تهیه شراب روش شیراز

تهیه شراب طبیعی

(سبک تهیه در شیراز)

مقدمات تهیه شراب شیراز

بهترین زمان: اوایل پائیز. (امکان تهیه شراب در تمام طول سال امکان دارد)

بهترین مکان: هر مکان بسته که باد نوزد و هوا تغییر ناگهانی نکند. (درجه هوا باید همیشه ثابت و حدود 21 تا 25 درجه سانتیگراد باشد)

ابزار:

دو عدد خُم یا قرابه گِلی با ظرفیت بالاتر از 30 لیتر و در دار. ظرف اول را برای تخمیر اولیه و ظرف دوم را برای تخمیر نهایی و زلال شدن نیاز دارید.

( اگر امکان نبود بشکه ای از جنس فولاد ضد زنگ و باز هم اگر نبود بشکه پلاستیکی )

قطعه چوبی ساده به طول حدود یک متر

لگنی بزرگ از جنس فولاد ضد زنگ

( لعابی یا پلاستیکی شفاف و اگر باز هم ممکن نبود وان تمیز شده حمام!)

لوله پلاستیکی با قطر داخلی یک سانتیمتر جهت سیفون کردن

( شفاف باشد ، زیرا عبور مایع را در آن به آسانی میبینید )

کاسه پلاستیکی

بطری شیشه ای 30 عدد

( هر رنگی غیر از شفاف )

شیشه شور

چوب پنبه: برای بطری بهترین درپوش است. (اگر از بطری لبه دار استفاده میکنید تشتک سر بطری و دستگاه تشتک زن را نیاز دارید ولی بهترین راه استفاده از بطری خالی تیره رنگ و چوب پنبه است )

دستکش یک بار مصرف چند عدد

کیسه ای از جنس کرباس یا متقال به اندازه 60 در 120 سانتیمتر که بایستی به دقت لبه دوزی و سپس تودوزی و لبه دوزی شده باشد یعنی لبه ریشه ای پارچه نه در داخل و نه در خارج از کیسه دیده نشود و لبه بالائی کیسه را دولا (تا) کرده و چرخ نموده و با ریسمانی محکم از درون محوطه دوخته شده سر کیسه را قابل جمع شدن و گره زدن نمائید. این کیسه ابزار مهمی در جداسازی و صاف کردن اولیه شراب است. پس از هر بار مصرف آنرا زیر و رو کرده و فقط با آب جاری بشویید و بگذارید در آفتاب خشک شود. چنین کیسه ای در بازار نیست و باید خودتان با کمک خیاطی اقدام به دوختن آن نمایید. در هر صورت درون و بیرون کیسه تودوزی شده باشد.

قیف پلاستیکی

ماده پاک کننده

(پودر لباس شوئی ساده و بدون عطر یا مواد خوشبو کننده بهترین است)

انگور (4)

نوع انگور بستگی به مکان جغرافیایی دارد که در آن زندگی میکنید و تاکید بر آنکه نوع و نام انگور مشخصی را معرفی و یا سفارش کنم بسیار مشکل است. بهر حال انگور سیاه محلی (3) را مصرف کنید. انگور را در صورت امکان شخصا از تاکستان های اطراف شهر خودتان مستقیم بخرید. دلیل آنست که این انگور آلودگی کمتری دارد و دستمالی نشده شده است. از همه مهمتر توجه داشته باشید که انگور شسته نباشد. انگور شسته شده پکتین (قشر تقریبا سفید رنگی که روی پوسته انگور بطور طبیعی است و با دست کشیدن یا شستن پاک میشود) خود را از دست داده و به دلیل از دست دادن پکتین (5) ، نیاز به مخمر (6) شیمیایی برای الکلاز دارد. تصاویری از انواع انگور را برای آشنایی بیشتر آورده ام و بدلیل نامگذاری مختلف در اقصی نقاط ایران بجای اسم از تصویر برای توضیحات آتی استفاده میکنم.

توضیحات:

1- شراب طبیعی روشی است که بدون کمک از هرگونه مواد شیمیایی جهت بهبود رنگ یا رسوب سریع یا ماده ثابت نگهدارنده تهیه شود.

2- هر سه کارخانجات تهیه شراب بودند که برای نگهداری شراب از مواد شیمیایی کمک میگرفتند.

3- انگور سفید نیز میتوان استفاده نمود وشراب به رنگ طلایی یا زرد کمرنگ حاصل خواهد شد.

4- انتخاب انگور به دلیل آنست که میوه ایست فراوان و متنوع و انتخاب آن راحت. هر گونه میوه ای را میتوان شراب گرفت حتی از هویج. مسیله مهم سه شرط مرغوبیت آنست.

5- Pectin ماده ای سفید ، خاکستری یا قهوه ای رنگ که بصورت قشری نازک روی پوست اغلب میوه ها دیده میشود.

6- Yeast مخمر ماده ایست قارچی و در تهیه شراب یا آبجو برای تبدیل شیرینی به الکل مورد استفاده قرار میگیرد. نام دیگر آن در صنایع الکلاز(Alcoholize) یا الکل ساز است. این ماده در محیط مرطوب و با همکاری شکر فعال شده و بر شیرینی اثر شیمیایی گذاشته و شکر را تبدیل به اتانول و گاز کربن میکند و از این فعل و انفعال گرما تولید میشود. مخمر انواع فراوان دارد و برای انواع شراب یا آبجو باید مخمر مخصوص آنرا مصرف نمود. اشکال در اینست که در ایران و بخصوص در شهرستانها تهیه آن مشکل و یا گاهی غیر ممکن و یا حتی گاهی فروشندگان آنرا با نامهای دیگری میشناسند. در صورتی که موفق به تهیه مخمر مخصوص برای نوع شراب مطلوب خود نشدید میتوان از مخمرهای دیگری استفاده نمود که همان عمل الکلاز را انجام میدهد ولی طول تخمیر و تغییر طعم شراب را نیز باعث میگردد و شامل: 1- مخمر کیک سازی. 2- مخمر نان. (بهیچ عنوان از جوش شیرین استفاده نکنید) 3- اگر هیچ یک از دو نوع ذکر شده را بدست نیاوردید میتوان زنجبیل (زنجفیل) سائیده شده استفاده نمود که قدری شراب یا آبجو را گازدار میکند و بطری نگهداری شراب را باید از نوعی انتخاب نمود که ته آنها توگود (مقعر) باشد و گرنه احتمال ترکیدن شیشه شراب موجود است.

عملکرد شیمیایی

C6H12O6 2C2HOH + 2CO2 + Energy Released (118 kJ mol−1)

عملکرد به زبان ساده :

گرما + اکسید کربن + الکل (گلوکز) شکر

ساده ترین الکل ایزومر متانول است به فرمول CH3OH یا الکل چوب. این ماده بسیار سمی و مصارف صنعتی و سوختی فراوان دارد. مصرف آن بر انسان باعث کوری ، فلج یا مرگ میشود.

له کردن:

1 - تصور من بر اینست که در کنار دست شما و احتمالأ یکی دو دوست دیگر از جنس مخالف ( ترجیحأ سیمین بری و یا بعکس غلمانی ) مقدار 30 کیلوگرم انگور در چند جعبه چیده شده و لگن را در وسط و در دسترس همه قرار داده اید.

2 - دستکشهای یکبار مصرف در دستهای تمیز همگی جلب نظر میکند و آماده کارید.

3 - با دقت خوشه انگور را بدست گیرید و کاملا اطراف آنرا بررسی و برانداز کنید و اگر دانه انگوری له شده و یا خراب یا کشمشی بود با دست دیگر جدا کرده و انگور خوب و سالم را به صورت خوشه درون لگن بزرگ بریزید تا انگور تمیز و بکدستی فراهم آید.

