عرق - ودکا

مرحله اول:

تخمیر خرما

برای تهیه هرگونه ودکا (آراک- عرق- آراخ) ابتدا نیاز به تهیه شراب از میوه تازه یا خشک یا شیره آن دارید ولی نیازی به گذشتن از کلیه مراحل تهیه شراب نظیر تخمیر نهایی (ثانوی) ، صاف کردن و بطری کردن نیست. مطالعه بخشهای قبلی در مورد تهیه شراب و همچنین عرق گیری را توصیه میکنم. بهترین ودکا از غلات تهیه میشود ولی مراحل تهیه آن قدری پیچیده تر از میوه های شیرین تازه یا خشک نظیر: انگور ، خرما ، سیب ، کشمش ، مویز و .... است.

یکی از بهترین و مطبوع ترین مشروبات الکلی ودکای خرماست. گیرائی خاصی دارد و بدون بو میباشد. در تمام فصول قابل تهیه و شاید ارزان تر از عرق کشمش است. قابل تهیه از شیره خرما یا خود خرما بوده و حتما لازم نیست از رطب یا خرمای درجه یک درست شود فقط میوه باید سالم و خرابی نداشته باشد. برای تهیه حدود 10 بطر عرق خرما (حجم محصول بستگی به مقدار شیرینی خرما دارد به جدول انتهورا مراجعه کنید ) نیاز به مواد اولیه زیر است. کار زیادی میبرد ولی به زحمت آن واقعاً میارزد. درجه الکلی بستگی به شیرینی خرما و پروسه تولید دارد. با خرمای معمولی و یکبار تقطیر میتوان ودکا با درجه الکلی حدود 40% را فراهم نمود.

مواد اولیه و ابزار لازم:

1- خرما 10 کیلو (اگر از شیره خرما استفاده میکنید نیاز به حدود 8 کیلو شیره خرما دارید. راجع به تهیه شراب از شیره یا آب میوه قبلا توضیح داده ام)

2- شکر یا عسل 2 قاشق غذاخوری (بهیچ عنوان بیش از این مقدار از شکر استفاده نکنید تهیه ودکا از شراب بدلیل تقطیر و الکل گیری ، با تهیه شراب معمولی قدری تفاوت دارد)

3- مخمر 5 گرم

4- بشکه درب دار پلاستیکی 100 لیتری (تخمیر خرما نیاز به حجم مکانی زیادی دارد باصطلاح زیاد "ری" میکند)

5- آب گرم 40 لیتر (لازم نیست آب جوش باشد)

6- طشت یا لگن پلاستیکی

7- پاروی چوبی برای همزدن

8- آب سنج برای تعیین میزان شیرینی موجود در مراحل مختلف

9- کیسه بزرگ از جنس متقال یا کرباس برای جدا کردن تفاله تخمیر شده

10- الکل سنج برای تعیین میزان الکل در محصول نهانی

11- شیشه تمیز و خشک شده با چوب پنبه یا تشتک، حداقل 5 عدد یا یک شیشه گالنی 10 لیتری

12- دفترچه یادداشت روزانه برای ثبت مراحل انجام شده یا مراجعه و ثبت در جدول انتهورا .

زمان تهیه: هر فصل از سال میباشد (البته تابستان گرم بهتر است) و از آنجا که تخمیر خرما خیلی سریع و حجم تخمیری آن خیلی زیاد است ، هر روز حداقل دو یا سه بار باید آنرا هم زد و زیر و رو نمود وگرنه خیلی زود حجم آن زیاد شده و ری کرده و از سر بشکه تخمیر لبریز میشود! خرما را به هیچ عنوان نشویید.

مرحله اول:

طرز تهیه شراب خرما

1- هسته و کلاهک سر خرما را با رعایت اصول بهداشتی ( تمیز بودن و کاربرد دستکش) جدا کنید و دور بریزید.

2- شکر یا عسل را در آب گرم ریخته و مخمر را اضافه کرده با قاشق هم زده تا کاملا حل شوند و بگذارید تا حدود نیم ساعت آرام در گوشه ای باشد تا مخمر فعال شود.

3- گوشت خرمای باقیمانده (خرمای بی هسته و کلاهک) را تا حد ممکن و فقط با فشار دست له کنید. راه آسان آنست که هر بار مقداری خرما را در طشت پلاستیکی تمیز ریخته ، قدری آب گرم اضافه کرده با ته دست به آهستگی خرما را در کناره یا کف طشت له کنید. هر بار خرمای حل شده را مستقیم در بشکه بریزید. له کردن خرما به عمل تخمیر کمک فراوانی کرده و طول مدت تخمیر را کاهش میدهد.

4- بشکه را به مکانی گرم منتقل کنید. (حمام ، گرمخانه و یا اطاق آفتاب رو مکان مناسبی است). فراموش نکنید تخمیر هرگونه ماده شیرین دارای بوی شدید تخمیر (اکسید کربن) است!

