تهیه شراب از آبمیوه تجاری

با علم بر آنکه این وبلاگ جهت آگاهی رسانی میباشد ولی از نوشتن آدرس و نام فروشگاه و شخص فروشنده یا نام و محصول تجاری شرمنده هستم و با آنکه به محترم شمردن عقاید و نظرات همه دوستان معترفم ولی از پاسخ دادن به هر پرسشی که در آن مراعات روش وبلاگ نشود ، معذورم.

پیش از شروع مراحل مختلف تهیه شراب از هر نوع آبمیوه تجاری از روش کلی تهیه شراب ، ضدعفونی کردن ، آبسنجی یا رفراکتومتر ، کیسه متقال صافی ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، کاربرد جدول انتهورا و حسابگر تولید شراب ، شیشه کردن شراب ، سیفون کردن ، آمیزه کردن شراب ، انواع مخمر موجود در بازار ، شکر یا عسل ، فعال کردن مخمر ، بشکه تخمیر ، آمیزه با گیاهان ، موم اندود و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب اطلاع داشته باشند. برای درک کامل جزئیات ، مطالعه فرهنگ واژه ها و پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را فراموش نکنید.

برای تهیه شراب از آبمیوه های تجاری موجود در بازار باید چهار نکته مهم را در نظر داشته باشید.

1- آبمیوه مورد نظر باید بدون ماده نگهدارنده از هر نوع باشد.

2- تاریخ مصرف معتبر داشته باشد.

3- از نوعی استفاده کنید که پاستوریزه یا هموژنیزه باشد.

4- از آبمیوه ای استفاده کنید که تغلیظ شده (کنسانتره) باشد.

از آنجا که برای بازار پسندی تقریبا به همه آبمیوه های تجاری مقداری شکر اضافه میکنند لذا استفاده از آبسنج برای تعیین مقدار قند محلول در آبمیوه امر بسیار مهمی است. عدم استفاده از آبسنج تهیه شراب مورد نظر را به شانس و تصادف واگذار میکند. دستورالعمل زیر برای تهیه پنج لیتر شراب است.

مواد لازم:

آب میوه 3 لیتر (پاکتی یا شیشه ای)

شکر بین 400 تا 800 گرم (اگر از عسل استفاده میشود مقدار تقریبی مصرف عسل بجای شکر به نسبت 2 واحد عسل به 3 واحد شکر است)

آب جوشیده و خنک شده 2 لیتر

مخمر 5 گرم

ابزار لازم:

جوراب نایلون زنانه جهت صاف کردن

ظرف 5 لیتری تخمیر 2 عدد (استفاده از شیشه یا ظرف از جنس سرامیک لعابدار خیلی بهتر از ظرف پلاستیک است)

قفل هوا

آبسنج یا رفراکتومتر

لوله سیفون

قیف

ظرف مدرج برای اندازه گیری حجمی

طرز تهیه:

مخمر را با دو قاشق غ. خ. شکر یا عسل در نصف لیوان آب ملول حل نموده و بگذارید فعال شود.

در ظرف مدرج مقدار 60 سی سی از آبمیوه را ریخته و با اضافه کردن آب حجم آنرا به 100 سی سی برسانید.

همزده و داخل لوله آزمایش ریخته و آبسنجی کرده میزان قند محلول را مشخص کنید.

با مراجعه به حسابگر تولید شراب مقادیر موجود را در نرم افزار وارد کنید*.

* فرض میکنیم آبسنجی اولیه عدد 1.045 و درجه حرارت محیط 25 درجه است. مقدار حجمی را 5 لیتر وارد نموده و روی دکمه نادیده بگیر کلیک کنید. عدد نشانداده شده درجه الکل شراب تولیدی را تقریبا 5.9% مشخص میکند. حال به قسمت پائین جدول مراجعه کرده و مقدار درجه الکلی را به 12% تغییر میدهیم که حداکثر الکلی است که از آبمیوه تجاری با امکانات موجود میتوان گرفت. مقدار قند اضافه کردنی در نرم افزار بالغ بر 666 گرم و درجه آبسنجی بعد از اضافه کردن ماده قندی به 1.090 افزایش خواهد یافت.

حال که مقدار قند مورد نظر مشخص شد ، شکر یا عسل مورد نیاز را دقیقا وزن کرده و در آب جوشیده نیمه گرم حل نموده و به آبمیوه اضافه کنید.

جوراب نایلون زنانه را روی دهانه قیف گذاشته و محلول مخلوط شده با آب و ماده شیرین را از طریق قیف به ظرف تخمیر منتقل کنید.

مخمر فعال شده را اضافه کرده و همبزنید.

قفل هوا را نصب نموده و بگذارید تا مدت 4 هفته بهمین صورت در مکانی گرم (بین 24 تا 27 درجه) تخمیر شود. گاهی ظرف تخمیر را بدون باز کردن سرپوش آن با حرکتی دورانی قدری همبزنید تا حباب گاز چسبیده به بدنه آزاد شود. حتی اگر تخمیر ظرف 15 روز تکمیل شد باز هم بگذارید تا 4 هفته بهمین صورت بماند.

شراب را سیفون کرده و به بشکه جدید منتقل و دوباره قفل هوا را نصب کنید.

بستگی به نوع آبمیوه ، میزان اسید ، مقدار شیرینی اضافه شده ، گرمای محیط ، طول زمان تخمیر و صاف شدن کامل شراب بگذارید بین 2 تا 6 هفته در بشکه تخمیر بماند. زمانی که از صاف شدن شراب کاملا راضی شدید ، آنرا با کمک لوله سیفون به شیشه تمیز منتقل و درب شیشه را با چوب پنبه و یا تشتک محکم کنید.

این شراب را در محیط تاریک و خنک (بین 17 تا 22 درجه) بصورت خوابیده نگهداری کنید.

بستگی به نوع میوه بین 2 تا 6 ماه نیاز به آمیزه دارد.

توجه:

1- بعضی از آبمیوه ها تغلیظ شده (کنسانتره) نیستند. لذا برای تهیه شراب از آنها نیازی به اضافه کردن آب نیست و مستقیما میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

2- اگر مایل به آمیزه شراب تولیدی با گیاهان برای بهبود طعم و مزه آن هستید ، دو راه وجود دارد یا ماده مورد نظر را همراه با آب لازم بجوشانید و یا در مرحله دوم تخمیر از کیسه (تی بگ) حاوی ماده معطر استفاده کنید.

برچسب‌ها: ,

63 Comments:
Anonymous ناشناس said...
با درود بر استاد گرانمایه.

مقاله بسیار بجایی بود. برای منه تنبل که حوصله کیسه کردن و تفاله گیری ندارم بسیار ارزشمند است. اما فکر کنم این روش کیفیت شرابهای تولیدی از خود میوه را ندارد.

باری، یک شرکت داخلی که آبمیوه پاکتی تولید میکند، روی بسته بندیهای خود نوشته "100% طبیعی" که ترکیبات آن شامل 50% کنسانترۀ طبیعی و آب و مقداری شکر و یک سری مواد شیمیایی که الان دقیق یادم نیست (فکر کنم اسید سیتریک یکیش بود) میباشد.

آیا این آبمیوه است یا کنسانتره؟
در مقاله شما اینچنین آمده :"بعضی از آبمیوه ها تغلیظ شده (کنسانتره) نیستند. لذا برای تهیه شراب از آنها نیازی به اضافه کردن آب نیست و مستقیما میتواند مورد استفاده قرار گیرد."

فکر کنم بهترین راه برای حصول نتیجه بهتر که آیا آب بیافزاییم یا شکر، آبسنجی با هیدرومتر است. حال میخواهد آبمیوه باشد یا کنسانتره.

با سپاس
علی ت.

