عرق انیسون

الکل حلال بسیار قوی و جذب کننده انواع استرها و آلدئید هاست و بو و طعم هر ماده معطر یا رنگی را بخود جذب مینماید. بهمین جهت است که در ساخت تمام عطریات خوشبو بعنوان کاتالیزر عمل نموده و چون الکل در مجاورت هوا زود بخار شده (میپرد) رایحه آن عطر خود را با خود در فضای اطراف پخش میکند.

در کارخانجات عطر سازی از الکل خالص 99.99% کاملا فیلتر شده استفاده نموده و عصاره مورد نظر را در آن حل و سپس در شیشه مناسب بسته بندی و به بازار عرضه میکنند.

در صنایع مشروب سازی از این خاصیت برای متنوع کردن مشروب ، خوش خوراک کردن و جذب مصرف کننده استفاده میکنند و عصاره های شیمیایی یا طبیعی به الکل با درجه بالا اضافه نموده و یا در هنگام تعریق گاز الکل خروجی را از تونلی که حاوی آن ماده معطر است عبور داده و محصولات متنوعی تولید و به فروش میرسد.

در مشروب سازی و بخصوص در طعم و مزه دادن به مشروبات از مواد مختلف استفاده میکنند و میزان مصرف در هر بچ معمولا با طبع و سلیقه مصرف کننده مطابقت دارد.

ودکا انیسون (راکی)

انیسون از گیاهان بسیار معطر و مصارف خوراکی و دارویی زیادی دارد. دارای تنوع بسیار و بیش از 600 نوع آن در سراسر جهان شناخته شده است. همچنین از برگ این گیاه یا دانه آن برای طعم و بو دادن به ودکا (عرق) نیز استفاده میشود. ماده اصلی در انیسون Anethole میباشد که در الکل حل شده و با اضافه شدن آب ، رنگ مشروب را شیری رنگ میکند.

روش تهیه در خانه ساده و نیاز به ابزار زیادی ندارد.

اگر از دانه یا تخم گیاه استفاده میکنید مقدار آنرا از این جدول پیدا کرده و فقط کمی در ماهیتابه حرارت دهید تا قدری برشته شود (نگذارید بسوزد) و عصاره یا روغن آن تحریک شده و سپس آنرا در کیسه چای (چای پاکتی) که قبلا با دقت سر آن باز شده و محتویات آن خارج شده است وارد و سر آنرا با نخ ظریف مثلا نخ ماهیگیری نازک محکم بسته و آنرا درون ظرف یا شیشه حاوی مشروب بیاندازید به طوری که سر آزاد نخ بیرون از شیشه و کیسه در میان شیشه معلق و خارج کردن آن آسان باشد. سپس همان طور که سر نخ بیرون است درب شیشه را محکم نموده و آنرا تا مدت سه تا پنج روز در محلی گرم قرار میدهیم. پس از مدت میتوان بو و طعم ودکا را آزمایش نمود و اگر لازم بود همین عمل را تکرار نمو تا به طعم و مزه مطلوب برسد ولی معمولا همان یکبار کافیست. باید توجه داشت هرچه درجه و در صد الکل در مشروب بالاتر (عرق دو آتشه )باشد طعم گیری سریعتر انجام میشود و هر چه در صد الکل پائین باشد زمان زیادتری برای جذب استرهای موجود لازم است. در ترکیه و یونان این مشروب را تولید و به بازار عرضه میکنند. از آنجا که درجه الکلی این مشروب بالاست باید آنرا با آب مخلوط نمود که معمولا رنگ مشروب با اضافه شدن آب به سفید شیری میگراید.

نوع دیگری نیز بنام ودکا رازیانه ساخته میشود که آنهم طرفدارانی دارد و روش کار نیز مانند تهیه ودکا انیسون (راکی) است.

عرق رشکک

در سالهای گذشته هموطنان کلیمی مشروبی را در شیراز تهیه میکردند که از آمیزه گیاهی خودرو بنام رشکک (این گیاه از خانواده شوید و برگهای آن نیز سوزنی و شبیه شوید است ولی دارای طعمی تند بین شوید و رازیانه میباشد) که در اطراف مرودشت روئیده و در اواخر بهار بدست میآمد ، استفاده میکردند. عرق رشکک بخاطر طعم و بوی مشخص آن طرفداران زیادی نیز داشت با گذشت ایام مصرف آن کاهش ولی هنوز هم مقدار کمی تولید میشود که مصرف خانگی دارد. روش تهیه آن ساده و یکی دو شاخه رشکک را در شیشه عرق معمولی خانگی (40%) داخل کرده و سر آنرا میبستند. پس از دو ماه رنگ سبز گیاه بهمراه طعم تند رشکک باعث میشد مزه و رنگ مشروب را کاملا عوض کند و بدترین طعم مشروب را خوش طعم و خوشرنگ و خوش خوراک نماید.

برای آمیزه کردن برگ معطر گیاهان در مشروب باید گیاه تازه و تمام ساقه را (به نسبت سلیقه) درون شیشه کرده ، درب آنرا بسته و حداقل سه تا چهار ماه در شیشه و در محیطی گرم بماند تا تمام عصاره گیاه در الکل حل شود. اگر از گیاه خشک استفاده میکنید بهتر است از کیسه چای پاکتی استفاده شود و یا در موقع مصرف مشروب را از صافی بگذرانیدو سپس وارد لیوان کنید.

