ساخت این قفل هوا بسیار ساده و نیازی به مهارت ویژه نداشته بلکه به قدری دقت و خلاقیت نیازمند است و از نظر عملکرد هیچ فرقی با بهترین نمونه خارجی آن ندارد.

لوازم و ابزار:

قوطی پلاستیکی خالی فیلم با درپوش (چفتی یا پیچی و ازجنس بیرنگ یا شفاف باشد بهتر است)

سرنگ با قطر حداقل 1.5 سانتیمتر (قطر 2 سانتیمتری بهتر است)

خودکار معمولی (نوعی که مغز آن از انتها خارج شود)

چسب دوقلوی قوی و خوب

مته نازک 2 میلیمتری و حدود 8 میلیمتری(باید 2 میلیمتر از قطر پوسته خودکار کوچکتر باشد)

اره ظریف

چند چوب کبریت یا خلال دندان و یک قاشق غذاخوری

طرز ساخت:

** مطمئن شوید قوطی فیلم ، میله درونی سرنگ و بدنه خودکار تمیز و عاری از چربی و آلودگی های دیگر است. اگر لازم است با آب و صابون بشوئید و خشک کنید.

درب قوطی فیلم را باز کرده ، از داخل درب در 3 یا 4 نقطه نزدیک به لبه سوراخ با قطر 2 میلیمتری کنید ، با مته 8 میلیمتر یا کمتر (ضخامت مته باید از قطر خارجی خودکار حدود 2 میلیمتر کوچکتر باشد) درست در مرکز قوطی و از طرف خارج یک سوراخ کنید.

میله درونی سرنگ 1.5 سانتی (2 سانتی باشد بهتر است) را بیرون آورده و با اره ظریف به طول 4 سانتیمتر از انتهای بسته آن ببرید. اینک یک لوله تو خالی بطول 4 سانتیمتر با یک سر بسته و یک سر باز در اختیار دارید.

مغز درون خودکار را بیرون آورید (میله ای که با آن مینویسد) و سر دیگر خودکار را باز کنید تا فقط پوسته خالی خودکار باقی بماند اگر سر خودکار جدا نمیشود آنرا با اره ببرید. این پوسته درون تهی باید حداقل 12 سانتیمتر طول داشته باشد.

بستگی به نوع چسب دوقلو و میزان مخلوط کردن آن ، مقداری را روی یک سطح صاف یا داخل قاشق غذا خوری تمیز ریخته و با کمک چوب کبریتی کاملا مخلوط کنید.

انتهای سرنگ (سری که بسته است) را چسب بزنید و درست در طرف داخلی و درست در وسط درب قوطی فیلم بچسبانید. با کمک دو انگشت سبابه و اشاره هر دو را در یک دست بگیرید و قدری فشار دهید تا محکم شود. با کمک چوب کبریت مقداری چسب به اطراف محل اتصال باز هم جسب بزنید تا کاملا اطراف آن پوشیده از چسب شود. در محلی بگذارید تا کاملا خشک شود.

با قلمی روی پوسته آن بفاصله 3 سانتیمتری خودکار علامت بزنید و قسمت بالای سر پوسته خودکار را به درون سوراخ 8 میلیمتری (یا کمتر) با فشار وارد کرده و آنقدر عبور دهید تا فقط علامت سه سانتیمتر آن هم سطح کف قوطی فیلم شده و درون قوطی باقی بماند (بیش از سه سانتیمتر نباشد). هر دو طرف آنرا بکمک چوب کبریت چسب بزنید تا کاملا محکم شود. دقت کنید دو طرف قوطی و پوسته خودکار باید کاملا از چسب پوشیده تا آب بندی شود. بگذارید خشک شود.

هورا ... قفل هوا آماده است!

برای بکار بردن آن کافیست درون قفل هوا را تا عمق حدود 2 سانتیمتری آب کنید. آب نباید به لبه لوله خودکار برسد. سرپوش آنرا به آرامی سوار کنید. در این مرحله متوجه میشوید که لوله تو خالی مفز سرنگ بریده شده روی میله خودکار را میپوشاند. لوله قفل هوا را درون درب بشکه یا چوب پنبه از قبل سوراخ شده ظرف تخمیر وارد کنید. پس از چند روز کار کردن یکبار مقدار آب آنرا بازدید کنید ممکن است نیاز به اضافه کردن آب باشد.

