شراب سیب (Cider)

مراحل اول تهیه این شراب به سرعت عمل نیازمند است. بهتر است از شخص دیگری کمک بگیرید. در صورت مسامحه رنگ شراب طلائی کامل نخواهد شد. ابتدا بگذارید سیب در آشپزخانه به حرارت معمولی محیط برسد. قبل از آن به مقاله تهیه شراب برای مبتدیان مراجعه کنید تا درک مراحل کار آسان و به تصاویر مرحله به مرحله عملکرد آن آشنا شوید. بهتر است در این شراب از قرص کامپدن برای کمک به رسوب دُرد ( لِرد شراب ) و شفاف شدن استفاده نکنید.

مواد لازم:

برای تهیه 6 بطری شراب طلائی سیب

حدود 8 کیلو گرم سیب گلاب یا سیب قندی یا هرگونه سیب معطر و آبدار بدون گل زدگی یا لکه.

یک بسته ( 3-2 گرم ) مخمر Yeast

شکر ( بستگی به مقدار شیرینی آب میوه دارد به جدول انتهورا مراجعه کنید)

آبمیوه گیری

قیف

طرز تهیه:

1- دست و ابزار خود را کاملا شسته و خشک کنید.

2- مخمّر را با مقداری شکر در کمی آب گرم حل و درون شیشه تخمیر بریزید.

3- یک نفر سیب را قاچ کرده و نفر دوم بلافاصله با کمک آبمیوه گیری ، آب سیب را گرفته و به محض پر شدن ظرف زیر آبمیوه گیری آنرا در شیشه تخمیر بریزید تا تمام آب سیب گرفته و رنگ آن تغییر نکند.

در حین کار میتوانید با آب سنج میزان شکر را بررسی کنید.

4- درب شیشه را مسدود و قفل هوا را نصب کنید.

5- شیشه را در محیطی گرم و تاریک قرار دهید. (حرارت بین 21 تا 27 درجه سانتیگراد)

6- هر سه روز یکبار با نظافت و دقت شراب در حال تخمیر را در لوله آزمایش ریخته و با آب سنج آزمایش کنید تا میزان شکر باقیمانده در گالن اصلی در کنترل شما باشد. با آن میتوانید کیفیت شراب را کنترل کنید.

7- هنوز در این موقعیت میتوان شکر اضافه نمود.

در جدول انتهورا، میزان الکل را در شراب شما قبل از تخمیر و بر اساس خواندن آب سنج و شکر مصرفی اندازه گیری میکند. در ضمن نوع شراب را را نیز میتوانید بر اساس شیرینی موجود در مایغ و قبل و بعد از تخمیر اندازه گیری کنید

8- پس از 15 تا 21 روز (بستگی به حرارت محیط دارد) که شراب شفاف و رسوبات کاملا ته نشین شد مرحله انتقال به شیشه ( گالن ) دوم را انجام دهید. در این مرحله نیاز به همکاری شخص دیگری دارید که لوله را در شیشه بالائی بدون حرکت و ثابت نگهدارد. شیشه را به آهستگی و با دقت روی سطح بالاتری قرار دهید و بوسیله لوله پلاستیکی ( لوله سیفون ) شراب صاف شده را به شیشه پائینی ( دوم ) منتقل کنید.

برای انتقال نیاز به سیفون کردن دارید که با کمی مکیدن و بنا به خاصیت ظروف مرتبطه شراب به راحتی از لوله جاری خواهد شد. سریعا انتهای لوله را با انگشت مسدود و بلافاصله انتهای لوله آنرا در شیشه پائین قرار دهید. کاملا دقت کنید که انتهای لوله بالائی به رسوبات ته نشین شده ( دُرد شراب ) در شیشه اول تماس نیابد که رسوبات را منتقل خواهد نمود. رسوبات باقیمانده درد شراب سیب است و میتواند در حرارت آفتاب خشک و برای بار دیگر بعنوان مخمر Yeast شراب سیب استفاده شود.

