شراب هویج

مقدمه: گیاه شناسان بر این باورند که زادگاه اصلی این سبزی غده ای افغانستان است و بطور وحشی میروئیده و بطور تصادفی یا بعنوان خوراک دام و بخصوص اسب به اروپا و سپس سراسر جهان راه یافته است. هویج اولیه آنگونه که از نوشته های رومی و یونانی بر میآید دارای پوسته خارجی برنگ بنفش ولی گوشت داخلی این ریشه برنگ پرتقالی بوده است. در اواخرقرن هفدهم توسط هلندی ها نمونه های گیاهی آن دستکاری و انواع مختلف امروزی هویج نتیجه آن تفحصات است. پژوهشگران موفق به تولید هویج هایی شدند که طول آن به نیم متر و وزن آن به دو کیلوگرم میرسید ودارای رنگی تیره ولی دارای شیرینی کمتری بود.

منظور از آن تحقیقات علمی – عملی آن بود که آنرا به مصرف خوراک گاوان شیرده برسانند تا بتوانند شیر زرد رنگ تولید کنند. از اواخر قرن هیجدهم ، از کروتین طبیعی هویج برای رنگ دادن به کره استفاده میشود و با استفاده از آن رنگ کره را بازاری پسند و موفق تر میکنند. هویج دارای مواد و املاح معدنی فراوان و انتی اکسیدان است و تقریبا با همه گونه ذائقه و حتی معده های حساس سازگار است. ایرلندیها بخاطر استفاده سیب زمینی بعنوان غذای اصلی ورود آنرا براحتی پذیرفتند و آنرا عسل زیر زمینی نامیدند.

برای اولین بار در طول جنگ داخلی آمریکا بدلایل کمبود مواد قندی از هویج بعنوان ماده اولیه تهیه شراب استفاده شد ولی قبل از آن تاریخ نوشته شده ای در مورد تهیه شراب هویج در دست نیست. از نظر تجاری هویج هرگز نتوانست جایگزین چغندر قند یا نیشکر برای تولید شکر شود. امروزه هویج جزئی از ملحقات اصلی خوراک روزانه اروپایی ها بصورت خام یا پخته است.

زردک ، هویج ، نرگسی ، ترب مشرقی و هویج وحشی از نامهایی است که در نقاط مختلف ایران بر این گیاه گذاشته اند. هویج دارای رنگهایی از سفید تا بنفش سیر بوده و کروتین ماده اصلی رنگی در هویج میباشد که توسط دستگاه گوارش انسان تبدیل به ویتامین آ میشود.

مقادیر داده شده زیر برای تهیه 5 لیتر شراب هویج است.

** پیش از شروع مراحل مختلف تهیه هر گونه شراب از ضدعفونی کردن ، روش کلی تهیه شراب ، آبسنجی یا رفراکتومتر ، کاربرد جدول انتهورا و حسابگر تولید شراب، بشکه تخمیر ، کیسه متقال صافی ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، همزن ، سیفون کردن ، شیشه کردن شراب ، آمیزه کردن شراب ، شکر یا عسل ، انواع مخمر موجود در بازار ، فعال کردن مخمر ، موم اندود و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب اطلاع داشته باشند. مطالعه فرهنگ واژه ها و برای درک کامل جزئیات ، مقالات پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را نیز فراموش نکنید.

شراب هویج ساده:

مواد لازم:

هویج 2 کیلوگرم

کشمش یا مویز 250 گرم

آب دو پرتقال

آب دو لیموترش

شکر 1.5 کیلو

مخمر نانوایی 5 گرم

آب 4 لیتر

طرز تهیه:

در دیگ تمیزی حدود سه لیتر آب را جوش آورید.

پوست پرتقال را رنده و خلال حاصل را در آبجوش بریزید.

هویج را شسته و رنده کرده و آنرا در دیگ ریخته و آب مرکبات و شکر را به آن اضافه کنید.

بگذارید فقط بمدت 10 دقیقه بطور ملایم بجوشد.

از روی حرارت بردارید و بگذارید با درب باز خنک شود. نگران رنگ مایع شراب نباشید.

مخمر را با دو قاشق شکر و مقداری آب در یک لیوان همزده و فعال کنید.

کشمش یا مویز را با کمک کارد و تخته آشپزخانه ریز کنید و درون بشکه تخمیر بریزید.

مخمر فعال شده را اضافه کرده و محتویات دیگ را درون بشکه بریزید و کاملا همبزنید.

قفل هوا را نصب کرده و بشکه را در محیط گرمی قرار دهید.

از روز سوم محتویات بشکه را روزی یکبار هم بزنید.

روز پانزدهم محتویات بشکه را با کمک کیسه کاملا صاف کنید.

یکبار دیگر مایع صاف شده را از جوراب نایلون زنانه عبور دهید تا کاملا صاف شود.

مایع حاصل را به بشکه تمیز و شسته شده باز گردانید.

قفل هوا را نصب و در محیط گرمی نگهداری کنید.

بگذارید تا سه هفته مرحله دوم تخمیر را گذرانده و مواد معلق رسوب کند.

شراب حاصل را با دقت درون شیشه سیفون کرده و چوب پنبه کنید بگذارید حداقل سه ماه آمیزه شود.

