بگمازنامه و نقشه برج

یکی از دوستان قدیمی حقیر آقای علی ت. که صاحب قلم ، هنرمند و رسام ماهری نیز هستند و توصیه های ایشان همیشه چراغی در راه وبلاگ نویسی حقیر بوده است ، زحمت فراوانی کشیده و نقشه برج تقطیر خانگی را با دقت و تامل خاصی طراحی و رسامی نموده اند که نتیجه زحمت ایشان را به فرمت پی دی اف میتوانید از اینجا داونلود کنید.

لازم بتذکر است که ایشان تغییر کوچک ولی لازمی نیز در طراحی رادیاتور (خنک کننده) داده و از صورت صاف بصورت مارپیچ تغییر داده اند که کمک بزرگی به خنک کردن و سیلان محصول تقطیری میکند.

یکی دیگر از زحمات ایشان که باز هم نشانه خوش ذوقی و سلیقه ایشان است تهیه کتابچه ایست از کلیه مقالات انتهورا به صورت پی دی اف و همچنین بصورت میکروسافت وورد که دوستان میتوانند از آن استفاده کنند.

از دوستان عزیز خواهش دارم که لطف کرده و در این پست هرگونه پرسشی در دو مورد بالا دارید در ستون نظرات و پیشنهادات با ایشان در میان گذاشته و مسلما ایشان آنقدر بزرگوار هستند و سوالات فنی دوستان را پاسخ خواهند داد.

برچسب‌ها:

33 Comments:
Blogger mohsen said...
با سلام و درود
استاد از زحمات همیشگی و بی وقفه جنابعالی تشکر می کنم و هم از کلیه دوستانتان که در راه رسیدن به هدف شما از خود گذشتگی دارند و دیگران را به مقصود می رسانند.امیدوارم که همیشه سالم و سرفراز باشید.

Anonymous ناشناس said...
آقای علی ت
دست شما درد نکند که کمک بزرگی به من کردید و حالا براحتی همگی پست های موجود را با این فایل در اختیار دارم.
فقط لطف کنید بفرمایید بگماز چه معنی دارد.
علی هستم از اهواز

Blogger mohsen said...
با سلام
استاد مطالب هر دو فایل آپلود شده ساخت برج تقطیر خانگی می باشد.

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی
ساقی جان من یه مدتیه که عرق می گیرم البته با همکاری پدرم و با هم مشکل داریم اون تاکید شدیدی داره که شرابی که می خوای ازش عرق بگیری باید تا دو هفته همش نزنی ولی توی آموزشهای شما فرق میکنه حلا من موندم که کدوم روش درست تره البته من با روش پدرم عرق میگیرم بازده عالیه
دوموین مشکل سره دورزیز سر تقطیره اون میگه که از اولین پخت تا جایی که دانه های مشکی ته ظرف می افته باید دور بریزی و از پختهای دیگه در اون روز احتیاجی به دور ریختن نیست البته من از روش شما استفاده میکنم
در مورد مخمر بشدت مخالفه و می گه اگه میخوای شراب زود درست شه کشمش رو چرخش کن
در مورد اضافه کردن شکر به شراب شما و من و پدرم مخالفیم ولی اون میگه مشکلی نداره چون دوسته روسی اش بهش گفته تویه ارتفاعات روسیه در زمستان که جاده ها بسته میشه ازشکر عرق میگیرن یا حتی می گه توی ایران عرق فروشان از آب و شکر عرق میگیرن
ببخشید طولانی شد می خواستم نظر شما رو بدونم مخصوصا دو مشکل اول
پاینده باشی

Anonymous ناشناس said...
عزیز دل سلام.
اولا تا ما اومدیم این فایل ها رو دریافت کنیم پیام خطا به این شرح آمد

Bandwidth Limit Exceeded
The available bandwidth quota for this file system has been exceeded.
(/Saghikhmar/Tower-AT.pdf)

Please, try again later
دوم اینکه ریشه آنجلیکا را به اسم سنبل ختایی پیدا کردیم که به نظر میاید همان باشد.من عکس بوته و مشخصات و اثراتش را که تطبیق دادم فکر میکنم خودش است.

Anonymous ناشناس said...
و البته این هم لینکی که منبع اصلی این ادعاست.
و سوال دیگر...در مورد آبسینت هم اگر برایتان زحمتی نبود توضیح مختصری بدهید.
به شادی
http://www.aftab.ir/lifestyle/view.php?id=11305

Anonymous ناشناس said...
با سلام

دوست ناشناس عزیزی که در مورد معنی "بگماز" پرسیدند، باید عرض کنم که من این کلمه را اولین بار در کتاب پرمایه و ارزشمند شاهنامه فردوسی خواندم و هر جا که رستم بر دشمنان چیره میشد و خدای را پس از پیروزی بر دشمنان نیایش میکرد، پس از نیایش نیز با دوستان جشنی برگزار میکردند و در آن "بگماز" میکردند که معنای شراب خوردن میدهد.

