سرکه

در تهیه شراب سعی تهیه کننده بر اینست که با کنترل و در دست گرفتن چند فاکتور مهم شامل:

الف- خروج سریع گاز اکسید کربن از محیط کشت تخمیرشیرینی به الکل

ب- جلوگیری از ورود اکسیژن به بشکه حاوی شراب در حال تخمیر و بعد از آن

د- درجه حرارت محیط کشت مخمر الکل

ج- دور نگهداری محیط کشت از ورود باکتری های هوازی

سلامت و صحت شراب در حال تخمیر را بیمه نماید. اکسیژن و هوای آلوده بزرگترین دشمن شراب در تمام حالات معرفی شده است.

از نظر علم شیمی عمل تخمیر یک واکنش شیمیائی تلقی میگردد. شکسته شدن شیرینی و تبدیل به الکل یک فعل و انفعال شیمیائی ساده است و مطابق تمام واکنشهای مشابه نیاز به محیطی با درجه حرارت مطلوب و ثابت دارد.

گاهی این واکنش شیمیائی بدلایل ذکر شده فوق از منظور و مطلوب آزمایشگر ( در اینجا شرابساز ) خارج شده و شیرینی موجود در مایع مورد نظر یا مستقیما و یا پس از تبدیل به الکل شدن یک مرحله دیگر را طی میکند و تبدیل به اسید استیک (سرکه) میشود. اگر به فرمولهای در ذیل آمده مراجعه کنید ، متوجه خواهید شد که این واکنش چرا به سرعت میتواند بوقوع پذیرد.

از آنجا که مولکولهای الکل و آلدئید ( ایزومر های الکل و آلدئید ) بدلیل وجود الکترونهای مجاوری ناپایدار ، میل بسیار شدید به ترکیب شدن با اکسیژن را دارند. در شرابسازی سعی تهیه کننده بر آنست که بهر وسیله ممکن از این میل شدید ترکیبی آنهم با اکسیژن که همه اطراف ما را فرا گرفته ، جلوگیری نماید. هر چند در صنایع نیاز فراوانی به اسیدهای ضعیف با پایه کربنی وجود دارد و کارخانجات بزرگی تهیه این این نوع اسید ها را بعهده دارند و با ساده ترین ابزار صنعتی اقدام به تهیه اسید های کربنیک بخصوص اسید استیک (سرکه) میکنند.

در علم شیمی اسید استیک (سرکه) پس از اسید فرمیک (جوهر مورچه) دومین اسید ساده است که میتواند حتی بدون دخالت انسانی تهیه شود. این اسید نیز بدلیل دارا بودن یک الکترون ناپیدار خارجی ، میل شدید ترکیبی شدیدی با بسیاری از فلزات و بعضی از شبه فلزات دارد.

ساده ترین روش تهیه اسید استیک ، ترکیب هیدروژن با اکسید کربن است.

(2CO2+4H2à2 CH3COOH)

روش دیگر تهیه مستقیم از شیرینی بدون نیاز به واسطگی الکل است.

( (C6H12OHà2CH3COOH

روش دیگر تهیه اسید استیک ، تبدیل شیرینی به الکل و سپس تبدیل الکل به اسید استیک است. در این روش الکل اتیلیک نقش واسطه را دارد و از ترغیب باکتریهای طبیعی موجود در هوا و میل شدید آنها به محیط های تخمیری استفاده شده و بکمک گرما ، الکل را با اکسیژن هوا ترکیب نموده و اسید استیک تولید میشود.

{[C6H12O6 à 2 C2H5OH = (CH3CH2OH) = (C2H6O) + 2 CO2] , …, [C2H5OH + O2 à CH3COOH + H2O]}

تمام سعی و کوشش شراب ساز بر آنست که چنین واقعه ای اتفاق نیافتد.

تهیه سرکه

C2H4O2 = CH3COOH

سرکه مایعی است با بوی تند و نفوذی و برای تهیه انواع ترشی و یا نگهداری مواد غذایی از آن استفاده میشود.