4 – برای مرحله له کردن از " سیمین بر " دعوت کنید با پای برهنه و دامان بالا زده ، خرامان انگور درون لگن را با ملایمت و متانتی سیمین برانه آنقدر لگد کند که حبه ای از انگور سالم نمانده و تمام آنها بطور یکدست له شده باشند. هر چقدر در این مرحله پافشاری! کنید سرعت تخمیر و نتیجه کار بهتر است. کسی که انگور را له میکند بلافاصله به حمام یا دستشوئی برسانید تا پای خود را فورأ بشوید وگرنه ایجاد خارش در پوست پا را بزودی حس میکند.

5 – یک پاکت (حدود سه تا پنج گرم) مخمر را با یک قاشق شکر در لیوانی که تا نیمه از آب نیمه گرم پر شده ریخته و کاملا هم بزنید تا دانه ها کاملا با آب مخلوط شوند و با ملایمت به انگور له شده اضافه کرده و با کاسه پلاستیکی محتویات لگن را زیر و رو کرده تا بطور یکدست مخمر با انگور در آمیزد.

6 – کلیه محتویات لگن را با کمک همان کاسه به درون بشکه آماده ریخته و سپس با چوب هم بزنید تا هوای مخلوط شده با انگور از بشکه خارج شود. درب بشکه را کاملا بسته و محکم نموده و در مکانی تراز و گرم قرار دهید.

7 – در دفتر یادداشت خود مراتب زیر را یادداشت کنید: نوع انگور – وزن انگور - محل خرید – بهای انگور –تاریخ شروع کار – مقدار مخمر - وضعیت هوا (ابری ، آفتابی و یا درجه گرمای هوا) – زمان مصرف شده و سایر مراحل و اعمال انجام شده. به جدول انتهورا مراجعه کنید.

تخمیر اولیه

1 - تا دو یا سه روز (بستگی به گرمای هوا) بگذارید طبیعت کار خود را انجام دهد و مزاحمتی برای باکتری های زنده درون بشکه پدید نیاورید که معصیت دارد!

2 – در بشکه را بدقت باز و درون آنرا بدقت برانداز و بوی درون بشکه را استشمام کنید. اگر کمی بوی گاز کربن را حس کردید که الکلاز فعال شده است. اگر تغییری مشاهده نکردید نگران نباشید دیر و زود دارد سوخت و سوز ندارد. در هر دو صورت با چوب محتویات بشکه را هم بزنید. درب را بسته و محکم کنید. چوب را بشوئید و در جای تمیز قرار دهید. کیفیت را یادداشت کنید.

3 – دو روز بعد مجددأ سری به بشکه بزنید. بدون باز کردن بشکه باید بوی تخمیر (گاز متصاعد شده اکسید دو کربن) را استشمام کنید. وقتی درب بشکه را باز کردید خواهید دید که محتویات در حال جوشش است با چوب هم بزنید و چوب را تمیز کنید. اگر هیچگونه تغییری نکرده بود هنوز دیر نیست دو روز دیگر صبر کنید. (یادداشت وضعیت فراموش نشود)

4 – امروز روز هفتم است. بوی تخمیر باید کاملأ در هوا پخش باشد و صدای آزاد شدن حبابهای کربن را در سکوت شب میشنوید. محتویات را هم بزنید و از امروز ببعد روزی یکبار باید محتویات بشکه هم خورده و زیر و رو شود. از این مرحله ببعد کاملا در مییابید که دوستان کوچولو با زحمات شبانه روزی، شکر شکنی میکنند و بطور دایم از مقدار شکر کاسته و به مقدار الکل افزوده میشود. رنگ انگورها در حال تغییر و بیشتر به رنگ قهوه ای نزدیک میشود. گرمای داخلی بشکه افزایش یافته و انگور اولیه دیگر نه انگور است و نه تفاله بلکه مجموعه ایست که دایم در حال جوش و خروش است و تحوّل.

انتخاب نوع شراب

5 - مهمترین امر در این مرحله موضوع انتخاب نوع شراب است. انتخاب نوع شراب در مرحله تخمیر به معنای آنست که تولید نهایی شما دارای چه درجه الکلی باشد. این عمل بایستی بدون استفاده از مواد شیمیائی و یا کمکی انجام شود. به تصویر زیر برای راهنمائی در مورد شیرینی محلول داخل بشکه توجه کنید تا منظور از میزان شیرینی را کاملا متوجه شوید. برای دانستن میزان شیرینی در مایع درون بشکه و مقایسه با این جدول نیاز به آب سنج دارید. به جدول انتهورا مراجعه کنید.

شراب دبش: اگر مایل به تهیه شراب دبش (تلخ) یا تعریق ( عرق گیری شراب برای تبدیل به مشروبات الکلی قوی تر مانند عرق = ودکا و ... ) هستید ، تغییری در برنامه کار پدید نمیآید. مرحله 6 را پیگیری کنید.

میزان الکل در شراب شما بین (13 تا 16 درجه الکلی میرسد) که بستگی به میزان شیرینی انگور دارد.

شراب معمولی: اگر مایل به تهیه شراب معمولی هستید (بین 9 تا 12 درجه الکلی) به محض آنکه حس کردید محتویات بشکه در حالت گذر از مرحله جوش و خروش است و تقریبا از قلقل کردن میخواهد باز ایستد به مرحله 7 بروید ( معمولا بین روز 10 تا 12 شروع تخمیر )

شراب شیرین: در صورت تمایل به تهیه شراب شیرین نباید بگذارید تخمیر کامل انجام و تمام شیرینی انگور تبدیل به الکل شود ( معمولا روز 8 تا 10 شروع تخمیر) فورا به مرحله 7 بروید و از آنجا ادامه دهید.

6 – باز هم بستگی به هوای محیط و میزان شکر موجود در انگور خام اولیه ، بعد از روز سیزدهم (تا حداکثر هجدهم) مقدار جوشش کاهش مییابد. بوی اولیه شراب به مشام میرسد. دیگر لزومی به هم زدن محتویات بشکه نیست. تفاله ها به آرامی شروع به ته نشین کردن میکند و دختر رز متولد میگردد!

وز عنب شیره وز شیره شراب

زین منازل نکرده آب گذار (اوحدی مراغه ای)

تخمیر نهائی (ثانوی)

7 – نوزاد شما نیاز به تر و خشک کردن و مراقبت شدید و خواب طولانی دارد. بایستی از تفاله آنرا جدا نمود. در کارخانه ها آنرا سنتر فیوژ میکنند (فارسی این مرحله بنا به قول رودکی چَرخُشت است) ولی در خانه از روش های دیگر مثلا فشردن استفاده میشود.

کیسه را درون لگن قرار داد و با کاسه مایه بالائی بشکه را درون کیسه بریزید و آنرا با دقت و ملایمت فشرده تا شراب خام از آن خارج شود. سپس تفاله های همراه با مایع شراب را درون کیسه ریخته و سر کیسه را بست و با کمک گیری از دیگری (یا آویزان نمودن از دار) آنرا با ملایمت آنقدر فشرد تا تمام مایع از تفاله ها خارج شود.

باید دقت کرد که کیسه سوراخ یا پاره نباشد.

8 – اگر بشکه دومی در اختیار دارید ، کار شما آسان است. در غیر این صورت همان بشکه خالی شده از شراب و تفاله را با دقت بشوئید و حتی شاید لازم است با اسکاچ یا وسیله نو و تمیز ولی زبری دیگر تکه های خشک شده روی بدنه داخلی تشکه را به کمک آب گرم (بدون استفاده ار پودر یا مواد شیمیائی پاک کننده دیگر) تمیز تا تفاله های خشک و چسبیده را کاملأ پاک نمود. با آب جاری آنرا چند بار دیگر باید شست و وارونه گذاشت تا آب آن خارج و تا حد امکان خشک شود.