Anonymous ناشناس said...
سلام سلام واقعا دستتون درد نکنه باورم نمیشه مقاله رو که دیدم خیلی دعاتون کردم فقط یه سوال این شراب چند درصد الکل داره حدودا؟بازم مرسی بابت مقاله
موفق باشید
احسان

Anonymous ناشناس said...
سلام به ساقي عزيز
خسته نباشي
با صلاح و مشورت شما امروز يك رفراكتومتر و يك الكل سنج خريدم جون وسايل ديگر با مشخصاتي كه شما فرموديد سازگاري نداشت دستگاه خيلي جالبيه
من شراب زياد درست كردم(فقط انگور) و خدارو شكر هميشه خوب از آب در آمده ولي علمي نبوده البته تو خريد انگور خيلي وسواس به خرج ميدم
از شما ووبلاگ آموزنده تون متشكرم
اين مصادف شد با آموزش شراب از آب ميوه، تصميم به ساخت گرفتم ولي در نرم افزار شراب اعداد براي وزن حجمي طراحي شده، قسمت آبسنجي و رفراكتومتر هم مطالعه كردم درباره تبديل brix به وزن حجمي چيزي پيدا نكردم
آيا براي اين فرمولي وجود دارد؟
يه جدول به اين آدرس http://www.fermsoft.com/gravbrix.php پيدا كردم مربوط به شراب هم هست
ميشه از آن استفاده كنم؟
از راهنمايي تون ممنون ميشم
پيمان-م

Anonymous ناشناس said...
به سلامتی ساقی و باقی

در حال شرب و خمریم
جای ساقی خالی........


فقط شراب....................

Anonymous ناشناس said...
با سلام
اگر میشود در مورد ساکی یا همون عرق برنج توضیح بدید به همراه طرز تهیه.

با تشکر

Anonymous ناشناس said...
درود
ساقی جان حقیر بعد از خوردن مشروبات الکلی شدیداً احساس تشنگی میکنم.چگونه برطرف کنم.

Anonymous ناشناس said...
با سلام و عرض ادب و ارادت خدمت استاد بی بدیل. استاد من سال گذشته با دستور ساخت شما شراب زیادی تهیه کردم که حتی یک لیتر ان هم هدر نرفت. جالب است بدانید چون کمک نداشتم از خواهرم خواهش کردم که مرا کمک بکند که حتی روزی هم نمازش ترک نمیشود. شراب شما اینقدر خوب بود که دلم نیامد در گیلاس معمولی بنوشم. تمام تهران را زیر و رو کردم تا گیلاس های تاپی پیدا کردم که لیاقت در اغوش کشیدن شراب شما را داشته باشد. به امید انکه با حضرتعالی در مجلسی گرد هم باشیم

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت ساقی عزیز
مثل همیشه مقاله شما خواندم ولذت بردم راستش من اصلاً نه اهل عرق هستم ونه شراب خواری ولی ازآنجا که بطور اتفاقی با وبلاگ شما آسنا شدم وآنقدر جالب در مورد شراب نوشته اید که مرا وادار کرد که برای تهیه شراب وخورن آن اقدام کنم تا الان هم شراب سیب درختی- سیب زمینی-هویج-خرما وآبجو هم گذاشتم وامیدورام که خوب در بیایند اما در زیر چند سوال دارم که امیدورام جواب مرا بدهید
1- آیا با ماءالشعیر می شود ویسکی درست کرد؟
2- بیشتر اوغات برای سیفون کردن که می خواهم درب بطری را باز کنم آب قفل هوا درون بطری شراب می ریزه می خواستم بدانم که این کار باعث خرابی شراب می شود
3-شرابهای من یک ته مزه تلخی دارند می خواستم بدانم که آیا این طبیعی است؟
4- آیا با رب انار هم می توان شراب درست کرد
5- در موقع سیفون کردن باید لوله وشیشه مقصد کاملاً خشک باشند؟؟؟؟؟
باتشکر امید از اهواز

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد
من از سال قبل (تقریبا نه ماه پیش)، مقداری شراب انگور دارم که متاسفانه خوب در نیامد. یعنی هم کم الکل شد و هم سرکه ای. از اون برای طبخ غذا استفاده میکردم. از اونجا که در تهیه اون شکر استفاده نکردم، به فکرم رسید از اونها عرق بکشم. این کار رو هم کردم و چند تا سوال داشتم.
گفتنیه که دمایی که تعریق انجام شد، بین 83.5 تا 87 درجه سانتیگراد (درجه دماسنج در زودپز 5 لیتری) بود. درصد الکل هم از 55 درصد شروع شد و تا 25 درصد اون رو ادامه دادم. در هر سری، تقطیر، 250 سی سی اول رو (بخاطر متانول احتمالی) دور ریختم. حالا سوالات:
1- آیا میتونم از بابت متانول خیالم راحت باشه؟
2- آیا با توجه به دمای تقطیر ممکنه پروپانول تو محصول باشه و اگه بله، آیا خطرناکه؟
3- دمای بالای تقطیر ممکنه در اثر دمای بالای جوش سرکه باشه؟
4- آیا کدر بودن محصول تقطیر (جدای از دمای بالای اون) ممکنه نتیجه استفاده از لوله لاستیکی نامناسب باشه. بخصوص که بعد از تقطیر، لوله شفاف به سفید کدر تغییر رنگ داد و محصول هم بوی لوله لاستیکی میده؟
5- با توجه به سوال قبل، آیا استفاده از لوله لاستیکی غیرقابل انعطاف (جنس خشکه) کمکی بهم میکنه؟
بسیار ممنونم.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز علی ت
یکی از نکاتی که در صنایع غذایی همیشه مطرح بوده موضوع در صد تغلیظ مواد مایع است. با پیشرفت علوم امروز براحتی میتوان بکمک مواد طبیعی یا مصنوعی حتی آب را نیز ظاهرا تغلیظ نمود ولی بدون وارد شدن به بحث بازاریابی حتی از روی آنچه شما از روی برچسب کالا نوشته اید میتوان درک نمود که مقدار غلظت را کاهش داده اند و شاید با آبمیوه معمولی فرقی ندارد. بهر حال میزان نسبت اضافه کردن آب را از نسبت 2 به 3 به نسبت 1 به 4 کاهش دهید تا شاید نتیجه کار یکی شود ولی حتما اینکار را با آبسنجی دقیق انجام دهید زیرا در مقدار قند موجود نیز تاثیر دارد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز احسان
با امکانات موجود بخاطر نوع مخمر از آبمیوه تجاری حداکثر بیش از 12% نمیتوان الکل گرفت.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز پیمان
در مورد جدول بریکس و رابطه وزن مخصوص مواد قندی لطف کرده و به آدرسهای زیر مراجعه کنید تا نظر شما و سایر دوستانی که از رفراکتومتر استفاده میکنند تامین شود.
http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_8114.html
http://meysara3.blogspot.com/2007/12/blog-post_5747.html
آدرسی را که شما اشاره کرده اید کامل و برابر با استانداردهای بین المللی جدول بریکس است ولی جداول ذکر شده بالا شاید قدری کاملتر باشد.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
همیشه شاد و همیشه خوش باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
بارها در این وبلاگ و همچنین در پاسخ به ایمایل دوستان توضیح داده شده که امکان تهیه ساکی در ایران نیست. ساکی نیاز به برنج ویژه و از آن مهمتر مخمر مخصوصی دارد که بدون آن برنج را نمیتوان تخمیر نمود. بنابراین نوشتن مقاله در مورد تهیه ساکی اتلاف وقت و امری بی ارزش است.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مغ بچه
متاسفانه حقیر در علم پزشکی دستی ندارد و نمیتوانم در علت یا مغلول آنرا نظری بیان کنم. تا آنجا که اطلاعات حقیر اجازه میدهد استفاده از لیکور بایستی معمولا مخلوط با مایع دیگری باشد که هم بر طعم و هم بر میزان آب همراه با الکل کمک کند تا شخص دچار کمبود مایع در بدن نشود.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مرد خوب
دست شما با هنرتان درد نکند که با آنجه نوشته اید معلوم است ارج و مقام شراب را بخوبی میدانید.
ارزوی موفقیت شما را دارم.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز امید
با تشکر از لطف ومحبت شما برمیگردیم بر سر سوالات:
متاسفانه ماءالشعیر الکلی ندارد که بتوان آنرا تغریق نمود ولی اگر منظور شما آبجوست بله ویسکی را از آبجو میگیرند.
باز کردن درب بشکه تخمیر باید با دقت زیاد و بدون عجله انجام شود زیرا امکان ورود مواد خارجی به ماده تخمیری زیاد است. آب موجود در لوله قفل هوا را از همان ابتدا از مشروبی الکلی مثلا ودکا پر کنید که اگر چنین اتفاقی افتاد اثری بر شراب شما نداشته باشد
شراب طبیعی همیشه مقداری تلخی مطبوع دادر که یکی بدلیل الکل کافی است و دیگری استفاده از انگوریست که کمی دانه های نیمه ترش دارد. این شراب را بیشتر میپسندند تا شرابی که بیمزه و یا شیرین باشد.
اگر دقت کنید رب انار همان آبمیوه تغلیظ شده است ولی میزان اضافه کردن آب در آن بستگی به غلظت رب انار دارد.
پس از تخمیر کامل اگر به شراب آب اضافه شود اثر خوبی بر طعم شراب ندارد حتی یک قطره آب هم میتواند اثر بدی بگذارد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
مثلی معروف است که میگوید بدترین شراب ، بهترین براندی را میسازد. اگر به مقاله زیر رجوع کنید متوجه میشوید درجه حرارت نباید از حدود 75 درجه بیشتر شود و اصولا تعیین درجه حرارت داخلی دیگ پخت با ابزار های موجود قدری مشکل است.
http://meysara1.blogspot.com/2007/12/blog-post.html
ولی دقت زیادی در این مورد لازم است و با نداشتن ابزار مناسب میماند تجربه عرقگیری که نقش بسیار موثری دارد.
نوشته اید 250 سی سی الکل اولیه (سر تقطیر) را دور میریزید که مقدار زیادی از الکل تولیدی است. یکسوم استکان کافیست.
در امر تقطیر همیشه مقداری ایزومر الکلی وجود دارد ولی مقدار آن زیاد نیست که کسی را نگران کند و یا بر سلامتی اثری بگذارد.
اگر حرارت دیگ را بجدی کاهش دهید که خروچی الکل مایع بسیار کم باشد و بحدود سه برابر ریزش قطره چکان برسد هیچ ماده معلق زیادی و موجود در شراب همراه با تعریق خارج نمیشود و در مورد لوله تقطیر بهتر است از پلاستیک تهیه شود تا لاستیک زیرا الکل بوی لاستیک بخود میگیرد ولی بیرنگ بودن لوله خروجی به شما کمک میکند که سرعت تقطیر را بهتر متوجه شوید وگرنه حتی از لوله مسی یا استیل هم میتوان استفاده نمود.
موفق باشید.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام خدمت استاد و ساقی گرامی بازم با یه کوله بار سوال مزاحم شدیم شرمنده
1-در مورد شراب خربزه من مقاله رو که برسی کردم ننوشته بودید باید بعد از چند روز باید شراب صاف کرد یا همون تخمیره اوله چند روزه
2-من واسه آبسنج رفتم لوازم آزمایشگاهی ها نداشتن گفتن برو پیشه مغازه های آب تصفیه کن اونجا که رفتم چیزی نشونم دادن میگفتن سختیه آب رو نشون میده آیا همون آب سنجه؟در ضمن یکی از مغازهه ها هم گفت تا چند روز دیگه آبسنج پ هاش متر واسم میرسه قیمتو پرسیدم گفت ترافایه 20000 هزار تومان آیا قیمتش همینه؟
3-در مورد مزه واسه هر شراب میشه توضیح بدین چه چیزایی واسه هر شراب بهتر میچسبه؟آیا مقاله ای در این مورد دارید؟کی منتشر میکنید؟
4-چند وقتی هست که من مسرفم از مشروبات بیشتر شده نه این که هر روز میخورم نه منظورم این نیست اوایل با یه پیک گیجه گیج میشدم ولی الان با 4 پیک فقط چشام سنگین میشه میشه دلیل این موضوع رو توضیح بدید؟
5-با لیمو ترش میشه شراب درست کرد؟مقاله ای در این مورد دارید؟الان لیمو ترش فراونه و ارزون آیا دهن مزه ی خوبی داره؟
موفق باشید
احسان از اهواز

