ودکا - کشمش

برای تهیه هر گونه ودکا از مواد خشک یا مایع (شیره) فقط از نوع طبیعی آن میوه استفاده کنید. کشمش یا مویز مورد نظر بایستی بدون رزین بوده و به سایر مواد شیمیایی آلوده نباشد. کشمش سبز از نوعی است که برای نگهداری ظاهر و بازار پسند آنرا با رزین میپوشانند. رزین ماده ای خوراکی است ولی در تهیه ودکا اثر عقب انداختن و یا حتی توقف تخمیر را دارد. مواد مورد لزوم در این مقاله برای تهیه ده بطری ودکای کشمش با درجه متوسط 40% میباشد.

مواد لازم:

کشمش طبیعی سالم 10 کیلو (هر چه کشمش گوشتی تر باشد بهتر است)

مخمر 5 گرم

شکر یا عسل دو قاشق غذا خوری

آبگرم (داغ یا جوش نباشد) 40 لیتر

ابزار لازم برای تخمیر:

بشکه درب دار پلاستیکی 100 لیتری

طشت یا لگن و کاسه پلاستیکی

دستکش پلاستیکی یا لاستیکی یک بار مصرف

پاروی چوبی برای همزدن

آب سنج برای تعیین میزان شکر موجود در مراحل مختلف

کیسه بزرگ از جنس متقال یا کرباس برای جدا کردن تفاله تخمیر شده. (کیسه ای از جنس کرباس یا متقال به اندازه 60 در 120 سانتیمتر که بایستی به دقت لبه دوزی و سپس تودوزی و لبه دوزی شده باشد یعنی لبه ریشه ای پارچه نه در داخل و نه در خارج از کیسه دیده نشود و لبه بالائی کیسه را دولا (تا) کرده و چرخ نموده و با ریسمانی محکم از درون محوطه دوخته شده سر کیسه را قابل جمع شدن و گره زدن نمائید. این کیسه ابزار مهمی در جداسازی و صاف کردن اولیه شراب است. پس از هر بار مصرف آنرا زیر و رو کرده و فقط با آب جاری بشویید و بگذارید در آفتاب خشک شود. چنین کیسه ای در بازار نیست و باید خودتان با کمک خیاطی اقدام به دوختن آن نمایید. در هر صورت درون و بیرون کیسه تودوزی شده باشد)

قیف پلاستیکی

الکل سنج برای تعیین میزان الکل در محصول نهانی

شیشه تمیز و خشک شده با چوب پنبه یا تشتک، حداقل 10 عدد یا یک گالن شیشه ای بزرگ

دفترچه یادداشت های روزانه برای ثبت مراحل انجام شده و وقایع

زمان تهیه: امکان تهیه در تمام فصول (البته تابستان گرم بهتر است)

طرز تهیه:

مرحله اول: تهیه شراب کشمش

روز نخست

1- کشمش را بطور سطحی بازرسی کنید. لازم نیست آنرا باصطلاح پاک کنید و یا چوب سر آن و یا هسته آنرا بگیرید! در صورت لزوم فقط مواد اضافی را جدا کرده و دور بریزید. اگر کشمش بدون هسته بود بهتر است ولی اثر زیادی در پروسه یا کیفیت تولید ندارد. به مرحله 11 الف در مرحله سوم (تقطیر ) مراجعه کنید و آنرا با دقت مطالعه کنید.(کشمش را به هیچ عنوان نشویید اگر چه با شن و ماسه و خاک همراه باشد)

2- شکر یا عسل را در نصف لیوان آب نیمه گرم با مخمر کاملا همزده و مخلوط کنید.

3- بشکه را در محل مهیا شده (حمام یا گرمخانه) قرار دهید. کشمش را در بشکه ریخته مخلوط مخمر و ماده شیرین را درون بشکه ریخته حدود 10 لیتر از آب را اضافه کنید.

4- با کمک پاروی چوبی تا حد امکان مخلوط را در بشکه هم بزنید تا رنگ پوست کشمش تغییر کند. با این عمل هم پوسته کشمش را خراشیده اید و هم کمک به نفوذ آب در کشمش کرده اید. رنگ مایع موجود نیز تغییر مییابد و کدر میشود. بقیه آب را اضافه کنید و دوباره آنرا هم بزنید. درب بشکه را ببندید.

5- آنچه را که گذشته با ذکر تاریخ یادداشت کنید.

روز دوم

روزی یکبار به بشکه سر بزنید و با کمک پاروی تمیز و خشک ، مخلوط را کاملا هم بزنید. (کیفیت را یادداشت کنید)

روز پنجم

روزی دو بار به بشکه سر بزنید و ماده در حال تخمیر را هم بزنید. کم کم بوی تخمیر را باید حس کنید و بالا آمدن سطح کشمش در حال تخمیر را بر سطح مایع مشاهده میکنید.

روز هفت یا هشت

کشمش کاملا خیس خورده و آبدار شده (ورم کردن) است با دستکش و بکمک فشار انگشتان تا آنجا که امکان دارد کشمش را له کنید. (اگر امکان دارد هر بار مقداری در لگن پلاستیکی ریخته و دستهای خود را بشوئید و با کمک پای برهنه کشمش را که مانند انگور متورم شده است ، له کنید و به بشکه اصلی بازگردانید)

از روز دهم

بشکه در حال غلیان است و الکلاز ها با سرعت شیرینی کشمش را تبدیل به الکل میکنند و بوی اکسید کربن در محل نگهداری بشکه کاملا حس میشود. تفاله کشمش در حال ته نشین شدن است. شیرینی محتویات درحال تخمیر را با آب سنج آزمایش کنید. روزی سه بار هم زدن و یادداشت وقایع فراموش نشود.

روز چهارده یا پانزده

آنقدر ادامه دهید تا تمام تفاله کشمش ته نشین شود و روی سطح تخمیر شده را فقط هسته و چوب کشمش تشکیل دهد.

اینک زمان آنست که کشمش شراب شده را تصفیه کرده و از تفاله و هسته جدا سازید. از کیسه و لگن پلاستیک استفاده کنید و با کمک ظرفی تمیز و پلاستیک (کاسه) کم کم محتویات بشکه را درون کیسه انتقال و تا حد امکان آنرا بفشارید تا مایع غلیظ و کدر شراب اولیه کشمش از تفاله جدا شود.