Anonymous ناشناس said...
عزیز دل سلام دوباره
جسارتا این سوال را هم جواب دهید که از اینهمه پرسش شرمسارم.
امروز در بازار مسگری برای سفارش برج تقطیر رفتم که دوستی گفت دیگ و نیچه مسی از برج تقطیر بهتر جواب میدهد.من سابق با دیگ و نیچه عرق گرفته ام.در مطالب شما توضیحی در مورد دیگ و نیچه های استیل یا مسی مرسوم ندیدم.
سوال من این است که عرق حاصل از مایع شدن بخار الکل در دیگ (مثل دیگ نیچه) با عرق حاصل از مایع شدن بخار در خارج دیگ متفاوت است؟و اگر جایی دیگ نیچه خوبی پیدا شود باز هم شما برج تقطیر خانگی را توصیه میکنید؟

Anonymous ناشناس said...
با درود

دوستان، لینک "بگمازنامه بصورت میکروسافت وورد" دارای آدرس اشتباه بود که تصحیح گردید.
http://www.ziddu.com/download.php?uid=bK%2BalZmtcLCcnOKnaaqhkZSpZqycl5um9

در ضمن با افزودن هر مقاله جدید به سایت، سعی میکنم در اولین و سریعترین زمان ممکن "بگماز نامه" چه بصورت وورد و چه بصورت پی دی اف آپدیت شود.

با سپاس
علی ت.

Anonymous ناشناس said...
با سلام
من از هر 1.5 لیتر شراب خرما 300 میلی لیتر ودکا 30 درصد میگیرم و البته نصف 50 میلی لیتر اول ان را دور میریزم ایا این مقدار کافی است یا نه لطفا جواب را به میلی لیتر بگویید

Anonymous ناشناس said...
با عرض شرمندگی خدمت دوستان
لینک صحیح فایلهای زیر:
بگمازنامه بصورت pdf
http://www.ziddu.com/download.php?uid=bbGhlpqlbrKdnOKnZqqhkZSpY6ycnJau6

برج تقطیر به صورت pdf
http://www.ziddu.com/download.php?uid=aa%2BZmZanZbGbnOKnZKqhkZSpYaycmZyu4

بشکه پوبی بلوط بصورت pdf
http://www.ziddu.com/download.php?uid=Z66clpasZLGdnZWnsqyZlJyiZK6Wlpet4

Anonymous ناشناس said...
با درود

لطفا بفرمائید برای چوب پنبه کردن درب بطری چه دستگاهی لازم است و این دستگاه ا در تهران از کجا میتوان تهیه نمود

با سپاس

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقی عزیر و تمام دوستانی که با ساقی عزیز همکاری میکنن یه مدت طولانی بود که درگیر کار بودم با این حال وقتی اینترنت گیرم میومد سایت انتهورا گزینه اصلی بود که بهش سر میزدم خیلی خوشحالم که این سایت هنوز مثل قبل در کمال سادگی پر بار و زیباست.
نمیدونم ساقی عزیز از بین این همه دوست جدید مارو که قدیمی شدیم یادش هست یا نه سر تهیه شراب و آبجو که خیلی اذیتش کردم.
به هر حال من با ساقی شروع کردم و اگرچه ساقی عزیز پیش ما نیست ماهمیشه یک پیک به سلامتی ساقی مینوشم زنده باد.
از دوست عزیزی هم که زحمت مقالات رو به صورت پی دی اف کشیدن ممنونم ولی اگه براشون مقدوره از فونتهای عمومی مثل آریال یا تاهمااستفاده کنن و یه لینک از سایت رپید شیر یا مگا آپلود
برای دانلود بزارن
با تشکر
مهریار
راستی ساقی جان بخش آبجو رو دریاب.

