سلام

سلام به دوستان عزیز

پس از حدود سه ماه دوری از خانه و دوستان دیروز بازگشتم. با آنکه گاهی خواندن نظرات و ایمایل های بسیار دوستان امکان داشت ولی پاسخ دادن به آنها برایم تقریبا غیر ممکن بود.

قبل از هر چیز لازم میدانم که از محبت و صبوری همه دوستان تشکر کنم ولی از همه مهمتر لازم میدانم از دوستان عزیزی که در طول این مدت با دقت و حوصله بسیار بار راهمائی و مشکل گشائی سایر دوستان را بعهده گرفتند ، سپاسگزار باشم.

در این مورد به ویژه از دوست عزیز سعید ه. باید نام برم. شاید برای اولین بار است که در وبلاگی غیر انتفاعی و اطلاعاتی شخصی مبتکرانه و بدون برنامه ریزی قبلی و فقط از روی علاقه چنین استادانه و با سعه صدر فراوان اقدام به تداوم حبات و زنده نگهداشتن و برقرار نمودن رابطه وبلاگی با سایر دوستان میکند. این ابتکار بی سابقه ایشان در پاسخگویی دقیق و بیغرض به سایرین را باید ستود و باید اقرار کنم چنین انتظاری از هیچکس نداشتم.

گل پسر و شهاب و مغ بچه سایر دوستان عزیز (ناشناس و شناسا) را نیز نباید از نظر دور داشت که هر یک از شما دارای مرامی انسانی و همه شما دوست داشتنی هستید. آرزوی موفقیت روزافزون همه عزیزان را دارم.

امید آنکه وقت و فرصتی هم پیدا شود که پاسخگوی ایمایل های بسیار دوستان عزیز نیز باشم! هر چند سعی میکنم حداقل به آنهایی که فوریتی دارند پاسخگو باشم زیرا بسیاری از آنها از تاریخ مصرف گذشته اند.

34 Comments:
Blogger apiiran said...
سلام
عرض خیر مقدم و سلامتی برای ساقی عزیز دارم و خوشحال هستم که مجدداً امکان استفاده از محضر جنابعالی محیا گردیده است.

Anonymous ناشناس said...
امروز خندان آمدی مفتاح زندان آمدی
بر مستمندان آمدی چون بخشش و فضل خدا
ای روح بخش بی‌بدل وی لذت علم و عمل
کاغذ بنه بشکن قلم ساقی درآمد الصلا

خوش آمدی

Anonymous ناشناس said...
خدمت حضرت اجل امجد اكرم انور، ماه منير و منور، اوستاد اوستادان... ساقي خمار!

بيت:
از در درآمدي و من از خود بدر شدم ----گويي از اين جهان به جهان دگر شدم
روز اول كه دور گردون دون اينطور به چرخش و گردش درآمد كه لابلاي وبگردي اينترنتي، سايت هاي "چنچنه" و "جلال" را پيدا كنم، نه چيزي از تخمير ميدانستم، نه از شراب بيشتر از اشعار قدما. بعد از آن شد كه حقير سراپا تقصير "انتهورا" را پيدا كرد. به تدريج، شعف شراب و وجد تخمير، گرمم كرد و سرزدنش شد يكي از تفريحات روزانه ام، كه قدما گفته اند: "وصف العيش، نصف العيش".
بيت:
دي پير مي فروش كه ذكرش به خير باد----گفتا شراب نوش و غم دل ببر زياد
دو سالي روزانه سر ميزدم و كيفور ميشدم. سعادت دست داد و سر مسايلي چند، چند باري هم اي ميل فرستادم و جواب گرفتم. در اين ميان، با ديدن هر روزه وبلاگ، پرسش ها و پاسخ ها، لحن ها و تلاش ها، بارها و بارها از خودم پرسيدم: "ساقي ديگر چه جور آدميست؟!" جاافتاده مردي فروتن، دانشمندي بي دريغ، انساني شريف، مهرباني ستودني كه ميتوان از او درس هاي زيادي جز آداب تخمير و تعريق آموخت.
از تو چه پنهان ساقي جان، هرچند يكبار گفتي ميتوان تاريخ را دوباره نوشت، ولي در دوره اي كه مرد را با چراغ در شهر ميگردند و نمي يابند، مشي و مرامت، صفات زيباي ايراني را از لابلاي متون چند صدساله بيرون كشيد و حي و حاضر كرد.
بيت:
دلم را بردي اي ساقي به ساق فتنه انگيزت----دريغا بوس چندي بر زنخدان دلاويزت (!)
بگذريم...!

