ویسکی ارزان - ودکای جو

تاریخچه: بدنبال انقلاب صنعتی در غرب و تاثیرات ناشی از آن ، روش زندگی مردم در تمام زمینه ها تغییر یافت. جوامع تحت فشار دایمی و خو نگرفتن به این تغییرات سریع ، عنصر اخلاقی را از دست داده و فساد چهره زشت خود را نشان میداد. رشوه خواری و ارتباطات شبکه ای جای خود را به روابط لطیف و خیراندیشی انسانی داد و فشار ناشی از این تغییرات بنیادی ، پدیده زشتی در جوامع بوجود آورد که میتوان آنرا الکلیسم مفرط نامید. مردم بخاطر تسکین موقت دردهای فراوان به مشروب خواری رو آورده و نوشیدن مشروب امری عادی شد و روال زندگی عادی جامعه غرب را مختل نمود.

اعتراضات ضد مشروبات الکلی در سال 1893 آغاز شد و با تحریک و دخالت مستقیم دولت و کلیسا ، مردم حمایت خود را از وضع غیر قانونی کردن مشروبات اعلام و مجلس آمریکا را تحت فشار قرار دادند. ابتدا در سال 1913 قانونی برقرار شد که بر اساس آن غلات برای مصرف خوراک انسانی اعلام شد و سپس در ادامه آن ابتدا تهیه و توزیع هرگونه مشروبات تهیه شده از غلات و سپس تولید و فروش هر نوع مشروب الکلی غیر قانونی اعلام شد.

بالاخره پس از سالها فعالیت شدید مخالفان مصرف مشروبات الکلی در سال 1917 کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن خرید و فروش و مصرف مشروبات الکلی ممنوع اعلام شد. با آنکه بخاطر فشار کلیسا و سپس وضعیت جنگی (جنگ جهانی اول) این قانون محترم شناخته شد ولی پس از دو دهه و زیر فشار همان مردم و بخاطر بروز ناهنجاریهای شدید مدنی این قانون با شکست بنیادی روبرو گردید.

لازم است توضیح مختصری بدهم که نهضت ضد الکل دنباله رو اعتراضات اروپا و بخصوص در انگلیس بود که به آمریکا کشید ولی انگلیس هرگز قانون ممنوعیت اکید مشروبات الکلی را تصویب ننمود. در سال 1933 این قانون ملغی و علت عمده آن بیکاری ، تورم و فقر شدید جامعه و در نتیجه روی آوردن قشر بیکار به تهیه مشروبات قاچاق ، فساد اداری شدید ناشی از آن و بخصوص در دستگاهای پلیس و نظامی و رشد رشوه خواری و از همه مهمتر افسردگی عمومی جامعه و کشتار مردم بیگناه بدلیل مصرف مشروبات مسموم بود. سازمانهای مافیایی و گانگستری مخوفی پدید آمدند که از طریق تولید ، اداره مالی ، کنترل و پخش مشروبات قاچاق توسط ایادی فراوان خود منابع اقتصادی و جان و مال مردم آمریکا را در کنترل خود گرفتند. بسته شدن مغازه های مشروب فروشی و سالون ها باعث ایجاد فروش زیرزمینی مشروب و بازار سیاه تحت کنترل مافیا شد و تا بجایی رسید که از نانوایی و میوه فروشی و لباس فروشی و ... میشد مشروب تهیه نمود.

در هر کارگاه یا مزرعه تشکیلات کوچک و بزرگ تعریق ویسکی (در حقیقت عرق جو) برقرار و افراد ناوارد و بدون مسئولیت تحت پوشش مافیا با کثیف ترین ابزار و با روشهای غیر بهداشتی و ارزان به تولید و فروش گسترده آن مشغول بودند بطوریکه گانگستری بنام (نلسون بچه صورت از اعضای باند جانی دیلینجر) آنرا تجارت طلای مایع نامید. این دو دهه را در آمریکا سالهای خشک مینامند. قانونی که برای اصلاح و آسایش و تربیت جامعه تدوین شده بود باعث ایجاد مخوف ترین سازمانهای بزرگ و کوچک و ایچاد شبکه های بزرگ مافیایی و فساد مفرط مدنی و اداری در سرزمین آمریکای شمالی شد.

برگردیم به 75 سال بعد که گویا اوضاع مدنی تغییری نکرده است.

برای تهیه ویسکی نیاز به کشت جوانه جو و سپس تهیه مالت سبز داریم. در بهترین شرایط و با روش صنعتی از هر کیلو جو میتوان 750 دسی لیتر عرق 40% گرفت ولی در عمل و با ابزارهای خانگی امکان آن وجود ندارد و حتی تا یک سوم این مقدار هم قدری مشکل بنظر میرسد. بزبان ساده از هر کیلو جو شاید بتوان نیم بطر عرق بدست آورد. علت این امر نامرغوب بودن نوع جو ، ناقص بودن ابزار برای تهیه مالت سبز و همچنین استفاده از ابزار تعریق اولیه است. اگر این سه مشکل حل شود در صد بازده به میزان بالاتری صعود خواهد نمود.

ودکا جو :

مقدار داده شده زیر (با شرط احتیاط) برای تولید 5 بطر یعنی حدود 3 لیتر مشروب 40% میباشد. تولید زیادتر از این اندازه نیاز به مکان وسیع و ابزار زیاد دارد و توصیه نمیشود.

مواد لازم:

جو 5 کیلو (جو بایستی با پوسته کامل و غلاف بوده و نوع پوست کنده (بلغور) آن غیر قابل کشت است)

مخمر 10 گرم (اگر از قرص مخمر آبجو استفاده شود 5 قرص کافیست)

آب 30 لیتر

تهیه مالت جو:

ابزار لازم:

سینی بزرگ لبه دار

پارچه ململ

ورقه یا کیسه پلاسنیک سیاه

آمادگی و جوانه زدن: جو را از ناخالصی ها ،سنگ ریزه و کاه و اضافات دیگر تمیز و باصطلاح پاک کنید. حرارت محیط ار 30 درجه تجاوز نکند.

با آب روان شسته تا خاک آن پاک شود.

درون ظرف مسطحی نظیر تشت یا سینی خیلی بزرگ ریخته طوری که ضخامت جو از یک سانتیمتر روی سطح آن تجاوز نکند.

درون ظرف و روی جو آب بریزید تا کمتر از نیم سانتیمتر روی آنرا بپوشاند.

بگذارید 8 ساعت بماند و سپس درون صافی آشپزخانه ریخته و آب گیری کنید.

جو آبگیری شده را به سینی باز گردانید روی آن پارچه ململ تمیزی پهن نموده و در محل تخت و صافی بماند. بگذارید 8 ساعت استراحت کند.

با دقت و آرامی جو را زیر و رو کرده و سطح آنرا یکدست کنید. آب روی جو ریخته و سطح آنرا بدون فشار دادن تخت کنید. سطح آب از نیم سانتیمتر روی جو تجاوز نکند. بگذارید 8 ساعت بماند.

دوباره با صافی آبگیری نموده ، آب روان روی جو بریزید تا بوی بد بخود نگیرد و اگر حرارت محیط رعایت شده باشد جو متورم و احتمالا جوانه های ریز دیده میشود.

جو را کف سینی (یا جند طرف لبه دار دیگر) مجددا پهن نموده و سطح آنرا با کیسه پلاستیک تیره رنگ بپوشانید که نور در آن نفوذ نکند. حرارت محیط باید دایما حدود 30 درجه باشد. اگر در محفظه ای (مثلا فر گاز) یا در پستوی کوچک ولی مناسبی سینی (یا سینی ها) را قرار دهید به کشت و جوانه زدن جو کمک فراوان میکند. برای کسب اطلاع بیشتر و درک مطلب به بخش هایی از مقاله طرز تهیه مالت خانگی رجوع کنید.