Anonymous ناشناس said...
سالروز تولد يگانه منجي عالم مستي ،اختر تابناک عيش و نوش ، عشق و حال ،زکرياي رازي بر همه الکل دوستان %55 به بالا ،مبارک

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز احسان
1- در تهیه انواع شراب فرآیند تخمیر تقریبا مشابه است ولی زمان تخمیر بدلایل زیادی متفاوت است. بخاطر انواع مختلف خربوزه از نظر میزان قند و همچنین خلوص آبمیوه و از طرفی درجه حرارت محیط که در هر نقطه کره زمین متفاوت است ، امکان تعیین زمان مشخص و دقیق تصفیه شراب بسیار مشکل است.
برای نزدیک شدن به واقعیت اجبارا باید از علایم کامل شدن تخمیر استفاده کرد که بیشتر با مشاهده چشمی امکان پذیر است و بهمین جهت در بسیاری از دستورالعمل ها بجای تعیین زمان قطعی خاتمه تخمیر از روی مشاهده رسوب ذرات معلق و شفاف شدن مایع شراب میتوان کمک و نتیجه گرفت. در این مورد بهترین تشخیص زمانی است که دیگر حبابی از قفل هوا خارج نمیشود که نشانه تکمیل مرحله اول تخمیر است.
2- سختی آب یا پتانسیل هیدرژن آب (پ هاش آب) با هیدرومتر که وظیفه تعیین میزان قند موجود در آب را دارد کاملا متفاوت است. در این مورد به مقاله زیر و پاسخ 15 مراجعه کنید در ضمن از قیمت آنهم اطلاعی ندارم.
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_426.html
3- مزه مشروب بستگی به طبع و سلیقه و امکانات مصرف کننده دارد و در این مورد هم کارهایی انچام شده. ابتدا سری به دو مقاله "اندر آداب مشروبخواری" و سپس به وبلاگ زیر رجوع کنید.
http://meysara5.blogspot.com/
4- در این مورد چون به شرایط مختلفی بستگی دارد ، پاسخگوئی تقریبا غیر ممکن است.
5- نه عزیز از میوه های اسیدی کامل نمیتوان شراب تهیه نمود ولی میتوان برای توازن میزان اسیدی و طعم و مزه استفاده نمود.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
بابا ایول. روح مرجوم را قلقلی دادی.
همیشه شاد و همیشه خوش باشی.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت استاد گرامي
يك سوال داشتم از حضورتون، آيا ميشه شرابهايي كه ته شيشه مانده و هوا خوردس رو روي هم ريخت و تعريق كرد؟
ودكاي خوبي ميشه يا ارزش اين كار را ندارد؟
البته اينو بگم كه در ساخت شراب از شكر استفاده نكردم
با تشكر
پيمان-م

Anonymous ناشناس said...
آقا
در کل دمت گرم
کارت درسته
خیلی دوست دارم

ولی یه بدبختی پیش اومده

یه رفیق دارم در آسمان ها دور می زنه
این مطالب شما رو خونده
رسما داره دهن ما رو سرویس می کنه
اینجا نشسته
در خواب خیال ساختن شراب
عمر ما رو ...