(توجه: هرچند تفاله باقیمانده قابلیت ودکا گیری را دارد ولی بهتر است از این عمل خودداری کنید چون ممکن است نتیجه کار کدر نمودن ودکای شما شود مگر آنکه قبلا یکی دو بار از قبل تمرین کرده باشید. در کارخانه های تهیه مشروبات الکلی که تمام این پروسه بکمک ماشین و بطور نیمه اتوماتیک انجام میشود ، این تفاله را خشک نموده و برای دامداری ها یا تهیه کود گیاهی استفاده میشود. بزبان ساده تر به ریسک و زحمت تمیز کردن و فیلتر کردن مشروب حاصل از تفاله نمی ارزد و ارزش اقتصادی ندارد ولی اگر مایل باشید میتوانید از این تفاله ودکا بگیرید اگر چه بازده آن زیاد نیست و قدری شیرین تر از ودکای حاصل از شراب کشمش است. در هر صورت بخاطر طعم ودکا خوب ، الکل حاصل از تفاله را با ودکای کشمش مخلوط نکنید)

مرحله دوم:

عرقگیری: از شراب کشمش

لوازم عرقگیری: همان ابزار تهیه ودکا از خرماست.

الف- یک لوله مسی یا استیل با قطر داخلی 8 میلیمتر و طول حداقل 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم اتوموبیل یا تعمیر یخچال و رادیاتور). اگر خودتان وارد نیستید در همان محل میتوانند آنرا مارپیچ کنند.

ب- دو لوله پلاستیک شفاف (بیرنگ) با قطر داخلی 10 میلیمتر و طول حداقل حدود 150 سانتیمتر و 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم کامیون – لوله ایست فشار قوی که برای ترمز بادی بکار میرود).

پ- دیگ زودپز یا دیگ پخت با ارتفاع و ظرفیت حداقل ده لیتری با سوپاپ اطمینان قابل جدا شدن از دیگ که دارای درجه حرارت سنج باشد.

اگر صنعتگر مورد اعتمادی را سراغ دارید ساختن دیگ پخت آسان است و میتواند از جنس مس یا آلومینیوم ساخته شود. برای آشنایی بیشتر تصاویر مختلفی را خواهید دید که به طرز کار و عملکرد دیگ پخت کاملا آشنا شوید. این موضوع بسیار مهم است که از نحوه عملکرد این دیگ کاملا اطلاع داشته باشید. در ضمن برای تهیه سایر عرقیات مفرح نیز قابل استفاده است.

ت- الکل سنج و لوله آزمایش

ث- گیره نگهداری و مهار لوله پلاستیک

ج- منبع حرارت (شعله گاز بهترین و قابل کنترل است)

چ- آب سرد روان

برای آگاهی بیشتر و آشنایی با ابزار و لوازم و روش های تعریق به زبان ساده تصویری به خمکده مراجعه کنید. تصاویر 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7

سعی کنید نقش و عملکرد و کاربرد ابزار تصویری را خوب بخاطر بسپارید.

مرحله سوم:

تقطیر:

قبل از هر اقدامی بیاد داشته باشید الکل ماده ایست فرار و سریع الاشتعال بخصوص اگر بصورت گاز باشد.

1- دیگ را تا سه چهارم حجم آن از شراب خام کشمش پر کنید. به این تصویر مراجعه کنید.

2- درب دیگ را بسته و لوله پلاستیکی را روی زائده سوپاپ دیگ سوار کنید و آنرا کاملا آب بندی کنید که بخار از آن خارج نشود.

3- منبع حرارت (گاز بهترین است) را روشن کنید.

4- لوله 150 سانتیمتری پلاستیک را به سر لوله مسی یا استیل وصل کرده و لوله 100 سانتیمتری را نیز به انتهای لوله مارپیچ محکم کنید.

5- لوله مارپیچ را در سینک ظرفشویی قرار داده و راه خروج آب ظرفشویی را ببندید.

6- شیر آب را باز کنید تا لوله مارپیچ کاملا زیر آب بماند.

7- سر خروجی لوله پلاستیک را درون لیوانی تمیز وارد کرده و با گیره محکم کنید که دستتان آزاد باشد.

8- با دقت مواظب لوله پلاستیک باشید که پیچ خوردگی یا انسداد نداشته باشد و عمل عرقگیری با اشکال مواجه نشود.

9- مواظب درجه حرارت دیگ باشید و دایم آنرا کنترل کنید.

** درجه حرارت نشان داده شده روی عقربه حرارت سنج نباید از حدود 65 درجه سانتیگراد تجاوز کند. با آنکه میدانیم الکل اتیلیک در حدود 79 درجه سانتیگراد تصعید میشود ولی بدلیل آنکه واحد حرارت سنج دیگهای زودپز در محوطه خالی بالای دیگ قرار دارد و میله حساس (المنت حرارتی) داخل مایع در حال پخت نیست اختلاف زیادی با گرمای فضای خالی بالای دیگ پخت وجود خواهد داشت و همیشه گرمای درون مایع پخت حدود 10 درجه گرمتر از محفظه بالائی دیگ وجود خواهد داشت. در کارخانجات تهیه مشروبات الکلی و با وجود امکانات فراوان ابزاری ، درجه حرارت داخل مایع پخت را در حدود 70 درجه سانتیگراد نگه میدارند ولی درجه دوم که در مکان خالی از مایع بالای دیگ پخت قرار دارد درجه کمتری را نشان میدهد. اگر درجه حرارت بالا رود عرق (الکل) تولیدی همراه با تفاله مایع موجود در دیگ پخت خارج میشود و تصویه الکل حاصل قدری مشکل است. اگر به چنین مشکلی برخوردید محصول ناخالص (الکل کدر) بدست آمده را با پخت بعدی مخلوط کنید و پخت را ادامه دهید. از طرف دیگر اگر با حرارت زیادتری الکل متصاعد شود طعم شیرینی بخصوصی را خواهد گرفت که خوش آیند ذائقه نیست.

10- پس از مدت کوتاهی (حدود 15 تا 20 دقیقه) بخار الکل (الکل تصعید شده از شراب) را در ابتدای لوله که به دیگ وصل شده خواهید دید. اگر ظرف این مدت بخار تصعیدی الکل مشاهده نشد و محصولی بدست نیامد کمی حرارت را زیاد کنید و حدود پنج دقیقه دیگر ادامه دهید و اگر بازهم نتیجه ای حاصل نشد کمی بیشتر حرارت را اضافه کنید تا سیلان الکل سرد شده را بدرون ظرف یا لیوان مشاهده کنید. با کمی تمرین میزان حرارت مطلوب را خواهید یافت. در این مرحله الکل حاصل به ظرف مربوطه به آهستگی و مداوم جاری میشود و نیازی به کم یا زیاد کردن حرارت نیست. عمل پختن شراب و نتیجه آن تصعید الکل تمیز و بدون ذرات معلق نیاز به قدری تمرین دارد و اگر حرارت زیاد و مشروب شما کدر شد آنرا به پخت بعدی اضافه کنید.

