شراب به

** نویسنده را باور بر اینست که دوستان عزیز از ضد عفونی کردن ، روش کلی تهیه شراب ، آبسنجی ، کاربرد جدول انتهورا ، بشکه تخمیر ، کیسه متقال صافی ، قفل هوا 1 و 2 ، همزن ، سیفون کردن ، شیشه کردن شراب ، آمیزه کردن شراب ، فرق بین مصرف شکر و عسل ، انواع مخمر موجود در بازار ، موم اندود و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب اطلاع داشته و نیازی به توضیح واضحات نیست.

این دستورالعمل برای تهیه پنج لیتر شراب تهیه شده است. رنگ این شراب نارنجی و دهان مزه لطیف به را داراست. از زمان تهیه تا آمادگی شراب زمانی حدود یکسال وقت لازم دارد.

مواد لازم:

به معطر و رسیده و بدون لکه 3 کیلوگرم

شکر 1 کیلوگرم (یا 700 گرم عسل) برای تخمیر اولیه

شکر 200 گرم (یا 150 گرم عسل) برای تخمیر ثانوی

مخمر 7 گرم

آب تا 5 لیتر

انگور سفید* 150 گرم

دو ساقه نعنای تازه

* در این شراب بجای انگور میتوان 150 گرم قره قاط ( قره غاط ) تازه و شسته نشده مصرف نمود و در نتیجه رنگ شراب تیره رنگ شده و طعم مطلوبی نیز خواهد داشت.

ابزار لازم:

بشکه 10 لیتری ( پلاستیکی یا شیشه ای )

شیشه بزرگ 5 لیتری

دیگ پخت

کارد و تخته و رنده

قفل هوا

لگن یا تشت بزرگ

دستکش یکبار مصرف

کیسه صافی متقال

منبع حرارت (گاز یا برق)

طرز تهیه:

با کمک دستکش و کارد و تخته ، به را چهار قاچ (قاش) کرده و مغز میانه و تخم و آوند چوبی اتصال به شاخه را جدا کرده و دور بریزید.

حدود 4 لیتر آب را بجوشانید و درون بشکه ده لیتری بریزید.

به تمیز شده را رنده کرده و درون بشکه بریزید ، هم بزنید.

درب بشکه را با پارچه تمیزی پوشانده و در آن را بطور آزاد ببندید و بگذارید 24 ساعت در همان حالت در محل گرمی باقی بماند. در این حالت میوه قدری تخمیر میشود.

.......

با کمک کیسه متقال محتوی بشکه را صاف نموده و آب میوه را به درون بشکه 10 لیتری عودت دهید.

انگور یا قره قاط را بکمک دستکش کاملا له کرده و درون بشکه بریزید.

درون لیوانی 2 ق. غ. شکر یا عسل را باکمی آب و مخمر مخلوط و هم بزنید تا حل شوند و سپس باقی شکر را با کمی آب گرم هم بزنید تا کاملا شکر حل شدخ و به بشکه منتقل کنید.

نعنا را با ساقه بدرون بشکه بیندازید و آنقدر آب جوش خنک شده اضافه کنید که تا ده سانتیمتری دهانه بشکه برسد.

درب بشکه را بسته به مکان نسبتا گرمی با درجه حرارت 22 تا 25 درجه سانتیگراد و بدور از نور مستقیم آفتاب منتقل کنید.

قفل هوا را نصب نمائید.

جند روزی یکبار قفل هوا را بازدید کنید و اگر لازم بود آب تبخیر شده را اضافه کنید.

15 روز یا تا زمانی که قفل هوا از جوشش باز ایستد که علامت پایان تخمیر اولیه است، صبر کنید.

.......

شراب را با دقت سیفون و به شیشه 5 لیتری منتقل کنید.

شکر یا عسل را اضافه کرده ، درب شیشه را بسته ، با تکان دادن شیشه آنرا هم بزنید تا حل شود.

قفل هوا را نصب کرده و بگذارید تا سه ماه در محلی خنک (بین 17 تا 23 درجه سانتیگراد) و دور از نور آفتاب ، تخمیر ثانوی انجام شود.

جند روزی یکبار قفل هوا را بازدید کنید و اگر لازم بود آب تبخیر شده را اضافه کنید.

......

با دقت بدرون شیشه سیفون کرده و چوب پنبه کنید ، در صورت لزوم موم اندود کنید.