رنگ طبیعی یا مصنوعی دادن به مشروبات الکلی (لیکورها) معمولا در کارخانجات با اضافه کردن عصاره شیمیایی انجام شده و سپس مشروب فیلتر میشود ولی باز هم امکان آن در خانه هست و برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه استفاده و تنوع گیاهان و دانه های معطر و رنگی ، به مقاله آمیزه یا خواباندن مشروب مراجعه کنید.

مشروبات ساخته شده در کشورهای مختلف که از انواع انیسون و گاهی با همراهی گیاهان معطر دیگر تهیه میشود فراوان بوده و بعضی از آنها بشرح زیر است.

Jaegermeister - لیکور تهیه شده در آلمان درجه الکلی 35%

Anis - لیکور تهیه شده در اسپانیا و بعضی کشورهای آمریکای لاتین با درجه الکلی 40%

Anisette - لیکور تهیه شده از انیسون در پرتقال ، مکزیک و فرانسه با درجه الکلی 24% تا 40%

Sambuca - لیکور تهیه شده در ایتالیا با درجه الکلی 38% تا 42%

Raki - مشروب تهیه شده در ترکیه درجه الکلی حدود 70%

Ouzo - مشروب تهیه شده در یونان با درجه الکلی 40% تا 75%

Arak - مشروب تهیه شده در اسرائیل درجه الکلی 75%

Absinthe - مشروب تهیه شده در سویس درجه الکلی 45% تا 75%

برای تهیه کوکتل " سبز پریان Green fairy" از آبسینته روی نام آن کلیک کنید و یا به این تصویر مراجعه کنید.

برچسب‌ها: ,

65 Comments:
Anonymous ناشناس said...
بابا ساقی جان واقعا ممنونم
امروز با کلی افاده انتهورا رو باز کردم و به دوستی که کنارم بود گفتم این مقاله رو می بینی من پیشنهادش رو دادم!!!
این مقاله نه تنها راه بهتر کردن مشروبات رو به یاد داد بلکه یه چیزهایی هم در مورد عطر فهمیدم.
در ضمن بعد یک ماه و نیم دیگه تیجه مشروب هندونه رو بهتون میگم.
موفق باشید

Anonymous ناشناس said...
salam be shoma saghiye gerami man bazam mozahemetoon shodam ba soalate ziad,mikhastam beporsam vase 4litr sharabe angoor be ravashe shiraz chandta ghorse mokhamer sharab bayad ezaf konam aya mokhamere kick behtar nist?az on chaND ghashogh bayad faal konam va be angoor ezaf konam?man to abjo ke rikhtam kheli bad rango kederesh kard,hamintor cheghad asal?man ba chandta saghi sohbat kardam goftan ghofle hava ham lazem nist nazare shoma chiye?mikhastam inam bedoonam va in ke sharabe angoor ke kam mazeye gas begire bayad chikar konam?man ehsane 17 sale hastam va mozo ro behesh goftam moafeghat kard ke to khooneye khodesh dorost konim dar javabe shoma arz konam ke man hodoodan 30 bar bishtar mashroob nakhordam bishtar vase honar mikham in karo yad begiram va alagheye shadidi ham daram be in kar,tashakor mikonam vase maghaleye ghofle havaye ebtekari vaghean alio amoozande bood age mishe maghaleye sharab ba ab mive ham montasher konid man bi sabrane montazere in maghale hastam ba tashakor hamishe khosh bashid bye

Anonymous ناشناس said...
در بیشتر کشورهای اروپایی و امریکایی اجازه مشروب خوردن به افراد زیر 18 سال نمی دن :دی

Anonymous ناشناس said...
سلام به ساقی عزیز...ساقی جان تصویر مربوط به جدول آمیزه با گیاهان اصلا قابل خواندن نیست.اگر می شه یا با کیفیت بهتر و یا با فرمت دیگری مثل ورد یا اکسل در سایت قرار دهید...ممنون