11- از این مرحله ودکای شما پس از مرحله سرد شدن و عبور لوله مارپیچ بصورت مدام و ریزش نازکی به درون لیوان میریزد.

11 الف - (بسیار مهم) هر بار که دیگ را از شراب کشمش بار میگذارید لازم است برای اطمینان از عدم وجود الکل متیلیک در ودکای شما یک سوم استکان (حدود 25 سی سی) تولید ودکای اولیه را که از لوله لاستیکی خارج میشود به دور بریزید. دلیل آن وجود هسته و سر چوبی کشمش در مراحل تخمیر است که ممکن است تخمیر شده و متانول تولید کرده باشد. این عمل و فداکاری! نوعی پیشگیری است.

12- به محض آنکه آب درون سینک ظرفشویی گرم شد ( حدود 40 درجه سانتیگراد یا با فرو کردن انگشت در آب احساس گرما نمودید) شیر آب سرد را باز کرده و زیرآب یا سیفون سینک را بکشید تا آب تعویض و خنک شود. دایم این مرحله را بمحض گرم شدن آب تکرار کنید.

13- با رعایت دایمی مرحله 9 و پس از قدری تحمل لوله آزمایش را از ودکای جاری شده پر کنید و درجه الکل را آزمایش نمایید.

14- در آغاز درجه آن حدود 55 درجه است (اگر کمتر بود نگران نباشید ، شیرینی کشمش زیاد نبوده است) تنها اثر آنست که کمتر از میزان پیش بینی شده ، عرق تهیه میشود.

15- سر لوله را در شیشه گذاشته و بگذارید سیلان الکل ادامه یابد. (مرحله 9 را بیاد داشته باشید)

16- وقتی نیمی از شیشه پر شد از مرحله 12 پروسه را تکرار کنید.

17- زمانی که شیشه نیمه پر شد درجه الکل پروسه عرقگیری کاهش مییابد و تا زمانیکه الکل سنج درجه حدود 25 را نشان دهد ادامه دهید که تقریبا شیشه معمولی شما پر شده است.

18- گاز را خاموش کرده و بگذارید تا دیگ از جوشش بیافتد. در این مرحله دیگر از لوله مایعی خارج نمیشود

19- درب دیگ را با دقت باز کرده و با کمک دستگیره محتویات آنرا دور بریزید.

از مرحله 1 شروع کنید و آنقدر ادامه دهید تا شراب خام موجود در بشکه تمام شود.

اگر همه مراحل را درست عمل کرده باشید بیش از 10 بطر ودکا (یک بطر بازای یک کیلو کشمش) با درجه الکلی حدود 40% دارید. همه شیشه ها را درون شیشه (جار) بزرگی ریخته تا دارای درجه الکلی مساوی شود. با کمک قیف و پیمانه مجددا شیشه ها را تا 5 سانتیمتری گلوی آن پر کرده درب آنرا با چوب پنبه یا تشتک محکم کنید. روی شیشه ها برچسب زده و با ذکر تاریخ ، مشروب خود را نامگذاری کنید.

با تبریک از این لحظه ودکای کشمش شما آماده مصرف است. نوش جان
106 Comments:
Anonymous ناشناس said...
Salam man kati hastam. ye soal dashtam, momkrnr begin aragh do atashe ra chetor dorost mikonand.
kati

Anonymous ناشناس said...
rasti ye soal dige, man sharab doost nadaram vali abjo chera mishe begin chetor abjo dorost konam? tahieh abjo sakht tare ya sharab?
kati

Blogger انتهورا said...
با سلام به کتی
اگر عرق بدست آمده را یکبار دیگر تقطیر کنید عرق دوآتشه بدست میآید. تهیه آن آسان ولی موارد استفاده کمی دارد.
راجع به عرق دوآتشه بعدآ و کاملا توضیح خواهم داد
در مورد سوال دوم و تهیه آبجو نیز بعدا توضیح کانمل خواهم داد. مشغول تهیه تصاویر آن هستم. فقط برای اطلاع میگویم تهیه آن خیلی آسانتر و ارزان است

Anonymous ناشناس said...
سلام با تشکر از مطالب خوب شما اگر ممکن است روش درست کردن آبجو از دلسترماشعیر) را توضیح دهید

Anonymous ناشناس said...
salam va khaste nabashid
man chanta saal daram
1.mokhamer ra az koja mitavan tahiye kard lavazem pezeshky va azmayesh gahiha nadarand
2.agr lotf kony bejay 3gram mokhamer benevisy chand ghashogh
3.az sharab khorma va keshmesh mitavan estefade kard
4.man yeky az familam aragh khorma dorost mikard ama yek peymane khorma va yek peyman ab ezafe mikard
mokhamer ham nemi rikht va ba tofale mirikht dakhel zood paz va aragh migeref lotf kon begoo moshkel
in kar chy hast va bedoone mokhamer chetor dorost mikarde
5.agr mishe tarze tahiye koniyak ro ham amoozesh bede va sharabe gilas
6.behtarin aragh va sharab chy hast va khvase sharab ro begoo
7. alan ke nazdik fasl angoor hastim behtarin angoor mal kojast migan sanandaj va oroomiye va shiraz
az nazare giraee va shiriny
8. va inke chera bishtariya adat daran angoor ra bist rooz dar dabe mizaran bad har 3 rooz yek bar ta
3 marhale va rooze 40 tasfiye mikonan

Anonymous ناشناس said...
ye sal dige inke mishe ab va shekar ra ghaty kard va takhmir kard va alkol ya aragh dorost kard

va mishe be ab va shekar asans mive masalan moz ezafe kard baray aragh giry

mer30
webloge tam kheyly bahale damet garm essi az ahwaz

Blogger انتهورا said...
با سلام اسی عزیز فکر کنم جواب همه سئوالات شما را در مقاله تهیه شراب توت داده باشم فقط یک چیز مهم نوشته ای که همین جا جواب میدهم. بخاطر سلامتی خودت و دوستانت هم که شده بهیچ عنوان از شکر برای تهیه ودکا یا عرق استفاده نکن. دور از جون شما داشتن یک دوست کور یا فلج یا مرده افتخار نیست. پکتین موجود در میوه و مخمر یا الکلاز کمی است که شیرینی میوه را تبدیل به شراب ماکول میکند و بخاطر خودت هم شده هرگز هرگز هرگز از شکر برای کمبود شیرینی در عرق استفاده نکن. برای تهیه شرابی که نخواهید آنرا به عرق تبدیل کنید مصرف شکر یا عسل خوبست ولی برای عرق لالالالالالالا
البته من مایل نیستم کنار خیابان سی متری وایسی و ویولون یا آکوردئون بزنی عینک سیاه رو چشما داشته باشی

