ویشنوکا (Vishnevka)

این لیکور با دو نوع دستور تهیه مختلف تهیه میشود که هر دو شیرین و قدری ترش ، معطر و دهان مزه آن بسیار لطیف و خوش خوراک و با رنگ قرمز سیر یا قرمز طلایی است. هر دو دستور عمل برای تهیه حدود یک لیتر و نیم با درجه الکلی حدود 35% و 25% میباشد. زمان جا افتادن (خواباندن) این مشروب حدود شش ماه است. زمان تهیه این لیکور اوایل پاییز و هنگام استفاده از آن از نوروز سال بعد میباشد.

ویشنوکا ساده:

مواد لازم:

یک کیلو آلبالو رسیده و کاملا سالم

250 گرم شکر

350 سی سی آب مقطر

یک لیتر ودکا دو آتشه 55%

ابزار لازم:

شیشه دهان گشاد با درب محکم به حجم حدود 2.5 تا 3 لیتر

قابلمه کوچک دسته دار

کاغذ صافی

قیف دهان گشاد

منبع حرارت (گاز)

طرز تهیه:

آلبالو را تمیز کرده و فقط دانه های رسیده و سالم و سفت آنرا انتخاب و با آب سرد طوری بشویید که دانه ها له نشوند. پس از آبکشی روی آنرا با پارچه تمیز پوشانده و بگذارید آب آن کاملا خشک شود.

آب مقطر و شکر را درون قابلمه ریخته و حرارت دهید تا شکر کاملا حل شود. وقتی کمی جوشید ، از روی حرارت برداشته روی آنرا پوشانده و بگذارید خنک شود.

آلبالو را با ملایمت درون شیشه ریخته و آب شکر خنک را به آن اضافه کنید.

عرق دو آتشه را با کمک قیف درون شیشه ریخته و درب آنرا محکم کنید.

مطمئن شوید که مایع از درون شیشه و از محل درب آن نشت نمیکند.

شیشه را به آرامی و چند بار زیر و رو کنید تا همه مواد مخلوط شوند.

شیشه را به مکانی در هوای آزاد منتقل کنید که تقریبا تمام روز زیر نور و حرارت مستقیم آفتاب باشد.

هر از چند روز سری بزنید و به آرامی محتویات شیشه را یکی دو بار زیر و رو کنید.

پس از سه ماه (تقریبا طول فصل پاییز) شیشه را به مکانی خنک و تاریک (مثلا زیر زمین) منتقل کنید و باز هم هر از چند روز آنرا به آرامی زیر و رو کنید.

بگذارید تا حدود سه ماه دیگر مشروب استراحت کند.

چند روز قبل از فروردین به آرامی و بدون تکان دادن شیشه و با کمک قیف و فیلتر کاغذی ، مشروب را دو بار فیلتر کنید.

ویشنوکا را به شیشه های شفاف زیبا و ظریف انتقال داده درب آنها را محکم کنید. آلبالوی مصرف شده رنگ خود را میبازد و کاملا شفافیت خود را از دست میدهد ولی این آلبالو نیز خوراکی است.

این مشروب را تا سالها میتوان در جای تاریک و خنک نگهداری و گاهگاهی گیلاسی از آنرا مصرف نمود.

در روش دوم بجای آب مقطر از مقدار 350 سی سی آب سیب گلاب استفاده میشود ولی لازم به جوشاندن آن نیست. فقط کافیست آب سیب را بلافاصله پس از آبگیری ، سریعا دو یا سه بار متوالی از فیلتر کاغدی بگذرانید (نگران تغییر رنگ آب سیب نباشید) و آنرا درون شیشه ریخته و شکر را اضافه کرده ، درب آنرا محکم نموده و با حرکت شدید با شکر حل کنید تا از کریستال های شکر اثری باقی نماند و سپس آلبالو و مشروب را اضافه کنید.

مراحل بعدی تفاوتی با روش اول ندارد. این ویشنوکا بسیار معطر و شیرین تر از ویشنوکای اولی است و خوش خوراک تر از آن میباشد. رنگ آن نیز قرمز طلایی از آب در میآید. در این مشروب باید بجای عرق دو آتشه 55% از عرق معمولی با درجه الکلی حدود 40% استفاده نمود که نتیجه کار ویشنوکای سیب با عطر و بوی بسیار حالب و دهان مزه بسیار غنی و رنگ مسحور کننده ای خواهد بود.

قبل از مصرف شیشه آنرا حدود یک ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود.

نوش جان
17 Comments:
Anonymous ناشناس said...
استاد سلام
مرسی از مطالب مفید و ارزندتونن،
چند سوال دارم ممنون میشم اگر به اونها پاسخ دهید:
1- برای تهیه ویشنوکا از چه میوهای دیگری بجای آلبالو استفاده کرد؟ آیا این دستور ساخت این لیکور را میتوان با میوه های ترش دیگر ساخ (البته بجای آلبالو)؟ مثل زرشک! چه میوه هایی؟
2- آیا بجای ودکا دو آتیشه (برای تهیه ویشنوکا) می توان از الکل طبی (ا تانول 96%) ساده استفاده کرد؟ چگونه؟
3- همانطور که متسحضر هستید، ودکاهای ایرانی (عرق) بسیار نا مرغوب شده اند و ودکاهای خارجی بسیار گران و گاهی اوقات تقلبی، در حال حاضر تنها الکل مرغوب در ایران همان الکل طبی (اتانول 96%) میباشد که از گندم، خرما و... تهیه گشته و در داروخانه ها عرضه میگردد. آیا روشی برای ساختن لیکور با الکل طبی وجود دارد؟ لطفا با قید نوعهای انواع میوه بفرمایید.