به دلايلي، مدتي بين ما نبودي، از يكطرف ميدانستم كه در گفتن پاسخ پرسشهاي ديگران دريغ نمي ورزي و از طرفي اجازه اينكار نگرفته بودم. دل به دريا زدم و تا آنجا كه ياد گرفته بودم، تلاش كردم كمكي باشم، ولو كپي نصفه نيمه اي از اصل اما، در تمام اين مدت ترديد داشتم مبادا ساقي برنجد. المنة لله كه نرنجيدي!

كلام آخر:
دستور باشد، با كمال امتنان و كماكان، كمكي از دستم بربيايد انجام ميدهم، نباشد كه هيچ! بنا را بر اين ميگذارم كه فعلا به حضور حقير نيازي نيست،‌ مگر دستوري برسد. در صورت نياز به آدرس اي ميل، اراده فرماييد تا اي ميل بزنم.

با احترام فراوان – سعيد ه.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محمدرضا
از لطف آن دوست عزیز سپاسگزارم.
آرزوی سلامت و موفقیت شما را دارم.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به مغ بچه عزیز
از آن به دیر مغانم عزیز میدارند
که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست
از محبت و لطف آن دوست عزیز بسیار ممنونم.
موفق باشید و همیشه سبز.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز سعید ه.
کاری که شما کردید بی سابقه بود و با حلم و علم و معرفت کامل نگذاشتید چراغ این وبلاگ به خاموشی گراید.
همانگونه که مطلعید مشکلات زیادی در راه تماس با دوستان بود و غیر از مشکل کلید های کامپیوتر در فرانسه ، عدم آشنایی با زبان فرانسه کار را تقریبا غیر ممکن میکرد.
بزرگواری و محبت شما دوست عزیز غیر قابل توصیف است و از اینکه نگذاشتید مشکلات دوستان بی جواب بماند برای همیشه مرا شرمنده محبت و بزرگواری خود کردید.
میدانم شما هم همان حس مرا دارید و اگر کاری انجام میدهید نه به تشکر نیاز دارید و نه ترغیب بلکه مایلید دانسته و تجربه خود را با دیگران به شراکت بگذارید ولی کاش فرصت و موقعیتی پیش آید تا جبران این لطف شما را بتوان نمود.
همیشه مرا در زیر چتر لطف و دین خود نگهداشته اید.
آرزومند آنم که همکاری با شما با جلوه ای بهتر و بزرگتر عمیق تر در خدمت همه همزبانان و مشتاقان دانسته ها قرار گیرد و راهی باشد برای آگاهی رسانی به همه دوستان.
همکاری با شما در رسیدن به چنین هدفی برای من افتخار بزرگی است.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام دوست عزیز
امیدوارم سفر خوب و مفید بوده و حوصله پرسش های ملال آور ما را داشته باشید