5- لیوان حاوی مخلوط شیرینی و مخمر را درون بشکه ریخته ، با پاروی چوبی هم بزنید تا با خرمای له شده ممزوج و مخلوط شود. باقیمانده آب گرم را درون بشکه ریخته و سپس با هم زن چوبی کاملا مخلوط کنید.

6- از آب سنج استفاده و میزان شیرینی را با ذکر تاریخ شروع و مقدار خرما و سایر اطلاعات و اعمال انجام شده یادداشت کنید. درب بشکه را ببندید. همزن چوبی را با آب جاری شسته و آویزان کنید.

خیلی آرام طبیعت کار خود را شروع میکند و از همان لحظه عمل تخمیر آغاز میشود.

7- روز دوم با همزن به بشکه حمله کنید و تا حدود 5 دقیقه آنرا همزده و زیر و رو کنید.

8- روز سوم اگر هوای محیط گرم و مناسب باشد بوی اکسید کربن (گاز متصاعد شده از فعل و انفعال تخمیری ، اکسید کربن) را حس خواهید کرد و اگر محیط گرم نباشد ممکن است تا روز چهارم یا پنجم بوی تخمیر را حس نکنید. به محض احساس بوی تخمیر ، عمل همزدن و زیر ورو کردن را به دو یا سه بار در روز افزایش دهید. تغییرات را با ذکر تاریخ یادداشت کنید. از روز سوم درب بشکه را خیلی سفت نکنید و همیشه روی بشکه را به پارچه ای تمیز بپوشانید که پشه یا هر عنصر ناخواسته به درون آن نفوذ نکند.

9- بین 15 تا 20 روز (دو تا سه هفته) بسته به گرمای محیط و میزان شیرینی خرما و تکرار همزدن متناوب بشکه را ادامه دهید. ، جوشش تخمیر در روزهای آخر ، آرام و آرامتر میشود. (یادداشت مراحل مختلف و مشاهدات روزانه فراموش نشود)

10- به محض آنکه در سطح بشکه جوشش تخمیری را مشاهده نکردید ، مرحله صاف کردن را شروع کنید. برای این منظور با کاسه یا پیمانه ای تمیز و پلاستیکی و در کنار بشکه ، لگن بزرگی قرار داده کیسه را درون لگن گذاشته و اقدام به ریختن ماده تخمیر شده که هنوز دارای تفاله خرما میباشد درون کیسه کنید. سر کیسه را با یکدست بگیرید و با دست دیگر کیسه را بپیچانید تا به مایع درون کیسه فشار آمده و مایع تخمیر شده از کیسه خارج شود. آنقدر بفشارید تا تمام مایع که رنگ قهوه ای روشنی دارد از تفاله جدا شود و درون لگن باقی بماند. نگذارید (دُرد )خرما از کیسه عبور کند. مایع بدست آمده همان مرحله اول تخمیر شراب (هرگونه شراب) است.

11- بشکه را کاملا تمیز بشویید و شراب خام را درون آن ریخته و بگذارید تا دو یا سه روز دیگر مرحله دوم تخمیر را بگذراند و آب سنج کمترین میزان شیرینی در شراب حاصل را نشان دهد. ساده تر اینکه تمام شیرینی تبدیل به الکل شود. شراب بدست آمده باید درجه 0.996-0.990 را نشان دهد (کاملترین شراب دبش). شراب بدست آمده حدود چهل لیتر است. درب بشکه کاملا مسدود باشد.

مرحله دوم:

لوازم عرقگیری:

الف- یک لوله مسی یا استیل با قطر داخلی 8 میلیمتر و طول حداقل 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم اتوموبیل یا تعمیر یخچال و رادیاتور). اگر خودتان وارد نیستید در همان محل میتوانند آنرا مارپیچ کنند.

ب- دو لوله پلاستیک شفاف (بیرنگ) با قطر داخلی 10 میلیمتر و طول حداقل حدود 150 سانتیمتر و 100 سانتیمتر (قابل تهیه از فروشگاه لوازم کامیون – لوله ایست فشار قوی که برای ترمز بادی بکار میرود).

پ- دیگ زودپز یا دیگ پخت با ارتفاع و ظرفیت حداقل ده لیتری با سوپاپ اطمینان قابل جدا شدن از دیگ که دارای درجه حرارت سنج باشد.

اگر صنعتگر مورد اعتمادی را سراغ دارید ساختن دیگ پخت آسان است و میتواند از جنس مس یا آلومینیوم ساخته شود. برای آشنایی بیشتر تصاویر مختلفی را خواهید دید که به طرز کار و عملکرد دیگ پخت کاملا آشنا شوید. این موضوع بسیار مهم است که از نحوه عملکرد این دیگ کاملا اطلاع داشته باشید. در ضمن برای تهیه سایر عرقیات مفرح نیز قابل استفاده است.