خودت بگو با این بشر من چی کار کنم

کاری رو بگو که شدنی باشه مومن

الکل بخر ( اتانول 70 )
با تک دانه ی انار
با هم قاطی کن
با پوفیلا بخور

خیلی حال می ده

خیلی

Anonymous ناشناس said...
با عرض سلام و خسته نباشيد دوباره به استاد گرامي
در بعضي مقالات خواندم كه براي فيلتر الكل از كربن فعال استفاده ميشه كه در حرارت و بخار ساخته ميشه، آيا براي اينكار موثرتر از ذغال معموليست؟
اگر هست، آيا روش ساخت ساده اي كه بتوان آنرا در خانه توليد كرد وجود دارد؟
ازحوصله و متانتتون در برابر كنجكاويام متشكرم
پيمان-م

Anonymous ناشناس said...
با درود

میخواستم بدانم برای معطر نمودن شراب میتوان از گلبرگهای گل استفاده نمود اگر پاسختان مثبت است لطفا درصد و مقداز گلبرگ به حجم شراب و همچنین نوع گل را بفرمائید

شاد باشید

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز پیمان-م
هرگونه شرابی را میتوان تعریق و از آن مشروب با درجه بالا (لیکور) گرفت. مهم نیست که از چه شرابی و یا تحت چه شرایطی مایع خام لیکور بدست آمده است. همانقدر که دارای الکل باشد ، قابل تعریق است.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
از آنجا که مایل نیستم عیش کسی را منقض کنم در این مورد نظری ندارم جز آنکه با مصرف الکل بازاری تا آنزمان که مطمئن به تهیه آن فقط برای تولید و مصرف نوشیدن نباشد ، مخالفم.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلامی مجدد به دوست عزیز پیمان-م
متاسفانه بسیاری از روشهای تصفیه مدرن را بدلیل گرانی یا پیچیدگی در خانه نمیتوان انجام داد حتی در کارخانجات تولیدی بزرگ هم که هر روز بدنبال روشهای بهتر و کارآمد تر هستند از روشهای تصفیه در محیط گرم استفاده نمیکنند زیرا با تمام کوشش برای کنترل و ایمنی گاهی نتیجه خوب بدست نمیآید. در عوض از روشهای دیگری نظیر عبور از فیلتر پلاتینی و یا فیلترهای میکرونی مکرر استفاده میشود که البته گرانتر ولی در عوض با عمری طولانی تر و نتیجه کار بهتریست از این روش در کارخانه اسمیرنوف آمریکا استفاده میشود. روشهای جدید دیگری نیز هست که بردن مشروب الکلی با درجه برودت کم (حدود 110- درجه) و عبور از میدان مغناطیسی قوی است که آرایش مولکولی الکل را قدری تغییر داده و ذرات معلق چسبیده به الکترونهای باردار را آزاد میکند. از این روش در کارخانه ابسلوت سوئد استفاده میشود که نتیجه بسیار خوبی نیز داده است. در هر دو روش فوق درجه الکل تولیدی بالای 95% است.
برای تصفیه خانگی ، فیلتر زغالی ارزانترین و بهترین روش است.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
بله این امر امکان پذیر است ولی باید در مرحله دوم تخمیر انجام شود که فعل و انفعالات شیمیایی کمتر است. میزان مصرف بستگی به میزان بوی گیاه دارد ولی معمولا از یک گرم (گیاه خشک) در هر لیتر شراب تجاوز نمیکند علت هم آنست که میزان الکل در شراب کمتر از مشروبات الکلی با درجه بالاست و قابلیت پذیرش عطر گیاه کمتر است. در مورد نوع گل و گیاه بهتر است از گل سرخ سخن گفت و یاس ، هر چند بستگی به سلیقه شخص دارد. زمانی در آمریکا شرابی در یکی از شهرهای کوچک خوردم که با پوسته سبز خشک شده میوه گردو معطر شده بود.
موفق باشید.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد عزيز و گرامي
ممنون از توضيحاتتون، فكر كنم من سوالمو درست بيان نكردم، منظورم اين بود كه همون ذغال چوب يا ذغال سنگ رو با حرارت و بخار كه شرايطش رو نميدونم تبديل ميكنند به ذغالي كه فيلتراسيون بهتري دارد، مي خواستم بدونم اگر همچين چيزي هست آيا ميشود در خانه آنرا تهيه كرد؟
پيمان-م

Anonymous ناشناس said...
مخلصم دوست عزیز

عیشی نیست والا

چه می شه کرد

مشکلات زیاد هست

عدم استقلال مکانی یکی از بزرگترین دلایلی هست که نمی شه از راهنمایی های فوق العاده ی شما استفاده کرد

شاید جای این حرفا اینجا نباشه و با حرفام شما رو ناراحت کنم

حیف

تو بد ممکلتی گیر کردیم

در جایی که آزادی حقیقت ندارد ، حقیقت آزاد نیست

ولی واقعا دوست دارم یه جایی با همین دوستم بشینم و یه چیز سالم و مطمئن بنوشم و از نوشیدنش لذت ببرم

دوستم تمام صفحات وبلاگ شما رو مطالعه کرده

امیدوارم همیشه سلامت باشید و دل شاد

ممنونم که جواب کامنت من رو دادید

امیر

Anonymous ناشناس said...
با درود مجدد خدمت ساقی عزیزم

منظور من گل خشک نبود منظورم گلبرگهای تازه گل بود آیا استفاده از گلبرگهای تازه گل امکان پذیر است؟

شاد باشی

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقی مهربانم
ساقی جان چوب پنبه یافتم از زمین پهلوان پرور ناصرخسرو(برای اطلاع یاران).تا این اواخر در گمان بودم که با فشار دست چوب پنبه در دهانه ی بطری جاگیر میشود و به واسطه ی نفوذ شراب موجود در بطری مورب افزایش حجم میابد و اینگونه است که مانع نفوذ هوامیشودو برای خارج کردن چوب پنبه به ابزار نیاز است.اما بدا به اقبال که خواندم میگفتید با دستگاه اسکرو فقط شدنی است و در ایران نایاب . مطلقا توجیه ام کنید که ادعای اول بی پایه است .از قیمت این دستگاه در ممالک راقیه ی دنیا اطلاعی دارید ؟ قصد دارم به خواهش از آنسوی آبها مراد دل خود بخواهم.و دیگر اینکه این دستگاه کاربردهای دیگری مثلا استفاده ی نظامی ندارد که اداره ی فخیمه ی پست مانع شود؟
منت دارم

Anonymous ناشناس said...
درود دوباره به ساقی مهربان
فراموشم شد بگویم تصویری که از دستگاه اسکرو در خمکده گزاشته اید نمایش داده نمیشود .اگر تصویر باشد شاید بتوانم تمهیداتی برای ساخت آن بیندیشم .که گفتید احتیاج پدر اختراع است.
ممنونم

Anonymous ناشناس said...
با درود

شرمنده که هنوز سوال اول را جواب نگرفته سوال دوم را میپرسم میخواستم بدانم تهیه مارتینی در منزل امکان پذیر است؟

