تکیلا

قبل از شروع بهتر است این موضوع را روشن کنم که تهیه تکیلا بدلیل نبودن ماده اولیه آن در ایران و بسیاری از کشورهای جهان امکان پذیر نیست و این مقاله فقط جهت اطلاع و آگاهی بوده و ارزش تجربه نیز ندارد.

تکیلا نوعی لیکور است که طبق قانونی بین المللی فقط در اطراف دهکده تکیلا در مکزیک و آنهم فقط در پنج ناحیه ویژه و تحت کنترل دایم دولت تهیه میشود و هرگونه مشروب دیگر که از ریشه گیاه آگاوه بدست آید نام تکیلا را بر خود نخواهد گرفت.

تاریخچه:

قوم آزتک و مایا در آمریکای جنوبی از ریشه گیاهی بنام آگاوه مزکالرو (Agave Mezcalero) نوعی شراب بنام پولکای (Pulque) تولید میکردند که فقط برای برای مراسم مذهبی و تقدیم به خدایان تهیه میشد ولی بعدها بعنوان داروی بیحس کننده و مقوی برای زنان باردار یا شیرده و افراد پیر استفاده میکردند. نوشیدن و مستی از این شراب برای افراد معمولی مجازات مرگ را بدنبال داشت. حتی امروزه نیز اهالی مکزیک و سرخپوستان آمریکای لاتین پولکای را با گیاهان دارویی دیگر مخلوط کرده و بمصرف مبارزه با بیماریها میرسانند.

زمانی که فاتحان و سپس میسیونر های مذهبی وارد مکزیک شدند ، پولکای را تقطیر نمودند ولی نتوانستند میزان الکل آنرا به بیش از 30% برسانند که مطابق میل و سلیقه آنان نبود. فاتحان انواع آگاوه را مورد آزمایش قرار دادند و از آگاوه مزکالرو لیکوری تهیه نمودند که مزکال نامیده میشد ولی دارای بو و طعم نامطبوعی بود. بناچار تمام انواع آگاوه را مورد آزمایش و تقطیر قرار دادند و در نهایت به مشروب تکیلا رسیدند. این لیکور از نوعی بدست میآمد که بنام آگاوه تکیلانا وبر (Agave Tequilana Weber) یا آگاوه آبی رنگ معروف و فقط در ناحیه تکیلا بدست میآید. امروزه نزدیک به 20 کارخانه تقطیر تکیلا در ناحیه قرار دارد که مجموعا سالیانه 55 میلیون لیتر تکیلا در زیر کنترل دایمی دولت مکزیک تهیه میکنند.

آگاوه گیاهی است مختص مکزیک و جنوب آمریکای شمالی. این گیاه از خانواده گیاهان آبدار بوده و هیچ نسبتی با گیاهان خانواده کاکتوس ندارد. گیاهان آبدار گیاهانی هستند که با کمک آوندهای ویژه خود مقدار زیادی آب را درون برگ ، ساقه و یا ریشه خود نگهداری نموده و به این وسیله در هوای خشک و بی آب بیابانهای گرم رشد نموده و تکامل مییابند. در حود 500 نوع از این خانواده در سراسر جهان پراکنده هستند ولی تنها گیاه آبداری که برای تهیه تکیلا مصرف میشود بنام آگاوه آبی رنگ معروف است. گیاهی است وحشی با طول عمری بین 7 تا 12 سال و در شرایط سخت بیابانی و صحرا های بی آب و علف میروید ، هر چند سالهاست بدلایل تجاری مزارع ویژه ای برای کاشت و برداشت آن بکار گرفته میشود و کارگران زیادی این گیاه را پرورش میدهند.