سرکه غیر از مصارف صنعتی بسیار فراوان ، خوراکی نیز هست. در تهیه انواع ترشی (سرکه %12 تا 25% خالص ) مورد استفاده قرار گرفته و در انواع سالاد ها و نوشابه ها (انواع کولا) و حتی برای تهیه مربا بخاطر جلوگیری از قندک شیرینی از آن استفاده میشود. یکی دیگر از مصارف بسیار مهم آن تهیه ظروف پلاستیکی بخصوص شیشه نوشابه ، لیوان و سایر لوازم یکبار مصرف است. اخیرا با تلاش دانشمندان از ترکیبات آن برای ساخت ظروفی استفاده میشود که پس از مصرف بمرور تجزیه شده و بطور طبیعی به دایره گردشی طبیعت باز میگردد.

اولین کسی که سرکه وحشی آنرا تعریق و سپس کریستالی نمود ، فیلسوف و دانشمند ایرانی جابر ابن حیان که وی را پدر شیمی آزمایشگاهی میشناسند ، انجام داد. (گویا محمد ذکریای رازی از تجربیات وی استفاده نموده و وصیت و اولین درس جابر را که امر آزمایش برای درک علوم بخصوص شیمی بود بخوبی آموخته و بمورد اجرا گذاشته است که ذکر خیر ایشان در مقاله تعریق رفته است)

اسید موجود در شراب:

شراب بطور طبیعی دارای مقدار جزئی اسید های مختلف است که پایه اغلب این اسیدها کربن است. طعم کمی ترش شراب بهمین دلیل است. سعی شرابساز همیشه آنست که این مقدار اسید را تا حد امکان کاهش دهد و یا با افزودن مواد اضافی محاسبه شده ، ترشی این اسید ها را از بین برده و در عین حال اثر کمی بر طعم شراب بگذارد.

همین مقدار جزئی اسیدهای مختلف در شراب است که کارخانجات شرابسازی را وادار میکند در کنار تاسیسات مدرن شرابسازی ، کارخانه تولید اسید های مشتق از شراب طبیعی را نیز تاسیس نمایند زیرا حتی با بهترین لوازم موجود و پیش بینی و اداره دقیق همه امور علمی و فنی لازم باز هم گاهی شراب سرکشی کرده و بدلایلی که ذکر شد از کنترل خارج و تبدیل به سرکه وحشی میشود. هرچند در همان کارخانجات از (پس مانده و دور ریز) تفاله گرفته شده از شراب نیز بعنوان ماده موثر و ارزان برای تهیه سرکه استفاده میشود.

اگر شراب به عمد یا سهو با مقدار متنابهی اکسیژن هوا و یا با باکتریهای هوازی تماس حاصل نماید ، الکل موجود در آن شراب تغییر حالت داده (استحاله) و نتیجه فعل و انفعال حاصل سرکه وحشی است که مجموعه ای از چند اسید پایدار و نا پایدار است شامل:

اسید تارتاریک C4H6O6

اسید کربنیک CO3H2

اسید سیتریک C6H8O7

اسید استیک C2H4O2

اسید تارتاریک را بخصوص میتوان در رسوبات شراب (دُرد شراب) یافت.

تهیه سرکه طبیعی:

برای تهیه سرکه طبیعی کافیست درب ظرف شراب را نیمه باز و به عنوان تحریک و سرعت عمل بیشتر ، قدری نمک زبر یا نمک دریا (ده گرم در هر لیتر) را در فاصله روز هشتم تا دهم تخمیر اولیه به شراب اضافه نمود و یا پس از تخمیر اولیه و تفاله گیری همین عمل را انجام داد. در این زمان درجه حرارت محیط تخمیر سرکه باید حدود 30 تا 34 درجه سانتیگراد باشد. این سرکه را بلافاصله پس از تولید و رسیدن به حد بلوغ اسیدی باید در شیشه یا ظرف سربسته نگهداری یا مصرف نمود. سهل انگاری در تولید یا بمدت زیاد باز ماندن درب ظرف سرکه طبیعی باعث رویش ورقه ای سفید و قارچی روی سطح سرکه است. این ورقه که در اثر عملکرد باکتری های تبدیل الکل به سرکه بوجود میآید اگر از روی سرکه با دقت برداشته نشود ، بمرور ضخیم و سپس به عمق سرکه سرایت و رشد نموده که آنرا بچه سرکه مینامند. چنین سرکه ای قابلیت مصرف خوراکی نداشته و ایجاد اگزما مینماید.