نکته اول : حسابگر تولید شراب ظاهرا بر مبنای آب انگور صاف شده عمل میکند و چون معمولا ما مخلوطی از انگور له شده و اب انگور داریم در نتیجه در روزهای اول اضافه کردن شکر ، شکر اضافه شده در عمل باعث بالا رفتن گرویتی" عدد هیدرومتر " به رقمی بسیار بیشتر از مقدار پیش بینی شده میشود " البته فکر میکنم هرچه بیشتر از شروع تخمیر بگذرد مخلوط ما بیشتر به آب میوه شبیه میشود برای همین جدا از تاثیر تخمیر ، بخاطر تغییر ماهیت حبه های له شده مخلوط ما بیشتر به اب نگور صاف شده شبیه میشود .
نکته دوم آیا این شیرینی اضافه میتواند باعث از بین رفتن مخمر بشود بطوری که نیاز به افزودن مخمر جدید باشد یا اینکه فقط سرعت کارکرد مخمر را کاهش میدهد ؟؟؟؟
http://antahoora.blogspot.com/2008/07/blog-post.html#c5296804441851776896

موفق باشید

Anonymous ناشناس said...
با سلام
من 16 روز پيش اقدام به تهيه شراب شيراز كردم . بدليل اينكه انگورها كاملا خاكي و كثيف بود بناچار 22 كيلو انگو را شستم و پس از له كردن با تخم و شاخه آن را در دبه كردم به همراه 10 گرم مخمر و 6 كيلو شكر.( عدد آبسنجي 1.03 را قبل از اضافه كردن شكر نشان مي داد ) . تخمير در هفته اول خوب بود و در هر 2 يا 3 ثانيه از قفل هوا حباب خارج ميشد ولي پس از يك هفته ديگر از قفل هوا حبابي بيرون نيامد و در اين چند روز ( بعد از گذشت هفته اول )من هر روز يكبار دبه ها را هم مي زنم. مايع درون دبه ها قهوه ائي رنگ است و شاخه و پوست انگور ها روي مايع شناور است. بعد از هر بار هم زدن روي سطح مايع حبابهاي بسياركوچكي تشكيل مي شود و كمي مزه الكل مي هد. به نظر شما شراب من با مشكل مواجه شده است؟
در ضمن اگر شراب من سالم است در چه زماني از قرص كمپدن استفاده كنم؟

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقی مهربان
ساقیا... در گردش ساغر تعلل تا به چند؟
دور چون بر عاشقان افتد تسلسل بایدش

Anonymous ناشناس said...
درود به ساقی مهربان
روی حرفم با بچه هاست:کسی تونسته چوب پنبه پیدا کنه؟ از کدوم طرف تهران گرفتید؟ لوازم آزمایشگاهی های ناصرخسرو دارند؟به نظرتون برم سمت بلور فروشی های شوش چیزی پیدا میشه؟ از یکی شنیدم بازار بزرگ حتما هست اگه خبر دارید بدون تبلیغ و تجارت راهنمایی کنید که به مصداق "تو نیکی میکن و در دجله انداز" در بیابان عوضش میگیرید.
من التبع الهدی

Anonymous ناشناس said...
درور.
ساقیا همزمان با بازگشت حضرت عالی، حقیر به روش جدیدی در تقطیر بر خوردم.
برای خرید به باراز سنتی شهر رفته بودم که در بازار مسگرها،وسیله ای توجهم را جلب کرد،وقتی از مغازه دار پرسیدم وی جواب داد که این وسیله گلاب گیر نام داردو در تکمیل صحبت خود این وسله را عرق گیر و سپس "می کش" معرفی نمود.
تصویری از نیمرخ(پروفایل) دستگاه را تهیه کرده و در آدرس زیر قرار داده ام.
این دستگاه با دو جنس روی(zinc) و مس، موجود بود، که البته جنس مسی بدلیل قیمت بیشتر موجود نبود و سفاش میگرفت اند.
به نظر شما فرقی زیادی بین دو جنس مسی و روی وجود دارد؟
در صورتی که دستگاه را کارآمد می بینید،بررسی ترمو دینامیکی و تجربی دستگاه را آغاز کنیم.
http://i36.tinypic.com/2u4h6ok.jpg
http://www.megaupload.com/?d=C3LYMWQP

Blogger apiiran said...
سلام
با اجازه از تمام بزرگان، خدمت دوست ناشناس که در مورد تهیه چوب پنبه سوال کردند عرض کنم بنده موفق شدم از عطاری !، چوب پنبه مناسب تهیه کنم به قیمت هر دانه 500 تومان.و جالب اینه که اکثر عطاری ها چوب پنبه به اندازه مختلف دارند.

