ودکا توت

تعدادی از دوستان بدلیل فصل بهار و فراوانی توت و انجیر و زغال اخته و ... درخواست کرده اند که طرز تهیه ودکای آنها را بنویسم.

همانگونه که میدانید برای تهیه عرق ابتدا باید شراب آنرا گرفت و این الکل موجود در شراب است که با همراهی و معاونت استرهای طعم و بوی میوه ، ودکای مورد نظر را نتیجه میدهد. اشکال کوچکی در مورد تهیه شراب خام از توت ، زغال اخته ، انجیر و کلا میوه هایی که آب کافی در میوه خود ندارند ، کمبود شیرنی این میوه هاست و با نوشتن مقدار آن نمیتوان 100% مطمئن بود که تولید شراب اولیه ، شیرینی کافی برای تولید ودکا با درجه الکلی خوب را دارا باشند.

شرایط مهم برای تهیه شراب اولیه که باید آنرا شراب خام نامید (زیرا نیازی به بطری کردن و خواباندن ندارد) آنست که میوه باید حتما کاملا رسیده و شیرین ، یکدست ، تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد. در زیر تهیه ودکا توت آمده است. برای تعیین میزان شیرینی و سایر اطلاعات به جدول انتهورا مراجعه کنید. برای تهیه ودکا یا هرگونه عرقگیری مصرف شکر بهیج عنوان توصیه نمیشود ولی در صورت کمبود شیرینی شراب خام ، استفاده از عسل طبیعی شاید ضروری باشد.

این دستور برای تهیه حدود پنج بطر ودکا با درجه الکلی تقریبا 40% تهیه شده است.

مواد لازم:

توت – 10 کیلو گرم

مخمر شراب (مخمر کیک یا مخمر نان در مرحله دوم و سوم هستند) – 5 گرم

عسل – 2 قاشق غذا خوری

آب چشمه نیمه گرم شده ( 40 درجه سانتیگراد حرارت ) – 8 تا 10 لیتر ( به مقدار شیرینی میوه بستگی دارد)

طرز تهیه:

میوه را در تشتی تمیز ریخته و با کمک دستکش یکبار مصرف (یا دستان کاملا شسته شده و عاری از هرگونه آلودگی) میوه را آنقدر له کنید تا بصورت خمیر یکدست و نرمی در آید. این کار را قسمت به قسمت مثلا دو کیلو دو کیلو انجام دهید. له کردن کامل کمک فراوانی به طول زمان و عمل تخمیر و کارآیی مخمر میکند. هر بار که از له کردن مقدار میوه راضی بودید آنرا مستقیما در بشکه تخمیر بریزید و عمل له کردن را ادامه دهید تا تمامی میوه له شده و وارد بشکه تخمیر شود.

آب نیمه گرم را داخل بشکه بریزید با همزن پلاستسکی یا چوبی کاملا همبزنید.

با کمک لیوانی تمیز مقداری از آنرا (آب و توت بصورت حریره شده) از صافی بگذرانید و با کمک آبسنج شیرینی مایع صاف شده را بخوانید و در صورت نیاز مقداری عسل اضافه کنید. مقدار عسل مصرفی معمولا از 500 گرم تجاوز نمیکند.

دو قاشق غذا خوری عسل را با همراهی آب نیمه گرم و مخمر در لیوانی با کمک قاشق چایخوری هم بزنید تا کاملا حل شود.

مخمر مایع شده را درون بشکه ریخته و کاملا هم بزنید.

درب بشکه را بسته و در محل گرم و مناسب با حرارت یکنواخت و دایمی نگهداری کنید.

از روز سوم بدون دخالت دست و با کمک همزن ، ماده شرابی را حداقل روزی یکبار همبزنید و زیر و رو کنید.

آنقدر این همزدن را ادامه دهید تا زمانی که فرآیند تخمیر کامل شود. معمولا بین ده تا 15 روز طول میکشد و علامت مشخصه پایان تخمیر آنست که مقدار زیادی از تفاله ها ته نشین شده و از جوشش تخمیری باز ایستاده و تولید گاز کربنیک کاملا متوقف شده است.

کیسه صافی و لگن پلاستیک یا استیل را تمیز و آماده و خشک وارد عمل کنید و با کمک کاسه پلاستیکی نیمی از محتویات بشکه را با دقت درون کیسه ریخته و آنرا آنقدر فشار دهید و بچلانید تا کلیه مایع شراب خام آن خارج شود. همین کار را با بقیه شراب خام تخمیر اولیه شده انجام دهید.

بشکه تخمیر را کاملا تمیز بشوئید و شراب خام درون تشت را بدرون بشکه منتقل کنید.

درب بشکه را بسته و آببندی کرده و قفل هوا را نصب کنید. بگذارید دو یا سه روز دیگر آخرین مراحل تخمیر و استراحت را بگذراند و سپس تعریق کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تعریق به بخش تعریق مقاله عرق – ودکا مراجعه کنید.

ودکای بدست آمده را درون ظرفی شیشه ای ریخته و هم بزنید تا درجه الکلی یکدست پیدا کند.

بطری کنید و تشتک یا چوب پنبه کنید.

قبل از مصرف حداقل تا ده روز بگذارید در محلی خنک استراحت کند.