9- زمانی که از شفافیت شراب خود راضی شدید ، شیشه دوم را بجای شیشه اولی و روی بلندی قرار داده ، بطری های شسته و خشک و آماده را در دسترس و عمل مکیدن را تکرار ولی این بار انتهای لوله را در قیف و قیف را در دهانه شیشه ها قرار دهید و بمحض اینکه شیشه در حال پر شدن است لوله را در دست کمی خم کنید ( تا یا دولا کنید ) تا جریان و سیلان شراب به داخل شیشه متوقف شود. دهانه شیشه را تا فاصله 5 تا 7 سانتیمتری (2 تا دو نیم اینچ) خالی نگهدارید که نیاز به فرو کردن چوپ پنبه دارید.

10- شیشه ها را حتما چوپ پنبه و یا اگر شراب را برای مصرف در مدت کوتاهی میخواهید با تشتک اسکرو کنید. در جای تاریک و خنگ نگهداری کنید.

این شراب چهار هفته پس از انتقال به بطری قابل مصرف است. یادداشت فراموش نشود.

برای اطلاعات در مورد لغات بکار رفته به فرهنگ واژه ها مراجعه کنید.

موفق باشید.

33 Comments:
Anonymous ناشناس said...
salam
lotfan tafavote sharab va aragh ra bayan konid.

Blogger انتهورا said...
دوست عزیز
اختلاف بین شراب و هرگونه مشروب تقطیری تهیه شده از شراب را در دو نکته باید بیان نمود.
1- شراب مستقیما از میوه یا آب میوه تهیه میشود و درجه الکلی آن از 16 درصد تجاوز نخواهد نمود. نوشابه ایست که کسی آنرا اختراع نکرده بلکه از نظر تاریخی کشفی کاملا تصادفی بوده است. در بسیاری موارد از آن استفاده پزشمکی هم میشود چون بسیار مغذی است
2- عرق تقطیر از هرگونه میوه (تازه یا خشک شده) تخمیر شده (از جمله شراب) است و باید در این مورد مقاله مفصلی را که در دست تهیه دارم منتشر کنم تا تهیه عرق با ساده ترین لوازم را منوجه شوید. شراب ممکن است به دلایلی غیر قابل شرب شود یا تغییر حالت دهد (استحاله) ولی هرگز مسموم کننده نخواهد شددر صورتیکه اگر در امر تقطیر و یا آماده نمودن آن اشتباه شود نتیجه کار فاجعه آور است. تشخیص عرق از نظر اتیلیک یا متیلیک بودن آن کاری دشوار است. بعدا راجع به آن توضیح کافی خواهم داد و هم اکنون مشغول تهیه عکسها و تصاویر آن هستم. موفق باشید

Anonymous ناشناس said...
منتظران را به لب آمد نفس
ای شراب انتهورایی پس تهیه عرق چی شد؟
یک نفر از آخوند برگشته

Anonymous ناشناس said...
دوست عزِیز و گرامی:
با تشکر از مطالب گرانقدر جنابعالی.
با کمال تاسف امکان دیدن عکسها وجود ندارد.
بی صبرانه منتظر ادامه مطالب هستیم

Blogger انتهورا said...
دوست ناشناس عزیز
سه راه برای دیدن عکسها وجود دارد:
1- از فرمات پی دی اف که در همین خفحه است استفاده کنید که کپی کامل هر یک از مقاله هاست
2- اگر تصویر دیده نمیشود (فقط در ایران) علت فیلتریست که برای میزبان عکسها گذاشته اند و با داشتن صد فیلتر میتوان آنرا پاس نمود
3- اگر راه های فوق مشکل و یا قابل اجرا نبود به من ایمایل بزنید تا برایتان عکسها را ایمایل کنم
sharabsaz@yahoo.com