ت- الکل سنج و لوله آزمایش

ث- گیره نگهداری و مهار لوله پلاستیک

ج- منبع حرارت

چ- آب سرد روان

برای آگاهی بیشتر و آشنایی با ابزار و لوازم و روش های تعریق به زبان ساده تصویری به خمکده مراجعه کنید. تصاویر 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7

سعی کنید نقش و عملکرد و کاربرد ابزار تصویری را خوب بخاطر بسپارید.

مرحله سوم:

تقطیر:

قبل از هر اقدامی بیاد داشته باشید الکل ماده ایست فرار و سریع الاشتعال بخصوص اگر بصورت گاز باشد.

1- دیگ را تا سه چهارم حجم آن از شراب خام خرما پر کنید. به این تصویر مراجعه کنید.

2- درب دیگ را بسته و لوله پلاستیکی را روی زائده سوپاپ دیگ سوار کنید و آنرا کاملا آب بندی کنید که بخار از آن خارج نشود.

3- منبع حرارت (گاز بهترین است) را روشن کنید.

4- لوله 150 سانتیمتری پلاستیک را به سر لوله مسی یا استیل وصل کرده و لوله 100 سانتیمتری را نیز به انتهای لوله مارپیچ محکم کنید.

5- لوله مارپیچ را در سینک ظرفشویی قرار داده و راه خروج آب ظرفشویی را ببندید.

6- شیر آب را باز کنید تا لوله مارپیچ کاملا زیر آب بماند.

7- سر خروجی لوله پلاستیک را درون لیوانی تمیز وارد کرده و با گیره محکم کنید که دستتان آزاد باشد.

8- با دقت مواظب لوله پلاستیک باشید که پیچ خوردگی یا انسداد نداشته باشد و عمل عرقگیری با اشکال مواجه نشود.

9- مواظب درجه حرارت دیگ باشید و دایم آنرا کنترل کنید.

توجه: درجه حرارت نشان داده شده روی عقربه حرارت سنج نباید از حدود 65 درجه سانتیگراد تجاوز کند. با آنکه میدانیم الکل اتیلیک در حدود 79 درجه سانتیگراد تصعید میشود ولی بدلیل آنکه حرارت سنج دیگهای زودپز در محوطه خالی بالای دیگ قرار دارد و میله حساس (المنت حرارتی) داخل مایع در حال پخت نیست اختلاف زیادی با گرمای فضای خالی بالای دیگ پخت وجود خواهد داشت و همیشه گرمای درون مایع پخت حدود 10 درجه گرمتر از محفظه بالائی دیگ وجود خواهد داشت. در کارخانجات تهیه مشروبات الکلی و با وجود امکانات فراوان ابزاری ، درجه حرارت داخل مایع پخت را در حدود 70 درجه سانتیگراد نگه میدارند ولی درجه دوم که در مکان خالی از مایع بالای دیگ پخت قرار دارد درجه کمتری را نشان میدهد. اگر درجه حرارت بالا رود عرق (الکل) تولیدی همراه با تفاله مایع موجود در دیگ پخت خارج میشود و فیلترینگ الکل حاصل قدری مشکل است. اگر به چنین مشکلی برخوردید محصول ناخالص (الکل کدر) بدست آمده را با پخت بعدی مخلوط کنید و پخت را ادامه دهید. از طرف دیگر اگر با حرارت زیادتری الکل متصاعد شود طعم شیرینی بخصوصی را خواهد گرفت که خوش آیند ذائقه نیست.

10- پس از مدت کوتاهی (حدود 15 تا 20 دقیقه) بخار الکل (الکل تصعید شده از شراب) را در ابتدای لوله که به دیگ وصل شده خواهید دید. اگر ظرف این مدت بخار تصعیدی الکل مشاهده نشد و محصولی بدست نیامد کمی حرارت را زیاد کنید و حدود پنج دقیقه دیگر ادامه دهید و اگر بازهم نتیجه ای حاصل نشد کمی بیشتر حرارت را اضافه کنید تا سیلان الکل سرد شده را بدرون ظرف یا لیوان مشاهده کنید. با کمی تمرین میزان حرارت مطلوب را خواهید یافت. در این مرحله الکل حاصل به ظرف مربوطه به آهستگی و مداوم جاری میشود و نیازی به کم یا زیاد کردن حرارت نیست. عمل پختن شراب و نتیجه آن تصعید الکل تمیز و بدون ذرات معلق نیاز به قدری تمرین دارد و اگر حرارت زیاد و مشروب شما کدر شد آنرا به پخت بعدی اضافه کنید.

11- از این مرحله ودکای شما پس از مرحله سرد شدن و عبور لوله مارپیچ بصورت مدام و ریزش نازکی به درون لیوان میریزد.

12- به محض آنکه آب درون سینک ظرفشویی گرم شد ( حدود 40 درجه سانتیگراد یا با فرو کردن انگشت در آب احساس گرما نمودید) شیر آب سرد را باز کرده و زیرآب یا سیفون سینک را بکشید تا آب تعویض و خنک شود. دایم این مرحله را بمحض گرم شدن آب تکرار کنید.