زمانی که این گیاه پس از 7 تا 12 سال به رشد کامل رسید ، ساقه بسیار بلندی از میانه گیاه خارج شده که طول آن گاهی به 4 متر نیز میرسد و گلهای فانوسی زرد رنگی بمدت یکماه از شاخه اصلی آویزان و سپس از بین میرود. این علامت آنست که گیاه آماده بهره برداری و برداشت است زیرا گل خیلی زود خواهد مرد. سال بعد میانه گیاه بنام پینا(Pina) که برگ گیاه از اطراف آن میروید ، قطع میکنند و آنرا به کارخانه برای پروسه بعدی منتقل میکنند. در کارخانه ابتدا آنرا دو نیمه نموده و در دیگهای بزرگ بمدن 24 ساعت میپزند. پس از خنک شدن بصورت طبیعی که حدود 24 ساعت طول میکشد ، پینا را ریز ریز کرده و صاف کرده و با آب مخلوط نموده و به مخزنهای بزرگ جهت فرآیند تخمیر منتقل میکنند. عمل تخمیر با کمک مخمرهای طبیعی محلی و بین سه تا پنج روز بطول میانجامد و سپس آنرا فیلتر نموده و به به قسمت تقطیر منتقل میکنند. در قدیم از روش دیگ پخت برای تقطیر تکیلا استفاده میشد و معمولا دو بار آنرا تقطیر میکردند ولی در سالهای اخیر از روش برج تقطیر مداوم استفاده میشود. تکیلای حاصل بین 50% تا 60% الکل دارد. سپس آنرا با مایع بدست آمده از مرحله سوم تقطیر (ته تقطیر) و یا آب مخلوط کرده و درجه الکل را به 38% تا 45% الکل میرسانند.

سه نوع تکیلا در بازار وجود دارد که نوع اول تکیلای بیرنگ یا جوان (Joven) نامیده میشود. این تکیلا بین یک تا سه ماه در بشکه های بلوط آمیزه میشود. نوع دوم تکیلای آمیزه شده بین سه تا 8 ماه است که به آن استراحت کرده (Reposado)میگویند. نوع سوم تکیلای کهنه(Anejo) است که بیش از یکسال در بشکه آمیزه میشود. نوع دیگری نیز اخیرا به بازار آمده که آنرا تکیلای جا افتاده (Muy Anejo) نامیده و بیش از حداقل پنج سال در حالت آمیزه مانده است.

تکیلا بر خلاف آنگونه مصرف که در غرب مرسوم شده ، توسط اهالی مکزیک و دوستداران واقعی این مشروب را با دقت و جرعه جرعه مینوشند و لذت میبرند.

در تکیلاهای ارزان از شکر کارامل شده برای رنگ طلائی و طعم شیرین دادن استفاده میشود که حتما باید روی شیشه قید شده و بنام (joven abocado) ولی تکیلای جا افتاده واقعی تا شیشه ای 800 دلار بفروش میرسد.

انواع ارزان تکیلا که مخلوطی از 51% آگاوه آبی و 49% انواع دیگر آگاوه است (mixto) اجازه تولید گرفته ولی بهای آن بسیار کمتر از تکیلای خالص است.

کرم تکیلا

یکی از نکاتی که بعضی از دوستان به آن اشاره کرده یا سوال میکنند آنست که چگونه در تکیلا کرم تشکیل میشود و چرا آنرا میخورند؟

این مقوله داستان درازی دارد ولی بطور خلاصه آنکه در سال 1950 شخصی بنام ژاکوب لازانو پائز ایده ای تجاری را که در افواه و از زمان ازتک ها مانده بود بحقیقت نزدیک نمود و کرمی را درون شیشه انداخت و بفروش رساند و چنین جلوه داد که این کرم در خود تکیلا بوجود آمده است. باید گفت که این مشروب اولا تکیلا نیست بلکه مزکال (Mescal) است و ثانیا در تکیلای واقعی و کنترل دولتی شده چنین کرمی وجود ندارد و اصلا امکان تولید هیچ موجود زنده ای در الکل وجود ندارد چه رسد به آنکه به حالت لارو برسد. ژاکوب مدعی شد که وجود این کرم است که رنگ و طعم به مزکال میدهد. رنگ این کرم در ابتدا سفید است ولی بعد به رنگ صورتی در میآید ولی سودجویان از هر نوع کرم و لارو استفاده کرده و گاهی حتی برنگ قرمز و قهوه ای نیز در بطریهای مزکال میتوان یافت.

واقعیت آنست که زمانی که گیاه آگاوه برشد کامل رسیده و شیرنی کامل دارد ، نوعی پروانه به آن حمله میکنند و درون پینا تخمگذاری میکند. لارو این پروانه را در هنگام صدور به کارخانه میگیرند زیرا دارای چربی زیادی است و بر تخمیر اثر بد میگذارد. این لارو بنا به اعتقاد مردم مکزیک دارای نوعی ارزش دارویی و محرک جنسی است و تاجر ذکر شده هر یک از این لارو ها را درون شیشه نمود و اعلام نمود در شیشه تشکیل شده و دارای اثرات طبی و تقویت قوه باء است! برای بسیاری از دست اندرکاران این فقط نوعی بازی تجاری احمقانه است و هیچگونه پایه علمی ثابت شده ندارد.