Anonymous ناشناس said...
salam dooste nadide ama aziz
,rastesh man be raveshe tahieye sharab baraye mobtadian meghdari sharabe albaloo tahie kardeham, hala soale bande az khedmate shoma inast ke aya , emkan darad be khatere hastehaye albaloo ke az jense seloloz mibashand va modate 12 rooz dar booke boodeand alkole metilik dorost shode bashad ? rastesh yekam mitarsam ;).
montazere javabe shoma hastam , kheyli mamnoon

armik_setare@yahoo.com

Anonymous ناشناس said...
Ba dorood be armik_setare@yahoo.com
Ba tashakor az mohabate shoma,
Sharab az har mive ya sharbati dorost shavad ghabele noshidan bedoone hichgone khatarist. Alkole Metilic faghad hangami khatarnak ast ke pas az estehale sharab anra tabdil be "Spriit" ya moadele farsi "Aragh giri" konid ke alkole Metilic "Taghtir" shavad. sharab taht hich sharayeti masmoom konande nist magar anke taghtir shavad.
dar post ayande raje be taghtir tozih khaham dad. be hamin dalil dar bakhshe mobtadian tozihi dare morede Metilic nadadam ke soe tafahom nashavad.
sabz bashid

Anonymous ناشناس said...
با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
پس از خواندن این مقاله من سیب تهیه کردم ولی چون مقدار آن اندازه 1 بشکه 60 لیتری بود آبمیوه گیری خانگی ما که همچین سالم هم نبود پس از 3 کیلو اول خراب شد و مجبور شدیم با چرخه گوشت فقط سیب ها رو له کنیم ودر بشکه بریزیم همزمان به همان اندازه مخلوط پرتقال و نارنگی رو گذاشتم . به عنوان مخمر از لرد های انگور استفاده کردم و برای شیرینی از شیره انگور و قند استفاده نمودم. پس از چند روز تخمیر شروع شد ومن به طور میانگین هر دوروز 1 بار هم میزدم.بعد از حدود 17 روز تخمیر کم شد وحتی تخمیر بشکه نارنگی - پرتقال متوقف شده بود من باز قند اضافه کردم .در ضمن یک بشکه دیگر یعنی بشکه 60 لیتری سوم هم اضافه کردم به این صورت که کمی از بشکه های سیب ونارنگی -پرتقال توش ریختم واز شرابهای قبلیم که زیادی شیرین شده بود (شاتوت-شانی-بیدونه-شاهرودی)به اون اضافه کردم دمای اتاق رو هم بالا بردم بیش از 30 درجه همه چیز عالی بود تخمیر هر سه بشکه زیاد بود.ولی زمان خیلی طولانی شده بود در مورد 2 بشکه اول بیش از 35 روز تااینکه بشکه سیب رو صاف کردیم و گذاشتیم ته نشین بشه بعد از دو روز که خواستم بشکه نارنگی رو صاف کنم شراب سیب کمی به ترشی میزد از ترس خراب شدن شراب سیب رو تو شیشه ریختم.البته دما هنوز بالای 30درجه بود خلاصه نارنگی هارو صاف کردم وکنار گذاشتم دوباره بعد از 2 روز برگشتم تا بشکه سوم رو صاف کنم وقتی ذر بشکه نارنگی صاف شده رو باز کردم دیدم کاملا سرکه شده کمی از سیب های بشکه اول که تو بشکه مونده بود هم کاملا سرکه شده بود برام باورنکردنی بود که بعد از دو روز نارنگی هایی که اصلا بو وطعم سرکه نمی داد کاملا سرکه شده بود.بعد فکر کردم دمای بالای 30 درجه ممکن عامل سرکه شدن باشه از ترس بشکه سوم رو به انباری که سرد بود بردم در حالی که هنوز تخمیر می شد.صبح روز بعد به سراغ بشکه سوم رفتم تخمیر متوقف شده بود و طعم شراب کمی به سرکه می زد.حدود 6 شیشه از روی آن که ته نشین شده بود رو با شیلنگ کشیدم و بقیه باقی موند.حالا چندتا سوال از خدمتتون داشتم:
1-آیا دمای بالای محیط باعث سرکه شدن بشکه های 1و2 بعد از صاف کردن شده؟
2-من بشکه 3 رو به انباری بردم که هواش سرد بود و لرد های انگور من از شش ماه پیش اونجا بودن و اصلا سرکه نشده بودن تازه از روشون چنتا شیشه شراب عالی وخوش رنگ کشیدم ولی بشکه 3 بعداز 1 شب در اون محیط طعمش کمی به سرکه میزد علت چیست؟
3-احتمال داره کسی در بشکه های من جهت خراب کردن اونا سرکه ریخته باشه؟
4-آیا اصلا با ریختن سرکه شراب به سرکه تبدیل می شه؟
5-آیا احتمال این هست که شرابهایی که طعمشون به سرکه میزنه دو باره برگردن و شراب بشن اگه هست لطفا بفرمایید
از اینکه خیلی طولانی شد شرمنده ام.
با سپاس فراوان اودی جون