شاد باشی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز پیمان-م
متاسفانه از چنین روشی اطلاعی ندارم ولی تا آنجا که میدانم با زغال سنگ نمیتوان فیلتر زغالی تهیه کرد چون زغال سنگ دارای نوعی چربی است.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز امیر
از لطف و محبت شما نسبت به این وبلاگ بسیار ممنون هستم. همیشه شاد و سرخوش باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مهیار
از آنجا که استفاده از گیاه تازه برای معطر کردن شراب مشکلات زیادی از نظر عکس العمل شیمیایی در برخورد با الکل جوان شراب را دارد ، برای معطر کردن شراب معمولا از گیاه خشک استفاده میشود. در عمل کارکرد با گیاه خشک همیشه نتیجه بهتری میدهد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ناشناس
ابتدا توجه کنید که قطر چوب پنبه برای درپوش شیشه شراب باید حدود 4 میلیمتر از دهانه داخلی شیشه بزرگتر باشد. ابزار چوب پنبه زنی یا اسکروی چوب پنبه زنی اصلا ارزش نظامی یا کاربردی غیر از وارد کردن چوب پنبه با فشار به داخل دهانه بطری ندارد. لطف کرده به تصویر زیر توجه کنید تا از شکل و فرم این دستگاه آگاه شوید.
http://meysara3.blogspot.com/2008/04/blog-post_13.html
در سمت چپ این تصویر نوع قدیمی آنرا میبینید که هنوز هم بکار میرود. لبه پائینی آنرا روی دهان شیشه میگذاشتند و با با فشار کف دست آنرا بداخل آن هدایت میکردند. کار کردن با این ابزار قدری مشکل و نیاز به قدرت بدنی زیاد دارد. در زیر آن نوع پلاستیکی آنرا میبینید که بهای آن 6 دلار است.
در سمت راست نوع امروزی اهرمی آنرا مشاهده میکنید که با کمی قدرت بدنی قابل استفاده است و ارزش این نمونه آن حدود 30 دلار است. در تصویر میانی زیر نوع کارگاهی آنست که کار کردن با آن بسیار آسان و نیازی به قدرت بدنی زیادی ندارد و تا سالها نیز کار میکند.
در سمت راست و پائین تصویر نمونه درپوشی که در ایران نیز پیدا میشود ملاحظه میکنید که با قطرهای مختلف است و قطر این نوع دربند میتواند هم اندازه یا حتی 2 میلیمتر کوچک تر از قطر دهانه شیشه باشد. ارزانترین ابزار چوب پنبه کشی نیز حدود 5 دلار است.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
متاسفانه بسیار ی از تصاویر در وبلاگ خمکده قابل رویت نیست بهمین جهت تصاویر به کیفیت بهتری به وبلاگ زیر منتقل شده
http://meysara3.blogspot.com
بهمین جهت بسیاری از مقالات در وبلاگهای مربوط به میسرا نیز تغییر یافته تا لینکها با هم خوانائی داشته باشد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مهیار
مارتینی مشروب پیچیده ای نیست ولی گاهی نیاز به داشتن چند نوع مشروب و یا مواد دیگر و ابزار مخصوص همزدن آنرا دارد.
مقاله آینده مربوط به چند نوع مارتینی است.
موفق باشید.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت هم پیاله های گرامی
بعد از کلی زحمتی تونستم آب مقطر بگیریم آن هم چه آب مقطری!
طعم پلاستیکیش رو که بیخیال بلایی به سر دیگ استیل اومد که ندونستم طبیعیه یا اشکال از من بوده.
یعنی طبیعیه که داخل دیگ سیاه رنگ
بشه؟!
من فکر می کنم اگه از لوله پلاستیک استفاده نکنیم بهتر باشه!
اگه ابتدای همون لوله مارپیچ رو به دیگ وصل کنیم خیلی طعمش بهتر میشه نه؟!
خوب شد که جای آب شراب تو دیگ نبود وگرنه باید زمینو حسابی مست می کردم!
ساقی جان این عرق برنج که میگن چیچیه؟!
یکی از دوستای ما همچین تعریفشو می کرد که من واقعا دهنم آب افتاد.

Anonymous ناشناس said...
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت ساقي عزيز
مقاله اي كه درباره كربن فعال داشتم به آدرس ايميلتان فرستادم اگر چيز مفيدي بود در باره آن توضيحي بدهيد كه همه استفاده ببريم
يك سوال ديگر هم داشتم از حضورتان، عصاره مالت يك كارخانه داخلي را تهيه كرده ام تركيبات آن عبارت است از: گلوكز، مالتوز، فركتوز، آهن، مس، سديم، پتاسيم، كلسيم و انواع پروتئين و ويتامينهاي گروه ب و اسيد آمينه هاي ضروري(نوشته روي محصول)، آيا بدرد ساخت آبجو ميخورد؟
غلظت آن مثل عسل است،1 قاشق از آنرا با آب جوشيده سرد مخلوط گردم و به آن مخمر زدم با سرعت كمي فعال شده است
اگر ميشود دستور آنرا بفرمائيد
با تشكر و سپاس فراوان

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز سیاوش
شما از معدود افرادی هستید که توصیه های حقیر را دنبال کرده اید و دانسته اید تهیه مشروب با لوازم پلاستیکی طعم و مزه ماده تغطیری را تغییر میدهد. البته عده ای به این طعم عادت کرده و آنرا جزئی از طعم مشروب میدانند ولی کسانی که خبره کار هستند طعم پلاستیک را در مشروب به راحتی درمییابند. بر من و بسیاری از دوستان نیز مسلم است که بدلیل گرانی تهیه ایزار تعریق از مس و یا استیل بخاطر استفاده از قطعات پلاستیکی برای خروجی گاز الکل و بخار آب ، انتخاب بهتریست. اگر به مقاله برج تعریق مراجعه کنید متوجه میشوید در این ابزار غیر از فلز چیز دیگری در کار نیست ولی تهیه این دستگاه گران تمام میشود. نمونه کارخانه ساخته شده این دستگاه حتی در غرب از 600 دلار به بالاست که بستگی به استفاده از مس دارد یا استیل و همچنین نمونه مدرن تر و پیشرفته آن.
در مورد اینکه لوله مارپیچ مستقیما به دیگ وصل شود حق با شماست فقط با یک اشکال کوچک و آنکه برای روی سرپوش دیگ نیاز به یک ممه ای نر دارید و ابتدای لوله مارپیچ نیاز به ممه ای ماده دارید که بین این دو باید با واشر لاستیکی آب بندی شود.
در مورد تغییر رنگ بدنه داخلی استیل شما به کشف دیگری رسیده اید که آب مصرفی شما که مسلما از آب لوله شهری بوده دارای پی هاش درست نیست و خاصیت اسیدی و بازی آن بدلیل اضافه کردن مواد شیمیایی آنقدر زیاد است که استیل را نیز تحت حرارت میتواند اکسیده کند. این همان ورقه نازکی است که به آن جرم آب میگوییم ولی آب خالص یا آب چشمه چنین جرم و مواد خارجی در خود ندارد بلکه ما با دست خود آنرا آلوده بمواد شیمیایی میکنیم تا از نظر صحت و سلامتی قابل شرب شود. البته با کمک مواد صابونی و اسکاچ قابل تمیز شدن است چون فقط رسوبات مواد سنگین است.
عرق برنج یا ساکی مشروب ملی ژاپن و از تخمیر نوعی برنج ویژه و همچنین مخمر بسیار ویژه ای تهیه میشود. امکان ساخت این مشروب در ایران نیست.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز پیمان-م
این محصول عصاره مالت مایع نامیده میشود و چند نوع آن به بازار عرضه میشود. اگر به مقاله زیر مراجعه کنید در این مورد نوشته شده و همچنین در سمت چپ بانر وبلاگ چهار نوع آن به تصویر کشیده شده است.
http://meysara2.blogspot.com/2007/12/blog-post_05.html
متاسفانه از آنجا که میزان غلظت (کنسانتره) این محصول مشخص نیست باید با کم کم اضافه نمودن آب (جوشیده ولی خنک شده) به غلظت مطلوب مالت مایع رسید و سپس روش معمولی تخمیر مالت را روی آن انجام داد.
موفق باشید.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام بر ساقی عزیز
واقعیتش کلمه زیباتر ومناسبتر از عالی برای جوابات ومحبت پیدانکردم واقعاً استفاده کردیم باز چند سوال دارم اگر امکان دارد
1- من شراب انگور گذاشتم یعنی انگور را با خوشه کامل در تشت ریختم وله کردم و در بشکه ریختم و چیز حدود 1 لیتر هم به این شراب آب جوشیده اضافه کردم انگورها حدود 2 کیلو بودند می خواستم بدانم آیا اضافه کردن آب وشکر به این شراب که خوشه هم در آن است ایجاد الکل اتانول نمی کند وخطر ناک نیست ومی توان استفاده کرد.
2- اگر من بعد از صاف کردن شراب قفل هوا نصب نکنم ایرادی دارد(((جهت عدم ورود آب به داخل شراب چون ودکا دم دستم نیست)))
باتشکر - امید از اهواز

Anonymous ناشناس said...
من حدود 1 ماه پیش 5 لیتر شراب از ابمیوهی تجاری انگور درست کردم و صافش کردم بوی شراب
می دهد و حتی مقدار کمی از انرا بخار کردم و آتش زدم و اتش گرفت با رنگ شعله آبی اما طعم بدی دارد و موقع خوردن احساس تهوع به من دست می دهد(ازگلویم پایین نمیرود) البته شراب را آمیزه نکردم ومن بار اول است که شراب می خورم آیا دلیل تهوع من وجود الکل متانول است که به سبب افزودن شکر سفید به آبمیوه اضافه کردم؟ ایا الکل متانول است یاشاید من بار اولم است ؟ایا می توان آنرا مصرف نمود؟
استاد بزرگ مرا هر چه زودتر راهنمایی کنید