13- با رعایت دایمی مرحله 9 و پس از قدری تحمل لوله آزمایش را از ودکای جاری شده پر کنید و درجه الکل را آزمایش نمایید.

14- در آغاز درجه آن حدود 55 درجه است (اگر کمتر بود نگران نباشید ، شیرینی خرما زیاد نبوده است) تنها اثر آنست که کمتر از میزان پیش بینی شده ، عرق تهیه میشود.

15- سر لوله را در شیشه گذاشته و بگذارید سیلان الکل ادامه یابد. (مرحله 9 را بیاد داشته باشید)

16- وقتی نیمی از شیشه پر شد از مرحله 12 پروسه را تکرار کنید.

17- زمانی که شیشه نیمه پر شد درجه الکل پروسه عرقگیری کاهش مییابد و تا زمانیکه الکل سنج درجه حدود 25 را نشان دهد ادامه دهید که تقریبا شیشه معمولی شما پر شده است.

18- گاز را خاموش کرده و بگذارید تا دیگ از جوشش بیافتد. در این مرحله دیگر از لوله مایعی خارج نمیشود

19- درب دیگ را با دقت باز کرده و با کمک دستگیره محتویات آنرا دور بریزید.

از مرحله 1 شروع کنید و آنقدر ادامه دهید تا شراب خام موجود در بشکه تمام شود.

اگر همه مراحل را درست عمل کرده باشید بیش از 5 بطر ودکای خرما با درجه الکلی حدود 40% دارید. همه شیشه ها را درون شیشه (جار) بزرگی ریخته تا دارای درجه الکلی مساوی شود. با کمک قیف و پیمانه مجددا شیشه ها را تا 5 سانتیمتری گلوی آن پر کرده درب آنرا با چوب پنبه یا تشتک محکم کنید. روی شیشه ها برچسب زده و با ذکر تاریخ مشروب خود را نامگذاری کنید.

با تبریک از این لحظه مشروب شما آماده مصرف است.

کلیه ظروف و لوله ها را کاملا شسته و تمیز و برای بار دیگر در محل تمیزی نگهداری کنید. به دفتر یادداشت خود هم سری بزنید و از این تجربه یاد کنید. به فرهنگ واژه ها برای درک لغات یاد شده مراجعه کنید.

یک خاطره:

اولین دستگاه عرق گیری را که خودم ساختم ، عبارت از دیگ مسی بزرگ و درب داری(کماجدان) بود. سوراخ کوچکی روی در آن نموده ، سر لوله ای مسی طولانی (حدود سه متر) را از آن عبور داده و آنرا با هویه لحیمکاری کردم. برای آب بندی کردن درب کماجدان نیز از خمیر نانوایی استفاده کردم! نه از دما سنج خبری بود و نه حتی از درجه سنجش الکل!

اینهم برگی از دفتر خاطراتم و اولین تولید کارخانجات معظم مشروب سازی ساقی خمار!!؟؟

دیروز جمعه کسی در خانه نبود ، دیگ را با مایع و تفاله تخمیر شده پر کردم. لوله مسی را با ناشیگری و با دست خالی مارپیچ کردم. با فشار آنرا داخل محفظه ظرفشویی (سینک) نموده و چون از سینک بیرون میپرید ، یک آجر روی درب دیگ و آجری هم روی لوله مارپیچ گذاشتم! سر دیگر لوله را توی یک بطری کوکاکولا کرده و شعله گاز را روشن کردم. تا مدتی اتفاقی نیافتاد و ناگهان صداهای عجیب و غریب از لوله و دیگ شنیدم و تا آمدم بخودم بجنبم شیشه از ماده ای که با فشار فراوان از لوله خارج میشد پر شد! بوی گند از یکطرف و صداهای تف کردن مداوم لوله مسی از یکطرف و افتادن شیشه بخاطر حرکت شدید لوله و بالاخره گیر گردن لوله مسی و بالا پریدن ناگهانی درب دیگ خمیر مالی شده از طرف دیگر و در نتیجه کثافت زدن به سرو هیکل خودم و تمامی آشپزخانه! دیگ سر رفت و گاز را هم خاموش نمود و بوی گاز هم قوز بالا قوز شد.

تجربه: قبل از روشن کردن گاز ، لگن ظرفشویی را آب کن! اولین درس اینکه عجله نکن چون محصول اول شکستن غرورم بود!

49 Comments:
Anonymous ناشناس said...
سلام
من هم میخواستم تشکر کنم و هم یک گله داشتم. بابا این عرق گیری که خودش یک مثنوی 70 من کاغذ است و اینطوری که معلوم است باید یک دوره چند ساله گذروند تا اولین گیلاس رو آدم بالا بزنه! البته شوخی کردم و میدانم تمام توضیحات برای آنست که جای سوالی باقی نمونه.
بهر حال متشکرم چون از دیروز دارم لوازم مورد نظر را تهیه میکنم. با تشکر مجدد
یه تازه کار مشتاق

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیز
خیلی وقت بود دنبال یک راهنما میگشتم تا اینکه وبلاگ شما را جزو نتیجه های گوگل دیدم ...