Blogger dj_resh said...
سلام
من رضا هستم و چنتا سوال دارم
1-درسته كه ميگن اگه تو درست كردن شراب ، اگر يه تيكه چوب كوچيك تو شراب باشه ، شراب ممكنه كور كننده باشه؟
2-تو درست كردن شراب سيب ، سيب رو چگونه پاك كنيم؟
3- چگونه ميشه فهميد يك شراب تقلبي(الكل صنعتي) هست يا نه؟
ممنون

Anonymous ناشناس said...
با سلام و عرض ادب
ده کیلو کشمش سرخ را به پنج قسمت دو کیلویی کرده و هر کدام از قسمت ها را بعد از شستن داخل یک دبه شش کیلویی ماست ریخته و سپس آب اضافه کردم تا تقریبا پنج سانتیمتر آب روی کشمش ها را گرفت و
تقریبا پنج سانتیمتر هم از از ظرف خالی ماند .طرفها را داخل حمام کنار شوفاز روشن گذاشته و گرمای محیط حدود چهل درجه و هر روز یکبار با میله ای سر آن پره بسته ام و به دلر وصل است یک دقیقه هم میزدم
کشمش ها لت و پار شدند.این کار را به مدت بیست روز انجام دادم و سپس به روش سنتی (دیگ زود پز) تقظیر کردم.مقدار الکل بدست آمده خیلی کم بود یعنی دویست گرم به ازای هر ظرف .
میخواستم نظرت راجع به این کار و اشکالات آن بفرمایی .سوال دوم اینکه چطور بدانم الکل بدست آمده اتیلیک است یا مخلوطی با متیلیک و چطورمیتوان این مهم را تشخیص داد.
با سپاس فراوان و آرزوی سلامت استاد عزیزم