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیز

ببخشید من دوباره مزاحم شما شدم -
توی مقاله تهیه ودکا(اول تهیه شراب) کشمش

- شما گفتید بعد از 7 8 روز کشمش هایی که ورم کردند رو له کنیم اما اگه بخوام در بطری رو باز کنم هوا بهش میرسه این مشکلی ایجاد نمیکنه ؟

- من الان روز دوم که شراب رو گذاشتم اما همه کشمش ها ورم کردن و اومدن روی سطح مایع - هنوز باید صبر کنم ؟

- میشه توضیح بدی چرا هوا وارد قفل هوا نمیتونه بشه و فقط میتونه خارج بشه ؟

- به شیشه که نگاه میکنم حباب هایی توش پیداست ایا این حبابها Co2 هستن ؟

- من مواد رو کمتر گرفتم آیا ممکنه که شراب سریعتر از حد معمول آماده بشه ؟

- الکل سنج رو از کجا میتونم تهیه کنم ؟ اسم دیگه ای نداره ؟ چون خودتون میدونید که به راحتی نمیشه گفت الکل سنج میخوام

- آیا میشه از شراب کشمش استفاده کرد یا حتما باید اونو به ودکا تبدیل کرد؟

ببخشید زیاد شد

Anonymous ناشناس said...
سلام مشتی
خسته نباشید.
می خواستم بدونم که چرا شراب با درد گیرایی بیشتری داره؟
ایا اصلا این سوال درست هست؟
مرسی مرسی مرسی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
روشهای متفاوتی برای تخمیر الکلی وجود دارد. اینکه کدام مناسب تر است بستگی به امکانات و تجربه شخص دارد. همانگونه که در مقالات مختلف توضیح داده ام روشهای تقطیر هم مختلف است و باز هم بستگی به امکانات و تجربه شخص دارد.
مدتی پیش بدعوت صاحب یک کارگاه تولیدی برای بررسی کیفیت براندی سیب تولیدی وی رفته بودم. تعجب من زمانی برانگیخته شد که با اولین جرعه متوجه شدم که بهترین طعم براندی سیب را را دارد. تولید این کارخانه 2000 بطری براندی سیب در سال است که از باغ سیب مجاور کارخانه تامین میشود. کارگران کارخانه سه نفر بودند صاحب کارخانه همسر و دختر 13 ساله آنان. از ابتدایی ترین ابزار شیشه کردن و تخمیر سیب استفاده میکردند و حتی ابزار تعریق آنان نیز برج تعریق (نمونه هامن که در همین مقاله راجع به آن رفته است ولی بزرگتر) با حجم 200 لیتری بهترین محصول را تهیه میکرد. در مورد تخمیر از هیچ ماده مخمر استفاده نمیکرد غیر از مخمر کهنه سال قبل (رسوبات سال قبل). شراب بسیار خوبی نیز تهیه میکرد که حدود 4000 بطری تولید سالیانه داشت ولی غیر از چند بطری برای مصرف خانواده همه را قبلا فروخته بود و محصول جدید نیز در حال آمیزه بود.
در حقیقت با ساده ترین ابزار ، روش تخمیر و تعریق موفق ترین تولید کننده سایدر و براندی سیب است زیرا تا 3 سال آینده کلیه مشروب تولید نشده را قرارداد فروش داشت آنهم به ژاپن که تولید کننده بهترین سیب دنیاست.
دوست عزیز مهم آن نیست چه ابزاری در اختیار دارید مهم آنست که چگونه از آن و از همه مهمتر از علم و تجربه خود استفاده کنید.
در مورد تهیه شراب خام برای تولید ودکا از کشمش و یا خرما بدون مخمر هم میتوان تخمیر نمود ولی بسیاری از میوه ها اجازه تخمیر وحشی را نمیدهند و شانس 50-50 است.
در مورد دانه های سیاه باید بدانید این دانه ها ذرات معلق قند سوخته هستند که طعم ودکا را قدری شیرین نیز میکنند ولی میتوان آنرا نیز فیلتر نمود.
در مورد چرخ کردن کشمش ، این روش خیلی سالمی نیست ولی باز هم بستگی به تجربه شخصی دارد. در مورد استفاده از شکر در تهیه ودکا با آنکه در مقاله ودکای سیب زمینی نوشتم ، امکان هست ولی آنکس که ودکا از شکر میگیرد مطمئن است شکر از نیشکر است و نه شکر صنعتی که امروز در همه جا فراوان است.
بله متاسفانه قاچاقچیان مشروب در ایران از مخلوط آب و شکر عرقگیری میکنند و گاهی نتیجه این جنایات را نیز در مطبوعات میخوانید.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز احسان
من در مورد فایل ها فعلا نظری ندارم چون در آینده برنامه دیگری برای انتشار همه کارهای دوستان دارم ولی خوب مدتی طول میکشد و در حال آزمایش هستم.