با تشکر
سامان ازدزفول

Anonymous ناشناس said...
ساقي جان من در نوشتن پيام واقعا تنبلم، ولي بايد بگم كم لطفي كه اين همه مدت از تجربيات شما استفاده كردم و يك تشكر خوشك و خالي نكنم، من از اواخر سال 86 بود كه اتفاقي به سايت شما تو نت بر خوردم و بايد اعتراف كنم كه خيلي از تجربيات شما هم در روش ساخت مشروبات مختلف و هم در جواب به سوالات دوستان كه به نكات جالبي اشاره مي كرديد، استفاده كردم. ساقي جان من خيلي از شرابهاي شما رو سعي كردم تهيه كنم كه هم در خيلي از اونها به نتيجه رسيدم و هم نه، مثلا در شراب انگور در رنگهاي مختلف نتايج خوبي حاصل شدو همچنين سيب كه بسيار زلال و شفاف شد و الكل كمي داشت كه فكر مي كنم به خاطر ابسنجي نكردن و شكر كم بوده ولي به دوستان توسيه مي كنم اين شراب رو تهيه كنند، در شراب آلبالو بايد بگم كه جوشش بسيار عجيبي مشاهده شد كه در بقيه وجود نداشت ولي نتيجه كار فو ق العاده بود، شراب موز داراي گيرايي بالا ولي زحمت زيادبود(البته به دوستان بگم كه تمام شرابها زحمت زيادي دارند كه واقعا علاقه مي تواند باعث ادامه كار شود) و در ساخت شراب هندوانه و تالبي موفق نبودم كه در ابتدا خيلي خوب تخمير انجام مي شد ولي بعد از مدتي شروع به كپك زدن كرد و در آخر ترش شد(؟)، ساقي جان من تمام وسايل مربوط به ساخت و تهيه شراب رو تهيه كردم و خودتان مي دانيد كه چقدر كار دشواريست، حتي اگر جسارت نباشد به نو آوري هايي هم در انجام كار دست پيدا كردم كه اگر جسارت نباشد در جايي مناسب توضيح خواهم داد شايد مثمر ثمر واقع شود، عزيز باز اگر جسارت نباشه يك پيشنهاد هم دارم( چون خودم تمام مراحل كار ها رو از ابتدا پيش رفتم مي گم)، شما بسيار كامل و جالب روش تهيه شرابها رو توضيح مي دهيد ولي من فكر مي كنم اگر بشود كمي به راحتر كردن دستورات و كم كردن مسايل جنبي كار پرداخته شود دوستان بي تجربه و كم تجربه راحتتر به نتيجه برسند، به طور مثال: من در جايي ديدم كه شما در مورد آبسنجي آبميوه تجاري عدد گفتيد كه از نظر من بسيار به جا بود، من هم در آبسنجي به همان عدد رسيدم و ديد خوبي به من دادو البته اين را هو بگويم كه من بيشتر در گدشته به سايت شما مي آمدم و اطلاعات جديد رو مطالعه نكردم و مي دانم با زحمات جنابعالي حتما تغييرات مناسبي در اطلاعات سايت داده شده ساقي جان، مي دانم سرتان را درد آوردم ولي اين حرفهايي بود كه در اين مدت بايد خدمتان عرض مي كردم، شما ساقي ساقي ها هستيد...

Anonymous ناشناس said...
ساقي جان من در نوشتن پيام واقعا تنبلم، ولي بايد بگم كم لطفي كه اين همه مدت از تجربيات شما استفاده كردم و يك تشكر خوشك و خالي نكنم، من از اواخر سال 86 بود كه اتفاقي به سايت شما تو نت بر خوردم و بايد اعتراف كنم كه خيلي از تجربيات شما هم در روش ساخت مشروبات مختلف و هم در جواب به سوالات دوستان كه به نكات جالبي اشاره مي كرديد، استفاده كردم. ساقي جان من خيلي از شرابهاي شما رو سعي كردم تهيه كنم كه هم در خيلي از اونها به نتيجه رسيدم و هم نه، مثلا در شراب انگور در رنگهاي مختلف نتايج خوبي حاصل شدو همچنين سيب كه بسيار زلال و شفاف شد و الكل كمي داشت كه فكر مي كنم به خاطر ابسنجي نكردن و شكر كم بوده ولي به دوستان توصيه مي كنم اين شراب رو تهيه كنند، در شراب آلبالو بايد بگم كه جوشش بسيار عجيبي مشاهده شد كه در بقيه وجود نداشت ولي نتيجه كار فو ق العاده بود، شراب موز داراي گيرايي بالا ولي زحمت زيادبود(البته به دوستان بگم كه تمام شرابها زحمت زيادي دارند كه واقعا علاقه مي تواند باعث ادامه كار شود) و در ساخت شراب هندوانه و طالبي موفق نبودم كه در ابتدا خيلي خوب تخمير انجام مي شد ولي بعد از مدتي شروع به كپك زدن كرد و در آخر ترش شد(؟)، ساقي جان من تمام وسايل مربوط به ساخت و تهيه شراب رو تهيه كردم و خودتان مي دانيد كه چقدر كار دشواريست، حتي اگر جسارت نباشد به نو آوري هايي هم در انجام كار دست پيدا كردم كه اگر جسارت نباشد در جايي مناسب توضيح خواهم داد شايد مثمر ثمر واقع شود، عزيز باز اگر جسارت نباشه يك پيشنهاد هم دارم( چون خودم تمام مراحل كار ها رو از ابتدا پيش رفتم)، شما بسيار كامل و جالب روش تهيه شرابها رو توضيح مي دهيد ولي من فكر مي كنم اگر بشود كمي به راحتر كردن دستورات و كم كردن مسايل جنبي كار پرداخته شود دوستان بي تجربه و كم تجربه راحتتر به نتيجه برسند، به طور مثال: من در جايي ديدم كه شما در مورد آبسنجي آبميوه تجاري عدد گفتيد كه از نظر من بسيار به جا بود، من هم در آبسنجي به همان عدد رسيدم و ديد خوبي پيدا كردم و البته اين را هم بگويم كه من بيشتر در گدشته به سايت شما مي آمدم و اطلاعات جديد رو مطالعه نكردم و مي دانم با زحمات جنابعالي حتما تغييرات مناسبي در اطلاعات سايت داده شده ساقي جان، مي دانم سرتان را درد آوردم ولي اين حرفهايي بود كه در اين مدت بايد خدمتان عرض مي كردم، شما ساقي ساقي ها هستيد...

Anonymous Hossein said...
سلام

متاسفانه گویا در حال حاضر استاد حضور ندارند ، سوالی مبتدیانه دارم ، آیا کسی هست که مرا یاری کند ؟

راستش بنده تا بحال حدود هفت هشت بار اقدام کردم برای ساخت آبجو و شراب اما متاسفانه هر بار به در بسته خوردم...

5 بار با رعایت کامل بهداشت و برای اینکه اولین بارم بود با 6تا ماشعیر ساده ازین جعبه ای های ب.... استارت زدم ، مخمر آبجو که هرچی گرفتم غیر فعال بودن و فقط برای مصرف دارویی بودن ( Top Levure ) ، بار اول با بکینگ پودر امتحان کردم که متاسفانه به دلیل داشتن جوش شیرین منجر به فساد شد...

دفعات بعدی رو با خمیر مایه ی معتبر ایرانی که برای کیک و نان فوق العاده مناسب هستش به اسم " فر..." عزمم رو جزم کردم که باز هم با در بسته مواجه شدم...

باور کنید از تمیزی و بهداشتی بودن وسایلم اطمینان کامل دارم !