Anonymous ناشناس said...
سلام
شما گفته اید که هر بار ودکا از لوله خارج شد 25 سی سی آن را بیرون بریزیم یعنی منظور شما این است که الکل متیلیک زود تر از الکل اتانول بخار میشود و زودتر تولید میشود ؟

Anonymous ناشناس said...
salam
dar marhale 7 shoma be daraje 25 eshare kardid vadar payan be adade 40 (pas chetor 25 be 40tabdil shod)

Anonymous ناشناس said...
aya metavan tamam mahsoul ra dar yek zarf rekht va da darajeh 40 khamosh kard

Anonymous ناشناس said...
ba salam

aya metavan votka 55 ra ba afzodan ab be 40 resand

Anonymous ناشناس said...
با سلام ما در تهیه عرق خرما با نسبت 10 کیلو 40 لیتر آب طبق توضیحات شما و طی تمامی مراحل را انجام دادیم ولی بعداز حدود 25 روز که مرحله تعریق را انجام دادیم همان مقدار 40 لیتر را بدست آوردیم که درصد الکل آن خیلی پایین بودو سوال اینکه اگر ما40 لیتر مشروب تعریق کنیم همان 40 لیتر را به ما میدهد که شما در توضیحات خود کفته بودید که به ازای هر کیلو یک لیتر لطفا توضیح دهید که چکار کنیم و همچنین مشروب ما بعداز 7 روز کاملا از جوشش افتاد و در روزهای 10 به بعد چیزهای سفید رنگی روی آن مشاهده میشد توضیح دهید با تشکر

Anonymous ناشناس said...
ba salam khedmate sagie aziz

hasabe dastoor arage keshmesh tahie shod.hamanm shab ham hamegi be salamatie shoma arage rafifi ra khordim.
ama farda sobh hamegi yek sardarde khafif dashtim be nazare shoma moshkel az koja mitavanad bashd ?

ba tashakor bebe

Anonymous ناشناس said...
با سلام به بچه های انتهورایی!
اقا من این مطالبو خوندم،دیدم نه جاشو دارم درست کنم و نه اینکه میتونم این کارو انجام بدم.میخواستم ببینم اگه کسی هست که عرق کشمش میفروشه من حاضرم بخرم.البته از بچه های انتهورایی!چون میخوام مطمئن باشه.
hugu_exelat@yahoo.com
منتظر جوابم.

Anonymous ناشناس said...
بابا خبری نشد.به خدا من گیرم . روز پدر مهمونی داریم.یه عرق کیشمیشه توپ میخوام.ساقیییییی
hugu_exelat@yahoo.com

Blogger zangouleh said...
سلام ساقی،
چطور میشه الکل متانول را تشخیص داد؟
رضا

Anonymous ناشناس said...
salaam,
man sharabe keshmeshe be dast amade ro be dalile mosaferat ba saafisaf kardam va 1 maah gozashtam bemoone ta badan taghtiresh konam,
hanooz ghabele estefade hast ya momkene b dalile takhmire hasteye keshmeshe baghimoonde methanole ziadi to in moddat tlid hode bashe ?
merci\ khaste nabashid

Anonymous ناشناس said...
THIS IS WRONG, WRONG!
WON'T WORK.

Anonymous ناشناس said...
PS. SEPARATE WOODY CONTENT OF THE GRAPE OR ANY FRUIT YOU USE, THAT IS THE SOURCE OF METHANOL. YOUR WHOLE PROCESS AND PREP IS FLAWED.

Anonymous ناشناس said...
سلام
میشه بهم کمک کنید
من میخوام بوی عطر زخم عرق کشمش را از بین ببرم. چیکار باید بکنم؟
لازم به توضیح آنکه من با این عرق؛ ویشنوکا انداختم که حالا میبینم بوی زخم کمی اذیت میکنه.
راه حلی برای این مورد دارید؟؟

Anonymous ناشناس said...
ba salam mikhambedoonam aya dar yek apartemane 150 metri booye zamane takhmir ghabele tahammol hast ya na ba sepas

Anonymous ناشناس said...
ba salam be saghi aziz man marhaleye avvale takhmire keshmesh hastam va dar rooze dovvom chizi shabihe kapak rooye sathe keshmeshha bood moshkeli be vojood nemiad ba sepas

Blogger Unknown said...
سلام بر استاد بزرگ
به من میگن ریموند. من سالهاست که از کشمش عرق میگیرم ولی چند وقتی هست که به مشکل برمیخورم, وقتی کشمشهاراداخل بشکه میریزم و به آنها آب اضافه میکنم بعد از چند روز روی آب قشری سیاه میآید . خودم فکر میکنم که به کشمش گوگرد یا پارافین زده باشند. به نظر شما من چکار کنم؟
با سپاس فراوان
بدرود

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد
من تمام مراحل را درست و کامل میرم ولی آخرش عرق ،بوی فاضلاب میده ؟
مشکل از کجاست؟
تو این ۴ سال تا الان ۲۰ بار کشیدم همش همین شود .
الان هم ۲ تا ۱۰۰ لیتری گذشتم واسه عید
یکیشو کشیدم مثل همیشه بو میداد دو آتیشه کردم بازم مثل همیشه فقط بوش کم شود
خسته شدم ... آخه مشکل از کجا میتونه باشه ؟
اگه میشه کاری کرد قبل از کشیدن اون یکی کاری بکنم

Anonymous ناشناس said...
داداش مشكلت اينه كه كشمش پارافين خورده ميزني.بايد كشمش آفتاب خشك يا سايه خشك باشه.اگه براق باشه يعني پارافين خورده وبايد رنگ كشمش مات ويه خورده به نظر كثيف باشه.كشمش پلويي روغن داره و جلوي تخمير رو ميگيره و باعث بوي گند وزباله ميشه.موفق باشي

Anonymous امید said...
سلام دوست گلم ساقی خمار با تشکر از اینهمه انرژی و وقتی که میگذارین برای جمع آوری این مطالب و انتشارشون
من یک مشکل دارم اونم اینه که جدیدن شرابهایی که میذارم بعد اینکه آماده شد یه لایه ی صفید رنگ روشونو میگیره که اوایل مثل یک لایه چربیه و رفته رفته قطور میشه و بشکل یک کف روی شراب داخل بشکرو میپوشونه که نمیدونم چیه؟
(البته من از شراب عرق گیری میکنم) تمامه ظروف و آلاتو میشورم ولی باز هم چند باره که اینطوری میشه هم با خرما هم با شیره وهم با کشمش فقط اولین باری که با مویز گذاشتم اینطور نشد!!
ممنون میشم راهنمایی بفرمائین.