بین سه تا چهار روز یا تا زمانی که جوانه های سفید رویت شود و طول ریشه و جوانه از سه چهارم اندازه خود تجاوز نکند ، بگذارید در محیط در بسته و تاریک بماند. اگر از پلاستیک شفاف استفاده کنید ،جوانه جو نور دیده و نوک جوانه سبز رنگ میشود ، برای ما سفید بودن رنگ جوانه مهم است زیرا در این حالت جو دارای حداکثر میزان مواد قندی و نشاسته ای میشود.

پخت حریره جو:

ابزار لازم:

دیگ 20 لیتری

دیک 5 لیتری

همزن

ملاقه

شعله گاز (منبع حرارتی)

چگالی سنج (شیرینی سنج)

کیسه صافی از جنس متقال

سطل یا تشت بزرگ

روش پخت: در این مرحله تقریبا نیاز به 15 لیتر آب جوش است. پس از آمادگی جو نوبت پخت حریره است. جو جوانه زده را درون دیگ بزرگ ریخته و آنقدر آب اضافه میکنیم تا بیش از 10 سانتیمتر روی جو را آب بپوشاند و در دیگ دوم فقط آب میریزیم و زیر هر دو را روشن نموده تا ابتدا دیگ کوچک و سپس دیگ بزرگ به جوش آید. حرارت دیگ ها را کم نموده تا فقط جوش ملایم بزند و مرتبا دیگ بزرگ حاوی جو را هم میزنیم تا دیگ بدلیل وجود نشاسته ته نگیرد. منظور اصلی از پختن غله آنست که پوسته جو شکافته شده و نشاسته درون جو در آب جوش حل شود و آنرا آماده تخمیر کند.

از آنجا که حجم جو افزایش مییابد نیاز به اضافه کردن آبجوش است که از دیگ دوم و آب در حال جوش آن میتوان استفاده نمود و گاهی با ملاقه از آن برداشته و به دیگ بزرگ اضافه مینماییم.

** نکات مهم: استفاده از آب سرد در هنگام تهیه حریره اشتباه بزرگی است زیرا باعث سرد شدن حریره و سفت شدن پوسته جو میشود. حرارت دیگ پخت نباید زیاد باشد و پختن باید با آرامی و قل زدن (جوش) ملایم و همزدن دایمی انجام شود تا جو شکافته شده و نشاسته درون آن خارج شود. محتویات دیگ پخت نباید سفت شود و همیشه باید حالت مایع روان و آبکی را حفظ کند و در غیر اینصورت نشاسته میسوزد.

زمانی که پوسته جو تقریبا از مغز جو خالی شد و با فشار مختصر دانه های شکافته شده تمام محتویات با کمترین فشار انگشت آزاد شد ، حرارت را قطع کنید و بگذارید تا یکی دو ساعت (یا تا زمانی که بدنه دیگ گرم باشد ولی دست را نسوزاند) خنک شود.

سطل یا لگن بزرگی را آماده نموده و کیسه صافی از جنس متقال را داخل لگن یا سطل گذاشته و محتویات دیگ را با هر وسیله ممکن (تمام دیگ اگر همکاری در اختیار دارید و در غیر اینصورت با ملاقه) به درون کیسه صافی منتقل نمایید. دهانه کیسه را محکم بسته و عصاره گیری کنید. کیسه را تا حد امکان پیچانده تا تمام رطوبت و مایع و عصاره درون کیسه خارج شود. عصاره حاصل را به بشکه تخمیر منتقل کنید. (حجم بشکه باید حدود حدود 40 لیتر باشد)

** الف- برای کسانی که با ابزار علمی کار میکنند ، این مرحله ایست که باید میزان قند عصاره آزمایش شود. مقداری از عصاره را درون لوله آزمایش ریخته و چگالی سنج (شیرینی سنجی) کنید.

آمادگی مخمر:

اگر از مخمر آبجو استفاده میکنید آنرا با وسیله ای خورد و له کنید. اگر از مخمر نانوایی یا کیک استفاده میکنید نیازی به خورد کردن نیست.

مخمر را به درون لیوان بریزید و 4 قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید. آب نیمه گرم تا نصفه لیوان ریخته و آنقدر هم بزنید تا مخمر و شکر در آب لیوان حل شوند. اگر از مخمر آبجو استفاده کنید ، علائم تخمیری را کمی مشاهده میکنید ولی اگر مخمر کیک یا نان استفاده کنید کف زیادی تولید میشود که نشانه تجزیه شدن جوش شیرین موجود در آن نوع مخمر است. در هر صورت بگذارید محلول مخمر تازه در محلی تا حدود نیمساعت بماند.

مرحله تخمیر:

ابزار لازم:

بشکه 40 یا 60 لیتری (بستگی به نوع تخمیردارد)

لوله هوا (نصب لوله خروج گاز در روش بسته تخمیر لازم است)

چگالی سنج (شیرینی سنج)

همزن

روش تخمیر: مخمر آماده شده در لیوان را به درون بشکه تخمیر ریخته و هم بزنید. باقیمانده آب را که حدود 15 لیتر است اضافه نموده و با کفگیر یا ملاقه هم بزنید تا محلولی یکدست پدید آید.

بشکه را در محلی با حرارت حدود 27 درجه سانتیگراد (اگر حرارت بالای 30 درجه باشد حریره ترش میشود) قرار دهید. دو روش برای تخمیر موجود است:

1- روش تخمیر آزاد. در این روش که باید کلیه اصول بهداشتی و شرایط مجیطی کاملا رعایت شده باشد فقط درب بشکه را روی آن میگذارند و روزی دو بار محتویات را همزده و زیر و رو میکنند. (حجم بشکه باید بیش از 40 لیتر باشد) روی بشکه را با پارچه تمیز پوشانده و سپس درب را روی آن بگذارید. این روش تخمیری با ری کردن همراه است.

2- روش تخمیر بسته. در این روش از لوله خروج گاز (قفل هوا) استفاده میشود ولی قطر داخلی لوله خروج گاز باید حداقل یک سانتیمتر باشد که گاز و کف حاصل براحتی خارج شود. در این روش نیز روزی یکبار به همزدن و زیر و رو کردن محتویات بشکه مبادرت میکنیم. (بشکه تخمیر باید تا حدود 10 تا 15 سانتیمتری دهانه آن خالی و آزاد باشد. بشکه 40 لیتری کافیست)

طول مدت تخمیر معمولا بین 4 تا 6 روز است. علامت تخمیر کامل و آمادگی شراب خام جو آنست که فعل و انفعالات تولید گاز اکسید کربن در محلول مشاهده نمیشود. پس از خاتمه تخمیر بلافاصله باید عمل تقطیر شروع شود که حریره زیاد ترش نکند ولی در هر صورت این حریره تخمیر شده بوی کمی ترشی حاصل از تخمیر را خواهد داشت.

** ب- پس از خاتمه تخمیر ، یکبار دیگر میزان قند موجود در شراب خام را آزمایش کنید و برای درک میزان الکل موجود در شراب از چگالی سنج (شیرینی سنجی) استفاده کنید. اگر همه کارها بخوبی انجام شده باشد و با مراجعه به بند الف ، شراب خام جو حاصل باید حداقل حاوی حدود 5% الکل باشد.

