انتهورای تازه

با سلام به دوستان عزیز انتهورایی

زیبا صنمی ، تازه رخی ، چهره گشاده ، اقدام به انتشار وبلاگی نموده که نتیجه زحمات و تجربیات شخصی اوست و تهیه شراب را با ارزانترین ابزار و کمترین زحمت و روش و زبانی بسیار ساده و متفاوت منتشر نموده که حتی منهم آنرا میفهمم. همواره آرزو داشتم شخصی با علم تجربی وارد این دنیای مجازی شود و باری از دوش حقیر بردارد و مسئولیت سنگین آموزش را با ساده ترین زبان بیان کند.

از آنجا که آرزو بر جوانان عیب نیست ، دستی از غیب پیدا شد و آتش به همه عالم زد و به آرزو رسیدم. لذا از دوستان عزیز خواهش دارم سری به وبلاگ ایشان بزنید و آنرا بخوانید و پیامی در تشویق بر شهامت و تجربه عملی ایشان بگذارید که اجر دنیوی و صواب اخروی دارد.

همانطور که در پاسخ یکی از دوستان در مقاله قبل نوشتم ایشان بانوی انتهورا هستند و با آنکه ایشان را تا کنون زیارت نکرده ام ولی با قلم شیوای ایشان بتازگی آشنا شده ام.

برچسب‌ها:

9 Comments:
Anonymous ناشناس said...
درود.اکنون سه روز از له کردن و در بشکه ریختن انگور سیاه بدون شستن می گذردو هنوز مخمر اضاغه نکرده ام ولی تخمیر خیلی شدید می باشد.بطوری که درآستانه سر رفتن قرار گرفته(با اینکه20 سانتی متر خالی داشته).آیا باز به اضافه کردن مخمر احتیاج میباشد؟میتوان بدون مخمر،شکراضافه کرد؟در ضمن بشکه دیگری که تخمیر اولیه را طی کرده دارای مزه گس و بدون شیرینی میباشد،آیا می توانم فقط شکر اضافه کنم؟مخمر چه طور؟

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
با توضیحی که شما داده اید نه نیازی به اضافه کردن مخمر دارید و نه قند بیشتر. این همان روش کامل تهیه شراب شیراز بدون استفاده از مخمر و قند است.
شراب خام را کاملا هم بزنید و قفل هوا را نیز وصل کنید و روزانه حادقل یکبار آنرا با دقت همبزنید. توجه کنید همزن شما همیشه تمیز و خشک باشد.در مورد بشکه دوم از آنجا که اطلاعی در مورد مقدار شیرینی اولیه آن ندارم و فقط اشاره کرده اید مرحله اول تمام شده بستگی به نظر خودتان دارد . اگر در همان ابتدا میزان قند آنرا اندازه گرفته بودید و میزان بعد از تخمیر را نیز اندازه گرفته بودید قضاوت آسان بود
اگر صلاح میدانید اضافه کنید ولی بنظر من اگر انگور اولیه بحد کافی شیرین بوده اضلا نیازی نیست و قند اضافی فقط طعم آنرا شیرین میکند و قابل تبدیل شدن به الکل نیست.
موفق باشید
ساقی

Blogger Bonbon said...
سلام دوست عزیز
تمام بازار تهران را گشتم نتونستم آبمیوه گیر فشاری مناسب پیدا کنم "اسکرو " جای خاصی توی تهران برای اینجور وسائل میشناسد ؟ جلوی مسجد شاه دارند ولی مناسب این کار نیست
برای ظرف شیشه ای بزرگ هم همینطور متاسفانه چیزی پیدا نکردم که بدنه محلم و درب پیچی داشته باشد کدوم سمت باید دنبالش گشت .

