آب مقطر
ابزار لازم

الف- لوله مسی یا استیل با قطر داخلی 8 میلیمتر و طول حداقل 100 سانتیمتر که مارپیچ شده است.

ب - دو لوله پلاستیک شفاف (بیرنگ) با قطر داخلی 10 میلیمتر و طول حداقل حدود 150 سانتیمتر و 100 سانتیمتر.

پ - دیگ زودپز با ارتفاع و ظرفیت حداقل ده لیتری با سوپاپ اطمینان قابل جدا شدن از دیگ. داشتن درجه حرارت کمک بزرگیست ولی اختیاری است.

ت - گیره نگهداری و مهار لوله پلاستیک

ث - منبع حرارت

ج - آب معمولی

طرز تهیه و تقطیر آب مقطر:

1- دیگ را تا سه چهارم حجم آن از آب معمولی (آب جاری یا آب چشمه) پر کنید. به این تصویر مراجعه کنید.

2- درب دیگ را بسته و لوله پلاستیکی را روی زائده سوپاپ دیگ سوار کنید و آنرا کاملا آب بندی کنید که بخار از آن خارج نشود.

3- منبع حرارت را روشن کنید (گاز بهترین است).

4- لوله 150 سانتیمتری پلاستیک را به سر لوله مسی یا استیل وصل کرده و لوله 100 سانتیمتری را نیز به انتهای لوله مارپیچ محکم کنید.

5- لوله مارپیچ را در سینک ظرفشویی قرار داده و راه خروج آب ظرفشویی را ببندید.

6- شیر آب را باز کنید تا لوله مارپیچ کاملا زیر آب بماند.

7- سر خروجی لوله پلاستیک را درون طرف تمیز وارد کرده و با گیره محکم کنید که دستتان آزاد باشد.

8- با دقت مواظب لوله پلاستیک باشید که پیچ خوردگی یا انسداد نداشته باشد و عمل عرقگیری با اشکال مواجه نشود.

9- مواظب درجه حرارت دیگ باشید و دایم آنرا کنترل کنید. درجه حرارت حدود 95 درجه سانتیگراد.

به محض گرم شدن آب سینک آنرا تعویض کنید.

آب مقطر فرآیند بخار تصعید و خنک شده است که مصارف زیادی دارد از جمله برای تقلیل درجه الکل مشروبات و یا اضافه کردن بجای آب معمولی در تهیه شراب یا عرق و یا مصرف آن در باتری اتوموبیل و .... یادداشت وقایع و تجربیات را فراموش نکنید. تهیه آب مقطر تجربه ای مهم و آموزنده برای تهیه ودکا یا عرقیات مفرح نظیر عرق گاوزبان و بیدمشک و نعنا و بید مشک و نسترن و بهار نارنج و .... میباشد.

کافیست در دیگ پخت گل ، ریشه ، ساقه یا هر ماده معطر یا مفرح دیگری که مایل به تهیه عرقگیری از آن هستید بریزید. اگر این تعریق با دقت کامل و تحت شرایط حساب شده از ماده معینی انجام شود نتیجه کار را (اسانس گیری) مینامند.

اگر از ماده معطر خشک استفاده میکنید، 24 ساعت و اگر از ماده معطر تازه استفاده میکنید حداقل 8 ساعت بگذارید در آب معمولی خیس بخورد. بستگی به درجه غلظت عصاره یا اسانسی که میخواهید تهیه کنید وزن آن ماده معطر فرق میکند. تا حد امکان گل و ساقه و برگ و ریشه را قبلا خورد کنید و قطعات تا حد امکان ریز باشند. تا عصاره و عطر آن بهتر خارج شود. در هنگام خیس خوردن مقدار آب باید تا حدود 2 یا 3 سانتیمتر از روی آن ماده بالاتر باشد و هرچه مقدار آب کمتر باشد نتیجه کار بهتر است. بعد از تولید عرق مفرح ، در صورت لزوم میتوان آب مقطر اضافه نمود و طعم آنرا مطابق ذائقه تنظیم نمود. درجه حرارت دیگ در هنگام عرقگیری از مواد معطر باید حدود 95 درجه سانتیگراد باشد.

برچسب‌ها:

11 Comments:
Anonymous ناشناس said...
salam va khaste nabashid...
age mishe tarze tahieye sharabe toot farangio begin..merc..
man avalin bare oomadam blog shoma va tarifesho az kheili az doostam shenidam...