تقطیر ودکا:

ابزار لازم:

در این نوع ودکا میتوان از دیگ تقطیر معمولی استفاده نمود. ولی به دلیل عبور بعضی ناخالصی ها (استری و آلدئیدی) از لوله تقطیر ، فیلتر کردن ودکای حاصل با روش فیلتر زغالی توصیه و تاکید میشود. عدم استفاده از فیلتر زغالی باعث ماندن بو و طعم ترش در ودکای جو میشود. الکل سنج در مرحله تقطیر نیز مورد نیاز است. در اختیار داشتن شیشه بزرگ (حدود 5 لیتر) کمک موثری به نتیجه عمل تقطیر میکند. شیشه معمولی برای نگهداری ته تقطیر.

روش تقطیر:

1- دیگ پخت تقطیر را آماده کنید، حدود چهار پنجم دیگ را از شراب حاصل پر کنید. لوله های عبور گاز الکل و خنک کننده (مسی یا استیل) و لوله خروجی را وصل و زیر دیگ را روشن کنید. آب محفظه رادیاتور (خنک کننده) را کنترل کنید که خنک باشد. حرارت را بحدود 65 درجه سانتیگراد برسانید.

2- انتهای آزاد لوله خروجی را درون لیوانی گذاشته و الکل تولیدی ابتدایی (سر تقطیر= حدود یک سوم استکان) را دور بریزید.

3- انتهای سر لوله خروجی را درون شیشه بزرگتری وارد و تقطیر الکل را آنقدر ادامه دهید که درجه الکل به حدود 25% برسد. (قلب تقطیر)

4- بطور مداوم آب رادیاتور (خنک کننده) را کنترل کنید و اگر لازم است آب سرد اضافه کنید.

5- انتهای سر لوله خروجی را درون شیشه دیگری کرده و بگذارید حدود 50 سی سی دیگر در آن شیشه وارد شود. (ته تقطیر)

6- شعله را خاموش و با دقت دستگاه را باز و محتویات دیگ را دور بریزید.

دو باره دیگ را بار گذاشته و مراحل شش گانه تقطیر را تکرار کنید و آنقدر ادامه دهید تا همه شراب جو تمام شود.

همه الکل حاصل از مرحله سوم (قلب تقطیر) را با هم مخلوط کنید (فقط در صورتی که ودکای تولیدی را در چند شیشه تهیه کرده اید) و چگالی سنج (الکل سنجی) کنید تا میزان الکل در ودکا مشخص شود.

** فقط اگر میزان در صد الکل حاصل بالای 40% است از مایع کم الکل مرحله چهار (ته تقطیر) کمی به ودکا اضافه کنید تا میزان در صد الکل به 40% برسد. این مایع (ته تقطیر) دارای طعم خوبی نیز میباشد.

دهانه شیشه ودکای حاصل در شیشه بزرگ را بسته و چند بار با شدت تکان دهید تا گاز موجود احتمالی در آن از مایع ودکا خارج شود. سپس فیلتر زغالی کرده تا تصفیه شود و آنگاه به شیشه معمولی منتقل و با تشتک یا چوب پنبه دهانه را محکم کنید. ودکای جو یکهفته بعد از شیشه کردن ، قابل نوشیدن است.

نوش جان

این مقاله به دوست عزیز ج.ج. تقدیم است.

چند نکته برای اهل دل:

1- اگر چوب بلوط سفید یا زان یا آلش تازه و طبیعی در اختیار دارید با کمک رنده چند تراشه از آن تهیه کنید و بدون شکستن یا له کردن آن تراشه را در یک شیشه خالی ولی جالب و بیرنگ وارد کنید. شیشه را از ودکای جو پر کرده و در محلی تاریک نگهداری کنید. گاهی شیشه را به آرامی تکان دهید. یکسال بعد سری به شیشه بزنید. ویسکی مالت ارزان خود را بازرسی کنید و بخود آفرین بگویید.

2- با کمک کارد تیز آشپزخانه و با ظرافت لایه نازکی از پوست نارنگی تازه را مقشر کنید. اگر با دقت اینکار را انجام دهید و از سفیدی پوست داخلی نارنگی در آن اثری نبود ، مقشر را با ملایمت درون شیشه ای بیرنگ و زیبا وارد کنید و سعی کنید مقشر از هم جدا نشود. روی آن از ودکای جو بریزید و آنرا تا یکسال در محل تاریکی قرار دهید. در طول سال یکی دو بار با ملایمت شیشه را سر و ته کنید. طعم و رنگ این مشروب با ابزولوت نارنگی تفاوت چندانی ندارد.

3- اگر در خانه یا باغ خود درخت هلو ، شلیل، گلابی ، سیب قندی ، نارنگی یا پرتقال دارید و اهل دل و با حوصله هستند. پس از بهار یا شکوفه کردن میوه و در زمانیکه میوه درخت حالت نهنجی داشته و هنوز ریز و کال است (یکی دو هفته بعد از آنکه برگهای بهار یا شکوفه آن فرو ریخت) بهترین زمان برای تهیه "میوه در شیشه تزئینی" است. شیشه جالب و بیرنگی را تمیز بشوئید و خشک کنید و میوه ای که شاخه بلندی دارد انتخاب و با دقت آنرا وارد شیشه کنید. گلوی شیشه را به حوصله و بوسیله بندی پارچه ای ولی محکم به همان شاخه طوری ببندید که فشاری به شاخه درون شیشه که روی آن نهنج میوه روئیده است وارد نشود. با بند دیگری بدنه شیشه را به شاخه نزدیک آن مهار کنید که سنگینی شیشه فشاری به شاخه میوه دار وارد نکند. هقته ای یکبار سری به شیشه بزنید و از محکم بودن آن مطمئن شوید. 2 یا 3 ماه صبر کنید و روزی که فکر میکنید میوه همزمان با میوه های دیگر درخت رسیده است با کمک قیچی تیزی از شاخه درخت جدا کنید. شیشه را آب کنید و میوه درون آنرا بشوتید و وارونه بگذارید تا خشک شود. از این شیشه یا انواع مختلف آن برای ریختن هر گونه لیکور در آن استفاده کنید و دوستان را گیلاسی از مشروب جا افتاده در آن شیشه از هنرمندی و حوصله خود مطلع و شاد نمایید. از این شیشه حداقل دو سال میتوانید استفاده کنید و طعم لطیف آن میوه را با لیکور خود مخلوط کنید. بهتر آنست که همزمان چند شیشه را از میوه درست کنید که اگر برای یکی از آنها اتفاقی افتاد بقیه قابل استفاده باشند.

4- برای کسانی که ودکای جو را با طعم مختلف میخواهند توصیه میشود از مالت های ویژه استفاده کنند تا تاثیر آنرا در طعم ودکای جو بیابند.

5- به جدول آمیزه مراجعه و از ایده های داده شده استفاده کنید.

مقاله بعدی: شراب خرما

برچسب‌ها: ,

43 Comments:
Anonymous ناشناس said...
ba dorood ve eradat be saghi aziz . aya joo ra ebteda dar fer bereshtook nemoode va sepas khoord va harire gereft ? vagarne taze an va javane ra bedoor az khooskidan jooshand va harire an ra gereft ?

