مارتینی

برای اغلب قریب به اتفاق مصرف کنندگان مشروبات الکلی با درجه بالا (لیکورها) نوشیدن مشروب باید با لذت و علاقه توام باشد. الکل دارای طعم تند و برای گروهی حتی زننده است. برای ماکول کردن مشروبات راههایی وجود دارد که آنها را مطبوع و خوش خوراک کند. بدلایل استفاده از دیگ پخت معمولی لیکور خانگی آن لطافت مشروبات کارخانه ای را ندارد. بهمین منظور بهترین راه آنست که بنحوی آنرا رقیق و طعم آنرا مطبوع نمود.

مخلوط کردن هرگونه مشروب الکلی با مواد رنگی یا معطر یا مزه های مختلف دیگر که معمولا با معاونت یخ خورد شده انجام میشود کوکتل مینامند. همچنین از راههای مختلف تهیه کوکتل چنین بنظر میرسد که بمنظور دادن اکسیژن بیشتر به مشروب مورد نظر و پائین آوردن درجه الکلی است که تاثیر زیادی در طعم مشروب میگذارد و آنرا خوش خوراک و طعم تند الکل را کاهش میدهد.

مارتینی از انواع کوکتیل میباشد و معمولا از مشروب سفید رنگ تهیه میشود. محبوبیت زیادی داشته و در تمام فصول سال قابل مصرف میباشد. برای تهیه اغلب کوکتل ها نیاز به همزن کوکتل دارید. معمولا یخ مصرفی در تهیه کوکتل را قبلا خورد و ریز میکنند تا سریعا کوکتل را سرد و حرکت همزدن شدید درجه حرارت مشروب را کاهش و مقدار اکشیژن حل شده در آنرا افزایش دهد. اگر همزن مخصوص کوکتل در احتیار ندارید میتوانید از قرار دادن دو لیوان بطوریکه یکی از آنها کمی کوچکتر از دومی باشد و با فشار دادن ته هر دو لیوان محتویات آنرا بهم بزنید.

بمنظور دلنشین شدن ظاهر مشروب نیز معمولا آنرا در گیلاسهای مختلف کوکتل در انواع طرح و رنگ و مدل های گوناگون سرو میکنند. یخ مصرفی باید قبل از مصرف ریز و خورد شود.

هر کس میتواند بنا به میل و سلیقه و میل خود و یا مهمانان مارتینی تهیه کند ولی داشتن جند نمونه آبمیوه و انواع شربتهای معطر و سودا و یخ و حتی نوشابه مفرح برای تهیه مارتینی لازم بنظر میرسد. از هزاران نوع مارتینی و کوکتل های مورد مصرف در دنیا چند نمونه آن در زیر آمده است.

جین مارتینی:

60 سی سی (2 پیک) جین

10 سی سی شراب قرمز دبش

یک زیتون بی هسته (پرورده) یا یک ورقه لیموترش برای تزئین لیوان (لیمو را از وسط نصف کرده و یک ورقه نازک آنرا بریده ، وسط آنرا با چاقوی تیز ببرید)

4 عدد یخ قالبی

تهیه: جین ، شراب و یخ را در همزن دستی ریخته و با شدت بمدت 15 ثانیه همبزنید. در لیوان کوکتل ریخته و یک خلال دندان داخل گوشت زیتون کرده در لیوان بگذارید و یا برش لیمو را پیچانده و لبه لیوان بگذارید. سرد و با نی سرو کنید.

مارتینی نارنگی:

60 سی سی (2 پیک) ودکا

60 سی سی آب نارنگی تازه

چند برگ نعنای ریز شده

8 عدد یخ قالبی

یک برش نارنگی (نارنگی را از وسط نصف کرده و یک ورقه نازک آنرا بریده ، وسط آنرا با چاقوی تیز ببرید)

تهیه: ودکا ، آب نارنگی ، نعنا و یخ را در همزن ریخته و بمدت 20 ثانیه با شدت همبزنید. صاف کرده و درون لیوان ریخته و برش نارنگی را روی لبه لیوان قرار داده و با نی سرو کنید.

مارتینی دارچین:

60 سی سی ویسکی

پودر دارچینی یک قاشق چ.خ.

پوست رنده شده لیموترش یک قاشق ق.چ.

یک قاشق غ.خ. مربای آلبالو

30 سی سی شراب قرمز (شیرین)

6 عدد یخ قالبی

تهیه: دارچین و ، ویسکی ، شراب ، رنده لیمو ، مربا را درون همزن ریخته و با شدت بمدت 30 ثانیه همبزنید. صاف کرده و در لیوان بلند ریخته و در لیوان حاوی یخ ریخته و با نی سرو کنید.

جین تونیک:

60 سی سی جین

150 سی سی تونیک*

برش لیموترش

6 عدد یخ قالبی

تهیه: جین ، تونیک و چهار قالب یخ را در همزن دستی ریخته و با شدت بمدت 15 ثانیه همبزنید. صاف کرده و در لیوان کوکتل ریخته. لبه لیوان را با برش لیمو تزئین کرده و همراه با دو قالب یخ خورد شده و کاملا سرد سرو کنید.

مارتینی لیمو:

60 سی سی ودکا

30 سی سی آبلیمو ترش

4 عدد یخ قالبی

برش لیموترش

تهیه:

ودکا ، لیمو و سه قالب یخ را با کمک همزن بمدت 20 ثانیه همبزنید و در گیلاس حاوی یک قالب یخ خورد شده ریخته و لبه لیوان را با برش لیمو تزئین و همراهی نی سرو کنید.

* تونیک مخلوطی از آب گازدار (سودا) با کنین است. کنین عصاره گیاهی بنام Cinchona بوده که طعمی تلخ دارد و جهت معالجه بیماری مالاریا استفاده میشود. این ماده معمولا بصورت سولفات کنین یا بی سولفات کنین مورد استفاده قرار میگیرد. نام دیگر تونیک ، سودای هندی است.

بجای تونیک میتوان از سودا و پوست یک لیموترش تازه رنده شده در هنگام همزدن کوکتل استفاده نمود ولی قبل از ریختن داخل گیلاس کوکتل از صافی بگذرانید.

برچسب‌ها:

70 Comments:
Blogger mohsen said...
باسلام و عرض ادب
استاد از زحمات بي وقفه شما تشكر مي كنم و سلامتي و بهروزي شما را خواستارم.لطفا با توجه به نزديك شدن به فصل انگور در ايران در صورت امكان توضيحاتي در مورد چگونگي انتخاب انگور مناسب ارائه بفرمائيد. باتشكر

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد.
شراب هندوانه انداختم و چون خونده بودم که ماکزیمم درصد شراب 16% هست، جوری شیرینی رو تنظیم کردم که به این عدد برسم. غافل از اینکه این درصد فقط در بهترین امکانات ایجاد میشه و من بهترین مخمر رو ندارم (از مخمر کیک استفاده میکنم). الان تقریبا چهار هفته هست که درصد شیرینیش 1.01 باقی مونده و پایینتر نمیره و من لنگ 0.015 درصد تخمیر هستم. با توجه به شکر استفاده شده، آیا غیر از دور ریختن، کار دیگه ا ی از دستم بر میاد؟ چون کم کم داره بوی لجن میگیری (من هنوز از مرحله اول سیفون نکردم).