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقي مهربان
براي شما نوشته بودم جو در شراب خورشيد به چه كار ميآد ؟كه خوانا نبود منت دارم اگر توضيح دهيد.
بدانيد كه ارادتمندم و شاكر.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز سیاوش
همه دوستان عزیز من هستند و حقیر مسئول در برابر همه آنها. بخصوص شما که رویتان را نمیشود زمین گذاشت.
منتظر نتیجه دست پختتان هستم.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز احسان
اولا خواهش میکنم به فارسی بنویسید که همه قادر به خواندن آن باشند و هم حقیر جانم بالا نیاید که تلفظ و معنی لغات را درک کنم و احتمالا پاسخ غلطی ندهم. بخصوص وقتی جندین سوال را همزمان میکنید که زمان بسیار طولانی برای فهمیدن و پاسخ دادن به آن لازم است.
حقیر همیشه پاسخگوی سوالات معقول و سنجیده دوستان هستم. مخمر کیک اثر بهتری برای تخمیر نسبت به ساید مخمرها دارد و علت نیز نزدیک بودن ترکیبات آن با مخمر معمولی شراب است.
برای 4 لیتر نیاز به 4 تا 5 گرم مخمر دارید. اگر قرص حقیقی مخمر آبجو مصرف میکنید بهتر است قبلا آب انگور گرفته شود زیرا مخمر آبجو توانایی زیادی ندارد و بازای هر لیتر نیاز به حداقل یک قرص دارید. برای فعال کردن مخمر میزان قند لازم حداکثر دو قاشق شکر یا عسل میباشد و میتوانید از آب خالص یا اب همان میوه (در اینجا انگور) استفاده کنید.
بهتر نیست دو شراب همزمان بیاندازید و یکی را قفل هوا و دیگری را بدون آن استفاده کنید تا خود نتیجه عملی کار را ببینید و البته برای حقیر و اطلاع سایرین نیز مسئله را روشن کنید. تجربه در شرابسازی بزرگترین عامل موفقیت است.
در مورد گازگیری شراب بهتر است مقاله آمیزه را بخوانید تا متوجه شوید چون داستان طولانی است.
دوست عزیز فراموش نکنید نوشیدن مشروب علامت بزرگی و جلال و جبروت شخص نیست. مشروب را برای لذت بردن و آرامش و یا استفاده طبی آن آنهم بمقدار استاندارد مصرف میکنند.
در مورد تهیه شراب از آب میوه متاسفم زیرا بدون داشتن ابزار لازم تهیه آن شانسی و تازه مغلوم نیست میزان الکل تولیدی چقدر خواهد بود و از طرفی قادر به معرفی مارکهای تجاری مطمئن در این وبلاگ نیز نیستم چون این وبلاگ تجاری نیست و فقط جنبه اطلاعاتی و آموزشی و آگاهی دهنده دارد ولی اگر نام تجاری برده شد مایه دردسر من است. فراموش نکنید تجربه مادر موفقیت است.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
سپاس از تذکر بیطرفانه شما. در این مورد واقعا حق با شماست و قوانین مدنی بعضی از کشورها حتی 22 سالگی را سن قانونی خرید یا مصرف مشروب میداند. از نظر روانی متاسفانه نمیتوان محدودیت سنی برای ورود به سایت بزرگسالان را اجرا نمود و اگر چنین شود افراد جوان بیشتر ترغیب میشوند که بدانند آنسوی دیوار چه خبر است.
آنها که آگاهی فرهنگی و اجتماعی دارند باید کلاه خود را قاضی کنند و تشخیص خوب و بد را خودشان بدهند و روانشناسان تجربی ثابت کرده اند بگیر و ببند نتیجه بدتری دارد تا آزاد بودن سیل اطلاعات چه خوب یا چه بد آن. متاسفانه جسم نوجوان کوچک است و روح بزرگ و بعضی تصور میکنند ادای مسن تر ها را درآوردن (غلط یا درست) آنها را برگ نشان میدهد.
ممنون از لطف شما.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز بهروز
اگر روی تصویر کلیک کنید بزرگ میشود و کاملا قابل رویت ولی بچشم سعی میکنم هم آنرا بهروز و هم فرمت آنرا تغییر دهم.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
در تهیه بعضی از شرابها موادی استفاده میشود که منظور استفاده از طعم و یا رنگ آنست. در تهیه شراب خورشید ، جو هم تغییر طعم و رنگ میدهد و هم به تخمیر شراب کمک میکند.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام بر ساقی عزیز.بهروز هستم.
عزیز حق با شما بود ، روی تصویر که کلیک کردم واضح و قابل خواندن شد.خیلی ممنون
پاینده باشی

Blogger mohsen said...
با سلام و عرض ادب
استاد آيا شراب موز احتياج به هم زدن دارد؟

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقی مهربانم
جوشیدن جو با پوست به مدت ده دقیقه به نظر نتیجه بخش نباشد که اگر یک ساعت هم بجوشد آخ نخواهد گفت . آیا منظورتان در شراب خورشید بلغور جو یا جو ی پوست کنده نبوده که با این زمان کوتاه حداقل قدری از نشاسته ان خارج میشود؟
ساقی بدانید همیشه پایان کامنت ها در به در جمله ای میشوم که نشان از علاقه ی من به پیر اینترنتیم باشد.متشکرم

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت دوست عزیز

چند سوال از شما داشتم و ممنون میشوم که جواب بدهید:
1-اگر میشود در رابطه با شراب دردی توضیح بدهید.
2-شرابها را تا چه مدت میتوان نگهداری کرد و آیا در سیفون کردن میشوداز بطری سفید استفاده کرد؟
3- در تهیه جینجر ایل آیا میتوان از زنجبیل خشک استقاده کرد؟

ممنون از لطف شما

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محسن
معمولا شرابهای مایع نیازی به همزدن ندارند بلکه گاهی بشکه را حرکتی دورانی میدهند تا گازهایی که احتمالا به بدنه بشکه چسبیده آزاد و رها شود. شاید این یکی از حسن های شراب بدون تفاله باشد که نیاز زیادی به کنترل دلیمی و یا باز کردن درب بشکه تخمیر را ندارد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
ا
ر لطف کنید و همان مقدار جو را در آب خالی و با همان شرایط بجوشانید متوجه اختلاف رنگ و طعم خواهید شد.
اگر به مقاله زیر مراجعه کنید متوجه میشوید که بلغور هم میتوان استفاده نمود.
http://meysara.blogspot.com/2008/01/blog-post_02.html
از لطف شما بسیار ممنونم و آرزوی بهترین ها را برایتان دارم.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
در مورد سوال اول به مقاله زیر پاسخ دوم رجوع کنید
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
در مورد سوال دوم به همان مقاله پاسخ ششم رجوع کنید
در مورد سوال سوم میتوان از پودر حشک زبجبیل استفاده کرد ولی مشکل بعدی آنست که رسوبات باقیمانده را به سختی میتوان از چینجرایل خارج نمود ولی نمونه رنده شده آن را براحتی میتوان صاف کرد. اگر مایلید از پودر آن استفاده کنید کافیست مقدار مصرف زنجبیل را در دستورالعمل نصف کنید.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام و خسته نباشيد.