شراب رنجبیلی هویج:

مواد لازم:

هویج سه کیلوگرم

زنجفیل تازه 50 گرم (اگر زنجبیل تازه در اختیار نبود از 15 گرم زنجبیل خشک استفاده کنید)

آب دو پرتقال

آب دو لیموترش

مخمر نانوایی 5 گرم

شکر 1.5 کیلو گرم

آب حدود سه لیتر

طرز تهیه:

در این روش از آب هویج تازه استفاده میشود.

ابتدا زنجفیل را با کمک رنده آشپزخانه ریز کنید و درون دیگ بریزید. اگر از زنجبیل خشک استفاده میکنید آنرا ریز کرده و درون دیگ بریزید.

هویج را شسته و قطعه کرده و با کمک آبمیوه گیری ، آب بگیرید و مستقیما درون دیگ بریزید.

دیگ را روی شعله حرارت گذاشته بگذارید و حدود دو لیتر آب را اضافه کرده و بگذارید حدود 5 دقیقه بجوشد. نگران تغییر رنگ آب هویج نباشید.

شکر را اضافه کنید و همبزنید تا حل شود.

از روی حرارت بردارید و با درب باز بگذارید خنک شود و آب مرکبات را اضافه کنید..

مخمر را با دو قاشق شکر و مقداری آب در لیوانی همزده و بگذارید فعال شود.

محتویات خنک شده دیگ را از کیسه صافی گذرانده و درون بشکه تخمیر بریزید.

مخمر فعال را اضافه کنید و همبزنید. اگر لازم بود به مایع آب اضافه کنید تا حجم به پنج لیتر برسد.

قفل هوا را نصب کرده و بگذارید تا حدود سه هفته یا تا زمانی که یکی دو روز از آخرین فعالیت قفل هوا گذشته است ، تخمیر ادامه یابد.

سیفون کرده و مایع را محددا به ظرف تخمیر مرحله دوم منتقل کرده و قفل هوا را نصب و بگذارید تا سه هفته تخمیر به آرامی انجام و رسوبات معلق ته نشین شود.

شراب حاصل را با دقت سیفون و به شیشه های تمیز منتقل و چوب پنبه کنید و بگذارید تا سه ماه یا بیشتر آمیزه شود.

این شراب دارای نوعی طعم تیز و مزه خاص مخصوص زنجبیل است.

برچسب‌ها: ,

34 Comments:
Anonymous ناشناس said...
درود به ساقي مهربان
روزگاري شد كه كافه بسته بود و ياران مخمور. شاد باد كه آمدي
ساقي جان چرا هويج پوره يا اب هويج را بجوشانم و ديگر اينكه از طعم شراب هويج بگو. به نظر ساقي تهيه ي شراب هويج تجربه ي جالب توجهي خواهد بود؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ناشناس
فرصتی پیش آمد و چند روزی برای ایام عید به مرخصی رفتم. با عرض معذرت که فرصت در میان گذاشتن با دوستان پیش نیامد. معذورم دارید که فرصتی بود طلایی ولی پیش بینی نشده.
جوشاندن سبزیجات یا میوه ها بچند منظور انجام میشود از جمله خارج کردن قند موجود در الیاف گیاهی و آوند ها ، از بین بردن هرگونه قارچ یا باکتری احتمالی و همچنین آزاد شدن رنگ و طعم موجود در آن میوه یا سبزی.
اگر همه چیز مطابق حساب و کتاب پیش رود نتیجه کار بسیار مطلوب از کار در خواهد آمد. در مورد طعم بستگی به نوع هویج دارد ولی در هر حال شراب هویج خوش طعم و بسیار قابل تحمل و معطری است و ارزش آزمایش را دارد.
موفق باشید.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام خسته نباشد راستش من اولين بارمه مي خوام شراب درست كنم ابزارهايي مانند قفل هوا و ... در دسترس ندارم اگه مي شه يه نوع شراب ساده تر برامون توضيح بده ممنون مي شم راستي اي شراب ها بر بينايي اثرات بد نداره؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز امید
تهیه شراب بدون داشتن ابزار و تجربه کافی در مورد تهیه شراب بسیار مشکل یا حتی گاهی غیر ممکن است.
اگر مشکل شما فقط قفل هواست روش ساختن آنرا میتوانید در مقاله زیر بیابید
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9840.html
در مورد اثر شراب بر بینایی بستگی به اطلاعات شما در مورد شراب دارد ولی تا آنجا که من میدانم نور چشم را افزایش هم میدهد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام بر ساقی عزیز و عرض تبریک بمناسبت سال نو .
ساقی جان قبلا گفته بودید که به پاسخ سوالهای پزشکی علاقه ی چندانی ندارید .
اما من 2 سوال دارم اگر لطف کنید هر کدام را بلد بودید جواب بدهید.یه دنیا ممنون
1- در هنگام مستی فشار خون بالاتر از حد معمول است یا پایینتر
2- ساقی جان گاهی پیش آمده که بنده زیاده روی کرده ام و بیش از حد نوشیده ام و حالم ناجور شده و عرق سرد روی پیشانی ام نشسته و گلاب به رویتان احساس تگری ( تهوع) پیدا کرده ام . می خواستم ببینم در اینطور مواقع آیا راه حلی هست که این مشکل مرتفع شود؟

Anonymous ناشناس said...
سلام
خسته نباشید. چند سوال بی ربط و احتمالا تکراری دارم.
اولی :چوب پنبه را از چه فروشگاههایی می توان تهیه نمود.
دوم اینکه آیا استفاده از لوله ی آلومینیومی به جای مسی در تعریق اثر مخربی به همراه دارد یا خیر.
شاد باشید و سلامت.