Anonymous ناشناس said...
اگر پس از این که کشکمش آماده تقطیر شد به آن الکل سفید اضافه کنیم و سپس تقطیر کنیم، مزه عرق عوض می شود یا اینکه فقط درصد الکل بالا می رود؟ خطری که ندارد؟

Anonymous پیام همیشه تشنه said...
با سلام اول به ساقی واقعا با تجربه و سلام دوم به ملتی که حس مستی رو درک کردند و این هنر را تجربه. میخواستم تمامی مراحل را تایید کنم چرا که با اجرا بند بند این دستورالعمل به یک عرق 20 - 25 درجه و در حد آب خوش خوراک با بوی ملموس کشمش رسیدم. فقط فکر میکنم اگر مقدار آب اولیه را کمتر در نظر بگیریم حاصل عرق با درجه الکلاز بالاتری باشد. باید امتحان کنم. باز هم ممنون.

Anonymous ناشناس said...
سلام!

ایا به جای استفاده از دیگ مسی و متعلقاتش، میشه از دستگاه تقطیر ازمایشگاهی استفاده کرد؟ چون شیشه ای هست، در طعم عرق به دست آمده تغییری به وجود خواهد آورد؟

Anonymous ناشناس said...
با سلام
ميخواستم بدونم كه ايا ميشه به جاي مخمر از زنجبيل استفاده كرد؟يه سوال ديگه:اگه فقط اون شراب اوليه رو درست كرديم(يدون عرق گيري) ايا قابل شرب است و مست اور است يا نه؟
عزت زياد
امين نصيري aminnasiri385@yahoo.com
لطفا اگه ميشه جواب رو برام بفرستيد

Anonymous ناشناس said...
agha salam man har moghe aragh mikesham mizaram mimone magan harchi bemone behtar mishe

Anonymous ناشناس said...
Ba salam be dustane aziz faqat mikhastam 1 nokte begam unam inke in araq sagi be hich onvan vodka nist in dar vaqe kheili shabihe brandye faqat age bekhad je brandye vaqei bashe bayad hadeaqal 6mah too boshkeye baloot negahdari beshe va inke vodkaro osulan az mive nemigiran va hatman bayad ba filtere zoqal safesh konan. mamnoon az hoselatoon

Anonymous ناشناس said...
با سلام به ساقی با معرفت وبچه های گل راه ازادی من یک سوال دارم اینه که اگه ما 5 کیلو کشمش داشته باشیم چند گرم مخمر و شکر لازمه البته اگه از بچه ها کسی جوابمو بده ممنون میشم چون همه کارها رو انجام دادم فقط توی این موندم د
متون گرم

Anonymous ناشناس said...
SGHL

Anonymous ناشناس said...
با سلام من کشمش زرد طبیعی با اب مخمر ابجو شکر مخلوط کردم رنگ مایع من از روز اول تا الان که روز هفتم است کدر و تیره شده ایا میتوانید علت را توضیح دهید

Anonymous ناشناس said...
salam man volkan hastam akhe chera bayad mokhamer rikht to keshmesh avvalin bare ham chin chizi mikhonam

Anonymous ناشناس said...
سلام من روز سوم که کيشميش خوابندم بوی ترشيدگی گرفته مشکل از کجاست و چه بايد کرد ؟
يعنی خراب شده ؟؟
bb

Anonymous ناشناس said...
دوست عزیز چون شما از دیگ مسی استفاده نمیکنید. این اتفاق میافته و دلیش مفصله اما خلاصه اون اینه که حتما یه تیکه مس لوله یا هر چیز مسی داخل دیگ پختت بنداز قضیه حل میشه.برو حالشو ببر و ما رو هم دعا کن

Anonymous ناشناس said...
سلام می خواستم بدونم عرق کشمش که گرفتیم .از کسی که میشناختم خورده گرفتیم ولی چجوری میشه فهمید خالصه یا ناخالص..به خاطر این الکل منتول می گم اگه خوردیم علائم چی هست وباید چی کار کرد .یا چجوری میشه عرق شناخت .مرس ممنون میشم راهنمایم کنید.

Anonymous ناشناس said...
با سلام به دوست عزيز وتشكر از وبلاگ ارزندتون راجع به عرق كشمش ( هرچند از اينكه به عرق كشمش اسم به اون نازي مي گيد ودكاخيلي حال نميكنم) ميخواستم مطالبي عرض كنم من و دوستم با هم اكثرن از كشمش عرق مي گيريم بهترين عرق بايد بنوشيد تا بگم چيه نه بهش عسل ميزنيم نه موقع تقطير اولش رو دور ميريزيم فقط خميرمايه تو مرحله اول بهش ميزنيم از دوستاي عزيز مي خوام فقط كشمش سالم تهيه كنن و حتما حتما دمش رو بگيرن به اصطلاح پاكش كنن ديگه اين سر تقطير و فلان بهمان نمي خواد!

Anonymous ناشناس said...
با سلام به دوست عزيز وتشكر از وبلاگ ارزندتون راجع به عرق كشمش ( هرچند از اينكه به عرق كشمش اسم به اون نازي مي گيد ودكاخيلي حال نميكنم) ميخواستم مطالبي عرض كنم من و دوستم با هم اكثرن از كشمش عرق مي گيريم بهترين عرق بايد بنوشيد تا بگم چيه نه بهش عسل ميزنيم نه موقع تقطير اولش رو دور ميريزيم فقط خميرمايه تو مرحله اول بهش ميزنيم از دوستاي عزيز مي خوام فقط كشمش سالم تهيه كنن و حتما حتما دمش رو بگيرن به اصطلاح پاكش كنن ديگه اين سر تقطير و فلان بهمان نمي خواد!