میخواستم در مورد عرق گیری از کشمش توضیح بدید به قول خودتان عرق مفرح ( بدون تخمیر اولیه )

مطمئنم راهی که شروع کرده اید برای خیلی ها سودمند است .
امیدوارم همه با خواندن وبلاگ شما از مسمومیت هایی که با خوردن مشروب های قاچاق ایجاد میشه رهایی پیدا کنند .

خسته نباشید.

Blogger انتهورا said...
با سلام به نویسنده ناشناس مورخه 1/09/06
از اینکه نوشته بودید مثنوی 70 من باید بگویم شرمنده هستم ولی چاره ای نیست. از آنجا که خودم را مسئول در مقابل نوشته و توصیه هایم میدانم گاه لازم است تو ضیحات بیش از اندازه داده شود که برای خواننده که اغلب تهیه کننده هم هست نقطه شک و شبهه ای باقی نماند. بهمین علت گاهی حتی تکرار یک موضوع هم لازم است. مسلما هر چه جلوتر برویم نیازی به این تکرار ها و در نتیجه اطاله کلام نیست. موفق باشید و صبور

Blogger انتهورا said...
با سلام به نویسنده ناشناس 2/9/06
دوست عزیز منظور من از عرق مفرح (مشروب غیر الکلی) همانگونه که توضیح داده ام عرقیاتی نظیر عرق بیدمشک و نسترن و گاوزبان و گلاب و غیره است. در مورد تهیه ودکا (مشروب الکلی)موضوع چیز دیگریست و از عرق خرما شروع کرده ام چون اگر همانگونه که توضیح داده ام عمل شود بهیچ عنوان تولید الکل سمی (الکل اتیلیک) نمیکند. که شامل تهیه ودکا از فقط گوشت خرماست بدون هسته و کلاهک آن . در مورد تهیه از کشمش و مویز در یکی دو هفته آینده پست خواهم کرد هم اکنون در حال تهیه آن و رعایت کلیه امکانات سالم و سلامت بودن الکل آن هستم. مسلما تهیه آن با ودکای خرما تفاوت هایی دارد. چون هر گونه که دقت شود حتما قدری الکل چوب (الکل اتیلیک) تولید خواهد نمود و این همان است که متاسفانه مایه مسمومیت های ساده یا خطرناک است و باید نوعی الکل آنرا از بین برد یا خنثی نمود. البته با ارزانترین امکانات و بهترین نتیجه ممکن. آرزوی موفقیت شما را دارم

Anonymous ناشناس said...
باز هم سلام به ساقی خمار

از اینکه به سرعت به پست ها جواب میدید ممنونم . با این روند منتظر دیدن اسم وبلاگتون در پر بیننده ترین وبلاگ ها هستیم و مطمئنا خواهد شد.

اولا اذعان میکنم که منظور شما را از عرق مفرح اشباه برداشت کرده بودم .

ولی به هر حال تهیه ودکا ( تهیه مشروب از شراب خرما یا ... ) بسیار مشکل تر از تهیه عرق ( مستقیما از خود کشمش ) است . و البته به همان نسبت ودکا - بسته به سلیقه - ودکا خوشخوراک تر است

بی صبرانه منتظر پست بعدی شما در مورد تهیه عرق کشمش هستم . هر چند که به قول شما امکان تولید الکل چوب در روند تهیه عرق بیشتر است ولی به هر حال با استفاده از تجربیات شما مطمئنا این اتفاق نخواهد افتاد .

هنگام گل و باده و یاران سرمست ...

باز هم خسته نباشید
نویسنده ناشناس !

Anonymous ناشناس said...
salam agha ya khanoom mohtaram,
man do soal daram,
1- alamate kamel shodane marahele takhmir chie?
2- mishe serke tabdil be sharab beshe ya be aks?
kheily mamnoon
Nazly

Blogger انتهورا said...
نازلی عزیز سلام
1- ساده ترین علامت تخمیر کامل فروکش کردن تمام تفاله ها و شفاف و آینه ای شدن سطح مایع درون بشکه است البته بشرطی که مواد اولیه شما هسته دار نباشد که در این صورت تمام هسته ها و فقط هسته ها در سطح شراب شناور خواهند بود و تفاله ها ته نشین میشوند
2- در حات طبیعی و محیط طبیعی نه و بله یعنی شراب تبدیل به سرکه میشود ولی سرکه تبدیل به شراب نمیشود
در مورد سرکه هم با آنکه جزء مشروبات نیست بعنوان اطلاع و جلوگیری از تبدیل شدن شراب به سرکه و علل آن مقاله ای خواهم نوشت. نکته بسیار بسیار مهم اینست که اگر شراب شما تبدیل به سرکه شد بهیچ عنوان از ظرفهای آن برای تهیه شراب استفاده نکنید چون در هر صورت محصول بعدی سرکه خواهد شد. موفق باشید