با تشکر از لطف شما دوست عزیز کاملا حق با شماست و آنجلیکا همان سنبل ختائی است و در ضمن مقاله جین نیز بهروز شد.
در مورد دیگ و نیچه اگر منظور شما را درست فهمیده باشم همان دیگ تقطیر خانگی است (اگر نیست بنویسید تا متوجه شوم). دیگ تقطیر حسن زیاد و عیب زیادی نیز دارد. اولا کنترل حرارت در دست تهیه کننده نیست و ثانیا نیاز به مراقبت دایم در حال تخمیر را دارد و ثالثا دور ریز الکی آن زیاد است و رابعا بوی ماده شراب گرفته شده را بشدت با خود دارد که البته در مواردی بسیار نیز خوشایند است.
برج تقطیر برای کسانیست که نیاز به ودکای بهتر و کم بو دارند ولی در عوض دردسر تهیه برج زیاد و خیلی هم گران تهیه میشود.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
با مقدار تولیدی که شما ذکر کرده اید ، شراب خرمای شما باید 15% الکل داشته باشد که نسبت شراب خام شما به الکل تولیدی بسیار خوب است و نشان دهنده تولیدی مرغوب.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
لطف کنید به تصویر زیر رجوع کنید. متاسفانه این ابزار ساده در ایران نیست ولی اگر فرصتی شد طرح آنرا تهیه و منتشر خواهم کرد.
http://meysara3.blogspot.com/2008/04/blog-post_13.html
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز د د د
البته منظور شما بشکه تخمیر است که باز کردن درب آن با رعایت بهداشت و تمیز بودن دست و ابزار هیچگونه اشکالی ندارد. اگر مقدار کمی کشمش است با کمک دستکش یک بار مصرف و فشار دادن کشمش های باد کرده در دست میتوان آنها را کاملا له کرد ولی اگر زیاد است نیاز به قدرت زیادتری دارید مثلا استفاده از پای مبارک و یا سیمین بری که براحتی در تشت بزرگی میتوانید این عمل را انجام دهید.
دوست عزیز اگر مقاله را بدقت بخوانید متوجه میشوید که از همین روز دوم باید آنرا همبزنید تا زیر و رو شده و رد ضمن کشکش ها در اثر این حرکت خراشیده هم میشوند که کمک موثری به آزاد شدن قند کشمش و تخمیر است.
عملکرد قفل هوا بخاطر فشار گاز تولیدی ماده تخمیری است و شبیه سوپاپ یکطرفه عمل میکند چون ماده تخمیری مثل موجودات زنده نفس نمیکشد بلکه اکسیژن موجود در مایع را مصرف میکند و با شکسته شدن قند گاز اکسید کربن تولید میشود و خوب از قفل هوا خارج میشود. به مقاله زیر و سوال سوم مراجعه کنید:
http://meysara3.blogspot.com/2008/04/blog-post_13.html
فرآیند تولید بستگی به سه عامل میزان قند ، گرمای محیط و رطوبت دارد. کم و یا زیاد بودن مقدار تولید اثری در طول پروسه ندارد.
اسم انگلیسی آن الکل متر است ولی از کجا باید تهیه کرد نمیدانم ولی اگر در تهران زندگی میکنید بهتر است سری به اطراف جمهوری و سپه بزنید.
بله شراب کشمش هم قابل استفاده است ولی نوعی طعم و بوی خاص دارد و آنهم بدلیل خشک شدن انگور در زیر نور آفتاب است.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
حقیر مشهدی نیست و تا آنجا که اطلاع دارم متولد شیراز هستم.
بله این حقیقت دارد که شراب با درد اثر گیرایی زیادی دارد ولی از نظر کیفیت و رنگ و حتی طعم خیلی مطلوب نیست. علت آن وجود مواد معدنی و آلی زیادی است که هنگام صاف کردن شراب از آن گرفته میشود.
البته باید بخاطر داشت شراب دردی تفاوت زیادی با شرابی دارد که رسوبات آن هنوز در آن موجود است و شراب دردی بدلیل جا افتادگی و آمیزه طولانی کاملا تغییر حالت میدهد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درود.
از مارتینی و لیکور سیب برامون بگو.

Anonymous ناشناس said...
جا داره از آقای علی ( دوست آقای ساقی) تشکر کنم بخاطر اینکه آموزش تمام شراب ها رو بصورت پی دی اف در آوردن و روی سایت گذاشتن .

Anonymous ناشناس said...
انتهورای عزیز سلام

یه سوال دیگه دارم - همونطور که گفتم من الان کشمش گذاشتم تخمیر بشه.