قبل از شروع کار به تصویر و ساخت قدم بقدم قفل هوا مراجعه کنید تا درک ساخت آن آسان شود.

مقاله بعدی طرز تهیه شراب موز.

برچسب‌ها:

27 Comments:
Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی عزیز.واقعا بابت مطلب -روش خواندن الکل سنج و چگالی سنج- ممنونم.خیلی لطف کردی.فکر نمی کردم که جوابمو بدی.دمت گرم
راستی منظور شما از مخمر کیک سازی همون بیکینگ پودر خودمونه؟
بازم ممنون
نادر

Anonymous ناشناس said...
salam.nemidoonam shoma agha hastid ya khanoum.vali kare jalebi mikonid.
mikhastam bedoonam aya ba shostane angoor pektine rooye pooste angoor az bein miravad?

Blogger انتهورا said...
با سلام به نادر عزیز
دوست عزیز ، نصف وقت من پشت کامپیوتر جواب دادن به دوستان عزیز است. چرا نباید جواب شما را میدادم مگر همه ما معلوماتمان در یک حد و اندازه است. من هنوز خودم را شاگرد و دانشجو میدانم
در مورد مخمر کیک بله درست همان است و اشکال کار در اینست که نام بسیاری از اشیاء یا تولیدات یا حتی ابزار را با 2 یا 3 نام مختلف مینامیم
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به نسیم عزیز
دختر یا پسر بودن من مسلما تاثیری در طعم و رنگ و گیرائی شراب تولیدی شما ندارد ، دارد؟
در تهیه شراب انگور سعی بر آنست که شراب مستقیما از تاکستان به شرابسازی منتقل شود بتا آلوده نشود زیرا پکتین روی پوست انگور کار یک شمشیر دو سره را میکند . در زمانی که روی انگور است حفاظت آنرا بعده دارد و زمانی که وارد پوسته و گوشت انگور میشود اثر له کردن آنرا دارد. بهر حال نشستن انگور صحیح تر است و با شستن آن با آب مقدار زیادی از آن از روی پوست انگور شسته میشود و بهتر است انگوری انتخاب شود که سالم و شاداب بنظر برسد
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
آقای ساقی سلام.بعد از مدت زیادی که فقط بلاگت رو می خوندم تصمیم گرفتم که به جای فقط خواندن کمی عمل هم کنم و برای همین تصمیم گرفتم با استفاده از آموزشهای شما شراب درست کنم.اما هر جا رفتم نتونستم مخمر شراب پیدا کنم.بعد گفتم بذار مخمر کیک پیدا کنم.اما اونم نشد.سرتو درد نیارم.رفتم یه عطاری و گفتم که مخمر نان دارید؟ اونم گفت که نمی دونه مخمر نون چیه.ولی گفت فکر می کنه که منظور من از مخمر نون همون "مایه خمیر" است.بعد یه کم مایه خمیر آورد و نشونم داد.یه چیزای بود مثل دونه های برنج ولی یه کم بزرگتر و البته رنگش هم چیزی به کرم و نارنجی میزد.می خواستم ببینم همون می تونه کارمو راه بندازه یا نه؟
ببخشید که پر حرفی کردم
با تشکر از شما

Anonymous ناشناس said...
یه سوال رو فراموش کردم.مخمر کیک که گفتید چه رنگیه؟

Anonymous ناشناس said...
salam khedmat saghy geramy
man mataleb site shoma ra khandam kheyly amoozande va jaleb ast ba tashakor faravan az shoma
ba arz sharmandegy yek soal ham dashtam.
man maghale shoma ra raje be tahie sharab kharboze khandam va tasmim be tahie an gereftam vaky moshkely ke daram inast ke abmivegiri ke ba an betavanam hodood 20 litr ab kharboze begiram dar ekhtiar nadaram aya mitavanam kharboze ra bad az shostan va pust kandn dakhel makhloot kon berizam va khoob leh konam (mesl abmive forushiha)sepas baray tahie sharab az an estefade konam.bishtar negarany man inast ke chon tofalehay kharboze ra az ab an joda nemikonam in tofalehay leh shode baes tolid alkol sami dar sharab nashavad,az lotf shoma sepasgozaram.khodahafez