شیشه ها را به محلی تاریک و خنک منتقل نموده ، (بصورت مورب یا خوابیده) تا حدود شش ماه صبر کنید تا آمیزه شود.

نوش جان

مقاله بعدی: شراب انبه

برچسب‌ها: ,

10 Comments:
Anonymous ناشناس said...
salam,haji khoda bood bloget kheili hal kardam ham ba bloget ham ba khodet chon man ba harchi aragh khore mese khodame hal mikonam,age persian rap goosh dade bashi shayad mano beshnasi ( karen omega )dar har soorat moafagh bashi age khasti be idim pm bede >> karenomega <<

Blogger انتهورا said...
با سلام و تشکر از شما دوست عزیز
بجان عزیزت تا خرخره این روزها گرفتارم ولی بچشم
موفق باشی
ساقی

Blogger ZOORBA said...
عرض سلام بر ساقی گرامی و تشکر از سایت بسیار پر بار و وزینتان اگر ممکن است کمی هم در مورد آداب خوردن شراب توضیح بفرمایید وهمیشه گفته اند کار را که کرد انکه تمتم کرد. درود و دو صد بدرود

Blogger انتهورا said...
با سلام
شاید آنچه که را که بتوان ستون و پایه هر گونه سنت یا تمدنی نامید ، فرهنگ آنست. نوشیدن مشروبات الکلی از این قاعده مستثنی نیست و دارای اصول و قواعد و سننی است و با آنکه در هر قوم و قبیله و ناحیه جغرافیائی متفاوت ولی همه ریشه در ادب و احترام خاص و تعادل در تمام موارد دارد. بزبانی ساده باید گفت: ادب آداب دارد.
باید عرض کنم که مقاله آن در حال تهیه است. نیاز به تصاویر تطبیقی و مطالعه زیادی داشتم که خوشبختانه تقریبا انجام و مشغول آرایش و ویرایش مقدماتی آن مقاله هستم و در آینده نزدیکی منتشر خواهم کرد.
باز هم از تذکر شما و سایر دوستان عزیز بسیار ممنون و آرزوی موفقیت همگی را دارم.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام و تشکر فراوان از اطلاعات شما.یک مشورت و یک سئوال دارم:من فیلتر ذغالی را ساختم(با ذغال بلوط) و مورد استفاده قرار دادم ولی بر خلاف اطلاعات درج شده در جدول امیزش شما رنگ محصولا از بی رنگ به زرد تغییر رنگ داد در صورتی که در جدول گفته شده امیزش با ذغال محصول بی رنگ میدهد.با تشکر.در صورت امکان خیلی مشتاق هستم کشورو شهر سکونت شما رو بدونم.

Anonymous ناشناس said...
با سلام و تشکر فراوان از اطلاعات شما.یک مشورت و یک سئوال دارم:من فیلتر ذغالی را ساختم(با ذغال بلوط) و مورد استفاده قرار دادم ولی بر خلاف اطلاعات درج شده در جدول امیزش شما رنگ محصولا از بی رنگ به زرد تغییر رنگ داد در صورتی که در جدول گفته شده امیزش با ذغال محصول بی رنگ میدهد.با تشکر.در صورت امکان خیلی مشتاق هستم کشورو شهر سکونت شما رو بدونم.