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
در تهیه ودکای جو نیازی به تهیه برشتک نیست ولی اگر کسی مایل بود در طعم مشروب تغییری دهد و آنرا بهتر سازد و همانگونه که در انتها اضافه شده میتواند از مالتهای ویژه استفاده کند. کلا این نوع ودکا نیازی به خشک کردن (برشتک جو) ندارد. مگر آنکه شخص مایل به تغییر ذائقه باشد و یا از ابتدا از مالت خشک استفاده کند
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
باسلام و درورد به استاد عزيز
يك سوال داشتم من شراب انگور قرمزانداختم الان 15 روزه و از روز دوم شروع به هم زدن آن كردم روز هاي اول تفاله ها روي شراب امدند و موقع هم زدن كف ميكرد الان آروم شده ولي هنوز سطح اون صاف نشده در طي اين مدت نديدم كه حبابي از قفل هواآزاد بشه و كمي تفاله هنوز روش هست موقع شروع باآبسنج اندازه گيري كردم عدد 1100 رو نشانميداد الان باآب سنج اندازه گرفتم و حدود 980 رو نشان ميده ولي باالكلسنج كه اندازه ميگيرم عدد صفر رونشونميده بشدت توهم زدم كه خراب شده البته روش نشانه اي از كپك نيست ميخواستم قبل از اينكه شراب روصاف كنم و بگذارم در بشكه تخمير ثانويه بپرسم كه به نظر شماخراب شده يا سركه شده يااينكه الان براي اندازه گيري باالكلسنج زوده؟ بوش يك مقدار تندهست ولي فكر كنم چون حساس شدم روش اينجوري فكر ميكنم در كل اگر براي شماامكان پذير هست يك راه مطمعن بگيد كه آزمايش كنم سپاس گذارم

موفق و پيروز باشيد

Anonymous ناشناس said...
ایول استاد !
حالی ودادی تووووووووووووپ
تنها مشکل من با این جو همون مالت
بود که واقعا تهیش سخته .
اما انگار این یکی نیازی به مالت شدن
نداره.
استاد می خواستم بدونم می شه از ته
مونده ی تخمیر این ودکا مخمر ابجو
ساخت ؟؟؟
و اینکه الان برای ساختن این ویسکی
خوبه ؟ یعنی زیاد سرد نیست ؟؟؟
مورد بعدی این بود که استاد
می خواستم محلی رو کوچک برای تخمیر
بسازم که بشه دماشو کنترل کرد
اونم با لامپ و دما سنج ... بدرد می خوره ؟
مخصوصا برا این زمستون ؟
اهان راستی استاد قبل از اینکه مارو
با خط کش تنبیه کنید !! بگم مقالتون
رو سه بار خوندم کاملا هم از بر شدم !
بدرود

Anonymous ناشناس said...
سلام به انتهورای عزیز.ممنون از آموزشهای کاملتون.استاد عزیز می خواستم ببینم منظور از "درون ظرف آب بریزید تا کمتر از نیم سانتی متر روی آنرا بپوشاند" چیه؟
یعنی جو رو کاملا توی آب غرق کنیم به طوری که نیم سانتی متر هم روش آب باشه؟
با تشکر

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد دمت قیژ خیلی باحال بود . این راه درست کردن ویسکی از جو شبیه درست کردن آب جو نبود؟ میشد با این روش آب جو ساخت یا باید تفت داد بعد جوشوند ؟از این روش نمیشد آب جو گرفت؟

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیز
همانطور که راهنمایی کرده بودی شراب پاییزی تهیه کردم ولی فکر میکنم در اضافه کردن شکر اشتباه کردم و مقدار زیادی شکر اضافه کرده ام در نتیجه ماده حاصل تا حدودی الکل دارد ولی در عین حال بسیار شیرین است . آیا امکانش وجود داره که ماده را به شراب شیراز در حال تخمیر اضافه کنم تا عمل تخمیر شیرینی آن کامل انجام شود یا اینکه به نظر شما توقف تبدیل شراب پاییزی بجز شیرینی زیاد علت دیگری داشته ؟ در ظاهر که مشکلی دیده نمیشود .

Anonymous ناشناس said...
Hi,
I am Jeff and own a Restaurant in Monrovia, CA. I am interested to know about real Shiraz wine. An Iranian friend of mine told me about your web log and explained everything about it. Is it possible to give me some information about making Shiraz wine (of course in English). I want to be the first to make Shiraz home wine in states. Appreciated.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ناشناس
با الکل سنج نمیتوان درجه الکل شراب یا آبجو را بدست آورد. برای درک این مطلب به مقاله زیر رجوع کنید.
http://antahoora.blogspot.com/2007/10/blog-post_27.html
از آنجا که انواع مختلف آبسنج در بازار موجود است نمیتوان جدول آنرا منتشر نمود که باعث سردرگمی دوستان میشود. همراه با هر نوع آبسنج باید جدول آنرا نیز ضمیمه کنند که چنین نمیکنند. اگر تصویر آبسنج خود را برایم ارسال دارید که متوجه درجه بندی آن شوم جدول آنرا برایتان ارسال میکنم.
بخشی از این مقاله (آزمایش ها) در مورد محاسبه میزان الکل در شراب یا آبجو است. آنگونه که از اعداد داده شده شما بر میآید شراب شما تقریبا 12.8% الکل دارد. فراموش نکنید شراب شما کامل نیست و نیاز به تخمیر مجدد دارد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز پیمان
بالاخره یکنفر پیدا شد که بگوید تنبل است. همانگونه که نوشته اید نیازی به مالت کامل شدن ندارد ! و از مرحله مالت سبز میتوان آنرا مصرف نمود. در مورد مخمر گیری امکان آن نیست زیرا پیش از تخمیر کامل شدن باید آنرا عرقگیری نمود. آمدیم بر سر سردی و گرمی ، از آنجا که سواد حقیر به آینجا ها نمیرسد بهتر است با اهل فن در میان بگذارید و مرا نیز مطلع کنید. در مورد محلی برای تهیه مواد تخمیری ایده خوبی است. برا یاینکار بهتر است محلی باشد آفتاب رو و دارای درب قرص و محکم و عایق بندی که گرما را بتواند در خود حفظ کند. در مورد مصرف چراغ برق این امکان وجود دارد ولی گران تمام میشود. مگر پول برق نمیدهید؟
پیمان عزیز منظور من از بر کردن مقاله نیست و نبود. منظور درک صحیح از کلمات و و مراحل مختلف کار است. در مورد تهیه مشروب نمیتوان مقاله ای نوشت و گفت آنرا طابق النعل بالنعل انجام دهید تا رستگار شوید! اگر مطلب را درک کرده باشید و تجسم مراحل آنرا داشته باشید آنوقت کار کردن روی هر پروژه ای برای دوستان آسان میشود. غیر از مواد اولیه و روش تهیه بقیه کلمات فقط راهنمایی و ایجاد محیطی است که دوستان در تصور خود آنرا باصطلاح مزمزه کنند و متوجه شوند چرا اینکار را میکنند. اغلب سوالات را میتوان با منطق و تجربه به آسانی تصور نمود و پاسخ آنرا در اعماق فکر خود بدست آوردید. اگر اشکالی بود مسئله چیز دیگریست ولی حتی اگر پاسخ کامل و ساده هم داده شود و شخص نتوانید آنرا حلاجی کند ، فایده چیست؟
از من حقیر توصیه میخواهی از بر نکن (که هواییست) درک کن فقط درک کن دوست من.
موفق باشید

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
درست زدی بهدف. بله حق با شماست. ابتدا جو را درون سینی یا تشت ریخته طوری که ارتفاع آن از یک سانتیمتر تجاوز نکند و سپس روی جو آبریخته بشرطی که فقط آب نیم سانتیمتر وری جو را بپوشاند. (در اینجا منظور از "روی آنرا بپوشاند " دوست خوب ما آقای جو است.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
نه این روش تهیه آبجو نیست و فقط برای عرقگیری بدرد میخورد. روش تخمیر برای تهیه ودکا جو با تخمیر آبجو اختلاف دارد و طعم آن بدون تعریق بسیار بد مزه.
موفق باشید