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز امید
با تشکر از شما دوست عزیز ، اصولا برای محاسبه دقیق چگالی هر مایعی نیاز به آب یا عصاره آن ماده است و اگر این مایع با عناصر دیگر (مثلا تفاله) مخلوط یا ذرات خارجی در آن معلق باشد نتیجه مشاهده یا عدد خوانی صحیح از کار در نخواهد آمد. همان مخلوطی که شما اشاره کرده اید باید حتما صاف شود تا فقط مایع انگور (آب انگور) بدست آید و در غیر اینصورت رقمی را که مشاهده میکنید صحیح نخواهد بود.
فراموش نکنید که حرارت محیط کار نیز در نتیجه آزمایش موثر است و معمولا گرمای محیط آزمایشگاه حدود 20 تا 25 درجه سانتیگراد است و هر آزمایش بعدی نیز در همان درجه حرارت انجام میشود تا میزان اشتباه کاهش یابد.
افزایش شیرینی بیش از حد برای تهیه ماده تخمیری باعث خرابی مخمر نمیشود بلکه مخمر توانایی شکستن آنرا ندارد. در بازارهای تهیه مواد و ابزار تهیه شراب یا آبجو نه فقط انواع مختلف مخمر با قدرتهای مختلف و یا ویژه وجود دارد بلکه گاهی برای تخمیر معینی از مواد شیمیایی کمکی نیز استفاده میشود. در این مورد به مقاله زیر ، قسمت شراب پرتقال آنتیل مراجعه کنید:
http://meysara.blogspot.com/2008/01/blog-post.html
انتخاب مخمر مناسب امری بسیار مهم است ولی بالا بودن میزان شیرینی مایع گاهی نتیجه خوبی از کار در نخواهد آورد.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
آنگونه که شما نوشته اید ایرادی در کارتان نیست بجز آنکه انگور خوبی را برای شراب در نظر نگرفته اید ولی شراب شما سالم بنظر میرسد که البته از میزان اضافه کردن شکر در آن اطلاعی ندارم هرچند 6 کیلو شکر برای 22 کیلو انگور خیلی زیاد بنظر میرسد. با اینحال لطف کنید شراب را صاف کنید و در محفظه بعدی و با کمک قفل هوا بگذارید تا تخمیر نهایی شود. نگران چند حباب گاز نیز نباشید که طبیعی است و بدلیل زیاد بودن میزان شیرینی.
در مورد قرص کمپدن باید آنرا در همان مرحله اول تخمیر اضافه کنید هرچند باز هم اگر لازم بود میتوان در مرحله دوم اضافه کرد ولی بنظر حقیر نیازی نیست زیرا میزان شکر در این شراب زیاد است و بهتر است بگذارید تخمیر مرحله دوم کاملا انجام شود.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
تشکر از بیت بسیار زیبای شما. باور کنید اگر در اینجا حضوری نداشتم ولی دلم با همه دوستان بوده و هست و خواهد بود.
آرزوی سلامت شما را دارم.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به ناشناس عزیز
مسلما دوستانی که موفق به تهیه چوب پنبه شده اند حداقل با اعلام حدود مغازه (البته نه نام و آدرس دقیق و معین) در این مورد کمک خواهند کرد. جوینده همیشه یابنده است.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مغ بچه
با آنکه متاسفانه موفق نشدم در مگاآپلود فایل مورد نظر را باز کنم ولی از روی تصویر دیگر در تاینی پیک منظور شما را تا حدی متوجه شده ام.
برای تعریق نوشابه های فرح انگیز ابزرا ابتدایی ولی خوبی بنظر میرسد ولی در مورد دقت این دستگاه برای تبخیر الکل ، نتیجه کار مسلما 100% نخواهد بود. اساس کار این ابزار را میتوان در تصویر زیر مشاهده کنید
http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_2237.html
اگر قصد تهیه آنرا دارید باید دقت کنید راهی برای خروج ماده تقطیری یا تعریقی خنک و مایع شده پیدا کنید که نیازی به باز کردن درب دستگاه و برداشتن تولید نباشد. تولید باید در محفظه یا ظرف مخصوصی ریخته شده و سپس از طریق لوله کشی آنرا بخارج از دستگاه هدایت کرد.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محمد رضا
با تشکر از محبت شما اگر لطف کنید و فقط نام خیابان یا حدود تقریبی را هم بنویسید کمک موثری است موفق باشید.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
با سلام
ببخشيد استاد كه مجددا مزاحم شدم .آيا مي توانم براي كم شدن ميزان شيريني در اين 22 كيلو انگور پس از صاف كردن آن مخمر با آب اضافه كنم و يا كار ديگري بكنم؟