برچسب‌ها: ,

18 Comments:
Anonymous ناشناس said...
با سلام و عرض ادب
استاد گرامي از زحمات شبانه روزي شما تشكر مي كنم و اميدوارم كه هميشه سالم و سربلند باشيد.
مي خواستم پيشنهاد بدهم بدليل حجم بالاي پرسش و پاسخها و نظر به اينكه سوالات و جوابهاي بسياري از خوانندگان در قسمت نظرات هر مقاله مطرح مي شود. اگر امكان دارد اين بخش ( سوال و جواب ) در يك بخش جداگانه و مخصوص اين كار انجام شود و ديگر در هر مقاله جديد كه منتشر مي شود سوالي پرسيده نشود. دليل اين كار هم اين است كه ممكن است شما جواب خواننده ائي را داده باشيد ولي چون در مقاله هاي گذشته باشد ديگر به آن رجوع نشود و مجدد سوال پرسيده شود و موجب اتلاف وقت باشد و ...
باز هم از شما به خاطر تمامي زحماتتان تشكر و قدرداني مي كنم.

Blogger Unknown said...
آقا واقعا حال كردم الان 4 صبح تهران هست و من هنوز سير نشدم از اين سايت قشنگت . من حاضرم مجاني فروم و شكل سايت شما رو كلي بهش حال بدم .
واقعا كه محشره .
فقط خدا خدا ميكنم فيلتر نشه
ketone327@yahoo.com