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز امید
قند اضافی در شراب فقط باعث تخمیر دایمی و شیرینی بیش از حد شراب میشود. بزبان ساده تر حالا شما شربت شیرینی در اختیار دارید که مقداری الکل هم دارد. اضافه کردن این شراب در شراب خام نتیجه خوبی ندارد و اغلب باعث خرابی شراب دوم میشود. راه ساده آنست که آنرا در گوشه ای بگذارید و قفل هوا را روی آن نصب کنید تا به تخمیر آهسته خود ادامه دهد. شراب بعدی را که انداختید و مرحله اول تخمیر آن پایان یافت با این شراب مخلوط کنید تا تخمیر شراب دومی بحالت معمولی بازگردد و مجموع هر دو زیاد شیرین نباشد. این روش خیلی بهتر از اضافه کردن شراب نیمه تخمیر شده به شراب خام است ولی زمانی که مخلوط کردید طول زمان مرحله دوم تخمیر هر دو حدود 10 روز زیاد تر میشود و روزی یکبار نیز باید آنرا از روی زمین بلند کرده و با کمک همان دستگیره خودش قدری به چپ و راست بچرخانید تا گاز موجود و حل شده در شراب خارج شود. اگر شراب خیلی شیرین را نیز در شیشه بخواهید نگهداری کنید بعد از مدتی شیشه بخاطر تشکیل گاز در آنها منفجر میشوند.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
Hi Jeff.
Thanks for your interest in making Shiraz home wine, This is an ancient Iranian Art and I am proud of it.
Please contact me by email:
Saghi.khamar@gmail.com
And I’ll send you all information you needed.
Regards
Saghi

Anonymous ناشناس said...
درود.آیا میتوان با ویسکی های قوطی موجود در بازار لیکور تهه کرد؟
کذام میوه بهتر است؟
برای تازه کار ساختن عرق خرما بهتر جواب میدهد یا جو؟

Anonymous ناشناس said...
سلام باباجان . حالت چطور است ؟ نمیدانی چقدر شاد شدم از دیدن این سایت پر بار تو جوان با ذوق و مبتکر . بابا جان بیشتر از 20 سال میشود من آبجو نخوردم و میخواستم تهیه کنم خودم . یادش به خیر آبجوی شمس میگرفتیم با پسته خام . بابا جان من امروز از میدان تره بار قزل قلعه 5 شیشه عصاره مالت خریدم هر شیشه به عبارتی پانصد تومان و شدش یک لیتر . بابا جان من به من پیرمرد هم یاد میدهی آبجو درست کنم؟ پیر شی باباجان من

Anonymous ناشناس said...
سلام به ساقی گرامی
خیلی خوشحالم که میبینم تعداد وبلاگهای
متخصص شراب ایرانی داره زیاد می شه
انتقادی دارم که امیدوارم از خوندنش
ناراحت نشدید چرا قصدم کمک به پیشرفت
همگان هست .
نمی دانم چرا شیوا نامی نام انتهورا را برای بلاگ
خود اتخاب کرده ولی در حال حاضر این
نام بسیار شبیه نام وبلاگ شما می باشد
که در صورت اشنایی شخص بیننده
از وبلاگتان تصویر خوبی برایش بدنبال
ندارد بسا که مطالب ایشان به هیچ عنوان
از وبلاگ شما کپی نشده است .
امیدوارم اگر امکانش برایتان وجود
داشته باشد به ایشان امر کنید
لینکی را بعنوان پیوند دو وبلاگ تهیه
کرده و لینک وبلاگ شما را در
وبلاگ خویش قرار دهد که خود بر
اهمیت مقالاتشان می افزاید
بهر حال من نظیر آن مقالات را در هیچ
جای دیگر ندیده ام و امیوارم در کار
خود پیشرفت کنید و این هنر ایرانی را
که در حال نابودی بوسیله عده ای عرب
است را نجات دهید .
با تشکر از مطالبتان یک دوست
کوچک بنام پیمان

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
قوطی هایی که در بازار میبینید بحد کافی رقیق شده و به ان اسانس های خوراکی اضافه کرده اند و هرگونه دستکاری در آن طعم آنرا بد میکند و صد البته ذائقه ها متفاوت است
تهیه عرق از خرما ساده ترین روش تهیه عرق است و دردسر زیادی در مقایسه با کشمش و مویز و .... ندارد ولی روش تخمیر یکیست
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز
حسنعلی خان
و تشکر بسیار که حقیر را جوان کردید و جوان نامیدید که بنده هم عمری را
ذرانده ام و شاید طولانی تر از شما
البته اگر از 100 سال بیشتر دارید لنگ میاندازم
بله روزگاری شمس بود ، آرگو بود ، اسکول بود ولی خوب گذشته ها گذشته است و افسوسی نیز بر آن نیست
در مورد تهیه آبجو من در خدمت شما هستم ولی البته قبل از اقدام به هر کاری چند شرط کوچک را فراموش نکنید
مالت خریداری شده حتما باید بدون مواد اضافی نظیر طعم تمشک و لیمو و غیره باشد که اصلا فایده ای ندارند. اگر مالت خریداری مارک (د....) است دقت کنید تاریخ آن نگذشته باشد
بعد به یک کلمن آب تمیز احتیاج دارید و یک یا یو قرص مخمر آبجو
اینها را که تهیه کردید لطف کنید و به مقاله "تهیه آبجو از ماء الشعیر " رجوع کنید تا روش ساخت آنرا متوجه شوید. اگر قبل از آنهم با من به ایمایل زیر تماس بگیرید تا توضیحات کافی در اختیار قرار دهم
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز و گرامی پیمان
از نظر حقیر هم هر چقدر تعداد وبلاگهای فارسی در این زمینه زیادتر شود خواننده درک و اندیشه بهتری را میابد و آسانتر مسایلی را که از ذهن و اندیشه مردم دور نگهداشته شده عمومی و روشن میکند و حق انتخاب را افزایش میدهد. منظور من وسایرین تا آنجا که من میدانم اشاعه مشروبخواری نیست که بحد کافی در جامعه موجود ولی با زرنگی خاصی روی آن خط فراموشی کشیده اند بلکه بیشتر انتخاب بین بد و بد تر است. آنچه که من را همیشه رنج میدهد آنست که گاهگاهی خبری پخش میشود که مثلا ده ها نفر در اثر مصرف مشروب مسموم از بین رفته و یا معیوب شده اند. من بشخصه با مشروبخواری موافق نیستم ولی آگاهی دادن را مهمتر از همه چیز میدانم. و البته حق انتخاب با مستمع یا خواننده است و بس.
دوست عزیز در مورد وبلاگ انتهورای شیوا خانم به مطلبی اشاره کرده اید که بنظر من قدری بی انصافی است. ایشان با ساده ترین زبان و با دقت زیاد مطالبی را مینویسند که قابل درک و بسیار هم خواندنی و روش ساده و عملی کار است. از نطر من هم هیچگونه ایرادی نیست که ایشان نام مشابهی بر روی وبلاگ خود گذاشته اند و مثلا اگر وبلاگ شراب ارغوانی بود تغییری در مطالب میداد. ایشان مثل سایر نویسندگان وبلاگ زحمت میکشند و مطالب را عمیق مینویسند و جالب و به راحتی اثر قلم موشکاف و دقیق زنانه را میتوان در آنها یافت. بنظر من بجای انتقاد باید ایشان را تشویق نمود تا دستورالعمل های بیشتر و بیشتر هم بنویسند. این کاری آسان نیست و اگر کسی تصور کند مقاله یا داستان نویسی معمولی است. در اینجا چان و مال مردم مد نظر است و حمایت از آن.
البته من جسارتی نه به شما و نه به هیچ یک از دوستان نمیکنم ولی بنظر شما و سایر دوستان بهتر نیست ایشان را بیشتر تشویق و ترغیب نمود؟
در ضمن دوست عزیز دنیای وبلاگ دنیائیست آزاد و کسی نمیتواند دستور یا امر و نهی بکسی کند و اینکه من به ایشان امر کنم ، شاید نه فقط جمله صحیحی نیست بلکه روح آزادی قلم را نیز خدشه دار میکند. آرزوی من موفقیت شما و سایر دوستان و از جمله شیوا است.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام علیکم. منت گذاشتید پاسخ دادید . حالتان خوب است انشا الله؟ شرمنده فرمودین پس هم دوره تشریف داریم ؟ بنده 70 سال دارم و تصور نمودم شما جوان باشید . الغرض بنده عصاره مالت با مارک بهنوش خریداری نمودم از نمایندگی آن در بازار قزل قلعه . مشخصات آنرا مینویسم برای شما . تاریخ تولید آن 6-8-86 است و تاریخ انقضاء آن نیز یکسال بعد میباشد . رنگ آن سیاه است و مزه آبجو دارد دهان مزه کمی تلخ دارد. روی آن نوشته شده است ترکیبات : گلوگز – مالتوز – فروکتوز – آهن – پتاسیم – کلسیم و انواع پروتئین ها و ویتامینهای گروه ب و اسید آمینه های مورد نیاز بدن . ساخت ایران شرکت بهنوش عضو گروم زمزم . وزن خالص 260 گرم . دیگر هیچ نشانه یا توضیح اضافی ندارد . حال عزیز جان این قرص را که فرمودید نبده از کجا تهیه نمایم ؟ کلمن را هم تهیه نمودم و یک کلمن پلاستیکی خوب دارم . بنده چندان به احوالات انترنت وارد نیستم و این سایت پربار شما را نیز پسرم معرفی کردند و گفتند آقا جان آبجو میخواهی یه تک پا برو به آنجا . سر افرازم میکنید راهنمایی فرمایید . زیاده قربان شما