Blogger انتهورا said...
با سلامی مجدد
متاسفانه زمانی که میزان اشباع شیرینی در محلول زیاد باشد تنها راه همین اضافه کردن آب جوشیده (ولی خنک شده) و مخمر جدید است.
تنها اشکال اینست که شراب شما قدری بوی مخمر خواهد گرفت زیرا یکبار با مخمر کار کرده و ذرات آن در شراب حل و باقیمانده است.
موفق باشید
ساقی

Anonymous ناشناس said...
سلام ساقی نخسته
میخواستم بدونم که کلیمی ها چه طور از تفاله شراب عرق میگیرن
اگر میشه همینجا بگزارید تخمیر شرابم تموم شده ومی خام از تفالش عرق بگیرم

Anonymous ناشناس said...
ساقی یک سوال دیگه
اگرعرق همان شراب را دوباره به شراب ازافه کنیم شراب خراب میشود
البته من فکر میکنم که الکل شرابم کم شده
اکر حد و اندازه دارد لتفا بگوئید

خیلی ممنون

Anonymous ناشناس said...
درود
ساقیا،لوله سمت چپ(خروج الکل)الکل تعریقی
را به بیرون هدایت میکندو نیازی به باز کردن درب نمی باشد.
سوال اصلی حقیر بیشتر در مورد تفاوت بین جنس روی و مس می باشد.

Anonymous ناشناس said...
با سلام به ساقی خمار
خواستم یه نکته ای رو به شما بگم البته من کوچکتر از این هستم که بخوام دخالت کنم در اوامر ساقی خمار عزیز.
در تهیه شراب خربزه شما گفتید که 2 کیلو گرم عسل با آن قاطی کنیم.سال گذشته زمانی که من خدمت سربازی بودم یکی از سربازان پادگان خربزه با عسل خورده بود و بعد از 12 ساعت متاسفانه جان خود را از دست داد.چون خربزه و عسل بدن انسان رو تخریب می کنه.و ساقی خمار عزیز من الان که دارم این متن رو می نویسم در حال تهیه ودکای رما هستم.من یک برج تقطیر تهیه کردم ولی نمیدانم چرا دماسنج وقتی کمتر از 90 درجه هست تقطیر نمیشه.دوما وقتی حجم ودکای بدست آمده من نزدیک به 40 سی سی شد من اونو ریختم تو لیوان و خوردم. نمی دونم چرا این مشروب تا جایی که رفت پایین تمام شکم من رو می سوزوند.و با همون یه لیوان کوچک کاملا به حالت دلخواهم رسیدم. شما خوردن این مشروب که من فکر می کنم خیلی قوی هست(درصدش فکر کنم زیاده)رو توصیه می کنید و اگر نمی کنید چطور رقیقض کنم؟قربون دستات-دوستدار تو-علی