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محسن
از لطف و محبت و بخصوص پیشنهاد شما ممنونم و این یاری دوستان است که این وبلاگ را غنی میسازد و نه نوشته های متن آن.
در مورد بخش جداگانه برای پرسش و پاسخ و نظرات دوستان در همان ابتدای کار شروع وبلاگ که هنوز هم شناسایی کاملی از وبلاگ انتهورا نبود چنین اقدامی شد ولی نتیجه خیلی خوبی از کار در نیامد. اگر به وبلاگ زیر مراجعه کنید:
antahoora1.blogspot.com
متوجه میشوید نظر شما برآورده شده ولی بعد از حدود یکماه مشکل جدیدی پیش آمد و همانگونه که در هنگام باز کردن آن متوجه شده اید خیلی دیر و مشکل باز میشود. و این فقط یکماه طول کشید تا به این صورت درآمد!
در مدت 21 ماهی که از شروع کار این وبلاگ میگذرد تا کنون در حدود 4000 پرسش و پاسخ و ایمایل های مختلف را پاسخ داده ام. دو دلیل برای اینهمه سوالات وجود دارد. یکی اینکه دوستان تمام وبلاگ را از ابتدا تا انتها مطالعه نمیکنند زیرا مطالعه آن آسان ولی درک آن بدون تجربه خیلی مشکل است. اوایل حتی برای کلمات بکار برده شده در وبلاگ فرهنگ لغات نوشتم ولی باز هم برای کسانی که تازه با این وبلاگ آشنا میشوند فایده جندانی ندارد. از حدود 70 مقاله نوشته شده 30% آن اطلاعات است تا اصل تهیه مشروبات مختلف ولی هنوز سوال های دایمی از همان متن 30% اطلاعاتی است و راهی نیست جز آنکه بنویسم لطفا به این یا آن مقاله رجوع کنید! و دوم آنکه روش کار من با دیگران متفاوت است و در پاسخ به پرسشها از هیچگونه کمکی کوتاهی نمیکنم.
در مورد اینکه پرسش و پاسخ در هر مقاله فقط مربوط به آن مقاله باشد نیز قدری مشکل و بی اصافی است البته برای من زیرا هر روز باید حدود 70 پست رجوع کنم تا بفهمم سوال جدیدی در هر یک از آنها وجود دارد یا نه و این غیر از ایمایل هاست که تا کنون از روزی 10 فقره کمتر نبوده است! و از طرفی گاهی سوالات آنقدر کسترده و مهم است که وادارم میکند در مورد آن مقاله جدید بنویسم که نمونه آن همین مقاله نکیلا میباشد. شاید باور نکنید این مقاله پاسخ به ایمایل یکی از دوستان بنام طاهر ع. و تاریخ نوشتن آن در حدود یکسال قبل است. البته برای نوشتن در وبلاگ تغییراتی هم در آن داده شده است. شاید باور نکنید همین الان در حدود ده مقاله آماده پست شدن است ولی بررسی و املا و انشا و موقعیت آن نرسیده است. از راکی ساخت ترکیه گرفته تا شراب انجیر (که احتمالا مقاله بعدی است).
موضوعی که شاید بعضی از دوستان توجه کرده و حتی در پست قبلی هم به آن اشاره شده اینست که از حدود شش ماه پیش بیشتر مقالات درخواستی است و نه آنچه که خودم مایل به انتشار بوده ام. دلیل هم آنست در این وبلاگ نظر و تمایل عقلایی دوستان از خواسته شخص نویسنده مهمتر و ارزشمند تر است.
راه دیگری که برای سبک تر شدن بار و فشار بر وبلاگ در پیش گرفتم باز کردن 5 وبلاگ دیگر بود که هر کدام تخصصی و در عین حال همگی بهم لینک داده شده اند. راه اندازی این 5 وبلاگ با همکاری یکی از دوستان نزدیک قالب نویس انجام شد (فعلا ایشان در لندن زندگی میکنند و تا خرخره گرفتار کار) سه ماه طول کشید تا کم کم مقالات را با دستکاریهای جزیی یا عمده به آن منتقل شد و امروز بخوبی هم کار میکند و سعی بر آن دارم که در آن 5 وبلاگ پرسش و پاسخ سوالات کمتر بوده و دوستان را تشویق کنم که بیشتر در همین وبلاگ اصلی پیغام بگذارند چون حتی بازدید . بررسی روزانه از آن 5 وبلاگ وقت بسیاری میگیرد که همیشه آنرا کم دارم! ولی در عین حال ستون نظرات آنها بسته نیست.
منتظر پیشنهادات بهتر و راه حل های خوب از طرف شما و همه دوستان هستم.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز کیوان
خوش آمدی که خوش آمد مرا ز آمدنت ، صفا آوردید.
لطف کنید و با مطالعه به پاسخی که به دوست عزیز محسن (در بالا) داده ام اگر راه حلی برای چند مشکلی که در این وبلاگ و وبلاگ های میسرا وجود دارد و همچنین راه حلی برای راه اندازی وبلاگی که فقط مخصوص پرسش و پاسخ باشد و هر یک از سوالات طبقه بندی شده باشد و همچنین راه حلی برای چاپ هر مقاله بدون اضافاتی که اجبارا چاپ میشود دارید ، این گو و این میدان. (فقط نگویید بابا فقط سلام کردیم نگفتیم تو تله بنداز و گرفتارمون کن)
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درود بر ساقی عزیز تر از جان

ساقی جان نخستی

این کلمه-نخستی-را چند روز پیش بعد از مدتها در یک تاکسی از یک جوان همشهری شنیدم و بسی خرسند شدم
آنچنان که برای دقیقه ای نیش مبارکم به طور مستمر به لبخندی گشاده شد.
نیت کردم این اصطلاح را برای دست مریزاد گفتن به عزیزی استفاده کنم تا بلکه او هم شاد شود و چه کسی بهتر از شما عزیز.

نخستی
خسته نباشی
شاد و پاینده باشی.

Anonymous ناشناس said...
درود دوباره بر ساقی

ساقی جان میخواستم نظر شما و دوستان را در این باره بدانم که چطور است که من و بقیه ی دوستان شیرازی وبلاگ در کامنت ها از لهجه ی شیرازی استفاده کنیم.
من و تعدادی از دوستانم در سایت های خود از این شیوه برای کامنت گذاشتن استفاده میکنیم.