حسنعلی منوچهری .

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز حسنعلی خان
باآرزوی سلامت و شادی شما دوست عزیز نادیده. التفات نمائید مواد زیر را تهیه و آماده نمایید. آنچه در زیر نوشته شده برای تهیه یک لیتر (پنج بطری مالت 250 سی سی) میباشد:
لوازم و موادی که لازم دارید. کلمن ، لیوان ، قاشق عذاخوری ، قاشق چایخوری و کفگیر بلند که براحتی وارد دهانه کلمن شود ، چوراب کهنه زنانه نایلون تمیز و قیف و همچنین نیاز به لوله پلاستیکی برای انتقال محتویات کلمن به شیشه ها و دستگاه تشتک زن دارید تا دوباره سر شیشه ها را تشتک بزنید. ابتدا مطمئن شوید که ابزار و لوازم بکار رفته کاملا تمیز و شستشو شده و چربی یا آلودگی نداشته باشند. اگر ماده ضدعفونی در خانه دارید نیز یکبار با آن بشویید و بگذارید خشک شوند. در هنگام باز کردن تشتکهای سر بطری دقت کنید زیرا به این تشتک ها برای بستن بطریها باز هم نیاز دارید.
شکر سفید معمولی نصف لیوان
مخمر کیک یک قاشق چایخوری پر (مخمریست که برای تهیه کیک از عطاریها و سوپر مارکت ها میتوانید تهیه کنید ودر پاکت 5 یا 6 گرمی است).
اگر عرق کاسنی در اختیار داشتید نصف لیوان ولی اگر موجود نبود از همان مالت خریداری شده برای فعال کردن مخمر استفاده کنید.
یک قاشق چایخوری مخمر را با با یک قاشق غذاخوری شکر در لیوان تمیزی ریخته و روی آن تا یکسوم اندازه لیوان عرق کاسنی (اگر در اختیار نیست از همان مالت موجود) اضافه کنید و به آرامی با قاشق چایخوری هم بزنید تا ابتدا شکر و سپس مخمر کاملا در مایع حل شود. روی لیوان را با یک نعلبکی پوشانده و در گوشه ای بگذارید تا حدود نیمساعت بماند.
بقیه شکر را در کلمن بریزید و دو بطر از مالت را روی آن ریخته و با کفگیر داخل بشکه همبزنید تا شکر در مالت حل شود.
مخمر را درون کلمن بریزید و سپس سه بطری دیگر را نیز به محتویات کلمن اضافه کنید و با همان کفگیر همبزنید.
روی درب کلمن پارچه تمیزی گذاشته و درب کلمن را ببندید ولی خیلی محکم نکنید تا گاز اضافی تولیدی خارج شود. کلمن را در محل گرمی که در معرض باد نباشد قرار دهید و روی آن یک پتوی پشمی بیاندازید تا گرم بماند.
روز سوم یا چهارم به آرامی درب کلمن را باز کنید و نگاهی بدرون کلمن بیاندازید. اگر روی سطح مالت کف جمع شده بود فقط روی آنرا با کفگیر بردارید و دور بریزد. ولی اگر کف جمع نشده بود مجددا درب را با همان روش ببندید و دو روز دیگر صبر کنید.
اگر بعد از دو روز نشانه ای از کف کردن مشاهده نشد متاسفانه جایی از کار صحیح انجام نشده و یا مالت دارای مواد شیمیایی قوی است که اجازه تخمیر شدن به آنرا نمیدهد. البته مارکی را که انتخاب کرده اید خوب بنظر میرسد.
اگر باز هم کف داشت دوباره مقداری از کف زیادی را با کفگیر بردارید و دوباره درب آنرا ببندید و بدون باز کردن درب آن بگذارید تا حدود ده روز دیگر در کلمن بماند تا دوره تخمیر کامل شود.
در این مدت شیشه و تشتک ها را تمیز شسته و وارونه بگذارید تا آب آن کاملا خشک شود.
روز دهم باز هم سری به آن بزنید اگر کف سطح داخلی فروکش کرده بود آنرا باید شیشه کنید وگرنه تا پنج روز دیگر صبر کنید و جوراب نایلون زنانه را روی دهانه قیف گذاشته و سپس قیف را وارد دهانه اولین شیشه کنید. به آرامی و با کمک لوله پلاستیکی محتویات کلمن به شیشه ها منتقل کنید. دقت کنید از بالای سطج مایع درون کلمن برداشت کنید و کم کم پائین بروید تا رسوبات ته بشکه کلمن وارد شیشه ها نشود.
درب شیشه را باتشتک ها بپوشانید و با دستگاه تشتک زن درب شیشه هارا محکم کنید و مطمئن شوید کاملا آب بندی شده و راه نفوذ هوا در آن نیست.
در جای خنک نگهداری و بعد از حداکثر دو هفته آبجو قابل مصرف است.
آرزوی سلامت و موفقیت شما دوست عزیز را دارم.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام علیکم باباجان . این پیرمرد مزاحم را عفو فرمایید که دایم مزاحم وقت شریف شما میشود . پیری است دیگر . الغرض بنده این دست نوشته جنابعالی را خواندم و نتوانستم آنرا عملی نمایم و استنباط بنده اشکالات دارد . قصد توهین نداشتم ایراد از بنده است لطفا" عفو بفرمایید که بنده چگونه میتوانم عصاره مالت را که مثل عسل غلیظ است در شکر حل نمایم ؟ و چگونه یک لیتر عصاره مالت میتواند پنج بطری آبجو تحویل دهد ؟ بنده هر چه خواندم متوجه نشدم باباجان . عصاره ها نیز تشتک ندارند . آنها در شیشه های مربا کوچک میباشند با در پیچی و بسیار غلیظ . باقی آلات و ادوات نیز از عیال اخذ شد و بنده منتظر دستور شمایم تا هر طور صلاح میدانید مرا راهنمایی فرمایید .
زیاده قربان شما – حسنعلی منوچهری .

