شراب خربزه یا طالبی

شراب خربزه

این شراب بسیار خوش طعم و خوشبو و دهان مزه بسیار مطبوعی دارد. تهیه آن آسان و میتوان آنرا برای مدت زیادی نگهداری نمود. رنگ این شراب زرد طلایی و از شراب های مجلسی است. از این شراب برای تهیه شامپاین نیز میتوان استفاده نمود.

مواد لازم:

نوزده لیتر آب خربزه *

پنج گرم مخمر

نیم کیلو گرم عسل خوب

یک کیلو کشمش سفید بدون مواد رزینی

بیست و پنچ گرم بهار نارنج خشک

یک قاشق غذا خوری وانیل ساییده

{پنج گرم هل درسته – پانزده گرم دارچین ساییده (هر دو اختیاری و یا میتوان بجای وانیل مصرف نمود)}

یک لیتر لیوان آب مقطر

ابزار لازم:

یک عدد بشکه پلاستیک 20 لیتری (تخمیر اولیه)

یک عدد شیشه بیست لیتری (تخمیر نهایی)

آب سنج

قفل هوا

چوب برای همزدن

کیسه متقال یا کرباس

دستکش یک بار مصرف

22 عدد شیشه تیره رنگ با چوب پنبه نو

دستگاه اسکرو برای کار گزاری چوب پنبه

وقایع را یادداشت و برای اطلاعات بیشتر به جدول انتهورا مراجعه کنید

طرز تهیه:

مخمر را با یک قاشق عسل در لیوان آب نیمه گرم کاملا حل کنید و بگذارید فعال شود.

کشمش را تمیز و داخل بشکه بریزید.

* خربزه باید کاملا شیرین و بهترین آن گرگاب اصفهان است. به مدت پنج ساعت خربزه را در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا کاملا گرم شود. قبل از پاره کردن با آب روان بشویید. با پارچه تمیز خشک کرده و با کارد تمیز و به کمک دستکش تخمه و مایع لزج اطراف تخمه خربزه را جدا کرده و قاچ کرده و سپس آب بگیرید (از آب میوه گیری استفاده کنید و لازم است تفاله جدا شود) و بلافاصله وارد بشکه کنید.

آب را با عسل در ظرفی تمیز مخلوط و کاملا حل کنید.

مخمر را با عسل حل شده و بهار نارنج و وانیل را در بشکه ریخته و حدود ده دقیقه هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. (اگر از دارچین و هل استفاده میکنید آنرا داخل مخلوط کرده و هم بزنید)

آب سنجی کنید.

مراتب را یادداشت کنید.

درب بشکه را بسته و قفل هوا را نصب کنید.

در مکانی با درجه حرارت بین 25-20 سانتیگراد دور از نور و عبور جریان هوا قرار دهید.

از روز سوم روزی یکبار بشکه را هم بزنید.

...................

هم زدن را آنقدر ادامه دهید تا تفاله نیمه ته نشین شود.

با کمک کیسه پارچه ای شراب نیمه تخمیر را صاف و به بشکه شیشه ای منتقل کنید.

آب سنجی کنید.

قفل هوا را نصب کنید.

در محلی با درجه مطلوب (20 تا 25 درجه سانتیگراد) و تا زمانی که حباب هوا از قفل عبور میکند (معمولا حدود ده روز) نگهداری کنید.

دو روز پس از آنکه هیچگونه حبابی از قفل هوا خارج نشد ، در شیشه های از قبل تمیز و خشک شده ، سیفون کنید.

الکل سنجی کنید.

چوب پنبه ها را با فشار داخل دهانه شیشه ها کنید.

موم مذاب کنید.

.......................

در مکانی خنک و با زاویه ای که چوب پنبه زیر شراب بماند نگهداری کنید. این شراب یکماه پس از شیشه کردن قابل مصرف است.

نوش جان

نوع دیگر تهیه این شراب تهیه از طالبی معطر شیرین یا سمسوری اصفهان است که آنهم بسیار معطر و دهان مزه استثنایی دارد.

10 Comments:
Anonymous ناشناس said...
سلام
دوست عزیز چرا باید شراب را استراحت داد
و خوردن شراب در پایان مراحل تخمیر میتواند خطر ناک باشد؟
و اگر تازه تخمیر تمام شده بود چه؟

Anonymous کیاتوس Kiyatoos said...
سلام

آقا من از قدیم شنیدم میگن خربزه با اصل برای معده خوب نیست ...

حالا یکم برام سوال پیش اومده ...


در ضمن من ماه رمضون امسال دارم 50 کیلو انگور سیاه میخرم برا شراب ...
میخوام به روش شیراز درستشون کنم و میخوام جز به جز شو یادداشت کنم و براتون بفرستم.

Anonymous مهدی said...
درود بر شما
از مطالب خوبتون سپاس گذارم اما در مواد اولیه کشمش امده که در دستور تولید ان استفاده نشده ممکن توضیح بدهید؟
با سپاس

Anonymous ناشناس said...
با سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز
من میخوام طبق دستورات جنابعالی شراب خربزه درست کنم که یه سوال برام پیش اومده
من دو سال پیش شراب انگور سفید درست کردم و هنوز درد ته نشین شده حاصل از تخمیر دوم در ته بشکه موجوده
سوال من اینه که آیا میتونم از اون به جای مخمر استفاده کنم؟ برای بیست لیتر چند گرم کافیه؟
یا اینکه از مخمر کیک یا نانوایی استفاده کنم کدومش بهتره؟
با تشکر فراوان

Blogger Unknown said...
سلام.بچای خربزه میشه از ملون استفاده کرد؟آخه ملون شیرینیش خیلی بیشتره.امتحان کردید؟؟؟

Anonymous ناشناس said...
کانال تلگرامی رهروان انتهورا:
R_antahoora@

Blogger Unknown said...
بادرودمن تازه شروع کردم نتیجه بعدا اعلام میکنم تشکرمیکنم جهت آموزش وقت میگذاری

Blogger Unknown said...
عسل درسته رفیق نه اصل. یادداشت شراب شیرازت مثل این غلط املایی نداشته باشه. راستی ده سال گذشته و ننوشتی اصلا

Blogger Unknown said...
عسل درسته رفیق نه اصل. یادداشت شراب شیرازت مثل این غلط املایی نداشته باشه. راستی ده سال گذشته و ننوشتی اصلا

Anonymous ناشناس said...
سلام خسته نباشید عرق سگی میشه گرفت از خربزه؟