9 – شراب نیمه تخمیر را با همان کاسه از داخل لگن به داخل بشکه برگردانید. حال آنچه که در بشکه دارید شرابیست خام، کمی بد رنگ و کدر.

10 – درب بشکه را محکم ببندید و بگذارید شراب به آهستگی و بمدت تا شش هفته ته نشین (لِرد گیری) شود. در زمانهای قدیم از همین مرحله آنرا شیشه میکردند ولی سالهاست این روش منسوخ شده زیرا لِرد یا دُرد شراب (رسوبات تخمیری) در ته شیشه باقی میماند که در موقع مصرف زیاد خوش آیند مصرف کننده نیست.

البته رسوبات شراب را میتوان در شیشه مجزائی ریخت تا از آن شراب دُردی ساخت. اینگونه شراب نیاز به ماندن طولانی در شیشه دارد. ( شاید سه سال یا بیشتر ) شراب دُردی کهنه بسیار گران قیمت و ارزشمند و بیشتر مصرف داروئی دارد.

اگر عطار نیشابوری میفرماید:

مرا گفتا برو ای زاهد خشک

که تر گردی ز دُردی خرابات

حافظ نظریه لطیف دیگری دارد و میفرماید:

که اي صوفي شراب آن گه شود صاف

که در شيشه برآرد اربعيني

شیشه کردن: (سیفون کردن)

11- پس از این مدت درب بشکه را باز کنید. در این مرحله تصویر خود را در شراب کاملأ صاف و زلال شده خواهید دید. بشکه را به آهستگی و با ملایمت طوریکه محتویات آن بهم نخورد در جای بلندی قرار داده و با کمک لوله پلاستیکی شراب را درون شیشه هائی که درب آنها را قیف پوشانده یکی یکی هدایت کنید. سر بطری باید تقریبا چهار سانتیمتر خالی بماند. سپس سر شیشه ها را با چوب پنبه (اگر از تشتک استفاده مینید با دستگاه تشتک زن) کاملا بپوشانید.

12 – روی شیشه ها را برچسب بزنید و روی آن برچسب هر نامی برای محصول خود نهاده اید با ذکر تاریخ همانروز که در شیشه کرده اید ، قید کنید.

نکته: اگر شراب را مایلید برای مدتی طولانی نگهداری کنید ، سر بطری را درون موم مذاب کرده تا با این روش امکان نفوذ هوا به داخل بطری را کاملأ گرفته باشید.

13 - شیشه ها را بطور مورب طوری که سر بطری ها رو به پائین باشد و در جای خنکی (مثلأ زیر زمین) نگهداری کنید.

14 – کلیه لوازم پس از هر بار مصرف باید کاملا شسته و تمیز و خشک نمائید. سپس همه لوازم و ابزار را کاملأ بپوشانید که گرد و غبار بخود نگیرند. میتوان تقریبأ همه را در همان بشکه خشک نگهداری نمود (چوب همزنی و لگن را با پلاستیک بپوشانید). یاداشت های خود را مطالعه کنید و نظریات خود را در هر مرحله بنویسید. به فرهنگ واژه ها مراجعه و لغات نوشته شده را مرور کنید.

از این لحظه به بعد شراب شما قابل شرب است. تبریکات صمیمانه مرا بپذیرید. شما یک شرابساز هنرمندید.

111 Comments:
Blogger dj_resh said...
من از شنيدم كه بايد براي درست كردن شراب انگور بايد چند روز انگورهارو رو آفتاب بدي.درسته يا نه؟

Anonymous ناشناس said...
سلام و خسته نباشی به شما دوست عزیز که انقدر باحالی...آقا من هر کاری کردم نتونستم مخمر شراب پیدا کنم.مخمر آبجو خیلی زیاده ولی مخمر شراب نایاب.شما در جایی گفتید برای تهیه شراب می شه از مخمر کیک هم استفاده کرد.می خواستم ببینم منظورتون از مخمر کیک همون بیکینگ پودر است یا نه؟لطفا اسم خارجی چیزهایی که می شه به جای مخمر شراب استفاده کرد رو بگید.با تشکر از شما دوست عزیز.پاینده باشی

Anonymous ناشناس said...
باسلام و خسته نباشید چرابرای تهیه شراب شیرین وقتی شراب را صاف میکنیم عمل تخمیر ادامه پیدا نمیکند مگر مخمرها در مایع شراب نیست؟ من در روز هشتم هستم ومیخواهم صاف کنم وبعد از صاف کردن شکر اضافه کنم شما میفرمایید تخمیر متوقف میشه؟چون اگر الان شکر بزنم تفاله ها روزی 3 تا 4 باربالا میاید و باید هم بزنم و درد سر داره. لطفا راهنمایی کنید در ضمن من چند بار شراب درست کردم و با الفبای کار آشنام اینو گفتم که در جواب دادن راحت تر باشید ادعایی ندارم.

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد شادی
من الان تو روز 17 هستم و کم کم تفاله ها ته نشین شدند .مزه ای که از شراب کردم .بنظرم الکل کمی داره .(آب سنج ندارم متاسفانه) الان میشه برای بیشتر شدن الکلش یعنی همون 10 12 درجه کاری کنم .مرسی فقط زود تر به دادم برس که بچه بی تابه:(

Anonymous ناشناس said...
سلام
ببخشيد که وقتتان را مي گيرم. عزيز در تهيه شراب به روش هاي سنتي که در گذشته هم انجام ميگرفته و از تجهيزات معرفي شده در اين سايت استفاده نمي شود از کجا بايد بفهميم که الکل توليد شده مضر نيست و الکل ایزومر متانول توليد نشده است؟
با تشکر
امير

Anonymous ناشناس said...
سر دبه در مرحله دوم وقتی شراب قراره بخوابه چقدر باید خالی باشه و آیا قفل هوا اینجام ضروریه یا نه؟
با تشکر

Anonymous ناشناس said...
az koja bayad motevajeh shod ke alkole an be noee metanol tabdil shode ast ya na?

Anonymous ناشناس said...
چرا کسی جواب نمیده

Anonymous ناشناس said...
فقط میخواستم بگم خیلی مردی.از مایی.امیدوارم هر جا که هستی سالم و سر حال باشی و قلمت حالا حالا ها برامون بنویسه.مرسی

Anonymous ناشناس said...
با سلام

یه سوال .... من درم مرحله تخمیر ثانویه هسستم . مشکلم اینه که یه لایه نازک از کپک سفید رنگ روی سطح شراب تشکیل شده .... این چیه و چیکارش کنم ؟

Anonymous ناشناس said...
آخه آقایان ساقی ننه کسه من دمای 15 درجه برای تخمیر ثانویرو تو این فصل از تو کس ننتون بیارم مادر سکسیای خاله خراب

Anonymous siavash said...
درود بر شما که سخاوتمندانه لحظه های با ارزش خود را صرف یاری به هموطنان میکنید
بنده طبق نسخه شما اقدام به تهیه شراب نمودم در دو دبه یکی انگورسفید و دیگری قرمز. و در دمای 25 درجه با رعایت بهداشت نگهداری نمودم البته بدون مخمر و قفل هوا. 8 روز از دبه کردن میگذرد 4 بار درب دبه ها را بر داشته و با چوب هم زده ام. فضا را گاز co2 پر کرده اما خبری از جوشش و قل قل و یا الکل نیست. سوال 1- آیا روال طبیعی است؟ 2-برنامه هم زدن تا زمان شروع جوشیدن چگونه است؟ 3- امروز که برای چهارمین بار درب دبه ها را باز کردم جسارتی مرتکب شده در نسخه شما دست بردم به یکی از دبه ها مقداری yeast تاریخ گذشته (1 سال) محلول در آب گرم و شکر اضافه نمودم. نظر کارشناسی شما در این مورد چیست؟
با سپاس و احترام ... زنده باد ایرانی آزاده

Anonymous مرجان said...
من به علت علاقه ی خاصی که به شراب سرخ دارم و ارزشی که براش میدونم، همیشه ناراحت بودم که چرا نمی تونم هروقت که می خوام این شراب رو داشته باشم.