Blogger انتهورا said...
با سلام و عرض تبریک به دوست ناشناس عزیز
شاید من نتوانسته ام منظور خود را در مورد سوالات پزشکی دوستان خوب بیان کنم.
دوست عزیز برخلاف عادتی که بعضی از افراد دارند و خود را در همه علوم و فنون وارد و صاحب نظر میدانند و اصرار هم دارند پاسخگوی هر سوال یا بحث و جدلی هستند ، حقیر چنین ادعایی نداشته و ندارد و فقط در حیطه و محدودیت کار خودم اظهار نظر میکنم و در این محدوده هم هر کجا که نظر و عقیده بهتر و صحیح تر را بشنوم ، تجزیه و تحلیل کرده و بدون ذره ای تامل آن را قبول میکنم. این را دلیل بر ضعف ندانید که انسان همه کاره ، هیچکاره است. بگذارید مثال خیلی ساده ای بزنم. اگر خلبانی بلد نیست لاستیک دوچرخه فرزندش را پنچرگیری کند دلیل بر آن نیست که وی خلبانی ماهر نیست بلکه دلیل بر آنست که پنچرگیری را نمیداند یا بعکس. ممکن است شما کشاورزی قابل ، مکانیکی وارد و یا نویسنده مبرزی باشید ولی دلیل بر آن نیست که حسابداری ورزیده باشید و فعالیت سالیانه یک بانک را در مدت کوتاهی بدقت محاسبه کنید.
دوست عزیز من پزشک نیستم و از علم پزشکی غیر از آنچه که عمومی و متعارف است هیچ نمیدانم. اینکه بخواهم تشخیص بیماری داده و برای کسی نسخه بپیچم و داروی درد تجویز کنم ، نه فقط زیاده روی بلکه غلّو کرده ام و آنرا بهیچ عنوان صحیح نمیدانم. در مورد سوالات شما از دوست بسیار عزیزی که حرفه مقدس پزشکی را دارند و در این راه به جامعه خدمت میکنند سوال کردم و این هم پاسخ های ایشان.

1- با بالا رفتن میزان الکل در خون ضربان قلب افزایش مییابد که در بعضی از افراد ممکن است باعث بالا رفتن شدید فشار خون شود. این افزایش برای عده ای بسیار جزیی و برای گروه دیگری ممکن است خیلی بالا باشد. در مورد افراد مست این قاعده ممکن است با شدت بیشتری افزایش یابد زیرا سایر ارگانهای حیاتی وظیفه خود را انجام نمیدهند.
شاید این یکی از دلایلی است که به بیماران با ضعف عمومی بدن ، شراب به مقدار جزیی (حدود یک جام در شب) تجویز میکنند و یا در بسیاری از داروهای مایع مستقیما از الکل استفاده میشود.
2- حالت تهوع (در هر موردی) عکس العمل طبیعی بدن میباشد. در مورد افرادی که زیاده از حد مشروب میخورند این واکنش بدن نسبت به مسمومیت ناشی از افراط در مصرف الکل است. متاسفانه اگر بدفعات این مسمومیت تکرار شود ، مغز و متابولیسم بدن فریب خورده و بدن حالت بیتفاوتی نسبت به الکل پیدا میکند و متاسفانه بجای خارج شدن سموم الکل وضعیت های حادتری نظیر خونریزی معده ، از دست دادن قدرت قضاوت ، کوری یا ضعف بینایی ، عدم کنترل عضلانی و سنکوپ قلبی میشود.
عرق سرد کردن پیشانی و بدن ، نشانه افت شدید گردش خون (پایین آمدن ناگهانی فشار خون) و عدم کارآیی یا فلج شدن ارگانهای حیاتی بدن است و اینهم علامتی طبیعی برای تشخیص این معضله میباشد.
اگر مایل به داشتن اطلاعات بیشتر هستید بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید و از طرفی خواندن مقاله "اندر آداب مشروب خواری 1 و 2) میتواند کمک اطلاعاتی مفیدی باشد.

دوست ناشناس عزیز ، بعنوان کسی که از دور دست بر آتش داشته و قصد معلمی اخلاق و راهنمایی غلط ندارد و فقط نتیجه تجربیات سالهای طولانی را در اختیار همه دوستان و طالبان میرساند و از همه مهمتر قصد تجارت و تبلیغات نیز ندارد نکاتی چند را به شما و سایر دوستانی که با مشروبات الکلی مشکل دارند ، توصیه میکنم و منظور از نوشتن این سطور فقط راهنمایی است و نه القای عقیده و نظر که هر انسانی قاعد به نفس و اندیشه خود میباشد.