تهیه سرکه صنعتی از سرکه طبیعی:

از تقطیر سرکه وحشی یا طبیعی میتوان سرکه صنعتی با درجه اسیدی بالا بدست آورد که پس از رطوبت گیری آنرا تبدیل به کریستال میکنند. این سرکه نسبتا خشک و بلورین را جوهر سرکه مینامند.

تولید جوهر سرکه بدلیل واکنش های شیمیائی غیر قابل کنترل در خانه و احتمال خطر سوختگی یا تحریکات پوستی و چشمی و خطرات دیگر از بحث ما بکلی خارج و تهیه آن را به هیچ عنوان توصیه نمیکنم.

در تهیه این مقاله از همکاری و معاونت دوست عزیز و استاد محترم ع. م. که با کلماتی بسیار ساده و خارج از زبان و فرمولهای پیچیده شیمی ، مرا یاری نمودند سپاسگزاری میکنم.
11 Comments:
Anonymous ناشناس said...
می نوش که عمر جاودانی این است...

اول سلام
من مدتی است که وبلاگ شما را میخوانم .
و مطمئنم تعداد زیادی مثل من هستند که وبلاگ شما را میخوانند ولی نظری نمی دهند و فقط استفاده میکنند.
یکی از خصوصیات خوب وبلاگ شما که به کار شما اعتبار داده است این است که هیچ کجا خواهش نکرده اید که خوانندگان وبلاگ نظر بدهند!
در صورتیکه که من کمتر وبلاگی را دیده بودم که التماس نوشتن نظر نکنند!
پس باید به شما تبریک بگم

هدف از این کامنت هم این است که شاید من هم بتوانم تجربیات خودم را در اختیار بقیه بگذارم
البته من دستی در شرابسازی دارم ولی هیچ ادعایی ندارم در واقع برای خودم و برای دل خودم شراب درست میکنم
خودتان میدانید که شرابسازی چه لذتی دارد و لذت بیشتر آن موقعی است که از دست رنج خودتان و از نتیجه زحمات خودتان احساس مستی و سرخوشی میکنید و البته میدانم که هیچ شرابسازی ادعا ندارد و واقعا این مساله را دیده ام که تمام شرابسازان تجربیات خود را صادقانه در اختیار دیگران قرار میدهند . با اینکه خودشان به زحمت و تجربه هنرشان را تکامل بخشیده اند و کاملا بدون کم و کاستی تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار میدهند.
تا به حال به این خصوصیت شرابسازان دقت کرده بودید ؟

من همیشه یک نوع شراب درست میکنم و با یک روش ثابت که از آن راضی هم هستم ولی کمی با روش شما متفاوت است :
به نسبت 1 انگور سیاه و 2 انگور سفید
این نسبت را از آن رو توصیه میکنم که مقدار شیرینی در انگور سفید زیاد است ولی پکتین آن کم است در صورتیکه در انگور سیاه پکتین آن زیاد و شیرینی آن کم است بنابراین این نسبت ایجاد هماهنگی خواهد کرد و مطمئن باشید نیازی به مخمر شراب هم نخواهید داشت

من نمیدانم چرا شما از دست برای له کردن استفاده میکنید . در صورتیکه استفاده از مخلوط کن برای له کردن بسیار ساده است و نتیجه آن شگفت انگیز.