استاد اگه بخواهيم از انگور جاي كشمش استفاده كنيم (در تمامي شرابهايي كه از كشمش استفاده شده) دستور چيست؟
استباط من از مقالات اين شد: دو و نيم برابر مقدار كشمش مورد نياز.
اگر اشتباه است مقدار درست را بفرماييد.

موفق باشيد

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ع
مشکل بزرگ در دادن مقدار صحیح (در صد) از آنجا سرچشمه میگیرد که هر کشمشی درجه رطوبت آن با دیگری متفاوت است ولی بطور کلی وزن کشمش را با انگور به نسبت 2.5 برابر تا حداکثر سه برابر محاسبه میکنند. در عمل هم همین مقدار قند اختلاف بین کشکش و خود انگور است یعنی به اینطور میتوان نتیجه گرفت که کشمش انگوریست که حداکثر دو سوم رطوبت خود را از دست داده است.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت دوست عزیز
چند سوال از خدمت شما داشتم:
1-آیا وجود چوب در شراب و یا عرق باعث کوری میشود؟
2-در مخمرها آیا میشود از مخمر شراب انگور در شرابهای دیگر استفاده نمود مثلا در شراب هندوانه؟
3-برای تقویت مخمد به چه مقدار ار قرصهای ویتامبن استفاده کنیم؟

با تشکر فراوان

Anonymous ناشناس said...
با سلام

در تهیه شرابها اگر میشود بگوئید نسبت شکر به عسل چگونه است؟
و کدام بهتر است؟

با تشکر فراوان

Anonymous ناشناس said...
با سلام
آیا به جای آب چشمه میتوان از آب معدنی استفاده کرد؟

با تشکر فراوان

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محمد جواد
وجود چوب در شراب مقدار بسیار جزئی الکل متیلیک میسازد و برای اطلاعات بیشتر لطف کرده به مقاله زیر مراجعه کنید.
http://meysara1.blogspot.com/2007/09/blog-post.html
در مورد مخمر ها و مواد تقویتی لطف کرده به مقاله زیر سوال اول مراجعه کنید.
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
معمولا نسبت مقدار شکر به عسل را به نسبت عددی 2 واحد عسل به سه واحد شکر محاسبه میکنند. البته دلیل تقریبی هم بخاطر انواع عسل است و همانگونه که میدانید تعدادی بسیار غلیظ و تعدادی رقیق تر هستند.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
آب چشمه و آب معدنی (البته بدون گاز) تقریبا یک کار را میکند تنها تفاوت آنست که آب چشمه دارای هیچگونه مواد شیمیایی نیست ولی امکان اضافه کردن مواد شیمیایی به شیشه های آب معدنی هست ولی رویهمرفته بهتر از آب لوله کشی است.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
مثل میشه بی نقص و عالی

Anonymous ناشناس said...
سلام خوبی من آرش 17 ساله از شیراز عرق خوب میخوام عرق رشکک یا هر چیز دیگه اگه میشه با من تماس بگیرید ممنون میشم 09178196711یا09177072214
لطفا شمتره دوستت رو به من بده با من تماس بگیر

Anonymous ناشناس said...
سلام من آرشم میخواستم بگم من عرق خوب میخوام از شیراز هستم اگه میشه یه اس ام اس به این شماره بدید تا با شما صحبت کنم 09178196711

Blogger mohsen said...
آقاي آرش اينجا يك وبلاگ كاملا آموزشي است و جائي براي اين جور مسائل كه شما به دنبال آن مي گرديد وجود ندارد خيلي دوستانه از شما خواهش مي كنم كه نظم و انضباط اين محيط علمي را بر هم نزنيد و ديگر اين مسائل را تكرار نكنيد. ( پيشاپيش از ساقي عذر خواهي مي كنم.)

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت دوستان عزیز
ساقی جان الکل سنج رو فرو کردم تو الکل اتیلیک داروخانه اونقدر منتظر موندم که داشت خوابم میبرد!
منکه نفهمیدم چطور ممکنه روی یه کاغذ توی شیشه میزان الکل نشان داده بشه!
شاید من طرز کارش رو نمی دونم.
احسان جان لازم دیدم که یه چیزهایی رو به عنوان یکی که 2 سال ازت بزرگتره بگم.
البته ما خاک زیر پاتیم شما 17 ساله 30 بار عرق خوردین من از 18 سالگی شروع کردم و تا حالا 11 بار خوردم که درست یه سال میگذره!
میدونی اگه الکلی بشه باید درس و مشق و زندگی و خونواده رو بیخیال بشی!
من میانگین بزنیم میشه ماهی 1 بار.
اثرات این ماهی یه بار خوردن تا حالا ساده تریناش گوشه گیری و افسردگی و گیجی بوده!
اما تلاش کردم که وقتی می خورم و منگ میشم خودمو کنترل کنم.
اولش رو با شراب خوردن شروع کردم وقتی که رفتیم کوهنوردی یه مردی از کرج بغلمون چادر زده بود و اون داشت شراب می خورد. به من که تعارف کرد نتونستم نه بگم واسه من هم ریخت. واقعا عجب چیزی بود تلخی شیرینی داشت!!!
وقتی برگشتم نتونستم مثل اون شراب بندازم و ترجیح دادم که قوطی ویسکی بخرم. پولشم که اون وقتا 3 تومن بود بزور جور می کردم الان هم 5 تومن شده به سلامتی شما! فکرشو که می کنم می بینم ارزشی نداره واسه همینم یه مدتی بیخیال خوردن شدم یعنی می خوام خود بگیرم!
از من میشنوی به همون شراب 10 درصدی قانع باش و سراغ ویسکی و ودکا و بدتر عرق سگی نرو

