بسیار ساده تر و آسانتر از خود خرماست.
عرق خرما فقط در ایران تهیه میشود و در سایر نقاط دنیا رایج نیست و از همه مهتر آنکه عرق خرما بدلایل شیمیایی دارای بوی زننده نیست و یکی از بهترین ودکا های دنیا را میتوان از خرما تهیه نمود.
دوست عزیز شما هم مثل بسیاری از دوستان فقط قسمتی از مقاله را میخوانند که بنظرشان میرسد بدرد کارشان میخورد و قسمتی از سر و ته دستورالعمل را نادیده میگیرند یا به صلاح خود تغییر میدهند که البته تجربه خوبی است ولی گاهی نتیجه کار چیز خوبی از آب در نمیآید و آنوقت گناه را بگردن ابزار و لوازم و حتی نویسنده میاندازند.
شما نوشته اید در موقع تهیه مخمر از رسوب (البته نوشته اید تفاله که بنظر صحیح نمآید) گویا همین قسمت را قدری عجله کرده اید. ممکن است بخودتان (به من نه) بگویید چگونه ممکن است قسمتی از ماده ای بسوزد و قسمت وسط آن مرطوب بماند؟
اگر جواب پیدا نکردید من بشما میگویم که شما رسوب را در فر با حرارت روشن و در معرض آتش برهنه گذاشته اید ولی روش آن قدری فقط قدری با آنجه شما کرده اید اختلاف داردو خوب نتیجه همین است که میبینید.
در پاسخ به آخرین سئوال شما بله حرارت برهنه و مستقیم باعث از بین رفتن مخمر میشود ولی حرارت ملایم و کنترل شده ، خیر زیرا این تنها روشی است که همه جا از آن برای تهیه مخمر طبیعی استفاده میکنند.
در مورد واقعه ای که در مورد استفاده از لوله پلاستیک بجای رادیاتور استفاده کرده اید باید بگویم اختراع و ابتکار نیاز به هزاران شکست و فقط یک پیروزی دارد تا مثلا بگویند اختراعی شده یا ابتکاری صورت گرفته. در این راه نیاز به تجربه و شکست و زیاد ولی فقط یک پیروزی بود تا مثلا لامپ اختراع شود.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز اکبر.
لازم نبود اون لکه ها رو برداری اگر بوی سرکه نمیده اون لکه ها مخمر در حال تخمیره ولی اگر بوی تندی و تیزی سرکه میدهد ، برداشتن یا بر نداشتن اون لکه ها تاثیری در ماهیت آینده (سرکه) نمیکند.
اگر مخمر باشد نشان دهنده اینست که شراب شما هنوز تخمیر کامل نشده. البته نگران نباشید در مرحله دوم این مشکل کاملا حل میشود و شراب شما هم تخمیر و هم آمیزه میشود.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
ویتامین را بعد از خشک و خورد کردن میتوانید اضافه کنید و حتما له کرده و مخلوط کنید ولی دقت کنید این قرص حاوی ویتامین ب12 نباشد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درود.اکنون ده روز از تهیه شراب شیراز من میگذرد،و در این ده روز هر دوروز یک بار شراب که در دو بشکه بوده است راهم زده ام.ولی اکنون دو بشکه بوی متفاوتی با هم دارند،آیا محتوی بشکه ها را قدر به یکدیگر مخلوط کنم؟
آیا بهتر نیست بشکه را(از ابتدا) بدون باز کردن درب بشکه به هم زد؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
دلایل زیادی وجود دارد که چرا نتایج تولید در دو یا سه تولید مختلف از یکدیگر متمایز هستند. علت مهم و اصلی تمیز بودن یا تمیز نبودن ابزار کار ، زیاد از حد باز ماندن درب بشکه و دفعات زیاد باز کردن ، خالی بودن زیادی سر یکی از بشکه ها ، حجم شراب خام در هر بشکه ، وجود نا خالصی در هر یک از بشکه هاست. مثلا اگر بشکه ای نزدیک به درب ورود انبار محل نگهداری باشد یا بشکه ای حرارت زیادتر یا کمتر ببیند و یا بشکه ای منفذ کوچکی داشته باشد و از همه بدتر در یکی از بشکه ها ناخالصی مثلا حشرات یا ماده چربی خارجی نفوذ کند نتیجه کار متفاوت از آب در میآید
مخلوط کردن شراب در حال تخمیر در هر صورتی اشتباه است زیرا اگر یکی از بشکه ها آلوده باشد مسلما بعدی را نیز آلوده میکند. بگذارید به همین صورت تخمیر ادامه یابد و اگر نتیجه کار هر دو خوب از کار آمد پس ار تخمیر مرحله دوم و هنگام شیشه کردن مخلوط کنید.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
ba salam khedmate shoma ostade aziz
mikhastam beporsam ke dar tahiye araghe khormaya keshmesh va inke man tamame ghesmataye choobio kharej kardam az mokhamere keyk estefade kardam bazam emkane tolide alkole choob hast ya kheyr(((albate manzooram ine ke aya momkene madei dar mahloole avalie ya rooie mive ya dar shireye khorma mesle katalizor amal konad va monjar be tolide metanol shava?))
albate midanam ke madeye sefid konandeye shekar in kar ra momken ast anjam dahad mikhastam bedoonam mavarede dige niz hastand mesle sefid konandeye shekar?
az inke vaght migozarid va javabe hameye ma ra midahid mamnoon va moteshaker

Blogger Unknown said...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

Blogger Unknown said...
با سلام
اقا واقعا اطلاعات شما در مورد بریکس مفید بود اما حیف سایت شما فیلتر.

Anonymous ناشناس said...
با سلام وخسته نباشید خدمت ساقی عزیز ساقی جان:من اقدام به گرفتن عرق خرما کرده ام. در مرحله ی تخمیر هستم 3 روز اول پشت بام بود وخوب به کارش ادامه میداد یکدفه هوا سرد شد اوردمش بغل بخاری گذاشتم الآن روز5 هست ومخمر فعالیتشو از دست داده ( دیگه پف نمیکنه) اشکال کار کجاست؟؟ یعنی حرارتش زیاده؟؟ مچکر میشم اگه کمکم کنید الآن واقعا سر دوراهیم

Blogger Unknown said...
سلام. من ۴ روز شراب شانی گذاشتم. قفل هوا هم گذاشتم روشم پوشوندم که هوا نداشته باشه ولی ازش گاز نمیاد بیرون. هر روزم بهمش میزنم. شکر و مخمرم اولش بهش دادم وسطشم اضافه کردم شتید خوب شه ولی نشد. ممنونم راهنمایی کنید

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد این مطالب واقعا بی نظیرن خدا خیرت بده که چه نکات ریزی رو ذکر کردید.سوالی برام مونده که به شک انداختم وقتی کشمش هامو خوابوندمیتونم از مایعی که 20 روزه خوبونده شده بریزم توی رفراکتومتر و امتحان کنم ؟؟؟؟

Anonymous ناشناس said...
سلام میخواستم بدونم الکل شراب رو با رفرکتومتر میشه اندازه گرفت یا نه؟
چطوری اندازه گیری کنیم مثل عرق یا فرق میکنه؟