Anonymous ناشناس said...
ba dorood be saghi aziz .
man 18 rooze ghabl baraie araghgiri az keshmesh eghdam kardam.
10 kilo keshmesh maviz ra ba 20 litr abe madani ba mokhamer lazem ( bar tebghe weblog shoma ) dar boshkeh rikhtam va ghofle hava nasb kardam.
har rooz boshke ra ham zadam va dar rooze dahom shirinie mahlol ra ba sakharametr ( shekarsanj ) andaze gereftam ( 3.5 dar har 100 cc bood ).
dar rooze 15 meghdare shirini sefr shod.
ta rooze 15 hobabe hava az ghofle hava kharej mishod.
ama az rooze 15 ta emrooz (rooze 18 ) digar hobab hava nadarad vali tofalehaie keshmesh rooie mahlol jam mishavad ( kik tashkil mishavad ).
lotfan man ra rahnamaey farmaeid.
ta key baiad ham zadan ra edameh daham?
aya in mahlol kharab shodeh ast?
ba sepas va tashakor az ostad aziz


Anonymous ناشناس said...
بادرود به ساقی عزیزو تشکر از اطلاعات مفید و کارساز شما.
لطفاً من را راهنمایی فرمایید :
من مقدار 10 کیلو کشمش مویزرا با 20 لیتر آب معدنی همراه با مخمر(مطابق دستورات در وبلاگ شما) برای تهیه عرق کشمش در بشکه ریخته و قفل هوا نصب کردم و هر روز هم زدم و در روز دهم مقدار شیرینی سه و نیم در 100 میلی لیتربود (با ساخارومتراندازه گیری کردم ).
بعد ازروز 16 دیگرحباب از قفل هوا خارج نمی شد و مقدار شیرینی صفر شده بود. ولی در روی محلول تفاله ها جمع می شود ( کیک تفاله ها تشکیل می شود ) . تا روز 19 هم زدم وهمچنان تفاله ها روی محلول جمع میشد.سپس با کیسه متقال صاف کردم ودر زودپز آلومینیومی ریختم. (در روی درب زودپز یک ترمومتر نصب کردم ). تا 75 درجه حرارت دادم ولی چیزی از لوله مسی بیرون نیامد.
حرارت را ادامه دادم و در 90 درجه اولین قطرات از لوله جاری شد . ادامه دادم تا جایی که در شیشه آخر مقدار الکل 20% شد. در این موقع درجه حرارت 96 سانتیگراد بود . من 5/7 لیتر عرق 40% گرفتم. سوال من این است که آیا ترمومتر اشتباه نشان داده و یا این عرق سمی است؟ چگونه تست کنم؟
پیشاپیش از یاری شما سپاسگزارم
با سپاس

Anonymous ناشناس said...
سلام
من همه موارد اموزش رو انجام دادم و محصول خوبی به دست اوردم ولی مشکلی که هست مزه وبوی خیلی تلخ وتندی داره ایا میشه کاری کرد که طعمش عوض شه

Blogger Unknown said...
سلام من با خرما میخام عرق بگیرم ببخشید از چه مخمری استفاده کنم الان مخمر معمولی گرفتم که تو بازار فراوانه و یه سوال دیگه؟برا بشکه خرما قفل هوا لازمه

Anonymous ناشناس said...
سلام دوستان

به نظر من عرق خرما درست کنید من عرق خرما درست میکنم از این خرما کارتونی بگیرین هر چی ارزونتر بهتر به ازای هر کیلو 2 لیتر آب اضافه کنید خوب چنگش بزنید طی روزهای اول دوم هسته خرما ته دبه جمع میشن همه رو خوب جمع کنید نگذارید اونجا بمونه بعد از 2 3 روز تخمیر شروع میشه اما فرقش با کشمش اینه که خیلی آروم تخمیر میشه اصلن بو هم نداره برعکس کشمش بعد از 30 روز تفاله ها رو جدا کنید و بگذارید شراب 2 تا 3 روز دیگه به حال خودش بمونه بعد از اون رو درون دیگ بریزین و تقطیر کنین.عرق خرما خیلی قویه درصد الکل ودکا از 40 درصد بیشتر نشه.نوش جان

Anonymous ناشناس said...
Salam dadash ma kishmishe parafin khordaro azash aragh gereftim ham boosh alie ham mazash ham giraeesh faghat nemidonam chera alkol sanje darsadesho mizane 20

Anonymous ناشناس said...
با سلام. 1
-آیا قفل هوا که گازهای co2 رو خالی میکنه توی طعم نهایی تاثیر داره یا فقط واسه کمک به تخمیره؟
2- بجای مخمر میشه از جوش شیرین استفاده کرد؟
3-میشه از 2 کیلو عرق 40دصدی گرفت یا نه فقط 5 کیلو به بالا میشه.چون دو کیلو گذاشتم و درصدش پایینه.

Anonymous ناشناس said...
قفل هوا که گاز co2 رو خارج میکنه تاثیری توی طعم داره یا فقط کمک میکنه زودتر تخمیر انجام بشه.

Blogger Unknown said...
سلام دوست عزیز
در عرق کشمش میشه شکر سفبد یا قهوه ای استفاده کرد ؟ مثلا 6 به 4 کشمش و شکر ریخت ؟

Anonymous ناشناس said...
دوست عزيز به هیچ وجه از شکر در تقطیر استفاده نکنید

Blogger Unknown said...
سلام ببخشید من دوبار تقطیر کردم درصد الکلش شد 65 درصد .ایراد داره به نظر شما

Anonymous ناشناس said...
سلام
من برای 9 کیلو کشمش 20 لیتر آب ریختم و 3 قاشق شکر .آیا 1 قاشق شکراضافه تر ایجاد مشکل میکنه؟

Anonymous ناشناس said...
سلام ممنون میشم سوال منو جواب بدید اورژانسی. من از کشمش پلویی استفاده کردم و موقع عرق گرفتن کشمش هارو صاف نکردم و حالا عرقم کدر شده و سفیده رنگش شفاف نیست میخام بدونم بخاطر اینکه صافش نکردن متانول تولید شده؟! چون شنیدن هسته و پوست انگور هم متانول تولید میکنه و من صافش نکردم و یجای دیگه هم شنیدم عرق کدر باشه ترکیب اب و متانول و اتانوله میخام بدونم قالب مصرف هست حالا یا نه

Anonymous ناشناس said...
سلام. من تمام مراحل رو درست رفتم ولی الا 5 روزه کشمش ها پایین هستن و بالا نمیان و تخمیر صورت نگرفته گاز هم نمیده بیرون مشکل کجاست؟ از کشمش پلویی استفاده کردم و یکمم چرب بود