در طول عمر طولانیم من نه هرگز از مرز و حدود خود گذشته و نه افراط و تفریط کرده ام. باور این موضوع شاید برای شما و بسیاری از دوستان سخت است ولی با اینکه حرفه من تهیه و تولید مشروبات الکلی بوده ، هرگز مست نکرده و از حالت عادی خارج نشده ام. مشروبات الکلی را بهانه برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات ساده و پیچیده زندگی نکرده و بخوبی میدانم افراط در مصرف مشروبات الکلی نوعی قتل نفس است شاید نه برای سایر افراد جامعه بلکه برای شخص خودم.
مصرف غیر عاقلانه مشروبات الکلی نه بزرگی میآورد و نه احترام بلکه خفت و خواری و ایجاد حس ترحم دیگران را بدنبال دارد.
شاخص ترین فرد مشروب خواری را که در طول عمر و در شهر خودم شیراز دیدم شخصی بود بنام ( غلوم جن ). سالهای قبل در شیراز زندگی میکرد و مشروب خواری غیر معمولی او شهره خاص و عام بود. به جزئیات زندگی او کاری ندارم که متوفی را در گور نباید لرزاند. بطور متوسط روزانه یک بطر مشروب آنهم عرق سگی میخورد. از آنجا که از نظر مالی امکان کافی نداشت ، از صبح تا آخر شب تمام مشروب فروشی و پیاله فروشیهای شیراز را زیر پا میگذاشت و بطور مستقیم و غیر مستقیم از این و آن کشتری و حتی صاحب مشروب فروشی درخواست مشروب میکرد و با آنکه خانه و زندگی داشت معمولا آخر شب در کنار خیابان یا صندلی پارکها ، مست و لایعقل بیتوته مینمود. خودش بعنوان طنز و جوک میگفت یکبار به پزشکی مراجعه کرده و پس از آزمایش بوی گفته بود در الکل جاری در رگهای شما مقداری خون هم دیده میشود! به مرگ دلخراش وی در کنار خیابان هم اشاره ای بکنم که در اثر نوشیدن الکل صنعتی از قاچاقچیان بوقوع پیوست.
یک انسان کامل باید قدرت کنترل بر نفس خود را داشته باشد هرچند در بدترین شرایط جسمی و روحی بسر برد. افراط در مشروبخواری فجایع بسیاری را بوجود آورده که با صد ها بار نوشتن حتی جزیی از آنهم گفته نمیشود. مشکلات روحی و جسمی در زندگی دلیلی بر مشروب خواری بیرویه نیست بلکه نوعی خودکشی است.

موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
در مورد چوب پنبه اطلاعاتی ندارم ولی ممکن است از مغازه های لوازم خرازی و خانگی بتوان تهیه نمود. لوله آلمونیومی برای تعریق انتخاب مناسبی نیست زیرا نه فقط اثر شیمیایی بد بر روی ترکیبات تعریقی دارد میل شدید ترکیبی آن با اکسیژن باعث اکسیده شدن لوله و ترکیب آن با الکل و احتمالا مسمومیت میشود. از همه مهمتر آنکه لوله مسی ارزانتر و برای منظور عرقگیری بهترین انتخاب است.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام خوبين 1 سوال داشتم.من چند وقت پيش يه نوع ودكا به نام absolut خوردم خيلي ازش خوشمم اومد راستش مي خواستم قيمتش بدونم و اينكه من تو شهرمون خيلي كم گير مياد مي خواستم قيمت چند نوع ودكا ويسكي و جين و... را برام بگي ممنون.

Anonymous ناشناس said...
درود
شراب شیراز من شش ماه و شراب سیب دو ماه
میخواستم ببینم آیا در این مرحله میتوان بهار نارنج اضافه کرد؟
آیا روش خاصی دارد؟

Anonymous ناشناس said...
سلام بر شما .من در تهيه مالت خانگی ،در مرحله خروج جو های ريشه دار-با جوانه های بسيار کوچک-از کيسه زباله با کپک روی آنها مواجه شدم،ضمن اينکه من موارد بهداشتی و فرمايشات شما را رعايت کرده ام پس مشکل کجا بوده؟در ضمن آيا میتوانم از همان روش ساده که بدون کيسه زباله و... توسط مردم و خودم بارها جوانه گيری شده استفاده کرد؟
از طرف حيران عالم

Anonymous ناشناس said...
ساقی جان سلام
سال خوبی را برای شما آرزو می کنم
اگر خاطر شریف باشه چندی پیش به استفاده از آب میوه آماده (بدون مواد نگهدارنده) اقدام به تهیه شراب کردم که از نظر طعم، رنگ و گیرایی خیلی خوب از کار درآمد.
اوایل بسیار عالی بود ...
اما چند بار اخیری که خودم و دوستان از این شراب استفاده کردیم بعد از استفاده در قسمت پایین قفسه سینه احساس در شدید و ناگهانی به وجود آمد که با جمع شدن آب در دهان همراه بود. شایان ذکر است که این درد بلافاصله بعد از مصرف عرق نعنای دو آتشه بر طرف شده ولی این کار باعث از بین رفتن اثر مطلوب شراب نیز می گردد.
می خواستم بدونم آیا اشکال از خود شراب است یا طبع سرد آلبالو و انار باعث این امر می شود.
شایان ذکر است که رنگ، بو، طعم و ظاهر شراب هیچ مشکلی ندارد و ما نیز در مصرف آن زیاده روی نکرده ایم.