Anonymous ناشناس said...
سلام
برای تهیه عرق خرما از چه مخمری باید استفاده کرد؟
اگر بخواهم از عطاری ها یا نانوایی یا شیرینی پزی بگیرم اسمش چیه؟

Anonymous ناشناس said...
سلام
میخواستم بپرسم که عرق چه خرمایی بهتر هست؟
2- خرماهایی که در فصل گرما جمع آوری میشوند و در فصل زمستان استفاده میشوند و رنگی سیاه و چسبنده هستند برای این امر خوبند یا حتما باید خرمای رطب تازه باشد ؟

Anonymous ناشناس said...
سلام
متشکرم از سایت شما ای کاش میشد مشروب را آزاد میکردن تا کسی به مواد مخدر رو نیاره.مگر کار خیر چیه همین کاری که شما انجام میدید یاد میدید تا کسی بیمار و ناقص نشه . بهتره ما آستین بالا بزنیم سایت شما همه چیزرا آماده کرده یک همت کوچیک وبعد سلامتی و لذت .آقا من برای شما سلامتی آرزو میکنم بهترین نعمت خداوند

Anonymous ناشناس said...
از شما و کلیه دوستان شما که این سایت عالی را ساختن تشکر میکنم من همه سایت را با اجازه کپی کردم چون ممکنه سایت فریز یا فلیتر بشه من تا این سنی که دارم این همه اطلاعات در مورد مشروب یک جا ندیدم مهمتر به این کاملی ممنون .سوالی که داشتم اینه نوشته بودید هر چه سریع تر گاز کربن را خارج کنید به چه روش ما که درب ظرف را محکم بسته ایم مگر نباید محکم بست بستن درب به خاطر جلوگیری از ورود اکسیژن نیست برای تهیه عرق ؟ ؟ چون قدیم تر ما درب ظرف را سوراخ میکردیم به وسیله یک لوله کاز را وارد یک ظرف پر از آب می گذاشتیم (تهیه عرق از شکر)آیا این روش برای کشمش هم میشه.چون مطمئن نبودم سوال کردم آگر ناشیانه بود ببخشید من مدت زیادی درست نکردم. قربان شما خسرو

Anonymous ناشناس said...
انگه که مرا می زده بر خاک سپارید - زیر کفنم خمره ای از باده گذارید
تا در سفر دوزخ از آن باده بنوشم – بر خاک من از شاخه انگور بکارید (پرواز همای)
درود بر ساقی عزیز و سپاس فراوان از وبلاگ بسیار پر بار شما که علاوه بر جامع بودن ، کلامی شیوا و قلمی زیبا نیز دارد .
1- آیا برای نگهداری از شراب و ودکا می توان از بطری های پلاستکی نوشابه یا ماءالشهیر به علت اینکه به خوبی آب بندی می شود ، استفاده نمود یا مضر است ؟
2- برای موم کردن از چسب تفنگی که برای گل ساز استفاده می کنند می توان استفاده کرد یا نه ؟
3- برای تقطیر یک دستگاه تقطیر شیشه ای ( آزمایشگاهی ) با بالن شش لیتری گرفتم به قیمت نود هزار تومان آیا برای استفاده خانگی خوب است یا نه ؟
به امید دیدار شما بهفر

Anonymous ناشناس said...
من درعجبم كه مي فروشان
به زان مي كه فروشند چه خواهند خريد

با 20 سال تاخير سايت تان را يافتم اگر شراب خرمايم خوب شد بيشتر باهاتون تماس مي گيرم هرچند كه:
باده عارف از درون باده عام از برون...
چون "عام" هستم و خام باده مي نوشم...

Anonymous ناشناس said...
سلام جناب
اول از هر چیزی میخواستم خیلی خیلی از زحمتی که کشیدین ازتون تشکر کنم و هر وقت که عرق خرمای من آماده شد مطمئنا به سلامتی شما میخورمش.
فقط یه سوال داشتم اگر هرچی زودتر به من جواب بدین خیلی خیلی ازتون ممنون میشم. من حدود بیست کیلو خرما رو پاک کردم و طبق مراحل شما پیش رفتم.ولی آب کافی نریختم یعنی 80 لیتر ولی فردای اون روز که دیدم خیلی خرمام سفته بهش مقدار مانده رو آب اضافه کردم. الان 5 روز گذشته ولی خرمام اصلا پف نمیکنه !!! همونطور آبکیه. میشه بهم بگین چطوری باید عرقمو نجات بدم . خیلی ازتون ممنون میشم.
با تشکر فراوان از شما

Anonymous ناشناس said...
ساقیاامشب صدایت باصدایمسازنیست یا که من بسیار مستم یا که سازت سازنیست سلام با تشکر از وبلاگ خوبتون لطفآبهم بگین چطور عرق البالو تهیه کنم.مرسی