با یاری وبلاگ شما که تمام صفحات اونو مطالعه کردم، برای اولین بار شراب سرخ رو خودم درست کردم.

شما راو نه ساقی، که استاد شراب ساز خطاب می کنم!


به سلامتی شما، نوش!
بر قرار باشید استاد.

Anonymous ناشناس said...
با سلام و تشکر
میخواستم بدونم هنگام تخمیر ثانویه بشکه مورد مصرف بایستی به طور کامل پر باشد؟ چون نیمی از بشکه من خالی میباشد

Anonymous roza said...
خداون به شما عمر با عزت عطا کند استاد .با این همه اطلاعات مفید که در اختیار ما میگذارید

Anonymous ناشناس said...
درود
استاد عزیز با روش شما من حدود 46 کیلو انگور رو تو دبه کردم الان 22 روز از اون روز میگذره بوی الکل خیلی داره و تخمیر اولیه تموم شده اما هنوز ته نشین نکرده میخواستم بدونم کی ته نشین میشن ضمنا من از مخمر هم استفاده نکردم مشکل کار کجاس لطفا سریعا جواب بدین ممنونم ازتون

Anonymous ناشناس said...
سلام
روش علمی و خوبی پیشنهاد کردین. اما چند تا نکته وجود داره که برای تهیه شراب لازمه:
1- به هیچ عنوان نباید حتی یک قطره آب به شراب وارد بشه چون باعث ترش شدن میشه و نمیشه برای مدت طولانی آنرا نگه داشت.
2- شراب باید در هوای معتدل و 40 روز توی تفاله خودش بمونه تا عمل تخمیر به طور کامل انجام بشه.
3- شراب طبیعی نباید چیزی مثل مخمر، شکر، ..... بهش اضافه بشه چون از حالت طبیعی خارج می شه

4- شراب باید با احساس و قلبی درست بشه تا بعدش لذت ببرین و حرمت شراب حفظ بشه.

Anonymous payam said...
سلام استاد خسته نباشید

لطفا در مورد تولید شراب سفید, طلایی و به خصوص شراب گلی یا رز راهنمایی کنید که چه ترفندی برای تولید این رنگ ها لازم هست

با سپاس

Anonymous ناشناس said...
سلام و ممنون
متاسفانه نمی توانم جدول انتهورا را مشاهده کنم.اگر لینک را در جای دیگری هم گذاشته اید ممنون می شوم بفرمایید

سلام بر استاد بزرگ
حدودا 15 روز است 2 تا دبه بزرگ انگور قرمز شهریار رو شراب انداختم در حال حاضر هر روز اونرا رو هم میزنم ولی ته نشین نشدن کمی نگرانم یکیشون کمی از اون یکی شیرینتر هست و در حال جوشش ... خواستم بدونم عمل هم زدن را بایستی تا ته نشین شدن تکرار کنم ؟ ضمنا هیچگونه کپکی هم در بشکه ها دیده نمشود .... ممنون میشه

Anonymous ناشناس said...
DOROOD BAR SHOMA
I love red wine

Anonymous ناشناس said...
Layeye sefid range baste shode rooye khomre dar asare dir ham zadan tashkil mishavad va noii
kapak hast ke hich zarari nadarad
ham bezanid ,belakhare tah neshin mishavad ,NOOSH

Anonymous mohsen said...
با سلام
در مقاله تهيه شراب شيراز كفته شده از مخمر استفاده شود آيا الزامي است.
2- در صورتي كه تفاله بعد از 21 روز ته نشين نشد چه بايد كرد
3-در مقاله تهيه شراب براي مبتدي كفته شده كه از قفل هوا استفاده شود كه اگر اين عمل انجام شود ديگر چگونه محتويات داخل دبه هم زده شود. و در جايي ديگر گفته شده كه درب دبه كاملا بسته باشد كه با هم زدن در مقاله شراب شيراز مغايرت دارد.
4- مادر بزرگ من براي تهيه سركه درب دبه را كاملا مي بست و مي گفت اگر هوا بكشد به شراب تبديل مي شود
منتظر جوا بهاي شما هستم و آنها را در كجاي وبلاگ مي توانم ببينم
با تشكر فراوان

Anonymous پیام said...
سلام
من امسال شراب انداختم و حدود 20 روز دیگه باید تفاله گیری کنم میخواستم بپرسم تفاله شراب رو میتنم ازش عرق بگیرم و اگر بگیرم وودکای چند درصد میشه(حدودا")
ممنون

Anonymous ali said...
باسلام به دوستان باعرض خسته نباشیدبه مدیریت وب.بنده چندین سالی مشغول به عرق گیرهستم وداشتم مطالبی که توی وب بودمیخوندم ومطالب جالبی رودیدم وچندنکته رو پسندیدم.درمورداین که ۱کی ازدوستان پرسشی درموردتزریق الکل به هندوانه میخواست بیشتربدونه.من به این کاردست زدم ودوست دارم که این تجروبه روبه دوستم منتقل کنم شمامیتونی باتزریق مقدارمتغیری ازالکل به هندوانه به درصدالکل موردنظرخودتن برسیدونیازی نداردکه ۴۰روزصبرکنیدبرای تخمیروگرفتن عرقش شمامیتوی از۶تا۱۰روزصبرکرده بعدتبق معمول هندوانه روبریده ومصرفش کنیدوازطعم بسیارتابسیارآن لذت ببرید.من۱۰سی سی درکیلوراپیشنهادمیکنم

Anonymous ناشناس said...
باسلام به دوستان باعرض خسته نباشیدبه مدیریت وب.بنده چندین سالی مشغول به عرق گیرهستم وداشتم مطالبی که توی وب بودمیخوندم ومطالب جالبی رودیدم وچندنکته رو پسندیدم.درمورداین که ۱کی ازدوستان پرسشی درموردتزریق الکل به هندوانه میخواست بیشتربدونه.من به این کاردست زدم ودوست دارم که این تجروبه روبه دوستم منتقل کنم شمامیتونی باتزریق مقدارمتغیری ازالکل به هندوانه به درصدالکل موردنظرخودتن برسیدونیازی نداردکه ۴۰روزصبرکنیدبرای تخمیروگرفتن عرقش شمامیتوی از۶تا۱۰روزصبرکرده بعدتبق معمول هندوانه روبریده ومصرفش کنیدوازطعم بسیارتابسیارآن لذت ببرید.من۱۰سی سی درکیلوراپیشنهادمیکنم

Anonymous ناشناس said...
سلام.
می خوام ازتون برای این همه اطلاعات مفیدتون تشکر کنم.
12 روزه که شراب انداختم. نمی دونید چه بویی راه افتاده. آدم مست میشه.
اولین لیوانش رو به سلامتی انتهورا خواهم خورد.

Anonymous امير said...
مخمر كيك با مارك saf-levure خيلي ارزون و فراون هست. (saccharomyces cerevisiae)
اين خوانواده اصلي مخمر هست. اما اندكي سخت ته نشين ميشه و ممكنه شراب رو بد مزه كنه.