Blogger انتهورا said...
سلام به دوست ناشناس عزیز
تهیه شراب توت فرنگی از جمله شرابهای فانتزی و روش تهیه آن شباهت زیادی به شراب توت سیاه و توت سفید دارد با این تفاوت که رنگ شراب تولید نهایی صورتی (رژه) است و قیمت آن بیش از شراب های ذکر شده در میآید. ولی بچشم در آینده توضیحات زیادتری راجع به شرابهای فانتزی مختلف خواهم داد چون هم اکنون مقاله بسیار سنگینی در دست تهیه دارم که نیاز به کنکاش و تحقیق زیادی داشته و تمام وقت مرا گرفته است
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
salam...
kheili webloge khoobi darin..
do ta soal dashtam azatoon:
yeki inke mokhamer az koja mitoonam gir biaram?
va dovomi inke man hodode 20 rooze meghdari toot farangio rikhtam too ye khomreye pelastiki va daresho seft bastam.. alan nemidoonam chi kar konam! mese sharabe angoor mitoonam dorostesh konam ? lotfan rahnamaeem konin...

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
اگر مخمر شراب را نتوانستید گیر بیاورید از مخمر کیک استفاده کنید که تقریبا همه مغازه های عطاری در اختیار دارند و اگر باز هم موفق نشدید از مخمر نانوایی استفاده کنید که همه خبازها دارند
توت فرنگی از میوه هایی است که خیلی زود فاسد میشود و علت آن وجود خلل و فرج زیاد در این میوه است. تخمیر توت فرنگی بخودی خود خیلی ساده است ولی کنترل آن و تبدیل به شراب توت فرنگی قدری منطقی بنظر نمیرسد و من مطمئن نیستم الکلی شود زیرا اولا مشخص نکرده اید آنرا له کرده اید؟ به آن آب اضافه کرده اید؟ شکر اضافه کرده اید؟
فقط بستن درب بشکه معنای تخمیر شدن نمیدهد. هر ماده ای نیاز به شیرینی و آب یا مایع لازم و ماده تحریک کننده ای مانند مخمر دارد. هر چند در بعضی از میوه ها حتی اگر مخمر نداشته باشید احتمال (فقط احتمال و تحت شرایط خاص) تخمیر شدن وجود دارد و از آن جمله کشمش و مویز و انگور سیاه ولی توت فرنگی و حساسیت شدید این میوه به انواع انگلها و باکتریها موضوع را مشکل میکند. با آنکه اطلاعات کافی در مورد نحوه کار خود نداده اید ولی آنگونه که از نوشته شما بر میآید شرابی در کار نخواهد بود.
اینبار با دقت بیشتر و استفاده از شیرینی و مخمر استفاده کنید که در صد و میزان موفقیت شما را بالاتر ببرد
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
توصيه مي كنم شمابه يك روانپزشك مجرب مراجعه كنيد

Blogger Unknown said...
بنده هم توسیه به شما میکنم دوست ناشناس ، حتما به دکتر روانشناستان بگویید که قرص هایتان را قطع کند و شراب خوب اگه گیرت امد برات نسخه کنه. نری الکل اتانول داروخونه بگیری که حالتو بیشتر خراب میکنه که نتیجه اش اینه میایی تو این وبلاگ با ارزش رد اثر کندتو به جا میزاری .
حتما این کار رو بکن

Anonymous ناشناس said...
ناشناس، من هم مثل فريبا به شما پيشنهاد ميكنم كه حتما پيش روانپزك مجرب برويد ( يا روانپزشكتون رو عوض كنيد! ) چون اگه مشكل نداشتيد نميومدين كلي وقت خودتون رو صرف كنيد مطالب سايت رو بخونين بعد همچين كامنتي بگذاريد. من اگه جاي شما بودم ميرفتم از روي اين مطالب با ارزش يك چيزي درست ميكردم كه هم به درد خودم بخوره هم چهار نفر ديگه، كه خوب جاي شما بودم و كردم. 

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت دوست عزیزی که فرموده بودن به روانپزشک مراجعه کنید؛من روانی تر از شخصی نمی شناسم که در دنیای مجازی در سایت ها و وبلاگ هایی وقت صرف کند و کامنت بگذارد که با اعتقادات و روحیاتش جور نباشد

Anonymous ناشناس said...
با تشکر از ساقی عزیز
لطفا تهیه شراب توت فرنگی را توضیح دهید، خصوصا میزان شکر،آب،طول دوره ی هوازی

Anonymous ناشناس said...
salam khaste nabashin
agha aragh keshmesh mikham begiram digesham hast
ye tozih mishe bedin bebinam chikar bayad konam
mamnon misham
age emkan dare be mailam baram befrestin
tanQ

Anonymous ناشناس said...
:Telegram
R_antahoora@