ساقی جان یه سوال ازتون داشتم می خواستم ببینم شما اصلیتتون کجاییه؟
تو یه مقاله ای نوشته بودید (آراخ-عرق-آراک)
اولی و سومی تلفظ ترکی هستند.
یا شما قشقایی هستید یا ...

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز سیاوش
منظور شما را از الکل سنج کاغذی نفهمیدم. شاید منظور شما پتانسیل هیدرژن سنج (PH Meter) است که با الکل سنج (Alcohol Meter) دو ابزار سنجش کاملا متفاوت و با کاری جداگانه هستند.
http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_4145.html
http://khomkadeh.blogspot.com/2006/09/ph-meter.html
ولی اگر از الکل سنج استفاده کرده اید لطف کنید به مقاله زیر رجوع کنید تا از طرز کار و روش کاربرد آن مطلع شوید.
http://meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_426.html
آمدیم بر سر محل تولد حقیر: من متولد و بزرگ شده شیراز و هم اکنون نیز در استرالیا خانه گزیده ام و در ضمن لغات بکاربرده شده آراخ و آراک هر دو روسی هستند و عرق لغتی عربی ولی در فارسی به دو معنی بکار میرود و کاملا جدا از هم هستند. البته روسها همین عرق را به زبان روس سفید بوتکا یا ودکا نیز مینامند و مشروب ملی روسیه نیز هست. در ضمن دو لغت فوق در ترکی و یونانی و همجنین در بعضی کشورهای اروپای شرقی بهمان معنی بکار میرود.
موفق باشید.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با درود بر استاد گرانمایه

استاد، بالاخره با کمک و راهنمایی شما توانستم "رشکک" را پیدا کرده و بخرم.
البته با نام "زرنگه" یا "زرین گیاه".

در جدول آمیزه با گیاهان (http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_9697.html) مقدار استفاده برای رشکک در پنج لیتر مشروب 100 گرم به صورت تازه آورده شده است.
سئوال من این است که برای خشک شده آن چقدر باید در 5 لیتر مشروب ریخت؟

با سپاس
علی ت.

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقی مهربان
عزم کردم در منزل مالت تهیه کنم برای خشک کردن اولیه و تولید مالت کمرنگ فراهم کردن فر گازی با دمای چهل برام مقدور نیست به جای آن میتونم از فر برقی که کمترین دما ش شصت درجه است استفاده کنم البته با احتساب کاهش رطوبتی که از مقاه ی شما یاد گرفتم میدونم که زمان کمتری لازم است
بزرگواری شماست که توضیح میدهید.

Anonymous ناشناس said...
با درود

ساقی عزیز شراب انبه ای طبق دستورالعمل شما انداختیم فقط به جای لیمو ترش مقدار یک قاشق غذاخوری آب لیموی آماده (شیشه ای ) درون شراب ریختم بعد که روی جلد شیدشه را دیدم ترکیبات را آبلیمو و سدیم نوشته بود آیا به خاطر و جود سدیم مشکلی برای شرابم پیش می آید؟ لازم به ذکر است که مقدار شراب من 15 لیتر است

دمت گرم و سرت خوش باد جاوید

Anonymous ناشناس said...
با درودی دوباره

استاد، دیشب در موقع ساخت شراب خورشید پس از اینکه همه زردآلوها را ریز کردم ، متوجه شدم که خرماها حشره زده، و همه را دور ریختم و چون دیر وقت بود دیگر نتوانستم خرمای سالم بخرم.
بنابراین تمام زردآلوها را داخل ظرفی دربسته در یخچال گذاشتم.

1- آیا ماندن زردآلوها در یخچال برای یکی دو روز آینده اشکالی برای شراب ایجاد نمیکند؟

2- آیا میشود به جای خرما از شیرۀ آن استفاده کرد؟ (در شراب خورشید)