Anonymous ناشناس said...
سلام و خسته نباشيد خدمت استادعزيز
حدود 2ماه هست كه شراب شاه توت رو با استفاده از راهنماي شما انداختم ازوقتي قفل هوارو روي دبه بستم 3 روز طول كشيدكه حبابهاي هوا از آن خارج شد و بعد يك هفته ديگه حباب خارج نشد يا اگر هم شده آنقدر كند بوده كه موفق به ديدنش نشدم طبق زمان بندي شما الان شرابم در حالتي هست كه بعد از آن بايد آنرا بطري كنم(ماه سوم)ولي مطمعن نيستم كه كارها درست پيش رفته باشه و واقعا موفق شده باشم درهنگام شروع و بعد از اضافه كردن عسل با آب سنج چگالي رواندازه گرفته بودم 1050 بود ولي الان جرات نمي كنم كه در دبه رو باز كنم و اندازه بگيرم ميترسم اگه به احتمال خيلي كم موفق به تهيه شراب شده باشم با اين كار كارا خراب بشه سوالم اينه كه آيا براي شراب شاه توت اين طبيعي كه فقط يك هفته اول به شدت قل بزنه ولي بعد از اون اينقدركندباشه كه حتي ديده نشه كه حباب خارج ميشه؟
و بعد ازاون اينكه چطور ميتونم بفهمم كه شراب شده يا نه فقط با آب سنج كافيه و يا ممكنه خراب شده باشه ولي آبسنج بازمثلا 966 رو نشون بده واينكه الان اگه درش رو بازكنم و نمون هبرداريكنم كه ميزان الكل و چگالي رواندازه بگيرم آيا شراب خراب ميشه؟و اينكه ممكنه دليل كمبود حباب ها اين باشه كه من در يك دبه 10 ليتري 7 ليترمايع دارم؟
ببخشيد خيلي زيادشد سوالام :p
موفق باشيد

Anonymous ناشناس said...
ببخشيد يك سوال ديگر هم داشتم من بعداز جدا كردن شاه توت هاي سالم آبي كه درته سطل مانده بود و احتمالامخلوتي ازاب شاهتوت و آب است راجوشاندم ودر يك بطري پلاستيكي ريختم و گذاشتم توي فريزر(-18 )كاملا يخ زدااند دو ماه ويك هفته ميشود آيا صلاح ميدانيدكه آنرادرشراب انگور بكار ببرم
متشكرم

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز امید
متاسفم که در این وبلاگ بردن نام فروشنده و یا آدرس دقیق فروشگاه صحیح نیست و مایه دردسر فروشنده.
سری به آبمیوه فروشیها بزنید که راهنمای خوبی در این مورد هستند و اگر موفق نشدید هنوز ناصرخسرو و چراغ گاز و میدان شوش هم هست
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
همه کار شما صحیح و از روی برنامه ریزی بوده و هیچگونه اشکالی هم در نتیجه کار شما دیده نمیشود. آنچه شما نوشته اید همان است که طبیعت در ندادش گذاشته شده و در مورد تخمیر شراب انجام میدهد و هیچگونه واقعه غیر طبیعی نیز در مشاهدات شما دیده نمیشود. یکبار دیگر با آب سنج میزان قند موجود را آزمایش کنید که از روی آن میتوانید میزان تقریبی الکل موجود در شراب را اندازه بگیرید.
همانگونه که نوشته اید شراب شما باید آمادگی شیشه شدن را داشته باشد و هم اکنون باید کاملا چهره خود را در سطح شراب و درست مانند آینه ببینید که این نشانه رسوب شراب نیز هست. ولی در هر صورت شراب شما آماده سیفون و تصفیه شدن و انتقال به بشکه تمیز جدید است.
اگر در حین تصفیه کردن مشاهده کردید که شراب کاملا شفاف است مستفیما آنرا به شیشه منتقل کنید ولی اگر هنوز کدر و یا قدری غیر شفاف است ، مرحله دوم تخمیر را ادامه دهید که در حقیقت دوران آرامش و آمیزه شراب شماست. مشکلی در 7 لیتری یا 10 لیتر بودن گنجایش بشکه شما نیز نیست.
آنچه شما در فریزر گذاشته اید همان دّرد شراب و یا مخمر زنده است البته اگر صحیح عمل شده باشد بهترین مخمر طبیعی (منهای رنگ آن) برای تهیه شراب بعدی است.
موفقیت شما را تبریک میگویم.
سافی

Anonymous ناشناس said...
ممنون از پاسخ شما خيلي خوش حال شدم دوستت دارررررمممم

Blogger Unknown said...
باسلام فقط ازشراب خام می توان عرق گرفت
یا از شراب جا افتاده