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محسن
متاسفانه بدلایل زیادی این امر امکان پذیر نیست و نوشتن مطلب در مورد آن قدری سبک بنظر میرسد.
1- نبودن منبع معتبر در مورد نوع انگور معین و مختصات آن بزبان فارسی
2- متنوع بودن نام یک انگور بخصوص در هر نقطه ایران و حتی در یک شهر و ناحیه.
3- شباهت ظاهری بسیاری از انگورهاها با یکدیگر که مصرف کننده را بیشتر به اشتباه میاندازد تا راهنمایی کند.
امید که دلایل فوق را درک کرده باشید.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
متاسفانه حقیقت همین است و در بهترین شرایط طبیعی و امکانات موجود شراب خانگی درا نمیتوان با درجه بالاتری تهیه نمود. در کارخانجات داستان چیز دیگریست از بهترین ابزار و تحت شرایط مصنوعی و بهترین ابزار و مواد تخمیری قوی استفاده میشود تا شرابی را با درجه بالا تهیه نمایند. البته باید توجه داشت معمولا شراب بیش از 15% در بازار غرب مشتریان زیادی ندارد. شراب را برای مستی نمی نوشنند بلکه برای تفنن و تفریح و همرنگ دیگران شدن و از همه مهمتر منافع طبی و اجتماعی بودن در جمع مصرف میکنند.
متاسفانه در جامعه ما داستان چیز دیگریست و برای گروه اندکی اگر امکان باشد مشروب 110% الکلی میخواهند! چون منظور از مصرف مشروب را مستی میدانند و نه تفریح و شاید مستی را تفریح میدانند که چنین نیست و مستی چیزی جز مورد تمسخر دیگران قرار گرفتن و ناراحتی جسمی و روحی شخص مصرف کننده نیست.
شراب هندوانه بیش از کشش ندارد و اگر میزان قند اولیه را زیادتر از معمول کنید نتیجه چیزی جز شربت شیرین هندوانه الکل دار نیست.
اگر از تولید خود راضی نیستید میتوانید از آن عرقگیری کنید که ودکای بسیار مطبوعی نیز میدهد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درود
ساقی جات دست شما درد نکند.ایکاش لیکور سیب رو هم برای ساختن مارتینی سیب اموزش میدادی

Anonymous ناشناس said...
سلام بر ساقی محترم.
ساقی جان آیا شما با آفتاب دادن انگور به مدت یک روز موافق هستید.یکی از دوستان می گفت اینکار باعث می شود که میکروبهای فاسد کننده شراب ازز بین بروند.
با تشکر فراوان

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مغ بچه
کارها نیکو شود اما به صبر.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز بهروز
این یکی از روشهای آمادگی انگور برای شراب اندازی است. در این روش انگور هم قدری گرم میشود که به تخمیر کمک میکند و هم اینکه مقداری از قارچهای احتمالی در مقابل نور و حرارت خورشید از بین میرود. هر چند مقدار آن کم است ولی این امر باید با دقت انجام شده تا انگور آلودگی پیدا نکند ولی روش ساده و بی خطریست.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
عزیز دل سلام
آیا اگر مطلبی در مورد طرز تهیه آبسینت absinth بنویسیم در اینجا منتشر میشود؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز احسان
به دو دلیل در نوشتن مقاله در مورد این نوع مشروب معذورم.
اولا در صد الکل این مشروب بالای 70% است که تهیه آن و در خانه اشکال زیادی دارد.
ثانیا گیاهانی که برای عصاره گیری و اضافه کردن به آن استفاده میشود در ایران نیست و فقط یکی از آنها موجود است که با آن مشروب راکی را میتوان تهیه نمود.
http://meysara1.blogspot.com/2008/05/blog-post.html
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
دوست عزیز پرویز مهد..... از آلمان
پاسخ ایمایل شما را ارسال کردم ولی متاسفانه بازگشت خورد. اگر اجازه میدهید در همین ستون آنرا منتشر کنم و یا آدرس ایمایل جدیدی بدهید تا پاسخ را ارسال دارم.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
دورود.
ساقی جان همان طور که خود نیکو تر میدانی، زمان رسیدن انگور و بهار می گساران در ایران تقریباً نزدیک است. به نظر حقیر قرار دادن بخشی برای عکس های ارسالی و upload شده توسط دوستداران مستی و راستی از پرورش انگور تا نوشیدن شراب در وبلاگ بسیار جذاب خواهد بود.

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد.
1- من 8 روز پیش به نسبت یک پنچم نسخه عرق خرمای شما شروع به تخمیر خرما کردم(چگالی روز اول 1.04). البته به اشتباه مخمر رو 5 گرم ریختم ولی باقی قضایا یک پنجم هست. الان بعد از 8 روز چگالی نسبی به زبر یک رسیده. دستور چیه؟ آیا صاف کنم و عرق کشی کنم یا بگذارم زمان مطابق نسخه بگذره (2 تا 3 هفته)؟
2- عرق کشمش هن هم همین طور. به نسبت 1:1 نسخه، همه چیز رو انجام دادم. چگالی روز اول 1.01 که با هم زدنهای روزانه و له شدن کشمش تا 1.035 هم رسید. الان بعد از گذشت 7 روز، تقریبا 1.01. بهتره شروع به لگد کردن کشمش کنم یا صبر کنم تا به وقتی که توی نسخه گفته شد (دو هفته)؟
ضمنا دمای هوای هر دو حالت هم 26 درجه بوده.
ممنون.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مغ بچه
پیشنهاد شما بسیار جالب ولی بدلایل فنی متاسفانه غیر قابل اجراست. اشکال در این است که تصویر ارسالی دوستان نمیتواند مستقیما در وبلاگ درج شود مگر آنکه در جای دیگری پارک و لینک آن در ستون نظرات اعلام شود. از طرف دیگر واقعا فرصت آن نیست که دوستان برای من تصویری را ارسال کنند و حقیر آنرا منتشر کنم زیرا وقت زیادی برای انتشار آن لازم است که حقیر همیشه آنرا کم و کسر دارم.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
اگر چند روز دیگر صبر کنید هیچگونه اشکالی پیش نمیآید و شراب خام خرما جا افتاده تر میشود. در مورد مخمر زیادی هم اشکالی نیست زیرا برای تهیه شراب نیست که حالت کدری شراب را بخواهید از بین ببرید زیرا مصرف مخمر زیاده از حد باعث کدر شدن شدید شراب میشود و زمان تخمیر مجدد را طولانی تر میکند.
چند روز دیگر صبر کنید و پس از صاف کردن آنرا تعریق کنید.
در مورد کشکش یا پیدا کردن چگالی اولیه با اشتباهی توام بوده و یا اعداد را اشتباهی نوشته اید زیرا ماده تخمیری پس از مدتی میزان قندش پائین میآید و بالا نمیرود. در ضمن چگالی آب کشمش باید با دقت زیاد و دقیق انجام شود زیرا معمولا چگالی بدترین کشمش حدود 1.050 و حتی بالاتر است. برای تعیین میزان چگالی میوه خشک ابتدا باید آنرا وزن کرده و با مقدار متناسب داده شده آب مصرفی آنرا خیس نموده و سپس با کمک فشار دست آنرا کاملا له نموده تا همه شیرینی آن خارج شود و سپس آب بدست آمده را فیلتر نموده تا آب شیرین حاصل رقم صحیحی را نشان دهد. مثلا اگر دو کیلو کشمش با 8 لیتر آب در دستور نوشته شده باید 20 گرم کشمش را در 80 گرم (یا سی سی) آب کاملا خیس و له و صاف کرد و سپس آب بدست آمده را درون لوله آزمایش ریخت و آبسنجی نمود.
برای کشمش باید زمانی آنرا صاف کنید که تقریبا نصف تا دو سوم کشمش در ته بشکه رسوب کند و مهم نیست چند روز طول میکشد هر چند بیش از دو هفته نخواهد بود.
دمای محیط شما هم کاملا کافی بوده است.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی نه خسته
ساقی با هزار تا بدبختی تونستم 2تا قرابه گیر بیارم
فقت 1ایراد دارن داخلشون خیلی کثیفه
داخلش جرم گرفته شیشه شور هم جواب نمیده باسفید کننده که بو میگیره
چیکار کنم؟!؟!؟!