برای ظرف چون میخواستم برای بار اول کم درست کنم از ظرف های 1.5 و 2.25 نوشابه استفاده کردم . که با وسواس کامل و با آب داغ و مایع شوینده حسابی شستمشون.

مقدار شکر و مخمر رو هم تا بار چهارم به نسبت لیتر شراب یا آبجو محاسبه میکردم . ( حدود 2گرم مخمر میریختم. )

قفل هوا رو هم این بار آخر نصب کردم.

حالا مشکل اینجاست که همه ی مراحل رو که انجام میدم ، تخمیر تقریبا بعد 7-8 ساعت شروع میشه و شدت خوبی داره و قفل هوا هر ثانیه حباب میده ولی بعد دو روز دیگه از کار میفته و خود محلول فقط جوشش ریزی رو داره که اونم متاسفانه الان که روز چهارم تخمیر هست ( شراب آبمیوه تجاری ) کلا" محو میشه و هرچقدرم که ظرف رو تکون بدم و محلول رو هم بزنم هیچ فایده ای نداره...

با اینکه طبق دستورالعمل استاد پیش میرم باز هم متاسفانه با چیزی جز شراب یا آبجو مواجه میشم... محصولی که حاصل میشه مزه و بوی گندیدگی میده... اصلا هم مزه یا بوی الکل رو نداره که حداقل بشه دلم رو خوش کنم...

دیگه واقعا دارم کلافه میشم بخدا . اگه عشق و علاقم به شراب سازی نبود مطمئنا تابحال پشیمون شده بودم ولی با خودم عهد کردم تا موفق نشم دست از تلاش نکشم.

این رو هم عرض کنم که این بار آخر مخمر رو 5گرم ریختم با این تفکر که شاید مخمر قدرتش رو بعد این چهار روز از دست میده ولی باز هم همون جریان بود...

دیگه واقعا نمیدونم چیکار کنم... دیگه مخمر از 2 گرم کمتر هم که چیزی نیست که بخواد کاری بکنه... به قول معروف مورچه چیه که کله پاچش باشه...

خواهش میکنم اگر کسی میتونه این بنده ی حقیر رو راهنمایی کنه دریغ نکنه.

متشکرم

" ساقيا لطف نمودي قدحت پر می باد "

Anonymous ناشناس said...
با سلام به آقا حسین
جسارتا تا استاد جواب بدن من عرض کنم که مخمرتون رو فعال کردید؟بعد از گذشت حدودا نیم ساعت از فعال سازی کف شیری رنگ غلیظی روی ظرف فعال سازی رو میپوشونه واسه شما تشکیل شد؟ظرف تخمیرتون چیه؟دمای محیط مناسبه؟روی ظرف تخمیر رو با پتو پوشوندید؟ظرف دور از نوره؟من فعلا شراب طالبی انداختم که الان بعد از صاف کردن تفاله و تخمیر ثانویه صاف شده و آماده شیشه کردنه نمیدونم بعد از آمیزه خوب بشه یا نه شراب آبمیده تجاری هم انداختم و تازه تو 8 روزه قرار داره.فقط بگم که در هر دو نوع شراب من بعد از چند ساعت تخمیر شروع شد و تا حدودا 3 روز حباب هوا رگباری خارج میشه و اصلا وقفه نداره و تازه بعد از 3 روز یواش یواش سرعتش کم میشه تا به صفر برسه.نمیدونم واسه شما هر ثانیه یه حباب درسته یا نه ولی به نظر درست نمیاد.شاد باشید

Anonymous Hossein said...
سلام ناشناس عزیز

ممنون از اینکه لطف کردی و جواب این بنده ی حقیر رو دادی .

در جوابت باید بگم که :

مخمر ( خمیر مایه فر... که برای نان و شیرینی فوق العاده عالی جواب میده ) رو توی همه ی دفعاتی که اقدام به تهیه شراب و آبجو کردم ، هر بار فعال کردم و اجازه دادم کاملا همون کف شیری رنگ حاصل بشه و بعد به بقیه ی مواد اضافه کردمش.

در مورد ظرف هم از بطری های نوشابه ی خانواده ی 1.5 و 2.25 لیتری استفاده کردم که حسابی با آب داغ و مایع ظرفشویی شسته بودمشون.

کاملا از نظر بهداشتی از سلامت ظرف ها اطمینان دارم اما نمیدونم بازم چرا بعد از پایان دوره ی تخمیر ( چه اولیه چه ثانویه ) شراب یا آبجوم بو و طعم بسیار بدی میگیره ، چیزی شبیه به بوی لجن و ...

دما رو هم هر روز کنترل میکردم همیشه بین 21 تا 27 درجه بود.

از نور دور بود ؛ داخل کارتن گذاشته بودمشون.

باور کنید این بار آخر که اقدام به تهیه ی شراب با آبمیوه تجاری کردم تموم مراحل رو با وسواس زیادی انجام دادم ، اما بازم همون بو و طعم لجن...

این بار بوی الکل رو حسابی احساس میکردم اما طعم لجن اجازه نمیده که حتی بخوام یه جرعه ازش بخورم...

در مورد تخمیر و قفل هوا هم خدمتت عرض کنم که آره برای من هم دقیقا تو 3 روز اول حسابی حباب میده تقریبا هر ثانیه؛ اما بعد از 3 روز اول جوششش کم کم کمتر میشه جوری که فقط یه سری حباب های ریز سطح شراب دیده میشه.

الان کلی سوال ذهنمو مشغول کرده که اشکال کار از چی میتونه باشه... از بطری های نوشابه؟ یا...

واقعا دیگه کلافه شدم.

بازم ممنونم از بزرگواریت دوست عزیز

امیدوارم شرابت عالی از آب در بیاد و به سلامتی نوش جانش کنی و جای ما رو هم خالی کنی.

قربانت

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیز.به نظر من (نظر شخصی) استفاده از بطری نوشابه زیاد جالب نیست.میتونی از ظرف‌های پلاستیکی 5 و 10 لیتری دوغ که مثل قوطی آب معدنی ولی بزرگتره استفاده کنی من استفاده کردم خوبه درش رو هم میتونی حسابی محکم کنی که عمرا هوا بکشه.منبع پلاستیکی این آب سرد کن ها هم بد نیس.من فکر میکنم بهتره هم نوع مخمر هم نوع آبمیوه و ماالشعیر رو عوض کنی.در مورد برند آبمیوه من از شادلی انبه استفاده کردم و بعد از 8 روز هنوز قفل هوا داره نسبتا با سرعت هوا میده نمیدونم نتیجه چی بشه.طالبیه بد نشد.آبجو هم دوستام از مارک هافنبرگ استفاده کردن خیلی خوب شد.موفق باشی

Anonymous Hossein said...
دوست عزیز " ناشناس "

ممنون از لطفی که به من داشتی و تجربیاتت رو در اختیار این حقیر قرار دادی.

به احتمال زیاد یه تجدید نظر کلی در مورد وسائل مورد استفاده میکنم و نتیجه رو همینجا قرار میدم.

موفق و سلامت باشی .

Anonymous ناشناس said...
با سلام بنده شراب البالو گذاشتم خوب در امد معطر بود ولي چون درصد بالايي الكل ميخواستم 2تا شيشه كوچك الكل از داروخانه تهيه و به آن اضافه و شكر كلأ2ليوان اضافه كردم كمي سوزش دارد با يك پك خوردن احساس سنگينيه سر ميكنه بعد شراب البالو را در زمين دفن كردم سوال آيا كار درستي كردم ايا مرور زمان درصد الكل را پايين مياورد و اضافه كنم 6دانه هل براي طعمه بهتر به 4ليتر شراب اضافه نمودم در مورد درستي يا نادرستي كارم توضيح دهيد و در آخر شرأبم كمي تلخي و سوزش وترشي را دارد وبعد از صافي ان رسوبي كه در ان هست ايجاد متانل ميكند?