Anonymous ناشناس said...
سلام دوستان. مثله اینکه جناب ساقی دو سالی هست دیگه تشریف نمیارن سوالات ما هم که تمومی نذاره...
بار اول که عرق خرما درست کردم رنگش کدر بود کمی زرد که البته دلیلش حرارت زیاد موقع پخت بود ولی هرچه با حرارت کمتری سعی میکنم عرق بگیرم پنبه هم میذارم در دهانه شیشه خیلی کمک کرد به صاف شدن رنگ عرق بازم کمی رنگش کدر سفیده بوش هم کمی خاصه ولی کلا عرق مست کننده و بد طمعیه حالا نمیدونم از فیلتر زغالی استفده کنم بوش میره؟؟؟ کسی ازین فیلتر استفاده کرده؟
تو سایتهای خارجی سرچ کردم راههای مختلفی برای بهتر شدن مزه ی عرق بود
یکیش پارچ های تصفیه آب بریتا brita یا زیرو واتر zerowater که فیلتر کربن دارن.
طزیقه ی ساخت فیلتر زغالی یا فیلتر کربن که اگه تو یوتیوب سرچ کنید آموزش تصویریه ساخت فیلتر و همه ی اینهایی که گفتم هست:
http://www.youtube.com/watch?v=0a9EEkgd_6s

Anonymous ناشناس said...
درود بر شما
در صورت امکان طرز تهیه عرق از شکر را توضیح دهید.
با سپاس

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیز عرق شکر خطرناکه تو همین سایت هم بارها گفته شده از شکر عرق نگیرید.من خودم درست کردم زو چشمها تاثیر میذاره خوب نمیتونی ببینی این از علایمه الکل متیلیکه که خوب نیست...

لطفا اگه کسی پاسخ سوالم رو میدونه بگه.. من 40 لیتر شراب خرما درست کردم به منظور عرق گیری وقتی شرابو صاف کردم ته تفاله های بشکه بطور اتفاقی یه هسته دیدم.میخواستم بدونم منکه تو دیگ 6 لیتری عرق میگیرم (4.5 لیتر پرش میکنم) چقدر از سر تقطیر دور بریزم؟ یک ششم استکان کافیه؟ اگه دور نریزم با توجه به اون هسته چقدر میتونه خطرناک باشه؟

Blogger Unknown said...
سلام بهترین کشمش چه نو کشمشی است من واقعا گیج شدم یه جا میگه کشمش سبز قلمی یه جا میگه کشمش پلویی بدون هسته یه جا میگه مویز خواهشا منو راهنمایی کنید که دقیقا چه کشمشی بخرم ممنون
alireza1454@gmail.com

Anonymous ناشناس said...
سلام

من میخوام به مرحله عرق گیری وارد نشم و فقط از شرابش استفاده کنم آیا این شراب خوشمزه و خوردنی هست تا از امروز درست کنم؟

ممنون

Anonymous ناشناس said...
من کلا با هسته میریزم تو بشکه،شما درگیره یه دونه هسته ای ��
فک نکنم اصلا مشکلی باشه،من با هسته میگیرمو مصرف میکنم،چیزی هم نشده تاحالا شاید شانس آوردم نمیدونم ��

Anonymous ناشناس said...
من اصلا از مخمز استفاده نمبکنم نه برای کشمش نه برای خرما.. اصلا نمیدوم چرا انقد توصیه میکنی که مخمر بزنین :|

Anonymous ناشناس said...
ضمن عرض درود و خسته نباشید بسیار خواستم بدونم که میشه از شکر قهوه ای هم عرق گرفت و اگر شدنیه ممنون میشم توضیح بدید

Anonymous ناشناس said...
سلام من هیچوقت هسته های خرما رو جدا نمیکنم تا مرحله ی صاف کردن تا حالا هم که مشکلی پیش نیومده

Anonymous ناشناس said...
سلام برای اینکه این اتفاق نیوفته دیگ تقطیرت رو از نصف کمتر پر کن و روی چهرپایه ی مخصوص اجاق گاز بذار روی شعله ی کوچیک من همیشه این کارو میکنم درسته یه مقدار طول میکشه تا خروجی داشته باشی ولی محصولت عالی میشه. مثلا اگر از زودپز پنج لیتری استفاده میکنی با این روش حدود سه ساعت طول میکشه تا کل الکل گرفته بشه

Anonymous ناشناس said...
همون شراب البالو رو مراحلشو طی کن بعد شراب رو بریز تو زودپژو بگیر من امسال گرفتم عالی شد

Anonymous ناشناس said...
با تشکر از سایت خوبتون میخاسم بگم ک الان ب مدت یک ماهه بنده شیره خرما را طبق کارایی ک گفتید برای تهیه عرق انداختم ولی یک اینکه آبسنج هیچ عددی نشون نمیده دو اینکه نمیدونم چ زمانی باید شروع ب عرق گیری بکنم واقعا کلافه شدم لطفا راهنمایی کنید بوی تخمیر شدن میده ولی نمیدونم کی شروع کنم