Blogger انتهورا said...
ba salam be nashenase aziz,
mokhamere keik ra bename (baking Powder) ham mishenasand va aghlabe foroshgah haye bozorg darand. mokhamere nan dar dareje sevom ast va va hamn kar ra mikonad ba jozei taghiir dar maze sharab.
ranke mokhamer ha ham be sharhe zir ast.
mokhamere shampain= sefid ta zarde roshan
mokhamere keik (baking powder) az kereme roshan ta ghahveii
mokhamere nanvaii (khabazi) az kereme roshan ta ghahveii sir
dar moghee kharide mokhamer deghat konid hatman dar bastebani selofan ya almonium bashad va tarikhe masraf dashte bashad.
dar morede mokhamer haye 50 ya 100 gerami (nanvaii va keik pazi) hatman ghoti an baste va dast naklhorde va daraye tarikhe masraf bashad
movafagh bashid
saghi

Blogger انتهورا said...
ba salam be nashenase aziz,
khode shoma motovaje shodeiid ke tofale haye avandi (kharboze-talebi-hendavane-garmak-semsoori) ba dalile faravan boodan va avandi choobi dashtan kheili zood roye sathe boshke takhmir amade va kheili ziad "rey" mikonad.
agar mashine abmivegiri nadarid mohem nist rahe moshkeltari hast.
ta hade emkan miveh ra leh konid (ba har vasile ya abzari) har bar kami ya tamame miveh ra daroone yek kise az ghabl tahie shode az jense metghal ya karbas berizid, daroone tashte bozorgi beghozarid va ta hade emkan anra feshar dahid (ya ba pichanden ya ba feshare dast va pa) va hamzaman abe mive kharej shode az kise ra ba komake zarfi be boshke montaghel konid. anghadr in kar ra edame dahid ta digar abi dar tofale ha namanad.
in rahe moshkel ast va niaz be vaght va hosele darad vali natije kheili behtar az richtane ba tofale be daroone boshke ast.
movafagh bashid
saghi

Anonymous ناشناس said...
salam saghy aziz
kamelan dorost mifarmaid vaghty kharboze ra ba tofale daroon boshke rikhtam be shedat rey kard va bala amad rah kheili khubi neshanam dadid hatman hamin kar ra anjam khaham dad besiar sepasgozaram.
saghy aziz alan az sharab kharboze ke ba tofale andakhtam 5 ruz migozarad sabr konam ta amade shavad va anra bokhoram ya inke hamin alan anra dur berizam.
moteshakeram,khodahafez

Blogger انتهورا said...
ba salam be nashenas aziz
yashakor az mohabate shoma,
5 rooz zamane kotahi ast va niaz be zamane ziadtari darad,
takhmire avalie
takhmire sanavi
amize
rooye ham beine yek ta se mah hanooz bayad begozarad
movafagh bashid
saghi

Anonymous ناشناس said...
salam mojadad
bebakhshid saghy aziz manzooram az inke bokhorom ya dur berizam in bood ke agar sharaby ke ba tofale andakhtam az nazar tolid alkol metilik khatarnak ast anra dur berizam va az ravesh jadidy ke shoma be man yad dadid estefade konam va sharab jadid bendazam,ba tashakor,khodahafez

Blogger انتهورا said...
با سلام بدوست ناشناس عزیز
تفاله شراب هندوانه و خربوزه و سایر میوه های جالیزی ایجاد الکل متیلیک نمیکند بلکه باعث دردسر های زیادی در موقع تخمیر و پس از آن میشود. دقت کنید منظور من شراب است نه عرقگیری ، چون در عرقگیری شرابی که با آوند تهیه شده نیاز به ملاحظاتی دیگر دارد که میتوانید به سایر مقالات در این زمینه مراجعه کنید. مصرف شراب تهیه شده با تفاله هیچگونه مشکلی از نظر وجود الکل متیلیک ندارد
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
ساقی عزیزنصب قفل هوا روی بشکه 50 لیتری با قطر در 0.5متری چگونه است.ممنون . احسان