با تشکر از راهنمایی های خوب شما...
معین

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز علی
ابسلوت ودکایی ساخت ناحیه آهوس در سوئد میباشد. تاریخچه آن به حدود 130 سال پیش باز میگردد. صاحب فعلی آن یک فرانسوی است که کارخانجات مشروبسازی پرنوت ریکارد در فرانسه دارد و کارخانه ابسلوت را به مبلع نه بیلیون دلار 9.000.000.000 خریداری کرده است. این کارخانه سومین کارخانه ودکا سازی دنیاست. این مشروب در انواع بسیار مختلف و تقریبا در هر کشوری با فرهنگ و شعار همان کشور به مشتریان عرضه میشود. از نظر تبلیغاتی بزرگترین تبلیغ کننده در دنیای مشروبات است و سالانه مبلغی حدود یک میلیارد خرج تبلیغات میکند.
تمام طعم های تولیدی (که سر به حدود 70 نوع میزند) این مشروب از بهترین نوع مواد شیمیایی و مصنوعی مجاز و در تحت شرایط بسیار محرمانه به الکل خالص جدود 95% به بالا اضافه و سه یا چهار بار پس از اضافه کردن رنگ و طعم ، تقطیر مجدد میشود و پس از اضافه کردن با آب و رساندن به درجه مطلوب شیشه میشود. سیستم فیلترینگ این کارخانه شاید از بهترین نوع در تمام دنیا و از توریهای مکرر پلاتین با شبکه های یک میکرونی تشکیل میشود.
بهترین نوع مصرف آن گذاشتن در فریزر بمدت یکساعت قبل از مصرف است و زمانی که از فریزر خارج شد باید در گیلاسهای کوچک ریخته شده و بلافاصله مصرف شود. هر چه این مشروب سردتر باشد غلظت آن بالاتر میرود و حتی بنظر میآید عسلی شده است.
در مورد قیمت: انواع طعمها بهای مختلف دارند و حتی گاهی مشتریهای خصوصی و مشترک تولیدات کارخانه نمونه های تولیدی جدید را تا 1500 دلار نیز خریداری میکنند. تولید اولیه هر نمونه جدید معمولا به مزایده گذاشته شده و از طریق اینترنت بفروش میرسد. بهای ارزانترین نوع ودکای آن که بطری 750 سی سی ودکای معمولی است حدود 25 دلار آمریکایی میباشد. در مورد سایر مشروبات حقیر را معذور دارید که در هر گوشه دنیا یک قیمت و بهایی دارد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مغ بچه
معمولا اگر به شرابی که مرحله دوم تخمیر را گذرانده و دوران آمیزه آن نیز مدتی گذشته هر چیز اضافه شود نتیجه مطلوبی ندارد زیرا نسبت به اکسیژن هوا (حتی باز کردن شیشه و در معرص هوای آزاد مختصر قرار گرفتن) بسیار حساس و کیفیت آنرا پایین میآورد یا آنرا تبدیل به سرکه میکند.
توصیه میکنم هر وقت خواستید ماده اضافی بزنید در مرحله دوم تخمیر باشد که پس از شیشه کردن نیازی به باز کردن و آلودگی با هوا پیش نیاید.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز حیران عالم
لطف کنید و به تصویر زیر مراجعه کنید:
http://meysara3.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
در این تصویر پس از کلیک کردن روی آن سه حالت جو تا تهیه مالت سبز را مشاهده میکنید. اگر در هر مرحله قارچ های نا متجانس در محوطه کار وارد شود نتیجه کپک زدن یا همان قارچی شدن جو است که آنرا کاملا بی ارزش میکند. علت استفاده از پلاستیک (از هر نوع) آنست که از ورود نور و هوا (که معمولا همراه با باکتری و قارچ میباشد) جلوگیری شود و در ضمن محیط را گرم نگهداشته و از بخار شدن رطوبت آب موجود جلوگیری کند. اگر روش بهتری میدانید که همین نکات را رعایت میکند و نتیجه خوب میدهد حتما مورد آزمایش قرار دهید و نتیجه آنرا هم برای حقیر ارسال دارید تا خوب یا بد آنرا برایتان توضیح دهم. لازم بتذکر است در کارخانجات از این روش ساده خانگی استفاده نمیشود و دستگاههای مکانیکی با حجم بزرگ و در محیط بسته این فرآیند را به نتیجه میرساند.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز معین
با آنکه پزشک نیستم و از طرفی به سردی و گرمی و رطوبت و خشکی (طب چینی) اعتقادی ندارم ولی توضیح علمی آنرا باید در نوع ماده اولیه (میوه) آبگیری شده جستجو نمود.
شخصا از آب انار و انگور و آلبالو ساخت کارخانجات وطن عزیز شرابگیری کرده ام و بدون ذکر نام بخصوصی همه آنها نتیجه خوب و بخصوص آب انار کنسانتره آن نتیجه بسیار عالی داد. حالت فیزیکی که شما توضیح داده اید بخاطر خالی بودن شکم قبل از نوشیدن هر نوع مشروب الکلی و بخصوص شراب قرمز است.
اینبار با کمی شیرینی (شکلات ، خرما ، مسقطی یا هر شیرینی دیگر) همان شراب را آزمایش کنید و نتیجه را برای حقیر هم بنویسید.
فراموش نکنید مصرف مشروب با شکم خالی اشتباه محض و عملی غیر مسئولانه است.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام بر ساقي عزيز
اميدوارم سيزده تون رو به خوبي، در كرده باشين!
اگر دقت كرده باشين، اين ليكور ها و حتي شراب هاي كارخانه اي بسيار غليظ تر از نوع خونگي خودشون هستن! اگر پروسه خيلي طولاني نداره ميشه بگين كه چطور اينكار رو ميكنن؟ و سر اين محصولات خانگي چي بياريم تا غليظ تر به نظر بيان؟

تشكر پيشاپيش
شهريار

Anonymous ناشناس said...
ساقی بر ساقی عزیز و خستگی ناپذیر.سال نو مبارک.
ساقی جان مدت زیادی از آخرین آموزش تهیه لیکور گذشته . لطف کنید یه لیکور جدید آموزش بدهید که همچون ویشنوکا از آن لذت ببریم.
با تشکر