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد
با تشكر از راهنمايي هاي شما
من جزوه شما رو خيلي مطالعه كردم
اما يكسري سئوالات دارم كه مي خواستم ايمل شما رو داشته باشم تا از تجربيات شما كمال استفاده را داشته باشم
با تشكر بابك
babak.arabzadeh@gmail.com

Anonymous ناشناس said...
چند سالی است با آشنایی با وبلاگ شما که انصافن مثله یه دانش نامه شده شراب شیراز درست میکنم راستش را بگم از مخمر و قفل هوا و آب سنج و الکل سنج و... استفاده نکردم و نمی کنم فقط به تمیزی و رسیدگی انگور شانی که از شهریار مستقیمن از تاکستان دار می خرم حساسم فقط به دستور شیشه کردن و چوب پنبه زدن گردن نهاده ام از تمام مشکلاتی که کابران مطرح میکنند(کپک،قارچ،سکته،سرکه شدن،سفیدک،زردک و...) با چیزی مواجه نشدم تنها مقداری عسل طبیعی به بعضی از بچ ها اضافه می کنم هر چقدر سعی کردم شراب بیشتری بندازم که یکساله شود اما عمر شراب هایم تا شب یلدا و چهارشنبه سوری و عید نوروز به درازا نکشیده :) خدمت ساقی عزیز باید بگم که «اگه شاگردی از استاد خود بهتر نشود باید در استادی آن استاد شک کرد»
شاد و سربلند و ایرانی باشید
شاگرد شما احمد

Anonymous ناشناس said...
چند سالی است با آشنایی با وبلاگ شما که انصافن مثله یه دانش نامه شده شراب شیراز درست میکنم راستش را بگم از مخمر و قفل هوا و آب سنج و الکل سنج و... استفاده نکردم و نمی کنم فقط به تمیزی و رسیدگی انگور شانی که از شهریار مستقیمن از تاکستان دار می خرم حساسم فقط به دستور شیشه کردن و چوب پنبه زدن گردن نهاده ام از تمام مشکلاتی که کابران مطرح میکنند(کپک،قارچ،سکته،سرکه شدن،سفیدک،زردک و...) با چیزی مواجه نشدم تنها مقداری عسل طبیعی به بعضی از بچ ها اضافه می کنم هر چقدر سعی کردم شراب بیشتری بندازم که یکساله شود اما عمر شراب هایم تا شب یلدا و چهارشنبه سوری و عید نوروز به درازا نکشیده :) خدمت ساقی عزیز باید بگم که «اگه شاگردی از استاد خود بهتر نشود باید در استادی آن استاد شک کرد»
شاد و سربلند و ایرانی باشید
شاگرد شما احمد

Anonymous ناشناس said...
چند سالی است با آشنایی با وبلاگ شما که انصافن مثله یه دانش نامه شده شراب شیراز درست میکنم راستش را بگم از مخمر و قفل هوا و آب سنج و الکل سنج و... استفاده نکردم و نمی کنم فقط به تمیزی و رسیدگی انگور شانی که از شهریار مستقیمن از تاکستان دار می خرم حساسم فقط به دستور شیشه کردن و چوب پنبه زدن گردن نهاده ام از تمام مشکلاتی که کابران مطرح میکنند(کپک،قارچ،سکته،سرکه شدن،سفیدک،زردک و...) با چیزی مواجه نشدم تنها مقداری عسل طبیعی به بعضی از بچ ها اضافه می کنم هر چقدر سعی کردم شراب بیشتری بندازم که یکساله شود اما عمر شراب هایم تا شب یلدا و چهارشنبه سوری و عید نوروز به درازا نکشیده :) خدمت ساقی عزیز باید بگم که «اگه شاگردی از استاد خود بهتر نشود باید در استادی آن استاد شک کرد»
شاد و سربلند و ایرانی باشید
شاگرد شما احمد

Anonymous ناشناس said...
چند سالی است با آشنایی با وبلاگ شما که انصافن مثله یه دانش نامه شده شراب شیراز درست میکنم راستش را بگم از مخمر و قفل هوا و آب سنج و الکل سنج و... استفاده نکردم و نمی کنم فقط به تمیزی و رسیدگی انگور شانی که از شهریار مستقیمن از تاکستان دار می خرم حساسم فقط به دستور شیشه کردن و چوب پنبه زدن گردن نهاده ام از تمام مشکلاتی که کابران مطرح میکنند(کپک،قارچ،سکته،سرکه شدن،سفیدک،زردک و...) با چیزی مواجه نشدم تنها مقداری عسل طبیعی به بعضی از بچ ها اضافه می کنم هر چقدر سعی کردم شراب بیشتری بندازم که یکساله شود اما عمر شراب هایم تا شب یلدا و چهارشنبه سوری و عید نوروز به درازا نکشیده :) خدمت ساقی عزیز باید بگم که «اگه شاگردی از استاد خود بهتر نشود باید در استادی آن استاد شک کرد»
شاد و سربلند و ایرانی باشید
شاگرد شما احمد

Anonymous ناشناس said...
چند سالی است با آشنایی با وبلاگ شما که انصافن مثله یه دانش نامه شده شراب شیراز درست میکنم راستش را بگم از مخمر و قفل هوا و آب سنج و الکل سنج و... استفاده نکردم و نمی کنم فقط به تمیزی و رسیدگی انگور شانی که از شهریار مستقیمن از تاکستان دار می خرم حساسم فقط به دستور شیشه کردن و چوب پنبه زدن گردن نهاده ام از تمام مشکلاتی که کابران مطرح میکنند(کپک،قارچ،سکته،سرکه شدن،سفیدک،زردک و...) با چیزی مواجه نشدم تنها مقداری عسل طبیعی به بعضی از بچ ها اضافه می کنم هر چقدر سعی کردم شراب بیشتری بندازم که یکساله شود اما عمر شراب هایم تا شب یلدا و چهارشنبه سوری و عید نوروز به درازا نکشیده :) خدمت ساقی عزیز باید بگم که «اگه شاگردی از استاد خود بهتر نشود باید در استادی آن استاد شک کرد»
شاد و سربلند و ایرانی باشید
شاگرد شما احمد

Anonymous ناشناس said...
چند سالی است با آشنایی با وبلاگ شما که انصافن مثله یه دانش نامه شده شراب شیراز درست میکنم راستش را بگم از مخمر و قفل هوا و آب سنج و الکل سنج و... استفاده نکردم و نمی کنم فقط به تمیزی و رسیدگی انگور شانی که از شهریار مستقیمن از تاکستان دار می خرم حساسم فقط به دستور شیشه کردن و چوب پنبه زدن گردن نهاده ام از تمام مشکلاتی که کابران مطرح میکنند(کپک،قارچ،سکته،سرکه شدن،سفیدک،زردک و...) با چیزی مواجه نشدم تنها مقداری عسل طبیعی به بعضی از بچ ها اضافه می کنم هر چقدر سعی کردم شراب بیشتری بندازم که یکساله شود اما عمر شراب هایم تا شب یلدا و چهارشنبه سوری و عید نوروز به درازا نکشیده :) خدمت ساقی عزیز باید بگم که «اگه شاگردی از استاد خود بهتر نشود باید در استادی آن استاد شک کرد»
شاد و سربلند و ایرانی باشید
شاگرد شما احمد

Anonymous ناشناس said...
چند سالی است با آشنایی با وبلاگ شما که انصافن مثله یه دانش نامه شده شراب شیراز درست میکنم راستش را بگم از مخمر و قفل هوا و آب سنج و الکل سنج و... استفاده نکردم و نمی کنم فقط به تمیزی و رسیدگی انگور شانی که از شهریار مستقیمن از تاکستان دار می خرم حساسم فقط به دستور شیشه کردن و چوب پنبه زدن گردن نهاده ام از تمام مشکلاتی که کابران مطرح میکنند(کپک،قارچ،سکته،سرکه شدن،سفیدک،زردک و...) با چیزی مواجه نشدم تنها مقداری عسل طبیعی به بعضی از بچ ها اضافه می کنم هر چقدر سعی کردم شراب بیشتری بندازم که یکساله شود اما عمر شراب هایم تا شب یلدا و چهارشنبه سوری و عید نوروز به درازا نکشیده :) خدمت ساقی عزیز باید بگم که «اگه شاگردی از استاد خود بهتر نشود باید در استادی آن استاد شک کرد»
شاد و سربلند و ایرانی باشید
شاگرد شما احمد

Anonymous ناشناس said...
چرا با این راهنمایی هاآتش جهنمو واسه خودت میخری؟!!!!!!!!!!