به امید دیدار

Anonymous ناشناس said...
با اجازه از استاد
ناشناش عزیز در مورد قرابه.عرض شود که ما قدیم تر ها اینها رو با خاک و ریگ میشستیم.چند روزی بگذارید آب در آنها بماند بعد ریگ و شن ساختمانی را بریزید و آبش را کم کنید و طوری بهم بزنید که ذرات شن و ریگ و سنگ ریزه دیواره ظرف را بشورند.این کاریست که الان هم برای جرم گیری دیواره های ساختمان میکنند و به آن سند بلاست میگویند.یعنی شن و آب را با فشار به دیواره ساختمان میکشند.

Blogger انتهورا said...
با سلام و تشکر از احسان عزیز
اجازه حقیر هم بدست شماست و راه حل شما درست همان روشی است که برای تمیز کردن جرم و کثافت داخلی بکار میرود.
امید که دوست ناشناس عزیز نیز توجه کرده باشند.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت استاد انتهورای عزیز
از زحمات پر ارزش شما ممنونم
من برای اولین بارهستش که شراب میزارم شرمنده اگر سوال هام ابتدایی هستش
با آبمیوه انگور شروع کردم
ابسنجی اولیه 1.06 بود با شکر به 1.1 رسوندم
دمای محیط در شبانه روز بین 26 تا 31 درجه سانتیگراد

مشکل من اینه که بعد از روز سوم قفل هوا متوقف شد تا 24 ساعت(البته جوش خروشی رو میشد داخل ظرف احساس کرد و تا این مرحله آبسنج 1.02 رو نشون میداد) تا اینکه کمی مخمر اضافه کردم (نصف دفعه اول) و بلافاصله قفل هوا راه افتاد تا امروز که روز هفتم هستش احساس میکنم گازهای خروجی داره کمتر میشه
1 – کار من که دوباره مخمراضافه کردم اشتباه بود؟ و ممکن بود خودش دوباره شروع کنه؟
2- آیا شما حدس میزنید دمای هوا باعث این موضوع شده شده ؟
3 – آیا گذاشتن ظرف تخمیر در کلمن آب میتونه مفید باشه (آب به عنوان خنک کننده عمل کنه )
البته یک اشتباه مبتدیانه دیگه هم داشتم که در بار اول مخمر هنوز درست فعالنشده بود و اون رو اضافه کردم...
4- چرا بطری شراب نباید شفاف باشه با توجه به اینکه قراره درجای تاریک نگهداری بشه ؟


یک سوال دیگه هم اینکه آیا از تمشک وحشی که این روزها درشمال زیاد هستش میشه شراب خوبی گرفت ؟

شرمنده از اینکه زیاد شد
یک دنیا ممنون

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد.
کمکم کم که دارم کلافه میشم. مطابق یک پنجم نسخه، از خرما با چگالی روز اول 1.04 شراب خام گرفتم تا الان که رسیده به زیر یک. با اجازه شما تو چند ستون بالاتر اون رو آماده کردم برای عرق کشی. دیگ زودپز 5 لیتری، طول لوله مسی 2 متر (قطر داخلی 6mm)، کویلش (مارپیچ) کردم با شعاع 11 سانتیمتر (5.5 دور). عرق خرما رو ریختم توش و از دمای 65 درجه شروع کردم و طی مدت دو ساعت به دمای 78 درجه رسیدم (گفتنیه که برای کالیبره دماسنج، اون رو با جوشوندن آب تست کردم. وقتی آب میجوشید، اون دمای 91.5 درجه رو نشون میداد). ولی دریغ از یک قطره عرق. حتا لوله خرخر هم نمی کنه که بفهمم توش چه خبره (لوله پلاستیکی شفاف نیست. لوله باد نارنجی رنگ پنوماتیک از جنس پلی اورتان). این رو هم بگم که این دومین باره. بار اول لوله مسی ام کویل نیود (چون بلد نیودم کویلش کنم) و وقتی با زیر و رو کردن اعداد دینولدز پرانتل و شبیه سازی جریان لامینار و توربولار گازها در لوله ها فهمیدم میتونه اشکال از اون باشه، ایراد رو انداختم گردن اون؛ ولی بازهم نتیجه نداد.
استاد شرابهام تموم شده و دارم شرمنده دوستانی میشم که میان خونم و با گلوی خشک، (در نهایت خرد) فقط با هم گفت و گو میکنیم.
کجای کارم اشکال داره؟