کارم رو توی یک شیشه جدید و تمیز شروع کردم سر شیشرو کایوچو گذاشتم که هوا وارد نشه دورش هم کلی چسب زدم که اصلا فکر نکنم هوا بتونه واردش بشه. قفل هوا رو هم گذاشتم (قفل هوا رو که لازم نبود تمیز کنم؟ آخه تماس نداره)
قفل هوا پایینش سوراخ شده برای همین نمیتونم آب بریزم کلی چسب هم زدم بهش یکم بوی تند گرفته
دوره شیشرو هم پتو گذاشتم که هم نور بهش نرسه هم گرم بشه وقتی به شیشه نگاه میکنم یه سری حباب توش هست که فکر کنم co2 باشه.

اما تنها چیزی که منو به شک انداخته بوش هست ... نمیدونم بخاطر چسب ها یه بوی تند پیدا کرده ! یا سرکه شده ! البته بوی شیرینی کشمش هم توش احساس میشه ...

در کل میخوام بدونم از کجا بفهمم کارم تا الان درست بوده ؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز د د د
کمی صبر و حوصله و همزدن روزانه شما را بسر منزل میرساند. بوئی را که حس میکنید بوی گاز اکسید کربت و نشانه شروع تخمیر است. همزدن روزانه فراموش نشود.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با درود

دوست عزیز من چوب پنبه را پس جستجوی بسیار تهیه کردم اما موفق به تهیه دستگاه اسکرو نشدم
آیا روشی هست که بتوان بدون این دستگاه سر بطری را چوب پنبه زد؟

با سپاس

Anonymous ناشناس said...
سلام مجدد

دوست عزیز من یک سوال دیگه هم داشتم

شما اینجا http://antahoora.blogspot.com/2007/11/blog-post_21.html گفتید که برای تهیه مشروب تعریقی نباید از شکر استفاده کرد اما توی مقاله تهیه ودکا - کشمش گفتید شکر یا عسل دو قاشق غذا خوری استفاده بشه

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
متاسفانه دستگاه چوب پنبه زنی در ایران نیست و برای ساخت دستگاه آنهم احتیاج به مقداری وقت و رسامی حقیر است که فعلا فرصت آنهم نیست ولی بچشم
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز د د د
بله کاملا حق با شماست و در موارد بسیاری استفاده از شکر موجود در بازار برای تعریق مناسب نیست. البته اگر به مقاله عرقگیری از سیب زمینی مراجعه کنید متوجه میشوید این قانون شکسته میشود و تهیه عرق سیب زمینی با شکر توصیه شده است. علت هم آنست که این دستورالعمل را یک روسی به حقیر داده و خودم به شخصه هم آنرا مصرف کردم و نتیجه هم بد نبود.
در مورد استفاده از مقداری جزیی شکر در مقاله ای که شما اشاره کرده اید باید به بقیه مقاله هم توجه کنید که ابتدای هر پخت برای چلوگیری از هر گونه الکل نا مناسب باید دور ریخته شود.
موفق باشید
ساقی

Blogger mohsen said...
با سلام به آقاي علی ت :
دوست عزيز در وهله اول از زحمتي كه كشيده ايد تشكر مي كنم و اميدوارم كه موفق باشيد و اين راه را ادامه دهيد. سوال من در مورد لينكهاي است كه در قسمت فایل های بعضی از مقالات باز نمي شود و The page cannot be displayed يا File not found مي دهد آيا امكان دستيابي به اين فايل ها به صورت مجدد مقدور مي باشد ؟ با تشكر

Anonymous ناشناس said...
سلام و درود فراوان به ساقی عزیز
اول بگم بسیار بسیار نگران از اطلاعات شما بودم
سال گذشته بند به بند دستورات شما رو درباره شراب شیراز اجرا کردم

بی نظیر ترین و فوق العاده ترین شرابی که دیدم شد
سپاس و درود مجدد
برج تقطیر خانگی ساختم
البته کاملا استیل
برای ساختش رفتم دوره دیدم
نزدیک یک میلیون تومان ابزار خریدم و نزدیک پانصد هزار تومان لوازم استیل
درجه صنعتی گذاشتم البته توی دیگ و بین دیگ و برج هم گذاشتم یعنی 3تا درجه
ودکا کشمش کشیدم از ده کیلو کشمش 3لیتر عرق 96% داد بیشتر نتوستم بگیرم
خانواده و جد و ابادم مشروب خورن
بی نظیر ترین و عالی ترین مشروب تجربه خانواده رو امتحان کردیم
درووووووووود و سپاس کسی کمک بخواد در خدمتم مانی

Anonymous ناشناس said...
سلام وقت بخیر من لینک پی دی اف رو نمی تونم باز کنم میشه کمک کنید

Anonymous ناشناس said...
کانال تلگرام انتهورا:
R_antahoora@