قبلا از راهنمایی شما سپاسگذارم.
علی ت.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز علی ت.
از پشتکار و موشکافی شما در اطلاع رسانی و بهبودی این وبلاگ بسیار ممنون هستم. با داشتن دوستانی مثل شماست که این وبلاگ میتواند در سطح گسترده تری بکار خود ادامه دهد. محبت شما در فراهم نمودن مقالات این وبلاگ بصورت کتابچه ای که قابل استفاده عمومی نیز هست سپاسگزارم.
در مورد سوال شما اصولا نسبت کمیتی (نه ارزشی و کیفیتی) برگ گیاه تازه نسبت به گیاه خشک بین سه تا چهار برابر میباشد. به این معنا که بین 20 تا 25 گرم گیاه خشک کار 100 گرم گیاه تازه را میتواند انجام دهد. این مقدار در مورد دانه ها و هسته ها بدلیل روغنی بودن متفاوت است.
آرزوی پیروزی و موفقیت شما را دارم.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
خشک کردن مالت باید در حرارتی صورت گیرد که منجر به سوختن یا برشته شدن مالت کمرنگ نشود. هر چند زمان خشک شدن مهم است ولی 40 درجه مناسب ترین درجه حرارتی است که باعث خشک شدن میشود ولی سوختن یا برشته شدن مالت را در بر ندارد. اگر از درجه حرارت بالایی (مثلا 60 درجه) استفاده میکنید باید مدتی آنرا روشن کرده و سپس قدری درب را باز بگذارید تا حرارت محیط کم و مناسب تر شود و سپس مالت سبز را درون فر بگذارید. البته اگر مالت ویژه تهیه میکنید با درجه حرارت بالاتر میتوان انجام داد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مهیار
متاسفانه در تهیه آبلیموی تجاری معمولا مقداری نمک بمنظور نگهداری و خارج کردن گاز حاصل از تولید آبلیمو بکار میرود و اینکه روی شیشه مینویسند با مقداری سدیم علت آنست که کلرور سدیم (نمک طعام) در هنگام اضافه شدن به اسید سیتریک (آب لیمو) کلر جدا و ترکیب دیگری پیدا میکند و سدیم در محلول باقی میماند. البته از آنجا که مقدار نمک اضافه شده فرمول و قانونی ندارد و مقدار آن مشخص نیست ، گفتن اینکه مقدار سدیم چه اثری میگذارد بسیار مشکل است.
با اینحال قدری صبر کنید تا نتیجه را ببینید.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلامی مجدد به دوست عزیز علی ت.
گذاشتن زردآلوی ریز شده در یخچال کار بسیار صحیحی بوده و احتمال وجود هرگونه قارچ یا باکتری با مرحله بعدی که پخته شدن میوه است از بین خواهد رفت.
استفاده از شیره طبیعی خرما (بدون ماده نگهدارنده) انتخاب خوبی است ولی کمیت آن باید به حدود دو سوم وزن خرما کاهش یابد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقي عزيز
خسته نباشيد ميگم بابت وبلاگ ارزشمند و فوق العاده تون
در ساخت ودكايه سيب زميني مقدار 2 كيلو گرم شكر در شراب خام استفاده شده آيا بعد تعريق مشكلي پيش نمي آورد؟ يا اينكه سيب زميني با ميوه ها فرق دارد؟
هميشه موفق و مويد باشيد

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت هم پیمانه های عزیز
ساقی جان فکر می کنم باید اول الکل رو توی لوله آزمایش می ریختم و بعد الکل سنج رو توش شناور می کردم؟
در ضمن یه سوال اگه الکل اتیلیک موجود در داروخانه رو تقطیر کنیم نتیجه میشه الکل محلی؟!
من فکر می کنم با تقطیر بشه مواد اضافی اون رو جدا کرد اینطور نیست؟
این مقاله انیسون که نوشتید فکرمو خیلی مشغول کرده شراب هم که ندارم تعریق کنم پس میمونه همون یه راه پر حطر!

Anonymous ناشناس said...
با سلام به ساقی عزیز
چند تا سوال از حضور شما داشتم:

1-آیا از مالت سبز میتوان آبجو تهیه کرد؟
2-در بعضی از دستورات فرمودید که باید از لیمو و پرتقال استفاده کرد.آیا جایگزین دارد چون در همه فصول موجود نیست؟
3-اگر میوه ها به مواد شیمیایی آلوده باشد شراب چه میشود و اگر میوه را بشوییم چه میشود؟

با تشکر فراوان

Anonymous ناشناس said...
با سلام به ساقی عزیز
چند تا سوال از حضور شما داشتم:

1-آیا از مالت سبز میتوان آبجو تهیه کرد؟
2-در بعضی از دستورات فرمودید که باید از لیمو و پرتقال استفاده کرد.آیا جایگزین دارد چون در همه فصول موجود نیست؟
3-اگر میوه ها به مواد شیمیایی آلوده باشد شراب چه میشود و اگر میوه را بشوییم چه میشود؟