Anonymous ناشناس said...
استاد ببخشید دوباره مزاحم شدم. جز خواهش برای رفع مشکل تقطیرم، درخواست دیگه ای هم دارم. یکی از دوستام تو آلمان میخواد برام "مخمر شراب" و "مخمر آبجو" بفرسته. مرحمت میکنین از مارکهای آلمانی هرکدوم گزینه هایی رو بهم بدید تا بهش بگم از اون مارک برام بخره؟
میدونم این وبلاگ تجاری نیست؛ ولی امیدوارم شامل محصولات اروپایی نشه. باز هم ممنونم.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ثاری
اگر لطف کرده و به مقاله زیر مراجعه کنید متوجه میشوید که این یکی از راههای احیای شراب است.
http://meysara4.blogspot.com/2008/02/blog-post.html
در این مورد دمای هوای محیط زیاد بوده ولی نیازی به خنک کردن بشکه ندارید. بر اساس نوشته های شما با آنکه این شراب خیلی شیرین از آب در میآید حدود 11% الکل خواهد داشت که برای تهیه شراب خانگی رقم خوبی است. جدولی در حال تهیه است که با دو بار آبسنجی در دو مقطع ابتدایی و انتهائی تهیه شراب و با مراجعه به آن میزان الکل موجود در ماده تخمیری را خیلی قریب به یقین پیدا نمود. البته چند روزی طول میکشد تا این جدول آماده شود.
از آنجا که مقدار اولیه شراب و میزان مخمر مصرفی نوشته نشده در مورد کم و زیاد بودن مخمر نظری نمیتوانم بدهم.
شراب نسبت به نور حساسیت زیاد دارد. در شرابسازیها سعی بر آن دارند که محیط تخمیر نیز دارای حداقل نور باشد که بر رنگ شراب تاثیر نگذارد.
موضوعی را که باید خیلی دقت کنید آنست که بدلیل دو بار استفاده از مخمر ، مدت تخمیر مرحله دوم و همچنین زمان رسوب کردن ذرات معلق و شفافیت کامل شراب طولانی تر میشود.
بله برای تهیه شراب ازتمشک وحشی کاملا رسیده درست مانند شراب توت سیاه عمل کنید.
http://meysara.blogspot.com/2007/11/blog-post_316.html
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
مثلی قدیمی است که در موارد مختلف از جمله عجول بودن افراد بکار میرود و آنهم اینست:
اول پیاله و بد مستی
برای تهیه شراب یاید صبر و حوصله داشت. هر شرابسازی حتی کهنه کار و با تجربه نیز گاهی یا اشتباه میکند و یا بدلیلی نتیجه کارش خوب از آب در نمیآید. شانس و بد شانسی و قضا و قدر نیست بلکه نادیده گرفتن حتی یک نکته کوچک نتیجه کار چیز دیگری از آب در میاید. با حساب سرانگشتی شراب خرمای شما حدود 5% الکل داشته است. ودکای حاصل از چنین شرابی در بهترین شرایط آزمایشگاهی و با کمک ابزار تعریق بسیار کارآمد در هر دیگ پخت 5 لیتری حدود 250 سی سی الکل خالص و یا 600 سی سی ودکای 40% تولید میکند. البته این مقدار در عمل و با ابزار ساده دیگ پخت مقدار 400 سی سی رقم بسیار خوبی است.
آمدیم بر سر دیگ پخت توضیحی شما. این ابزار دارای اشکالی است که از دما سنج آن شروع میشود. هنوز آبی اختراع نشده که در 91.5 درجه حرارت بجوش آید بلکه آب در 100 درجه بجوش میآید. بنابراین دما سنج شما ناقص است. نیاز به دو ساعت حرارت دادن نیست تا درجه حرارت از 65 به 78 برسد. آهسته حرارت دادن (افزایش درجه حرارت تدریجی) به شراب خام باعث سلامت و صحت کار نیست بلکه هدر دادن وقت و شاید نتیجه کار نیز بخوبی از آب در نیاید. در مورد مارپیچ کردن لوله رادیاتور کار خوبی کرده اید ولی حتی با لوله صاف هم میتوان به نتیجه تعریق بسیار امیدوار بود. به نقشه زیر رجوع کنید.
http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_7958.html
اما برای دیگ ساده پخت به تصویر زیر رجوع کنید.
http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_3203.html
البته هرچه طول لوله رادیتور کوتاهتر باشد نیاز به برودت بیشتری برای میعان گاز است.
اگر تقطیر را با حرارت متوسط شروع کنید و به محص گرم شدن بدنه (طوریکه دست بسوزد) تعریق شروع میشود که با پائین آوردن حرارت میتوان از ورود تفاله جلوگیری کرد. سعی کنید چندین بار این عمل را با آب معمولی ، آب نمک و آب مخلوط با سیب زمینی رنده شده (که خیلی کار مشکلی است) انجام دهید تا کم کم میزان حرارت مطلوب بطور تجربی بدستتان بیاید و مسلما با تعریق شراب نتیجه کامل خواهید گرفت.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
برای آبجو هر یک از مخمرهای آلمانی زیر برای ماءالشعیر های ایرانی و حتی مالت خانگی مناسب است.
HBU Yeast – CL120 or CL130
WYeast 3333 German Wheat
WYeast 3068 German Wheat
برای شراب بهترین مخمر کانادائی و از نوع زیر است که در آلمان هم موجود است.
Lalvin EC-1118
موفق باشید
ساقی

Blogger mohsen said...
با سلام و عرض ادب
استاد خسته نباشيد و اميدوارم كه هميشه سالم و سرفراز باشيد.من در تاريخ دوم خرداد ماه سال جاري اقدام به تهيه شراب موز كردم تمامي نكات اعم از ضدعفوني كردن و مراحل تهيه را كاملا رعايت كردم و از مخمر نانوائي ( فرانسوي ) استفاده كردم و سپس 5 ليتر شراب را در بشكه پلاستيكي ريختم ولي همان شب بدليل بالا آمدن سطح مايع و خارج شدن از قفل هوا مجور شدم كه مايع را در دو ظرف، نصف كرده و براي هر دو بشكه قفل هوا بگذارم و در دماي محيط اتاق و زير يك پارچه تيره رنگ قرار دادم. مراحل تخمير تقريبا بعد از گذشت چند ساعت دوباره شروع شد و شروع به توليد حباب كرد و چند روز ادامه داشت من پس از چند روز به مسافرت رفتم و پس از بازگشت شاهد بودم كه ديگر حبابي توليد نمي شودو كاملا سطح مايع ساكن است و روي مايع چند عدد لكه سفيد رنگ پيدا شده است ( شبيه كپك ) و موادي هم ته نشين شده است طبق دستور تهيه اين شراب من مي بايست چند روز ديگر مايع را سيفون و به ظرف تخمير ثانويه منتقل كنم. با شرايطي كه پيش آمده است آيا به نظر شما شراب خراب شده و يا خير؟

Anonymous ناشناس said...
سلام خسته نباشید . من شروع به ساخت آبجو کردم . می خواستم بدونم بعد از چه مدت زمانی کف حاصل از تخمیر از قفل تخمیر خارج می شود ؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محسن
اگر رعایت همه نکات ضدعفونی و بهداشتی را کرده باشید نباید لکه های قارچی روی سطح شراب دیده شود.
این لکه های قارچی بدلیل در معرض هوا قرار گرفتن و یا آلودگی قارچی است.
برای جلوگیری از گسترش و نجات شراب باید دقت زیادی کنید و با کمک ملاقه تمیزی بدون آلودگی بیشتر این قارجها را از سطح شراب بردارید و برای اطمینان بیشتر حدود یک سانتیمتر کامل از سطح روی شراب را دور بریزید تا قارج عمقی نشود و سپس بقیه را با دقت و نظافت صاف کرده و در بشکه مرحله دوم بریزید.
البته میتوان از این شراب فورا عرق گرفت ، البته اگر امکان آنرا داشته باشید. نتیجه را نیز به حقیر اطلاع دهید.
موفق باشید.
ساقی
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
اگر میزان قند شما با کمک آبسنجی دقیق محاسبه و اضافه شده باشد و از طرفی مالت مایع بدون ماده نگهدارنده و از طرفی مخمر شما از نوع مخمر کیک یا نان باشد ظرف جند ساعت تخمیر باید شروع شود.
موفق باشید.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
ساقی جان سلام
من چند وقت پیش در وبلاگ شما کتابی دیدم که تمام دستوعملهای شراب های شما رو یکی از دوستان جمع آوری کرده بود و بصورت فیل pdf در آورده بود
از شانس من دانلوودش کردم ولی گم شده
اگه براتون مشکلی نیست یکبار دیگه این کتاب رو در وبلاگتون برای دانلد بزارید
خیلی ممنون میشم
میخوام شراب درست کنم دستوراتشو بصورت کامل ندارم
کتاب خیلی خوبی بود
تشکر میکنم اگه براتون زحمتی نیست دوباره اونو قرارش بدید
مرسی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز شروین
لطف کنید به همان مقاله مراجعه و از همانجا آنرا داونلود کنیدو
http://meysara4.blogspot.com/2007/12/blog-post_24.html
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام و عرض خسته نباشيد خدمت ساقي عزيز
دست مريزاد، فرمولات يكي از يكي، يكي تر
شراب آبميوه تجاري(سيب) طبق دستورات شما آماده كردم، امروز وارد مرحله دوم تخمير شد، از شما چه پنهان يك ناخنكي بهش زدم، با اين كه هنوز به رسيدنش مانده ولي عالي شده، خيلي متشكرم از راهنماييهايتان
يك سوال داشتم از خدمتتون، ديگ تقطير من زودپز آلومينيميه، موقع تقطير هم خورده ميشه هم يه بوي زننده اي به محصول وارد ميكند، يه راه براش پيدا كردم كه بدم ديگ رو تفلن كنن، آياالكلي كه تو تفلن تبخير بشه به انسان ضرر ميرساند؟
اگر در مورد كربن فعال به نتيجه اي رسيديد، ما را هم فراموش نكنيد كه كلي الكل بودار مونده رو دستم
با تشكر فراوان
پيمان-م