لازم به توضیح میدانم که درحال حاضر کارخانه های تولید ا لکل طبی (اتانول 96%) ماده تلخ کننده به این محصول اضافه میکنند واین ماده باعث سردرد، سرگیجه و مسمومیت خونی میگردد. منظور من ا لکل طبی (اتانول 96%) خالص و ساده است که فقط در صورت داشتن آشنا در داروخانه میتوان آن را خریداری کرد.

زان کوزۀ می که نیست در وی ضرری پر کن قدحی بخور به من ده دگری

Anonymous ناشناس said...
استاد سلام
مرسی از مطالب مفید و ارزندتونن،
چند سوال دارم ممنون میشم اگر به اونها پاسخ دهید:
برای تهیه ویشنوکا از چه میوهای دیگری بجای آلبالو استفاده کرد؟ آیا این دستور ساخت این لیکور را میتوان با میوه های ترش دیگر ساخ (البته بجای آلبالو)؟ مثل زرشک! چه میوه هایی؟

آیا بجای ودکا دو آتیشه (برای تهیه ویشنوکا) می توان از الکل طبی (ا تانول 96%) ساده استفاده کرد؟ چگونه؟

همانطور که متسحضر هستید، ودکاهای ایرانی (عرق) بسیار نا مرغوب شده اند و ودکاهای خارجی بسیار گران و گاهی اوقات تقلبی، در حال حاضر تنها الکل مرغوب در ایران همان الکل طبی (اتانول 96%) میباشد که از گندم، خرما و... تهیه گشته و در داروخانه ها عرضه میگردد. آیا روشی برای ساختن لیکور با الکل طبی وجود دارد؟ لطفا با قید نوعهای انواع میوه بفرمایید.


لازم به توضیح میدانم که درحال حاضر کارخانه های تولید ا لکل طبی (اتانول 96%) ماده تلخ کننده به این محصول اضافه میکنند واین ماده باعث سردرد، سرگیجه و مسمومیت خونی میگردد. منظور من ا لکل طبی (اتانول 96%) خالص و ساده است که فقط در صورت داشتن آشنا در داروخانه میتوان آن را خریداری کرد.

زان کوزه می که نیست در وی ضرری پر کن قدحی بخور به من ده دگری

Anonymous ناشناس said...
با سلام و کسب رخصت از استاد گرانقدر
می خواستم بگم که اون ماده تلخ کننده یه جور نمکه که اولا به راحتی با تقطیر جدا میشه و دوما مقدارش تو 1 لیتر الکل فقط 8میلی گرمه

Anonymous ناشناس said...
سلام و عرض خسته نباشید
راستش آلبالو تا ماه مرداد تموم میشه و نمیشه تا شهریور نگهش داشت
می خواستم بدونم اگر در تابستان ویشنوکا بندازیم آفتاب تابستان خرابش نمیکنه ؟

Anonymous ناشناس said...
007
سلام لطفا در مورد اب مقطر توضیح بدین از کجا تهیه بکنم

Anonymous ناشناس said...
با عرض سلام و خسته نباشید بابت سایت مفیدتون لطف کنین بیتشر در مورد مخمر اطلاعات بدین و بگین چه موادی رو می شه به عنوان مخمر استفاده کرد ؟ با تشکر

باسلام طرز تهیه اتانول رو میخواستم بدونم با الکل بالا

با سلام..
علاقه مندان به کانال تلگرامی ما مراجعه کنین..
R_antahoora@

Blogger Unknown said...
من توی فریزر نگه میدارم و خیلی خوب آلبالو تو فریز دوام میاره ..با هسته بذارید توی نایلون زیپی و هر چقدر که خواستین استفاده کنید ..وقتی از فریز در میارید چند دقیقه بعد عین آلبالوی تازه میمونه !

Blogger Unknown said...
با عسل نمیشه؟ و اینکه تو آفتاب بودنش مهمه؟ مندیه بار درست کردم تو آفتابم نذاشتم خوب شد...

Blogger Unknown said...
با سلام، پاییز نه آلبالو هست نه سیب گلاب !

Anonymous ناشناس said...
داروخانه‌های دامپزشکی آب مقطر مرغوب به صورت لیتری دارن که خیلی مناسبه.

Anonymous ناشناس said...
درود بر ساقی میگسار من

یه سوال تخصصی در یه برهه‌ی حساس برام پیش اومده ، عضو کانال تلگرام رهروان هم هستم ، لیکن اونجا راه ارتباطی پیدا نکردم .گفتم از این کرانه تیری رها کنم ، باشد که کارگر افتد.اوایل که انگور خوابوندم برای کنیاک گرفتن قصد نداشتم مخمر استفاده کنم.امروز که ۲۰ روزه و هنوز در دمای ۲۲ درجه تخمیر در حال انجامه پشیمون شدم که چرا مخمر نزدم زودتر برسن ، سوالم این بود آیا الان در روز بیستم می‌تونم قدری مخمر اضافه کنم برای تسریع تخمیر ؟



تو دستگیر شو ای خضر پی خجسته که من

پیاده می‌روم و همرهان سوارانند

Blogger Unknown said...
سلام. آیا آلبالو را میشه مثل کشمش تخمیر کرد و بعد از تقطیر عرق آلبالو به دست آورد؟

Anonymous ناشناس said...
مگه آب غوره است ،بزاریم آفتاب قرمز بشه ،عزیزم تو آفتاب رنگش بر میگرده اگه دما لازمه نباید حتمن آفتاب گرمش کنه مگر اینکه شیشه یا طرفش به شدت تیره باشه نور ازش رد نشه ،،

Anonymous ناشناس said...
درود. همه داروخانه ها دارند

Anonymous ناشناس said...
سلام روز خوش يكم چوب دارچين هم ميشه به اين مخلوط اضافه كرد؟