با تشکر فراوان

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
ودکای سیب زمینی را در روسیه از شکر سفید و با این روشی که در وبلاگ آمده تهیه میکنند. اصل این دستورالعمل را نیز از یک بانوی روسی گرفته ام و مشروب تهیه شده با روش دیگ تعریق معمولی آنرا نیز آزمایش کردم و هر چند از طعم آن خوشم نیامد ولی در هر حال مشروبی است که در خانه روستائیان روسیه تهیه میشود. میماند اینکه آیا به شکر موجود در بازار میتوان اعتماد نمود امر دیگریست که حقیر کسی را به آزمایش آن ترغیب نمیکنم ولی شراب آن هیچگونه اشکالی از نظر تولید ندارد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز سیاوش
خوب پس مسئله الکل سنجی حل شد و میرویم بر سر الکل موجود در دارخانه. طبق دستور وزارت بهداشت کلیه کارخانجات تهیه الکل در ایران که سر به حدود 40 کارخانه میزند برای تهیه الکل طبی حتما باید از ماده شیمیایی مخصوصی استفاده کنند که بنام تجاری بیترکس معروف است. نام علمی این ماده شیمیایی بنزوات دناتونیوم و تلخ ترین ماده شناخته شده دنیاست. این ماده خطری برای انسان ندارد ولی بدلیل تلخی زیاد هشدار دهنده قوی و امکان حالت تهوع برای مصرف کننده دارد.
در ولایات خارجه این ماده را با الکل صنعتی مخلوط میکنند تا هشداری برای نوشنده احتمالی بوده و تلخی بسیار شدید مانع از نوشیدن الکل متیلیک سمی شود. از این ماده در ضد یخ رادیاتور هم استفاده میشود.
انتخاب با شماست.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
معمولا از مالت سبز آبجو تهیه نمیکنند و بهتر است لطف کنید سلسله مقالات زیر را مطالعه کنید تا سوالات شما بطور کامل پاسخ داده شود.
http://meysara4.blogspot.com/2007/12/blog-post.html
اگر آب میوه مورد مصرف دارای مواد نگهدارنده و نمک نباشد اشکالی ندارد.
اغلب مواد شیمیایی باعث فساد شراب میشوند و شستن میوه هم بستگی به نوع میوه و تهیه شراب مورد نظر دارد.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام خدمته شما و عرضه خسته نباشید وبلاگه بسیار خوب و کاملی دارید یعنی واقعا مرجعی کامل تر از اینجا ندیدم.
سوالاتی دارم که اگه زحمتی نیست از حضورتون بپرسم.
1-در تهیه ی شراب به سبکه شیراز انگور رو که با خوشه له میکنیم باید بریزیم تو ظرف تخمیر یا باید جدا کنیم؟
2-واسه این که بتونم مزه ی گس بدم به شراب انگور باید چه کار کر؟
3-شنیدم میشه انگو رو حبه کرد ریخت تویه خورد کن آیا مشکلی پیش نمیاد؟اگه انگوره یاقوتیه بدنه دون باشه چطور؟
4-حالا در مورد طرز تهیه ی آبجو از ما الشعیرمیخواستم بپرسم درجهی الکلی در موقه ی شیشه و تخمیره نهایی می تونه حدوده چند درجه باشه(حداقل و حداکثر)؟
5-من میخوام با آب میوه های پاکتی مثله تکدانه و سن ایچ(فاقد مواد نگهدارنده)شراب درست کنم آیا مقالش آماده هست واسم ایمیل کنید؟یا این که بزارید تو وبلاگتون؟تو این روش آیا شرابه خوبی میشه درست کرد ؟آیا گیرایه خوبی داره؟
شرمنده میکنید اگه جوابه سوالات رو بدید
موفق باشید.
ehsan.malson@yahoo.com این آدرس ایمیله منه اگه مقالش آمادست(مورد5) اگه زحمتی نیست بفرستید

Anonymous ناشناس said...
سلام!من بهارم ! از اینکه به وبلاگ من سرزدین یه دنیا ممنونم . همچنین از راهنمایی ها و نظرات واقعا عالیتون. دستتون درد نکنه.سایت شما خیلی جالبه ولی خوب من که تا بحال شراب نخوردم و اگر بخوام بخورم هم با این شراب های تقلبی که تو ایران هست جرات نمی کنم!!!

Anonymous ناشناس said...
درود بر استاد ارجمند و گرامي
خسته نباشيد
ساقي جان من تمام تهران رو براي خريد چگالي سنج گشتم چگالي سنج ها در رنجهاي 0.8-0.9 0.9-1.0 1.0-2.0 بر حسب gr/ml مي باشد
يك مدل ديگر هم به نام ساخاريمتر هم شكل چگالي سنج در رنجهاي 0-20 20-40 40-60 و 60-80 بر حسب درجه brix بود
در مورد رفراكتومتر هم پرسيدم در رنجهاي 0-40 و 0-80 موجود هست
مي خواستم نظرتون رو بدونم و راهنمائ كنيد كدام بهتر و دقيق تر و راحتر است؟
چه رنجي يا رنجهايي بگيرم كه در ساخت همه نوع مشروب استفاده بشه؟
آيا ساخاريمتر همون شيريني سنجه؟
با سپاس فراوان
پيمان-م

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز احسان
1- از هر دو روش میتوان استفاده کرد ولی شراب اصلی شیراز با تفاله تهیه میشود.
2- کافیست که میزان قند را بدقت آبسنجی کنید و شکر مصرف کنید و در ضمن اگر از انگور شراب تهیه میکنید ، تفاله و خوشه در مایع شراب و تا پایان مرحله اولیه تخمیر باقی بماند.
3- این روش تهیه شراب را شراب پائیزی مینامند و به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.
http://meysara.blogspot.com/2007/11/blog-post_7856.html
4- در تهیه آبجو حانگی و با امکانات بسیار کمی که در ایران است شاید تا حداکثر بتوان با 3% الکل تهیه نمود.
5- مقاله آن آماده است ولی باید تغییراتی در آن داده و سپس منتشر نمود (شاید همین امروز). در مورد گیرائی و خوبی و بدی مشروبات باید خودتان آزمایش کنید و تصمیم بگیرید که حقیر سلیقه شما را نمیدانم.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
بهار عزیز با سلام و تشکر از وبلاگ بسیار زیبا و هنرمندانه شما دوست عزیز.
شکوفائی بیشتر هنر شما و موفقیت روز افزون در تمام شئون زندگی را برای شما همشهری عزیز آرزو دارم. فراموش نکنید شرابسازی هم نوع هنر باستانی شیراز است.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام بدوست عزیز پیمان
اگر هیدرومتر معمولی استفاده میکنید رنج مورد استفاده شما باید 0.800 تا 1.200 باشد که کاملترین است و برای شراب و آبجو خوب است ولی برای شراب تنها 0.900 تا 1.150 کافی است.
اگر از ساخاریمتر (شیرینی سنج) استفاده میکنید باید رنج آن بین 20 تا 40 باشد البته اگر بشکل زیر است:
http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_4145.html
رفراکتومتر هم بین 0 تا 40 کافی و ارزانتر از بقیه انواع است.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام به ساقی عزیز
من دستورات شما را برای تهیه راکی اجرا کردم ولی بعد از اضافه کردن آب
رنگ مشروب شیری نمیشه.
صمیمانه سپاسگزارم
پدرام