Anonymous ناشناس said...
سلام بر ساقي
با عرض تشكر خدمت شما
من توانايي درست كردن سراب را ندارم و جايي كه زندگي مي كنم اصلا مشروب گير نمياد(استان فارس قسمت جنوب)مي خواستم ببينم تكليف چيست؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به شهریار عزیز
متاسفانه روز سیزده مشغول کار بودم ولی بهر حال خوش گذشت و جای دوستان سبز.
کارخانجات به چند صورت مشروب را غلیظ میکنند. در مورد لیکورها تولید الکل تقریبا خالص و سپس اضافه کردن آب 100% فیلتر شده طبیعی و سپس اضافه کردن اسانسهای بو و طعم مجاز و فیلتر کردن مکرر. در مورد آبجو استفاده از آبهای زیرزمینی (چشمه یا چاه) فیلتر شده و سپس فیلترینگ کامل پلاتینی. در مورد شراب استفاده از روشهای متعددی را شامل میشود که اغلب بسیار سری و محرمانه تلقی میشود. بکار بردن مواد شیمیایی خوراکی و یا طبیعی نظیر ژلاتین (آگار آگار و سایر ژلاتین های غیر لیپیدی) ، کنسانتره کردن آب میوه تا مقدار حساب شده ، استفاده از املاج معدنی مجاز برای رنگ کردن که باعث تغلیظ نیز میشود.
در کارخانجات مشهور که شراب آنها گران قیمت است از روشهای طبیعی و فیزیکی استفاده میکنند نظیر انتخاب انگور مناسب ، مخلوط کردن انواع شراب کامل (که آنهم بسیار پیچیده و بسیار تخصصی است) و از همه مهمتر آمیزه کردن در بشکه های بلوط به مدتهای طولانی و تحت شرایط مخصوص نظیر مرطوب کردن بشکه ها و نگهداری آنها در مکانهای آفتابی یا سایه و یا در سردابهای بسیار عمیق و به اصطلاح خودمان تر و خشک کردن دایمی آنها.
در مورد آمیزه کردن آنقدر روشهای ابتکاری و پیچیده و محرمانه وجود دارد که در چند کتاب نیز جا نمیگیرد ولی همه آنها بسادگی میگویند چند سالی شراب را آمیزه کرده و استراحت داده اند!
در واقع اگر شراب معمولی را در بشکه بلوط نگهداری و آمیزه کنید بطور علمی و فیزیکی از حجم شراب کاسته ولی چون املاح داخل مایع شراب ثابت میماند خود بخود شراب غلیط تر میشود.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز اردلان
این روزها مشغول یک برنامه پیچیده و زمان گیر کاری هستم و مقاله تهیه شراب از عسل هم روی دستم مانده است ولی حتما و بچشم.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز فردین
موقعیت شما را کاملا درک میکنم ولی پاسخ به سوالی که شما کرده اید قدری مشکل است درست مثل اینست که بپرسید از آب چگونه کره بگیرم! متاسفانه پاسخی برای این سوال ندارم ول:
نابرده رنج ، گنج میسر نمیشود.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقي مهربان
ساقي جان فرض كن يك قدري چوب بلوط تازه از زمين مقدس ايران داري و دو شيشه الكل گندم به نظر از اين دو بتوان طعمي شبيه ويسكي گرفت . شما بودي اين الكل را قبل اميزه كردن فيلتر ميكردي ؟ از نيمسوز بلوط براي شراب سرخ تهيه از اب انگور پاكتي استفاده كنم؟ كمي هم شراب هويج تهيه كردم مطابق دستور. حكم نيمسوز بلوط در اين دومي چيست؟
خانه مان آباد باد كه ساقي به كار خود باشد وناشناس به كار خود بماند.

Anonymous ناشناس said...
درود بر ساقي
يه سوال داشتم مي خواستم ببينم شرابخواري براي سن كم مثلا 13-14 ولي كم خواري چه عوارضي داره و اينكه من 400 عكس ار كنيات و ودكا و جين وشراب قرمز دارم اگه مي خواهيد آدرس بديد براتون ايميل كنم
باتشكر آرش 24 ساله از تهران

Anonymous ناشناس said...
امروز در حال گشت و گذار در اين بيغوله بودم كه به پي دي افي از نوع چرند و كمي پرند برخورد كردم!

تاريخچه: حدود دو سال پيش، در سايت ‍Cloob.com مبحثي با عنوان "بهترين سلامتي ها كه تابحال شنيده ايد" در بخش مشروبات الكلي براه افتاد. (كه بعدا سانسور شد) گرچه اين روزها اين جملات مابين بروبچكس، جوات بازي بحساب مياد، اما در عوض حمزه نامي با چهره اي خراباتي، طوري كه پيشونيش نيمي از سرش رو به آريه گرفته بود، داستاني جالب از نوع اينترنتي با عنوان "معرفت مشهدي" رو روايت كرد. چرنديات اينترنتي، داستان هايي هستند كه از لحاظ ادبي ارزش خاصي ندارند و تكيه نويسنده بيشتر در خلق صحنه هايي دور از ذهن نويسنده هست تا عمق دادن به داستان. در هر صورت در اين گوشه از كره خاكي، كه گير آوردن بنگ از كتاب راحتتره و اغلب جوانان انور كف، مافنگي شدن (آقا گفتم اغلب ، يقه رو ول كن!) و لق لقه زبونشون، كف و داف و خز و خيل هست، خزعبلاتي اينچنيني رو ميشه به فال نيك گرفت والبته يك قدم به جلو. هر چند كه هر از چندگاهي خواندن اينگونه جفنگيات خالي از لطف نيست! اصل داستان به زبان فينگليش بوده كه بدون دخل و تصرف، به فارسي دري روان برگردانده شده!

