شراب خورشید

رنگ این شراب پس از آمیزه کامل ، زرد طلائی و مانند غروب خورشید و دهان مزه متفاوتی با شراب انگور دارد.

موادلازم:

زردآلو یک کیلو

خرما یک کیلو

جو 250گرم

شکر خام یک کیلو

پرتقال دو عدد

لیمو دو عدد

مخمر 5 گرم

آب چشمه حدود 4 لیتر

ابزار لازم:

کارد تیز ، تخته خورد کنی ، دیگ 8 لیتری ، رنده ، لوله سیفون ، کیسه صافی ، دستکش یکبار مصرف ، قفل تخمیر

طرز تهیه:

زردآلو و خرما را هسته کنید ، کلاهک بگیرید و اندام چوبی را خارج کنید. با کمک کارد و تخته تا حدامکان ریز ریز و ساتوری کنید ، پوست مرکبات را رنده کنید ، آب مرکبات را در لیوانی بگیرید.

دو ق.غ. شکر را با مقداری آب و مخمر در لیوانی ریخته و کاملا حل کنید.

میوه ریز شده ، جو ، آب و پوست رنده شده مرکبات را درون دیگ پخت ریخته و روی شعله قرار دهید.

بمحض جوشیده شکر را اضافه کنید ، بگذارید ده دقیقه بجوشد ، هم بزنید ، از روی شعله بردارید.

وقتی کاملا خنک شد بکمک کیسه صافی و تشت عصاره گیری کنید و درون بشکه تخمیر بریزید ، مخمر حل شده را اضافه کنید ، تا 10 سانتیمتری دهانه بشکه تخمیر کسری آنرا آب اضافه کنید، هم بزنید.

قفل تخمیر را نصب کنید و بگذارید تا سه هفته در مکانی تاریک و در حرارت ثابت 21 درجه بماند.

پس از تخمیر سیفون کنید و دوباره به شیشه تخمیر تمیز شده باز گردانید ، قفل هوا را نصب کنید.

تا حدود 15 روز صبر کنید ، دوباره سیفون کنید ، به بشکه تخمیر بازگردانید و قفل هوا را نصب و بگذارید تا سه ماه در همان حالت با قفل تخمیر و درجه حرارت ثابت بماند.

با دقت سیفون و شیشه کرده ، چوب پنبه کنید و بطور مورب در جایی خنک و تاریک تا 12 الی 15 ماه بگذارید تا آمیزه شود (استراحت کند) و جا بیافتد.

** لطفا قبل از اقدام به تهیه این شراب حتما مقالات و تصاویر مربوطه در مقالات قبلی را به دقت مطالعه کنید تا مشکلی ایجاد نشده و سئوالات تکراری پیش نیاید و فراموش نکنید شرابسازی نیاز به مطالعه و تجربه دارد.

برچسب‌ها: ,

25 Comments:
Anonymous ناشناس said...
salam ostad aziz
bebakhshid baz ham mozahem shoda ye soal dige dashtam
mikhastam bedoonam shiriny shekar va asal yekie ya fargh mikone manzooram ine ke agar masalan baray ye sharab 1 kilo asal lazeme agar khastim be jay asal shekar berizim haman 1 kilo kafie ya bayad bishtar ya kamtar berizim
kheyli mamnoonam,khoda neghahdar

Anonymous ناشناس said...
baraye aghaye nashenas:
agha baraye chi enghadar ostad ro aziat mikoni?be jaye inke enghad az ostad soalaye pishe pa oftade koni boro ye kam too internet search kon ta bebini shirinie asal bishtare ya shekar.
--------------------------
araye ostad:ostade gerami agha az inke javabe soalamo dadi vaghean mamnoon

