عرق دو آتشه

تذکر دوستانه:

از دوستان عزیز خواهش میکنم عرق دو آتشه را هرگز باز هم تکرار میکنم هرگز به صورت خالی (سِک) مصرف نکنند. زیرا درجه الکلی آن بالا و مصرف آن بصورت خالی خطرناک و اثرات بسیار بد بر روی طحال و جگر و کلیه و مغز دارد که شامل سردرد و مسمومیت شدید و گاهی ... بدتر از آنست. لازم است با تعدیل کننده ای مانند آب ، آب میوه یا نوشابه های دیگر مخلوط شود یا از آن لیکور ساخته شود.

گاهی بدلایلی عرق (ودکا = تلفظ تحت اللفظی روسی آن بوتکا است) تولید خانگی دارای درجه الکلی کم (بدلیل کم شیرین بودن ماده اولیه تهیه شراب) و یا بد بو و بخصوص بوی تعفن(بدلیل زیاد ماندن تفاله در شراب یا علل دیگر) و یا کدر و دارای ذرات شناور (بدلیل بالا بودن درجه حرارت دیگ پخت در هنگام عرقگیری) است.

گاهی مصرف کننده مایل به تهیه مشروبی با درجه الکلی بالا برای تهیه انواع لیکور یا مشروبات فانتزی دیگری میباشد و در این گونه موارد است که لازم است عرق دو آتشه تهیه نمود. ودکای دو آتشه شده دارای درجه الکلی بالا حدود 55% یا بیشتر است. علت نامگذاری آن نیز بخاطر دو بار عرقگیری است.

** اخطار: در هنگام تهیه این مشروب لازم است دقت کامل بعمل آید و اگر درب یا منافذ دیگ پخت بخوبی محکم و آب بندی نشده نباشد یا لوله خنک کننده منفذی بخارج داشته ، خطر آتش سوزی موجود است.

ابزار لازم:

به این تصاویر مراجعه کنید.

طرز تهیه:

حجم عرق اولیه را محاسبه و آنرا درون دیگ پخت بریزید و درب دیگ را آب بندی کنید.

لوله مارپیچ فلزی را درون آب سرد (مثلا سینک آشپزخانه) قرار داده و با وزنه ای مهار کنید.

سر آزاد لوله را درون شیشه شفاف مدرجی قرار داده و مهار کنید.

شعله گاز زیر دیگ را روشن کرده و مواظب باشید درجه حرارت داخلی دیگ از حدود 68 درجه سانتیگراد تجاوز نکند. خیلی زود عرق یکدست ، شفاف و زلال کاملی با درجه الکلی حدود 77 – 75 درجه از لوله خروجی خارج میشود.

بستگی به آنکه مایل به تهیه عرق دو آتشه با چند در صد الکل باشید، میزان الکل عرق اولیه را با کمک الکل سنج و لوله آزمایش الکل سنجی کنید. از فرمول ساده زیر مقدار مشروبی که بدست خواهد آمد از روی میزان در صد الکل مورد نیاز محاسبه کنید.

(حجم عرق اولیه) ضربدر (درجه الکلی مشروب اولیه) تقسیم بر (در صد الکل دو آتشه که مورد نظر شماست) مساوی با حجم عرق دو آتشه خواهد شد.

مثال: مایلید مقدار 6200 سی سی عرق اولیه با درجه الکلی 28% را تبدیل به عرق دو آتشه حدود 55% کنید و مایلید بدانید تولید نهانی چقدر است. محاسبه این چنین است.

6.200 x 28 / 55 = 3.156 cc

منظور از این محاسبه آنست که از همان ابتدا مقدار عرق دو آتشه را بدست آورده و به محض آنکه حجم عرق تولیدی شما به این اندازه رسید (که از روی خط مدرج شیشه شفاف مدرج قابل رویت دایمی است) ، حرارت را قطع و لوله اتصال را از مسیر ظرف یا شیشه عرقگیری خارج کنید.

عرق بدست آمده را درون شیشه یا شیشه های مناسب ریخته و برای مصارف بعدی درپوش کنید و حتما روی آن برچسب بزنید و دو آتشه بودن این مشروب را قید کنید.

برای مصرف صحیح این مشروب دستورات تهیه زیادی موجود است که بعدا اعلام خواهد شد.
5 Comments:
Anonymous ناشناس said...
دوست عزيز به عرق در روسي ودكا مي گويند كه مصغر ودا به معناي آب مي باشد علت اينكه شما آنرا به غلط بوتكا نوشته ائيد اين اس كه صداي "واو" در روسي با حرف "B" نوشته مي شود
در ضمن روس ها آخر اين كار هستند البته فقط ودكا و كنياك و بقيه چيزها را بلد نيستند
حسن

Anonymous سراج said...
سلام:
اطلاعات بسیار خوب و تقریباً کامل شما قابل تقدیر است.
جالب اینه که من از 7-8 سالگی بسیار اهل مشروب بودم و کم و بیش در ساخت شراب انگور تبحر دارم ولی با اینکه بواسطه شغلم روزی 8-9 ساعت در نت هستم ولی این اولین باری بود که این مقوله را جستجو کردم و به سایت وزین شما رسیدم.امیدوارم باز هم به تحقیقات فنی و خوبتون ادامه بدین و ما رو هم در جریان بگذارین.

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیزمان درست فرمودن Водка ودکا در زبان روسی در اصل اشاره به مشروب کارخانه ای و اصولا از سیب زمینی یا دیگر اطلاق میشه ولی عرقی که ما به اینصورت می کشیم رو اونها هم از سیب زمینی و یا بندرت از کشمش که بهش ساماگون Самагон میگن

Anonymous ناشناس said...
کانال تلگرامی رهروان انتهورا:
R_antahoora@

Blogger Unknown said...
دوست عزیز ساماگون به معنی عرق دست ساز هست.که بیشتر با شکر میگیرن.بیست لیتر اب و ۶ کیلو شکر و یک قوطی مخمر.ممنون از سایت شما