"روزي روزگاري دو نفر با هم تو خدمت آشنا ميشن، يكي بچه مشهد يكي بچه تهرون. خيلي به هم وابسته ميشن بچه تهرونيه مايه دار در عوض بچه مشهديه هيچي نداشت، بعد خدمت بچه تهرونيه بچه مشهديه رو مي بره خونش آلبوم خونوادگيش رو ميذاره جلوش ميگه هر دختري رو خواستي انتخاب كن برات درستش ميكنم.
از خواهرش شروع ميكنه ميگه نه دختر دايي، دختر عمو، دخترعمه و از هيچ كدوم خوشش نمياد تا ميرسه به آخر آلبوم و از يه دختر خوشش مياد دست ميذاره روش و تهرونيه هم واسش درستش ميكنه بعد بچه مشهديه ميره پي خونه و زندگيش.
بعد از چند سال بچه تهرونيه ورشكست ميشه، پيشه خودش ميگه من يه روزي يه دوستي داشتم كه خيلي بهش خدمت كردم حتما بهم كمك ميكنه! با وضعي اسف بار ميره مشهد با لباس هاي پاره و كثيف. ميره در خونه بچه مشهديه و وقتي كه در ميزنه بچه مشهديه ميگه اصلا تو رو نمي شناسم و در رو روش ميبنده!
با حالي پريشون داشت ميرفت و گريه ميكرد كه دو تا مرد مي خورن به تورش لج ميكنن بگو چته؟ با اصرار زياد براش تعريف ميكنه اونا هم ميگن ما امروز قمار كرديم و پول خوبي برديم. اين پولو بگير واسه خودت لباس بخر و با اصرار زياد پولو بهش ميدن اونم يه دست لباس خوشگل مي خره بعد از چند ساعت كه داشت ميرفت به ترمينال تويه راه با يه ماشين آخرين سيستم تصادف ميكنه! يهو يه خانم خوشكل سن بالا پياده ميشه بعد ميگه خانم چيزي نشد شما برين. ولي زنه لج ميكنه ميگه من با خودم عهد كرده بودم كه امروز با هر پسر خوش تيپي برخورد كردم اونو به عقد دخترم در بيارم (منظور، دخترشو به عقدش در بياره، خواننده عاقل باشه – مترجم) هيچ كلكي هم در كار نيست، وضع مالي مون هم عاليه! فقط يه شرط داره بايد در فلان تاريخ و فلان ساعت باشي در فلان كافه تو آلمان بچه تهرونيه هم كه ميبينه فرصت از اين بهتر بدست نمياد ميگه باشه! اونا باهم عروسي ميكنن و وضع بچه تهرونيه دوباره خوب ميشه! تو همون تاريخ با هم ميرن به ماه عسل اونم به آلمان! ميزنه از دست تقدير بچه مشهديه نامرد هم ميره به همون كافه!
بچه تهرونيه به گارسون ميگه "هر ميخ نايختن اشتايزن اشپيل لا گيون" يعني پيك و بريز ميگه اولي رو ميرم به سلامتي من بچه تهرونيه مرد و اون بچه مشهديه نامرد كه تو دوستي براش هيچي كم نذاشتم ولي اون برام هيچ كاري نكرد!
صدا ميزنه گارسون ميگه بله "هر ماخ ناختن اشتايزن اشپيل لا گيون" يعني پيك بعدي رو بريز ميگه مي خورم به سلامتي منه بچه تهرونيه مرد و اون بچه مشهديه نامرد كه كه نامزدمو به عقدش در آوردم ولي اون منو تو خونه خودش راه نداد.
بچه مشهديه به گارسون ميگه "اشپيل لا گيون" يعني بريز! ميگه مي خورم به سلامتي منه بچه مشهديه مرد و اون بچه تهروني مرد كه اومد در خونمون و من نخواستم نامزد قبليش اونو با اون سرو وضع ببينه!
ميگه "اشپيل لو گيون" يعني بعديو بريز! ميگه مي خورم به سلامتي منه بچه مشهديه مرد و اون بچه تهروني مرد كه داداشامو جلو پاش گذاشتم تا بهش يه پولي بدن!
ميگه "اشپيل لو گيون" يعني بعديو بريز! ميگه مي خورم به سلامتي منه بچه مشهديه مرد و اون بچه تهروني مرد كه مادرمو جلو پاش گذاشتم تا خواهرمو به عقدش در بياره !