Anonymous ناشناس said...
با سلام به ساقس عزیز.من در اینترنت دو سه تا وبلاگ و سایت دیگر هم که از این آموزش ها می دهند رو می شناسم.ولی باید اعتراف کنم که مطالب شما بسیار کامل تر است و تازه شما به سوالات بازدیدکنندگانتان جواب می دهید که این خیلی خوبه.ساقی عزیز من می خواستم برای اولین بار شراب درست کنم و برای کسب تجربه می خواستم از تولید کم شراب شروع کنم
دو سوال داشتم:
اول اینکه وقتی آب هر میوه ای را با مخمر و ... داخل ظرف اول تخمیر میریزیم آیا باید تمام ظرف را پر کنیم.اگر نه بفرمایید چقدر از ظرف رو باید خالی بذاریم
لطفا در مورد ظرف دوم تخمیر هم این سوال رو جواب بدید.من فکر می کنم چون شما گفتید که شراب نباید در معرض اکسیژن قرار بگیره باید ظرف دوم تخمیر را تا سر پر کنیم.آیا تصور من درسته؟
ممنون می شم اگه جواب سوالام رو بدید

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
نه عزیز ، میزان شیرینی شکر حدود 25% از عسل کمتر است و معمولا بازای یک کیلو شکر از 750گرم عسل استفاده میشود
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به رضای عزیز
از شما دوست عزیز بسیار ممنون و متشکر هستم ولی دوست عزیز من هم بسیاری از مسائل را در زندگی نمیدانم و هر پیزی را که ندانم سئوال میکنم و از سئوال کردن هم نه خجالتی دارم و نه تاسفی
از طرف دیگر من شاگرد آن انسانی هستم که مانند خودم دریایی از سئوال باشد. روزی که همه پچیز را بدانیم شاید روز آخر ما باشد
باز هم سپاسگزارم و از صفایت ممنون
موفقیت شما آرزوی من است
ساقی

Blogger انتهورا said...
اب سلام به الکلیسم عزیز
داداش اسم قحطی بود یا میخوای ما رو بترسونی
از شوخی گذشته ممنون از لطف شما هستم و خود را وظیفه دار میدانم تجربه عمری را در این حرفه با همه فارسی زبانان در میان بگذارم و تشویق کنم کسانی را که بهر دلیلی مشروب مشروب مصرف میکنند از تهیه آن از بازار خودداری وبجای آن خود بمقدار کم و فقط برای مصرف خود تهیه کنند. شاید این وبلاگ وسیله ای باشد که از مرگ و میر هموطنانم بخاطر خرید و مصرف مشروبات تقلبی از سوداگران مرگ جلوگیری نماید
اگر به مقالات اولیه تهیه شراب (شرابی که از آبمیوه تهیه میشود) مراجعه کنید متوجه میشوید که اصرار بر آن است حداقل ده سانتیمتر از دهانه ظرف تخمیر خالی بماند. این مقدار در شرابی که با تفاله همراه است بیشتر و ظرف تخمیر بنباید از 75% حجم خود بیشتر پر شود. دلیل آنهم ری کردن شدید مشروب تخمیری همراه با تفاله است
در مورد ظرف دوم مسئله قدری فرق میکند زیرا در این مرحله از تفاله خبری نیست بلکه مقادیری از مواد و املاح و مخمر مرده که در شراب معلق هستند توانایی آنرا ندارند که حجم شراب را بالا ببرند ولی بازهم نباید از 10 سانتیمتری دهانه بیشتر پر شود ولی اگر همان ظرف قبلی را شسته و مصرف میکنید اشکال در زیاد بودن هوای داخل بشکه نیست زیرا خیلی زود این هوا با فشار ملایم گاز هنوز موجود و نسبتا فعال از بشکه خارج و تقریبا گاز کربنیک جای هوای معمولی را میگیرد
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام می کنم و تشکر.آقا خیلی کارت درسته.اصلا باورم نمی شد که این همه آموزش رو بتونم یک جا تو یه بلاگ پیدا کنم.
سوالی از محضر استاد داشتم
من تصمیم به درست کردن شراب بهار نارنج با آب هندوانه گرفتم.یه سوال برام پیش اومده بود.شما در جایی از این آموزش گفتید که "حداقل روزی یکبار مایه شراب را هم می زنیم"
.می خواستم بدونم منظور شما از هم زدن چیه؟باید ظرف شراب رو همینجوری که بسته است تکان بدیم یا باید درش رو باز کنیم و با ملاقه هم بزنیم.اگه قرار باشه که ما هر روز در شراب رو باز کنیم آیا شراب بخاطر اینکه با هوا در تماس قرار می گیره خراب نمی شه؟