نوش جان

مقاله بعدی: تهیه شراب معطر بهار نارنج (کاملا ایرانی)

برچسب‌ها:

11 Comments:
Anonymous ناشناس said...
به به چه شرابی استاد
بهارنارنج دیگه اخرشه!!!
دستتون طلا
واقعا کارتون حرف نداره
این شامپاینه درست نشد؟؟

Anonymous ناشناس said...
saghi gerami
tarigheye saakhte sharabe
hendevane ye shoma naghes ast
lotfan takmilash koonid
tashakoor ziad

Anonymous ناشناس said...
سلام خدمت ساقي عزيز
اگه تو تهيه شراب اوليه از شکر استفاده کنيم چه مشکلي واسه ودکا پيش مياد
در ضمن از راهنماييتون در مورد مخمر از طريق ايميل هم ممنونم
با تشکر مهدي

Blogger انتهورا said...
با سلام به پیمان عزیز
تشکر فراوان بخاطر محبت شما در مورد تهیه آزمایش تهیه شامپاین بدون استفاده از مخمر اصلی شامپاین بار اول بشکست منتهی شد. دوباره میخواهم روش دیگری را دنبال کنم. اگر اینبار موفقیت آمیز بود آنرا منتشر میکنم و الا دنبال روش دیگری میروم. مسلما راهی هست
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
شراب هندوانه نیاز به ماده تحریک کننده پکتین داری مانند کشمش یا انگور دارد. قدیمها حتی از این ماده محرک اولیه نیز استفاده نمیکردند و مستقیماآب شکر یا آب عسل را با سوزن در قسمت بالایی آن تزریق میکردند (البته با قدری مخمر) و سپس آنرا طوری در کیسه یا توری آویزان میکردند که قسمت سوراخ شده محل سوزن زدن بالا بماند تا محتویات تخمیر شد از آن خارج نشود. اشکال این روش آن است که پشه و در نتیجه باکتریهای بد را نیز بخود جذب میکند ولی امروز با استفاده از روش آبگیری که ساده تر است و نتیجه بهتری دارد متداول است. حال چه اشکالی در مورد کار شما پیش آمده نمیدانم چون توضیح زیادی نداده اید
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلامی گرم به مهدی عزیز
زمانی که میخواهید مشروب تهیه کنید باید قبلا تصمیم بگیرید برای شراب است یا تعریق. در شراب استفاده از شکر اشکالی ندارد ولی برای تهیه عرق از شیرینی شکر موجود در بازار گاهی نتیجه خوبی ندارد . علت آنهم مواد سفید کننده ایست که برای کریستال شدن و سفید کردن شکر در کارخانه به آن اضافه میکنند و این مواد شیمیایی در هنگام تعریق وارد ودکا شده و امکان مسمومیت (بستگی به میزان مصرف و نوع آن مواد شیمیایی دارد) از آن الکل را دارد. بهمین جهت من همیشه بدوستان توصیه دارم که برای عرقگیری از شیرینی شکر استفاده نکنند ولی کاربرد عسل هیچگونه اشکالی ندارد
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد
من براي انجير اين روش رو دارم امتحان مي‌كنم. البته از روز دوم يك كم مزه ترشي گرفته؟! آيا از الان بايد نگران باشم و يا هنوز زوده كه در مورد سركه شدن‌اش مطمئن بشم؟

Anonymous ناشناس said...
با سلام به شما یک سوال داشتم اگر کشمشی رو که برای گرفتن عرق اماده کردیم و در دبه ریختیم زود تر از موعد یعنی زمانی که در حال قل زدن است و ته نشین نشده تبخیر کنیم چه تاثیری در کیفیت عرق دارد. مسلما در مقدار الکل وکمیت مشروب تاثیر دارد ولی سوال من در مورد کیفیت است نه کمیت. ممنون

Anonymous ناشناس said...
با سلام به استاد گرام
من برای تهیه عرق خرما به روشی که گفته بودید عمل کردم.تنها مشکلی که داشتم تهیه مخمر بود که درنهایت بر خلاف میل باطنی (به دلیل پیدا نکردن مخمر شراب و مخمر کیک ) مجبور به استفاده از مخمر نون(همون مایه خمیر)شدم که در ابتدا روند تخمیر خوب بود و من مزه الکل مایع تخمیری را حس میکردم اما بعد از ده یا دوازده روز جوشش تخمیری ایستاد.بعد از دو سه روز از ایستادن جوشش من فرصت نکردم محصول را از صافی رد کنم که در این مدت اندک اندک مزه الکل جای خودش رو به مزه سرکه داد و بعداز دو هفته هیچ اثری از مزه الکل نبود وتمام مایع مزه سرکه گرفته بود.
در ضمن من قبلا هم چنین تجربه ای از مایه خمیر داشتم به همین علت از مخمر آبجو استفاده میکردم که جواب هم داده بود.با توجه به این که من روزی دو بار مایع را بهم میزدم به نظر شما ایراد کار من در کجا بوده؟
آیا استفاده از مایه خمیر شتباه من بوده؟
اگر از مخمر آبجو استفاده کنم چه مشکلی پیش میاد؟

Anonymous ناشناس said...
سلام .با عرض خسته نباشيد.ميخواستم ببينم در قسمت اول كه گفتيد توت خشك را له كنيد .با آب اضافه كردن له كنيم ؟

Anonymous ناشناس said...
:Telegram
R_antahoora@