Anonymous ناشناس said...
کسی که شراب نخوره و نشناسه جاش تو جهنمه اگه بهشت و جهنمی هم تو کار باشه (که تیست)جای امثال استاد تو بهشته

Anonymous ناشناس said...
استاد جدول انتهورا باز نميشه؟!

Anonymous ناشناس said...
لعنت بر شیطان...
حداقل اگی شراب می خورین،بخورین.نوش جونتون
ولی لااقل این فعل حرامو ترویج ندین که فسادو نجاستش فقط دامان خودتونو بگیره

Anonymous ناشناس said...
س یک سوال دارم من یک ماهی هست شراب سیب انداخته ام بیشتر برای یادگیری،تازه متوجه شدم باید اب هم میریختم،خواستم ببینم الان دیره؟و اگه میشه اضافه کرد برای 7 کیلو سیب چقد اب بریزم؟؟؟؟

Anonymous ناشناس said...
من که می نخورده مستم ...شراب هم میگیرم ...نماز هم میخوانم...

Anonymous ناشناس said...
آقا مخمر نریزید
شراب ناب و سالم بدون مخمر هم ساخته میشه
اگه مخمر بریزید الکلی که تولید می کنه توسط مخمر تولید میشه و اون خاصیت طبیعی و معدنی رو نداره
اما شراب بدون مخمر کاملا طبیعی است و مواد معدنی خالص داره

Anonymous ناشناس said...
باسلام خدمت ساقی
من یک شراب انگور سفید گذاشتم الانم تو روز 9 هستم وقتی شراب رو هم میزنم کف میکنه و طمع کمی تلخ کمی هم ترش هست ممکنه سرکه بشه؟

Anonymous ناشناس said...
damet garm khoda vakili

Anonymous ناشناس said...
آقا خیلی ممنون از راهنماییهاتون .
اما قابل توجه آقایون شدیدالاسلام !مخصوصا
سعید اقا:
گر می نخوری طعنه مزن مستان را
بنیاد مکن تو حیله و دستان را
تو غره بدان مشو که می مِی نخوری
صد لقمه خوری که می غلامست آن را

حکیم عمر خیام



Anonymous ناشناس said...
سلام خدمت استاد عزیز من اولین بارمه شراب با راهنمایی یکی از دوستانم انداختم که به سلامتی شما دوستان خیلی خوب هم شده انگورشو از ساوجبلاغ روستای رامجین گرفتم که انصافا انگور شانی خوب و درشتی داره هیچ ماده دیگه ای غیر کمی شکر اضافه نکردم و کمی مزه شیرین انگور هنوز توش هست که به نظر من بهتر هم شده درصد الکلش از شرابهای دیگه ای که قبلا خورده بودم فکر میکنم کمتره ولی سرخوشیش زمان طولانی تری دوام داره. خوش باشید

Anonymous ناشناس said...
سلام.میخوام با انار ساوه شراب بریزم.ایا میشه؟؟؟ اگه دانه هاش بشکنه شرابش خراب نمیشه؟؟همون اول له کنمش یا ی هفته باشه بعد دانه هاشو له کنم

Anonymous ناشناس said...
سلام من مدتي هست كه به سايت شما سر ميزنم
خوب هست
اما يه كم احتياج به تصحيح داره
البته موارد زيادي هست اما من فقط جنتا از اونها رو ميكم
١ شراب شيرازي اون طور كه ميكيد درست نميشه
٢ من سالهاست كه از شكر براي عرق استفاده ميكنم اونم خالص و بدون تركيب كردن و ضرري نداره بوي ان كمتره طعم صافي داره ولي تند هست
٣شما ميتونيد دستور عملهايي را بديد كه خيلي اسانتر هست و موادش اسانتر در ايران يافت ميشود مثل جين يا عطر براي شراب
مثلا اب كرفرود يا بوست ان
و .......
ولي روي هم رفته براي دانايي مردم ايران سايت خوبي هست
م از مهاجرين با سابقه ٢٠سال الكل ساختن
با تشكر و.......

Anonymous استیاک said...
با سلام و تشکر فراوان از استاد عزیز.از اینکه جناب عالی وقت پر ارزشتان رابرای اگاهی دیگران صرف می کنید کمال تشکر و قدر دانی را دارم.ارزوی شاد کامی و بهروزی برایتان

Anonymous پرهام said...
با عرض سلام خدمت استاد محترم...
استاد محترم نهایت تشکر را از جنابعلی دارم..... امیدوارم همواره سلامت باشید... پیشاپیش نوروزتان پیروز

Anonymous پرهام said...
با عرض سلام خدمت استاد محترم...
استاد محترم نهایت تشکر را از جنابعلی دارم..... امیدوارم همواره سلامت باشید... پیشاپیش نوروزتان پیروز

Anonymous ناشناس said...
سلام توروخدا یکی منوراهنمایی کنه من طبق دستورباذرت خشک اقدام به انداختن شراب برای گرفتن عرق کردم طبق دستور زمانی که نیمی ازموادته نشین شدزمان صاف کردنشه اماالان 4روزگذشته مواد درحال جوششه اماتمام ذرتا ته بشکه موندن وکشمشا روی اب سسسسسوال:چی بایدنصفه ته نشین بشه تاصافش کنم؟

Anonymous ناشناس said...
این وبلاگ یک دستورالعمل خیلی ساده داره، خیلی هم قشنگ توضیح داده:
http://sharab.blogdoon.com

Anonymous ناشناس said...
بابا ایول داری دمت گرم چه توضیح کاملی دادی با این توضیحات میشه آپلو هوا کرد شراب که دیگه چیزی نیست!!!!

Anonymous ناشناس said...
agha kheili bahali. man chanta az sharabhaee ro ke amozesh dadid ok kardam hamashon alie ali shodan mer30 az rahnemaeehatun

Anonymous ناشناس said...
سلام
ظاهرا نيستي؟


صادق

Anonymous ناشناس said...
آقا من طبق روش شما انجان دادم. الان 11 روز گذشته هیچ اتفاقی نیفتاده. نه از جوشیدن انگور خبری هست نه از بوی تخمیر.
یعنی سرکه گرفتم؟

Blogger Unknown said...
دوست گلم اگه تمامي مراحل رو طبق پيشنهاد استاد رفتي تا روز ١٨ ١٩ بايد صبر كني. البته به بوي شرابت دقت كن كه خيلي مهمه.