تا نظر شما چه باشد.
پاینده باشید.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مهران
شما محبت داردی و لطف و اگر بهر زبانی با تماس بگیرید مایه مباهات و افتخار من است و همیشه گرامی خواهید بود
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت استاد عزیز
می خواستم بدونم تا حالا اسم گیاه آلوئه به گوش شما خورده یا نه چون این گیاه نیز درون برگهای ضخیمش مواد آبدار زیادی دارد ولی نمی دانم به درد ساخت شراب یا تکیلا می خورد یا خیر
متشکرم جلال

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز جلال
خیر تا کنون نام چنین گیاهی را نشنیده ام شاید نامی محلی و شاید همان خرفه یا خلفه باشد که در جنوب آنرا مصرف خوراکی میکنند
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
دورود
استاد عزيز بنده يك كتاب در زمينه شراب با اين نام بر حسب اتفاق در اينترنت پيدا كردم
Wine And Beer Making
اكنون بخاطر زحمات شمامي خواستم آنرا براي شما بفرستم بفرماييد چگونه ؟ ايا با اميل بفرستم يعني به اميل بچسبانم بدست شما مي رسد ؟در ضمن يك سوال بنده گمشده و جواب آنرا پيدا نكردم در باره مواد اضافي كه شما براي الكل بالاي 55 درصد نوشته ايد آيا قابل استفاده براي شراب نيز مي باشد مثلا مدت آنرا بيشتر كنم ؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز جلال

با تشکر از تصاویر ارسالی شما که براحتی میتوان از روی آن به منظور رسید و بنا بخواهش شما پاسخ سوال در مورد گیاه نامبرده را برای اطلاع عموم دوستان مینویسم. گیاهی را که منظور نظر شماست گیاهی است گرمسیری بنام آلو ویرا (Aloe Vera). در بعضی از زبانها به معنی گیاه سوختگی آمده است. این گیاه از خانواده زنبق وحشی و از رده گیاهان آبدار است. (این گیاه حدود 200 نمونه مختلف دارد ولی از خانواده کاکتوس نیست)
از حدود 5000 سال پیش در مصر و سپس در یونان باستان برای خواص دارویی زیادی از جمله ضد چرک و التیام دهنده زخم و بیماریهای روده از آن استفاده میشده و سرخپوستان آمریکایی از آن استفاده ها پزشکی فراوانی میکردند. همچنین بعنوان گیاهی زینتی در تمام نقاط دنیا کاشته میشود. شیره لزج نهفته در برگهای آلو ویرا دارای مصارف مختلفی از جمله در پزشکی (برای زیبایی و طراوت پوست و همچنین التیام بریدگی و زخمهای سطحی پوست و بخصوص سوختگی شدید) و خوراکی (ژلاتین طبیعی برای تازه نگهداشتن میوه جات که حالت نگهدارنده طبیعی میوه را دارد) میباشد. حدود 70 نوع مواد معدنی و آلی در ژلاتین این گیاه موجود است.
این گیاه جدیدا مورد نظر آزمایشگاههای داروسازی برای جلوگیری و مداوای سرطان قرار گرفته است. ژلاتین خشک شده این گیاه فاقد بو و طعم و رنگ بوده و بهمین خاطر آنرا همراه با مواد قندی برای تولید نوشابه مخصوصی استفاده میکنند.
در آسیا از ژلاتین حاصل از این گیاه استفاده های خوراکی و نوشیدنی فراوانی میشود. از شیره این گیاه برای تهیه مشروب استفاده نمیشود و علت آنست که شیره و ژلاتین این گیاه خود حالت ضد قارچی و توقف دادن و بی اثر کردن تخمیر طبیعی را دارد. از ژلاتین خشک شده این گیاه برای سرعت دادن به رسوب ذرات معلق شراب در اسپانیا استفاده میشود.
این هم یک دستورالعمل نوشیدنی مفرح برای کسانی که این گیاه را در اختیار دارند و مایل به استفاده از آن هستند:
دو ق. غ شیره گیاه آلو ویرا (با شکستن برگ آبدار شیره لزج آن خارج میشود)
دو ق.غ عسل یا شکر
یک ق. چ. تخم ریحان یا تخم شربتی
نیم لیتر آب سرد
همه را در ظرف یا شیشه ای ریخته و هم بزنید تا کاملا حل شوند.
در یخچال بگذارید تا خنک شود.
در لیوان با مقداری یخ نوش جان کنید.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
با تشکر از محبت شما و اینکه بیاد حقیر بودید در مورد سوال شما در مورد کاربرد مواد اضافه کردنی باید گفت بعضی را برای تغییر طعم و رنگ شراب میتوان بکار برد و بخصوص برای شرابهایی که طعم و مزه یا رنگ مناسبی را ندارند . معمولا در دستور تهیه چنین شرابی نام یا روش کاربرد آن ماده خواهد آمد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
به ساقی انتهورایی عزیز سلام دارم
خوشحالم به این گنج اطلاعاتی و آدم دلسوزی مثل مشا دست پیدا کرده ام.
سه ماه پیش که شراب انگوری با راهنمایی یکی از دوستان انداختم و در یکی دو روز اول گازی از آن خارج شد ولی یکدفعه بیحرکت شد و نه گاز از آن خارج شدو نه الکل داد. بمن گفتند شکر اضافه کن کردم و بعد گفتند مخمر بیشتر بزنم ولی باز هم نتیجه نداد و 20 کیلو انگور گران قیمت را دور ریختم. حالا دوباره میخواهم شراب بیاندازم بخصوص با میوه های بهاری که در راه است
میخواستم بدانم علت تخمیر نشدن شراب چه بوده و با آنکه حدود 20 گرم مخمر به آن زدم و 3 کیلو شکر اضافه کردم ولی فایده نداشت. من سه روز است دارم تمام وبلاگ شما را زیر و رو میکنم ولی باز هم علت را پیدا نکردم. لطف کنید و پاسخ مرا سریع بدهید.
میدانم سوالم را بی پاسخ نخواهید گذاشت ولی اگر لازم است ایمایل بزنم
آیدین هستم از اردبیل