Blogger mohsen said...
با سلام عرض ادب
استاد مشكل پيدا شده در شراب موز ( ديدن لكه هاي كپك ) مربوط به رسوب بالا آمده كف بشكه به روي سطح مايع بوده و بنده نيز بدون انجام هرگونه اقدامي فقط شراب را سيفون و به بشكه جديد انتقال دادم. فقط در مورد رنگ بايد عرض كنم كه شراب فعلي شيري رنگ است. با تشكر

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز پیمان-م
از خودتان تشکر کنید و بخودتان آفرین بگوئید که کار شما درست بوده و حقیر فقط راهنمائی کوچولوئی کرده ام.
در مورد تفلن کردن متاسفانه حق با شماست و آلمونیوم نوعی بوی خاص از خود در الکل باقی میگذارد و بنا بدلایلی که خود واقف بر آن هستید از روی ناچاری شاید بهترین انتخاب باشد.
با آنکه مس بهترین است ولی ساخت دیگ مسی خیلی گران از کار در میآید و در مورد تفلون کردن قابلمه شاید نتیجه بهتر شود ولی از نظر سلامتی کوچکترین آسیبی نمیرساند (البته تا به امروز که گزارشی در این مورد نشده) ولی از اینکه بو یا طعم مناسبی داشته باشد حقیر اطلاعی ندارم ولی به امتحان آن میارزد. اگر چنین کاری کردید حقیر را نیز در جریان بگذارید و نتیجه کار و بو و رنگ و اگر ممکن است مخارج تفلن کردن را برای حقیر و اطلاع عموم بنویسید که مزید تشکر است.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محسن
مایه چشم روشنی است که شراب فاسد نشده بود. در مورد رنگ آن نگران نباشید چون پس از تخمیر مرحله دوم و دوره آمیزه رنگ آن طلائی بسیار زیبایی خواهد شد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقی مهربان
نور دیده از این موم های طبیعی عسل تهران به نظرم پیدا نمیشه یا من نتونستم پیدا کنم میشه از موم اپیلاسیون برای اب بندی در بطری استفاده کرد ؟با گچ به همون اندازه ترکیب کنم؟
شاد باشید.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ناشناس
موم اپیلاسیون حاوی مواد دیگریست که آنرا قدری روان تر میکند و آن محکمی و انسجام موم طبیعی را ندارد ولی اگر راه دیگری نیست (مثلا عطاریها یا خرازیها) با اضافه کردن کیزان گچ امکان آن هست ولی در مقابل حرارت محیط توانایی منجمد ماندن موم را ندارد و صد البته بهای آن نیز بیشتر است.
موفق باشید
ساقی

Blogger mohsen said...
با سلام و ادب :
استاد عزيز آيا بگمازنامه آپديت خواهد شد و همچنين نقشه دستگاه چوب پنبه گذار به كجا رسيده است؟( در مورد چوب گذاري واقعا مشكل داريم) با تشكر

Anonymous ناشناس said...
با سلام
از گچ تنها مي توانم در آبندي در بطري استفاده كنم؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
کچ به تنهایی قادر به نگهداری و انسجام درب بطری نیست و باید با ماده چشبنده دیگری مخلوط شود
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محسن
هنوز اطلاعی ندارم. هر وقت خبری رسید بچشم
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
ba kasbe ejazeh az mahzare ostade aziz



Begmaz-Nameh_15-02-87.doc

http://www.ziddu.com/downloadfile.php?uid=Z6%2BdmZ2qY7OcmZmlsayZlJyiY6%2BWlJmn3



Begmaz-Nameh_15-02-87.pdf

http://www.ziddu.com/downloadfile.php?uid=bauglpmlZq2clJyntKyZlJyiZq%2BWlJmn6

Anonymous ناشناس said...
با سلام دوباره خدمت استاد
ممنون از راهنمایی های شما
استاد بعد از این که در روز سوم شراب رو احیا کردم (با اضافه کردن دوباره مخمر) در روز هفتم دوباره متوقف شد ...
آیا تخمیر با مشکل مواجه شده است ؟
دما 26 تا 31
آبسنجی اولیه 1.1
آبسنجی بعد از 4 روز 1.02
آبسنجی بعد از 8 روز 0.995
روز دهم : بوی الکل میده ، ولی دهان مزه که میکنم اصلا شیرین نیست (شما در بالا گفتید احتمالا شیرین میشه)
امکان دارد در حال استحاله شدن باشد ؟
اثری از کپک روی مایع نیست ...
ممنون استاد

Anonymous ناشناس said...
درود.
ساقی جان اجازه اینجا با افرادی که نظر گذاشتن. e_mail رد و بدل کنیم؟

Blogger mohsen said...
با سلام
دوست عزيز آقاي علی ت اگر امكان دارد فايلهاي جديد را در بگمازنامه لحاظ نمائيد . (تهیه شراب از آبمیوه تجاری - مارتینی و ... ) و پيشنهاد مي كنم كه در صورت امكان فصلي با عنوان دانستنيها نيز در بگمازنامه ايجاد نمائيد. باتشكر از زحمات شما