Anonymous ناشناس said...
سلام
من طبق دستور شراب با انگور سفید هسته دار درست کردم.بعد از 10 روز تفاله ها ته نشین شده و شدیدا بوی ودکا می ده ...
ایا این شراب الکل خطرناکی ویا درصد بسیار بالایی نداره؟

Anonymous ناشناس said...
salam khaste nabashid man sharabam alan too marhaleye tahneshin shodane vali motasefane hanooz tamesh shirine va shirinish kamel az beyen narafte fekr mikonam bish az had behesh nabat zadam lotfan rahnamaee konid mishie kari kard ya na ba tashakor
aa_58t@yahoo.com

Anonymous ناشناس said...
سلام به شما دوست عزیزی که به شرابتون نبات زیادی زدی و نگران شیرینی زیادش هستی حالا دیگه کاریش نمیشه کرد خسته نباشی امسال با همین حال کن تا سال اینده با تجربه تر میشی

Anonymous sahar_b3992@ said...
سلام استادم من نمیدانم چگونه درحه الکل شرابم را به درجه 12 ال 14 برسانم و سوال دیگرم اینه که تفاله را بعد از جند روز تخلیه کنم

Anonymous حسین said...
داداش نمیشه بهت گفت استاد .شما خدای شرابی .زکریا اگه زنده بود دستتو میبوسید

Anonymous ناشناس said...
با درود و سپاس از مدیر محترم سایت.شراب من امسال بخاطر یک تجربه جدید خیلی شیرین شده . میخواستم بدونم آیا ممکنه با اضافه کردن ایست و تخمیر مجدد هم الکلش بره بالاتر و هم شیرینیش کمتر شه. و اگر اینطوره به چه میزان ایست استفاده کنم.

Anonymous ناشناس said...
نوکرم ساقی. دو تا سوال دارم. یک اینکه تحت چه شرایطی ممکنه طی تخمیر متانول تولید بشه، در مورد هر جور شراب یا آبجویی؟ دوم اینکه چه طور میتونم مقدار سرکه ی تولید شده طی تخمیرو به حداقل برسونم؟ حاضرم وقت و هزینه صرفش کنم
دمت گرم آقا

Anonymous ناشناس said...
دمت گرممممممممممممم

Anonymous ناشناس said...
یه سوال ذهنمو درگیر کرده ,من امسال پس از سه ماه شرابما صاف کردم ,ایا امکان تولید متیلیک هست ؟در چه حد ؟

Anonymous ناشناس said...
لطفا دوستان با تجربه پاسخ دهند.

Anonymous ناشناس said...
ل

Anonymous ناشناس said...
کیر توو حلقت، کوس کش مادر جنده

Anonymous ناشناس said...
دمت گرم دادا.ما رفتیم خوراک مون رو بسازیم

Anonymous ناشناس said...
باسلام لطفابفرماییدبعداز تفاله گیری وبستن در ب ظرف شراب ایانیازبه قفل هواهست یانه باتشکرازالطاف داهیانه دوستدار شماکوهکنfarhad

Anonymous ناشناس said...
سلام
دوست عزیز یکی از اقوام چندین ساله با روش سنتی درست میکنه(بدون مخمر و سیفون) فرق محصول با روش شما چیه؟

Anonymous ناشناس said...
خیلی ازتون ممنونم.
من برای اولین بار بود که شراب می ریختم و بعد از همون تخمیر اولیه شرابی که با نسخه ی شما درست کردم زلال و قابل استفاده بود.
خیلی خیلی خوش بو و خلاصه بهترین چیزی بود که خورده بودم :)

Anonymous ناشناس said...
http://sharab.blogdoon.com

Anonymous جمشید said...
سلام
شراب من امسال بعد از20 روز برای اولین بار رفتم سراغش( مسافرت اجباری).
بعداز20 روز برای اولین بار همش زدم- انگورها اومده بود بالا و توی هم زدن خیلی جوش میخورد. برای40 کیلو انگور5 کیلو نبات هم اضاف کردم.
حالا که برای اولین بار درش رو بازکردم بعد ازهم زدن مزه کردم اصلا مزه گس نمیده و مزه شیرنی روز اول رو میده.
میشه امیدوار بود یا نه؟
اگه راهکاری میدونید هرکدوم از دوستان ممنون میشم بهم بگید. تشکر

Anonymous ناشناس said...
سلام خدمت همه دوستان عزیز
براتون مژده دارم
دوستان از اونجابی که درخواست های اموزش ساخت شراب و مشروبات الکلی زیاد هست و متاسفانه تو سایت های ایرانی اموزش ها اندک هستند که این باعث میشه افراد اقدام به خرید مشروب کنند که هم به صرفه نیست و هم اکثر این شراب های پلمپ شیمیایی هستند(البته جا داره از عزیزانی که اموزش های خوبی در اختیار عموم قرار میدن تشکر کنم) و حتی اگر اموزش کاملی پیدا شود برای کسی که اولین تجربه ساخت شرابش باشه سخت است و سوالات زیادی برایش به وجود می اید
به همین دلیل تصمیم گرفتم یک گروه در یکی از شبکه های اجتماعی مانند واتس اپ یا تلگرام یا... با موضوع اموزش ساخت شراب ایجاد کنم
تا کسانی که علاقه به ساخت شراب دارند بتوانند شراب درست کنند و کسانی هم که برای مصرف خود از شراب های پلمپ استفاده میکنند بتوانند برای استفاده شخصی خود شراب درست کنند.
تصمیم دارم در این گروه افرادی رو که تجربه ساخت شراب رو دارن تشویق کنم تا شرابی رو که بقیه اعضا درخواست اموزش میدهند رو به صورت کامل و مفید اموزش بدن و به سوالات بقیه اعضا جواب بدن.
هر کس که میخواد ساخت انواع مشروبات الکلی یاد بگیره یا سوالی در این زمینه داره یا حتی کسانی که تجربه ساخت شراب رو دارن و میتونن به بقیه اموزش بدن میتونن شماره خودشون رو با ذکر شبکه اجتماعی(واتس اپ یا تلگرام یا...) که پیشنهاد دارن گروه رو در اون تشکیل بدیم برام ایمیل کنن
mohammad666f@gmail.com
البته خودم هم در این کار تازه واردم ولی مطمئنا به جز عزیزانی که تو گروه اموزش میدن خودم هم بعد از اولین تجربم اموزش میدم
راستی برای اینکه هر چه زودتر اعضای کافی برای ساخت گروه جمع بشن و بتونیم هر چه زودتر گروه رو تشکیل بدیم آدرس ایمیل منو در اختیار کسانی که میخوان یاد بگیرن یا در این زمینه تجربه دارن قرار بدین تا شمارشونو برام ایمیل کنن.
در ضمن نهایتا تا 15 روز دیگه گروه رو تشکیل میدم.

Anonymous ناشناس said...
اگر انگور له کرده رو که داخل بشکه ریخته شده رو تا روز چهارم هر روز هم زده باشم مشکلی دارد؟

Blogger Mehran said...
دستمریزاد. دست شما درد نکنه که این طور با دقت و حوصله آموزش می دید.