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
راه و روشی را که من پیشنهاد کردم از نظر علمی و عملی بهترین روش تصفیه آب و بخصوص مشروب تعریقی است. در کارخانه پاکدیس رضائیه درست نمونه همین فیلتر را (البته با در دست داشتن ظروف بهتر و امکانات علمی بیشتر) ساختم و در آزمایشگاه مورد استفاده قرار میدادیم. هرگز رنگ مشروب را تغییر نداد بلکه ناخالصی ها و ذرات معلقی را که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیستند بخوبی میگرفت و نتیجه کار مشروبی با طعمی کاملا متفاوت که اصطلاحا آنرا ودکای شسته مینامیدند ، حاصل میشد. اگر به مقالات تهیه فیلتر زغالی مراحعه کنید متوجه میشوید که استفاده از زغال چوب درخت افرا ، زان ، آلش و بلوط برای کاربرد ها و انواع مشروبات مختلف پیشنهاد شده است. حتی برای رنگ دادن به مشروب با درجه بالا که نتیجه کار میتواند طلائی یا بقول شما زرد باشد نیز پیشنهاد شده است. به مقالات در انتهورا و تصاویر در خمکده بشرح زیر مراجعه کنید. مقالات
http://antahoora.blogspot.com/2007/02/blog-post_13.html
http://antahoora.blogspot.com/2007/03/blog-post_07.html
تصاویر
http://khomkadeh.blogspot.com/2007/03/blog-post.html
http://khomkadeh.blogspot.com/2007/02/blog-post_560.html
http://khomkadeh.blogspot.com/2007/02/blog-post_4460.html
علت تغییر رنگ مشروب شما فقط یک عامل ساده است. زغال مصرف شده هنوز نیمسوز بوده و کاملا زغال نشده است.
مهمتر اینکه در این میان شما ضرری هم نکرده اید. مشروب خود را بگذارید مدتی طولانی (بیش از سه ماه) با این زغال در محفظه بسته ای بدون نور مستقیم آفتاب و در محلی نسبتا سرد باقی بماند تا نتیجه کار رنگی درست شبیه رنگ ویسکی را پیدا کند و طعم آن نیز 100% تغییر یافته و طعم ویسکی را خواهد گرفت ولی این را میگویم که این ویسکی نیست. (چون ویسکی از تعریق غلات تخمیر شده بدست میآید)
در مورد محل زندگی من ، من نه این اجازه را بخودم میدهم و نه این تمایل را دارم که در این دنیای مجازی عصر الکترونیک از کسی بخواهم حتی نام خود را بمن بگوید. بگذارید دوستی شما و سایرین با من آنقدر ادامه یابد که نظر و عقیده و مرام یکدیگر را بدانیم و درک کنیم و با هم به مهمانی صفا و دوستی الکترونی خود ادامه دهیم ولی .... هیچیک مهمان افتخاری سویت 209 نباشیم.
تصور و خیال کسی را نکشته است. هم اکنون که روی دکمه های این رایانه میزنم تصور میکنم نام شما "عزیز" است و در یک کافه مجازی ، درست در کنار یا روبروی هم اطراف میزی با سایر دوستان نشسته اید و بسلامتی هم جرعه مینوشید و منهم ساقی این کافه خیالی هستم. شاید در اصل همسایه یکدیگر هم باشیم.... شاید من ساقیم و همه شما باقی.
آرزویم موفقیت شما و همه دوستان "عزیز" است
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی خوب
مدتهاست از این سایت دیدن میکنم و حتی آنرا بدوستان توصیه میکنم و بخصوص در قسمت سئوال و جوابهای شما و سایرین سیر میکنم. علت اینکه این بار نظر خودم را مینویسم همان چیزی است که شما هم به آن معتقد و معترفید ، دوستی مجازی تا حد و اندازه و مرزی مشخص
گاهی از جوابهای شما این شک برایم پدید میآید که شما زنی متشخص و محترم و گاهی پدری مهربان و دلسوز ولی همیشه دوستی حاضر بجواب و مشکل گشا
مایل نیستم پاسخی به نظرم دهید ولی تقریبا دارم باور میکنم که همان اولی هستید
زنی مهربان ، متشخص ، دوست داشتنی و خیرخواه و شاید مادری دلسوز
من همان نازلی هستم

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت استاد عزیز
من شراب به گذاشتم و تا مرحله تخمیر اولیه فکر کنم پیش رفتم , می خواستم بدونم بشکه مرحله دوم تقطیر حتما باید شیشه ای باشه ؟
از همون بشکه پلاستیکی مرحله اول نمیشه استفاده کرد ؟
در ضمن بشکه من تقریبا بوی شراب میده و کمی هم بوی الکل به مشام میرسه ولی قفل هوا اصلا کار نکرد یعنی جوشش نکرد با در نظر گرفتن این مطلب که مطمئن هستم کاملا آب بندی هستش ؟
و سوال آخر اگه بخواهیم مزاحل زمانی را خیلی کوتاه کنیم برای مرحله دوم و مرحله بطری کردن شراب چه زمانی را پیشنهاد می کنید ؟
با تشکر

Anonymous ناشناس said...
محمد علی هستم
شراب گلابی ریختم، جهت تهیه 5 لیتر. یك هفته گذشته و آب میوه را صاف کردم، بعلت آب انداختگی گلابی، و اضافه کردن شکر، حجم آب میوه به بیش از 5 لیتر رسیده، آیا باید باز هم آب اضافه کنم؟
متسکرم