Blogger انتهورا said...
با سلامی مجدد به دوست عزیز حسنعلی خان
متاسفانه من منظور شما را از ابتدا درست درک نکردم و از این بابت به شما یک عذرخواهی بدهکارم و امید عفو. علت آن بود که اغلب دوستان از ماء الشعیر استفاده میکنند که مخلوط مالت تغلیظ شده با آب و آماده در شیشه است. مالت تغلیظ شده حسن بزرگی دارد که مواد شیمیایی زیادی به آن اضافه نمیشود ولی متاسفانه خیلی حساس تر از ماء الشعیر است و خیلی باید احتیاط نمود که آلودگی پیدا نکند. این محصول دارای شیرینی کمتریست و نیاز به شیرینی زیادتر از ماء الشعیر دارد.
دستور جدید را در پایین مینویسم که فقط برای استفاده از مالت تغلیظ شده است.
شکر سفید معمولی 2.5 لیوان
آب جوشیده و سپس خنک شده 2.5 لیتر
مخمر کیک دو قاشق چایخوری پر (مخمریست که برای تهیه کیک از عطاریها و سوپر مارکت ها میتوانید تهیه کنید ودر پاکت 5 یا 6 گرمی است).
اگر عرق کاسنی در اختیار داشتید نصف لیوان ولی اگر موجود نبود از همان مالت غلیظ خریداری شده برای فعال کردن مخمر استفاده کنید.
دو قاشق چایخوری مخمر را با با دو قاشق غذاخوری شکر در لیوان تمیزی ریخته و روی آن تا یکسوم اندازه لیوان عرق کاسنی (اگر در اختیار نیست از نصف لیوان آب و یک قاشق غذاخوری مالت غلیظ استفاده کنید) اضافه کنید و به آرامی با قاشق چایخوری هم بزنید تا مالت و شکر و سپس مخمر کاملا در مایع حل شود. روی لیوان را با یک نعلبکی پوشانده و در گوشه ای بگذارید تا حدود نیمساعت بماند.
بقیه شکر را در کلمن بریزید و حدود یک لیتر آب اضافه کرده و هم بزنید تا شکر حل شود.تمام مالت باقیمانده (5 شیشه) را داخل کلمن ریخته و با کفگیر داخل بشکه همبزنید تا آب شکر با مالت تغلیظ شده حل شود.
مخمر را درون کلمن بریزید و بقیه آب را نیز به محتویات کلمن اضافه کنید و با همان کفگیر همبزنید.
روی درب کلمن پارچه تمیزی گذاشته و درب کلمن را ببندید ولی خیلی محکم نکنید تا گاز اضافی تولیدی خارج شود. کلمن را در محل گرمی که در معرض باد نباشد قرار دهید و روی آن یک پتوی پشمی بیاندازید تا گرم بماند.
روز سوم یا چهارم به آرامی درب کلمن را باز کنید و نگاهی بدرون کلمن بیاندازید. اگر روی سطح مایع درون کلمن کف جمع شده بود فقط کمی از رویه کف آنرا با کفگیر بردارید و دور بریزد. ولی اگر کف جمع نشده بود مجددا درب را با همان روش ببندید و دو روز دیگر صبر کنید.
اگر بعد از دو روز نشانه ای از کف کردن مشاهده نشد متاسفانه جایی از کار صحیح انجام نشده و یا مالت دارای مواد شیمیایی قوی است که اجازه تخمیر شدن به آنرا نمیدهد. البته مارک تجاری را که انتخاب کرده اید خوب بنظر میرسد.
اگر باز هم کف داشت دوباره مقداری از کف زیادی را با کفگیر بردارید و دوباره درب آنرا ببندید و بدون باز کردن درب آن بگذارید تا حدود ده روز دیگر در کلمن بماند تا دوره تخمیر کامل شود.
در این مدت حدود 10 تا 12 شیشه تمیز که قابلیت تشتک خوری داشته باشد تهیه و باندازه آنها تشتک نیز تهیه کنید و همه آنها را تمیز شسته و وارونه بگذارید تا آب آن کاملا خشک شود.
روز دهم باز هم سری به آن بزنید اگر کف سطح داخلی قدری فروکش کرده بود (یا مقدار کف تولیدی از روز قبل تغییری نکرده بود) آبجو را باید شیشه کنید وگرنه تا پنج روز دیگر صبر کنید.
برای شیشه کردن یک جوراب نایلون زنانه را روی دهانه قیف گذاشته و سپس قیف را وارد دهانه اولین شیشه کنید. به آرامی و با کمک لوله پلاستیکی محتویات کلمن به شیشه ها منتقل کنید. دقت کنید از بالای سطج مایع درون کلمن برداشت کنید و کم کم پائین بروید تا رسوبات ته بشکه کلمن وارد شیشه ها نشود. حدود یک سانتیمتر از سر شیشه ها باید خالی بماند.
درب شیشه را باتشتک ها بپوشانید و با دستگاه تشتک زن درب شیشه هارا محکم کنید و مطمئن شوید کاملا آب بندی شده و راه نفوذ هوا در آن نیست.
در جای خنک نگهداری و بعد از حداکثر دو هفته آبجو قابل مصرف است.
باز هم از اشتباه خود معذورم و آرزوی سلامت و موفقیت شما دوست عزیز را دارم.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام و خسته نباشی و تشکر بخاطر اینکه به سوالات پاسخ می دهید.
عزیز تصویر مربوط به جدول آمیزه کوچک و دارای کیفیتی پایین است و وقتی برای خواندن آن را بزرگ یا زوم می کنیم انقدر مات می شود که نوشته هایش غیر قابل خواندن می شود.
لطفا اگر زحمتی نیست یک عکس با کیفیت تر بذارید و یا جدول رو پی دی اف کنید.
با تشکر فراوان
مهرزاد

Blogger انتهورا said...
با سلام به مهرزاد عزیز
با تشکر از تذکر شما ، متاسفانه مدتی است تعدادی از صفحات یا باز نمیشود یا بخوبی و خوانایی نیست و یا ناقص است. مشغول تغییراتی هستم و تا یکی دو هفته دیگر همه این مشکلات حل خواهد شد. مشکل بلاگ اسپات است
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام به استاد گرامی می و باده.استاد من تصمیم به تهیه آبجو با ماالشعیر کردم.اما با این روش که مایع تخمیری (شکر و آب و مخمر) را در شیشه نوشایه خانواده تمیز ریختم.الان سه روز از شروع تخمیر می گذره و تخمیر بخوبی داره انجام می شه .البته هر روز یه بار کمی در ظرف را شل می کنم که گاز دی اکسید خارج شود.می خواستم ببینم این روش اشکالی داره؟آیا آبجو خوبی بدست میاد؟این روش در طعم آبجو تاثیری می ذاره؟
مرسی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
اگر تمام اصول نظافت را رعایت کرده باشید آبجو حاصل با درجه الکلی کمتر از حد معمول بدست خواهید آورد و علت اینست که گاز بمدت زیادی در محلول آبجو خام مانده است و اشکال دیگر طعم آنست که بوی پلاستیک میدهد. اگر اینها مشکلی ایجاد نمیکند که شما آبجوساز هنرمندی هستید . مشکل شما را کاملا درک میکنم ولی چاره چیست؟
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
دورد بر شما
یک سوال داشتم در مورد ودکا جو
شما فرمودید بعد از پختن حریره باید حریره رو صاف کرد
میخواستم بدونم اگر این کار رو نکنیم و جو رو با تفاله داخل سطل بریزیم چه اتفاقی می افته
ممنونم

Anonymous ناشناس said...
سلام خدمت دوست عزیز.از وبلاگ و مطالب کاملتون ممنونم.راستش من همه ی مطالب شما رو خوندم و تقریبا از حفظ هستم.منتها مشکل من این است که جایی برای انجام دادن این کارها ندارم.همون طور که دوستی اشاره کرده بود اشکالی دارد در تهیه ی آبجو از ما الشعیر آن را در بطری نوشابه خانواده بریزیم و در طول زمان تولید درب آن را کلا باز بگذاریم؟ و در ضمن توضیح دهید در این حالت چگونه کف حاصل را خارج کنیم؟ با تشکر.امیدوارم ساقی عشق جام زندگی شما را لبریز از خوبی و خوشی کند.