Anonymous ناشناس said...
با عرض سلام و شرمندگي بابت سوالات پياپي.
استاد تفاله 22 كيلو انگور هنوز بعد از 17 روز ته نشين نشده ولي كاملا قهوه ائي شده است .و دهان مزه آن داراي طعمي الكلي و شيرين است . استاد ايا امكان دارد كه بفرمائيد :
1-آيا شراب را صاف كنم يا خير با وصف اينكه تفاله ها ته نشين نشده است ؟
2-چقدر آب و مخمر جديد اضافه كنم ؟
3-آيا شما صلاح مي بينيد كه يك قرص كمپدن نيز همراه آب و مخمر جديد اضافه كنم؟
با عرض پوزش از اينكه وقتتان را گرفتم.

Blogger apiiran said...
سلام
با اجازه از بزرگواران جمع عرض کنم من از عطاری های میدان انقلاب ( ابتدای خیابان آزادی) توانستم به تعداد مورد نیاز چوب پنده تهیه کنم. اما آنطور که صاحب مغازه می گفت اکثر عطاری هاچوب پنبه برای فروش دارند.
با تشکر

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز ناشناس
اگر تا بحال اسم عرق سگی را شنیده باشید ، عرق تفاله شراب همان است. البته اگر آنرا بخوبی فیلتر کنید و در حین تعریق حرارت بالا نباشد و دیگ ته نگیرد (تفاله نسوزد) کافیست تفاله را قدری با آب مخلوط کنید بطوریکه فقط نرم شود. البته نیازی نیست که آب روی تفاله را بپوشاند و همانقدر که تفاله نرم شود کافیست.
این مخلوط آب و تفاله را عرقگیری میکنند و برای نتیجه بهتر اگر آنرا دوآتشه کنید نتیجه بهتری میگیرید.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلامی مجدد
اگر به شراب کامل ، هرگونه ماده الکلی قوی اضافه کنید ، مشروب حاصل شراب نیست بلکه نوعی لیکور است که بستگی به نوع انگور و میزان الکل اضافه شده نام دیگری دارد. این نوع مشروب را در کارخانجات معمولا ّّ Fortified میگویند که میتوان آنرا (مشروب قوی شده) ترجمه کرد. البته میزان آن نیاز به تجربه زیاد دارد و معملا با محاسبات انجام شده دقیق هرگز میزان الکل آن نباید از 28% زیادتر شود که طعم شراب را بکلی زایل میکند.
موفق باشید
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز مغ بچه
در مورد تفاوت بین بدنه مسی با هرگونه فلز دیگر باید گفت: از نظر علمی ثابت شده مس خاصیت جذب استرهای ناهمگون را دارد و از طرفی اسیدهای موجود در مایع تخمیری را نیز بخود جذب نموده و از طرفی تمیز کردن آن آسانتر از سایر فلزات است زیرا ورقه بسیار نازکی از اکسید روی سطح و بدنه داخلی فلز را میپوشاند. بعضی کارخانجات تا یکی دو دهه پیش از دیگ مسی تعریق استفاده میکردند و نتیجه کار همیشه عالی بود ولی جدیدا نوعی ماده شیمیایی تهیه میکنند که ترکیبات مس را بهمراه دارد و مانند رنگ روی بدنه داخلی دیگ میپاشند. این ماده را شاید بتوان در بعضی کارخانجات صنعتی بخصوص تهیه مواد عذایی پیدا نمود ولی کار کردن با آن سخت و نیاز به ابزار رنگپاشی مخصوص دارد. البته هنوز کارگاهها و بسیاری از کارخانجات مهم همان روش سنتی استفاده از دیگ مسی را ترجیح میدهند. نزدیکترین فلز بعدی آلمونیوم است ولی گرانتر از مس است.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز علی