Anonymous ناشناس said...
هیچی نمیخواد همینجوری درست کن

Anonymous ناشناس said...
سلام
خسته نباشین
من نزدیک یک سال هست که عرق نکشیدم
الان یه مشکل دارم که در مرحله تقطیر ودکام به رنگ فیروزه ای درمیاد امکان داره که از لوله خروجی مسی باشه ؟؟
چون یک سال بود که خوابیده بود.
ممنون میشم جواب بدید .
lonely Boy

Blogger شهریار said...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

Anonymous ناشناس said...
سلام خدمت دوست گلم لطفا اگه میشه راهنماییم کن.الان حدود سه ساله که از شکر سفید معمولی و مخمر واسه تهیه عرق استفاده میکنم. حاصل کار یه عرق صاف 55% و دو آتیشه اس که تقریبا هر روز به سلامتی شما میخورم و تا حالا مشکلی هم پیش نیومده برام حتی از این عرق برای تهیه راکی رازیانه هم استفاده میکنم و خیلی محشر میشه. جریان چجوریاس؟؟؟

Blogger Unknown said...
با سلام
من تمام این مراحل رو طی کردم
در آخر عرق بدست امده شدیدا تلخ شده
آیا این طبیعیه؟

Blogger محبت said...
خب کسخل جان عرق تلخه دیگه

Anonymous ناشناس said...
سلام برای این 10 کیلو کشمش چه مقدار باید آب تو بشکه 100 لیتری بریزیم؟
ممنون

Blogger princekorosh said...
سلام من با همین کارایی که استاد گفت رفتم جلو اخر سر کل مشروب رو قاطی کردم یه عرق یک اتیشه ۵۵ درصد توپ در اومد از کار ممنون بابت راهنماییها در ضمن شلنگ نامرغوب باعث بوی فاضلاب عرق میشه یه نوع شلنگ شفاف سفید نسوز هست که برای عرق گیری مناسبه طولش یک مت باشه و کمه کم از پنج متر لوله مسی پیچ خورده استفاده کنید برای شفاف شدن عرقتون هم بعد کف نشستن کشمشها سه روز صبر کنید تا مخمر زنده از بین بره و عکستونو رو مایع سطح مایع ببینید درجه حرارت گازتون هم زیاد نباشه عرق گرفتن حوصله و صبر میخواد

کی عرق ناب کشمش میخاد

Anonymous ناشناس said...
چقد از روی سطح تخمیر باید اب زلال و شفاف باشع

Anonymous ناشناس said...
دوست من شاید لوله مسیت کثیف بوده چون باید هر چند مدت اون رو شست خود الکل تلخل هست اما اگه تلخیش ته گلوت میمونه عرقی که گرفتی رو نخور

Anonymous ناشناس said...
سلام من یه سوال در مورد دمای شراب درون زودپز یا دیگ دارم من دستگاه تقطیر ساختم همانطور که فرمودین اما متوجه نمیشم که چطور دمای مایع یا شراب درون دیگ رو حدود شصت درجه نگه دارم یعنی شراب درون دیگ نباید بجوش بیاد یا اگر بجوشه ایرادی ندارهچطور میتونم دمارو روی شصت درجه نگه دارم دوستان اگه تجربه ای در این خصوص دارند لطفا راهنمایی کنن باتشکر

Anonymous ناشناس said...
سلام کسی دیگه تو این وبلاگ جواب نمیده؟؟؟؟؟

Blogger Unknown said...
بهترین مارک کشمش چیه

Anonymous ناشناس said...
سلام
دوستان من بعد از ۱۵ روز از شراب کشمشی که خوابونده بودم نزدیک به ۲لیترش رو برای امتحان عرق گیری کردم نتیجه یه عرق خوش بو و خوش خوراک ولی متاسفانه با درصد ۳۰% شد
از اولین قطراتش که شروع شد الکلش رویه ۳۵% بود
چه کاری برایه بالا بردن درصدش باید انجام بدم
واقعا سپاس گذارم اگه کسی جواب بده

Anonymous ناشناس said...
درود بر دوستان
درگذشته یادم میاد که پدرم اگه عرقی میگرفت که کمی تار بود به اون چندتا کریستال کوچک از پرمنگنات پتاسیم (همون پرمنگناتی که برای ضدعفونی کردن دربازار هست) بهش اضافه میکرد و بعد از یکی دوروز اون عرق بسیار شفاف میشد و زیر بطری رسوب تیره ای بوجود میامد که اونو صافش میکرد و عرق تمیزی بدست میاورد الان برای من سواله که آیا اون کار درست بوده یا غلط ؟ با سپاس از دوستان عزیز

سلام خسته نباشید من بار اولمه‌می خوام عرق کشمش درست کنم یک سوال داشتم از استاد یا دوستانی که تجربه این کار رو دارن من یک کیلو کشمش رو پاک کردم منظور اینکه چوب سر کشمش رو برداشتم و در ضمن کشمش من بدون هسته هست ایا می تونم این کشمش رو توی مخلوط کن بریزم با کمی اب معدنی تا خوب له بشن که بعد مراحل رو طی کنم و بریزم تو دبه یا خیر و اینکه میشه شکر هم اضافه کر تا درصد بره بالا .لطفا هرکی میدونی جواب بده که کارم رو شروع کنم . سپاس

سلام خسته نباشید من بار اولمه‌می خوام عرق کشمش درست کنم یک سوال داشتم از استاد یا دوستانی که تجربه این کار رو دارن من یک کیلو کشمش رو پاک کردم منظور اینکه چوب سر کشمش رو برداشتم و در ضمن کشمش من بدون هسته هست ایا می تونم این کشمش رو توی مخلوط کن بریزم با کمی اب معدنی تا خوب له بشن که بعد مراحل رو طی کنم و بریزم تو دبه یا خیر و اینکه میشه شکر هم اضافه کر تا درصد بره بالا .لطفا هرکی میدونی جواب بده که کارم رو شروع کنم . سپاس

نیت ام از اینکه کشمش ها رو توی مخلوط کن بریزم اینکه که سرعت تخمیر بره بالا ایا میشه یا نه خراب میشه؟

نیت ام از اینکه کشمش ها رو توی مخلوط کن بریزم اینکه که سرعت تخمیر بره بالا ایا میشه یا نه خراب میشه؟

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

سلام..
نوع کشمش و آببندی دیگ تقطیر تاثیر بسزایی در دوز الکل تون داره.

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

مقدار الکل تون رو با الکل سنج بالانس کنید.

قفل هوا درکیفیت شراب خام اولیه تاثیر داره.