Blogger Unknown said...
این کپکه در مراحل ساخت بخداشت رو رعایت نکردی

Blogger شکارچی said...
اگه گروه زدین من در خدمتم

Blogger شکارچی said...
با مامانت تو خونه میتونی بحرفی داداش

Blogger Unknown said...
خفه بابا توي احمق هم مثلا داري عبادت ميكني كه اون دنيا حوريهارو بكني و شراب بخوري ديگه خب مگه ما اسكوليم كه نقد رو ول كنيم بريم دنبال نسيه؟؟

Anonymous ناشناس said...
دوستان عزیز،تاکیید میکنم حتما بهداست رعایت شه،مثلا موقع هم زدن با ی پارچه سرتونو ببندید تا عرق پیشونی تو ظرف نچکه،دستاتونو قبلس بشوریید ،و خشک کنید ،دما یک ایتم خیلی مهمه،این دو عامل بهداست و دما هر کدوم میتونه باعث سکته شراب تو هر مرحله بشه و در نهایت یک سرکه عالی بدست نیارید ،شراب خوب انگور خوب میخاد هر چه میزان شکر و نبات بیشتر باسه البته میزانش هر ده کیلو یک کیلو هست اما رنگ شراب مات میشه،بهتره خالص و طبیعی باشه،اما دوستان تازه کار شکر یا عسل بزنند ،
یا حق ،،،ساقی محله بالا

Anonymous ناشناس said...
سلام
دوست من 120 کیلو شراب گرفتم دون کردم له کردم ریختم تو دبه بعد از 2هفته تقریبا صاف کردم گزاشتم ته نشین بشه بعد دوباره صافش کنم میخواستم بدونم بعد از صاف کردن نهایی میتونم بهش نبات مخمر کیک و شکر اضافه کنم بعد پلمش کنم یا نه ممنون میشم کمکم کنید

Anonymous ناشناس said...
سلام ممنون از راهنماییهای ارزشمند تون
۱. بعد از له کردن و دبه ریختن آیا نیاز به هم زدن همه روزه داره ؟(راجب به تعداد و زمان هم زدن توضیحات بیشتری بدهید)
۲. آیا نیاز به نصب قفل هوا هست؟
۳. چه موقع (بعد از چند روز)باید اقدام به صاف نمودن نمود؟

Blogger Unknown said...
شما اومدید تو این سایت برای چه؟ دبه نبال چه میگشتی که سر از اینجا در آوردی ناقلا

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیز افتاب هیچ تاثیری نداره مهم این که دما ثابت باشه

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیز بله همون بیکینگ پودر هست

Blogger Unknown said...
با سلام ، لطفا اگه ممکنه روش تهیه کنیاک هم بزارید

Blogger Unknown said...
درود به انتهورای عزیز.
من و خواهر و پدر و مادرم با مشارکت هم و دستور شما شراب انداختیم و اسمشو گذاشتیم سیمین بر.میتونم بگم عالی شده.هر کسی میخوره این شراب و دستورشو میخواد.این پیغام هم از طرف ما چهار نفره که بدونی دمت خیلی گرررررمه و حرف نداری.همیشه لب و دلت خندون 🍷🍷🍷🍷

Anonymous ناشناس said...
تورو خدا جواب بدین
من شراب گذاشتم یه گندی زدم از فردای روزی که شراب گذاشتم هم زدنو شروع کردم الان چی میشه چیکار کنم روز 4امه تورو خدا زودتر جواب بدین

Anonymous ناشناس said...
منم همین کارو کردم، نگران نباش، دو روز صبر کن بذار خودش حال بیاد! نترس اشتباهیه که کردیم، باید منتظر موند

Blogger Unknown said...
بله اگر شیرینه پس امکان الکل پس دادن هست

Anonymous ناشناس said...
سلام خدمت شما و همگی دوستان وآنتهورای عزیز من امسال شراب انگور سیاه درست کردم و هیچ چیزی هم به آن اضافه نکردم مثل مخمر شکر و غیره و واقعا هم شرابش عالی شده و رنگ بو مزه و طعمش عالی شده و گیرایی خیلی بالایی داره.منم نظر شخصیمو میگم که هیچ چیزی نباید به شراب انگور اضافه شود.البته اینم بگم که من انگورم خیلی شیرین بود.
آرزو میکنم همیشه شاد و خوش و خرم باشید.

Anonymous ناشناس said...
سلام و عرض ادب و احترام خدمت زکریا ۲
من همه کارایی که نوشتین انجام دادم ولی الان بعد از حدود ۱۲ روز مواد داخل دبه بوی خاصی میده که بوی الکل نیست...چون دوتا دبه انداختم...اون یکی واضحه ک الکله ولی این نه....یکم بوی روبه ترشی داره....یعنی شراب به چخ رفته؟

Blogger Unknown said...
احمد چطوری بسلامتی%۴۲

Blogger Unknown said...
سلام الان یکماه از ریختن شرابم میگذره تستش کردم کمی ترشه ولی گیرایش خوبه وتفاله هاش بالای ظرف قرار گرفته وحبابهای خیلی ریز ازش خارج میشه به نظرتون الان میتونم صافش کنم یا بزارم ته نشین بشه البته سه هفته داخل انباری بود که خنک بودالان تقریبا یک هفته ست اوردمش داخل خانه لطف کنید راهنماییم کنید ممنون

Blogger Unknown said...
سلام الان یکماه از ریختن شرابم میگذره تستش کردم کمی ترشه ولی گیرایش خوبه وتفاله هاش بالای ظرف قرار گرفته وحبابهای خیلی ریز ازش خارج میشه به نظرتون الان میتونم صافش کنم یا بزارم ته نشین بشه البته سه هفته داخل انباری بود که خنک بودالان تقریبا یک هفته ست اوردمش داخل خانه لطف کنید راهنماییم کنید ممنون

Blogger Unknown said...
مادرتو گاییدم

Blogger Unknown said...
دوستان عزیز زیاد سخت نگیرید زمانیکه انگورها رادیوم کردید وریختید توی دیه البته نظافت وتمیزی حرف اول را میزند درشراب انداختن از همان روز اول میتوانید نبات شکر یا عسل ومخمر را اضافه کنید و تا بیست ویکی دوروزهرشب آنرا هم بزنید بعد ازاین مدت نه نشین میشود و بعداز بیست روز دیگر آنرا هم نزنید و میتوانید شراب را صاف کرده ونوش جان کنید.امیدوارم همیشه سلامت باشید این شرابیه که هرساله میاندازم دوست شما مرتضی

Blogger Unknown said...
سلام میخواستم بدونم انگور چند روزه ته نشین میشه ۳۷ روزه الان فعلا از ته نشینی خبری نیست هنوز جا داره ته نشین بشه یا نه ممنون میشم جواب بدین

Anonymous ناشناس said...
کس ننت ، تو همون بهشت تخمیتونم شراب میدن مادرجنده. کیرم تو اول و آخر دینتون. کیرم دهنم ممد بچه باز که همه چیو برای بقیه حروم کرد و خودش بزرگترین حرومخور دنیا بود. کل خاندان نبوتو گاییدم کسکش

Blogger Unknown said...
دمت گرم حرف درست شما زدی

Anonymous ناشناس said...
کانال تلگرام انتهورا:
R_antahoora@

Anonymous ناشناس said...
سال دوم شراب خشمزه گذاشتنم شده الان يه سوال دارم :تفاله رو جدا شده و شراب با لرد در دبه در جاي گرم است تا روزي كه شيشه شود و انتقال به جاي سرد الان جاي شراب بايد گرم باشد تا قبلا.از شيشه كردن

Anonymous ناشناس said...
سلام الان تفاله شراب رو بعد از ۴۰روز جدا کردم و شراب رو داخل ظرف شیشه آیی ریختم ولی هنوز لرده داره چ مدت زمانی فرصت دارم برای صاف کردن مجدد ممنون میشم راهنمایی کنین

Anonymous ناشناس said...
بهترین انگور انگور سیاه کاملا رسیده و ملس سردشت که تانن زیادی داره،فقط شراب هایی که تانن زیادی دارن و اسیدی و خشک هستن میشه سالهای طولانی مثلاً تا هفت سال یا بیشتر کهنه کرد،البته باید در بطری خارجی استاندارد و چوپ پنبه یه تیکه طبیعی و مکان کاملا تاریک با دمای بین چهارده تا هفده درجه سانتیگراد نگهداری بشه و رطوبت هم شصت هفتاد درصد باشه تا چوپ پنبه ها خشک نشه و بطری هم خوابید باشه

Anonymous ناشناس said...
کیفیت شراب را هم از روی رنگ و ذلال بودن میشه تشخیص داد،شراب کاملاً ذلال نشونه این که هیچ آلودگی باکتریایی نداره و دوام بیشتری هم داره