Anonymous ناشناس said...
ba salam be ostade aziz
man ham marahele raki ra mesle gofteye shoma anjam dadam vali 2 rooz rang raki zard shod
dar zemn mishe ba alkole sefid ham raki dorost kard yeki az familamon ba alkol dorost mikone vali foemolesho be hich kas nemige age momkene rahnomayi konid
ba tashakkor

Anonymous ناشناس said...
salam.kheyli matalebe jalebi darid

mikhastam bedoonam ke aya masrafe etanol zarari nadare?man sharayete ino nadaram ke too khoonam sharab dorost konam va be kharidanesh ham etminani nist.baraye hamine ke chand bar etanol az darookhane kharidam o ba koka ghati kardam.hala baram soal shode ke zarari dare ya na

sepasgozaram.

Anonymous امید said...
با سلام
ساقی جان
من میخوام راکی درست کنم ولی با راهنمایی شما پیش رفتم وبه رنگ زرد در امد واب هم اضافه کردم سفید نشد اگه ممکنه طریقه تهیه اونو برام ایمیل کنی خیلی مهمه اگه میشه حتما برام بفرست omidoloumiy@gmail.com

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت استاد
من هم راکی درست کردم ولی به رنگ زرد دراومد و وقتي هم آب بهش اضافه کردم سفید نشد اگه ممکنه راهنمايي كنين
com_amiri_2ab@yahoo.com

Blogger reza said...
با سلام

لطفا جواب سوالات رو بدید یا اگر هم نمیدونید بگید که نمیدونم و ما رو منتظر نذارید.

من با اتانول خالص راکی درست کردم و زرد شد چرا ؟؟؟؟؟

Anonymous ناشناس said...
با سلام خدمت ساقی خمار عزیز.
خیلی وقته وبلاگ شما در حال گرد و خاک خوردن هستش امیدوارم هر جا هستی پاینده باشی.من اکثر مشروبات که اینجا توضیح داده شده بود رو انجام دادم و موفق هم شدم اما با شراب خرمالو مشکل داشتم اونم عرقشو کشیدم که بمب شده بود.بگذریم
این بار گفتم عرق انیسون رو راه بندازم کل نت هم گشتم همین دستورات بود.
اما من جایی به چشم خورد نوشته شده بود به جای انیسه یا انیسون از گیاهی به نام سوما استفاده میشه.
منم با انیسون درست کردم اما رنگ مشروب زرد شده بود با اضافه کردن آب هم تغییری ایجاد نشده بود.
من ایده ای دارم.
می خواهم انیسون رو با شرابی که دارم آمیزه کنم برای چند روز بعد از آن عرق بکشم.شاید رنگ عرق با اضافه کردن آب شیری بشه.
امیدوارم بشه.
اگر این کار بشه همیجا خبر دقیق رو میدم.
با تشکر
MJ

Blogger Unknown said...
سلام دلیل زرد بودن عرق خرما چیه

Blogger Unknown said...
سلام دلیل زرد بودن عرق خرما چیه

Anonymous ناشناس said...
سلام خدمت ساقی عزیز میخواستم راکی درست کنم تخم انیسون روبعدازبودادن10روزتوی ودکای 45درصدریختم موندرنگش کاملاعوض شده ولی وقتی باآب قاطی میکنم شیری رنگ نمیشه اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید.باسپاس از زحمات بی نظیرتون

Anonymous ناشناس said...
با دورد خدمت استاد
میخواستم درمورد تهیه راکی(ودکا انیسون) سوال کنم اگر راهنمایی بفرمایید خیلی سپاسگزارم میشم ازتون
1:من هر چی گشتم انیسون تازه یا تخمش رو پیدا نکردم ولی برگ خشک شدش موجوده(دقیقا مانند رازکی که در عطاریهاهستش) و بطری های یک لیتری از عرق انیسون.مخواستم بدونم که از خشک شدش هم میشه استفاده کرد وبه چه مقدار و همچنین از عرق ان میشه استفاده کرد واگر میشه به چه مقدار
سپاسگزار میشم جواب بدین به من چند بار سوال کردم ولی مشغله اجازه نداده بنده رو هم از دانش خود بهرهمند فرمایید استاد

Anonymous ناشناس said...
:Telegram

R_antahoora@

Blogger afshin said...
سلام استاد معزز
مدتیه نمیتونیم از محضرتون استفاده کنیم به امید خدا که در سلامت هستید
لدفن اگر مقدوره جدول مقدار مصرف راضیانه برا راکی بصورت با کیفیت آپلود کنید تا بتونیم درس پس بدیم
سپاس