Anonymous ناشناس said...
با سلام به ساقی
می خواستم بدونم آبمیوه ها مثل شادلی که تاریخ انقضای آن مثلا 2 ماه بعد است را می توان استفاده کرد با توجه به زمان آماده شدن شراب که از آن بیشتر طول می کشد؟
با تشکر

Anonymous ناشناس said...
با سلام بر شما...واقعا دستتون درد نکنه ... درسته هرکاری اصوله خودشو داره ... اما سالهاست ما داریم تو این مملکت که مشروبی وجود نداره از همین عرق ها و شرابهای دست ساز به روش غیرعلمی میخوریم و دستشونم درد نکنه... عزیزم یکم سختش میکنی برادره من اگه قراره دستی مشروب بسازیم با اینهمه فرمول و قاعده منکه ترجیح میدم برم از موسیو (ارمنیه عرق فروشه محلمون) یه زمزم(بطری 1.5 لیتری) عرق مشت بگیرم بزنم بر بدنم. قرار نیست ساقی یا عرق فروش بشیم که اینهمه آداب رو بجا بیاریم. ترخدا اگه میتونی روشهای سنتی و غیر علمی رو با تجربه و فوت کوزه گریش یادمون بده...دعا گو میشم..ما رو چه به الکل سنجی و قفله هوا! یه عمره مشروب خوردیم از گیراییش و آمپره مخمون فهمیدیم الکلش چن درصده! ایرانی رو چه به جدوله الکل سنجی!

Blogger Unknown said...
باسلام میگم ازشراب خام فقط عرق میگریند یا شراب جاافتاده یاتفاله ان

Blogger Unknown said...
با سلام بااجازه ازاستاد گرامی دوستان از ابمیوههای پاکتی 100درصد سن ایچ استفاده کنید خیلی عالیه بقیه ابمیوهها بیت 20تا40 درصد ابمیوه هستند وبقیه اب واسانس و شکره ولی ابمیوه 100درصد سن ایچ مدل پاکتی یک لیتری همش ابمیوه هست بدون شکر افزوده من درست کردم الان هم استفاده کردم واقعا خیلی توپه برای هرلیتر بین 120تا150 گرم شکر اضافه کنید و نیم گرم مخمر نان البته اگه روی مخمر نوشته فوری دیگه لازم نیست فعالش کنید مستقیم بریزید توی ابمیوه البته به خاطر مخمر نان کمی تلخ میشه ولی خیلی بهترازاین اشغالهایی هست که از بیرون میخرید ومعلوم نیست چیه وچه جوری تهیه میشه الکلشم خیلی بالاست حدود پنج ششروزه تخمرش کامل میشه ولی دوهفته صبر کنید تاصاف بشه باتشکر ازجناب انتهورا و سن ایچ درضمن سن ایچ چند تا ابمیوه 100 درصد داره ولی انگور قرمز چیز دیگست!الکی نیست همه شاعراوعارفاازاب انگورورز تاک گفتن وسرودن!

Anonymous علی said...
با سلام خدمت دوستان واستاد بزرگ که گویی دیگر جواب بده نیستند برای تهیه مخمر طبیعی باید با انگور شراب تهیه کنید واز درد یا همان رسوب باقیمانده در ته گالن تخمیر به عنوان مخمر طبیعی استفاده کنید من یک کیلو انگور تازه گرفتم البته خودم از باغ انگور از میم چیدم بدون دستمالی کردن حبه کردم سپس با گوشت کوب له کردم در گالن ریختم بعد از سه روز تخمیر شروع شد وبعد از ده روز هم تخمیر کامل شد وتفاله ها ته نشین شدند سیفون کردم بعد از دوهفته شراب صاف شد و ته گالن هم رسوب جمع شد که از ان به عنواب مخمر طبیعی استفاده می کنم با سن ایچ 100 درصد استفاده کردم دیگه بوی بد مخمر نانوایی رو هم نداره خیلی عالی شد .

Anonymous علی said...
با سلام من علی هستم همین کسی که اخرین نظررونوشتم خدمت شما دوستان اخرین تجربیاتم رو در خدمت شما می گذارم اول اینکه بعد از کلی ازمایش به این نتیجه رسیدم که مخمر طبیعی که ازشراب انگور بدست اوردم با مخمر نان که به عنوان خمیر مایه معروف است فرق زیادی نیست دوستانم که شراب خور حرفه ایی هست نتونست فرق بین شراب تهیه شده از این دو مخمررو تشخیص بده حتی اگر شما واژه مخمر lalvin که مخمر ساخت کاناداهست رو سرچ کنید روی مخمرش نوشته ساکارو مایسس سرویزیه وروی همین مخمر نان که در ایران فراوان هست هم همین عنوان رو نوشته یعنی این دو مخمر از یک خانواده هستند وتفاوتهای کمی با هم دارند ومن توصیه میکنم ازهمین مخمر نان استفاده کنید چون هم سرعت تخمیر بالا می رود هم درصد الکل بالاترمیشه مطلب بعدی مقدار شکر هست که چون بالاترین درصد الکل برای این مخمر15 درصداست باید ابمیوه ما 30درصد قند داشته باشد چون خود ابمیوه در حدود15 درصد قنددارد پس باید شما15 درصد قند اضافه کنید که برای 1 لیتر ابمیوه میشود150 گرم البته شما اگر فرمول شیمیایی تخمیر یعنی تبدیل گلوکز به الکل را موازنه کنید میبینید که در تخمیر حدود 50 درصد جرمی قند تبدیل به الکل میشود و50 درصد تبدیل به گاز دی اکسید کربن پس باداشتن 30 درصد قند در نهایت ما 15 درصد الکل خواهیم داشت که نهایت الکل قابل تخمل برای این مخمر است و اگر بیش از ان شکر اضافه کنیم درصد الکل بالاتر نمی رود بلکه شراب نهایی شیرین تر خواهد بود ضمنا اگر از ابمیوه های پاکتی البته از نوع 100 درصد استفاده کنید (که سه برند سن ایچ تکدانه و شادلی ابمیوه 100 درصد انگور قرمز تولید دارند) مقدار قند طبیعی موجوددر ابمیوه حدود 15 درصد است که خود شما میتوانید با استفاده از جدول درج شده روی ابمیوه مقدار قند انرا بدست اورید به عنوان مثال بنده از ابمیوه انگور قرمز 100درصد سن ایچ استفاده میکنم که روی ان جدولی درج شده ومقدار مواد موجود در یک سرو 240 میلی لیتر نوشته شده ومقدار توتال یعنی کل مواد قندی 38 نوشته شده که از تقسیم 38 بر 240 میشود 0.158 یعنی 15.8 درصد بنابراین مقدار قند این ابمیوه 15 درصد است وشما باید 15 درصد شکر اضا فه کنید یعنی 150 گرم برای یک لیتر یا یک پاکت ابمیوه بزرگ یک لیتری که قند کل بشود 30 درصد و الکل نهایی بشوی نصف این مقدار یعنی 15 درصد درضمن هر چه دمای هوا بالات باشد در الکل بالاتر خواهد بود نگارنده مدتی یک گالن شراب گذاشتم واز ان استفاده می کردم بعدا این گالن رادر اطاقی که ابگرمکن قدیمی در ان روشن بود ودمای هوا در ان همیشه بالاتر بود گذاشتم بعداز ان شیرینی شراب بسیار کمتر شد یعنی تلختر شد وگیرایی ان بسیار بالاتر رفت و این نشان می دهد که در محیط گرم تر تخمیر بیشترادامه یافته ودرصد الکل بالاتر می رود البته اگر از المیوه های بسته بندی نظیر همین سن ایچ استفاده کنید چون این ابمیوه ها پاستوریزه هستند ودر ان میکروب وباکتریهای مزاحم وجود ندارد بنا براین این افزایش دما باعث خرابی شراب نمیشود وفقط درصد الکل انرا بالا میبرد اگر این انگور طبیعی با شد ممکن است باعث رشد میکروبهای دیگر موجود در اب انگور شود وباعث فاسد شدن ان شود بنابراین استفاده از ابمیوه پاکتی که پاستوریزه می باشد احتمال فساد انرا نیز کاهش می دهد امیدوارم این مطلب مفید باشد

Anonymous ناشناس said...
کسی اینجا هست