من از مخلوط کن برای له کردن انگورها استفاده میکنم و البته 10 روز قبل از اینکه آنها را له کنم "در سایه" بر بروی پارچه تمیز خوشه ها را میگذارم

تفاوت دیگر روش بنده با روش شما این است که هنگامیکه تفاله ها در حال ته نشین شدن است (یعنی روز 15ام الی 20ام) و فقط مقدار کمی تفاله بر روی آن بقیمانده است به آن نبات و یا کله قند اضافه میکنم
به نسبت هر 30 کیلو انگور 1 کیلو نبات یا کله قند. و باز هم حدود 4-5 روز صبر میکنم تا تمام تفاله ها ته نشین شود و روی شراب ها صاف صاف شود .
البته خودتان میدانید که این مرحله سلیقه ایست و بستگی به این دارد که چه نوع شرابی مدنظر باشد.

مورد دیگر در مورد صاف کردن شراب کامل
بهتر است پارچه ای که استفاده میکنید باصطلاح چند لا باشد یعنی 3-4 لایه پارچه متقال را به هم بدوزید تا ذره ای از تفاله ها به درون بشکه دوم انتقال پیدا نکند و بعد از بشکه دوم به شیشه ها منتقل کنید .
ممکن است با این کار صاف کردن شما کندتر پیش برود ولی شراب شما کاملا شفاف است و نیازی به اینکه بشکه دوم را چند روز دیگر ثابت قرار بدهید تا ته نشین شود را ندارد.

مساله دیگر اینکه هنگامیکه شراب را در شیشه ها منتقل کردید شیشه ها را در دیگ بزرگی بچینید و دیگ را مقداری آب کنید تا شیشه ها مقداری در آب قرار گیرند بعد به دیگ حرارت بدهید تا آب آن گرم شود و به 50-60 درجه برسد. حالا کم کم میبینید که شراب درون شیشه بالا می آید. کمی قبل از اینکه سر ریز شود حرارت دیگ را قطع کنید و در شیشه ها ببندید و با چوب پنبه کنید.
این کار برای نگهداری زیاد شراب فوق العاده کارساز است.

به هر حال امیدوارم که این وبلاگ محیطی برای تبادل نظر بین اهالی میخانه شود.

اگر مطلبی از نوشته های بنده را مفید دانستید آن را در صفحه اصلی وبلاگتان منتقل کنید تا بقیه نیز استفاده کنند.
منتظر خواندن نظرتان هستم