خرما نیاز به مخمر نداره.
پاسخ دوم حتما لازمه.

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

Blogger Unknown said...
مرسی و ممنون از راهنماییتون

Anonymous ناشناس said...
سلام و خسته نباشید.
من این سری کشمشی که تهیه کردم بعضیاشون سیاه بودن روشونم دست میزدی مثل زغال بدست مالیده میشدن من تا جایی که تونستم جداشون کردم ولی باز توشون مونده بود که بعد از یک روز گذاشتن در دبه برای تهیه شراب روی آب اومدن بازم تا جایی که جا داشت جداشون کردم ولی مطمئنا بازم هست میخواستم ببینم این مشکلی ایجاد میکنه دور بریزمش یا اینکه موردی نداره تا مرحله آخر پیش برم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

Blogger Unknown said...
با سلام.دوست گرامی استفاده از لوله مسی در دراز مدت باعث ایجاد هوازدگی در جداره داخلی لوله شده و که تولید کادکبود را دارد و بسیار سمی و خطرناک است.از وسیله آزمایشگاهی به نام مبرد mobared استفاده کنید و با خیال راحت نوش جان نمایید

Blogger Unknown said...
با سلام
دوستان عرق کشمش که طعم کز گرفته رو چطور میشه طعم کز رو از بین ببریم.

Anonymous ناشناس said...
نقطه ی جوش متانول 64/5 هست اما اتانول 67درجه. نتیجه اینکه نیم استکان اول هر تقطیر را دور بریزید چون زودتر از اتانول از دیگ تقطیر خارج میشه.

Anonymous ناشناس said...
کانال تلگرامی..
بیا اینجا R_antahoora@

Blogger Unknown said...
و

Anonymous بهنام . ر said...
آقا جان عزیزتون شکر اضافه نکنید. نکنید این کار رو.
شکر قند پنتوز ایجاد میکنه و ضمن اینکه باعث افزایش متانول میشه، این مقدار اتانول کسی رو نمیکشه و کور هم نمیکنه ولی به شدت برای بدن و بخصوص کبد بد هست.
کشمش مخمر نیاز نداره و الکی مزه عرق رو خراب نکنیدو برای فعال سازی مخمر هم حتما حتما از شکر قهوه ای به مقدار کم (1-2 قاشق استفاده کنید
شکر سفید توی چرخه تولیدش از آهک و ... استفاده میشه که وقتی توی عرق میاد و تقطیر میشه خیلی مضر هست
برای سلامتتیون خود و اطرافیاتون شکر نزنید

Anonymous بهنام . ر said...
آقا جان عزیزتون شکر اضافه نکنید. نکنید این کار رو.
شکر قند پنتوز ایجاد میکنه و ضمن اینکه باعث افزایش متانول میشه، این مقدار اتانول کسی رو نمیکشه و کور هم نمیکنه ولی به شدت برای بدن و بخصوص کبد بد هست.
کشمش مخمر نیاز نداره و الکی مزه عرق رو خراب نکنیدو برای فعال سازی مخمر هم حتما حتما از شکر قهوه ای به مقدار کم (1-2 قاشق استفاده کنید
شکر سفید توی چرخه تولیدش از آهک و ... استفاده میشه که وقتی توی عرق میاد و تقطیر میشه خیلی مضر هست
برای سلامتتیون خود و اطرافیاتون شکر نزنید

Blogger Unknown said...
بله درست بوده فقط چون خوراکی نیست حتما باید صاف شه

Blogger Unknown said...
سلام اگر شرایط کلا مساعد باشد میتونیم 15 روز رو به 10 روز کاهش بدیم لطفا اگر امکان دارد توضیح دهید

Blogger Unknown said...
سلام من عرقی که در اوردم از لوله مسی رد شده بود بعد رنگ نقره ای به محصول داده اگه فیلتر بشه مشکلی تو خوردنش نداره یا اگه داره بریزم دور

Anonymous ناشناس said...
میشه یه پست جدا طریقه عرق یا شراب گیری از شیره انگور رو بزارید
ممنون

Blogger Unknown said...
سلام من 3 روز کشمش رو گزاشتم تو دبه خیس خورد بعد لهش کردم. روز چهارم مخمر رو اضافه کردم وقفل هوا هم گزاشتم ولی کشمش ها ته نشین شدن قفل هوا هم عمل نمیکنه. باید چکار کنم. روزی یک بار هم بهم میزنم. لطفا زود جواب بدید

Blogger Unknown said...
به ازای هر کیلو کشمش مصرفی ۱ لیتر یعنی ۱۰ کیلو کشمش و ۴۰ لیتر اب در کل ۱۰ لیتر عرق در میاد

Blogger Unknown said...
ای بنده خدام گفت اگر دمشون نگرفتید دور بریزید ۲۵ سی سی اگر پاک بود و چوب نداشت که فبها خیلیم خوب دیگه متانولم نداره نیازی نیس دور بریزی همه حرفاشم درسته و راهنماییهاشونم بجاست دوست عزیز

Blogger داداش said...
اگه شراب کشمش را 5روز بعد از بالا آمدن کشمشها و له کردن آنها ولی قبل از ته نشی کشمشها صاف کرده و تقطیر کنیم محصول چه مشکلی دارد؟

Blogger Unknown said...
الکل با درصد کمتر

Blogger Unknown said...
سلام به شما دوست عزیز ممنون از راهنماییت . من ۲۶روزه که کشمش ها رو تو یه دبه ریختم و اون اول که داخل دبه ریختم کشمشها را تمیز نکردم ففط چوبهای بزرگش را جدا کردم مشکلی که پیش نمیاد؟و سوال بعد برای ریختن توی دیگ حتما باید شراب صاف کنم یا نه؟ممنون میشم راهنمایی کنی

Anonymous ناشناس said...
دلیلش چیه که از شکر استفاده نکنیم؟

Blogger Unknown said...
سلام خدمت استاد عزیز
سئوالی داشتم
من کشمش رو با تفاله داخل دستگاه تقطیر ریختم و نتیجه در اول کار عرق با الکل بسیار مناسب ولی بعدش کاملا مزه آب گرفت
دو سئوال داشتم
اول اینکه حتما باید شراب رو صاف کرد؟
دوم اینکه تا چه زمانی باید تقطیر ادامه پیدا کنه؟
سپاسگزارم

Anonymous eddy said...
مرحله 11 الف در مرحله سوم (تقطیر ) کجاست ؟

Blogger Unknown said...
سلام از نبات چطور، میشاز نبات یا عسل استفاده کرد؟