Blogger انتهورا said...
با سلام و تشکر از دوست عزیز علی ت.
مقاله بگمازنامه به لطف شما بهروز شد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ثاری
با توضیحاتی که داده اید شراب شما آماده صاف کردن است و با 0.995 دیگر اثری از شیرینی در شراب شما باقی نمانده که تبدیل به الکل شوید. لطف کنید و دست بکار شوید.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مغ بچه
حقیر قصد پلیسی کردن و بزرگ جلوه دادن تماس دوستان با یکدیگر را ندارم. اهل منفی بافی و سق سیاه زدن هم نیستم. اگر شرایط غیر از این بود که هست و مثلا دوستان همگی در خارج زندگی میکردند هیچگونه اشکال و بگیر و ببند یا تهدیدی در کارنبود و همه کس آزادانه میتوانستند حتی شمار تلفن بهم بدهند و دور هم جمع شوند و گیلاسی هم از هنر عمل آورده دست خود را بنوشند ، همانگونه که ولایات اجنبی همینطور است و در هر رشته ای گروهی همصدا و همدل و همنظر و هم عقیده دور هم جمع میشوند و پایه دوستی های دراز مدت و یا از خود علایم اجتماعی بودن را نشان میدهند. با یکدیکر مکاتبات مثمر ثمر دارند و تورهای مسافرتی برای گروه خود تشکیل میدهند و .... چه غم بود.
دوستان عزیز من اغلب در ایران هستند و با آنکه تعداد زیادی نیز ایرانیان خارج نشین نیز جزئی از بزم ما هستند ولی شرایط بگونه دیگریست و در مملکت عزیز من ایران همه چیز برخلاف ممالک اجنبی است. فقط تصور ورود و نفوذ مهره فرصت طلب و یا ناجوری مهره پشت مرا میلرزاند و روابط همگی ما خیلی زود به دوستی خاله خرسه تبدیل میشود و ... البته هر آنچه افتد و دانی.
من هیچگونه مخالفتی با چنین روابط دوستانه ای ندارم ولی آنرا ترغیب نمیکنم زیرا مایل نیستم اعتماد دوستانی را که رقم آنها از 4500 نفر هم بیشتر است از دست بدهم و یا موی گندیده ای از سر یکی از دوستانم کم شود. باور کنید بطور متوسط روزانه بین 30 تا 50 ایمایل باید پاسخ دهم و اگر چنین روابطی بود میدانید چه کمک بزرگی حداقل به حقیر بود.
شما خود قاضی باشید و آخر مطلب را بخوانید.
آرزوی موفقیت و سلامت همه دوستان را دارم.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
استاد بزرگوار، مدیون کننده خلایق به خود! حکایت این مشروبی که می ریزن تو هندونه چیه؟ شما جایی خانقاه نداری ما بیایم مریدتون بشیم؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مازی
در قدیم آنهایی که اعل دل بودند و صبر و حوصله ای هم داشتند دست به ابتکارات عجیب و غریبی میزدند که از جمله همین مشروب هندوانه بود. روش کار به این صورت بود که هندوانه کاملا رسیده ای را درون کیسه ای توری یا پارچه ای نازک می پیچیدند و آویزان میکردند. از بالای آن بکمک سرنگ میله بلندی مقداری آب هندوانه را خارج میکردند و درست معادل آن از عرق معمولی و فقط از همان سوراخ اولیه به داخل هندوانه تزریق میکردند. این هندوانه را یکی دو روز زیر نور مستقیم آفتاب و سپس به زیر زمینی خنک منتقل میکردند و آنرا تا حدود یکهفته در همان محل نگهمیداشتند.
در طول این مدت الکل تاثیر زیادی بر بافت داخلی هندوانه میگذاشت و اگر بخوبی عمل کرده بود هندوانه قدری نرم هم میشد. با دقت آب این هندوانه را میگرفتند و از پارچه ململ عبور میدادند و در زیر زمین خنک نگهمیداشتند.
در شبهای گرم تابستان لیوانی از این مشروب دست ساز هم خنک بود و هم جلا دهنده جگر و هم شفاف کننده روح.
اما آمدیم بر سر کلام مهربانی شما که حقیر را کاملا شرمنده و سر بزیر از این همه لطف نمود.
همیشه شاد و همیشه خوش باشید.
ساقی

Blogger mohsen said...
با سلام و عرض ادب
استاد يكبار به من گفتيد كه اگر لیمو در دسترس نداشتيد از آب ليموي تازه استفاده كنيد. من قصد دارم كه شراب انبه تهيه كنم در دستور اين شراب از پوست لیمو و پرتقال كه جوشيده شده است مي بايست استفاده كنيم
1.با توجه به فصل گرما و نبود پرتقال حالا چه كنيم ؟
2.آيا آب ليمو جايگزين مناسبي براي پوست ليمو هم مي شود؟
3.آيا آب پرتقال و لیمو و مخمر را مي بايست پس از 24 ساعت به محتویات بشکه اضافه كرد با در همان لحظه و سپس قفل هوا را نصب كنيم؟
4.همچنين در اين دستورالعمل شما اشاره ائي به آبسنجي و اعداد آن نداشته ايد.