هامون

Blogger انتهورا said...
دوست محترم و عزیز هامون
آنچه از نوشته با ارزش شما بر میآید آنست که با تجربه و برای هنر خود سبک و سیاقی دارید. همانگونه که اشاره و تذکر داده اید شرابسازی یک هنر است ، یک سرگرمی (هابی) اشتیاق آور و هر چه پیشتر بروی و درون آنرا بنگری دنیایی از خلاقیت و نوآوری را خواهی یافت. شما خوب میدانید کسی نمیتواند ادعا کند بهتر از دیگری میداند یا مخترع و مکتشف شرابسازیست بلکه همه میتوانند بگویند با این کار کوچک و یا بزرگ به تکامل آن (حداقل برای خودم) کمک کرده ام. تجربه در امر شرابسازی امری لازم و بدون آن شخص نمیتواند در این هنر پیشرفتی بکند. هر مرحله از شرابسازی دارای روشهای مختلف و راههای گوناگون در آن مورد است. مثلا همان له کردن شراب را که شما مثال زده اید میتوان با ده ها روش دیگر نیز عصاره انگور را گرفت و مثلا بدون تفاله شراب تهیه نمود (روشی که در اغلب کارخانجات ایتالیایی دنبال میشود) یا با له کردن انگور و با کمک دستگاه هسته جدا کنی (که در ایران بخصوص از آن برای تهیه آبلیمو و آبلیموگیری استفاده میشود)و دوباره تفاله بدون هسته را در کیسه نازکی به همان آب انگور اضافه نمود یا روش فرانسوی ها که پس از له کردن انگور با خوشه و هسته آنرا سه روز بصورت مخلوط نگهمیدارند و روز چهارم آب انگور را از تفاله و هسته جدا میکنند یا روش دیگری بخصوص در شیراز که تفاله و آب را تا بیست روز (یا حتی بیشتر) تا آنجا که کاملا ته نشین شود نگهداری میکنند و سپس آبگیری میکنند و یا ده ها روش دیگر که هر کدام بر اساس تمایل یا استادی یا موقعیت جغرافیایی یا سنتی یا حتی تجربه فردی دنبال میشود کم و بیش یک نتیجه را دنبال میکنند و آنهم تهیه بهترین است. یا روش مخلوط کردن شراب را با روشهای مشابه دیگری نیز میتوان انجام داد و آنهم تهیه جداگانه از چند نوع شراب و سپس مخلوط کردن آن که باز هم در صنعت شرابسازی آنرا فورتی فاید) مینامند. در این روش یک شراب پایه اصلی میشود و سپس از سایر شرابها (حتی شاید کهنه تر) اندک اندک مخلوط و مزمزه و سپس شراب بعدی را به آن پایه مخلوط شده اضافه و آنقدر ادامه میدهند تا شراب مخلوطی با رنگ و طعم و کاراکتر مناسب بیابند البته ارزش این شراب بسیار است. تمام منظور آنکه روشها متفاوت و فراوان و هر یک مختصات ویژه خود را دارند
برای من قدری مشکل است که برای هر یک از این روشها و امکانات مقاله بنویسم که چند دلیل نیز دارد. از جمله خواننده برای تولید دچار سرگیجه و سردرگمی میشود که کدام بهتر است؟ و کدامیک نتیجه بهتر دارد. بگذارید اینگونه بگویم هنوز آنچه را که نباید از مد نظر دور داشت طیف خوانندگان مقاله است ، گروهی ناوارد و یا تازه کار و گروهی قدری تجربه دار و گروهی دیگر مانند شما وارد به ریزه کاریها و متاسفانه باید گفت فاصله هر یک با دیگری زیاد است و تکرار تولید میتواند میزان اشتباهات را کم کند. شما خوب میدانید مشکلات وارد شدن به چنین هنری (من از حرفه نام نمیبرم) در ایران چقدر زیادند و مشتاقان را از انتخاب و خرید و اقدام به له کردن و غیره و غیره تا رسیدن به نتیجه نهایی سدهای زیادی وجود دارد که میتواند کمر مشتاقان را بشکند. راهنایی و آگاهی دادن تازه کاران به روشهای مختلف یکی از آن راههائیست که قدری سنگینی این بار را تحمل پذیر میکند ولی اشکالی هم دارد که نمیتوان وارد جزئیات شد و یا ایجاد سر در گمی نمود.موضوع دیگری که اشاره نموده اید آنست که این وبلاگ مجموعه ای از دوستان را دور هم جمع کند که بتوانند با تبادل نظر و راه گشایی و نوآوری و نشان دادن راههای ساده و یا پیچیده کمک موثری به تازه کاران و پر تجربگان باشد. موضوع دیگری که مدتی است ذهن مرا مشغول نموده نوشتن مقاله بسیار بالا بلند و شاخ و برگ داریست برای تهیه آبجو از قدم اول تا آخر. متاسفانه هر چه جلو تر میروم با مشکلات زیادتری روبرو میشوم. این کار ابزار های دقیق و گاهی گران قیمت را میخواهد که تهیه آن در ایران اگر غیر ممکن نباشد بسیار سخت جلوه گر میکند. برای نوشتن این مقاله اقدام به تهیه فرهنگ لغات آبجو سسازی کرده ام که خودش 5 یا 6 صفحه است و هر سطری را که مینویسم لغت جدیدی لازم بنظر میرسد و باید آنرا اضافه نمود و از طرفی یکی دو قلم از مواد اولیه تهیه آبجو خانگی را باید از خارج تهیه نمود!! حالا مانده ام از سی و چند صفحه ای که نوشته ام و یا دو جدولی که تا کنون فراهم کرده ام راه غلطی را نرفته ام؟ نمیدانم آنرا منتشر کنم؟ چون به محض انتشار سیل ای مایل خواهد رسید که آقا چیزی را که امکان تهیه در ایران نیست چرا مینویسی؟ که خوب قدری هم صحیح است هر چند تعدادی از خوانند گان نیز در خارج هستند و تهیه ابزار و اقلام برایشان آسان. امیدوارم منظور مرا متوجه شوید نوشتن مقاله و بازگویی تجربه (خودم یا دیگران) آسان است ولی امکان تهیه آن در ایران آیا ممکن است؟ بهمین دلیل باید قدری دست به عصا راه رفت و مسایل را ساده و امکانات اطلاعاتی را زیاد (نه گیج کننده) که منتخب را راه آسان باشد
بار دیگر از محبت و لطف شما ممنون و سپاسگزارم و اید آن دارم که با کمک همه دوستان محلی برای ابراز تجربیات گوناگون فراهم آید. همیشه موفق باشید و در انتظار راهنمایی های بیشتری از جانب شما و سایر دوستان هستم
ساقی خمار