Anonymous ناشناس said...
اب زیاد ریختی اب سنج وقتی اولین بار درست میکنی باید بالای 1050 باشه وگرنه هیچ

Blogger Unknown said...
سلام اقا همه توضیحاتتون عالیه
من چند وقت پیش شراب سیب زمینی انداختم و از شکر سفید استفاده کردم
هنگام عرقگیری حدود نیم لیوان اولیه رو هم دور ریختم
میخام بدونم مححصولم الکل متیلیک داخلش داره یا نه واقعا جرات نکردم بخورم هنوز😱
و

Blogger Unknown said...
سلام.اگه از شیره خرما استفاده کنیم به ازای هر کیلو شیره خرما چقد اب لازمه؟

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

Blogger Unknown said...
سلام خدمت ادمين عزيز وبلاگ خوب و مفيدي داريد . يه موردي رو عرض كنم الكل اتليك همون اتانول هستش كه مشكلي نداره اون الكل خطرناك متانول يا الكل متليك هستش كه از تخمير چوب و مواد الي به دست مياد كه هسته خرما ميگن خطرناكه به خاطر همينه.

Blogger Unknown said...
من خيلي سرچ كردم دنبالي يه روشي كه بتونم درصد متانول رو توي عرق اندازه بگيرم اما احتياج به ازمايشگاه و امكانات داره كه توي كارخونه هاي مشروب سازي استفاده ميكنن

Anonymous ناشناس said...
اگه متانول وارد بدنتون بشه به شدت عوارض مرگباري داره و اولين عارضه ش كوريه اما اتانول اثرات متانول رو توي كبد خنثي ميكنه تا حد زيادي ، يعني اينكه توي عرق شما متانول باشه و مصرف ميكني شايد باعث كوري نشه (به دليل وجود اتانل ) اما بعضي از عوارضش به بدن آسيب ميزنه. لطفا هسته خرما رو جدا كنين خطرناكه

Anonymous ناشناس said...
کانال تلگرامی ما..
R_antahoora@

Blogger Unknown said...
میشه شکر هم استفاده کرد و اگر نمیشه به چه دلیل؟

Anonymous ناشناس said...
با سلام و تشکر از صفحه انتهورا

برای تهیه عرق خرما میشود به جای خرما و یا شیره خرما از خمیر خرما استفاده نمود.
از لحاظ قیمتی بسیار به صرفه هست و نیازی به تمیز کردن و جدا کردن هسته نیست.
روش تهیه عرق خمیر خرما با خرما تفاوتی ندارد.

Blogger Unknown said...
اقا سلام و عرض ادب
یه سوالی دارم به نظر شما من برا عرق توت باید ماده تخمیر شده رو بجوشنم یا ابکش کنم و بعد ابش رو بجوشونم
تشکر ممنون

Blogger Unknown said...
سلام لطفا بگید برای مشکل ملتی عرق خرما چه باید کرد؟

Blogger Unknown said...
ماتی

Blogger Unknown said...
مشکل ماتی

Blogger Unknown said...
با سلام علت اینکه مخمر میده عرق و مایع لزج در عرق خرما نهایی میاد چیه لطفا جواب بدید

Blogger Unknown said...
سلام،عرقی که از زود پز من میاد بیرون رنگ مس داره،چرا اینطوریه،بعد از سوپاپ زود پز لوله مسی رو وصل کردم و عرقش رنگش زرده،البته بعد از مدتی رنگش میره،میخواستم راهنماییم کنید که چجوری صاف بگیرم؟

Blogger Unknown said...
با تشکر از استاد گرامی
سعی کنید بین زودپز و کندانسور از شلنگ سیلیکونی استفاده کنید و برای خروجی الکل از پنبه و ذغال کربن فعال رد کنید

Blogger Unknown said...
سلام دوست عزیز واقعا مطالب مفید و جالبی بود سعی میکنم ب فکر باشم سازنده باشم تا خریدار

Blogger Unknown said...
با دورد فراوان لطفا طرز تهیه عرق شیره برام بیان کنید باسپاس...

Blogger Unknown said...
یکم عسل بهش اضافه کردم سکته کرد میشه راهنماییم کنید

Anonymous ناشناس said...
تلگرام انتهورا:
R_ANTAHOORA@

Anonymous ناشناس said...
درود و سپاس فراوان بهترین راه. تصفیه رنگ وبومحصول تهیه یک متر لوله پولیکا6باگپ آن وخرید یک کیلوذغال اکتیو اروپایی است انتهای گپ رابامته ریزمثل آبکش سوراخ کرده از داخل پنبه بگزارید یک سرپولیکاجادهیدبعدذغال را داخل لوله بریزیدیک وجب کمترازسرلولهمحصول راازبالابریزید از پایین شفاف تحویل بگیرید قبل ازهربارمصرف ذغال رادهدقیقه بجوشانید تا10000لیترجواب میده