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز آیدین
به کلبه انتهورا خوش آمدید
حالتی را که شما نام برده اید در میان دست اندکاران به سکته شراب معروف است. با آنکه در پاسخ به سوالات دوستان توضیحاتی در این مورد داده ام ولی هنوز مقاله کاملی در این مورد ننوشته ام و باید بدانید علل زیادی دارد و در 90% موارد قابل علاج است و در 10% باقیمانده راهی بجز دور ریختن نیست زیرا شراب فاسد خواهد شد.
متاسفانه هم اکنون خارج از خانه هستم و به کامپیوتر خودم دسترسی ندارم
تا هفته آینده که باز میگردم صبر کنید مقاله ای در این مورد تهیه میکنم و در اختیار همگان قرار خواهم داد
تا آن زمان دنیا بکام
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد بزرگ شراب ایران.
جناب استاد . هشت ماهی میشود که من خواننده ی مطالب ارزشمند وبلاگ شما میباشم. و همین وبلاگ بود که مرا بر ان داشت که دست به تهیه شراب بزنم. و در مهر ماه امسال 250 کیلو از سه نوع انگور تهیه نمودم و با جادوی طبیعت شرابی انتهورایی حاصل شد.
حال ضمن تشکر بابت زحمات و مطالب ارزشمند شما. خواهشمندم که در صورت وجود شراب هویج طرز تهیه آن را نیز در وبلاگ قرار دهید.
با تشکر بسیار
سید علی هاشمی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز علی
تبریکات مرا بخاطر موفقیت خود در تهیه شرابهای قبلی خود بپذیرید. در مورد تهیه شراب هویج بچشم ولی چند روزی بمن فرصت دهید. هم اکنون از خانه و کامپیوتر خود دور هستم و مقاله آنهم آماده است. شاید قدری دستکاری لازم داشته باشد ولی بجشم.
ایام به کام
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام و تشکر از مطالب مفید
لطف کنید و در مورد مزه ها که باید با هر نوع نوشیدنی خورد مطلبی بنویسید.

کوروش

Anonymous ناشناس said...
درود برشماکه الگوی صبر ومتانت هستیدواقعا وقتی سایت شمارازیرو رومیکنم صبر ایوبی دران اشکارااحساس مرانوازش میکنه کاش عکس تون رامیدیدم تادرچهره شناسی به من کمک میکردانرژی صدالبته مثبت صبر شکیبایی اخلاق درکل خیلی نازی اگه تو ایران چند درصد مثل شما باشه احتیاج به می وابجو و...نیست درجوارشما بودن ادم وبه وجد میاره وقتی دارم جواباتون ومیخونم یه حس خیلی خوبی پیدا میکنم نه از سوالات بلکه جواب اونابا یه احساس وانرژی عالی هرجاکه هستی باهرکه هستی شاد باشی ودنیا به کامت باشه شرمنده اگه نتونستم درست ازکلمات استفاده کنم فقط میگم شـــــــــــــــــــــــادباشی همیشه