Anonymous ناشناس said...
salam va bebakhshid ke man finglish minevisam chon fontam ghaty shodeh
ye pishnehady dashtam ye bakhsh ro ekhtesas bedin be ba tajrobetar ha va masael riz tar ra bayan konin az nazarat baghiye va tajrobiyat arzeshmand in adma estefade konin
ye pishnahady ham dashta vase azizan ke age nemikhan az ghofl hava estefade konan ke khey ly mokafateh sorakhesh bozorg dar miyad ya az doresh hava rad mishe az parche metghaly ke baraye saf kardan estefadeh mikonan ghabl az in ke darb boshke ra bebandan yek parche gharar bedan va bad darbe boshke ra bebandan in tory gaz haye mozer az tarighe aragh kardan kharej mishe va har bar ke angoor hara ham mizanan parche ra rooye band gharar bedan ta parche khoshk beshe faghat sharab ye kamy gaz dar mishe ke ba chand bar tekan dadan sharab ghabl az be daroon boshke rikhtan gazesh bar taraf mishe
ba sepas faravan
شب شراب نيرزد به بامداد خمار

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس و عزیز و با این ایده و ابتکار خوب و مثمر ثمر
عزیزم بارها به این فکر افتاده ام ولی بدلیل آنکه نمیدانم چگونه آنرا با مورد اجرا بگذارم باید اعتراف کنم درمانده ام. راهی بنظرم میرسد که باید با دوستان در میان بگذارم و آنهم آنست که وبلاگ دیگری باز کنم و تمام نظریات و سئوال و جوابها و پیشنهادات را به آن انتقال دهم که قدری پیچیده است ولی ممکن است. اگر سایر دوستان روش بهتری را سراغ دارند و عملی باشد آنرا بمرد اجرا میگذارم. اطلاعات بسیار مفید و تجربیات سایر دوستان ارزش بسیار دارد و نباید آن نظریات را نادیده گرفت. در این مورد منتظر پیشنهادات دوستان هستم
در مورد قفل هوا این روش خوب و کاربری دارد تنها اشکال آنست که نوعی تله برای نفوذ قارچها و باکتریهای ناخواسته نیز میشود. یکی از دوستان پیشنهاد دیگری کرده و برایم توضیحات کافی داده ولی از آنجا که رسام و نقاش خوبی نیستم نمیتوانم آنرا روی کاغذ بیاورم ولی یکی دیگر از دوستان برایم آنرا قرار است رسم کند که با توضیحات کافی آنرا منتشر خواهم کرد.همیشه موفق باشید
ساقی خمار