لطفا مرا راهنمائي كنيد. با تشكر

Anonymous ناشناس said...
سلام
خسته نباشید
کدام میوه از بقیه ضمینه بهتری برای دادن الکل بیشتر دارد
در مقاله ای نوعی پرتقال معرفی کردید که تا 18 درصد الکل میداد ، میشه ؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محسن
منظور از مصرف آبلیمو متعادل کردن مایع شراب اولیه است. اگر لیموی تازه را نتوانستید تهیه کنید استفاده از آبلیموی شیشه ای میتواند جایگزین آن شود. البته دقت کنید از آبلیموی طبیعی استفاده کنید که در غیر اینصورت مشکل زیادی در تخمیر پیش خواهد آمد و مطمئن شوید که آبلیموی نمک زده و یا سولفاته (ضد کپک) نباشد.
هر شرابی را میتوان با طعمهای مختلف تهیه نمود ولی در مورد شرابهایی که با پوست مرکبات تهیه میشود نمیتوان چیز دیگری را جایگزین نمود غیر از پوست مرکبات تازه یا پوست مقشر آنها (پوست خشک شده). از طرفی بیشتر طعمهایی که به شرابها میدهند تجربه شده است ولی گاهی در نقاط مختلف دنیا نوعی گیاه یا میوه وحشی و یا سبزیجات معطری وجود دارند که بر اساس طبع تهیه کننده میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
اگر شرابی با طعم بخصوصی توصیه میشود علت آنست که این طعم تجربه شده و از طعم و مزه آن مورد تائید است اندرکاران قرار گرفته است. اگر جزئیات یا مواد آنرا دستکاری کنیم باز هم شراب است ولی شرابی که مورد نظر ما بوده نیست و بقول معروف میشود همان شیر بی دم و یال و اشکم.
طعم آبلیمو نمیتواند جای طعم و مزه پوست مرکبات را بگیرد.
اگر به مقاله رجوع کنید متوجه میشوید یکروز بعد باید مخمر اضافه شود تا فرصت برای آمادگی تخمیر باشد.
اگر ابتدای مقاله را بخوانید در مورد استفاده از آبسنجی در تمام شرابها آمده است بخصوص در وبلاگ شراب سرا که تقریبا همه مقالات قدیمی بهروز شده اند.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز حسن
خرما و مویز و کشمش بالاترین میزان الکل را میدهند چون از همه شیرینتر هستند و مقدار پکتین آنها نیز زیاد است.
تولید شراب با درجه 18% امکان دارد ولی نه با مخمر کیک و نان بلکه با مخمرهای خیلی قوی مخصوص که متاسفانه در ایران موجود نیست. در ضمن کمتر کسی شراب را با درجه بالا میپسندد.
موفق باشید.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
ضمن عرضه سلام و خسته نباشید خدمت ساقیه گرامی انتهوار متاسفانه سوالاته من تمام شدنی نیست و هی مزاحمه شما میشم از این بابت ببخشید
1-من چند وقت پیش الکل صنعتی گرفتم میدونم خوردنش خیلی مزره ولی به ناچار چون ساقیا خیلی کم هستن و به سختی میشه مشروب تهیه کرد اینجا حالا بگزریم الکله گندمه که خیلی تلخیش کمه با آب انگوره شیشه ای که خیلی گرون هم خریدم میکس کرم مقداریشو خوردم باقیشو ریختم تو شیشه محکم درشو بستم واسه دفعه ی دیگم بعد از 3 روز دیدم مقداری کف کرده درشو که باز کردم گازه زیادی ازش خارج شد که بویه گازه تخمیر رو میداد آیا ممکنه این محلول تخمیر شه؟دلیله کف و گاز چی بوده؟میتونم باز ازش مصرف کنم؟ممکنه الکله محلول بیشتر شه(درجه الکل)؟
2-من هر شرابی میزارم بویه مخمر میده و من خیلی از این بو بدم میاد و طعمه جالبی نداره میشه به جز فیلتر زغالی راهه آسون تری بهم پیشنهاد بدین؟تقریبا همه یه مزه میدن
3-من مخمره از عطاری گرفتم که به صورته فله تو یه گونی بود هر چه گشتم بسته بندی گیرم نیومد مشکلی نداره؟نوعاشون فرق که نمیکنن؟ساحب عطاری گفت هم مخمره کیکه هم نون من که گیج شدم همچین چیزی هست؟
3-الان 16 روز از شرابه آمیوه تجاری میگزره تو این مدت قفله هوا بعضی وقتا حباب میداد بعضی وقتا هیچی حبابی از لوله نمیومد بیرون روزه 14 دره ضرفه تخمیرو باز کردم بو کردم بویه تندو تیزی میداد در زمن گاز دارم شده بود من شیشه کردم درصده الکلیم نداشت ولی یه لیوان ازش خوردم یه کم چشام سنگین شد راستی بگم به شراب آب اضافه نکرده بودم تو دمایه 27 درجه تقریبا ثابت آیا شرابم خراب شده؟
4-
آیا میتونم این قرس رو به جایه خوده کامپدن تهیه کنم و جای گزین کنم؟ potassium metabisulphite رو جعبه ی یکی از قرس هایه کامپدن نوشته
5-من پارسال شراب انگور انداختم که البته هیچی بلد نبودم البته الانم هیچ مالی نیستم فکر میکنم یه 20 روزی شد ولی تفاله ها اصلن تهنشین که نشدن هیچ رو شرابم امدن البته اون موقع نه قفله هوا داشتم نه مخمر آیا دلیلش همیناست؟
6-در مورد عسل برای شیرین کردن مشروبات اگه عسل مقداری مومم داشته باشه مشکلی پیش نمیاد؟
7-آیا شراب کشمش قابله خوردنه؟یا حتما باید ازش عرق بگیریم؟اگه میشه استفاده کرد باید چه مدت آمیزه شه؟
8-یه سوال دارم اگه در این مورد اطلاعاتی دارید منو راهنمایی کنید مخوام بدونم اگه من آزمایش خون بدم می تونن بفهمن من مشروب می خورم؟یعنی الکل تو خونم می مونه؟
9-اگه میشه طرز تهیه لیکور آلبالو رو منتشر کنید چون الان تو ایران آلبالو فراونه و بسیار مرغوب
10-دو تا از فامیل های ما که شراب درست میکنن و تویه فامیل همه تعریفشون میدن من تو چند تا مجلس دیدم که شرابه انگور تویه بشکه میارن با درده و موقعه ی مصرف اونرو از صافی رد میکنن و میگن که باعث میشه سیاهتر و الکلش بیشتر بشه جالب اینجاست که شرابشون اصلا خراب نمیشه آیا این روشه خاصی از تهیه ی شرابه و اسمه خاصی داره؟نظر خودتون در مورد این شراب چیه؟
11-به شراب مثلا شرابه انگوره 6 ماهه ی شیراز میشه شیرینی و مخمر اضافه کرد واسه این که الکل شراب بیشتر شه؟شراب خراب نمیشه؟
12-منظور از مخمر کیک همون بیکینگ پودره که رنگش سفیده؟

تقریبا سوالاتم در مورد مشروبات تمام شد ببخشید که اینقد سوالام زیاد شد خواستم دیگه مزاحمتون نشم
سلامتی وشاد کامی براتون آرزو میکنم

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقي مهربان
باخبرم كه ساقي ما سر خويش دارد و سوداي خماري هزار يار دلشده.بماني برايمان دلزده شديم اينقدر مارتيني پيموديم آپ كنيد كه بيشتر بدانيم.
منت دارم

Anonymous ناشناس said...
با درود

شراب انجیری طبق دستور شما انداختم که نتیجه بسیار مطبوع از کار درآمد فقط ابتکاری که به خرج دادم در هنگام شیشه کردن مقداری افشره لیمو ترش و شکر بدان افزودم آیا اینکار مشکلی به وجود نمی آورد؟ ضمنا یکی از در یکی از شیشه های شراب من مقداری مایع سفید رنگ مثل شیر به دیواره چسبیده بود که با باز کردن درب آن و تکان دادن از بین رفت

شاد باشید

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی جان
عجب حوصله ای دارید. نمیدانم اینهمه سوالات و پاسخها نتیجه ای هم دارد یا نه؟ اغلب آنها تکراری یا و یا نویسنده کاملا بی اطلاع است. تقریبا شش دقیقه طول میکشد تا این صفحه باز شود. وای بحال آنها که در شهرستان هستند.
نازلی هستم