Anonymous ناشناس said...
سلام
من بار اول هست که شراب میاندازم. با هندوانه هم شروع کرده ام چون دیگه طاقت ندارم صبر کنم تا انگور به بازار بیاد!
حالا یه مساله:
من برای قفل هوا یه فکری کردم. به نظرتون اگه ازبادکنک سوراخ استفاده کنیم می شه؟ یعنی بیایم ته یه لوله خودکار یه بادکنک ببندیم و یه سوراخ کوچیک با سوزن رو بادکنک درست کنیم (اصطلاحاً پنچرش کنیم) اینطوری بادکنک باد می شه و بادش هم یواش یواش خارج می شه.
راستش چون من تا حالا شراب ننداختم اصلاً نمی دونم قفل هوا دقیقاً چه کاری می کنه، رو این حساب این نظر رو دادم.
شما بگویید چه کنم؟

Anonymous ناشناس said...
salam tashakor az rahnamaeehaye shoma
man yekbar meghdari angoor va sib ra serke kardam ! in shod ke in dafe goftam chand soal beporsam
ghofle hava ra mitavan az biroon kharidari kard ya bayad hatman sakht?
agar mishavad kharid az koja?
jesaratan boshkeye choobi az koja mitavanam tahie konam?
mamnoon saghi jan

Anonymous ارشمیدس said...
خسته نباشید ممنون از زحمتی که در تهیه مطالب این سایت کشیدین و نشون دهنده علاقه کامل است .
در تهیه آبجو خدمتتون عرض کنم که رازک نقش مهمی در عدم فساد آبجو دارد به طوری که در صورت عدم وجود آن ابجو ظرف مدت 20 روز از بین میرود و البته مزه آبجو را نیز منحصر به فرد میکند . این گیاه در هنگام تهیه آبجو های بدون الکل هم به آن اضافه میشود و برای همین در هنگام تبدیل آن به آبجوی با الکل ؛ تقریباً نیازی به افزودن آن نیست ولی در پروسه ساخت آبجو از مالت خالص ، بایستی در همان ابتدای کار به مایع اضافه گردد .

Anonymous ح. ب said...
سلام توضیحات شما خیلی خوبه ممنونم.یه سوال داشتم. من روزی 2 بار گازه ظرف رو با شل کردن درش خارج می کنم(چون اون موقع بلد دبودم قفل هوا درست کنم) برا انکه احساس می کنم خیلی گاز تولید می کنه و شاید بترکهواز طرفی خستم کردهوآیا این کار لازمه؟

Anonymous ناشناس said...
سلام دوستان من اینترنت رو زیر و رو کردم یک هفته اس دارم این کارو می کنم مخمر کیک فکر نمی کنم ربطی به بیکینگ پودر داشته باشه در هرصورت من 5 گرم اون رو به شراب اضافه کردم امیدوارم اون همه آب انار و زحمت به باد نده چون بعضی جاها نوشتن بیکینگ پود با مخمر فرق می کنه ولی اینجا نوشتن بیکینگ پودر همون مخمر . خواهشن یه راهنمایی بکنید . احتمال داره شراب خراب کنه

Anonymous ناشناس said...
سلام بچه ها
کی میدونه محل نصب قفل هوا روی بشکه کجاست ؟

یا با تصویر نشون بده ؟

Blogger shalvarak said...
یک عدد قفل تخمیر فلزی موجود است.
اینستا mahanam1977

Blogger Unknown said...
نحوه ساختنشو هم یاد میدم
am.mahan1977@gmail.com

Blogger Unknown said...
سلام ب ساقی عزیز یه سوال داشتم چگونه میتونم یه شراب و عرق سیب درختی درست کنم بهترین و ساده و راحت ترین روشش چیه و چطوریه .ممنون میشم اگه کامل توضیح بدید

Anonymous ناشناس said...
عزیزان علاقه مند به کانال تلگرامی ما مراجعه کنید..
R_antahoora@

Blogger Unknown said...
با سلام من شرابی ک ریختم اولش قفل هوا نذاشتم بعداز چهار روز ک خواستم هم بزنم قفل کار گذاشتم اما کار نمیکنه

Blogger Unknown said...
دوست عزیز نحوه اموزش قفل هوا کامل نبود .چون لازم به سوراخی روی قفل هست والا اب وارد لوله وسط میشود.

Blogger Unknown said...
مشتی مخمر نون میگرفتی خوب،بهتر از همه شونه