سلام ساقی مقاله راکامل خواندم و سوالی داشتم هنگامی که شراب در حال تخمیر است و مابه تمیز بودن ابزار شک کردیم ابزاری که با ان کار کردیم از کجا می شه فهمید که شراب ما سرکه می شود اگر علامتی مثل سکته شراب یا کپک مشاده نشد ایا امکان دارد که ابزار ضد عفونی نباشد و شراب درست عمل کند و استحاله نشود
ایا بوی از بوی شراب می توان فهمید سرکه شده یا خراب شده
با تشکر

Anonymous ناشناس said...
ba sallam.
bande hodode 1 mah pish eghdam be tajrobeh sharabsazi karde am, baray shoroe kar az SIB estefadeh kardem. hame chiz be khobi pish miraft va sharab pas az 3 roz hesabi rey kard baz az inke takhmir avaleye tamam shod, sharab ra be boshke pelastiki digari entaghal dadm, bad az gozasht hodod 25 roz az enteghal sharab be boshke dovom shirini sharab kamelan shekasteh shodeh, vali sharab kami torsh be nazarmiresad, va aslan boe alcol ham nemidehad,
aya imkan serke shodan sharab hast dar in sorat? ya inke torshi sharab tabii hast ?
ghabel be zekr ast ke man barai 10 litr sharab az 50 geram mokhamere (SAF-LEVURE )estefadeh kardem va faghat hangham enteghal be boshke dovom darbe boshke ra baz kardeam.
lotfan rahnamai konid.
agar sharab shoro be serke shodan kardeh aya emkan ARAQ giri an ghabl az serke shodane kamelesh hast ?

motashakeram

Anonymous ناشناس said...
برای گرم کن زیر دبه ها به راحتی میتوانیدسه لامپ 100 وات را سری ببندید و روی لامپها را هم ورق آلمینیوم بپیچانید تا هم نور خارج نشود و هم محافظت برای لامپها تا بتوانید آنها را روی زمین قرار دهید .سه لامپ 100 وات را اگر سری کرده به برق وصل کنید جمعا 33 وات مصرف میکنند و مصرف هر لامپ 11 وات میشود. ضمن اینکه در اکثر خونه ها میشود براحتی سه عدد لامپ و سه عدد سرپیچ با مقداری سیم پیدا کرد که احتیاج به بیرون رفتن هم نباشد.سری کردن لامپها یعنی اینکه یک سر سیم اولین لامپ را به برق بزنید سر دیگر را به لامپ دوم ببندیدسیم دوم آن را به لامپ سوم ببندید و سیم دیگر لامپ سوم را هم به برق بزنید.
برق----(لامپ اول)-----(لامپ دوم)-----(لامپ سوم)-----برق

Anonymous كوروش said...
با درود من 5 روز بيش شراب كشمش كذاشتم براي تهيه عرق - در روز اول اب را با دماي 60 درجه با كشمش و مخمر مخلوط كردم -
تخمير به خوبي بيش رفت ولي امروز كه روز بنجم است تخمير يا كف تخمير رفته رفته كم ميشود - لطفا مرا راهنمائي كنيد - با تشكر - شاد زي جاويد زي و بايدار ايران زمين - بدرود

Blogger Unknown said...
سلام

Blogger Unknown said...
سلام ببخشید یک سوال داشتم
من تازه دارم راجب شراب تحقیق میکنم و تابحال ننداختم
فقط یک سوال مهم برام پیش اومده و اون اینکه متوجه شدم اکسیژن الکل رو تبدیل به سرکه میکنه
سوالم اینکه موقع شور دادن مجبوریم در بشکه رو باز کنیم و موقع ساف کردن مجبوریم در شرابو باز کنیم
و این طور که شما میگید اکسیژن هوا الکلو تبدیل به سرکه میکنه تو این دو مرحله چجوری باید عمل کنیم که تبدیل به سرکه نشه؟؟

Anonymous ناشناس said...
:Telegram
R_antahoora@