شهريار

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقي خسته نباشي من قبلا هم خدمت شما نظر داده بودم و الان هم كه خدمت شما مزاهم شدم عرضي دارم مي خواستم ببينم اينكه بعضي ها الكل سفيد(اتانول)را با آب ميوه مخلوط مي كنن به مقدار 3-1 آيا قابل مصرفه و ضرري نداره لطفا در اين باره كاملا توضيح دهيد.
متشكرم.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
اگر منظور شما تهیه مشروب از الکل اتیلیک تولید کارخانه های داخلی است متاسفانه کمکی از دست من ساخته نیست و نظری در مورد آن ندارم و فقط توصیه میکنم از آن استفاده نکنید.
اگر از ودکای تولید خانگی استفاده میکنید ، از چوب یا نیمسوز بلوط و تحت شرایط خاصی که در مقالات مربوطه اشاره شده است امکان تهیه آن هست ولی نیاز به زمان زیاد برای این تبدیلات دارد که معمولا کمتر از یکسال نیست.
هر نوع ودکای خام بعد از تقطیر شدن بهتر است فیلتر شود تا گاز های محلول و املاح زیادی از آن گرفته شده و الکل نسبتا خالص مخلوط با آب خالص بدست آمده و سپس آمیزه شود.
از چوب بلوط برای آمیزه شراب نیز میتوان استفاده نمود ولی چه برای شراب و چه لیکور باید در ظرف شیشه ای یا خمره لعابدار انجام شود که بوی ظرف را بخود نگیرد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز آرش

تا آنجا که معلومات عمومی حقیر اجازه میدهد متابولیسم و مغز و فیزیک و شیمی بدن نوجوان در حال رشد بوده و تحمل الکل را ندارد و اثرات مخربی بخصوص بر مغز و اندام و عضلات آنها میگذارد زیرا هنوز رشد عمومی و بخصوص مغزی آنان کامل نشده است. سوال شما را مسلما یک پزشک بهتر از من پاسخگو باشد ولی متاسفانه برای من چنین امکانی نیست که سر در وبلاگ یک آرم بزنم که ورود نوجوانان به این وبلاگ ممنوع است یا این وبلاگ برای مثلا 20 ساله ها ببالا نوشته شده است زیرا اینگونه اقدامات و یا اخطارها نوجوانان که انگیزه دانستن زیاد دارند بیشتر تحریک به خواندن و احتمالا دنباله روی از مقالات نوشته شده را میکند.
در مورد ارسال عکس از لطف شما بسیار متشکرم ولی برای کار ما چندان کارآئی ندارد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز شهریار
منظور از این داستان این بود که .... خوب ... آره یعنی بله فقط بخور بخور بود. مگه نه؟
بهر حال خیلی ممنون ولی نفهمیدم وقتی اثرات الکل از کله آنها پرید چی شد؟
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز علی
من استفاده از الکل طبی تولیدی کارخانه را بکسی توصیه نمیکنم زیرا متاسفانه با مواد شیمیایی که به آنها اضافه میشود قابلیت نوشیدن خود را از دست میدهند.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام و خسته نباشید به شما دوست خوبم
2 سوال از شما داشتم
اوی اینکه: اتانول های طبی را پس از تقطیر مجدد خانگی میتوان به الکل خالص تبدیل و برای تهیه لیکور استفاده کرد یا مواد شیمیایی موجود آن پس از تقطیر هم در آن باقی میمانند و باز هم قابل استفاده نیست؟

دوم اینکه: الکل سنج سه کاره چه حدود قیمتی در بازار دارد؟

و تشکر: این حجم اطلاعات سالم و 100% عملی حتی در سایت های خارجی هم پیدا نمیشد!
آرزوی شادی و سلامتی برای شمادارم.

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت دوستان
اگه ساقي عزيز اجازه بدن ميخواستم چند جمله اي رو در جواب فردين عزيز بنويسم:
فردين جان، شما گفتي از جنوب استان فارس، استاني كه قطب اول كشاورزي در ايران است پس نميتوني بگي ميوه خوب گيرت نمياد. اگه اطراف لار و لامرد باشي كه خرما و ميوه هاي جاليزي زياده، اگه اطراف كازرون و داراب هستي انواع و اقسام ميوه هاي شيرين كاشت ميشه. پس دستت توي تهيه ميوه بسته نيست. اگه ميگي جايي رو براي ساخت شراب نداري، ميگم وضعت از من بدتر نيست كه توي يه آپارتمان دارم شراب ميندازم كه همسايمون آخونده!!! اگه بگي راه و روش كار رو نميدوني، ميگم اين وبلاگ راه اندازي شده براي همين كه يكي مثل من كه چيزي در اين زمينه نميدونه بياد و با مطالعه و تجربه هاي كوچك راه بيفته، ادعايي ندارم كه شراب ساز حرفه اي هستم ولي ادعا دارم از خوردن شرابي كه خودم درست كردم به اوج لذت ميرسم. توصيه ميكنم مقالات اين وبلاگ رو با دقت بخون، خيلي به كارت مياد. شايد تو هم به اوج لذتت برسي. موفق و سربلند باشي
با پوزش از ساقي بزرگ

Anonymous ناشناس said...
سلام انتهورا جان
یه سوال، اگه بخوایم مثلا 10 یا 20 لیتر از این شراب هویج درست کنیم وزنها و حجمها باید چند برابر بشه؟
تشکر، قربانت

Anonymous ناشناس said...
باز هم با كسب اجازه از انتهوراي عزيز ميخواستم به دوست ناشناسم بگم: عزيزم، همانطوري كه در بالا ملاحظه مي فرماييد اين دستور براي تهيه 5 ليتر شرابه، حالا اگه دو برابر اين مقدار شراب بخواي بايد همه چيز را 2برابر كني. اين خيلي خوبه كه دوستان سئوالاتشون را مطرح مي كنند ولي تورو خدا قبلش يكي دو بار دستورالعملها رو بخونيد، مقالات اوليه و فرهنگ لغات مربوطه را يه مروري داشته باشيد، مطمئناً 90% سئوالاتتون همونجا جواب داده مي شن.
موفق و مؤيد و سربلند و انتهورايي باشيد
دوست حقير و كوچك شما
Red Storm