Anonymous ناشناس said...
با درود و سپاس از شما
من به طور آزمایشی اقدام به ساخت شراب سیب کردم. به این صورت که ابتدا حدود 5 گرم مخمر و یک لیوان شکر را داخل یک کاسه آب گرم حل کرده و 2 ساعت در یک محیط گرم قرار دادم. سپس حدود پانزده عدد سیب سفید تمیز شده را رنده کرده و محلول مخمر را روی آن ریختم و حدود 10 روز و روزی دو تا سه مرتبه آن را به هم زدم. با نوجه به اینکه پس از ده روز ماده حاصله بیش از حد سفت شده بود فدری آب سیب به آن اضافه کردم. الان حدود یازده روز از زمانی که آب سیب اضافه کردم گذشته ولی بازهم ماده حاصله سفت تر از حد معمول شده و اصلا آب تولید نشده. اگر ممکن است راهنمایی فرمایید.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
لطف کنید اگر سوال یا نظر در هر زمینه و یا مقاله یا پست های گذشته دارید آنرا در آخرین مقاله که در صفحه وبلاگ قابل رویت است قید کنید.
متاسفانه برای من فرصت آن نیست که هر روز به پست ها و مقالات گذشته باز گردم و یک یک آنها را بررسی کنم و جستجوگر سئوالات جدید باشم. تنها پستی که برای همگان براحتی قابل رویت روزانه است همان آخرین است و هر گونه نظر و یا سوالی در آن مطرح شود بی جواب نخواهد ماند. من امروز بطور تصادفی و برای کنترل مجدد مقاله به این پست سر زدم و متوجه شدم.
برگردیم بر سر سوال شما در مورد شراب سیب:
روشی را که شما در تهیه شراب سیب بکار برده اید مسلما نتیجه مطلوبی نخواهد داد و یا حداقل میزان در صد الکل شراب بسیار پایین خواهد بود. اگر بدقت مقاله را مرور کنید متوجه میشوید نامی از رنده کردن سیب نیست بلکه روش نوشته شده آب گیری از سیب و استفاده از آب سیب است. استفاده از سیب رنده شده روش کاملا جداگانه ای دارد و بدون داشتن امکانات کافی و عدم رعایت اصول آن نتیجه کار خرابی و فساد تولید خواهد بود.
متاسفانه من راه حل دقیقی برای کار شما ندارم زیرا نه میزان ثند اولیه در سیب رنده شده را میدانم و نه اینکه شما از اضافه کردن قند صحبتی کرده اید. ولی اگر لطف کنید و ماده تخمیری را با کمک کیسه صاف کرده و فقط آب باقیمانده را در ظرف تخمیر کوچکتر و تمیزی بریزید و در ضمن میزان قند موجود در آنرا آبسنجی کرده و هم چنین مقدار حجمی آب میوه بدست آمده را برایم بنویسید ، شاید راه چاره ای را بتوانم پیدا کنم.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
man 2 ruze andakhtam vali takhmir start nashode ? chera

Anonymous ناشناس said...
ارادتمندم. من معمولا برای هیچ شرابی از آبمیوه استفاده نمیکنم. خود میوه رو با گوشکوب له میکنم و مخلوط میوه ی لهیده رو توی دبه میریزم که 20 روز تخمیر بشه. بعدش صاف میکنم و میذارم 20 روز تو یه دبه ی کوچیکتر بمونه. طعمشو اینطور بیشتر میپسندم. اما مشکل اینجاست که به خاطر معلق موندن ذرات خیلی ریز میوه نهایتا مشروبم شفاف نمیشه. ظاهر مشروبم برا خیلی مهمه. ممنون میشم راهنمایی کنی!

Anonymous ناشناس said...
طرز تهیه عرق سیب رو محبت میکنید

Anonymous ناشناس said...
سلام
یه سوال داشتم ازتون و خواهش میکنم راهنمایی کنید
من طبق دستور العمل و چیزی که شما گفته بودید شراب سیب ریختم و تا 2 روز اول اصلا از قفل هوا.حبابی نمیزد ولی از روز 3تا روز 5 هر 7 ثانیه یک حباب میزد ولی روز 6 هر 30 ثانیه حباب زد و امروزم که روز هفتمش هست هر 1دقیقه توی قفل هوا حباب میزنه!
چرا اینجوری شده و چی کار کنمش؟
این ایمیلمه
Ika.fada@yahoo.com

Anonymous ناشناس said...
تورو خدا جوابم رو به ایمیلم بدید.
Ika.fada@yahoo.com

Anonymous ناشناس said...
" با سلام وعرض ادب خدمت مدیریت سایت و دوستان گرامی "

میشه لطف کنید اگه کسی در مورد طرز تهیه عرق سیب اطلاعاتی داره برام بفرسته به ایمیلم ؟ ممنون میشم .

" E_mail: navakooh@yahoo.com "


Anonymous ناشناس said...
با تشکر از وب سایت عالی تون
یه سوال داشتم من شراب سیب زرد درست کردم طبق دستورالعمل هم جلو رفتم بعد از چهار ماه یکی از شیشه ها رو باز کردم میخواستم ببینم چه طعمی شده متاسفانه شراب هم یه رگ ترشی و تیزی داره انگار که مزه آب میده طعم سیب رو نداره چیکار کنم الان آیا شراب من خراب شده؟؟؟

Anonymous ناشناس said...
اگه لطف کنید به ایمیل ام جواب رو بفرستید ممنون میشم
Bazrafshan_saeid@yahoo.com