Anonymous ناشناس said...
baba eival,
ab dar koze o ma teshne laban migardim. dast mariz ba in weblog va in ostadi. long endakhtim ma.
salha bood donbale ye hamchi chizi migashtim ta yeki az doostan adres dad. aval fekr kardam shookhie hala mibinam ye darya elme.
kheili zahmat keshidi bekhosos aks haye tooye on yeki weblog marekas.
zende bemooni rafigh
long endakhte
hashem

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
با تشکر از لطف و محبت شما
شرابهای سبک تهیه از آب میوه نیازی به همزدن با همزن یا وسیله شبیه آنرا ندارند بلکه تکان دادن خود بشکه یا بطور دورانی یا حرکت افقی کافیست. علت هم آنست که مایع در اثر حرکت حبابهای گاز در حقیقت در حال حرکت ملایم است و حرکت روزی یک یا دو بار فقط کمک موثری در نقاطی است که کمتر در اثر گاز اکسید کربن تحریک شده و حرکت کرده اند مانند اطراف بشکه
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به آقا هاشم عزیز
لطف و محبت شما دوستان دیده و نادیده و در خواستهای منطقی شماست که این وبلاگ را زنده نگهداشته است
شما و سایر دوستان لطف دارید و بنده نوازی میکنید
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام و خسته نباشید



مقاله بعدیه شما چی هست
و اگه میشه پایین هر مقاله قید کنین که مقاله بعدی چیه و حدود چقدر منتشر میشه
و مقاله لیموناد و نوشابه ها کی در میاد
با تشکر اسی

Blogger انتهورا said...
با سلام به اسی عزیز
بعضی اوقات تهیه یک مقاله زمان خیلی زیادی میبرد و نیاز به تهیه تصاویری دارد و گاهی فقط دستور تهیه است. هم اکنون روی ساخت قفل هوای بسیار ارزان و در ضمن کارآمد کار میکنم که نیاز به رسم و نقاشی دارد
چشم سعی میکنم مقاله بعدی را بنویسم ولی تعیین زمان پست کردن آن قدری مشکل است
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام و خسته نباشید ساقی باحال و با صفا.آقا قربون دستت.لطفا به دادم برسید.آقا ما دیروز رفتیم یه الکل سنج خریدیم که از 0 تا 96 درصد رو حساب می کنه.اما راستش نحوه ی کار کردن با اون رو نمی دونم.اول فکر می کردم مثل یه دما سنج جیوه ای کار می کنه که وقتی به کمک مایع سرخ رنگ جیوه می شه درجه رو حساب کرد.اما وقتی درست به الکل سنج نگاه کردم.دیدم اصلا توش مایع نیست بلکه یه چیزایی مقل پودر سیاه رنگ ته الکل سنج هست.می شه روش فهمیدن درجه الکل یه مایع رو بهم بگید.قربون دستت
نادر

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت استاد گرامی
باتشکر از زحمات شما من یک سئوال داشتم آن اینکه من آب سنج و الکل سنج ندارم و شراب انگور گذاشته ام در روز سوم که آن را مزه کردم تلخ بود و مقداری شکر اضافه کردم می خواستم بدانم اگر شکر را زیادی اضافه کرده باشم چه مشکلی پیش می اید