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز احسان
اینگونه که بنظر میرسد شما مقالات دانستنیهای انتهورا را کاملا مطالعه نکرده اید که پیشنهاد میکنم حتما آنها را مطالعه کنید. مجبورم خیلی خلاصه پاسخ سوالات متعدد شمار را بدهم. 1
- نوشیدن الکل یعنی مردن حالا چگونه شما جان سالم در برده اید قدری عجیب بنظر میرسد. نخیر الکل صنعتی قادر به تخمیر نیست ولی مواد اضافه شده به آب انگور ممکن است باعث فعل و انفعالات شیمیایی شود.
2- شراب را با فیلتر زغالی نمیتوان تصفیه نمود و نتیجه چیز خوبی از آب در نمیآید. همه شرابها بوی تخمیر میدهند مگر آنکه مدتی آمیزه شوند.
3- من چیز ندیده را چگونه میتوانم بشناسم و قضاوت کنم. کار من با علم غیب و جادوگری فاصله دارد.
3- خیر شراب خراب نشده مگر آنکه بنوعی دستکاری و یا الوده شده باشد و علت تخمیر شدن و نشدن را هم در همان مقالات دانستنیها بخوانید که قصه درازیست.
4- اگر روی قرص کامپدون نوشته پس قرص کامپدن یا همان متا بی سولفیت پتاسیم است.
5- دلیل آنرا نمیدانم چون سوال شما را متوجه نشدم.
6- به عسل مخلوط با موم عسل خام میگویند. وقتی نامی از عسل برده میشود منظور خود عسل است.
7- شراب کشمش هم خیلی خوب میشود و بعد از حداقل 4 ماه آمسزه کاملا صاف میشود ولی شراب بوی خاک میدهد.
8- تا 36 ساعت اول بله.
9- به مقاله ویشنوکا مراجعه کنید.
10- خیر اطلاعی از این روش ندارم.
11- اضافه کردن شیرینی و مخمر بعد از تخمیر کامل معمولا باعث فساد میشود تا بهبودی.
12- مقاله پرسش و پاسخ را مطالعه کنید.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
معمولا در این موقع از سال برای کارهای حرفه ای باید به مناطق دیگری مسافرت کنم و برای مسافرت نیاز به آمادگی های زیادی است. با این حال سعی میکنم در دسترس باشم ولی آنچه کم دارم وقت است.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مهیار
لطف کنید به مقاله شامپاین مراجعه کنید تا از زیر و بم کار آگاه شوید.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز نازلی
در این مورد حق با شماست و دوستان اطلاع میدهند که باز کردن صفحه نظرات بخاطر سنگینی بسیار مطالب مشکل است. ناچارا بسیاری ایمایل میزنند و همین سوالاتی را که اینجا میبینید اغلب بصورت ایمایل هم ارسال میشود و باز هم توقع دوستان آنست که پاسخ هر دو را بدهم. متاسفانه ادب اجازه نمیدهد که سوالی را بی پاسخ بگذارم ولی دریای سوالات بی انتها و اگر بسیاری از پاسخ ها را بخوانید سوالات یا تکراریست یا مقاله های جنبی و آگاهی دهنده ها مطالعه نشده. راه حلی هم بنظرم نمیرسد.
آرزو دارم دوستان ارزش وقت را بدانند.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام
استاد در حسابگر توليد شراب آيا مي توانم از هركدام از حالات كه در مقاله حسابگر توليد شراب نام برده ايد استفاده كنم ؟ ( در نتيجه آخر كه فرق تمي كند ؟) وشما كدام حالت را پيشنهاد مي كنيد و همچنين در قسمت بهبودي دادن (اگر مواد اضافی شیمیایی یا طعم و بو دادنی یا رنگی اضافه شده ( منظور چطور موادي هست ؟( شكر- مخمر – ليمو و .. )

Anonymous ناشناس said...
با سلام به استاد گرام
من برای تهیه عرق خرما به روشی که گفته بودید عمل کردم.تنها مشکلی که داشتم تهیه مخمر بود که درنهایت بر خلاف میل باطنی (به دلیل پیدا نکردن مخمر شراب و مخمر کیک ) مجبور به استفاده از مخمر نون(همون مایه خمیر)شدم که در ابتدا روند تخمیر خوب بود و من مزه الکل مایع تخمیری را حس میکردم اما بعد از ده یا دوازده روز جوشش تخمیری ایستاد.بعد از دو سه روز از ایستادن جوشش من فرصت نکردم محصول را از صافی رد کنم که در این مدت اندک اندک مزه الکل جای خودش رو به مزه سرکه داد و بعداز دو هفته هیچ اثری از مزه الکل نبود وتمام مایع مزه سرکه گرفته بود.
در ضمن من قبلا هم چنین تجربه ای از مایه خمیر داشتم به همین علت از مخمر آبجو استفاده میکردم که جواب هم داده بود.با توجه به این که من روزی دو بار مایع را بهم میزدم به نظر شما ایراد کار من در کجا بوده؟
آیا استفاده از مایه خمیر شتباه من بوده؟
اگر از مخمر آبجو استفاده کنم چه مشکلی پیش میاد؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
بله افزودنی ها شامل کلیه موادی است است که در دستورالعمل تهیه و قبل از اضافه کردن مخمر به مایع شراب اضافه میشود. نکته قابل توجه آنست که این جدول راهنمای مصرف میزان شکر و حرارت محیط دانست ولی اضافه کردن سایر مواد اسیدی یا رنگی یا طعمی تاثیر زیادی در نتیجه گیری ندارد. هرگونه تغییر در درجه حرارت و میزان قند مصرفی یا موجود در مایع تاثیر کلی در نتیجه کار یعنی میزان تولید الکل دارد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز آرش.
لطف کنید و از همین مایع و پس از صاف کردن عرقگیری کنید و مسلما به نتیجه ای خواهید رسید زیرا الکل به این سرعت نمیتواند سرکه ای شود. در مورد استفاده از مخمر کیک یا نان باید دقت زیادی کرد که دارای جوش شیرین نباشد و بهمین دلیل در تمام دستورالعمل ها گفته شده مخمر را فعال کنید تا اگر جوش شیرین در آن باشد از بین برود.
مخمر آبجو قدرت زیادی برای تهیه شراب و بخصوص خرما که دارای شیرینی زیادی است ندارد مگر آنکه مخمر اصلی آبجو و مصرف آنهم تحت شرایط اولیه فعال کردن باشد. متاسفانه مخمر آبجو اصل نیز خیلی مشکل بدست میآید و با آنکه فروشندگان اعلام میکنند مخمر واقعی است ولی بدلیل باز بودن و در معرض هوا بودن و یا مخمر تقویتی بودن (که بیشتر مخمر های آبجو موجوی در بازار مصرف خوراکی داشته و مخمر تقویتی است نه مخمر قند موجود در مایع شراب یا آبجو).
اگر امکان دارید از مخمر کیک (نه جوش شیرین) استفاده کنید که نتیجه بهتری میدهد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقی مهربان
چند ماهی میشود که کافه نشین انتهورا هستم تا امروز فرصتی نبود که سری به اکناف کافه بزنم از سر اتفاق مسیرم به نوشته ی آداب مشروبخواری خورد و متحیر ماندم که ساقی ما چه مسوولیتی بر خود روا کرده.زنده باشید.چه اینکه ما همه عذاب کشیده یا آزار دهنده ی یاران در جمع بوده ایم و آشنا به نادانی وندانمکاریها بماند.اول اینکه ساقی ممنون از توجه تان.دیگراینکه دلشدهگان و از راه رسیده گان سری به این نوشته بزنید تصدیق خواهید کرد کاربردمخمر و رنج آبسنج به کارمان نیاید اگر ندانیم چطور موجبات لذت باید فراهم شود.
ساقی ار باده از این دست به جام اندازد...

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
امید آن دارم که همه دوستان قبل از حتی فکر کردن در مورد استفاده از مشروب ، از آداب و فرهنگ مشروبخواری و خطرات و مضرات و شاید استفاده های پزشکی آن مطلع باشند.
با تشکر از شما
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام به ساقی چه کار کنم موقع در اوردن عرق کشمش خوش بو و معطر بشه مرسی

Anonymous ناشناس said...
سلام به ساقی چه کار کنم موقع در اوردن عرق کشمش خوش بو و معطر بشه مرسی

Anonymous ناشناس said...
ba salam
agar lotf konid be ghair az tarze tahiyeye sharab sib va moz tarze tahiyeye araghe moz va sib ro ham tozih bedid