Anonymous ناشناس said...
سلام فرجی هستم شراب طالبی انداختم و از مخمر ابجو استفاده کردم بعد از دو روز ترش شده لطفا راهنمایم کنید جیکار کنم ترشیش درست بشه

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد. جسارتا من در مقام تذکر نیستم اما خودتون فرمودیداز هر کیلو جو به زحمت نیم بطر محصول نهایی بدست میاد، بعد تو چند سطر بعد فرمودید مقدار 5 کیلو جو برای 5 بطر یعنی حدود 3 لیتر. نمیشه که. حقیر هم به همان فرمایش نخست شما دست یافتم یعنی هر کیلو جو، در نهایت 150 سی سی حاصل شد. مهمتر اینکه جو را خودمون در زمین هامون به شکل عمده و مکانیزه کشت می کنیم و بسیار مرغوب و تازه است.

Blogger Unknown said...
سلام خدمت همه دوستان عزیز
براتون مژده دارم
دوستان از اونجابی که درخواست های اموزش ساخت شراب و مشروبات الکلی زیاد هست و متاسفانه تو سایت های ایرانی اموزش ها اندک هستند که این باعث میشه افراد اقدام به خرید مشروب کنند که هم به صرفه نیست و هم اکثر این شراب های پلمپ شیمیایی هستند(البته جا داره از عزیزانی که اموزش های خوبی در اختیار عموم قرار میدن تشکر کنم) و حتی اگر اموزش کاملی پیدا شود برای کسی که اولین تجربه ساخت شرابش باشه سخت است و سوالات زیادی برایش به وجود می اید
به همین دلیل تصمیم گرفتم یک گروه در یکی از شبکه های اجتماعی مانند واتس اپ یا تلگرام یا... با موضوع اموزش ساخت شراب ایجاد کنم
تا کسانی که علاقه به ساخت شراب دارند بتوانند شراب درست کنند و کسانی هم که برای مصرف خود از شراب های پلمپ استفاده میکنند بتوانند برای استفاده شخصی خود شراب درست کنند.
تصمیم دارم در این گروه افرادی رو که تجربه ساخت شراب رو دارن تشویق کنم تا شرابی رو که بقیه اعضا درخواست اموزش میدهند رو به صورت کامل و مفید اموزش بدن و به سوالات بقیه اعضا جواب بدن.
هر کس که میخواد ساخت انواع مشروبات الکلی یاد بگیره یا سوالی در این زمینه داره یا حتی کسانی که تجربه ساخت شراب رو دارن و میتونن به بقیه اموزش بدن میتونن شماره خودشون رو با ذکر شبکه اجتماعی(واتس اپ یا تلگرام یا...) که پیشنهاد دارن گروه رو در اون تشکیل بدیم برام ایمیل کنن
mohammad666f@gmail.com
البته خودم هم در این کار تازه واردم ولی مطمئنا به جز عزیزانی که تو گروه اموزش میدن خودم هم بعد از اولین تجربم اموزش میدم
راستی برای اینکه هر چه زودتر اعضای کافی برای ساخت گروه جمع بشن و بتونیم هر چه زودتر گروه رو تشکیل بدیم آدرس ایمیل منو در اختیار کسانی که میخوان یاد بگیرن یا در این زمینه تجربه دارن قرار بدین تا شمارشونو برام ایمیل کنن.
در ضمن نهایتا تا 15 روز دیگه گروه رو تشکیل میدم.

Anonymous پیشگاهی said...
ممنون از سایت عالیتون
دم شما گرم

Anonymous بابک said...
با سلام . اگر مالتی که از جو ساختیم شکرش کم بود . میتوانیم شکر اضافه کنیم . چون اینجوری درجه الکلش خیلی پایین و ۵ قاشق مخمر برایش زیاد میشود

Blogger Unknown said...
با سلام خدمت استاد عزیز و ممنون از راهنماییهاتون
۵ کیلو جو رو برای ویسکی طبق دستور آماده کردم ، ولی جوانه سفید بود و سبز نشد
دوم: جو را خشک کرده و جوشاندم . حریره کم شیرین بود و وقتی ۵ قاشق مخمر اضافه کردم و ۴ روز ماند . درصد الکلش خیلی پایین بود و احساس میکنم مخمر زیاد، میتوان در هنگام تهیه حریره در آخر شکر اضافه کرد که در مرحله تخمیر ، الکلش بالاتر رود وحداقل ۱۰ درصد الکل داشته باشد
سوال سوم : آیا مالتهای موجود در ایران بدرد تهیه ویسکی میخورد
ممنون از محبتتون

Blogger Unknown said...
با سلام خدمت استاد عزیز سوالم این بود که برای تهیه ویسکی کدام مالت طعم بهتری به ویسکی میدهد؟آیا کارامل گزینه مناسبی است؟با تشکر

Blogger Unknown said...
با سلام خدمت استاد عزیز سوالم این بود که برای تهیه ویسکی کدام مالت طعم بهتری به ویسکی میدهد؟آیا کارامل گزینه مناسبی است؟با تشکر

Anonymous ناشناس said...
کانال تلگرامی رهروان انتهورا..
R_antahoora@

Blogger Unknown said...
سلام استاد
نمیشه جو مالت سبز رو اسیاب کنیم و داخل بشکه بریزیم و عملیات حریره گیری رو انجام ندیم؟؟

Anonymous ناشناس said...
سلام استاد . من انگور سبزی رو که هسته هم داشت در بشکه به همراه مخمر نان تخمیر کردم و تا حالا تخمیرش هم خوب بوده و تقریبا بوی تند الکل رو میشه حس کرد. حالا میخوام عرقگیری کنم و سوالم اینه که اگر قبل از تقطیر دانه های انگور رو از محلول جدا کنم و خارج کنم ، دیگه مشکلی از نظر متانول یا الکل چوب نداره؟

Blogger mamal said...
چه دونه باشه چه نباشه اصلا متانول تولید نمیشه خیالت راحت ولی اگه شرابو از کیسه رد کنی تفاله هارو جدا کنی موقع عرقگیری راحت تری و خیالت راحته که تفاله ها ته نمیگیرن با جلوی راه بخار رو مسدود نمیکنن،به هر حال یسریا همینجوری میریزن دیگ یسریا صافی میزنن میریزن دیگ که هیچ کدومم مشکلی از بابت متانول نداره با خیال راحت بخور حالشو ببر

Blogger Kingraam53 said...
سلام دوست عزیز
اگر در تهیه شراب اوليه به جای شکر قهوه ای از شکر سفید و معمولی که ارزانتر و قابل دسترس تر هست استفاده کنیم و آن شراب مورد نظر را تقطیر کنیم اشکال یا خطری برای سلامتی دارد؟
بنده آبجویی که با شکر سفید تهیه کرده بودم رو به علت نداشتن گاز و خوش طعم نشدن مجبور به تقطیر شدم و از آن عرق خوش رنگ و خوش عطری به دست آوردم، چون شکر سفید رو تقطیر کردم مشکلی ندارد؟
ممنونم از پاسخگویی شما 🙏