Anonymous ناشناس said...
سلام
من 3روزه شراب سیب انداختم ولی هیچ حبابی از قفل هوا خارج نمیشود. مشکلی داره؟
البته میزان شرابم کمه
حدود 6لیتره
3گرم هم مخمر نون زدم

Anonymous ناشناس said...
سلام. با اجازه اساتید بنظر بنده دمای ذکر شده در تهیه شراب کمی بالا هست . بهتر است دما 21 تا 23 درجه باشه در دمای بالاترراز 25 درجه سرعت رشد باکتری سرکه ساز بیشتر خواهد شد درنتیجه طعم ترشی غالبتر میشه.

Blogger Unknown said...
سلام استاد شراب سیب ساختم بعد از ۲۰روز تخمیر تمام شد سیفون کردم بو و طعم بد نبود اما یک استکان که تست کردم برای مزه کمی باعث سر درد شد میخواستم بدونم طبیعی؟

با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان و استاد عزیز که با زحمات بی منت و بی اجر و مزدی ما را قابل دونستن که مطالب خودشو در اختیار ما بزارن .استاد می خواستم شراب سیب بزارم یک سوال داشتم اینکه می خواستم بدونم شکر که می خوام اضافه کنم رو باید با ازجوش حل کنم به دبه اضافه اضافه کنم یا همینطوری خشک به دبه اضافه کنم؟و سوال دوم اینکه این مخمر های فرانسوی که قوطی های ابی دارن توان تولید چند درصد الکل رو دارن؟

با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان و استاد عزیز که با زحمات بی منت و بی اجر و مزدی ما را قابل دونستن که مطالب خودشو در اختیار ما بزارن .استاد می خواستم شراب سیب بزارم یک سوال داشتم اینکه می خواستم بدونم شکر که می خوام اضافه کنم رو باید با ازجوش حل کنم به دبه اضافه اضافه کنم یا همینطوری خشک به دبه اضافه کنم؟و سوال دوم اینکه این مخمر های فرانسوی که قوطی های ابی دارن توان تولید چند درصد الکل رو دارن؟

استاد این سوال منو اگه جواب بدین ممنون میشم منتظر جواب شما هستم تا شروع کنم

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

Anonymous ناشناس said...
آدرس تلگرام
R_antahoora@

Anonymous ناشناس said...
سلام من چوب کوچیک سیب ها رو قبل از ابگیری جدانکردم و الان هم تفاله همه سیب توی دبه است و حباب میده.....بریزمش دور؟//لطفا جواب بدین

Anonymous ناشناس said...
امیر گفت...
سلام
من سیب ها رو آب گرفتم و ریختم تو دبه شکر هم بش اضافه کردم.حالا بعد از دو هفته تخمیر تقریبا متوقف شده. و نمیشه شفاف شده مایع. ولی زیاد بوی الکل نمیده و تلخ مزه هست. چکار باید بکنم ؟ آیا خراب شده؟

Blogger حامد یار said...
داداش تلخ مزه اش بخاطر مخمر هست نگران نباش با دستگاه تقطیرش کن ۲۰۰ سیسی اولشم بریز دور برو حالش ببر

Anonymous ناشناس said...
سلام . من این شراب رو دیروز درست کردم کمی تفاله سیب روی آن را گرفته آیا خراب میشود؟ باید هر سه روز یکبار در ظرف را باز کنم و هم بزنم؟ البته قفل هوا هم نصب کردم

Blogger Amir said...
سلام من چندین بار طبق دستور شراب سیب و سایر شراب ها را تهیه کردم و هر بار از دفعه قبل بهتر شد. بعد از حدود ۴ سال دوباره شراب سیب گذاشتم و امروز بعد از حدود ۲۰ روز شراب نازنین را به بشکه دوم منتقل کردم. الان فراموش کردم ک ایا به قفل هوا برای بشکه دوم نیاز هست یا خیر
متشکر از استاد گرانقدر