البته و صد البته حقیر پزشک نیست و از طب چینی (سردی ، گرمی ، بلغمی ، رطوبتی و غیره) اطلاعات چندانی ندارم. آنچه را میدانم آنست که هرگونه قند پس از تخمیر و شکسته شدن خاصیت اولیه خود را از دست میدهد و به ترکیب دیگری میگراید. اینکه عسل گرم و خربزه سرد ممکن است اثر بدی بر بدن داشته باشد مورد نظر نیست بلکه تولید نهایی نوعی شراب است که نه خربزه است و نه عسل.
البته نمیتوان از نظر دور داشت که شاعر فرموده:
اگر خواهی که میری بی بهانه
بخور ماست و خیار و هندوانه
آمدیم بر سر برج تقطیر شما: دوست عزیز درجه حرارت در بالای برج تقطیر باید بالا باشد ولی نباید به 100 درجه برسد. در برج تقطیر توجه چندان زیادی به درجه بالا نمیشود بلکه دقت در کارآیی و محصول دایم و کاملا تصفیه شده بدلیل چندین بار تقطیر شدن (بخار شدن و تصعید گاز الکل و خنک شدن و بازگشت به قسمت پائین دیگ) مورد نظر است.
ننوشته اید که الکل سنج دارید و یا درجه الکلی تولید خود را گرفته اید یا نه ولی اینرا میدانم که الکل جوان تیز و تند و حتی ممکن است بدخوراک باشد. بهتر است قدری عجله نکنید و بگذارید الکل مدتی استراحت کند تا طعم و مزه مطلوبی پیدا کند و از طرفی درجه آن از 40% بالاتر نباشد.
برای رقیق کردن مشروب هم به جدول زیر مراجعه کنید.
http://meysara3.blogspot.com/2007/11/blog-post_6749.html
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست ناشناس عزیز
1- مهم نیست که شراب بعد از 17 روز ته نشین شود یا نشود بلکه مهم آنست که اگر گاز و حبابی مشاهده نمیشود آنرا باید تصفیه نمود تا شراب بوی بد نگیرد.
2- نیازی به اضافه کردن آب یا افزودن مخمر نیست بلکه شراب باید مرحله دوم تخمیر را در آرامش بگذراند و به آرامی ذرات معلق آن رسوب کند. اضافه کردن آب و یا مخمر نتیجه مثبتی نمیدهد و حتی گاهی ممکن است شراب را فاسد کند.
3- نیازی به اضافه کردن قرص کمپدن هم در این مرحله نیست. بلکه معمولا قرص کمپدن را در همان مرحله اول تخمیر اضافه میکنند تا از شدت و سرعت تخمیر بکاهد.
بگذارید شراب شما پس از تصفیه و فقط با نصب قفل هوا این مرحله را پشت سر بگذارد که هم طبیعی تر و هم نتیجه کار بهتری دارد.
موفق باشید.
ساقی

Blogger انتهورا said...
با سلام به دوست عزیز محمد رضا
خیلی ممنون که به این صورت ساده آدرس دادید. اگر طالب و جوینده باشد همین آدرس کافیست و دردسر ساز هم نیست.
از لطف شما بسیار ممنون هستم.
ساقی

Anonymous ناشناس said...
خوش برگشتی
کم کم داشتیم نا امید میشدیم

Blogger soheil said...
سلام به ساغی خوش ذوق
من بی می ناب زیستن نتوانم
بی باده کشید بارتن نتوانم
من بنده ان دمم که ساغی گوید
یک جام دگر بگیر ومن نتوانم
من عرق خرما رامطابق انچه شما گفتید کشیدم 35٪ درجه الکلی ان شد طعم ان هم بد نیست ولی با وجود این که درجه حرارت رازیاد نکردم یک مقداری کدر شده است می خواستم بدانم این مورد طبیعی است یا نه واین که غیر اززغال از فیلتر دیگری جهت زلال کردن محصول وجود داردیانه ممنون