Blogger انتهورا said...
با سلام به نادر عزیز
اگر ایمایل خود را نوشته بودید برایتان مقاله آنرا که آماده است میفرستادم ولی زیاد ناراحت نباشید برای اطلاع شما و سایر دوستان تا چند ساعت دیگر آنرا در وبلاگ تصاویر منتشر میکنم که آدرس آن در قسمت پائین و سمت چپ همین وبلاگ است یا به آدرس زیر مراجعه کنید
http://khomkadeh.blogspot.com
علت اینست که نیاز به قدری دستکاری دارد
موفق باشید
شاقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
دوست عزیز منظور شما را از تلخی آنهم بعد از دو روز نمیفهمم شاید منظور شما ترشی یا دبشی مخصوص انگور است چون تلخی در شراب نتیجه حداقل بکسال خواباندن (آمیزه کردن) شراب بعد از تخمیر کامل است. بهر حال منظور شما را متوجه نشدم
اما در مورد اضافه کردن شیرینی قبل از تخمیر اولیه باید گفت هیچگونه اشکالی ندارد ولی حتما بشرطی که شراب مرحله اول تخمیر را طی نکرده باشد که آنهم دو روزه امکان ندارد.
لطفا نتیجه کار خود را برایم بنویسید که جالب است
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی عزیز.واقعا بابت مطلب -روش خواندن الکل سنج و چگالی سنج- ممنونم.خیلی لطف کردی.فکر نمی کردم که جوابمو بدی.دمت گرم
راستی منظور شما از مخمر کیک سازی همون بیکینگ پودر خودمونه؟
بابت همه چیز ممنون
نادر

Anonymous ناشناس said...
arze salam va khaste nabashid
mer30 az talash va deghate binaziri ke darid chand ebhame asasi dashtam ke pasokhe onharo shoma bekhoobi dadid
soali dashtem dar in zamine ke aya dar sakhte sharabe khorshid aya tamame 4 litr ab ro bayad yekja ba mavad mix kard va jooshand va dige inke abe morakabat ro ham bayad mix kard ba sayere mavad ya kheyr mamnoon misham ke maghalate khoobeton ro ba sharabe albaloo takmil konid

Anonymous ناشناس said...
darzemn air-lock be onvane ye soopap fekr konam amal mikone age nasb nashe natije chi mishe

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت استاد گرامی
من قبلا نوشته بودم که در روز سوم شرابم تلخ شده که شما درست گفتید دبش شده بود من بعد از 15 روز آن را صاف کردم و دو روز بعد دو لیوان آن را نوشیدم مزه آن با شراب خراجی فرقی ندارد و خیلی شاد وشنگول شدم من میخواستم از زحمات شما که من را در این خود کفایی یاری نموده اید تشکر کنم
با سپاس فراوان علیرضا از بندرعباس

Anonymous ناشناس said...
بسیار ممنون از این همه اطلاعات خوب و این همه حس
من هم گاهی دست به کار شراب میشم ولی امسال به روش شما
امیدوارم که شاگرد خوبی از آب در بیام

Anonymous ناشناس said...
از شما سپاسگزارم

Blogger Unknown said...
سلام استاد عزیز بنده شراب زردالو انداختم و بعد بیست یک. روز مزه ترش پیدا کرده والان میخوام بدونم خراب شده یا باید شکر اضافه کنم و بندازم تا ۱۵ روز دیگه و دوباره صاف کنم shahriyar.seven70@gmail این جیمیلمه ممنون میشم جواب بدید

Anonymous ناشناس said...
:Telegram

R_antahoora@

Blogger ehsan said...
دوستانی که مدام میپرسن که باید درب شراب باز شود و بهم بزنیم یا بسته باید عرض کنم که در موارد معمول مثل انگور باید هر 2 تا سه روز درب تخمیر باز و با ملاقه چوبی کاملا ضدعفونی شده هم بزنید تا اکسیژن رسانی شده و گاز خارج شود وگرنه شراب بشدت زننده شده و میزان الکل آن بالا نمی رود و بوی بدی هم میگیرد . البته این برای انگور سیاه و مقدار کم مثلا ظروف هشت لیتری استثنا است اما برای شراب هندوانه بهار نارنج بقدری گاز نامطبوع تولید میشود که اگر درب ظروف روزی یکبار باز نشود نتیجه فاجعه باری دارد . البته برای تولیدات خونگی ما اینطور است نمی دانم موارد صنعتی چطور انجام میشود . اما تجربه ی 10 ساله ی من به این نتیجه رسیدم که حتما گاهی اوقات درب را باز کنم . ولی نکنه ی مهمتر اینه که حتما دهانه ی خروج قفل هوا نباید کمتر از 4 میل باشد وگرنه همین مورد هم میتواند باعث تولید گاز در شراب شود .. باتشکر از این وبلاک خوب